هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹مجالس عزاداری در ایام فاطمیه
🔹تشییع نمادین حضرت زهرا سلام الله علیها
🔹مصرف نذورات فاطمیه در محرم
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در:
http://mk6.ir/FuLuP
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
⁉️ آیا درست است که حضرت علی(ع) از دختر ابوجهل خواستگاری کردند و رسول خدا(ص) به همین مناسبت فرمود: «فاطمه پاره تن من است، هر کسی او را بیازارد، مرا آزرده است»؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
اولا: پذیرش این ادعا متضمن پذیرش مخالفت پیامبر(ص) با حکمی است که صریحا در قرآن مجاز شمرده شده است؛ یعنی«جواز ازدواج همزمان مرد مسلمان با چهار زن». چگونه رسول خدا(ص) آنچه را که اسلام مباح کرده، انکار نموده است؟!
ثانیا: طبق روایات اهل سنّت و شیعه، رسول خدا(ص) فرمود: «من فاطمه را به عقد علی در نياوردم مگر آنكه خدا در آسمان او را به همسرى علي در آورد»؛ آیا معقول است که خداوند كسى را برای همسری حضرت زهرا(س) برگزیده باشد که او را آزار نمايد؟!
ثالثا: نقل این واقعه در در منابع اهل سنّت، نهایتا به یک راوی، یعنی «مسور بن مخرمه» باز می گردد؛ بنابراین این انتظار می رود که این راوی وقایع مربوط به این موضوع را به یک گونه نقل کند. در حالی که وحدتی در چگونگی نقل جزئیات آن وجود ندارد! چنین تناقض و تهافتی اعتبار این واقعه را به شدت زیر سؤال می برد.
تاریخ نویسان می گویند به دنیا آمدن مِسوَر بعد از هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه بوده و مسور در آن زمان نهایتا شش یا هفت سال بیشتر نداشته است؛ اگر راوی اصلی در سنّی نبوده باشد که این وقایع را دیده و در حافظه خود ضبط کند، یا خود در بزرگ سالی این روایات متناقض را ساخته، یا جاعلان به زبانش بسته اند و از آنجا که دروغ گو کم حافظه است دچار تناقض می شود.
رابعا: سند این حدیث حتّی با معیار های اهل سنّت نیز قابل پذیرش نیست؛ درباره دو تن از رجال سند این حدیث، یعنی «مسور» و «زهری»، در منابع رجالی و تراجم اهل سنّت اوصافی ذکر شده که قبول این حدیث را از آنان دچار مشکل می کند.
✍️ پاسخ تفصيلي:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/412654
#فاطمه_زهرا #حضرت_فاطمه #حضرت_زهرا
#حضرت_علی #دختر_ابوجهل #خواستگاری
#رسول_خدا #پاره_تن #ازدواج #اسلام #شیعه
#مسور #زهری #حدیث #اهل_سنّت #تاریخ
________________________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ آيا خود ائمه ادّعای عصمت داشته اند؟ آيا سخنی در اين باره از آنها نقل شده است؟
✍️ پاسخ اجمالی:
نه تنها از خود امامان اهل بيت(ع)، بلکه احاديثي ازحضرت رسول(ص) نيز در اين باره نقل شده است؛ احاديث متعددي از رسول خدا(ص) و ائمه معصومين(ع)، همچون امام علي(ع)، امام باقر(ع)، امام کاظم(ع)، امام صادق(ع) و امام رضا(ع) نقل شده که موضوع عصمت ائمه اهل بيت(ع) در آنها مورد تاييد قرار گرفته است.
اين احاديث دو گونه اند: در برخي از احاديث ويژگي هايي براي ائمه بيان شده که لازمه آن عصمت است. مثل حديث ثقلين که اهل بيت، همانند قرآن مانع از گمراهي و جداناشدني از کتاب خدا معرفي شده و يا حديث نبوي همراهي هميشگي امام علي(ع) با حق و حقيقت که در هر حال لازمه معصوم بودن آنهاست.
گروه ديگري از احاديث نيز وجود دارند که صريحا بر عصمت ائمه و پاکي شان از گناه دلالت دارند. براي مثال حضرت رسول(ص) خود، امام علي(ع)، امام حسن(ع) و امام حسين(ع) را صريحا مطهر و معصوم معرفي مي کند. در حديثي ديگر حضرت امير(ع) با هم عرض قرار دادن خودشان و ديگر معصومين با قرآن، از معصوم مخلوق شدن شان سخن به ميان آورده است. همچنين امام صادق(ع) مي فرمايد: «ما ترجمان فرمان خداييم ما جماعتى معصوم هستيم».
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419120
#اهل_بیت #ائمه #رسول_خدا #پیامبر
#عصمت #ثقلین #معصوم #الحق #عترت
#کتاب_الله #الحق_مع_علی_و_علی_مع_الحق
___________________________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
گزارش ساواک از فضای منزل مراجع تقلید قم در 18 و 19 دی 1356
https://news.makarem.ir/fa/News/Details/419175
#مراجع_تقلید #قم #19_دی
________________________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ هدايت و ضلالت الهی، و مسئله عدل الهی؟
⁉️ خداوند چندين بار در قرآن هدايت و گمراه نمودن انسانها را به خود نسبت داده است؛ آيا اين مسئله جبر نيست؟! آيا مجازات و جهنّمی نمودن انسانی را که خدا گمراه نموده، با عدل الهي منافات ندارد؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
عمل و انتخاب انسان در هدايت و ضلالت او نقش مهمّي دارد و اگر مى بينيم که گمراهي بشر به خدا نسبت داده شده است، به خاطر آنست که اين خاصيّت را «خداوند» در اعمال و انتخاب هاي او نهاده است. خداوند زمينه هدايت همگان را فراهم نموده است؛ ولي برخي از افراد با ارتکاب گناه و معصيت خود را از آن محروم مي سازند و به ضلالت و گمراهي مي افتند.
«هدايت الهى» به معناى توفيق بر كارهاى خير و راه هاى نيك بختى و سعادت است و آن مخصوص كسانى است كه در راه حق گام بردارند و در اين راه مجاهده كنند. «ضلالت» نيز به معني سلب اين توفيق و قطع اين كمك الهى که مخصوص گنهكاران و ستمگران و مسرفان و افراد بى ايمان است.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://maaref.makarem.ir/fa/article/index/419202
#هدايت #ضلالت #عدل #قرآن #جبر
#مجازات #جهنم #عمل #انتخاب #گناه
#ضلالت_الهی #هدايت_الهى #عدل_الهی
________________________
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸«هدایت تکوینی» موجودات
🔸هدایت و ضلالت الهی، و مسئله عدل الهی؟
🔸اراده الهى بر عبودیّت بندگان، و کفر برخی از انسان ها!
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در:
http://mk6.ir/SaMvG
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ دليل تاخير خداوند در مجازات ظالمان و مجرمان، و مساله عدل الهي؟!
آيا مقتضاي عدل الهي نيست که مانع تجاوز و تعدّي ظالمان گردد تا بي گناهان بيش از اين از ظلم ظالمان در رنج نباشند؟
✍️ پاسخ اجمالی:
اگر خداوند بخواهد بلافاصله به صورت تکويني ظالم را مجازات کند، منجر به جبر مي شود که با تکامل اختياري انسان منافات دارد. خداوند جريان امور عالم را بر اساس اسباب و مسبّبات قرار داده و به انسان قدرت و اختيار داده است تا خودش با فراهم کردن اسباب خير و شرّ، سعادت يا شقاوتش را تأمين کند. البته مجازات الهی وجود دارد امّا جايگاه آن دنيا نيست؛ بلکه در آخرت است. ضمن اينکه خداوند با سنّت «انتصاف» نيز به حمايت از انسان هاي مظلوم و به دادخواهي از ظالمان خواهد پرداخت.
يکي از راه هاي در امان بودن از ظلم ظالمان، اينست که مومنين با امر به معروف و نهي از منکر، از وقوع ظلم جلوگيري کنند و محيط جامعه را براي متجاوزين به حقوق ديگران ناامن سازند. بنابراين، راه جلوگيري از ظلم در اين دنيا، مجازات تکوينی ظالمان توسط خدا نخواهد بود، بلکه اين مسئوليتي است که خداوند بر دوش خود مردم نهاده است تا با نهي از منکر مانعي بر سر ظالمان باشند.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://maaref.makarem.ir/fa/article/index/419203
#عدل_الهی #مجازات #ظالمان #تجاوز
#بی_گناهان #مظلومان #امر_به_معروف
#نهی_از_منکر #مجازات_تکوينی #اختیار
________________________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ رفتار عجولانه پيامبران الهی در قرآن!
⁉️در آيات قرآن به بعضي از پيامبران الهي رفتارهاي عجولانه و دور از شأنشان نسبت داده مي شود. عجله حضرت داوود در قضاوت(ع)، عجله حضرت يونس(ع) در نفرين کردن و گريز از ميان قوم خود، عجله حضرت موسي(ع) در اعتراض به اعمال حضرت خضر(ع)، عجله حضرت موسي(ع) در اعتراض به حضرت هارون(ع) به خاطر گوساله پرست شدن بني اسرائيل، از اين موارد مي باشند. آيا با اين وجود مي توان آنها را معصوم دانست؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
چنين رفتارهايي از سوي انبياء ترک اولايي است که هيچ گاه آن بزرگواران را از دايره عصمت خارج نمي کند. بررسي موقعيت ها و شرايطي که منجر به بروز چنين رفتارهايي از انبياء شده نشان مي دهد که چنين رفتارهايي سرچشمه گرفته از احساس مسئوليت هاي آنان بوده و مطبق با علوم و معارف الهی است که از سوی خداوند به آنها افاضه شده بود. فقط ممکن است آدابي جزئی در به جان آوردن آنها رعايت نشده باشد که فقط در حد نوعي ترک اولي است و هيچ وقت به حد معصيت نمی رسد.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://maaref.makarem.ir/fa/article/index/419204
#پيامبران #قرآن #عجله #عصمت
#حضرت_داوود #حضرت_يونس
#حضرت_موسی #ترک_اولی
________________________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ پيشينه حجاب در ملل و اقوام مختلف؟
آيا حجاب و پوشش بانوان در ميان «اقوام و ملل گذشته» سابقه اي دارد؟
✍️ پاسخ اجمالی:
مطالعه تاريخ پوشش اقوام گذشته نشان مي دهد که پوشيدن لباس براي پرهيز از زشتي برهنگي نقش مهمي براي آنها داشته است. براي نمونه در ايران باستان همواره در ميان تمامي اقوام، پوشيدن لباس بلند و گشاد براي زنان مرسوم بود. زنان حوزه مديترانه و يونان و آسياي صغير نيز حداقل هنگام خروج از منازل و حضور در بازارها، صورت هاي شان را مي پوشاندند. در انگلستان موهاي زنان در زير روسري هايي از جنس کتان مخفي مي شد و جامه هاي بلند و جوراب هاي ضخيم، ساق زنان را مي پوشاند. در اسپانيا زنان از کالسکه هاي دربسته براي تردد استفاده مي کردند و روي شلوارهاي شان نيز بعضا دامن هايي پرچين به تن مي کردند. در فرانسه موها اغلب در کيسه اي ابريشمي پنهان مي شد و هنگام سوارکاري يا پياده روي، علاوه بر استفاده از شلوارهاي کتان، بر چهره ماسک هم کشيده مي شد.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419141
#حجاب #ایتالیا #ایران #روم
#یونان #مدیترانه #آسیای_صغیر
#بین_النهرین #مغول #بیزانس
#فرانسه #اسپانیا #انگلستان
________________________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ تقلید در روایات اسلامی؟
آيا مي توان رواياتی را به عنوان دلايل صحت و مشروعيت تقليد اقامه کرد؟
✍️ پاسخ اجمالی:
در رابطه با رواياتي که به معناي اصطلاحي تقليد تصريح کرده اند، مي توان از محاجّه يکي از ياران حضرت علي(ع) با خوارج ياد کرد، که با استفاده از واژه «تقليد» صريحا بيان مي کند که از آن حضرت در دينش پيروي مي کند. نيز در صحبت هايي که يکي از مراجعين امام صادق(ع) به ايشان داشته، از اصطلاح «تقليد» استفاده کرده تا به پيروي خود از آن حضرت اشاره کند. همچنين امام حسن عسکري(ع) نيز در بيان معروفي توده مردم را به تقليد از فقها، يعني پيروي از آنها فراخوانده است.
گروه ديگري از روايات نيز وجود دارند که اگر چه در آنها صريحا به موضوع تقليد مصطلح فقهي اشاره نشده است، امّا مي توان مشروعيت و جواز تقليد را از آنها استنباط کرد. مثلا روايات زيادى از ائمه اهل بيت(ع) نقل شده كه به اصحاب خود دستور فتوا مي دانند؛ بديهي است طرف ديگر فتوا دادن توسط اصحاب، لزوم قبول و عمل به آن فتوا توسط ساير مکلفين است.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419187
#تقلید #روایات #امام_علی
#اصحاب #دستور #فتوا #مکلف
#امام_صادق #امام_حسن_عسکری
________________________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
📌 نهضت های مقاومت اسلامی از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی
آمریکا و عربستان اصرار بسیاری بر تعطیلی حشدالشعبی دارند تا بتوانند کار خود را پیش ببرند. الان نیز التماس می کنند که حشدالشعبی را کنار بگذاریم و با هم کنار بیاییم. چرا که تا حشدالشعبی است، آن ها نمی توانند مسلط شوند و کاری از این ها ساخته نیست.
https://news.makarem.ir/fa/News/Details/419231
________________________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ تقابل عقل و وحي!
⁉️ از سويي کتب آسماني ما را به عقل گرايي و خردورزي دعوت مي نمايند و از سوي ديگر ما بايد تمام آموزه هاي اين کتب را تعبدا بپذيريم هرچند در ظاهر با عقلانيت سازگار نباشند! آيا اين نوعي رفتار متناقض نيست؟
✍️ پاسخ اجمالی:
اينکه وحي و عقل مخالف هم باشند مصداق خارجي ندارد؛ زيرا اگر وحي قطعي الصدور باشد و دلالت آن هم قطعي باشد، عقل اعتبار وحي قطعي را برهاني کرده و مخالف آن حکم نمي کند، خصوصا وقتي مي داند مبدا وحي، خداوند عليم است که در حريم علم او جهل راه ندارد و قلمرو درک عقل محدود است. اما اگر وحي قطعي الصدور نباشد يا دلالت آن ظني باشد، در اين صورت حکم قطعي عقل حجت است و بر حکم ظني شرع مقدم است. ضمن اينکه سرچشمه عقل و وحي خداوند است و همانطور که بين آيات قرآن تعارضي نيست بين عقل و وحي هم تعارضي نمي باشد.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419225
#عقل #وحی #تعارض
________________________