eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
361 عکس
375 ویدیو
25 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انیمیشنی بسیار گویا درباره نقش ایران در دفاع از امنیت سوریه و نادانی و قدرناشناسی برخی از مردم و مسؤولان سوریه، و نتیجه ناسپاسی‌ها. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️پاسخی به شبهه یکی از اساتید حقوق جزا و جرم‌شناسی درباره رابطه «عدالت» و «اجرای حدود اسلامی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸نقل می‌کنند که یکی از متخصصان حقوق جزا و جرم‌شناسی در پاسخ این سوال که چرا کتابی در موضوع حقوق جزا نمی‌نویسد؟ چهره در هم کرده و فرموده: «من کتاب بنویسم تا شما اعدام کنید و دست بِبُرید و سنگسار کنید؟!» در این میان یکی از حاضران پرسیده است: «مگر شما حدود و قصاص را قبول ندارید؟» استاد محترم در پاسخ گفته است نه تنها قبول دارم؛ بلکه مدافع اجرای حدود و قصاص هم هستم! اما مقدمه اجرای حدود اسلامی، تحقق عدالت اسلامی است. «شما نخست عدالت اسلامی را اجرا کنید خودم برای اجرای حدود، کفن می‌پوشم». ابتدا باید عدالت اسلامی را اجرا کرد و پس از نهادینه‌ شدن عدالت اسلامی در جامعه آنگاه نوبت به اجرای حدود می‌رسد. و ادامه داده است که «در عدالت اسلامی فقر نیست، بیکاری نیست، فساد نیست، رانت نیست، ستم نیست!» اما «در جامعه‌ای که بیکاری و فساد است و خبری از عدالت نیست، اجرای حدود، معنا ندارد و اجرای حدود خودش نقضِ غرض است و خودش ستم است!» و سپس هم ادامه داده است که «چگونه می‌شود در کشوری که فقر، بیکاری، گرانی، و طلاق زوجین بیداد می‌کند برای فریب افکار عمومی از حجاب حرف زد.» جدیداً هم در یکی از کانال‌های علمی دیدم که با قلم خود آن استاد این مطلب و این پرسش و پاسخ مطرح شده است! ♦️هر چند بنده نمی‌توانم باور کنم که چنین سخنانی از یک متخصص حقوق و جزای اسلامی صادر شده باشد! زیرا بطلان و سستی چنین سخنی آشکارتر از آن است که نیاز به بررسی تفصیلی داشته باشد. چنین سخنانی که مدتی است به گونه‌های مختلف و با بیان‌های گوناگون از سوی مخالفان حدود وقوانین اسلامی بر زبان جاری می‌شود، بیش از آنکه محصول «دلیل‌جویی» و بحثی «علمی و تحقیقی» باشد، بیشتر معلول «علت‌هایی درونی» و «انگیزه‌هایی غیرعلمی» است. یعنی این محقق محترم و امثال او، نمی‌دانند که ✔️اجرای حدود از ارکان عدالت اسلامی است؟ نمی‌دانند که یکی از اجزا و ارکان عدالت اسلامی، اجرای حدود اسلامی است؟ ✔️آیا این استاد محترم نمی‌داند برای مبارزه با فساد و رانت و ظلم، چاره‌ای جز اجرای حدود و دیات نیست؟ ✔️آیا این استاد محترم نمی‌داند که منوط کردن اجرای حدود و مواجهه سخت با مجرمان، به رفع فقر، بیکاری، گرانی و طلاق در جامعه، منوط کردن آن به امری محال است؟! زیرا هیچ جامعه‌ای نبوده و نیست و پیدا نخواهد شد که چنین اموری در آن وجود نداشته باشد. اساساً ما «جامعه معصوم» نداریم. ✔️ممکن است گفته شود که منظور این استاد محترم این نبوده است که «هیچ» فقر و بیکاری و گرانی‌ و طلاقی در جامعه نباشد بلکه منظورشان به صورت نسبی بوده است! اگر چنین باشد، سؤال می‌کنیم که معیارشان چیست؟ تا چه میزان یا تا چه درصدی از وجود فقر و بیکاری و گرانی و ... را مانع اجرای حدود اسلامی نمی‌دانند؟! و آن معیار و میزان را به چه دلیلی و با چه میزان و معیاری تعیین کرده‌اند؟! ✔️به علاوه آیا این نظر ایشان فقط مربوط به حدود و ارزش‌های اسلامی است یا هر ارزش و قانونی را شامل می‌شود؟ مثلاً اگر کسی بدهی خود را نداد، یا اگر کسی خانه خود ایشان را آتش زد یا ماشین خود ایشان را دزدید باز هم نظرشان این است که تا زمانی که فقر و گرانی و طلاق در جامعه هست، نباید قوانین و مقررات را درباره آنها اجرا کنیم؟! یا اجرای چنین قوانین و مقرراتی را بلااشکال می‌دانند؟ اگر پاسخ منفی باشد، که معلوم است نتیجه چنین نگاهی، چیزی جز هرج و مرج اجتماعی و اختلال در ابتدایی‌ترین حقوق مردم نخواهد بود و اگر پاسخ مثبت باشد، سؤال می‌کنیم چه تفاوتی میان مقررات و قوانین اسلامی و مقررات و قوانین بشرساخته وجود دارد؟ چرا اجرای مقررات و قوانین اجتماعی بشرساخته را منوط به رفع فقر و بیکاری و طلاق و ... نمی‌کنید؟! ✔️می‌گوید «چگونه در کشوری که طلاق بیداد می‌کند می‌توان از حجاب دم زد»؛ آیا نمی‌داند که میزان رشد طلاق در ایران و سایر جوامع دنیا، همبستگی مثبتی با میزان شل‌حجابی و بی‌حجابی دارد؟ یعنی یکی از راه‌های کاهش طلاق و فروپاشی خانواده، جلوگیری از بی‌حجابی است. ✔️به راستی از نظر این استاد محترم، بی‌حجابی در میان خانواده‌های فقیر بیشتر است یا ثروتمند؟ در شمال تهران بیشتر است یا جنوب آن؟ 🔸همانطور که گفتم چنین اظهار نظرهایی فاقد «دلیل‌»اند، باید «علت» آنها را جست و درمان کرد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️قتلگاه انقلاب از نگاه امامین انقلاب 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از نکات مهم و حیاتی برای تداوم حرکت پیش‌رونده انقلاب اسلامی، نگاه انقلابی داشتن همه مدیران و مسؤولان جمهوری اسلامی در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی است. به تعبیر امامین انقلاب، «منحصر کردن اهداف انقلاب در اهداف مادی و رفاهی»، «غفلت از اهداف و آرمان‌های الهی انقلاب»، «کوتاهی در راه‌اندازی و راهبری بسیج جهانی مستضعفین علیه مستکبرین»، «کوتاهی در مبارزه با شرک و کفر»، «محافظه‌کاری»، «اکتفای به آنچه که داریم» و «نداشتن همت و بلندپروازی»، «قتلگاه انقلاب» است. شرط تداوم انقلاب و شرط تعالی و توسعه فکر انقلابی در سراسر جهان آن است که آرمان‌های اصیل انقلاب همواره در ذهن و ضمیر و زبان تک‌تک مسؤولان کشور زنده باشد: آرمان اصلی انقلاب مبارزه با شرک و کفر در سراسر گیتی بوده است. آرمان انقلاب به اهتزاز درآوردن پرچم توحید بر قلل رفیع جهان بوده است. آرمان انقلاب همان بوده است که خمینی کبیر(ره) کمتر از یک سال به پایان عمر مبارکشان در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۶۷ به مناسبت قبول قطعنامه ۵۹۸ چنین ترسیم کردند: «ما می‌گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم. ما بر سر شهر و مملکت با کسی دعوا نداریم. ما تصمیم داریم پرچم «لا اله الّا الله» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم. پس‌ای فرزندان ارتشی و سپاهی و بسیجی‌ام، و ای نیروهای مردمی، هرگز از دست دادن موضعی را با تأثر و گرفتن مکانی را با غرور و شادی بیان نکنید که اینها در برابر هدف شما به قدری ناچیزند که تمامی دنیا در مقایسه با آخرت.» (صحیفه امام، ج۲۱، ص۸۸) مسؤولان نظام ایران انقلابی همواره باید بدانند که «جنگ ما جنگ عقیده است، و جغرافیا و مرز نمی‌شناسد. و ما باید در جنگ اعتقادی‌مان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازیم.» (صحیفه امام، ج۲۱، ص۸۷) همه تلاش غربیان و غربزده‌ها و بریده‌های از اسلام و انقلاب در طول چهل سال گذشته این بوده است که ذهن و ضمیر و زبان مسئولان ما را به امور روزمره و مسائل پیش‌پا افتاده مشغول کنند و آنان را از پیگیری آن اهداف متعالی منصرف کنند! و تا حدودی هم دست کم در دوره‌هایی در این جهت موفق بوده‌اند. اما باید دانست که این «سم مهلک» و به تعبیر امام خامنه‌ای «قتلگاه» انقلاب است: «من معتقدم محافظه‌کاری و اکتفای به آنچه که داریم و نداشتن همت و بلندپروازی در همه زمینه‌های فکر و فرهنگ، قتلگاه انقلاب است. انقلاب اساساً یعنی گام بلندی، که پشت سرش باید گام‌های بلند دیگری برداشته شود» (بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان امیرکبیر ۹/ ۱۲/ ۱۳۷۹) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️نخودسیاهِ راهکار فرهنگی برای کنترل ناهنجاری‌های اجتماعی! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹سالیانی است هر زمانی که برخی از مدیران کشور، تصمیمی بر مواجهه با فعالیت‌های ضدفرهنگی و ضداخلاقی در سطح جامعه می‌گیرند مخالفان ارزش‌های اسلامی و دلدادگان لیبرالیسم غربی در کشور ما، با ژستی روشنفکرانه، فریاد برمی‌آورند که «برای اصلاح فرهنگ، فقط باید کار فرهنگی انجام گیرد!» شوربختانه، این القائات لیبرالیستی آنقدر اثرگذار بوده است که بر ذهن و زبان برخی از مسؤولان ارشد کشور و حتی برخی از روحانیان سنتی نیز تأثیر گذاشته است. تا جایی که برخی از آنها را واداشته است که مجریان قانون را به گردن‌کشی دربرابر قانون دعوت کنند! 🔸این در حالی است که اولاً، هیچ هنجاری در هیچ «جامعه‌»ای، به صرف کار فرهنگی، نهادینه نشده و نخواهد شد. به عنوان مثال، تاکنون هیچ کشوری نتوانسته است به صرف فعالیت فرهنگی و با ساخت پویانمایی‌هایی مثل «سیاه‌ ساکتی» و امثال آن ارزشی مثل نظم و انضباط ترافیکی را، که همگان مفید بودن و بلکه ضروری بودن آن را برای حیات اجتماعی درک می‌کنند، نهادینه کند. بلکه در کنار آن و همزمان با تبیین و آموزش و کار فرهنگی، جرایم بسیار سنگین مالی و اعتباری برای نقض قوانین ترافیکی هم وضع کرده‌اند؛ دوربین‌های نظارتی هوشمند برای شناسایی متخلفان و قانون‌شکنان هم نصب کرده‌اند و هزاران نفر را برای نظارت بر حسن اجرای آن قانون به کار گرفته‌اند. ثانیاً، (ص) نیز (که بدون تردید یکی از بزرگ‌ترین تغییرات فرهنگی را در طول تاریخ در شبهه جزیزه عربستان انجام داد) برای تحقق فرهنگ اسلامی هرگز به «اصلاح باورها و بینش‌ها»، و «آموزش‌ ارزش‌ها و ضوابط اسلامی» و امثال آن اکتفا نکرد؛ بلکه به صورتی «جدی، قاطع، سریع و بدون تبعیض» با متخلفین و قانون‌شکنان و مفسدان و هنجارشکنان برخورد سخت هم داشتند. و ثالثاً، این مدعیان هیچگاه حاضر نشده‌اند الگو، راهکار و طرح و برنامه‌ای مشخص از اقدامات فرهنگی مورد نظرشان را برای مواجهه با فعالیت‌های ضدفرهنگی ارائه دهند! هر زمانی که از آنها مطالبه راهکار فرهنگی برای مواجهه با آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی شده‌ است، گفته‌اند، این کاری دشوار است و باید با کارشناسان نشست و از آنها خواست! و البته شاید خود این آقایان ندانند که ناآگاهانه به سربازانی بی‌مزد و مواجب و ظاهرالصلاح برای «لیبرالیسم فرهنگی» از یک طرف و «آنارشیسم دولتی» از طرف دیگر تبدیل شده‌اند! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️راهبرد دوست‌پنداری دشمن 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از پیچیده‌ترین و البته مخرب‌ترین شگردهای دشمنان، غافل کردن مردم از «دشمن» است! بدترین حالت برای یک فرد یا ملت آن است که دشمن را دوست بپندارد و دوست را دشمن. این، نوعی مسخ سیاسی است که با ابله‌سازی مردم از طریق ابزارهای رسانه‌ای و تطمیع‌های صرفاً مجازی صورت می‌گیرد. این نوع از مسخ‌شدگان، حتی حاضر نیستند ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و شأن و منزلت‌های موجود ملت خود را هم باور کنند. آنان عاشق توهمات و شیفته‌ی نادیده‌ها و ناموجودها و موهوماتی‌اند که دشمنان به آنان می‌گویند. ملتی که اینچنین مسخ شده باشد، به لقمه‌ای آماده برای بلعیده شدن تبدیل می‌شود. وقتی چشم‌هایش باز می‌شود که دیگر سودی برایش ندارد! چنین مسخ‌شدگانی، نه تنها خود بلکه نسل‌های آینده خود را نیز تباه می‌کنند: «هیچ کس به‌خاطر غفلت ستایش نمی‌شود. هیچ‌کس به‌خاطر چشم‌ها را بر هم گذاشتن، مدح نمی‌شود. اگر بر آدم غافل ضربه‌ای وارد شد، اوّل کسی که مسؤول و مذموم است، خود اوست؛ مراقب باشید.»(رهبر معظم انقلاب، ۲۱/ تیر ۱۳۷۸) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍️ احمدحسین شریفی 🔻اگر دیدید کس یا کسانی فیلسوفانه توصیفی سیاه‌ و ناکارآمد از کارنامه اعجازگونه انقلاب اسلامی ارائه می‌دهد، بدانید به احتمال زیاد، کارنامه انقلاب را با عینک «توسعه غربی» و لیبرالی می‌بیند. او بعد از نیم قرن جدال تمام عیار انقلاب اسلامی و نظام سرمایه‌داری هنوز نفهمیده است که کارنامه انقلاب را نمی‌توان با ترازوی توسعه غربی و نظام سرمایه‌داری توزین کرد! بنابراین با او بحث و چون و چرا نکنید. آب در هاون کوبیدن است. فقط بگویید: وصال دولت بیدار ترسمت ندهند که خفته‌ای تو در آغوش بخت خواب‌زده @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍️ احمدحسین شریفی 🔻وقتی علیرغم همه ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و پیشرفت‌ها، ناگهان دائماً از «نمی‌شود»، «نداریم» و «نمی‌توانیم» سخن گفته می‌شود، دو دلیل ممکن است داشته باشد: یک. بیان وضعیت واقعی مدیران و مسؤولان و تصمیم‌گیران کشور باشد. دو. به هدف آماده‌سازی افکار عمومی برای پرداخت هزینه‌ای بزرگ باشد. در این صورت باید امیدوار بود که آن هزینه، «عزت»، «امنیت» و «استقلال» کشور نباشد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◽️مساجد به مثابه هسته‌های مقاومت 🖊 احمدحسین شریفی 🔸 جمهوری اسلامی ظرفیت‌های فرهنگی بومی و اسلامی منحصر به فردی دارد که اگر مدبرانه، خردمندانه و خلاقانه مورد استفاده قرار گیرند، قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی در همه عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی چند برابر خواهد شد. 🔹یکی از آن ظرفیت‌ها: مساجد، هیئات، تکایا و حسینیه‌ها و فاطمیه‌ها و زینبیه‌ها است. 🔸اینها از بزرگترین، پاک‌ترین، چابک‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و مؤثرترین «هسته‌های مقاومت» در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی‌اند. 🔻فعال بودن این هسته‌ها در محیط‌های علمی و دانشگاهی نه تنها «حصاری محکم در برابر تهاجم فرهنگی» ایجاد می‌کند؛ بلکه «درمانی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی» و «عاملی بی‌بدیل در مقاوم‌سازی نیرو‌های علمی و مدیران آینده انقلاب اسلامی» هم خواهد بود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️اعجاز نگاه جهادی در مدیریت 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به گواهی تجربه زیسته ما در طول ۴۶ سال گذشته، در هر جایی که نگاه انقلابی و جهادی بر مدیران و مدیریت، حاکم بوده است، به پیشرفت‌های اعجازگونه‌ای دست یافته‌ایم و هر جا یا زمانی که مدیران ما چنین نگاهی نداشته‌ و نگاه‌های سکولاریستی و این‌جهانی و مادی بر آنان حاکم بوده است، علیرغم همه هزینه‌ها، نتوانسته‌ایم به نحو رضایت‌بخشی پیشرفت کنیم. در مدیریت جهادی، «اراده‌ها» حاکم بر «داشته‌ها»ست. در مدیریت جهادی، «امکانات» تعیین‌کننده «اقدامات» نیستند؛ در مدیریت جهادی، «موانع» تبدیل به «موتور محرکه» می‌شوند؛ در مدیریت جهادی، «تهدیدات» به هر میزان که بزرگ باشند، به «فرصت‌های» بزرگ‌تری تبدیل می‌شوند؛ در مدیریت جهادی، چارچوب‌های خشک سازمانی، بهانه کم‌کاری یا کندکاری نیستند؛ مدیران جهادی، در عین رعایت نظم و قانون و اخلاق سازمانی، از مسیرهای فراسازمانی غافل نیستند؛ مدیران جهادی در کنار پرکاری و خستگی‌ناپذیری، در همه فعالیت‌های خود دو جهت‌گیری مهم را فراموش نمی‌کنند: (۱) حرکت در «راه خدا» و (۲) حرکت در «راه خدمت به مستضعفین»: «ما لَکُم لا تُقاتِلونَ فی سَبیلِ‌اللَّهِ وَ المُستَضعَفینَ» یعنی هم دنبال «تعالی معنوی»‌ افراد و سازمان‌اند و هم دنبال «تحقق عدالت اجتماعی». مدیران جهادی، بی‌توقع‌اند؛ در امورات شخصی خود هیچ هزینه‌ زائدی برای سازمان ایجاد نمی‌کنند؛ مدیران جهادی، حتی توقع تشکر و قدردانی از دیگران ندارند؛ آنان صاحب اصلی کار را کس دیگری می‌دانند و دنبال کسب رضایت او هستند. مدیران جهادی، به دلیل اخلاص و توکل و توسلی که دارند، کمتر دچار خطای در تشخیص می‌شوند. «اگر روحیه جهادی حاکم باشد، غالباً درست می‌بینند، و همیشه خوب عمل می‌کنند و پیش می‌روند.» مدیران جهادی، در عین توجه به مسائل روزمره و حل نیازهای موردی و مقطعی، کل‌نگر، آینده‌نگر و دوراندیش‌اند؛ از بزرگ‌ترین مدیران جهادی، آیت‌الله بود که به تعبیر نائب المهدی «واقعاً شب و روز نمی‌شناخت؛ واقعاً دنبال آفرین و احسنت برای این‌همه کاری که می‌کرد نبود.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️بی‌حجابی و بردگی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ چقدر نادان‌اند زنان و دخترانی که رهایی و آزادی و سود و منفعت خود را در بی‌حجابی و برهنگی می‌پندارند! ای کاش در ورای تبلیغات دروغین رسانه‌های شیطان، از واقعیت زندگی زنان بی‌حجاب و بی‌عفت غربی آگاهی داشتند! ای کاش می‌دانستند که بی‌حجابی و برهنگی آنان فقط و فقط به سود مردان شهوت‌ران و هوس‌باز است. ای کاش از آمار چندبرابری خودکشی (نسبت به مردان) در میان زنان به اصطلاح آزاد غربی آگاهی داشتند! ای کاش می‌دانستند که بزرگترین مدافعان بی‌حجابی و برهنگی زنان و نخستین مدافعان شعارهای فمینیستی در دنیای غرب مردان بوالهوس و سرمایه‌داران پول‌پرست بوده‌اند و هنوز هم هستند! ای کاش می‌دانستند که طراحان چنین شعاری، با ابله‌سازی زنان، دنبال برده‌سازی آنان هستند! و ای کاش ... @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️به بهانه سالروز وحدت حوزه و دانشگاه 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ قریب به ۴۵ سال است که مسأله وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان یکی از راهبردهای مهم جمهوری اسلامی مطرح شده است. هر ساله هم به مناسب روز ۲۷ آذر، سالروز شهادت شهید مفتح، مراسم‌هایی در دانشگاه‌ها و حوزه‌‌های علمیه در این موضوع منعقد می‌شود. اما هنوز هم بعد از ۴۵ سال، حتی در این که منظور از این راهبرد دقیقا چیست، اختلاف وجود دارد. هنوز هم مهم‌ترین داده‌ها در این موضوع سخنان امامین انقلاب است. ابهام مفهومی، موجب شده است که عده‌ای نه تنها ضرورت و اهمیت آن را درک نکنند، بلکه به مخالفت با آن هم بپردازند! در اینجا به اختصار و صرفاً برای تذکار، به چند معنای وحدت در ترکیب وحدت حوزه و دانشگاه اشاره می‌کنم: یک. وحدت در مديريت: این نوع وحدت به معنای اضمحلال يکی در ديگری است که نه معقول است و نه ممکن و نه خواسته‌ی هيچ يک از مدافعان و طراحان وحدت؛ دو. وحدت به معنای ارتباط فيزيکی و تبادل استاد و دانشجو و طلبه: این نوع وحدت، هم ممکن است و هم شدنی و هم مطلوب و مؤثر؛ سه. وحدت در نظام آموزشی؛ داشتن تعاملات آموزشی با يکديگر؛ آشنايی حوزويان با خوبی‌های نظام دانشگاهی و آشنايی دانشگاهيان با نقاط قوت نظام آموزشی حوزه‌ها: این نوع ارتباط هم بسیار مفید است و هم لازمه پویایی مراکز علمی است و اگر جدی گرفته شود می‌تواند به تحولی مثبت و پیشبرنده در نظام آموزشی حوزه‌ها و دانشگاه‌ها منجر شود؛ چهار. وحدت به معنای برگزاری درس‌ها و رشته‌های حوزوی برای دانشجويان و بالعکس: این نوع وحدت نیز تا اندازه‌ای محقق شده است و با توجه به آزاد بودن و دلبخواهی بودن شرکت در چنین درس‌ها و دوره‌هایی، توانسته است برای افراد مستعد و علاقمند مفید هم واقع شود و افق‌های ذهنی آنان را به همدیگر نزدیک کند. پنج. وحدت در اهداف: مهم‌ترین و عالی‌ترین اهداف در حکمرانی اسلامی عبارتند از «فردسازی»، «جامعه‌پردازی» و «تمدن‌سازی». به نظر می‌رسد هم دانشگاه‌ها در جمهوری اسلامی و هم حوزه‌های علمیه در این جهت مشترک‌اند یا باید مشترک باشند. شش. وحدت در مبانی و روش‌ تحقيق: مبانی هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و انسان‌شناختی؛ و توجه به روش‌ اسلامی تحقيق در علوم انسانی. این از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین سطوح وحدت حوزه و دانشگاه، به عنوان دو زیر نهاد اصلی از نهاد علم کشور، است و معتقدم تا چنین وحدتی در مبانی و روش‌شناسی علوم انسانی ایجاد نشود، سایر انواع وحدت نمی‌تواند چندان کارگر افتد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️پژوهش‌های فرهنگی آزاد از دین و تجربه! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸برخی از مسؤولان فرهنگی را شنیدم که می‌گفتند پژوهش‌های «علم آزاد» می‌گوید دوران مواجهه سخت‌افزارانه با ناهنجاری‌های اجتماعی مثل بی‌حجابی و شراب‌خواری علنی و فسادهای اجتماعی، سپری شده است! اکنون زمان در پیش گرفتن سیاست‌های نرم و فرهنگی با این ناهنجاری‌هاست! ♦️در این خصوص عرض می‌کنم، بنده تاکنون چنین پژوهش‌هایی را نه دیده‌ام و نه شنیده‌ام و البته بعید می‌دانم و بلکه محال می‌دانم هیچ پژوهشگر و محقق راستینی چنین ادعای را کرده باشد! چون ✔️خلاف بدیهیات مطالعات فرهنگی و اخلاقی است. ✔️خلاف همه تجربیات زیسته بشری و همه تجربیات حکمرانی در تاریخ بشر است. ✔️خلاف سبک و سیره حکمرانی معصومان علیهم السلام است. ✔️خلاف صریح آموزه‌های دینی است. هیچ جامعه‌‌ای را سراغ نداریم تأکید می‌کنم هیچ جامعه‌ای را سراغ نداریم که به صِرف تبلیغ و تبیین و روشنگری و به اصطلاح فعالیت فرهنگی، توانسته باشد حتی یک ارزش اجتماعی را نهادینه کرده باشد! حتی در ارزشی مثل «نظم ترافیکی در شهرهای شلوغ»، که به نظر می‌رسد، فهم و رعایت آن از بدیهی‌ترین مسائل انسانی و اجتماعی است، اگر برخوردهای سخت‌افزارانه نباشد، و اگر هزینه‌های هنگفت برای نصب دوربین‌های نظارتی و حضور پلیس و تعیین و اخذ جرایم سنگین مالی و امثال آن نباشد، حتی در مترقی‌ترین کشورها و جوامع، برای یک ساعت هم نمی‌توان از آن حفاظت کرد! کافی است در شهری مثل نیویورک یا پاریس یا لندن فقط یک ساعت برق سراسری قطع شود یا دوربین‌های کنترلی از کار بیفتد آنگاه به تعبیر اصحاب فرهنگ در همان کشورهای غربی «شورش اجتماعی» و «غارت‌گری اجتماعی» رخ می‌دهد! 🔸حال، آن کدام پژوهشگر غیرسفارشی و کدام علم آزاد در ایران است که در مسائلی مثل بی‌عفتی اجتماعی، شراب‌خواری علنی، و آسیب‌های اجتماعی مدعی شود که می‌باید و حتی می‌توان با کار فرهنگی و مواجهه نرم‌افزارانه‌ی صِرف اقدام کرد؟! ♦️آری کسی که آزاد از دین، آزاد از حقیقت، آزاد از تجربه زیسته بشری و آزاد از عقلانیت باشد ممکن است چنین راه‌حل‌هایی را ارائه دهد. و ما البته مجاز نیستیم که عقل و خرد خود را به دست چنین افرادی دهیم که خود را از هفت دولت آزاد می‌دانند! @Ahmadhoseinsharifi 🌹