🟢نقدهای بیپاسخ علامه مصباح بر دموکراسی غربی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علامه مصباح یزدی را میتوان از مهمترین و قویترین منتقدان نظام سیاسی دموکراسی در دوران معاصر دانست. هر چند هم حجاب معاصرت و هم کجروایتهای شیطانی غربزدگان درباره این استاد بلامنازع اندیشه اسلامی و انقلابی، توانسته است که تاکنون مانع شنیدن و خواندن سخنان و اندیشههای ایشان از سوی قشر وسیعی از تحصیلکردگان ما شود.
ایشان افزون بر نقد مستند دستاوردها و عملکرد مدعیان دموکراسی در دنیا، به نقد روششناختی، نقد مبانی و نقد پیشفرضهای نظریه دموکراسی میپردازد. و البته در کنار اینها به تبیین فیلسوفانه و محققانه نظریه بدیل یعنی «مردمسالاری دینی» هم میپردازد.
برخی از پرسشهای فیلسوفانه و البته بیپاسخ علامه مصباح درباره دموکراسی و کسانی که رأی اکثریت مردم را معیار حقانیت میدانند این است که:
1️⃣منظور از «مردم» که شما رأی آنها را معیار حق اعمال حاکمیت میدانید چه كسانى است؟ زیرا «مردم»، واژهای عام است که از طفل شیرخوار تا پیران کهنسالی را که روى تخت بیمارستان افتاده و مشاعرشان را از دست دادهاند دربرمیگیرد. آیا رأی همه آنها معیار حقانیت است؟ اگر پاسخ منفی باشد، پرسش دوم مطرح میشود که
2️⃣واجدان شرایط رأی را چه کسی و بر اساس چه معیاری تعیین میکند؟ چرا و به چه دلیلی حداقل سن برای رأیدهی را 15، 16، 17 یا 18 سال قرار دهیم؟ آیا شرط سواد نیز براى رأیدهندگان لازم است؟ آیا آشنایى با موضوعى كه میخواهند درباره آن رأى بدهند، لازم است یا خیر؟ شرط «جنسیت» چطور؟ آیا هم مردان و هم زنان حقّ رأى دارند یا فقط مختص مردان است؟
3️⃣اگر گفته شود این شرایط را در یك رفراندوم و همهپرسی جدا و قبل از رأیگیری درباره اركان حكومت، تعیین میکنیم، سؤال میشود که بحث بر سر همان نخستین انتخاباتى است كه میخواهد برگزار شود؛ در این انتخابات چه كسانى حق رأى دارند؟ شرایط همان رأیدهندگان نخستین انتخابات كه به طور طبیعى در سرنوشت انتخاباتهای دیگر نیز تأثیرگذار خواهد بود، بر چه اساسى تعیین میشود؟
🔻از مدعیان #روشنفکری و از مدافعان وطنی #دموکراسی غربی میخواهیم، به جای هوچیگری علیه آيتالله مصباح و تداوم ترور شخصیت این فیلسوف کمنظیر و محروم کردن جوانان این مرز و بوم از بهرهمندی از روشنایی اندیشه آن حکیم روشنیبخش و مصباح فروزنده فکر و اندیشه، دستکم به این اشکالات ابتدایی ایشان که ۲۳ سال است همچنان منتظر جواباند، پاسخ دهند!
#علامه_مصباح
#فلسفه_سیاسی
#علوم_انسانی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
میزان رأی ملت است.mp3
13.69M
🎤احمدحسین شریفی
🔹تحلیل «میزان رأی ملت است»
🔻منظور امام از این جمله که «میزان رأی ملت است» چیست؟
🔻آیا درصدد بیان میزان و معیار «حقانیت» و «مشروعیت» اعمال حاکمیت از نگاه اسلام بوده است؟
🔻آیا نظر #علامه_مصباح یزدی با نظر امام در این موضوع متفاوت است ؟
#سیاست
#فلسفه_سیاسی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢چرایی فعالیت مستمر جوخههای ترور علیه علامه مصباح
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نفرت از آيتالله مصباح و تلاش شبانهروزی غربزدگان و اسلامستيزان و ولايتگريزان برای دور نگهداشتن نسل جوان از ايشان دلايل متعددی دارد که به پارهای از آنها اشاره میکنم:
یک. منطق قوی: آيتالله مصباح منطقی قوی و نفوذناپذير داشت، تجسم حکمت اسلامي و قرآنی بود؛ مقلدان اندیشههای پوپری را يارای مواجهه با منطق مستحکم او نبود و نیست؛ به همین دلیل چارهای جز ترور شخصيت او را نداشتند.
دو. شجاعت در بیان حقایق: علامه مصباح شجاعتی کمنظير در بيان حقايق با بيانی شفاف و رسا و منطقی مستحکم داشت؛ و افراد زبون، در رویارویی با شجاعان و دليران، برای سرپوش نهادن بر ضعف و حقارت خود چارهای جز خاکپاشی بر چهره خورشید و گلآلود کردن آب ندارند.
سه. بصیرت در فهم لایههای پنهانی افراد و افکار: او با بصيرتی کمنظير پنهانیترين اهداف نفوذیهای غرب در جريان فکر و فرهنگ انقلابی را میديد و میشناخت و به دليل شجاعت کمنظيری که داشت، آنها را آشکار میکرد؛ او حاصل سالها نيروسازی و مقلدپروری غربيان برای زدودن فکر و فرهنگ اسلامی را از میان برد و اين يکی از رازهای اصلی کینههای کهنه و ریشهدار رهبران روشنفکری غربزده از ايشان است.
چهار. اندیشهپروری: علامه مصباح فقط يک عالم دينی نبود؛ عالمی انديشهپرور بود؛ او در کار نيروسازی و کادرسازی فکري برای انقلاب اسلامی تلاش میکرد، پس برای جلوگيری از نفوذ انديشه و حکمت او که همان انديشه و حکمت انقلاب و اسلام است، سادهترين راه را ترور شخصيت او میدانستند. غافل از اينکه علم، نور است و حکمت، چونان رودی روان که هیچ سنگ و سدی توان مسدود کردن دائمی راه آن را ندارد.
پنج. ولایتگستری: صرفاً يک فيلسوف «ولايتپذير» نبود؛ بلکه حکيمی «ولايتگستر» هم بود؛ و در طول تاريخ اسلام، دشمنان همواره سختترين و بیرحمانهترين هجمهها را با ولايتگسترانی چون سلمان و ابوذر و عمار و مالک و مقداد و میثم تمار و حجر بن عدی و... داشتهاند و با ترور شخص یا شخصیت آنان خواستهاند بازوان ولايت را قطع کنند.
شش. تئوریپردازی برای نظام انقلابی: آيتالله مصباح يک فرد نبود؛ بلکه عقبه تئوريک نظام بود؛ با ترور شخصيت و دانش و انديشه او میخواستند و میخواهند شخصيت و علم و انديشه انقلاب را ترور کنند. به تعبير ديگر، آيتالله مصباح خودش هدف اصلی نبوده و نيست؛ او سپر دفاع از اسلام و قرآن و ولايت و انقلاب اسلامی بوده و هست.
هفت. نماد روحانیت آگاه و بصیر و مجاهد: #علامه_مصباح یک شخص نبود، بلکه نماد و نمونه عالی و پیشرو و پیشگام روحانیت آگاه و بصیر و مجاهد بود. به همین دلیل، همه حقد و کینههای خفته و نهان از روحانیت مجاهد شیعه در همه دورانها، توسط حامیان ایده اسلام منهای روحانیت بر سر او آوار میشد و هنوز هم میشود.
🔻اما دشمنان و بدخواهان اسلام و انقلاب بدانند که اگر اسلافشان توانستند نور سلمان و ابوذر و مقداد و عمار و حجر بن عدیها را خاموش کنند و از تأثيرگذاری آنان در گستره تاريخ بکاهند، اینان هم میتوانند چراغ روشنیبخش علم و انديشه مصباح یزدی را خاموش کنند. مصباح یزدی برکهای نبود که در گذر زمان رنگ و طعم ببازد؛ او همچون رودی جاری در گستره تاریخ است که تازه بعد از هجران، جوششی نو و جريانی پرخروش آغاز کرده است؛ غربباوران و ولايتستيزان خوب میدانند که اين رود پرتلاطم با قوت دانش و خرد و انديشه، در پی جاری ساختن معنا و معنویت اصیل در همه ابعاد زندگی انسانی است و تا تحقق منويات حضرت ولايت و تا ثمر نشستن تمدن اسلامی، از حرکت باز نخواهد ايستاد.
[بخشی از کتاب بر مدار حق: توصیفی از سلوک علمی و عملی علامه مصباح یزدی]
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢حسرت یا تلاش؟
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برخی از افراد، زندگی خود را در «حسرت» داشتههای دیگران یا «پشیمانی» نسبت به از دست دادن فرصتها سپری میکنند!
نیم عمرت در پریشانی رود
نیم دیگر در پشیمانی رود
یکی از ویژگیهای انسانهای اخلاقی این است که به جای سوختن از حسرت «باغ» دیگران، در اندیشه ساختن «باغچه» زندگی خود هستند؛ یا به جای تماشای «پنجره» زندگی دیگران، داشتههای خود را «قاب» گرفته و پیش روی خود میگذارد و برای دستیابی به نداشتهها تلاش میکند.
پشیمانی نسبت به از دست دادن فرصتها اگر نیروی محرکه استفاده بهینهتر از فرصتهای آینده باشد، حالتی ارزشمند و خوب است؛ اما پشیمانی به خودی خود هیچ اثری جز رکود و یأس و ناامیدی نخواهد داشت.
ترک این فکر و پریشانی بگو
حال و یار و کار نیکوتر بجو
#اخلاق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢عقل و ادب
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از ادب پرنور گشتهست این فلک
وز ادب معصوم و پاک آمد ملک
🔹چهره ظاهری، محسوس و مشاهدهپذیر «عقلانیت»، «ادب» است. به تعبیر #امیرمؤمنان علیه السلام: «الْأَدَبُ صُورَةُ الْعَقْلِ». به تعبیر دیگر، ادب از محصولات و ثمرات درختی است که ریشه آن عقل است: «الْأَدَبُ فِي الْإِنْسَانِ كَشَجَرَةٍ أَصْلُهَا الْعَقْلُ»
به همین دلیل «بیادبی» نشانه «بیخردی» دانسته شده است: «لَا عَقْلَ لِمَنْ لَا أَدَبَ لَهُ»
از خدا جوییم توفیق ادب
بیادب محروم گشت از لطف رب
بیادب تنها نه خود را داشت بد
بلک آتش در همه آفاق زد
🔻میزان و عمق #عقلانیت را در میزان و عمق #ادب افراد میتوان یافت. سطح و مستوای «عقلانیت اجتماعی» را با سنجه سطح و مستوای «ادب اجتماعی» میتوان سنجید. همانطور که مهمترین نشانه و شاخص «عقلانیت دینی» یک فرد را در میزان «ادب دینی» او در برابر خدا و اولیاء خدا و فرمانهای الهی باید دید.
#پیامبر_اکرم(ص) فرمودند: «إِنَّمَا يُدْرَكُ الْخَيْرُ كُلُّهُ بِالْعَقْلِ وَ لَا دِينَ لِمَنْ لَا عَقْلَ لَهُ.»
🔶در عین حال، ادب موجب تقویت و رشد عقلانیت نیز میشود. به تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام: «كُلُّ شَيْءٍ يَحْتَاجُ إِلَى الْعَقْلِ وَ الْعَقْلُ يَحْتَاجُ إِلَى الْأَدَبِ»
🔹به همین دلیل عقل و ادب به عنوان نشانههای شرافت و بزرگی معرفی شدهاند:
«إِنَّمَا الشَّرَفُ بِالْعَقْلِ وَ الْأَدَبِ»
#اخلاق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸ارزش حکومت اسلامی
✍️ احمدحسین شریفی
🔻مهمترین و برجستهترین ویژگی و کارویژه امام زمان روحی له الفداء که بقیه ائمه معصوم علیهم السلام امکان اجرای آن را نداشتند، تشکیل حکومت جهانی اسلام و برقراری عدالت در گستره گیتی است. ارزش این کار تا جایی است که #امام_صادق(ع) میفرماید:
«وَ لَوْ أَدْرَکْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَیَّامَ حَیَاتِی؛ اگر من ایام او را درک میکردم، همه عمر به او خدمت میکردم»
🔻شهید #نواب_صفوی که امروز (۲۷ دی) مصادف با سالروز شهادتش است، میگفت:
«آرزو دارم که حکومت اسلامی تشکیل بشود و آن زمان بزرگترین افتخارم این است که رفتگر خیابانهایش باشم.»
#حکومت
#سیاست
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔹دیپلماسی علمی دانشگاه بینالمللی قم
🔸سفر عالیرتبهترین هیأت آموزش عالی پاکستان، بعد از انقلاب اسلامی، به دانشگاه بینالمللی قم و امضای سه تفاهمنامه همکاری با دانشگاههای پنجاب، قائد اعظم و علامه اقبال لاهوری
🔻هیات عالیرتبه آموزش عالی پاکستان در بازدید از دانشگاه بینالمللی قم متشکل از:
۱. دکتر احمد مختار رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان؛
۲. دکتر نیاز احمد اختر رئیس دانشگاه قائد اعظم؛
۳. دکتر نصیر محمود رئیس دانشگاه علامه اقبال؛
۴. دکتر خالد محمود رئیس دانشگاه پنجاب؛
۵. دکتر محمد علم سعید رئیس دانشگاه آموزش لاهور؛
۶. دکتر محمد سلیم مظهر رئیس مرکز زبان ملی پاکستان؛
۷. دکتر محمد رفیق طاهر رئیس سابق اداره کل تعلیمات دینی پاکستان و مشاور ارشد دانشگاه علامه اقبال؛
۸. دکتر احمد عدنان رئیس دانشگاه دولتی لاهور؛
۹. آقای دکتر عامر شهزاد معاون دکتر احمد مختار
۱۰.آقای دکتر محمد زبیر خان نماینده وزارت اموزش پاکستان بود.
نکته جالب توجه در این سفر این بود که دکتر مختار احمد با مشاهده پیشرفتهای چشمگیر علمی جمهوری اسلامی، ابراز داشت: شکرگزار تحریمهای آمریکا و اروپا باشید! زیرا منشأ خیر و پیشرفت علمی اعجابانگیز ایران شده است؛ پیشرفتهایی که پاکستان علیرغم سابقه دیرین دانشگاهی و وجود دانشمندان بزرگ و برجسته، از آنها محروم مانده است.
نکته: دانشگاه پنجاب، با سابقه ۱۴۰ ساله، چهار دانشمند برنده جایزه نوبل دارد.
دانشگاه علامه اقبال لاهوری دارای یک میلیون و دویست هزار دانشجو است.
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
3.45M
🎤احمدحسین شریفی
🔹شیخ محمود #شبستری در کتاب بینظیر و بسیار ارزشمند «گلشن راز» درباره موانع راه قرب میگوید:
موانع تا نگردانی ز خود دور
درون خانهٔ دل نایدت نور
موانع چون در این عالم چهار است
طهارت کردن از وی هم چهار است
نخستین پاکی از احداث و انجاس
دوم از معصیت وز شر وسواس
سوم پاکی ز اخلاق ذمیمه است
که با وی آدمی همچون بهیمه است
چهارم پاکی سر است از غیر
که اینجا منتهی میگرددش سیر
هر آن کو کرد حاصل این طهارات
شود بی شک سزاوار مناجات
تو تا خود را بکلی در نبازی
نمازت کی شود هرگز نمازی
چو ذاتت پاک گردد از همه شین
نمازت گردد آنگه قرةالعین
نماند در میانه هیچ تمییز
شود معروف و عارف جمله یک چیز
#عرفان
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢از اخلاق تا انقلاب!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹«بندهای» را دیدم که با ژستی روشنفکرانه و ظاهری خیرخواهانه در یکی از شبکههای تلویزیونی میگفت:
«روحانیت انقلاب نکرد که مسؤولیت سیاسی داشته باشد! او انقلاب کرد که معلم اخلاق شود!»
🔻بیچاره نمیدانست که:
اولاً، معلم اخلاق شدن، به آن معنا که او مد نظر دارد، نیازی به انقلاب نداشته و ندارد؛ اساساً یکی از شؤون عالمان دینی و به طور کلی دینداران در همیشه روزگاران، «ترویج اخلاق» و «معلمی اخلاق» بوده و هست.
ثانیاً، این بیچاره نمیدانست که حتی در روزگار پهلوی نیز روحانیت شأن معلمی اخلاق را، بدان معنا که او میپندارد، به خوبی ایفا میکرد؛ حتی خود شاه هم در کاخ خود مراسم عزاداری محرم را برگزار میکرد!
ثالثاً، «اخلاق اسلامی» غیر از «اخلاق لیبرالی» است؛ اخلاق لیبرالی امری درونی و شخصی و بریده از سیاست و مدیریت است؛ اما اخلاق اسلامی بدون سیاست و مدیریت و مسؤولیت مثل آب بدون رطوبت است! از مهمترین اصول فکر اسلامی و شیعی این است که «اخلاق اسلامی عین سیاست است و سیاست اسلامی هم عین اخلاق».
رابعاً، مگر این توصیه اخلاقی پیامبر اکرم(ص) نیست که «مَنْ أَصْبَحَ لَا يَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ»؟ پس حتی اگر بپذیریم که هدف از انقلاب، انجام کار اخلاقی بوده است! مدیریت و سیاست و همراهی با ستمدیدگان و کمک به مظلومان و ... همگی در راستای عمل به همین توصیه اخلاقی پیامبر اکرم(ص) است.
#اخلاق
#سیاست
#انقلاب
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
⚫️از «سطل ماست» شاندیز تا «جزیره جنسی» اپستین!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جفری ادوارد اپستین، یکی از سرمایهداران یهودی و لیبرالیستهای سرشناس آمریکایی، در سال ۲۰۱۹ به جرم دلالی و سوءاستفاده جنسی از دختران نابالغ بازداشت بود که ناگهان خبر آمد که در زندان خودکشی کرده است! و کمتر از ۲۰ روز بعد نیز قاضی مربوطه پرونده اتهامی او از دستور کار خارج و ادامه رسیدگی خارج کرد! جدیداً به دستور یکی از قضات آمریکایی، برخی از اسناد پرونده اتهامی او از حالت محرمانه خارج شدهاند.
اپستین «جزیزهای جنسی و شهوانی» در کارائیب و خانههایی مجلل در فلوریدا و نیویورک و ... تأسیس کرده بود که دختران زیر سن قانونی را، از گوشه و کنار جهان، در آنجا گرد میآورد و در اختیار رجال سیاسی لیبرال، سرمایهداران و بانکداران بزرگ، برخی از دانشمندان ملحد و مدافع اومانیسم و لیبرالیسم، مدافعان ادعایی حقوق بشر و آزادی زنان، سینهچاکان حقوق #زن و سلبریتیهای هالیودی قرار میداد!
تاکنون نام تعدادی از افرادی که به جزیره یا خانههای اپستین رفت و آمد داشتهاند (حدود ۱۵۰ نفر) منتشر شده است که از آن جمله میتوان به این افراد اشاره کرد:
۱. آندرو آلبرت، عضو خاندان سلطنتی انگلیس
۲. آلن درشوویتز، پروفسور حقوق دانشگاه هاروارد
۳. ژان لوک برونل، مدل فرانسوی
۴. دیوید کاپرفیلد، جادوگر آمریکایی
۵. بیل کلینتون، رئیسجمهور سابق آمریکا
۶. دونالد ترامپ، رئیسجمهور سابق آمریکا
۷. استیون هاوکینگ، فیزیکدان
۸. مایکل جکسون، خواننده
🔻نکته جالب توجه این است که تاکنون صدایی از سینههای تنگ و بسته و تاریک روشنفکران وطنی و مدافعان شعار صهیونیستی «زن زندگی آزادی» در این موضوع به گوش نرسیده و البته نخواهد رسید. اما کافی است که در جمهوری اسلامی یک فرد عادی در گوشهای از یک شهر دورافتاده، در یک بقالی با زنی هتاک مواجههای داشته باشد، آنگاه است که نه تنها جمهوری اسلامی و اسلام؛ بلکه اساس دین و حکومت دینی زیر سؤال خواهد رفت و دهها نشست و میزگرد در تحلیل و تعلیل و تفسیر آن برگزار خواهند کرد!
#علوم_انسانی
#لیبرالیسم
#روشنفکری
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢آگاهی و انتشار
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از ارزشهای اسلامپسند، «انتشار آگاهی» است.
بر اساس معارف اسلامی:
از یک طرف، نشر و انتشار علم به مثابه پرداخت «زکات آگاهی» معرفی شده است؛
و از طرف دیگر، «کتمان آگاهی» و عدم انتشار آن به شدت مورد نهی قرار گرفته است.
تا جایی که میتوان از مجموع آیات و روایات «قاعده حرمت کتمان علم» را اصطیاد کرد.
#پیامبر_اکرم(ص) میفرماید:
مَنْ سُئِلَ عَنْ عِلْمٍ يَعْلَمُهُ ثُمَّ كَتَمَهُ أَلْجَمَهُ اللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِلِجَامٍ مِنْ نَار
«کسی که علم و دانسته خود را کتمان کند، خدای متعال در روز قیامت، افساری از آتش بر دهان او خواهد زد.»
در جایی دیگر فرمود:
مَنْ كَتَمَ عِلْماً نَافِعاً أَلْجَمَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِلِجَامٍ مِنْ نَارٍ؛
«کسی که علم سودبخشی را از دیگران کتمان کند، خداوند در روز قیامت، افساری از آتش بر دهان او خواهد زد.»
#علم
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«طاعت از بهر طمع مزدوری است»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حدیث بسیار مشهوری که هم در نهج البلاغه هست و هم به سند معتبر از امام صادق علیه السلام نقل شده است چنین میخوانیم:
«إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَار؛
تحلیلهای خواندنی و زیبایی از این حدیث در کتابهای اخلاقی و عرفانی عرضه شده است.
#شیخ_بهائی در ضمن مثنوی بسیار ارزشمند «نان و حلوا»، (که مطالعه آن را به همه اهل علم و دانش، اعم از دانشجویان، طلاب و اساتید عزیز، توصیه میکنم) مضمون این حدیث را به این صورت به نظم درآورده است:
نان و حلوا چيست؟ ای نيکوسرشت
اين عبادتهای تو بهر بهشت
نزد اهل حق بود دين کاستن
در عبادت مزد از حق خواستن
رو حديث ما عبدتک اي فقير
از کلام شاه مردان ياد گير
چشم بر اجر عمل از کوري است
طاعت از بهر طمع مزدوري است
خادمان بيمزد گيرند اين گروه
خدمت با مزد، کي دارد شکوه؟
عابدي کو اجرت طاعات خواست
گر تو ناعابد نهي نامش، رواست
تا به کي بر مزد داري چشم تيز
مزد از بهتر چه خواهي، اي عزيز
کو ترا از فضل و لطف با مزيد
از براي خدمت خود آفريد
با همه آلودگي، قدرت نکاست
بر قدت تشريف خدمت کرد راست
(ديوان شيخ بهائي، ص133-134)
#اخلاق
#عبادت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹