eitaa logo
آخوند | Akhund
1.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
486 ویدیو
79 فایل
﷽ رسانه اندیشه وآگاهی آخوند جایی برای بازخوانی هویت وماموریت روحانیت و حوزه علمیه...🌱🌤 من هم یک آخوند هستم...❗️ 🔅روایت.تحلیل.رصد🔅 تبلیغ نداریم🙏🏻 مشتاق شنیدن از شما📩: @Admin_Akhund گروه چت: https://eitaa.com/joinchat/3788243490C7fb6480438
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام..🌱 شما فهمیدن بالاخره کار آخوندا چیه؟ اینجا بی پرده در مورد حوزه علمیه وآخوندها و کار ویژه روحانیون گفتگو میکنیم... همفکران جدیدی رو برای تضارب آرا به جمع ما دعوت کنید...🙏🏻 🔰 @Akhundism https://eitaa.com/joinchat/2753823225Cad44fc5152
❗️ ی دین وظیفه ی است... 🎙رهبر معظم انقلاب حفظه الله: 🌱حوزه‌های علمیّه، مرکز تعلیم اسلامند. اسلام فقط معرفت نیست، تعهّد به عمل و تحقّق احکام اسلام هم جزو اسلام است؛ یعنی یک وقت هست که ما اسلام را -که میخواهیم در حوزه یاد بگیریم- فقط عبارت میدانیم از اصول و فروع و اخلاق و همینهایی که هست. ...لکن این [برداشت] درست نیست. 🌱این بخشی از کار حوزه‌های علمیّه است؛ چرا؟ چون این بخشی از اسلام است؛ بخش دیگرِ اسلام عبارت است از محقّق کردنِ این حقایق در متن جامعه، در متن زندگی مردم، یعنی هدایت؛ این بخشی از اسلام است دیگر. 🌱اسلام فقط توحید به معنای علم توحید با همان عمق و معرفتِ عرفانی و فلسفی و [مانند] اینها نیست، بلکه اسلام عبارت است از استقرار توحید در جامعه؛ یعنی جامعه موحّد بشود؛ این هم جزو اسلام است. 🌱مگر شما نمیگویید: اَلعُلَماءُ وَرَثَةُ الاَنبیاء علمای دین، ورثه‌ی انبیائند دیگر؛ اینجا مراد از علما، علمای دین هستند و اینها ورثه‌ی انبیائند. انبیا چه کاره بودند؟ [آیا] انبیا آمدند تا معارف دین را فقط بیان کنند یا نه، معارف دین را در جامعه محقّق کنند؟ حتماً این دوّمی است... ۱۳۹۸/۲/۱۸ 👉 @akhundism
💢حوزه نهاد رهبری دینی یا ساختار پژوهشی_تبلیغی؟ بخش ۱ 🌱برای تحقق هر مقصودی اولین گام رفع موانع است. یکی از بزرگترین موانع در حوزه ی علمیه و جامعه ی روحانیت، نقصان هویتی روحانیت در نسبت با انقلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی بر مبنای کنشگری حداکثری روحانیت برای تحقق دین در جامعه شکل گرفت؛ امروز اما اکثریت حوزه اساسا اجرا، تحقق و اقامه ی دین را وظیفه ی نهاد روحانیت نمی‌دانند و در خودآگاه یا ناخودآگاه خود معتقدند معرّفی دین وظیفه ی حوزه و جرای آن وظیفه ی حکومت و مردم است! 🌱با بررسی گفته ها و فعالیت های بسیاری از علما، بزرگان و طلاب می‌یابیم که اکثر آنها به نظام اسلامی و ضرورت حمایت از آن معتقد هستند، اما وظیفه ی خود را در قبال آن تنها در دو ساحتِ "تفقه در دین" و "تبلیغ" ارزیابی می‌کنند.به شکلی که بسیاری از روحانیون، در بالاترین مراتب زمان‌شناسی و تعهد اجتماعی خود، در بخش فقاهت به تولید امتداد های اجتماعی فقه حکومتی و حکمت صدرایی اکتفا می‌کنند؛ چنانکه در بُعد تبلیغ نیز تنها به تولید محتواهای رسانه ای پیشرفته ی دینی یا تخصصی کردن عرصه های تبلیغ (مانند تبلیغ تخصصی کودک،نیروهای مسلح، زندان،مدارس و ...) می‌پردازند؛ و کمتر متعرض ارزیابی، طرح ایده، کنشگری و اقدام اجرایی برای اصلاحِ وضعیت عینی جامعه می‌شوند. 🖋 سلمان ‼️ادامه در فرسته ی بعد... 👉 @akhundism
آخوند | Akhund
💢حوزه نهاد رهبری دینی یا ساختار پژوهشی_تبلیغی؟ بخش ۱ 🌱برای تحقق هر مقصودی اولین گام رفع موانع است.
بخش ۲ 🌱حال آنکه بر اساس نگاه به مقوله ی ولایت و امامت، نهاد روحانیت به تبعیت از ائمه ی معصومین -علیهم السلام- ، باید نهادی باشد که تنها به دنبال اقامه ی دین در جوامع بشری است، و تفقه در دین و تبلیغ معارف دین را از باب مقدمه و خدمت به حاکمیت اسلام انجام می‌دهد. 🌱این نگاه باعث شده است به رغم انتظار جامعه ی انقلابی ایران _برای حضور تمام‌جانبه ی روحانیت برای مبارزه با دشمنان دین در متن جامعه_، روحانیت در بسیاری از هنگامه ها غایب باشد. در نتیجه از آنجا که روحانیت خود را بعنوان امام جامعه نپذیرفته است، نمی‌تواند از نیروی انباشته ی ایمانی امت انقلابی برای شکستن سدّ مشکلات و تحقق اسلام در جامعه استفاده ی وافی را ببرد و رفته رفته اعتماد مردم به کارآمدی حوزه برای امامت روحانیون از بین می‌رود. 🖋 سلمان 👉 @akhundism
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌اول کلیپ را ببینید و بعد متن را بخوانید. 🔰موضوع معیشت طلاب، اقتصاد حوزه وتوانمدی مالی فردی و تشکیلاتی حوزه علمیه ازجمله بحث های مهم است که زیرشاخه های مختلفی دارد و برجوانب مختلف زیست یک طلبه تاثیرگذار است ماهم تفصیلا به این موضوع وحواشی آن خواهیم پرداخت؛اما در این چند پست به یک موضوع ریشه ای تر میخواهیم بپردازیم موضوعی که تقریبا ریشه عمده اختلاف نظرهای پس از انقلاب اسلامی ایران در بین روحانیون است،اگر نهاد حوزه در این مسئله به یک فهم کامل و موضع متقن برسد و مبتنی بر این فهم نهایی و کامل برنامه ریزی راهبردی خودرا انجام دهد قطعا نجات بخش اوضاع کنونی مردم ایران خواهد شد. 🚸ادامه در پست بعد.. 👉 @akhundism
🔎کارویژه حوزه چیست؟ در پاسخ به این سوال تقریبا دو نگاه‌کلی وجود دارد: 🔰نگاه‌اول صرفا به کارهای ترویجی عام و تتبع مرسوم در دین اکتفا میکند و اجتناب جدی از حضور اجتماعی دارد اگرهم قرار است حضوری اجتماعی داشته باشد،یک حضور بی موضع و صلح کل است،البته که این نگاه عافیت طلبانه کم هم طرفدار ندارد در فرصت های آتی به مختصات و نمودهای این نگاه خواهیم پرداخت. 🔰نگاه دوم یک رویکرد اقامه ای به دین و روحانیت دارد،این نگرش روحانی را اقامه کننده دین میداند و شعاع دین را در شئون مختلف اجتماعی امتداد میدهد،تاجایی که ازنگاه او اگر روحانی یا مجتهدی قدم بر میدان اقامه نگذارد عملا دین خوار است نه نگهبان دین، در این نگاه آخوند امام جامعه است و از بدیهیات این نگاه بدست آوردن ابزار امامت است. صاحب این نگاه با تاسی به رفتار اهل بیت علیهم‌السلام تنها راه حفظ دین را کشاندن آن به متن جامعه میداند و درتلاش است با تمام قوا برای امامت مومنین در برابر دشمنان دین آماده شود،از نگاه او طبیعی است که امام قوم باید عناصر قدرت آفرین ازجمله ثروت،مقبولیت ،تشکل و تجمع را بدست آورد. شذارت المعارف آیت‌الله شاه‌آبادی حرفای خواندنی در تقریر این نگاه دارد که تقدیم خواهد شد. 🚸ادامه دارد... 👉 @akhundism
🔰دین حدّاقلّی و اکتفای به حدّاقل‌ها، از نظر اسلام قابل قبول نیست؛ ما در معارف خودمان چیزی به‌عنوان دین حدّاقلّی نداریم، بلکه در قرآن کریم در موارد متعدّدی اکتفای به بعضی از تعالیم دینی دون بعضی، مذمّت شده است؛ «اَلَّذینَ جَعَلُوا القُرءانَ عِضین» یا آیه‌ی شریفه‌ی «وَ یَقولونَ نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَ نَکفُرُ بِبَعض»که مربوط به منافقین است، اشاره‌ی به همین است. 🔰حتّی برخی از بخشهای دین که خیلی برجسته است - مثل اقامه‌ی قسط - هم کافی نیست که ما حالا دنبال اقامه‌ی قسطیم و اقامه‌ی قسط خواهیم کرد، پس اسلام تحقّق پیدا کرد؛ نه، این نیست. بله مسلّماً اقامه‌ی قسط در جامعه، یک قلم مهم است لکن این بدین معنا نیست که شارع مقدّس از ما قبول میکند که ما مثلاً اکتفا کنیم به اقامه‌ی قسط و همه‌ی همّت خودمان را بگذاریم برای اینکه اقامه‌ی قسط بشود، ولو برخی از احکام دیگر اسلام مورد بی‌توجّهی قرار بگیرد؛نه.بلکه «اَنِ اعبُدُوا اللهَ وَ اجتَنِبُوا الطّاغوت» نشان میدهد که اصلاً خدای متعال پیغمبران را فرستاد برای توحید، برای اجتناب از طاغوت، برای عبودیّت خداوند؛ اساس کار این است. 🔰یا وصیّتی که خدای متعال در آن آیه‌ی شریفه‌ی سوره‌ی شوری، به نوح و به ابراهیم و به موسی‌ و به بقیّه کرده است: اَن اَقیمُوا الدّین؛ آنکه مورد نظر است، اقامه‌ی دین است؛یعنی همه‌ی دین را باید اقامه کرد. *متن خلاصه شده* 👉 @akhundism
📌تکنولوژی و فرهنگ تحمیلی ۱ 🔻بسیاری از ما داستان مخالفت علماء با ابزار و تکنولوژی های جدیدی که از مغرب زمین به سرزمین ما وارد می شدند را شنیده ایم و از اینکه علمای ما به خاطر عقب ماندگی و جهالت خود با پیشرفت های بشری به مخالفت پرداخته اند همواره احساس خجالت و سرافکندگی داشته ایم؛ در حالی که این واقعه تاریخی یکی از نقاط درخشان کارنامه ی علمای شیعه است و اگر ما درست آن را فهم و تحلیل کرده بودیم همواره به وجود آن افتخار می کردیم. 🔻واقعیت آن است که در ابتدای تولد تکنولوژی های مدرن در غرب، اکثریت مردم جهان - از جمله خود اندیشمندان غربی - تصور می کردند این تکنولوژی ها صرفا یک سری ابزار هستند که هر فردی می تواند متناسب با اهداف خود از آن ها استفاده کند؛ اما رفته رفته این ابزارها تاثیرات خود بر فکر، فرهنگ و سبک زندگی جوامع را آشکار ساختند و همین امر موجب شد تاثیرات فرهنگی ابزارها موضوع مطالعه دانشمندان علوم اجتماعی در غرب قرار گیرد؛ مطالعاتی که در نهایت تاثیرات عمیق ابزارها بر فرهنگ و سبک زندگی و حتی عقائد جوامع را روشن ساخت. 🖋علیرضا ادیب بهروز 🚸ادامه دارد... 👉 @akhundism
📌تکنولوژی و فرهنگ تحمیلی ۲ 🔸امروزه برای بسیاری از اندیشمندان جهان این مسئله کاملا روشن شده است که ابزارها و تکنولوژی ها بر اساس جهان بینی ها و عقاید ساخته می شوند و اموری کاملا ایدئولوژیک هستند؛ و برای همین است که هر ابزار، فرهنگ و سبک زندگی متناسب با ایدئولوژی برآمده از آن را در جامعه ای که مورد مصرف قرار بگیرد ایجاد می کند. از منظر من، درک این حقیقت پنهان و بسیار مهم بود که موجب شد علماء در مقابل ورود بدون قید و بند تکنولوژی های غرب مدرن به جامعه ما موضع گیری منفی کنند؛ حقیقتی که وجود آن پس از سال ها تجربه و مطالعه برای اندیشمندان غربی آشکار گردید. 🔸️پر واضح است که در هر جامعه دینداری، همچون جامعه ما، به طور طبیعی این دین است که مبنای شکل دهی به فرهنگ و سبک زندگی مردم قرار می گیرد؛ به همین دلیل است که علماء - به عنوان متولیان اقامه دین در جامعه - همواره خود را مسئول حفظ و ارتقای فرهنگ و سبک زندگی جامعه ما می دانند و در طول تاریخ همواره با عواملی که به صورت آشکار یا پنهان سعی در ایجاد سبک زندگی مغایر با عقاید جامعه ما داشته است به مبازره پرداخته اند. 🖋 علیرضا ادیب بهروز 👉 @akhundism
📌الفُقهاء امناء الرسل _ ۱ 🔰در حقيقت، مهمترين وظيفه انبيا (ع) برقرار كردن يك نظام عادلانه اجتماعى از طريق اجراى قوانين و احكام است. (امام خمینی، ولایت فقیه، حکومت اسلامی ص 70) 👉 @akhundism
📌الفُقهاء امناء الرسل _ ۲ 🔰روحانیت به عنوان امین انبیاء الهی شأن و منصب امامت و رهبری جامعه را بر عهده دارد. 🔰به میزانی که طلاب از شناخت این هویت و جایگاه فاصله بگیرند به همان میزان از این شأن و منصب دور خواهند شد. پر واضح است که اگر نهاد رهبری جامعه ای در هویت خود دچار ناآگاهی و تزلزل شود ، جامعه از مسیر تکامل و پیشرفت خود فاصله گرفته و به سمت انحطاط و ارتجاع می رود. 🔰در این شرایط، دست دشمن برای نفوذ و تخریب هویت باز خواهد بود و قطعا به جایگزین کردن هویت جعلی بجای هویت اصیل دینی جامعه می پردازد. 🔅رهبر معظم انقلاب: آنچه دشمن دنبالش است و اسمش را دگرگونی میگذارد، عبارت است از تغییر هویّت جمهوری اسلامی.... . اگر میگویند تغییر، تحوّل، تغییر ساختار، انقلاب و امثال اینها، مقصودشان این است که هویّت جمهوری اسلامی تغییر پیدا بکند. هدف آنها حذف همه‌ی چیزهایی است که مردم را به یاد انقلاب و به یاد اسلام می‌اندازد. ۱۴۰۲/۰۱/۰۱ 👉 @akhundism
آخوند | Akhund
حوزه مغز تحول جهانی در ۵۰ سال آینده اگر اهل مطالعه و پژوهش باشید با صرف وقت کمی درخواهید یافت که مغ
⚠️این داستانو که یادتون نرفته؟ به این بنده خدا اضافه کنید: انجمن حجتیه،احمدالحسن،بهائیت و جریان برانداز اصلاح طلب هایی که علاقه دارن در متن حوزه کنش کنن. فردا یا پس‌فردا یا حتی پس اون فردا راجع بهشون قلم میزنیم..‼️ شب زیارتی اباعبدالله ماروهم دعاکنید🙏🏻 👉 @akhundism
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌اپوزسیون خراب⁉️ 🔸️مزید بر همه بدبختی ونکبتهایی که گریبان گیر اپوزیسیون است، یک علت بیشتر از همه ریشه عدم توفیق این‌گروه نادان شده است؛ آنهم نداشتن ایمان به هدف و دنیازدگی‌ است. 🔹️انسانی که خود رابه پول باخته واساسا برای اهداف دنیایی تلاش میکند هیچ وقت در برابر گروهی که ازکوچک تا بزرگش اعتقاد به معاد و شهادت دارد توفیقی نخواهد یافت. 🔸️معلوم است قومی که(به اصطلاح) اندیشمند و نظریه پردازش از زیرلحاف و پستو و بعد از مستی و نئشگی تز قیام بدهد، تمام زورش بدرد چپه کردن سطل آشغالهای گوشه خیابان میخورد. 🔹️مقایسه کنید با انقلابی که گروه اندیشمندانش یعنی همین آخوندهای خودمان ۶ برابر متوسط سایر اقشار مردم شهید داده اند. پر واضح است مردم گروهی اینچنین پیشرو و صادق را که اول خود به سوی چیزی که دیگران را به آن دعوت کرده اند شتافته‌اند،با یک مشت غربزده بیسواد،ترسو و پول پرست عوض نخواهد کرد. 🔸️اپوزیسیونی که چون خودشان طهارت باطن و نژاد ندارند ملت پاکیزه ایران را به فحشا میخوانند،درمصاف با مردمی که پاکترین انسانهایش به قربانگاه اهداف عالی و الهی فرستاد شانس پیروزی ندارد. انسانهای پاکی که‌هرکدامشان رویایی دست نیافتنی برای تمام تمدن غرب اند...⚘️ 👉 @akhundism
آخوند | Akhund
📌اپوزسیون خراب⁉️ 🔸️مزید بر همه بدبختی ونکبتهایی که گریبان گیر اپوزیسیون است، یک علت بیشتر از همه ری
جهت یادآوری: 🔰مسیر یک‌تلاش آخوندی برای اصلاح در جامعه.. ـ ۳ هزار و ۸۹۰ شهید ـ ۳ هزار جانباز ـ ۳۰۰ آزاده ـ ۷۳۰ شهید روحانی که تنها چند قطعه استخوان و پلاکشان به خانواده بازگشت. ـ ۹۳ شهید روحانی هنوز اثری از آنان به دست نیامده است. ـ ۱۵۶ شهید روحانی ترور ـ ۳۰ شهید روحانی، مجتهد مسلم ـ ۱۸۱ شهید روحانی، سطح عالی چهار حوزه علمیه ـ ۷۰ شهید روحانی غواص ـ بیش‌ترین آمار شهدای روحانی مربوط به عملیات کربلای ۵ با ۵۶۷ شهید ـ بیش‌ترین شهید در منطقه عملیاتی شلمچه با ۹۳۵ شهید ـ بیش‌ترین علت شهادت اصابت ترکش؛ ۲ هزار و ۲۱ شهید ـ ۴۸ شهید روحانی غیر ایرانی ـ ۵۴۶ شهید روحانی سادات ـ ۲۲ روحانی شهید در جایگاه فرماندهی قرارگاه، لشکر، تیپ و ۲۲۲ شهید روحانی در مسؤولیت‌های گردان و گروهان و نقش‌های کلیدی و ۵۰ شهید روحانی در مسؤولیت تبلیغات جبهه و جنگ ـ ۲۳ شهید روحانی بر اثر شکنجه و در زندان‌های ستمشاهی ـ ۳۳ شهید روحانی بر اثر بمباران شیمیایی ـ ۱۹ شهید روحانی در انفجار حزب جمهوری اسلامی ـ ۱۸۹ شهید روحانی اهل سنت که بیشترین آن به شمال‌غرب و غرب کشور اختصاص دارد. ـ ۱۵ شهیده روحانی خواهر ـ ۳۵ شهید روحانی مدافع حرم ـ ۹۷ شهید روحانی از نهضت مشروطه تا انقلاب اسلامی ـ سه هزار و ۶۴۱ شهید روحانی دفاع مقدس ـ سه هزار و ۳۱۴ شهید روحانی با عضویت بسیجی و ۳۸۱ شهید روحانی با عضویت سپاهی قشر شریف روحانیت به لحاظ جمعیت، حدود ۱۲ برابر دیگر اقشار جامعه، رزمنده، شهید، جانباز و آزاده تقدیم عرصه‌های پرافتخار ایثاری و جهادی کرده است. 👉 @akhundism
آخوند | Akhund
جهت یادآوری: 🔰مسیر یک‌تلاش آخوندی برای اصلاح در جامعه.. ـ ۳ هزار و ۸۹۰ شهید ـ ۳ هزار جانباز ـ ۳
. احمقها فکرکرده اند میشود این نظام را رژیم چنج کرد..📍 باورنکرده‌اند این حکومت آخوندی است...🔅 👉 @akhundism
سلام بر رفقای آخوند..🌹🌱 لطف میکنید اگر مطالب کانال بنظرتون مفید وقابل استفاده است مارو به سایر رفقاتون هم‌معرفی کنید..🙏🏻🍂 🔺️ان شاالله قصد داریم تو چند ماه آینده یکسری جلسات و نشست های حضوری برگزار کنیم.🔺️ برای همین به همراهان جدید نیاز داریم..🍁 آخوند | Akhund لینک خدمت شما❤️: https://eitaa.com/joinchat/2753823225Cad44fc5152
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 فرهنگ آخوندی 🔅 📌اگر خوب دقت کنیم فرهنگ حاکم بر دفاع مقدس و شهدای عزیز جنگ هشت ساله،درواقع نمونه گسترده‌شده و عمومی شده فرهنگ رایج حوزه های علمیه بوده است. 📌هرچند که فرهنگ و خرده فرهنگ های جذاب اسلامی وشیعی خصوصا ازصفویه به این سو در ایران رواج داشته ولی به طورمحسوس وضریب یافته‌ای خرده فرهنگ های داخلی حوزوی وآخوندی مثل مروت، مردانگی،گمنامی،دست‌گیری،اخلاص،اعمال عبادی غیرمشهور بعد از انقلاب اسلامی دربین مومنین و رزمندگان دفاع مقدس رواج پیدا کرده است‌. 🔸️این ینی حوزه در طول تاریخ توانسته شعارهای اخلاقی خود را عینیت بخشد. 👉 @akhundism
🔺️چرا جریان غربزده داخلی اصرار دارد روحانیت را آنرمال نشان دهد🔺️ 🔹️یکی از بهترین تکنیکها برای کم خاصیت کردن یک جریان و آسیب پذیرکردنش استثنائی و آنرمال نشان دادن آن است. 🔸️بگذارید یک مثال ساده بزنم، یادتان هست ایام مدرسه معمولا توی کلاس یک نفر بود که به هردلیل غیرمعمول و غیرعادی شناخته میشد و از تمام کارهایش حتی کارهای عادی ومعمولی برداشت خاص یا سوء برداشت میشد؟!! 🔰بچه درسخوانی که حتی وقتی جک بانمکی می‌گفت فقط برای چزّاندنش نمیخندیدیم یا دانش آموز شرّی که حتی وقتی یک اتفاق معمولی برایش افتاده بود مثلا کتابش افتاده بود زمین، برای معلم حساسیت برانگیز بود و ازکلاس اخراج میشد؟چطور اینگونه میشد؟ 🔸️یاواقعا ناخواسته این شناخت از او شکل گرفته بود.. یا یک آدم باهوش پیدا میشد وشروع میکرد خاص نشان‌دادن آن دانش آموز که بتواند باجلب توجه ها به سمت او، او را بخش غیر عادی کلاس و فرد نفرت انگیز آن جمع نشان دهد. 🔹️حکایت آقای خبرآنلاین و سایر خبرگزاری های وابسته به جریان غربزده همین است، آنها میخواهند این کار راباروحانیت بکنند. ⚠️وگرنه اتفاق خاصی نیفتاده! یک مجموعه علمی در بخشی از زمین استفاده نشده خودش یک بیس ورزشی ساخته! اگر اینکار را یک دبیرستان در اروپا انجام داده بود کار نایس و جهان اولی به حساب می‌آمد. اما قرار است به مردم اینطور القاء شود که در اوج مشکلات شما،طلبه های آنرمال باهیجانات غیرعادی،در راستای رفاه خود به عنوان تافته جدابافته جامعه، یک کار غیرعادی انجام داده اند! 👉 @akhundism
فقاهت کتابخانه یا تفقهِ جامعه ؟ قسمت ۱ ❓هر تفکر یا پژوهشی به دنبال «مساله» شکل میگیرد. مساله، انسان را وامیدارد تا اطلاعات جدیدی کسب کند یا به دانایی های سابق خود ترتیبی جدید بدهد. از آنجا که پیشرفت جامعه متکی به رشد متناسب علوم است، کیفیت شکل‌گیری مساله ها برای اهالی دانش، تاثیر مستقیمی در پیشرفت جامعه خواهد داشت. 👳‍♂حال باید دید که حوزه ی علمیه بعنوان نهادی که موظف است حیث اسلامی جوامع را تکفل کند و نگذارد که قطار جامعه از ریل رشد اسلامی منحرف شود، مسائل خود را چگونه کسب میکند؟ آیا مسائل حوزه انعکاسی از نیاز های عینی جامعه است؟ 🕌به نظر میرسد که تولیدات علمی و کنش های تبلیغی حوزه ی علمیه، بیش از آنکه بر اساس نیاز های عینی جامعه شکل گرفته باشد بر اساس برداشت های درون‌حوزوی از نیاز های جامعه شکل میگیرد. 🎙موضوع دروس خارج و مسائل آن در بسیاری از موارد برگرفته از مشکلات شبانه روزی متنِ بازار، مدارس، سینما، دولت و ... نیست؛ یعنی فقیه یا اساسا احساس نمی کند که باید مشکلی از مشکلات جامعه را حل کند، یا اعتقادی به کارآمدی احکام اسلام برای نیازهای جامعه ندارد، یا اینکه معتقد است مسائل جامعه با بررسی بیشتر مسائل متداول حل خواهد شد و تنها مشکل جامعه اجرا نشدن نتایج دروس خارج است، نه نقصان فقاهت حوزوی. 🖋 علیرضا شهامت 👉 @Akhundism
قسمت ۲ ⚖اگر بین فقاهت و تبلیغ حوزه مقایسه ای انجام بدهیم خواهیم فهمید که مبلغان به این علت که بیشتر با نیاز های عینی جامعه مواجه هستند، تلاش هایی به مراتب کارآمدتر دارند. ⚔حال آنکه اهالی پژوهش و تفقه به دلیل دوری از هنگامه ی برخورد جریانات مختلف سیاسی، اقتصادی،امنیتی، هنری و تربیتی بیشتر مسائل خود را از نتیجه ی مسائل قبلی درون علم می‌سازند؛ به شکلی که بعضی از آنها در حقیقت مشغول تهیه ی حاشیه های مطول بر جواهر یا مکاسب یا ... هستند. 📚این الگو از فقاهت وقتی سراغ مسائل عینی جامعه میرود هم آنرا در چهارچوب همان مسائل فقه فردی جایگذاری کرده و بررسی میکند؛ به ریشه ها و ساختار هایی که این مساله را بوجود آورده اند و حیث کلان و ساختاری دارند، توجهی نمی‌کند. 📌مثلا در نظام اقتصادی به بانک،بورس ،رمزارز و مسائل آنها می‌پردازد ولی به سرمایه‌داری، که از نگاه شهید مطهری بزرگترین مساله ی مستحدث است و بانک زاییده ی آن است، نمی‌پردازد. (لینک) 🔎این نوع کنش البته معلول یک شکلِ خاص از هویت حوزوی است. وقتی فقیه یا مبلغ در وهله ی اول خود را اجرا کننده و اقامه کننده ی اسلام و احکام آن ندید و خودآگاه یا ناخودآگاه این شان را به دیگران سپرد، هیچ وقت انگیزه ی بررسی عمق و پیچیدگی های مدیریت جامعه را پیدا نمی‌کند و عملا درگیری های او با جامعه یا دستگاه مدیریت، اکثرا پسینی، معطوف به قشر مشکلات و بی نتیجه خواهد بود. 🖋 علیرضا شهامت 👉 @Akhundism