eitaa logo
علم سرخ
89 دنبال‌کننده
140 عکس
104 ویدیو
5 فایل
سردار شهید: « امروز جمهوری‌اسلامی حرم است...» همه ما یک کار ناتمام داریم؛ اتصال انقلاب اسلامی ایران به انقلاب جهانی مهدی(عج). @saeed_alef "سعید اسماعیل دخت"، یاعلی. درس خارج #حوزه ارشد علوم سیاسی #دانشگاه تربیت مدرس تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
دو جوان سرمست ، مزاحم دو دختر بدون حجاب میشوند، تعرض میکنند به آنها، این جوان از آن دو دختر دفاع میکند ( شاید هم فضولی می‌کند؟) ، مجروح و بعد شهید میشود( یا یک بسیجی به درک واصل می‌شود؟) ، از نگاه جریان زن، زندگی، آزادی، بالاخره این آدم قهرمان میشه (یا فضول)؟ یا هیچی؟ https://eitaa.com/Alamesorkh
علم سرخ
دو جوان سرمست ، مزاحم دو دختر بدون حجاب میشوند، تعرض میکنند به آنها، این جوان از آن دو دختر دفاع میک
جنبش زن زندگی آزادی هیچ وقت امثال شهید الداغی را قهرمان خود نخواهد کرد، حتی اگر مانع از تجاوز جنسی به دو دختر بی حجاب شده باشد، چون اساسا این جنبش برای حمایت از وجوه جنسی و لا ابالی گری پایه گذاشته شده و قهرمانانش هم در همین ابعاد تعریف می‌شوند. «غیرت» جایی در نمادهای این جنبش ندارد و نخواهد داشت. دختران ایران از همه بیشتر بی حجاب ها، متوجه باشند که آن فکری که این جنبش را پیش میبرد حتی در صورت تجاوز و تعرض به آنها، حمایت و غیرت از دختر در معرض آسیب را خوش ندارد. با غیرت و ناموس بیشتر مشکل دارد تا تجاوز. زندگی برای زنان در چنین جامعه ای با چنین تفکری «امنیت» دارد؟! https://eitaa.com/Alamesorkh
علم سرخ
دو جوان سرمست ، مزاحم دو دختر بدون حجاب میشوند، تعرض میکنند به آنها، این جوان از آن دو دختر دفاع میک
مسأله مهم دیگر اینه که، جنبش زن، زندگی آزادی، نه یک جنبش واقعی در حمایت از زنان بلکه یک جنبش حمایت از رویکردهای ضد مذهبی با موضوعات زنانه است. یعنی اصل و اساس،حمایت از زن نیست، تقابل با مذهب هست. آنچنان که رویکردهای باستان گرایی ، ملی گرایی، قوم گرایی، مدرنیسم، حمایت از هنرهای لاقید و... اساس طرحشان این پوسته ها نیست، اساس تقابل با مذهب است، در چارچوب این موضوعات. این موضوعات تنها عامل جذب هستند. در همین رویکردهای زنانه، اگر حمله کننده یک جوان با ظاهر مذهبی باشد که ماست بر روی سر یک زن بی حجاب میریزد از حضرت آیت الله پشمک، تا مجمع منقرضین و منحرفین و استاد لواشک! اظهار تأسف و تألم و تقبیح مینمایند، اما اگر مدافع دو دختر بی حجاب، مذهبی باشد و مهاجم مست و لا قید، اینجا چون عنصر مذهب در جایگاه ارزش قرار میگیرد، اصلا طرح نمیشود، آنجا ماست را به اندازه بمب اتم می پردازد، اما اینجا قمه را نمی بیند!. اینها ملیجک های قصر نیستند ، دلقک های دست و دل مریض خودند! https://eitaa.com/Alamesorkh
🔰بحث حجاب در کلاس با استاد و دانشجوهای همکلاسی ❌مطلب اول 📚امروز یکی از اساتید با ورود به کلاس با مرور حضور خود در یکی از جلسات تصمیمی گیری پیرامون حجاب بحث را آغاز کردند، استادی که خودش فرد مذهبی و دارای تحصیلات حوزوی است، اما خب نسبت به سیاست هایی که در این باره وجود دارد هم انتقاداتی دارد. مخلص کلام ایشان هم همان اشکال بخشی از افراد و نخلگان جامعه مذهبی بود که... ارجاعات واضحی از دوران زندگی معصومینِ حاکم در برخورد با این مساله نیست، چندان بیان قرآن در این باره هم محکم نیست که حالا خواسته باشد به نحو قاطعی وارد مساله شده باشد، و یا اینکه نحوه ورود به منع به عنوان نمونه در ربا تدریجی بوده است، علاوه بر اینکه مجازاتی هم در اسلام برای این مساله مطرح نشده است و تنها راه تعزیر می تواند باشد. البته که ایشان در همین صحبت های خودشان خیلی صریح از رفتارهای نا به هنجار اعلام انزجار کردند، اما در بیان اولویت ورود و لزوم ورود انگار اشکالاتی داشتند، یا این سوال را طرح کردند که چرا با وجود معضلات دیگر مثلا همین ربوی بودند بانک ها همه امکانات برای این مساله بسیج نمیشود؟ صحبت های ایشان که تمام شد، من شروع کردم به صحبت کردن، و این طور شروع کردم که ... ببینید تقسیم بندی اهمیت احکام بر مبنای لزوم و وجوب یا حرام بودنشان یا در نظر گرفتن یا نگرفتن مجازات برای آنها درست نیست، ما یک عنوانی در شرع داریم به نام شعائر، شعائر گاهی کارکردشان از هزاران واجب بالاتر است، مثلا عزاداری آیا واجب است؟ خیر، یک امر مستحبی است! اما اینقدر اهمیت دارد که امام می فرمایند همین محرم و صفر است که اسلام را نگه داشته است! الان حجاب به عنوان یک شعار مطرح است، آن طرف هم اتفافا تقابل با این مساله را به عنوان یک نماد مبارزه انتخاب کرده است، بحث چهار تا مو بیرون بودن و نبودن نیست، یک عده ای قبل از این جریانات هم حجاب درستی نداشتند، اما چیزی که الان تفاوت پیدا کرده است، مساله " هتک" است که خیلی اهمیت دارد، یعنی الان این برداشتن روسری به عنوان یک نماد مبارزه علیه حکم خدا درآمده است، به عنوان یک "هتک" عمل میشود، یک ستیز، یعنی ربا حرب با خداست، یک مصداق است، خداوند یک مصداق را دارد طرح می کند، اما یعنی فقط همین حرب با خداست ؟ دیگر چیزی حرب با خدا نیست؟ بقول معروف، اثبات شیء نفی ما ادا نمی کند! الان ما داریم می فهمیم و درک می کنیم که این رفتار و این "هتک" از باب حرب با حکم دینی دارد صورت می گیرد حالا منشأ ش را باید بیاییم البته! ممکنه است همه نه، اما جریان کلی این است، و از این نظر این مساله با امنیت ذهنی جامعه ارتباط پیدا می کند. که اگر مخدوش شود، یعنی این شعار و پرچم وقتی مقابله با آن شود و گردن کشی شود و راهکاری هم برای آن در نظر گرفته نشود موجب تضعیت روح دینداری و حیا در جامعه خواهد شد، درست مانند وقتی که پرچم در مبارزه می افتد، مشعلی خاموش میشود. شاید اگر همین حرکت در کشور دیگری صورت می گرفت این حرب با خدا نبود، یا در زمان دیگری صورت می گرفت این تبعات را نداشت، اما درک افراد جامعه ما از این مساله واقعا شکل گیری یک نوع تقابل با این شعار الهی است. ما در فرهنگ قرآنی بحث " فتنه" را داریم، که می گوید از قتل هم بدتر است! خب فتنه چیست؟ پس شرایط زمان ومکان در وقوع یک گناه ممکن است متفاوت باشد ونمیشود صرفا با رویکردهای تاریخی و روایی، یا واجب و حرام ، یا مستحب بودن یک مسأله میزان اهمیتش را قیاس کرد. الان همین احساس امنیتی هم که یک خانم بدون حجاب برای نوع رفتار خودش دارد از وجود فضای ذهنی رفتار منضبط و قاعده مند در جامعه و از ناحیه مردان هست، اگر این فضا به هم بخورد کسی امنیت روانی ندارد، اول خود خانم ها ندارند، چرا که دیگر رفتار های بخشی از آقایان هم در واکنش به این سست شدن انضباط اجتماعی به سمت بی انضباطی میرود، تعرض به خود خانم ها هم زیاد میشود! چون احساس لاقیدی در همه بوجود می آید! ‼ادامه دارد.... 🖊سعید اسماعیل دخت 🔰https://eitaa.com/Alamesorkh
🔰بحث حجاب در کلاس با استاد و دانشجوهای همکلاسی ❌مطلب دوم استاد در اینجا فرمودند، که بحث حجاب یک بحثی نیست که بخواهیم با یک سری رفتار های روتین در مورد خود حجاب آن را حل کنید ، خب الان شما سر این خانم هم روسری گذاشتید در فلان جا و فلان جا، اما این آدم موضع خود را دارد ! این مخالفتش هست! حل نشده! من هم عرض کردم... ببنید بحث حجاب در جامعه ، با بحث بی حجاب ها دو مساله است و هر دو اش مساله هست. اینکه با این رفتار بی حجاب ها درست نمیشوند، بلا شک همینطور است، و ما باید برویم بر سر حل این مساله و کاملا با صحبت شما موافق هستم، اما خود " حجاب در جامعه" هم یک مساله ای دیگر است، سوای افراد، و بحث من روی این است که بالاخره تزلزل و پایین کشیدن این شعار الهی موجب بر هم خوردن امنیت روانی و دینی جامعه میشود. خودش تبعات اخلاقی در مراتب بعدی دارد. پس ما برای هر دو باید راه حل داشته باشیم. 🔅اینجا استاد ذکر خاطره ای کردند از خانمی که علی رغم داشتن حجاب عرفی در گوشه ای از خیابان برای امرار معاش دست فروشی می کرده است. به استاد عرض کردم که.... بله ما که نافی نابه سامانی در ابعاد دیگر جامعه نیستیم. اصلا من حجاب را مساله می دانم به معنای این نیست که ریشه راه حل را هم صرفا همین تقابل و تذکر می دانم، به نظرم اگر همه دستگاه های فرهنگی کشور را تعطیل می کردیم و صرفا به خانواده می پرداختیم، به مساله استحکام آن ، نه اینکه فقط دو نفر را به عقد هم در بیاوریم، بلکه شرایط و مقدمات روحی، روانی و... را در خود این دو فرد برای تشکیل و تداوم یک زندگی صحیح و متعهدانه آماده می کردیم شاید نود و پنج درصد از مشکلات فرهنگی حل می شد! 🔅استاد اینجا فرمودند، بله قرآن هم می فرماید تسکنوا الیها، یعنی این طور باشد آرامش در جامعه مستقر میشود! من ادامه دادم، .. در ذکر مسائل معیشتی هم مغالطه ای صورت میگیرد! مگر کسانی که تقابل با حجاب دارند، مشکلشان اقتصاد است؟ خیر، پرچمدار این حرکات عمدتا از اقشار مرفه جامعه هستند، پس بخشی از این نوع پرداختن مغالطه است که برای بررسی و حل مساله هتک فرهنگی ، مشکلات اقتصاد زنان یا اقتصاد را پیش می کشند. 🔅استاد اینجا فرمودند با خند و شاید هم کنایه فرمودند که این آقای فلانی، خیلی خوب از عناوین استفاده می کنند! 🔅اینجا یکی از دوستان کلاس وارد بحث شدند و گفتند، بله دیگر استاد همه اش سر این است که چه کسی زور تفسیرش می چربد! الان جمهوری اسلامی می ریزد و مغازه ها را می بندد! نان مردم را سلب می کند! این درست است؟ رو به من کرد و گفت این درست است که اقتصاد یک خانواده را بخاطر یک مساله سلب کنی؟ -من هم با شوخی و پر رویی گفتم : ممکن است درست باشد! _که دوستمان ناراحت شد و یک بیانیه غرایی در مذمت من ایراد فرمودند، که البته ما با هم دوستیم و ناراحتی ای از او نیست. -استاد هم حرف ایشان را تایید کردند که خب بله این بستن اقتصاد مردم برای این مساله درست نیست! 🔅باز من شروع کردم و گفتم... ببینید اینکه من عرض می کنم ممکن است درست باشد چرا؟ ببینید الان بحث اظهار بی حجابی از جانب برخی از کسبه،یا تخفیف به بی حجابی، یا حمایت از این حرکت، بخصوص آنهایی که عموما با افراد مرفه جامعه سر و کار دارند، قشر مرفهی که بیشترین حامی فرهنگی این رفتار ضد حجاب است، این اظهار در فضای رسانه ای به صورت یک تجارت و یک تبلیغ دنبال می کنند، شما یک کتابی هست به نام " پیمانکاران اعتراض" این را ببینید که چطور کمپانی ها و حالا در بحث ما برخی از تجار و کسبه برای مقاصد تجاری و سود خودشان وارد تبلیغ و حمایت از جنبش های اعتراضی می شوند، بی حجابی هم همین طور شده برای برخی سرمایه دارها، فلان پاساژ طلا فروشی می آید در تبلیغ خودش از زن بی حجاب استفاده می کند! یا نمی دانم برای بی حجاب ها اینقدر تخفیف! آیا این به دنبال حمایت از زن هست؟ خیر به دنبال کسب سود از طریق تقابل با فرهنگ جامعه است، جلوی این رفتار باید گرفته بشود. ‼ادامه دارد.... 🖊سعید اسماعیل دخت 🔰https://eitaa.com/Alamesorkh
🔰بحث حجاب در کلاس با استاد و دانشجوهای همکلاسی ❌مطلب سوم -یکی از دوستان کلاس وارد بحث شد و عنوان کرد که این بحث حجاب یک بحث تاریخی در مورد خود زمان پیامبر است که جامعه در آن موقع اینطور زندگی می کرده است! -استاد هم گفت البته این بحث مطرح شده است اما این رویکرد رد شده است و مربوط به آن زمان نیست، در دوران بعدی هم حجاب مطرح بوده است. من در ادامه عرض کردم، خب اگر آن موقع بوده است الان تجربه بشری در مورد تبعات کنار گذاشتن این مساله چه می گوید؟ تجربه غرب در مورد رواج بی حجابی و بی عفتی به هدم بنیان خانواده منتهی شده است، ببنید یکی از اشتباهات در مورد پرداختن در بحث حجاب این است که می گویند خب این چه مشکلی دارد که روسری بپوشد یا نه؟ چهارتا مو؟ مساله ما چهار تا مو نیست، این رویه است که هرکی هرکی بودن، و هر طور خواستن رفتار کردن، کنار گذاشتن یک ارزش ملی، دینی و واقعی را به بهانه های مختلف کنار گذاشته شدن هست، بحث تداوم این رویه خورنده فرهنگی است و نه لزوما مصداق فعلی آن. بحث جرات پیدا کردن بر هتک هست نه لزوما نقص حجاب عده ای! این همان اشتباه مهلکی است که حتی بعضی از منبری ها و آخوندهای سن و سال گذشته هم به آن توجه ندارند! خلط بین رفتار واشتباه فردی و خطای برنامه ریزی شده و جریان سازی! فکر می کنند مقایسه، مقایسه چهارتا مو با ربا هست! -اینجا یکی از خانم های کلاس هم وارد بحث شدند و گفتند، به نظر من حجاب در همه جای دنیا در واقع ناشی از یک فرهنگ تحمیلگر مرد سالار بوده است، و این نماد آن جریان است. نماد زورگویی به زنان. -عرض کردم، خیلی خب شما می گویید نماد زورگویی جامعه مرد سالار علیه زنان است؟ _بله همینطوره! -خب الان قبول دارید که تمدن غربی در این زمینه به زنان در مورد پوشش آزادی داده است؟ به قول شما آن نماد زور را برداشته است؟ _بله همینطور است. -خب پس چرا علی رغم این قضیه، غرب از جنبش فمنیستی و طرح حقوق و مزایا برای زنان رسیده است به " می تو؟" و جنبش فریاد علیه تجاوز؟ آیا با برداشتن حجاب، از زن حمایت شد و یا بدتر شد؟ نهاد خانواده الان در غرب فروپاشیده است! این قابل کتمان نیست! مساله حجاب بحث تحمیل علیه خانم ها توسط یک جامعه مرد سالار نیست، اتفاقا با برداشتنش خود خانم ها بیشتر لطمه دیدند و ضرر کردند، بروید آمار تجاوز و تعرض به زنان را ببینید، حتی زنان صاحب قدرت در اروپا از این قضیه و اتفاقات بد برای خودشان شاکی هستند! چه برسد به افراد عادی! تازه این تجاوز عیان است! تجاوز مخفی که همان فحشا و فساد خود خواسته هست که روح زنانگی را کشته است سر جای خودش، روحی که با احساس تعلق به یک شخص آرام می گیرد و نه کثرت روابط! به تعهد آن شخص آرام میگیرد! نه شراکت! بحث البته در همین جا با جمع بندی و صحبت های استاد در پایان بخاطر ذیق وقت خاتمه یافت. و ادامه کلاس را داشتیم. ‼پایان 🖊سعید اسماعیل دخت 🔰https://eitaa.com/Alamesorkh
چشم ناپاک تو را می جوید✋ تصویرگر: بهمن جلالی نوکنده
امروز تموم شد. زیبا، زنانه ، خانوادگی ، با حس خوب و قلم خوش. داستان منطقی پیش میرود، نه کند است و نه تند، و البته غمگین(برای خواننده) . البته اپل کتاب یکی دو جا بخش حرف سیاسی رک‌زدن بود اما بخصوص انتهای کتاب در لایه داستان بود و این زیبا تر هست. توصیه میکنم بخونید؟ بله حتما ارزشش رو داره. بخصوص اینکه در مورد زنان مبارز انقلابی و نقش اونها هم هست. 📝سعید اسماعیل دخت 🌐https://eitaa.com/Alamesorkh
تغییرات اجتماعی گیروشه هم یک کتاب در علوم اجتماعی هست درباره مسأله تغییر و عوامل تغییر اجتماعی . کتاب بسیار مفید و خواندنی ای هست . 📝سعید اسماعیل دخت 🌐https://eitaa.com/Alamesorkh
افسانه فردگرایی هم یک نسبتا خوب در بررسی عوامل اجتماعی در زندگی فرد هست. کتاب می‌تونه مفید باشه از این باب که به تاثیر عوامل اجتماعی توجه کنیم و نه به علت تام بودنشان. فردگرایی یکی از سرطانهای جوامع سرمایه داری ، بخصوص آمریکاست و مثالهای این کتاب هم حول ناهنجاری های آمریکا سیر می‌کنه اما مطمئنا روح اومانیسم محدود به آمریکا نیست و فردگرایی تهدید برای هر جامعه ای است. 📝سعید اسماعیل دخت 🌐https://eitaa.com/Alamesorkh
بسم الله الرحمن الرحیم 🟩تقریبا روزی نیست که خبری از تعرض به یک خانم محجبه به هر بهانه ای نداشته باشیم، تقریبا روزی نیست که خبر از قبح شکنی و هتاکی کسی در فضای رسانه های اجتماعی منعکس نشود، در برخی از شهرها و مناطق آزاد هم که بی حجابی که خیر، هتک حجاب با لباس های نیم تنه و نیمه برهنه عادی است، تنها در صورتی که موردی رسانه ای شود با آن مورد برخورد میشود. این واقعیت امروز است حالا هر کسی می خواهد انکار کند می تواند برود خودش بگردد و ببیند. 🟥بعد از هر تعرض یا هتک شاهد مصاحبه هایی هستیم که خطاکار با چشمانی گریان و زبانی بغض آلود و گاهی عادی اظهار پشیمانی می کند و معترف است به اشتباه خود! 🟥رئیس قوه قضائییه و ارکان قضایی و ... هر روز آمار کسانی می دهند که در حوادث اخیر( نا امنی بر سر حجاب) مشمول عفو شدند. دولت در فرهنگ، تکانی ندارد، همان دولت در مسکن است، با همان فرمان، با شیب آرام مگر میشود بحران را مدیریت کرد؟ مجلس هم حالا چند ماهی است در پاسکاری لایحه عفاف و حجاب مانده، اینکه نزدیکی انتخابات مجلس مزید بر کندی است یا نه؟ نمی دانم، بالاخره بخاری بلند نشده، برای من خروجی کار دولت و مجلس و قوه قضائیه وهر نهاد فرهنگی دیگری مهم است که تا کنون از سطح خیار درختی ، بالاتر نرفته. 🟥وقتی در یک سطح وسیع همچون سطور ابتدایی شاهد نقض قانون، هتک، یا تعرض هستیم، بحث گسترده تر و مهم تر از عدم آگاهی، عدم تنبه و یا پشیمان شدن و نشدن یک دختر یا پسر جوان بخاطر اشتباه است، که دوربینی بگیریم جلویش و او اظهار پشیمانی کند! بحث قانون و اجرای کلی قانون است. قانون در نظام کلی جامعه، قدم اول قرار است جلوی خشونت و تعرض را بگیرد، نه موجب پشیمانی بعد از جرم شود! قانون بیش از مجازات، باید باز دارنده باشد! اصلا اساس وضع مجازات هم بازدارندگی است نه صرف مجازات! وقتی چنین نمیشود، یا قانونتان مشکل دارد یا اجرای قانون مشکل دارد. البته نقص فاحش دستگاه های انتظامی و قضائی در جای خود! 🟥 از طرفی سیاست "ولش کنیم" در جامعه مذهبی ایران، خامی از سر نفهمی است، مگر این چند ماه مسئولین کشور حرکتی برای مقابله با بی حجابی کرده اند؟ مگر در عمل چیزی جز ولش کنیم اجرا می شد؟ جز چند تا حرف تیکه پاره شما عملی دیده اید؟ پس این همه تعرض و هتک، از کجا می آید؟ اینها همه نتیجه سیاست ولش کنیم است. یک جا درسبزوار یک جوان کارد بر قلبش می خورد و شهید میشود، یک جا به مادر و دختر شهیدی تعرض میشود، یک جا دختری عور در خیابان های تهران قدم می زند و هر روز خانم هایی که با لباس های زننده و نیم تنه این بر و آن بر می بینیم، هنوز اپیدمی نشده؟ خبر ندارید! ‼از همه اینها غمبار تر این است که قوه قضائیه و سه رکن نظام ما را مسخره می کنند، برای بازیگری که کشف حجاب کرده یک و نیم میلیون جریمه بریده شده، تا حالا این همه ابله فرض نشده بودم! همین نگاه در لایحه حجابی که قوه قضائیه نوشته، به دولت داده تایید کرده و به مجلس پاس داده و در گلوی مجلس گیر کرده هم منعکس است! 🟥کار فرهنگی، حیله دیگری است که میشونیم، باشد کار فرهنگی کنیم ، کار بر روی خانواده و ازدواج و اعتقادات کار کنیم، اما برای چه کسی ؟ کار فرهنگی از یک جایی و تا یک جایی ! در جرم آشکار، در هتک، مساله کار فرهنگی است؟ بخدا کسی که چنین ادعایی کند نه انسان است و نه می داند فرهنگ چیست. باید از او مجسمه بلاهت ساخت. می پذیرید در مساله قتل و جرح افراد، بگوییم برای کم شدن خشونت، کار فرهنگی کنیم؟ 🟥جامعه ای که هنوز رعایت چارچوب قانون را به خود نمی خرد، جامعه ای که گریز از قانون برایش یک فرهنگ هست، بیش از عفو نیاز به تنبه است. من نمی گویم نیاز به مجازات است، نیاز به چارچوب است، نیاز به تاکید بر قانون است، حداقل در یک بازه زمانی موقت ما نیاز به قانون مندی داریم، نیاز به تاکید سخت بر قانون داریم. کسی که معنای قانون را نفهمد، طعم عفو را هم نمی چشد، عفو برای او یک جستن دوباره است، همیشه از دام قانون این بار از دام مجازات قانون. 🔅قانون، اخلاقی ترین شکل مدیریت یک جامعه است. چون عام ترین راه برای رسیدن همه به سعادت است. 📚 https://eitaa.com/Alamesorkh
یکی از های خوبی که در اندیشه سیاسی غرب وجود داره این کتاب ویرولی هست. اندیشه جمهوری خواهی البته یک‌وجه اهمیت هم برای ما داره، جالبه بدونید نظرات بسیاری از بزرگان انقلاب و شاید بشه گفت امام و رهبری و شهید بهشتی و امثالهم ، در هنجارهایی چون آزادی، قانون، برابری بسیار نزدیک به معانی جمهوری خواهی است. از این جهت می‌تونه به چگونگی فهم مبانی این بزرگان هم به شما کمک کنه. البته که ما جمهوری مطلق نیستیم، لذا در برخی حدود تفاوت نظر هست. جمهوری خواهی مادر دموکراسی و تا حدودی لیبرالیسم است، اما این دو در واقع ناقص الخلقه های جمهوری خواهی هستند! از این بابت بخشی از نواقص این دو هم با خواندن تفکر جمهوری خواهی و مبانی اش برای شما روشن میشود. https://eitaa.com/Alamesorkh