زخمجان۱.mp3
12.09M
🔺
ـ بسی سختتر از زخم شمشیرها...
ـ دستها ما به خون مردم آلوده است؛ اما نه خون تن، که خون دل...
ـ چه «نهی از منکر»ها، که «امر به منکر»اند!
#گفتار_اخلاقی، ۲۹
◀️️ #سید_محمدصادق_علم_الهدی
دهه اوّل محرم ۹۸
رشت، مسجد امام رضا ع
#سخنرانی #خودسازی #زخم_زبان #تربیت #آفت_زبان #روانشناسی
➕مطالب عمومی و اخلاقی:
📚 @Alamolhoda_ir
➕صوت دروس حوزه:
🎙 @Alamolhoda_org
زخمجان۲.mp3
14.25M
🔺
ـ اوّل باید «تصمیم» بگیریم که خوب باشیم! و الا هیچ اتفاقی ...
ـ «خودشناسی» اساس هر نوع درمان
ـ «وَیْل» الهی بر سر همّاز و لمّاز!
#گفتار_اخلاقی، ۳۰
◀️ #سید_محمدصادق_علم_الهدی
دهه اوّل محرم ۹۸
رشت، مسجد امام رضا ع
#سخنرانی #خودسازی #زخم_زبان #تربیت #آفت_زبان #روانشناسی
➕مطالب عمومی و اخلاقی:
📚 @Alamolhoda_ir
➕صوت دروس حوزه:
🎙 @Alamolhoda_org
✅ فهرست درسهای سال جدید + اصلاحیه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برنامه درسهای سال تحصیلی ۹۹ ـ ۹۸
در حوزه علمیه قم
مدرّس: #سید_محمدصادق_علم_الهدی
توجّه:
١_ ممکن است در مورد «روز شروع» یا «مکان درس» تغییراتی رخ دهد که متعاقباً اعلام خواهد شد.
٢_ساعت قدیم (زمستانی) معیار است.
۱ - 👈 📋 حلقه ثالثه
از ابتدای کتاب
ساعت ۸ صبح
خ معلّم، میدان روح الله (ره)، نبش کوچه ۱۷، مدرسه آیت الله علمالهدی (قده)، طبقه۲
تاریخ شروع: ۲۴ شهریور ۹۸
٢ - 👈 📋 پایه ۱۰ :
کفایه ۴
از «خاتمة فی شرائط الاُصول»
ساعت ۹ صبح
خ معلّم، میدان روح الله (ره)، نبش کوچه ۱۷، مدرسه آیت الله علمالهدی (قده)، طبقه۲
تاریخ شروع: ۲۴ شهریور۹۸
٣ و ۴ - 👈 📋 خارج اصول / خارج فقه (بلافاصله پشت هم):
از شنبه تا سه شنبه، بعد از نماز عشاء
موضوع اصول: مبحث اقل و اکثر
موضوع فقه: مبحث اجتهاد و تقلید
خ معلّم، میدان روح الله (ره)، نبش کوچه ۱۷، مدرسه آیت الله علمالهدی (قده)، طبقه۲
تاریخ شروع: ۳۰ شهریور ۹۸
۵ - 👈 📋 پایه ٩ :
مکاسب ۵
مبحث «الثالث من شروط العوضین»
ساعت ۷ صبح
مدرسه انوار طه، خیابان معلّم، کوچه۱۲، جنب جامعه مدرّسین
تاریخ شروع: ۲۴ شهریور ۹۸
تذکّر: شرکت در تمام دروس برای عموم آزاد است.
آدرس ناشر دروس بر روی تلگرام و ایتا و سروش:
@Alamolhoda_org
#فهرست_دروس
#تدریس
#دروس_حوزه_علمیه_قم
#اطلاعیه_ها
-
e تذکّراتی در باب سلوک معنوی.mp3
9.29M
🔺
تذکراتی چند در باب سلوک معنوی:
ـ مطمئنترین طریق سلوک کدام است؟
ـ هشداری جدّی نسبت به دامها و دامگستران معنویت!
◀️️ بخشی از اولین جلسه درس خارج اصول در سال تحصیلی ۹۹ ـ ۹۸
استاد #سید_محمدصادق_علم_الهدی
۳۱ شهریور ۹۸
#گفتار_اخلاقی
#خودسازی
#موفقیت_تحصیلی
#طلبه_ها
➕مطالب عمومی و اخلاقی:
📚 @Alamolhoda_ir
➕صوت دروس حوزه:
🎙 @Alamolhoda_org
هشداری به داوطلبان قضا.mp3
9.81M
🔺
نصایحی برای داوطلبان تصدّی منصب قضاوت:
ـ سه راه پیشروی شما بیش نیست؛ یا ادّعای نبوّت کنید یا ...
ـ قاضی شقی کم نبوده، کم نداریم، و کم نخواهد بود!
ـ گاه دراثر غضب الهی، قضات نااهل آنچنان در برابر تضییع حقوق مردم کرخت میشوند که تا واپسین ایام عمر نیز هیچ دغدغهای نسبت به گذشته خود احساس نمیکنند و بدینسان، از توفیق توبه و تدارک ما فات، برای همیشه محروم میمانند...
◀️️ بخشی از جلسه نخست درس #فقه_القضاء برای کارآموزان قضا
استاد #سید_محمدصادق_علم_الهدی
۷ مهر ۹۸
مرکز تخصّصی قضا / مدرسه ولیعصر عج
#گفتار_اخلاقی
#خودسازی
#قضاوت3
#طلبه_ها
➕مطالب عمومی و اخلاقی:
📚 @Alamolhoda_ir
➕صوت دروس حوزه:
🎙 @Alamolhoda_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺
[فوروارد از صفحه اینستاگرام: ]
instagram.com/p/B3sTAaFpvwO
کلیپی از مشاهده جای پای علیاصغر ع در ته قابلمه روحی!
هر جا «معجزهای» چنین منطبق با سلیقه و برداشت عوام از مذهب دیدید، به آن شک کنید، که چه بسیارند شیادانی که به مقاصد مختلف، برای «دین» عوام، «دام» گستردهاند...
#خرافات #عوام_فریبی #خرافه_زدگی #خرافه_زدایی
📚 @Alamolhoda_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗯️ توصیه عجیب امام معصوم ع به سعد اشعری: برو به قم ...
🔸 دهم ربیع الثانی روز بزرگداشت مقام و منزلت بانوی کرامت فاطمه معصومه سلام الله علیها
> #فاطمه_معصومه
> #سید_محمدصادق_علم_الهدی
@Alamolhoda_ir
@Alamolhoda_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 درخواست عاجل استاد حوزه علمیه قم از رسانه ملّی
🔸 استاد سید محمدصادق علمالهدی در صفحه اینستاگرام خود چنین نوشت:
«لابد مستحضرید که چندی قبل، رسانه ملّی از یک مترجم ساده قرآن دعوت کرده بود تا هم در یک موضوع حساس فقهی فتوا بدهد و هم خود بر اساس آن، برای زندانیان اعتراضات اخیر حکم قضایی صادر کند!
از آنجا که بازتاب سوء این گفتگو در شبکههای مجازی و تلویزیونی، بسیار گسترده بوده و هر روز ابعاد تازهای به خود میگیرد و بیم آن میرود که با سوءاستفاده دینستیزان، نسل جوان را به ورطه انکار قرآن و تردید در احکام شریعت سوق دهد، لازم است رسانه مزبور، مسؤوليت خود را در قبال این افتضاح رسانهای پذیرفته و فوراً با استعانت از فقهای حوزه علمیه، در صدد اصلاح آن برآید.
پینوشت: البته مشارٌ الیه که ترجمه نسبتاً روان و قابل استفادهای از قرآن ارائه کرده و از این جهت، خدمات او قابل تقدیر است، اخیرأ سعی کرده، حرفهای خود را تصحیح نموده و از موضع قبلیاش عقب بنشیند که این امر هر چند خوب، اما اصلاً کافی نیست.»
#ورود_غیر_مجاز
#رأفت_اسلامی_مبنا_باشد
منبع:
instagram.com/p/B5vt1EmJxTS/?igshid=msaq67oibk89
@Alamolhoda_org
@Alamolhoda_ir
بازی با جان مردم با برداشتهای سطحی از روایات!
گفتاری از:
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
بخوانید:
eitaa.com/alamolhoda_ir/112
📚@Alamolhoda_ir
#طب_اسلامی
👇🏿
👈 بازی با جان مردم با برداشتهای سطحی از روایات!
گفتاری از:
> #سید_محمدصادق_علم_الهدی
بعد از شیوع ویروس خطرناک کرونا در کشور، رسانه منسوب به یکی از مدّعیان #طب_اسلامی، با انکار مُسری بودن ویروس مزبور، در یک اقدام قابل پیگرد قضایی، به مردم توصیه کرده است که به دستورات بهداشتی اعتناء نکنند و در جمعهای فامیلی و مذهبی حاضر شوند!
با وجود آنکه دیدگاه حقیر راجع به مبانی سست طبّ ادّعایی فوق و نادرستی استخراج گزارههای طبّی بر پایه قواعد فقه اجتهادی، به اشکال مختلف و به تفصیل منتشر شده و تاکنون هیچ نقد درخوری از سوی مدّعیان به دستم نرسیده است، در صدد برآمدم به عنوان نمونه، یک مورد از نسخهپیچیهای برخی از مدّعیان طبّ اسلامی را بر اساس همان قواعد اجتهادی در بوته نقد قرار دهم تا معلوم شود که اینان چگونه با برداشتهای غلط و سطحی از احادیث، به خود اجازه میدهند، با جان و سلامت مردم بازی کنند:
طبق حدیث مروی در کتب فریقین، پیامبر ص به مردی که از واگیری مرض جَرَب (گری) بین احشام خود نگران بود، فرمود: «لا عَدْوى و لا طِيَرة و لا هامَة و لا شُؤم و لا صَفَر...» (الکافی، ج۸، ص۱۹۶).
مُدّعی با استناد به حدیث، ادعا کرده است که هیچ مرضی مسری نیست و بر این اساس مردم را ـ با چاشنی توهین به حوزه ـ تشویق به حضور در مجامع عمومی کرده است! حال آنکه با غض نظر از اشکال سندی به جهت جهل به راوی (نضر بن قرواش) ـ تا آنجا که علامه مجلسی در مرآة العقول حدیث را «مجهول» خوانده ـ و نیز با غض نظر از تعارض آن با اخباری که بر مسری بودن امراضی مانند طاعون و وبا دلالت دارد (رک: وسائل، ج۲، ص۴۲۹، باب۲۰ از ابواب احتضار)، از حیث دلالی نیز، استناد به حدیث فوق برای چنین سخن گزافی ایرادات متعددی دارد:
اولاً: در لغت عرب، اطلاق «عدوی» به هر نوع واگیر ثابت نیست، بلکه به نظر میرسد فقط در مورد مرض جرب و نهایتاً جزام و بَرَص ـ که عرب جاهلیت آنها را شوم و واگیردار میپنداشت و از مجالست با مبتلایان پرهیز میکرد ـ به کار میرفته است.
عبارات لغتشناسان متقدّم در مورد واژه «عدوی»، گواه عرض ما است؛ مثل ابن دُرَید (م ۳۲۱ ق) در جمهرة (ج۳، ص۱۲۳۰): «عَدْوى: من عدْوى الجَرَب و ما أشبهه». یا ازهری (م۳۷۰ ق) در تهذيب (ج۳، ص۷۳): «و العَدْوى أن يكون ببعير جَرَب أو بإنسان جُذَام أو بَرَص فتتّقي مخالطته... ».
وحشت اعراب از مرض جرب و جزام، نه صرفاً به جهت خود بیماری، که به جهت شومی حتمی موهوم آن در فرهنگ جاهلیّت بود، به گفته ازْدی (م ۴۶۶ ق) در كتاب الماء (ج۲، ص۷۷۴) توجّه کنید: «أنّه نفى لِما كانت تعتقده العرب من أنّ المرض يُعدى بطبعه من غير اعتقاد تقدير الله». لذا به نظر میرسد هدف پیامبر التفات دادن اعراب جاهلی به نقش خدا و خواست او در وقایع زندگی بود.
شاهد دیگر این قضیه، موارد نفیشده بعدی در حدیث فوق است که به قرینه «وحدت سیاق» میتواند بر مقصود پیامبر از «لا عدوی» و اینکه ناظر به باورهای پوچ جاهلی است، دلالت کند:
«طیره»: پرندهای که اعراب با دیدن آن یا شنیدن صدای آن فال بد میزدند.
«هامَة»: جغد که به اعتقاد آنان، از استخوان یا روح اموات پدید آمده بود.
«شُؤم»: شومی و بدیُمنی که به بعضی از افراد، اشیاء یا وقایع نسبت میدادند.
«صَفَر»: ماری که به خیال آنان، در شکم انسان جای داشت و در وقت گرسنگی او را میگزید، یا ماه صفر که از دید عرب جاهل، ماهی نحس و آکنده از بلا و فتنه بود.
بدیهی است که هیچ یک از این موارد، ربطی به حوزه سلامت و طبابت ندارد، بلکه وجه مشترکشان این است که عرب جاهلی آنها را تماماً نحس میشمرد و در صورت مواجهه، بدون آنکه حسابی برای مشیّت الهی باز کند، منتظر وقوع حادثه ناگواری مینشست. به این مناسبت، نبی خدا ص همه آنها را یکجا و در در یک سیاق انکار کرده است.
ثانیاً: بر فرض که «عدوی» لغتاً «واگیری در همه امراض» را معنی دهد، به مقتضای اینکه سؤال مرد عرب در مورد خصوص «جرب» است، اطلاق حدیث نبوی به جهت وجود «قدر متیقن در مقام تخاطب» قابل تمسّک نبوده و نمیتوان به استناد آن، اصل واگیری را در مورد هر مرضی انکار کرد!
ثالثاً: با همه اینها، وجود بیماریهای مسری، امری قطعی و مورد اتّفاق همه اطبّای کهن و مدرن، بلکه از وجدانیّات هر انسان عاقلی است، و وجدانیات قطعی، حتی از دید خود اخباریان سنّتی نیز حجّت بوده و نمیتوان با تمسّک به ظاهر یک حدیث، آنها را نادیده گرفت.
مضاف بر همه اینها، همانطور که بارها گفتهایم، حدیث مزبور و امثال آن، بر فرض تمامیّت سندی و دلالی، یک حجّت ظنّی تعبّدی بیش نیست که در حوزه آثار تکوینی و وضعی (مثل درمانگری) قابل استناد نیست.
و قس علی هذا، سایر نسخههایی که این مدّعیان برای بیماران سادهدل خود میپیچند!
قم / ۶ اسفند ۹۸
کانالها:
@Alamolhoda_ir
@Alamolhoda_org