در حجّةالوداع نيز كه مردم آداب حج را در محضر پيامبر صلى الله عليه و آله آموختند، فقط حج مردم با آموزش پيامبر كامل شد، نه همهى دين؛ در حالى كه قرآن مىفرمايد:
✨اَلْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ.
امّا غديرخم روزى است كه خداوند فرمان نصب حضرت على را به جانشينى پيامبر صلى الله عليه و آله صادر كرد، فقط آن روز است كه چهار عنوان ذكر شده در آيه
«أَكْمَلْتُ، أَتْمَمْتُ، رَضِيتُ، يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا» با آن منطبق است.
🔺٣. امّا يأس كفّار، براى اين بود كه وقتى تهمتها، جنگها و سوء قصدها عليه پيامبر نافرجام ماند، تنها اميد آنها مرگ پيامبر صلى الله عليه و آله بود.
نصب علىّ بن ابىطالب عليه السلام به همه فهماند كه اگر آن حضرت پسرى داشت، بهتر از على نبود، همچنين با مرگ او دين او محو نخواهد شد؛ زيرا كسى چون علىّ بن ابىطالب عليه السلام جانشين پيامبر صلى الله عليه و آله و رهبر امّت اسلام خواهد بود. اينجا بود كه همهى كفّار مأيوس شدند.
🔺٤. كمال دين، به آن دليل است كه اگر مقرّرات و قوانين كامل وضع شود؛ ولى براى امّت و جامعه، رهبرى معصوم و كامل تعيين نگردد، مقرّرات ناقص خواهد ماند.
🔺٥. اتمام نعمت، براى آن است كه قرآن بزرگترين نعمت را نعمت رهبرى و هدايت معرّفى كرده است،
اگر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از دنيا برود و مردم را بىسرپرست بگذارد، كارى كرده كه يك چوپان در حق گله خود نمىكند. چگونه بدون تعيين رهبرى الهى نعمت تمام مىشود؟
🔺٦. امّا رضايت خداوند، براى آن است كه هرگاه قانون كامل و مجرى عادل به هم گره بخورد، رضايت پروردگار به دست مىآيد.
🔺٧. اگر هر يك از اكمال دين، اتمام نعمت، رضايت حقّ و يأس كفّار به تنهايى در روزى اتفاق افتد، كافى است كه آن روز از «اياماللّه» باشد؛ چه رسد به روزى مثل غدير كه همه اين ويژگىها را يك جا دارد.
به همين دليل در روايات اهلبيت عليهم السلام عيد غدير از بزرگترين اعياد به شمار آمده است.
🔺٨. آثار اشيا، گاهى بر جمعبودن همه اجزاى آن مترتّب است، مانند روزه كه اگر حتى يك لحظه پيش از اذان افطار كنيم، باطل مىشود، براى همين كلمه «تمام» به كار رفته است: «أَتِمُّوا الصِّيامَ إِلَى اللَّيْلِ» و گاهى به گونهاى است كه هر جزء، اثر خود را دارد، مانند تلاوت آيات قرآن كه كمال آن در تلاوت همهى آن نيست و هر قدر هم خوانده شود، ثواب دارد. آرى، گاهى يك جزء آنچنان است كه اگر نباشد، يك مجموعه ناقص خواهد شد، هر چند همهى اجزاى ديگر هم وجود داشته باشد، مانند خلبان و راننده كه هواپيما و ماشين بدون آنها بىفايده است. رهبرى و ولايتِ حقّ هم چنين است؛ زيرا انسان را با خدا گره مىزند و بدون آن، آفريدهها و نعمتها به نقمت تبديل مىشود و انسان را به خدا نمىرساند.
ادامه مطلب👇👇
💎آيه دوم
✨يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ
وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ
وَ اللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ
إِنَّ اللّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ؛
اى پيامبر! آنچه را از سوى پروردگارت به تو نازل شده است (در مورد ولايت و جانشينى حضرت على) اعلام كن
و اگر چنين نكنى، رسالت الهى را نرساندهاى
و (بدان كه) خداوند تو را از (شرّ) مردم (و كسانى كه تحمّل شنيدن اين پيام مهم را ندارند) حفظ مىكند.
همانا خداوند گروه كافران را هدايت نمىكند.
📝نكتهها
💠١. اين آيه به دلايلى كه خواهد آمد به جانشينى حضرت على عليه السلام و نصب او به ولايت در غدير خم، هنگام برگشت پيامبراكرم صلى الله عليه و آله از سفر حج در سال دهم هجرى مربوط است.
جالب اينكه اين آيه در ميان دو آيهاى قرار گرفته كه به اقامه كتاب آسمانى مربوط است و شايد اشاره به اين موضوع داشته باشد كه ميان رهبر معصوم و اقامهى كتاب آسمانى، پيوند محكمى برقرار است.
🕯آرى، اين امام است كه مىتواند كتاب آسمانى را برپا دارد و اين كتاب خداست كه مىتواند امام واقعى را معرّفى كند.
💠٢. در اين آيه چند نكته وجود دارد كه جهتگيرى محتوايى آن را روشن مىكند:
🔺الف) سوره مائده در اواخر عمر شريف پيامبر نازل شده است.
🔺ب) در اين آيه، بهجاى «يا أيها النّبى» عبارت «يا أيها الرّسول» آمده است كه نشانهى يك رسالت مهم است.
🔺ج) به جاى فرمان «أبلغ»، فرمان «بَلّغ» آمده كه نشانگر ابلاغ قطعى، رسمى و مهم است.
🔺د) پيامبر نسبت به نرساندن يك پيام مهم تهديد شده كه اگر آن را به مردم ابلاغ نكند، همهى زحماتش به هدر خواهد رفت.
🔺ه -) رسول خدا صلى الله عليه و آله از عواقب كارى هراس دارد آنچنانكه خداوند او را دلدارى مىدهد كه «ما تو را از شر مردم نگه مىداريم».
🔺و) پيامبر، از جان خود نمىترسد؛ زيرا در روزگار تنهايى كه با بتها مبارزه مىكرد و در جنگها كه با مشركين درگيرى نظامى داشت، از خطرها هراسى نداشت. (درحالى كه سنگباران مىشد و يارانش شكنجه مىشدند، اكنون در اواخر عمر و در ميان اين همه يار بترسد؟!)
🔺ز) در آيه، پيامى وجود دارد كه از نظر اهميت، با همه پيامهاى دوران نبوّت و رسالت برابر است؛ آنچنانكه اگر اين پيام به مردم نرسد، گويا همهى پيامها از بين خواهد رفت.
🔺ح) محتواى پيام، بايد مسألهاى اساسى باشد، وگرنه در مسائل جزئى و فردى، اين همه تهديد و دلدارى لازم نيست.
🔺ط) پيام آيه، به توحيد، نبوّت و معاد مربوط نيست؛ زيرا اين اصول، در روزهاى اوّل بعثت در مكّه بيان شده و به اين همه سفارش در آخر عمر آن حضرت نيازى ندارد.
🔺ى) پيام آيه، به نماز، روزه، حج، زكات، خمس و جهاد هم مربوط نيست؛ زيرا اينها در طول ٢٣ سال دعوت پيامبر بيان شده و مردم نيز به آن عمل كردهاند و هيچ هراسى وجود نداشته است.
پس، محتواى اين پيام مهم كه در اواخر عمر شريف پيامبر صلى الله عليه و آله نازل شده، چيست؟
روايات بسيارى از شيعه و سنّى، ما را از تحير نجات داده و راه را نشان مىدهد. بر اساس روايات، آيه به هجدهم ذيحجه سال دهمهجرى در سفر حجةالوداع پيامبر اسلام مربوط است، به اين ترتيب كه آن حضرت در بازگشت به سوى مدينه، در مكانى به نام «غدير خم» به امر الهى فرمان توقّف داد و همه در اين منطقه جمع شدند. مكانى كه هم آب و درخت داشت و در گرماى حجاز، كارساز بود و هم در محلّ جداشدن كاروانهاى زائران مكّه قرار داشت و اهل يمن، عراق، شام، مدينه و حبشه در آنجا از هم جدا مىشدند.
در اين مكان، پيامبر خدا در ميانانبوه ياران، بر فراز منبرى از جهاز شتران قرار گرفت و خطبهاى طولانى خواند.
ابتداى خطبه؛ از توحيد، نبوّت و معاد سخن گفت كه تازگى نداشت. سخن تازه از آنجا بود كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از رحلت خود خبر داد و نظر مسلمانان را دربارۀ خود جويا شد. همه به كرامت، عظمت، خدمت و رسالت او در حدّ اعلا اقرار كردند. پيامبر وقتى مطمئن شد كه صدايش به همهى مردم، در چهار طرف مىرسد، پيام مهم خود را دربارۀ آينده بيان كرد و فرمود: «من كنت مولاه فعلىّ مولاه؛ هر كه من مولاى اويم، اين علىّ مولاى اوست».
و به اين وسيله جانشينى حضرت على عليه السلام را براى زمان پس از خود به صراحت اعلام كرد.
ادامه مطلب👇👇
💠 ٣. همه مفسّران شيعه بر اساس روايات اهل بيت عليهم السلام و نيز بعضى از مفسّران اهلسنت به عنوان يكى از مصاديق، آيه را به نصب حضرت على عليه السلام در غدير خم به ولايت و امامت مربوط دانستهاند. جالب آنكه صاحب تفسير المنار از مسند احمد و ترمذى و نسائى و ابن ماجه، حديثِ «مَن كنتُ مولاه فعلىّ مولاه» را با سند صحيح و موثّق بيان كرده است و سپس با دو جمله به خيال خود در آن تشكيك نموده است: اوّل، اينكه مراد از ولايت، دوستى است. (غافل از آنكه دوستى به بيعت گرفتن و تبريك گفتن و آن همه تشريفات در غدير خم نيازى نداشت) و دوّم، آنكه اگر حضرت على عليه السلام امام و رهبر پس از رسولاكرم صلى الله عليه و آله بود، چرا فرياد نزد و ماجراى نصب خود را در غدير نگفت؟! (غافل از آنكه در سراسر نهجالبلاغه و كلمات حضرت على عليه السلام نالهها و فريادهاى زيادى وجود دارد؛ ولى صاحب المنار گويا آن نالهها و فريادها را نشنيده است).
💠٤. در تمام قرآن فقط در اين آيه است كه پيامبراكرم صلى الله عليه و آله نسبت به كتمان پيام، تهديد شده كه اگر اين پيام را نرسانى، تمام آنچه را كه در ٢٣ سال رسالت گفتهاى از بين مىرود. پس بايد ديد اين چه پيام مهمى است كه اينگونه بيان مىشود؟ پيامبراكرم صلى الله عليه و آله به حضرت على عليه السلام فرمود:
لو لمابلغ ما امرت به من ولايتك لحبط عملى؛ اگر آنچه درباره ولايت توست به مردم نرسانم، تمام اعمال من محو مىشود.
💠٥. امام باقر عليه السلام فرمود:
✅بُنى الاسلام على خمس على الصلاة و الزّكاة و الصوم و الحج و الولاية و لم يناد بشىء كما نودى بالولاية فاخذ النّاس باربع و تركوا هذه؛
✴️ اسلام بر پنج چيز استوار است: بر نماز، زكات، روزه، حج و ولايت اهلبيت و چيزى به اندازهى ولايت مورد توجّه نبود، امّا مردم چهارتاى آن را پذيرفتند و ولايت را ترك كردند!.
💠٦. چگونه مىتوان پذيرفت كه حضرت موسى براى غيبت موقّت خود جانشين تعيين كند، امّا خاتم پيامبران صلى الله عليه و آله براى غيبت ابدى خود، جانشينى تعيين نكرده باشد؟! با وجود اينكه حديث منزلت كه پيامبر خطاب به على عليه السلام فرمود:
«أنت منّى بمنزلة هارون من موسى؛ تو براى من مثل هارون براى موسى مىباشى».
به صورت متواتر در منابع اهل سنّت آمده است.
💠٧. درباره آيه إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ كه در اين فراز دعا آمده است از ابن عباس نقل شده كه پيامبراكرم صلى الله عليه و آله دست مبارك خود را بر روى سينه گذاشت و فرمود:
«انا المنذر» و آنگاه به علىبنابيطالب عليه السلام اشاره كرد و فرمود:
«انت الهادى، بك يهتدى المهتدون بعدى».
🕊 در اين آيه نكاتى وجود دارد؛ از جمله آنكه:
❣الف) تربيت، هم به تهديد و هم به ارشاد نياز دارد:
✨ «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ».
❣ب) براى جامعه جاهل غافل، هشدار بيشتر از بشارت ضرورت دارد:
✨«إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ».
❣ج) كار اصلى پيامبران، ارشاد و انذار است؛ «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ» نه برآوردن خواستههاى بىربط مردم و عرضه معجزه در هر لحظه و براى هركس: «لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ».
❣د) با آنكه ديگر پيامبرى مبعوث نمىشود، امّا خداوند حجت خود را بر همهى مردم تمام مىكند و هرگز زمين از حجت خالى نمىماند:
✨ «وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ».
❣ه -) انبيا فقط به مشرق زمين اختصاص نداشتهاند:
✨«وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ».
❣و) در عصر حاضر نيز ما بايد امام يا هادى زنده داشته باشيم:
✨ «وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ».
📚شرح قرآنی دعای ندبه
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
هدایت شده از الدولة الزهرائیة عج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعای_ندبه
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#حدیث_مهدوی
#علائم_ظهور
📜 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِصَامٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ الْكُلَيْنِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا اَلْقَاسِمُ بْنُ الْعَلاَءِ قَالَ حَدَّثَنِي إِسْمَاعِيلُ بْنُ عَلِيٍّ الْقَزْوِينِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ الْحَنَّاطِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ الثَّقَفِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ الْبَاقِرَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: الْقَائِمُ مِنَّا مَنْصُورٌ بِالرُّعْبِ مُؤَيَّدٌ بِالنَّصْرِ تُطْوَى لَهُ الْأَرْضُ وَ تَظْهَرُ لَهُ الْكُنُوزُ يَبْلُغُ سُلْطَانُهُ الْمَشْرِقَ وَ الْمَغْرِبَ وَ يُظْهِرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ دَيْنَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ فَلاَ يَبْقَى فِي الْأَرْضِ خَرَابٌ إِلاَّ قَدْ عُمِرَ وَ يَنْزِلُ رُوحُ اللَّهِ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَيُصَلِّي خَلْفَهُ قَالَ قُلْتُ ١ يَا اِبْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَتَى يَخْرُجُ قَائِمُكُمْ قَالَ إِذَا تَشَبَّهَ الرِّجَالُ بِالنِّسَاءِ وَ النِّسَاءُ بِالرِّجَالِ وَ اكْتَفَى الرِّجَالُ بِالرِّجَالِ وَ النِّسَاءُ بِالنِّسَاءِ وَ رَكِبَ ذَوَاتُ الْفُرُوجِ السُّرُوجَ وَ قُبِلَتْ شَهَادَاتُ الزُّورِ وَ رُدَّتْ شَهَادَاتُ الْعُدُولِ وَ اسْتَخَفَّ النَّاسُ بِالدِّمَاءِ وَ ارْتِكَابِ الزِّنَاءِ وَ أُكِلَ الرِّبَا وَ اتُّقِيَ الْأَشْرَارُ مَخَافَةَ أَلْسِنَتِهِمْ وَ خُرُوجُ اَلسُّفْيَانِيِّ مِنَ اَلشَّامِ وَ اَلْيَمَانِيِّ مِنَ اَلْيَمَنِ وَ خَسْفٌ بِالْبَيْدَاءِ وَ قَتْلُ غُلاَمٍ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بَيْنَ اَلرُّكْنِ وَ اَلْمَقَامِ اسْمُهُ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ النَّفْسُ الزَّكِيَّةُ وَ جَاءَتْ صَيْحَةٌ مِنَ السَّمَاءِ بِأَنَّ الْحَقَّ فِيهِ وَ فِي شِيعَتِهِ فَعِنْدَ ذَلِكَ خُرُوجُ قَائِمِنَا فَإِذَا خَرَجَ أَسْنَدَ ظَهْرَهُ إِلَى اَلْكَعْبَةِ وَ اجْتَمَعَ إِلَيْهِ ثَلاَثُمِائَةٍ وَ ثَلاَثَةَ عَشَرَ رَجُلاً وَ أَوَّلُ مَا يَنْطِقُ بِهِ هَذِهِ الْآيَةُ: بَقِيَّتُ اللّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ثُمَّ يَقُولُ أَنَا بَقِيَّةُ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ وَ خَلِيفَتُهُ وَ حُجَّتُهُ عَلَيْكُمْ فَلاَ يُسَلِّمُ عَلَيْهِ مُسَلِّمٌ إِلاَّ قَالَ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ فَإِذَا اجْتَمَعَ إِلَيْهِ الْعِقْدُ وَ هُوَ عَشَرَةُ آلاَفِ رَجُلٍ خَرَجَ فَلاَ يَبْقَى فِي الْأَرْضِ مَعْبُودٌ دُونَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ صَنَمٍ وَ وَثَنٍ وَ غَيْرِهِ إِلاَّ وَقَعَتْ فِيهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَ وَ ذَلِكَ بَعْدَ غَيْبَةٍ طَوِيلَةٍ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يُطِيعُهُ بِالْغَيْبِ وَ يُؤْمِنُ بِهِ .
ادامه مطلب(ترجمه)👇👇
📝محمّد بن مسلم گويد: از امام باقر عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود: قائم ما منصور به رعب است و مؤيّد به نصر، زمين براى او درنورديده شود و گنجهاى خود را ظاهر سازد، و سلطنتش شرق و غرب عالم را فرا گيرد و خداى تعالى به واسطۀ او دينش را بر همۀ اديان چيره گرداند، گر چه مشركان را ناخوش آيد، و در زمين ويرانهاى نماند جز آنكه آباد گردد و روح اللّه عيسى بن مريم فرود آيد وپشت سر او نماز گزارد. راوى گويد گفتم: يا ابن رسول اللّه! قائم شما كى خروج مىكند؟
💠فرمود: آنگاه كه مردان به زنان تشبّه كنند و زنان به مردان،
و مردان به مردان اكتفا كنند و زنان به زنان،
و صاحبان فروج بر زبر زينها سوار شوند
و شهادتهاى دروغ پذيرفته شود و شهادتهاى عدول مردود گردد
و مردم خونريزى و ارتكاب زنا و رباخوارى را سبك شمارند
و از اشرار بخاطر زبانشان پرهيز كنند
🌠و سفيانى از شام خروج كند
و يمانى از يمن
و در بيداء خسوفى واقع شود
و جوانى از آل محمّد كه نامش محمّد بن حسن - يا نفس زكيّه - است بين ركن و مقام كشته شود
و صيحهاى از آسمان بيايد و بگويد حقّ با او و شيعيان اوست،
🕋در اين هنگام است كه قائم ما خروج كند و چون ظهور كند به خانۀ كعبه تكيه زند و سيصد و سيزده مرد به گرد او اجتماع كنند و اوّلين سخن او اين آيۀ قرآن است:
«بَقِيَّتُ اللّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» ، سپس مىگويد: منم بقيّة اللّه در زمين و منم خليفۀ خداوند و حجّت او بر شما و هر درود فرستندهاى به او چنين سلام گويد:
السّلام عليك يا بقيّة اللّه في ارضه.، و چون براى بيعت ده هزار مرد به گرد او اجتماع كنند خروج خواهد كرد. و در زمين هيچ معبودى جز اللّه تعالى نباشد و در صنم و وثن و غيره آتش در افتد و بسوزند و آن پس از غيبتى طولانى است، تا خدا بداند چه كسى در دوران غيبت از او اطاعت كرده و بدو ايمان مىآورد.
📚 كمال الدين و تمام النعمة - 1، صفحه 604/باب32/حدیث16
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#شرح_قرانی_دعای_ندبه
🔰فراز نوزدهم
وَ زَوَّجَهُ ابْنَتَهُ سَيِّدَةَ نِساءِ الْعالَمِينَ،
وَ أَحَلَّ لَهُ مِنْ مَسْجِدِهِ ما حَلَّ لَهُ،
وَ سَدَّ الْأَبْوابَ إِلَّا بابَهُ،
ثُمَّ أَوْدَعَهُ عِلْمَهُ وَ حِكْمَتَهُ،
فَقالَ: أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بابُها،
فَمَنْ أَرادَ الْمَدِينَةَ فَلْيَأْتِها مِنْ بابَها؛
و دخترش سرور بانوان جهانيان را به همسرى او در آورد،
و از مسجدش براى او حلال كرد،
آنچه را براى خودش حلال بود و همه درهايى را كه به مسجد باز مىشد، بست مگر در خانه او را،
آنگاه علم و حكمتش را به او سپرد،
و فرمود: من شهر علمم و على در آن شهر است؛ پس هر كه اراده شهر علم و حكمت كند، بايد از در آن وارد شود.
🌺🕊🌺
در اين فراز به سه مورد ديگر از ويژگىهاى ممتاز حضرت على عليه السلام اشاره دارد كه عبارتند از:
❣اول. همسرش حضرت فاطمه برترين زنان عالم است. همو كه رسول الله صلى الله عليه و آله در وصف او فرمود:
🔅«أَمَّا ابْنَتِي فَاطِمَةُ فَإِنَّهَا سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِين».
❣دوم. اجازه باز بودن در خانه او به داخل مسجد پيامبر.
امام باقر عليه السلام فرمود:
هنگامىكه عباس عموى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مأموريت يافت تا درب خانه بعضى از اصحاب كه به مسجد پيامبر باز مىشد را ببندد و فقط در خانه على عليه السلام باز باشد، عباس و بعضى ديگر به محضر رسول الله صلى الله عليه و آله رسيدند و عرض كردند: يا رسول الله چرا على عليه السلام بر خلاف ديگران از در خانه خود به مسجد رفت و آمد مىكند؟ رسول الله صلى الله عليه و آله فرمود:
🔅ذَلِكَ إِلَى اللَّهِ فَسَلِّمُوا لَهُ تَعَالَى حُكْمَهُ، هَذَا جَبْرَئِيلُ جَاءَنِي عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِذَلِكَ؛
امر اين كار با خداست پس همگى تسليم خداوند متعال باشيد زيرا جبرئيل از سوى خداى عزوجل به نزدم آمد و مرا به اين كار امر فرمود.
❣سوم. اعطاى علم و حكمت نبوى به ايشان
رسول اكرم صلى الله عليه و آله در اين باره فرمود:
🔅«أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا فَمَنْ أَرَادَ مَدِينَةَ الْعِلْمِ فَلْيَأْتِهَا مِنْ بَابِهَا»
و همچنين حضرت على عليه السلام نيز فرمود:
چون هنگام وفات رسول خدا فرا رسيد، مرا خواست و چون به خدمتش رسيدم، به من فرمود: يا على! تو جانشين منى و نماينده منى بر خاندانم و امتم در زندگى من و پس از مرگ من. دوست تو دوست من است و دوست من دوست خدا است و دشمن تو دشمن من است و دشمن من دشمن خدا است.
❇️ يا على! كسى كه پس از مرگ من ولايت تو را انكار كند، مانند كسى است كه در زنده بودن من پيغمبرى مرا انكار نمايد؛ زيرا تو از من هستى و من از تو.
💎سپس مرا به خودش نزديك كرد و هزار باب از دانش را با من به راز گفت كه هر بابى هزار باب مىگشود.
✴️همچنين ابن بكير از حضرت صادق عليه السلام نقل كرد كه فرمود: من خدمت آن جناب بودم، سخن علم سليمان شد و قدرتى كه به او داده شده بود، فرمود: به سليمان بن داود چه چيز داده شده؟
♥️به او يك حرف از اسم اعظم داده بودند؛ ولى امام شما كه خداوند در اين آيه مىفرمايد: قُلْ كَفى بِاللّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ؛ بهخدا قسم نزد على تمام علم كتاب بود.
📚شرح قرآنی دعای ندبه
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#شرح_قرانی_دعای_ندبه
🔰فراز بيستم
ثُمَّ قالَ لَهُ: أَنْتَ أَخِي وَ وَصِيِّي وَ وارِثِي، لَحْمُكَ مِنْ لَحْمِي، وَ دَمُكَ مِنْ دَمِي، وَ سِلْمُكَ سِلْمِي، وَ حَرْبُكَ حَرْبِي،
وَ الإِيمانُ مُخالِطٌ لَحْمَكَ وَ دَمَكَ، كَما خالَطَ لَحْمِي وَ دَمِي،
وَ أَنْتَ غَداً عَلَى الْحَوْضِ خَلِيفَتِي،
وَ أَنْتَ تَقْضِي دَيْنِي، وَ تُنْجِزُ عِداتِي،
وَ شِيعَتُكَ عَلى مَنابِرَ مِنْ نُورٍ، مُبْيَضَّةً وجُوهُهُمْ حَوْلِي فِي الْجَنَّةِ وَ هُمْ جِيرانِي،
وَ لَوْلا أَنْتَ يا عَلِيُّ لَمْ يُعْرَفِ الْمُؤْمِنُونَ بَعْدِي؛
سپس گفت: تو برادر و جانشين و وارث منى، گوشتت از گوشت من و خونت از خون من و آشتى با تو، آشتى با من و جنگ با تو، جنگ با من است
و ايمان با گوشت و خونت آميخته شده، چنانكه با گوشت و خون من درآميخته
و تو فرداى قيامت كنار حوض كوثر جانشين منى، و تو قرضم را مىپردازى و به وعدههاى من وفا مىكنى،
و شيعيان تو بر منبرهايى از نورند، درحاليكه رويشان سپيد، و در بهشت اطراف من و همسايگان منند، و اگر تو اى على نبودى، اهل ايمان پس از من شناخته نمىشدند.
🌺🕊🌺
اين فرازها بخشهاى ديگرى از فضايل بى شمار اميرالمؤمنين عليه السلام را بيان مىكند كه مستندات قرآنى و روايى فراوانى دارد. در ذيل برخى از آنها در قالب نكتهها خواهد آمد:
📝نكتهها
💠١. يكى از اين آيات آيه مباهله است كه در آن حضرت على عليه السلام را نفس و خود پيامبر قرار داده است. چنانچه امام باقر عليه السلام در تفسير آيه مباهله يعنى:
✨فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ.
♥️فرمود: منظور از أَبْناءَنا، حسن و حسين عليهم السلام و منظور از «أَنْفُسَنا»، رسول الله صلى الله عليه و آله و على عليه السلام و منظور از وَ «نِساءَنا»، فاطمه زهرا عليها السلام است.
💠٢. بنابر روايات از سلمان فارسى نقل شده است كه گفت:
شنيدم از رسولالله كه مىفرمايد:
🔅يَا مَعْشَرَ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ أَ لَا أَدُلُّكُمْ عَلَى مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً بَعْدِي قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ هَذَا عَلِيٌّ أَخِي وَ وَزِيرِي وَ وَارِثِي وَ خَلِيفَتِي إِمَامُكُمْ فَأَحِبُّوهُ لِحُبِّي وَ أَكْرِمُوهُ لِكَرَامَتِي فَإِنَّ جَبْرَئِيلَ أَمَرَنِي أَنْ أَقُولَهُ لَكُم؛
اى گروه مهاجران و انصار! آيا شما را به چيزى دلالت نكنم كه اگر به آن تمسك كنيد پس از من هرگز گمراه نشويد؟ گفتند: بلى، يا رسول الله.
❣فرمود: اين على، برادرم و وزيرم و وارثم و جانشينم و امام شماست. به خاطر دوستى من او را دوست بداريد و بخاطر اكرام به من اكرامش كنيد كه همانا جبرئيل به من امر نمود كه اين سخن را به شما بگويم.
💠٣. ابن عبّاس گويد كه رسول خدا صلى الله عليه و آله به على عليه السلام فرمود:
اى على! من شهر حكمتم و تو دروازه آنى و به مدينه داخل نتوان شد مگر از جانب دروازه آن،
دروغ مىگويد كسى كه مىپندارد مرا دوست دارد درحالى كه تو را دشمن مىدارد،
زيرا تو از منى و من از توام، گوشت تو از گوشت من و خون تو از خون من و روح تو از روح من و نهان تو از نهان من و آشكار تو از آشكار من است و تو امام امّت من هستى و پس از من جانشين من بر آنهايى،
نيكبخت كسى كه از تو اطاعت كرد و بدبخت كسى كه نافرمانى تو را نمود، كسى كه دوستى تو را داشته باشد، سود برده است و كسى كه دشمن تو باشد، در خسران است و كسى كه همراهى تو را داشته باشد، رستگار و كسى كه از تو جدايى گزيند هلاك است،
مثل تو و مثل ائمّه از فرزندان تو كه پس از من بيايند، مثل كشتى نوح است كه هر كه بر آن سوار شود، نجات يابد و هر كه از آن تخلّف ورزد، غرق خواهد شد،
💫 و مثل شما مانند مثل ستارگان است كه هر گاه ستارهاى پنهان شود، ستارهاى ديگر بدرخشد و اين تا روز قيامت ادامه دارد.
ادامه مطلب👇👇
💠٤. دربارۀ محبان و شيعيان حضرت على عليه السلام نيز احاديث فراوانى به دست ما رسيده است؛ اما آنچه براى اين فراز دعاى ندبه مناسب است، اشاره به اين سخن شريف حضرت رسول صلى الله عليه و آله دارد كه فرمود:
🔅أَنَّ شِيعَتَكَ عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ مُبْيَضَّةً وُجُوهُهُمْ حَوْلِي أَشْفَعُ لَهُمْ، وَ يَكُونُونَ فِي الْجَنَّةِ جِيرَانِي، وَ أَنَّ حَرْبَكَ حَرْبِي وَ سِلْمَكَ سِلْمِي وَ سِرَّكَ سِرِّي وَ عَلَانِيَتَكَ عَلَانِيَتِي، وَ سَرِيرَةَ صَدْرِكَ كَسَرِيرَةِ صَدْرِي وَ أَنَّ وُلْدَكَ وُلْدِي، وَ أَنَّكَ مُنْجِزٌ عِدَاتِي، وَ أَنَّ الْحَقَّ مَعَكَ وَ الْحَقَّ عَلَى لِسَانِي وَ فِي قَلْبِكَ وَ بَيْنَ عَيْنَيْكَ، وَ أَنَّ الْإِيمَانَ مُخَالِطٌ لَحْمَكَ وَ دَمَكَ كَمَا خَالَطَ لَحْمِي وَ دَمِي؛
شيعه تو بر سر منبرهاى نورند و با روى سپيد در گرد من باشند و من آنها را شفاعت كنم و فردا در بهشت همسايه من باشند.
و اينكه جنگ تو جنگ من است و سازش و صلح تو سازش و صلح من و نهان تو نهان من است و آشكارت آشكار من
و اينكه فرزندانت فرزندان من باشند
و اينكه تو همه وعدههاى مرا به انجام رسانى
و تو سر كار حوض باشى
و هيچ كس از امتم نزد من با تو برابر نباشد.
و اينكه حق و راستى بر زبان تو و در دل تو و پيش چشم تو است
و اينكه ايمان با گوشت و خون تو آميخته چنانچه با گوشت و خون من.
💠٥. چنانچه از جمله آخر اين فراز هم برمىآيد؛ بنابر سخنان ائمه پذيرش ولايت معصومين از شروط ايمان دانسته شده است چنانچه امام صادق عليه السلام فرمود:
🔅نَحْنُ الَّذِينَ فَرَضَ اللَّهُ طَاعَتَنَا لَا يَسَعُ النَّاسَ إِلَّا مَعْرِفَتُنَا وَ لَا يُعْذَرُ النَّاسُ بِجَهَالَتِنَا مَنْ عَرَفَنَا كَانَ مُؤْمِناً - وَ مَنْ أَنْكَرَنَا كَانَ كَافِراً وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْنَا وَ لَمْ يُنْكِرْنَا كَانَ ضَالًّا حَتَّى يَرْجِعَ إِلَى الْهُدَى الَّذِي افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَيْهِ مِنْ طَاعَتِنَا الْوَاجِبَةِ فَإِنْ يَمُتْ عَلَى ضَلَالَتِهِ يَفْعَلِ اللَّهُ بِهِ مَا يَشَاء؛
ماييم كه خدا اطاعت ما را واجب ساخته، مردم راهى جز معرفت ما ندارند و بر نشناختن ما معذور نباشند.
هر كه ما را شناسد، مؤمن است و هر كه انكار كند، كافر است و كسى كه نشناسد و انكار هم نكند،گمراه است
تا زمانى كه بهسوى هدايتى كه خدا بر او واجب ساخته و آن اطاعت حتمى ماست برگردد و اگر بههمان حال گمراهى بميرد، اختيارش با خداست تا با او چه كند.
📚شرح قرآنی دعای ندبه
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
هدایت شده از الدولة الزهرائیة عج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#زیارت_آل_یس
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#حدیث_مهدوی
📝حضرت حسن بن على عليهما السّلام فرمود: فضيلت متكفّل يتيم آل محمد عليهم السّلام كه از سرورانش جدا گرديده و در وادى جهل افتاده كه او را از جهلش بيرون برد، و آنچه بر او مشتبه شده توضيح دهد، برترى و بر متعهّد امور يتيم كه او را آب و غذا مىدهد، همچون برترى خورشيد بر ستارۀ سها مىباشد.
و حضرت حسين بن على عليهما السّلام چنين فرموده: هركس يكى از يتيمان ما كه به خاطر فشارها و محنتهايى كه داشتهايم از ما جدا گرديده را كفالت كند، و از علوم ما كه به دستش افتاده به او برساند تا اينكه هدايتش نمايد، خداى تعالى به او فرمايد: اى بندۀ كريم مواساتكننده، من به بزرگوارى سزاوارترم، اى فرشتگان من! در بهشت براى او به شمارۀ هر حرفى كه تعليم نموده يك ميليون كاخ قرار دهيد، و آنچه شايستۀ آن كاخها است از ساير نعمتها بر او بيفزاييد.
📚مکیال المکارم - 2، صفحه 328
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#حدیث_مهدوی
📜 حضرت جعفر بن محمد امام صادق عليه السّلام فرمود: علماى شيعيان ما سدكنندۀ راه نفوذ ابليس و همدستانش هستند، كه آنها را از خروج بر ضعفاى شيعيان ما بازمىدارند، و از اينكه ابليس و پيروان ناصبى او بر اينان مسلط شوند مانع مىگردند، توجه كنيد كه هركس از شيعيان ما بر اين كار بپاايستد يك ميليون بار بهتر است از كسى كه با روميان و ترك و خزر [دشمنان عمدۀ مسلمين در آن روز]به جهاد برخيزد، زيرا كه اين از دين دوستان ما دفاع مىكند و او از بدنهاى ايشان.
📚مکیال المکارم - 2، صفحه 329
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#شرح_قرانی_دعای_ندبه
🔰فراز بيست و يكم
وَ كانَ بَعْدَهُ هُدىً مِنَ الضَّلالِ، وَ نُوراً مِنَ الْعَمى،
وَ حَبْلَ اللَّهِ الْمَتِينِ، وَ صِراطَهُ الْمُسْتَقِيمِ،
لا يُسْبَقُ بِقَرابَةٍ فِي رَحِمٍ،
وَ لا بِسابِقَةٍ فِي دِينٍ،
وَ لا يُلْحَقُ فِي مَنْقَبَةٍ مِنْ مَناقِبهِ يَحْذُو حَذْوَ الرَّسُولِ صلي الله عليه و آله
و آن حضرت پس از پيامبر در برابر گمراهىها هدايتگر و در برابر كوردلىها نور
و رابطه ناگسستنى ميان مردم و خدا و الگوى راه مستقيم الهى بود
در خويشاوندى با پيامبرو ايمان از همه جلوتر و در فضائل هيچ كس به او ملحق نشد كار پيامبر (درود خدا بر او خاندانش) را پى گرفت.
🌺🕊🌺
اين فرازها نيز به آيات قرآن و سخنانى از معصومين دلالت دارد كه در وصف اميرالمؤمنين و فضايل ايشان گفته شده است.
📝نكتهها
❣١. دربارۀ تفسير صراط مستقيم نيز كه بايد در نمازهاى واجب آن را بخوانيم، روايات زيادى آمده است كه امير المؤمنين عليه السلام و امامان ديگر را مصداقهاى آن را معرفى كردهاند. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند:
اى مردم! صراط مستقيمى كه پيروى از آن لازم است، من هستم؛ پس از من، علىّ عليه السلام و آنگاه فرزندان من از نسل او.
❣٢. از ابن عباس نقل شده است كه روزى ما نزد رسول خدا بوديم كه يك اعرابى وارد شد و عرض كرد: يا رسولالله شنيدم كه مىگويى:
✨ «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً»،
آن حبل و ريسمان الهى كه به آن چنگ بزنم چيست؟
✅پس نبى مكرم اسلام دستش را در دست على عليه السلام قرار داد و فرمود:
🔅«تمسكوا بهذا، فهذا هو الحبل المتين».
همچنين در روايات ديگرى امامان معصوم حبلالله معرفى شدهاند.
❣٣. دربارۀ قرابت حضرت على عليه السلام با رسول اكرم صلى الله عليه و آله از ابن عباس نقل شده است كه آيه
✨ قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى نازل شد، گروهى از رسول خدا پرسيدند: آنهايى كه خداوند ما را به مودتشان امر فرموده، چه كسانى هستند؟ ايشان فرمود:
🔅عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ وُلْدُهُمَا.
❣٤. اميرالمؤمنين در دين نيز گوى سبقت را از ديگران ربوده است؛ چنانچه در برخى احتجاجات خود با صحابه فرمود: «شما را به خدا سوگند مىدهم آيا هيچ مىدانيد خداى تعالى در چند آيه قرآن كريم سابق را بر مسبوق تفضيل داده است؟ و آيا مىدانيد هيچ كس از اين امّت در امر خدا و رسولش بر من سبقت نجسته است؟ گفتند: به خدا چنين است. فرمود: شما را به خدا سوگند مىدهم آيا مىدانيد اين آيات در كجا نازل شده است:
✨اَلسّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرِينَ وَ الْأَنْصارِ و وَ السّابِقُونَ السّابِقُونَ أُولئِكَ الْمُقَرَّبُونَ؟ از پيامبر اكرم از آنها سؤال شد، فرمودند:
❇️ خداى تعالى آن را در شأن انبيا و اوصياى آنان نازل فرموده است و من افضل انبيا و رسولان هستم و وصىّ من علىّ بن أبى طالب افضل اوصيا است گفتند: به خدا چنين است».
❣٥. در دعاى ندبه مىخوانيم هيچكس در مناقب به حضرت على عليه السلام نمىرسد:
«وَ لا يُلْحَقُ فِي مَنْقَبَةٍ مِنْ مَناقِبهِ».
چه كسى در شب حمله (ليلة المبيت) به خانه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله جاى او خوابيد؟ چه كسى سه شب در لحظه افطار غذاى خود را به مسكين يتيم و اسير داد؟
كدام ضربت بهتر از عبادت جن و انس است؟
آرى، در هيچ كمالى احدى به او نرسيده و نخواهد رسيد.
❣٦. بارها پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله، حضرت على عليه السلام را برادر خود خواند.
♥️ بنابر بسيارى از روايات على عليه السلام بهترين بشر پس از پيامبر است؛
🔸او هرگز نه از حق و نه از قرآن جدا مىشود،
🔹او سيد و بزرگ دنيا و آخرت است
🔸و نگاه به او عبادت
🔹و پيروان او بهترين خلق خدايند.
📚شرح قرآنی دعای ندبه
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#شرح_قرانی_دعای_ندبه
فراز بيست و دوم
وَ يُقاتِلُ عَلَى التَّأْوِيلِ،
وَ لا تَأْخُذُهُ فِي اللَّهِ لَوْمَةُ لائِمٍ.
قَدْ وَتَرَ فِيهِ صَنادِيدَ الْعَرَبِ،
وَ قَتَلَ أَبْطالَهُمْ، وَ ناوَشَ ذُؤْبانَهُمْ،
وَ أَوْدَعَ قُلُوبَهُمْ أَحْقاداً بَدْرِيَّةً وَ خَيْبَرِيَّةً وَ حُنَيْنِيَّةً وَ غَيْرَهُنَّ.
فَأَضَبَّتْ عَلى عَداوَتِهِ، وَ أكَبَّتْ عَلى مُنابَذَتِهِ حَتّى قَتَلَ النَّاكِثِينَ وَ الْقاسِطِينَ وَ الْمارِقِينَ وَ لَمَّا قَضى نَحْبَهُ،
وَ قَتَلَهُ أَشْقَى الْآخِرِينَ يَتْبَعُ أَشْقَى الْأَوَّلِينَ؛
حضرت على عليه السلام با كافران بر سر تأويل جنگيد و در راه خدا از سرنش ملامتگرى نهراسيد.
خون شجاعان عرب را در راه خدا به زمين ريخت،
و دلاورانشان را از دم تيغ گذراند و با گرگانشان در افتاد،
پس به دلهايشان كينه سپرد، كينه جنگ بدر و خيبر و حنين و غير آنها را،
پس دشمنى او را در نهاد خود جا دادند و به جنگ با او روى آوردند، تا پيمان شكنان (ناكثين) و جفا پيشگان (قاسطين) و خارج شدگان (مارقين) از دايره دين را كشت،
هنگامىكه به نذر و وظيفه خود عمل كرد و شقىترين فرد او را كشت، آن كسى كه دنبالهرو شقىترين فرد تاريخ بود و شتر صالح را پى كرد.
🌺🕊🌺
💎در تفسير «يقاتل على التاويل» بايد گفت: يكى از امتيازات حضرت على عليه السلام آن است كه به گفته پيامبر صلى الله عليه و آله جنگهاى او براساس تأويل بود و جنگهاى پيامبر بر اساس تنزيل.
✅تفاوت ميان تأويل و تنزيل آن است كه تنزيل از اول روشن است؛ ولى تأويل در آغاز ابهام دارد و به مرور زمان روشن مىشود.
عبد صالحى كه استاد حضرت موسى عليه السلام بود و كشتى را سوراخ كرد و پس از اين ماجرا دليل كار خود را بيان نمود، فرمود:
✨«ذلِكَ تَأْوِيلُ ما لَمْ تَسْطِعْ عَلَيْهِ صَبْراً؛
اين هدف نهايى كارى است كه تو در برابر آن صبر و تحمل نداشتى».
🕊قرآن مىفرمايد تأويل قرآن را جز خدا و راسخون در علم نمىدانند و بنابر روايات رسول خدا صلى الله عليه و آله و امامان معصوم مصداق راسخون در علم هستند.
فضايل ديگرى از حضرت على عليه السلام در اين فراز دعا به چشم مىخورد كه نمونهاى از مناقبى است كه در متون دينى يافت مىشود. برخى از مستنداتى كه اشاراتى از آنها در اين فراز آمده است به اين شرح است:
اميرالمؤمنين از مصاديق اتمّ آيه شريفه است كه
✨ يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ؛
در راه خدا جهاد مىكنند و از ملامت هيچ ملامتكنندهاى نمىهراسند،
حضرت رسول صلى الله عليه و آله در خطبه غدير نيز به اين مطلب تصريح نموده است.
❓از حضرت على عليه السلام پرسيدند كه مراد از آيه فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ چيست؟
🕯ايشان فرمود: اين آيه در شأن من و عموى من، حمزه و پسر عم من، عبيده ابن حارث است؛ اما عبيده در بدر و حمزه در احد شهيد شدند و من انتظار مىكشم.
📚شرح قرآنی دعای ندبه
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
هدایت شده از کانال امین الله : ویژه تلاوت ، ادعیه و زیارات معصومین
کانال زیارت امین الله
https://eitaa.com/joinchat/2395013167Cdd29461dd7
سلام علیکم
این کانال فقط مخصوص زیارات و ادعیه ۱۴ معصوم است.
تفسیر زیارت عاشوراء و پاسخ به سوالات را در کانال ضامن اشک ببینید.
@m_h_tabemanes
@zameneashk1
تبلیغات
@Rashidiirsh
هدایت شده از الدولة الزهرائیة عج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعای_عهد
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#حدیث_مهدوی
📜[٩٤٣]٢-محمّد بن يحيى و الحسن بن محمّد،عن جعفر بن محمّد،عن القاسم بن إسماعيل الأنباريّ،عن الحسين بن عليّ،عن أبي المغراء،عن ابن أبي يعفور قال:
سمعت أبا عبد اللّه عليه السّلام يقول:ويل لطغاة العرب،من أمر قد اقترب،قلت:
جعلت فداك كم مع القائم من العرب؟قال:نفر يسير قلت:و اللّه إنّ من يصف هذا الأمر منهم لكثير،قال:لا بدّ للنّاس من أن يمحّصوا و يميّزوا و يغربلوا و يستخرج في الغربال خلق كثير.
📝ابن ابى يعفور گفته است:از حضرت صادق عليه السّلام شنيدم كه مىفرمايد:واى بر سركشان عرب از امرى كه نزديك شده است!من عرض كردم.
جانم به فدايت!چند نفر عرب همراه قائم[عليه السّلام]خواهند بود؟فرمود:آنان اندكند.من گفتم:به خدا سوگند،بسيارى از آنان دربارۀ اين امر سخن مىگويند.
فرمود:مردم به ناچار بايد آزمايش شده،جدا شده و غربال شوند.و مردم زيادى از غربال بيرون مىريزند.
📚 اصول کافی - 2، صفحه 203
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
📜[٩٤٩]٢-الحسين بن محمّد،عن معلّى بن محمّد،عن محمّد بن جمهور، عن صفوان بن يحيى،عن محمّد بن مروان،عن الفضيل بن يسار قال:
سألت أبا عبد اللّه عليه السّلام عن قول اللّه تبارك و تعالى: «يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ» فقال:يا فضيل!اعرف إمامك،فإنّك إذا عرفت إمامك لم يضرّك، تقدّم هذا الأمر أو تأخّر و من عرف إمامه ثمّ مات قبل أن يقوم صاحب هذا الأمر،كان بمنزلة من كان قاعدا في عسكره،لا بل بمنزلة من قعد تحت لوائه، قال:و قال بعض أصحابه:بمنزلة من استشهد مع رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و سلّم.
📝فضيل يسار گفته است:از حضرت صادق عليه السّلام دربارۀ اين سخن خداوند پاك و والا پرسيدم:روزى كه مردمان را با پيشوايانشان مىخوانيم.
[اسراء(١٧):٧١]فرمودند:اى فضيل!امام خود را بشناس.تو وقتى امامت را بشناسى،پيش و پس افتادن اين موضوع به تو زيانى نمىرساند.كسى كه امامش را شناخت،سپس پيش از قيام صاحب الامر[عليه السّلام]مرد،به منزلۀ كسى است كه در پادگان او،نه بلكه به منزلۀ كسى است كه زير پرچم او نشسته است.او گويد:و يكى از اصحاب حضرت گفته:به منزلۀ كسى است كه در همراهى با رسول خدا- درود خدا بر او و بر خاندانش-شهيد شده است.
📚 اصول کافی - 2، صفحه 207
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
هدایت شده از کانال امین الله : ویژه تلاوت ، ادعیه و زیارات معصومین
🌹مژده 🌹مژده
کانال زیارت امین الله تأسیس شد
https://eitaa.com/joinchat/2395013167Cdd29461dd7
سلام علیکم
این کانال فقط مخصوص زیارات و ادعیه ۱۴ معصوم است (صوت و متن pdf )
🌹🌹🌹به همراه ادعیه ویژه ماه مبارک رمضان
#زیارت_امین_الله_مخصوصه_حرم_امیرالمومنین_ع
#زیارت_عاشوراء
#دعای_علقمه
#زیارات_امیرالمومنین_ع
#زیارت_امین_الله (زیارت امیرالمومنین ع از تمام زیارتگاهها)
#دعای_کمیل
#دعای_صباح
#مناجات_امیرالمومنین_مسجد_کوفه
#زیارت_حضرت_زهراء_س
#زیارت_امام_حسین_ع
#زیارت_ناحیه_مقدسه
#زیارت_وارث
#زیارت_اربعین
#زیارت_رجبیه
#زیارت_امام_زمان_عج
#دعای_فرج_الهی_عظم_البلاء
#دعای_عهد
#دعای_ندبه
#دعای_سلامتی_امام_زمان_عج
#دعای_استغاثه_به_امام_زمان_عج
#زیارت_آل_یس
#زیارت_جامعه_کبیره
#دعای_توسل
#حدیث_کساء
#دعای_سمات
#ادعیه_و_زیارات_ایام_خاص
#دعای_جوشن_کبیر
#دعای_مجیر
#دعای_سحر
#دعای_افتتاح
#دعای_ابوحمزه_ثمالی
#تلاوت_سور_مخصوص_برای_زیارات_و_ادعیه
#سوره_مبارکه_الرحمن
#سوره_مبارکه_یس
#سوره_مبارکه_واقعه