eitaa logo
مدرسه معارف علامه طباطبایی
887 دنبال‌کننده
118 عکس
142 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🎥 آرشیو کامل جلسات استاد در سال‌های گذشته را می‌توانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در آپارات ملاحظه بفرمایید: 🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom شهادت امام موسی کاظم علیه السّلام | مجلس اول | استاد مجاهدی https://www.aparat.com/v/TyIUW شهادت امام موسی کاظم علیه السّلام | مجلس دوم | استاد مجاهدی https://www.aparat.com/v/peMfE ♠ شهادت جانسوز حضرت موسی‌بن‌جعفر سلام‌الله علیه را تسلیت می‌گوییم.♠
❓برخی می‌گویند بعضی از علماء مانند آیت‌الله بهجت(ره) چه نفعی برای مردم داشته‌اند؟! بعضی از ایشان حتی هیچ کتابی ننوشته‌اند!! 💡 از ابتدای خلقت این مشکل وجود داشته است. خداوند تبارک و تعالی از ابتدای خلقت به ملائک و شیطان فرمود: «قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ»(اعراف-۱۱) به آدم سجده کنید. ابلیس ابا کرد؛ «قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ»(اعراف-۱۲) فرمود چه چیز مانع شد؟ چرا سجده نکردی؟ گفت: «قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ» گفت من آتشم، این خاک است؛ من حرارت دارم، حرکت دارم، سود دارم، هوا را گرم می‌کنم -توضیحات از بنده است- آخر این خاک چیست که من به آن سجده کنم؟! خداوند متعال فرمود: «قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ»(بقره-۳۰) من چیزی می‌دانم که شما ملائک هم نمی‌دانید! یک چیزی در این خاک نهفته است. این ظاهربینی و قضاوت ظاهری کردن، در ابتدا از ابلیس و شیطان بوده است. همین الان هم مشکل کشور ما همین است؛ ما بر اساس ظواهر نمی‌دانیم چکار بکنیم، بعد می‌رویم ببینیم غرب چکار کرده ما هم همان کار را بکنیم... پس مشکل از شیطان شروع شد؛ او ظاهربین بود، ملائکه هم ظاهر را دیدند، و در مرتبه‌ای ضعیف‌تر از شیطان گفتند: «قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ» آخر داری موجودی را خلق می‌کنی که فقط خون می‌ریزد، فقط فساد می‌کند، فقط مفسده تولید می‌کند. ولی آن چهره ملکوتی انسان را که متخلق به اخلاق خدایی است، خدا خودش بهتر می‌داند. «نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي»(ص-۷۲) را دیگر آن نگاه شیطانی و در مرتبه بسیار ضعیف‌تر ملائکه نمی‌توانند ببینند. ظاهربینی می‌آید و سرایت می‌کند؛ هر کسی که دید شیطانی‌تری داشته باشد، ظاهربین‌تر است؛ حتی اگر به رتبه ملائکه هم خودش را برساند، طهارت هم پیدا کند، باز هم ظاهربین می‌شود؛ در آن رتبه هم باز اشتباه می‌کند. مگر آنکه هدف از خلقت، و دلدادگی نسبت به ولی‌عصر سلام‌الله‌علیه که امام معصوم است، را ایشان تزریق کند به فکر ما و به زبان ما که چه بگوییم، چه فکر کنیم! تا ارتباط برقرار نکنید این راه مسدود است. 👤 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) 🌷🌸 مبعث سراسر نور اشرف انبیاء حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی سلام‌الله‌علیه بر همگان مبارک باد. 🌸🌷 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
الرحمن‌الرحیم.mp3
1.79M
🎧 الرحمن الرحیم «رحمان اسم خاص است به صفت عام؛ رحیم اسم عام است به صفت خاص» 📂 استاد سی آذر نود و چهار برای مشاهده مشروح این جلسه‌ی تفسیر از لینک زیر استفاده نمایید: 🔗 https://www.aparat.com/v/NkL7G 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را در آپارات دنبال کنید: 🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🔶 آرشیو کامل جلسات استاد در سال‌های گذشته را می‌توانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در آپارات ملاحظه بفرمایید: 🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom صلوات شعبانیه، فضیلت ماه شعبان، اعمال ماه شعبان | استاد مجاهدی https://www.aparat.com/v/LFVg2 🌷🌸 میلاد نورانی سید‌الشهداء حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، و قمر منیر بنی‌هاشم ابالفضل‌ العباس سلام‌الله‌علیه، و حضرت سیدالساجدین علی‌بن‌الحسین صلوات‌الله علیه بر همگان مبارک باد. 🌸🌷
🔶 معرفت انتخاب (۱) این دنیا همان قدر که زندگی ماست، همان قدر زندان ماست. این زندان را می‌توانیم بشکنیم و وارهیم. زمانی که انسان کینه‌ای دارد، در زندان است؛ اما به محض کنار گذاشتن آن کینه، جهانی را درک می‌کند که وسیع‌تر و بزرگتر و آرام‌تر و متعالی‌تر است، و وجودش صعود می‌کند. بازگشت به خویشتن دنیایش را بزرگتر می‌کند. این صعود، در واقع قدمی است به دنیای بالاتر. در آن دنیای بالاتر هم وابستگی‌هایی دارد که گرفتار آن است و با ترک آنها و آزاد کردن خودش، یک مرتبه بالاتر می‌رود. به این ترتیب مراتب انسان بالاتر می‌رود و این قوس صعود ادامه پیدا می‌کند. انسان در این دنیا قدرت انتخاب دارد، به قول علامه طباطبایی: «این دنیا عمل بدون حساب است، و آن دنیا حساب بدون عمل.» انسان در سلوک فردی و بازگشت به خویشتن، وقتی از مراتب و لایه‌های پایینی گذر می‌کند، به خودی بالاتر می‌رسد، و ذاتی را می‌بیند قدرتمندتر و والاتر؛ اما این هم انتهای راه نیست. وقتی فراتر می‌رود، به مرحله‌ای می‌رسد که بین ذات خودش و اجزا و کنه این عالم، نمی‌تواند فاصله‌ای را بگذارد. انسان در این مرحله انگار نور یا وجود برتری را می‌بیند که قدرتش فراتر از من و او و ایشان است. در این مرتبه، فاصله‌ی این عالم و آن عالم برداشته می‌شود، و در آنجا انسان به عمقی می‌رسد که فراتر از این عالم است. و این سیر همین طور ادامه پیدا می‌کند که تا به مرتبه‌ای که در قرآن می‌فرماید: «نحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ» آنجایی که خداوند از رگ گردن به آدم نزدیک‌تر است. در قیامت وقتی حجاب‌ها برداشته می‌شود، انسان همه این‌ها را می بیند، اما فهمیدن در آن دنیا فایده‌ای ندارد؛ در این دنیا باید هر کاری می‌خواهیم بکنیم. در این قوس صعودی که داریم، آینده و گذشته معنایی ندارد، زمان برای مراتب پایین‌تر است. در روز قیامت وقتی حجاب‌ها برداشته می‌شود: «لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هَذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ» تو در غفلت بودی نه در جهل، فرق غفلت و جهل چیست؟ جهل یعنی انسان نمی‌داند، ولی غفلت یعنی انسان می‌داند ولی حواسش نیست. ما در غفلت از آن مرتبه بالاتر هستیم، نه در جهل. یعنی گرفتاریم و نمی‌بینیم و وقتی که قیامت می‌شود، و این وابستگی‌ها و گرفتاری‌ها خودبخود برداشته می‌شود می‌بینیم؛ در صورتی که قبلا دیده بودیم. ما همین الان داریم خداوند را می‌بینیم؛ بین ما و خدا هیچ فاصله‌ای نیست. همان که فرمود: «وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ» ادامه دارد ... 📚 بخشی از بیاناتِ آقای 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
مدرسه معارف علامه طباطبایی
🔶 معرفت انتخاب (۱) #قوس‌صعودونزول این دنیا همان قدر که زندگی ماست، همان قدر زندان ماست. این زندان ر
🔶 معرفت انتخاب (۲) ما همین الان در عوالم بالاتر و عالم ذر هستیم. الان که در حال انتخاب هستیم، فکر می‌کنیم که اینجا داریم انتخاب می‌کنیم، اما در مرتبه‌ای بالاتر از خودمان، در حال انتخاب قدرتمندانه‌تری هستیم. وجود ما در همه این مراتب هست، و در واقع ما همان وجود برتر هستیم؛ اما چون گرفتار این دنیا هستیم، نمی‌بینیم! آن انتخاب بالاتر، انتخاب صددرصد پاک، فطری و خدایی است. همان که فرمود: «أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَی» هیچ کس نه نگفته؛ چون اصلا در آن مرتبه بالا انسان غیر از خدا چیزی نمی‌بیند. «زمان» برای این دنیاست؛ عالم ذر همین الان است، قبل و بعدی ندارد. ما همین الان داریم در مرتبه بالاتر انتخاب می‌کنیم، و این مرتبه‌های پایین‌تر بازتاب آن مرتبه است. این جهان هم ناشی از انتخاب ماست. یعنی الان که داریم در عالم بالاتر انتخاب می‌کنیم، وقتی در این عالم می‌آید تبدیل به این ترکیباتی می‌شود که می‌بینیم؛ اما ما آن انتخابی که در آن مرتبه بالاتر می‌کنیم را نمی‌بینیم، و انتخابی که در این عالم می‌کنیم را می‌بینیم که خیلی نازل است و اکثر امور در دست ما نیست. در آن مرتبه کسی انتخاب منفی نمی‌کند، همه «بلی» می‌گویند؛ اما بعضی‌ها چنان با قدرت «بلی» می‌گویند که این زندان دنیا برای آنها پیش نمی‌آید. اما ما طوری «بلی» گفته‌ایم که به محض اینکه این زندان‌ها را می‌بینیم گرفتار می‌شویم؛ تفاوت ما در این است. ما حواسمان پرت می‌شود ولی ائمه علیهم‌السلام حواسشان جمع است. تفاوت انتخاب‌ها در این است و نه بیشتر؛ بقیه‌اش در واقع این سیری است که داریم طی می‌کنیم. آیا سیر ما صعودی است، یا به همین گرفتاری‌ها ادامه می‌دهیم، و نزول می‌کنیم؟! 📚 بخشی از بیاناتِ آقای 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
7.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نظر در ملکوت «أَوَلَمْ يَنْظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ مِنْ شَيْءٍ وَأَنْ عَسَىٰ أَنْ يَكُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ ۖ فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ»(اعراف-۱۸۵) 📂 آیت‌الحق مرحوم جلسات شرح حدیث‌ معراج از کتاب «سرالإسراء»/جلد اول تألیف حجت‌الحق مرحوم ؛ سال ۱۳۸۴/۸۵ 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🔸اتصال با نفس امام علیه‌السلام فرق صلوات با سلام این است که سلام نتیجه صلوات است؛ انسان با صلوات در واقع رحمت الهی را می‌پذیرد، و نتیجه‌ی صلوات هم رسیدن به سلام است: «هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا»﴿احزاب-۴۳﴾ با صلواتی که خداوند متعال و ملائک می‌فرستند، اگر شما هم بفرستید، از ظلمات خارج می‌شوید. حقیقتِ صلوات، پذیرشِ رحمت است؛ نه اینکه انسان فقط ذکری را تلاوت کند، بلکه رسیدن به باطن صلوات منظور است. اهل‌بیت علیهم‌السلام در معنای صلوات فرمودند کسی که صلوات می‌فرستد با امام معصوم تجدید بیعت می‌کند؛ نه اینکه به زبان بگوید من پیرو شما هستم، این که معنا ندارد: «هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ» تا از ظلمات به نور راه پیدا کند. صلوات ریزش اسماء و صفات الهی است. خدای تبارک و تعالی یک حقیقت مجرد است، و مملوّ از همه کمالات هست؛ آن حقیقت مجرد محض، در یک حقیقتی خودنمایی می‌کند که آن حقیقت را در تعبیر روایات «ابداع» می‌گویند، و در کلمات علما به آن «حقیقت محمّدیه» می‌گویند. حقیقت محمّدیه، جامع همه اسماء و صفات و کمالات است، و بالاترین تجرد در مخلوقات را دارد؛ لذا همه‌ی حقایق در آن جمع هست. وقتی کسی صلوات می‌فرستد، مانند انسانی که دستش را جلوی شیر آب الکترونیکی می‌برد و آب می‌آید؛ -با وصفی که اهل‌بیت ‌فرمودند که تجدید بیعت می‌کند- دریچه‌ای از آن حقیقت محمّدیه با تمام اسماء و صفاتش، به روی این فرد باز می‌شود. در واقع فرد با صلوات، دریچه‌ای از اسماء و صفات الهی را از طریق حقیقت محمدیه که بالاترین مراتب تجرد، بعد از ذات أحدیت است؛ را به روی خود باز می‌کند. این حقیقت برای فرد تشخّص نوری پیدا می‌کند، و به شکل نور در می‌آید، و هر چقدر که فرد اهل عمل باشد و بخواهد، آن حقیقتِ نوری شکل خارجی می‌گیرد، و تنزل پیدا می‌کند؛ قرآن می‌فرماید: «وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ»﴿حجر-۲۱﴾ هر اسم و صفتی که در حقیقت محمّدیه است، نازل می‌شود و ظهور و بروز پیدا می‌کند. صرف صلوات دریچه را باز می‌کند، ولی او باید عمل کند؛ با عمل است که واجد آنچه از خدا درخواست کرده و حاجت دارد، می‌شود. لذا این ذکری که وارد شده صلوات ما را «طِيباً لِخَلْقِنَا وَ طَهَارَةً لِأَنْفُسِنَا»(زیارت جامعه کبیره) قرار بده، صرفاً صلوات فرستادن نیست؛ همانطور که نماز فقط قرائت نماز نیست، «أقیموا الصلاة» است. دعا هم فقط قرائت نیست، حقیقتِ دعا آشنا شدن با راه و رسم بندگی است؛ و بندگی کردن انسان را به کمال می‌رساند. در دعا بهتر این است که انسان نفس خود را به نفس معصوم وصل کند، بگوید هر چه معصوم بخواهد من می‌خواهم؛ نه هر چه که عقل و درک من می‌رسد. این را مرحوم علاّمه طباطبایی(ره) به مرحوم آقای سعادت‌پرور فرمودند، بنده هم از قول ایشان نقل می‌کنم؛ مرحوم علامه فرمودند هر چقدر که التزام عملی انسان بیشتر باشد بهره می‌برد، نه فقط صرف قرائت؛ پس فرمودند نفس را باید به نفس معصوم علیه‌السلام وصل کرد! یکی از مشاهیری که الان هم در قید حیات هستند، از مرحوم علامه پرسیدند که ما بیشتر از دعا بهره می‌بریم یا مردم عادی؟ چون ما می‌فهمیم چه می‌خوانیم، اما عوام نمی‌فهمند، همینطوری می‌خوانند! مرحوم علامه فرمودند معلوم نیست بهره ما بیشتر باشد! چون ما به قدر درک و فهم خودمان می‌خواهیم، اما مردم عادی نفس‌شان را به معصوم وصل می‌کنند، و می‌گویند هر چه معصوم علیه‌السلام خواست، همان را می‌خواهیم! مثلاً ما می‌گوییم «اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ مِنْ عِلْمِکَ بِاَنْفَذِهِ» نافذترین مراتب علمت را می‌خواهیم، ما بالأخره یک درکی از علم الهی داریم و آن را درخواست می‌کنیم؛ ولی آن فرد عامی نمی‌فهمد این چیست، می‌گوید هرچه امام‌ زمان علیه‌السلام بگوید، من همان را می‌خواهم؛ مرحوم علامه فرمودند بهره‌ی او از ما بیشتر است! 👤 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) 🌷🌸 میلاد سراسر نور حضرت ولی عصر حجت‌بن‌الحسن سلام‌الله‌علیه بر همگان مبارک باد. 🌸🌷 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
أحسن‌ کل شئ خلقه.mp3
751.3K
🎧 أحسن کلّ شئٍ خَلَقَه «ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ فَأَنَّىٰ تُؤْفَكُونَ»(غافر-۶۲) هر چیزی مخلوق اوست؛ هر کمالی از اوست؛ هر واقعیتی از اوست. همه حمدها مخصوص به خداست و به او بازمی‌گردد. 📂 استاد دی‌ماه نود و چهار برای مشاهده مشروح این جلسه‌ی تفسیر از لینک زیر استفاده نمایید: 🔗 https://www.aparat.com/v/2OizU 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را در آپارات دنبال کنید.
🔶 مراتب انتخاب (۱) ما در وجود خود باید به مراتب وجودی‌مان توجه و آن را پیدا کنیم. یک مرتبه‌ای از ما در این عالم است؛ کمی بالاتر، مرتبه‌ای دیگر از ما، همانی است که در خواب نازل می‌شود؛ مکان دارد اما بُعد ندارد، جسم دارد اما محدودیت ندارد. زمان دارد، دیروز و امروز دارد، اما دیروز و امروزش مثل این جهان از هم جدا نیست. زمان در عالم خواب بهم‌ریخته است؛ یک دفعه می‌رویم به پنج سال دیگر. این لایه‌ای از وجود ماست؛ مرتبه‌ای از ما که از مرتبه الان‌مان یک درجه قوی‌تر است. ولی ما در این مرتبه تمام نمی‌شویم؛ یک مرتبه‌ی بالاتر داریم که همین مکان و همین شکل از زمانْ که در عالم مثالی و برزخیِ خواب داریم، در آن مرتبه نداریم. لایه‌های وجودی انسان یا بردهای وجودی انسان انتها ندارد؛ تا بی‌نهایت می‌رود. «بی‌نهایت» جایی است که انسان از هر لایه‌ای آزاد است. دیگر هیچ لایه‌ای وجود ندارد؛ انسان به فنا می‌رسد و از این زندان‌ها رها می‌شود؛ چون هر لایه‌ای یک زندان است؛ هر لایه‌ای یک صفت است؛ یک ترسیم، و یک محدودیت است. این که می‌گوییم از لایه‌ها می‌گذریم و به «جایی» می‌رسیم، در واقع چون لغت نداریم، می‌گوییم جایی؛ در واقع آن «بی‌جایی» است؛ بی‌وجودی است؛ بی‌زندان است؛ بی‌حد است. به همین خاطر است که آنجا «وحدت وجود» است. دیگر فاصله‌ای بین من و شما و او؛ فاصله‌ای بین من و مَلِک نیست؛ فاصله‌ای بین من و امام نیست؛ اصلا امام آن وجودی است که به این مرتبه رسیده است. دیگر بالاتر از آن مفهوم ندارد. این که بگوییم هست یا نیست، سؤالش اصلا اشتباه است. این مراتب و این جهان‌ها با هم موازی نیستند؛ آن جهانْ حاکم بر این جهان است. چیزی که در خواب می‌بینیم، اگر رؤیای صادقه باشد، انگار که آن جهان علت است و ما معلول هستیم. البته این «علت و معلول» اصطلاح درستی نیست؛ ولی اصطلاح دیگری هم نداریم. در واقع آن جهانْ «حقیقت» است؛ آن آینده است، و ما در اینجا زودتر به آن رسیده‌ایم. زودتر از حیث این عالم؛ وإلا در آن عالم زودتر و دیرتری نیست. این جهان‌ها در وجود انسان، مرتبه‌ای بعد از مرتبه‌ی دیگر، و در عمق وجود انسان هستند. هر مرتبه عمیق‌تر و بالاتر و کامل‌تر از مرتبه‌ی قبل است. خاصیت‌اش نامحدودتر، قوی‌تر، مقتدرتر و آزادتر است. جهان سوم از این جهان دوم بالاتر است، و این لایه‌ها تا بی‌نهایت ادامه دارد، و این‌ها ادامه دارد تا می‌رسد به آن اقتدار مطلق، و آنجا ذات نامتناهی است. بی‌نهایت و نامحدود است و یک درجه پایین‌تر از آن مرتبه امام است؛ که فرمودند «نَزِّلُونا عَنِ الرُّبُوبِیّة و قُولُوا فِینا ما شِئْتُم». آن بالاترین مرتبه نور مطلق است، و تعبیر «نور» را هم نمی‌توان برایش به کار برد، چون نور هم خودش یک حد است؛ یک درجه که پایین‌تر می‌آید، همه آن خصلت‌ها را دارد، مگر اینکه به تناسب آن مرتبه بالایی، این مرتبه مثل معلول است و آن مرتبه مثل علت. یعنی همه‌ی آنها را دارد، اما یک فرق دارد؛ هرچه که دارد از آن بالایی است. حقیقتِ امام این است؛ نه آنچه که در عالم بیرون می‌بینیم. این که در بیرون می‌بینیم مثل خود ماست. حقیقت امام آن رتبه‌ی بالاتر از وجود خودمان است که می‌توانیم به آن برسیم. من که الان اینجا هستم، تمام قدرت، توان، علم، درک و نامحدودیِ امام معصوم در من هست، اما نه این مرتبه‌ای که الان در آن هستم. این مرتبه همه‌اش گرفتاری است. این مرتبه‌ای که در این عالم دارم، تمامِ من نیست؛ و در مرتبه‌ی امام هم هیچ تکثری نیست. ادامه دارد ... 📚 بخشی از بیاناتِ آقای 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
مدرسه معارف علامه طباطبایی
🔶 مراتب انتخاب (۱) ما در وجود خود باید به مراتب وجودی‌مان توجه و آن را پیدا کنیم. یک مرتبه‌ای از ما
🔶 مراتب انتخاب (۲) انتخاب‌های ما می‌تواند در هر کدام از این مراتب وجودمان باشد. رتبه‌های وجودی‌ از صفر تا بی‌نهایت ادامه دارد؛ لایه‌هایی که تا ذات مطلق می‌رسد. همه‌ی اینها مراتب‌ انسانی است. همین الان این آدمی که اینجا نشسته، پایین‌ترین مرتبه‌ی عالم است؛ اما این طوری نیست که اینجا یک من باشد، و آنجا منِ دیگری باشد؛ همین من هستم. ولی از این مراتبِ نامتناهی، من صرفا گرفتار رتبه و سطحِ خیلی پایین و مبتذل آن هستم. انتخابی که من می‌کنم، می‌تواند در هر رتبه‌ای باشد که از صفر تا بی نهایت است؛ و هر انتخابی که در هر کدام از این رتبه‌ها صورت بگیرد، همان مقدار قدرت دارد. اگر انتخابم در همین پایین‌ترین مرتبه باشد، نه تنها گرفتار زمان و مکان هستم؛ بلکه گرفتار غضب و شهوت هم هستم. گرفتار عصبانیت و کینه و... هستم. در هر مرتبه‌ای که این انتخاب صورت گیرد، به اندازه همان رتبه اثر دارد. مثلا از غضب رها بشوم، یعنی از یک زندان رها می‌شوم، و در مقام یک آدم اخلاقیْ سعه‌ی صدرم بیشتر می‌شود، و می‌توانم انتخاب کنم که روی شخصی اثر بگذارم. همین که رتبه‌ام بالا رود، قدرت انتخابم بیشتر می‌شود، و قدرت اثرگذاری هم بالاتر می‌رود؛ اثر تکوینی آن هم بالاتر است. حالا من که در این عالم هستم، می‌توانم در بیداری با تمرین‌هاییْ خودم را بکشانم به آن مرحله‌ای که در خواب روی می‌دهد؛ چه مرحله‌ای؟ زمان و مکان دارد، ولی بهم ریخته است، و محدودیت و این سیر تدریجی را ندارد. نه اینکه الان آن مرتبه را ندارم، نه؛ الان دارم، ولی از آن غایب هستم، و با تمرینْ در آن مرتبه حاضر می‌شوم. وقتی حاضر شوم، همان کاری که در خواب می‌توانم انجام بدهم، همان کار را در بیداری می‌کنم. باز هم می‌توانم بالاتر بروم و به مرتبه‌ای برسم که آن مرتاض می‌رسد؛ مرتبه‌ای که قدرت انتخابم بالاتر می‌رود و با انگشت اشاره می‌کنم و قطار می‌ایستد؛ و بالاتر و بالاتر می‌روم تا به مرتبه آقای بهاءالدینی برسم. ما آدم‌هایی دیده‌ایم که قدرت تکوینی آنها در حد یک دعا، و یک صلوات بود؛ هم با چشم خودم دیده‌ام و هم از افراد موثق شنیده‌ام؛ اینها اثر تکوینی است. این فرد در واقع رتبه‌اش بالاتر رفته است و وقتی انتخاب می‌کند، انتخابش به گونه‌ای دیگر است؛ و همین‌طور رتبه‌اش بالا و بالاتر می‌رود، و به رتبه‌ای می‌رسد که کاملاً از زمان و مکان فراتر می‌رود، و به مشخصاتی نزدیک می‌شود که به آن «عالم ذر» می‌گوییم. وقتی به آن عالم نزدیک می‌شود، انتخابش بر زمان حال اثر می‌گذارد؛ و همین طور بالاتر می‌رود و به نقطه‌ای می‌رسد که ملائک زیر دستش هستند. مثل قضیه ابراهیم(ع) که وقتی در آتش پرتاب می‌شد، جبرئیل و میکائیل می‌آیند و می‌گویند می‌خواهی نجاتت بدهیم؟ می‌گوید «إلیک فلا» (از تو نمی‌خواهم!). می‌گویند پس از خدا بخواه؛ می‌گوید خدا خودش می‌داند. من همین مرتبه را همین الان دارم! ولی فرق من با ابراهیم نبی(ع) این است که من گرفتار این مرتبه نازل وجود هستم. ابراهیم(ع) از همه‌ی این مراحل خلاص شده و در هیچ‌کدام از این مراتب متوقف نشده است. اما رتبه‌ی همین ابراهیم(ع)، نسبت به پیامبر اکرم(ص) پایین‌تر است. در قرآن آمده است: «وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ». یعنی یک مراتبی از وجود را که پیامبر اکرم دارد، ابراهیم نبی هم نمی‌تواند در این عالم به آن برسد؛ اما بعد از این که فوت می‌کند، توان و استعدادش در او ایجاد شده، و در اثر شوک مرگ، به مرتبه صلوحیت می‌رسد، و به نبی اکرم ملحق می‌شود. ما کجا هستیم؟ ما گرفتار این پایین‌ترین مرتبه وجود هستیم؛ و از این رتبه تکان هم نمی‌خوریم. حوصله هم نداریم، حال و وقتش را هم نداریم، انگیزه‌ای هم نداریم؛ البته شعارش را تا بخواهید می‌دهیم. ولی در این مرتبه‌ای که هستیم، و گرفتاریم، و می‌خواهیم باشیم؛ مختصات آن را که همه‌اش گرفتاری و بلاست را نمی‌خواهیم. اینجا، فقط زندان است؛ زندانِ تکثر، زندانِ محدودیت، دعوا، نامهربانی، جدایی، بلا، نرسیدن و... است. این عالم اصلا همین است و امکان ندارد جز این باشد. ذات این عالم تکثر است. وقتی تکثر هست، جدایی هم هست؛ محدودیت هست، وقتی محدودیت هست، پس نرسیدن هم هست؛ تا یک حدی شما می‌توانید برسید. ذاتِ این عالم، این است که تشخص‌ها وجود دارد، و چون تشخص‌‌ها وجود دارد، آدم‌ها از هم جدا هستند. با زحمت به هم یک ذره مهربانی می‌کنند، اما این مهربانی با ده تا مانع روبرو می‌شود؛ این ذات این عالم است. خدا هم آن را تغییر نمی‌دهد؛ اما می‌تواند ما را بالاتر ببرد، ما می‌توانیم بالاتر برویم! اما این عالم همین است. 📚 بخشی از بیاناتِ آقای 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
قلب سلیم.mp3
388.4K
🎧 قلب سلیم چیست؟ «يَوۡمَ لَا يَنفَعُ مَالٞ وَلَا بَنُونَ إِلَّا مَنۡ أَتَى ٱللَّهَ بِقَلْبٖ سَلِيمٖ»(شعراء-۸۸.۸۹) «حتّی تَکُونَ اَعْمالی وَ اَوْرادی کُلُّها وِرْداً واحِداً وَ حالی فی خِدْمَتِکَ سَرْمَداً» 👤 بخشی از بیانات آقای 🔗 http://eksir.org 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom