eitaa logo
مدرسه معارف علامه طباطبایی
888 دنبال‌کننده
119 عکس
142 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🎥 آرشیو کامل جلسات استاد در سال‌های گذشته را می‌توانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید: تفسیر سوره مبارکه ناس | ۳ ویدئو https://www.aparat.com/v/Znpiw?playlist=473404 تفسیر سوره مبارکه فلق | ۳ ویدئو https://www.aparat.com/v/8nalL?playlist=473432 تفسیر سوره مبارکه توحید | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/BIaAL?playlist=478369 تفسیر سوره المسد (تبّت) | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/MPpi8?playlist=483947 تفسیر سوره مبارکه حمد (فاتحة الکتاب) | ۲۰ ویدئو https://www.aparat.com/v/8fDlG?playlist=484762 شرح و تفسیر سوره مبارکه قریش | ۵ ویدئو https://www.aparat.com/v/oSp3H?playlist=575532 تفسیر سوره مبارکه فیل | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/13mFN?playlist=669785 تفسیر سوره های کوتاه قرآن کریم | ۶ ویدئو https://www.aparat.com/v/9bm1J?playlist=675980 شرح دعای اول صحیفه سجادیه | ۸ ویدئو https://www.aparat.com/v/OWRmi?playlist=537614 شرح دعای سوم صحیفه سجادیه | ۶ ویدئو https://www.aparat.com/v/KdZh7?playlist=558309 شرح دعای چهارم صحیفه سجادیه | ۴ ویدئو https://www.aparat.com/v/vP9m2?playlist=573779 شرح دعای ششم صحیفه سجادیه | ۱۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/fInwU?playlist=636582 شرح دعای هفتم صحیفه سجادیه | ۳ ویدئو https://www.aparat.com/v/cKNUf?playlist=654955 شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه | ۷ ویدئو https://www.aparat.com/v/peln8?playlist=658586 شرح دعای نهم صحیفه سجادیه |۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/yjC2n?playlist=676064 شرح دعای دهم صحیفه سجادیه | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/Ja0L9?playlist=805574 شرح دعای دوازدهم صحیفه سجادیه | ۵ ویدئو https://www.aparat.com/v/z861a?playlist=706158 شرح دعای سیزدهم صحیفه سجادیه | ۵ ویدئو https://www.aparat.com/v/P8AZ6?playlist=715508 شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه‌ | ۵ ویدئو https://www.aparat.com/v/n9VxF?playlist=741237 شرح دعای پانزدهم صحیفه سجادیه | ۴ ویدئو https://www.aparat.com/v/lJ2fo?playlist=769950 شرح دعای شانزدهم صحیفه سجادیه | ۶ ویدئو https://www.aparat.com/v/MFmne?playlist=787032 شرح دعای هفدهم صحیفه سجادیه | ۶ ویدئو https://www.aparat.com/v/EA7co?playlist=790447 شرح دعای هجدهم صحیفه سجادیه | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/H3FXs?playlist=797874 شرح دعای نوزدهم صحیفه سجادیه | ۵ ویدئو https://www.aparat.com/v/4xLla?playlist=821878 شرح دعای بیستم صحیفه سجادیه: مکارم الاخلاق | ۹ ویدئو https://www.aparat.com/v/j2VEJ?playlist=821894 شرح دعای بیست‌وچهار صحیفه سجادیه | ۵ ویدئو https://www.aparat.com/v/pq8LX?playlist=551192 دعاهای کوتاه صحیفه سجادیه | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/Ms3NK?playlist=681027 شرح حدیث پنجم از چهل حدیث امام خمینی(ره) | ۵ ویدئو https://www.aparat.com/v/LAvjt?playlist=508232 شرح حدیث ششم از چهل حدیث امام خمینی(ره)| ۱۵ ویدئو https://www.aparat.com/v/e1p4R?playlist=544065 شرح حدیث هفتم از چهل حدیث امام خمینی(ره) | ۶ ویدئو https://www.aparat.com/v/48fOn?playlist=592949 شرح حدیث هشتم از چهل حدیث امام خمینی(ره) | ۵ ویدئو https://www.aparat.com/v/vGazY?playlist=625366 شرح حدیث نهم از چهل حدیث امام خمینی(ره) | ۷ ویدئو https://www.aparat.com/v/fEyIF?playlist=673669 شرح حدیث دهم از چهل حدیث امام خمینی(ره) | ۸ ویدئو https://www.aparat.com/v/6XgT1?playlist=745874 شرح حدیث یازدهم از چهل حدیث امام خمینی(ره) | ۵ ویدئو https://www.aparat.com/v/ZBEGg?playlist=792294 آثار شکر نعمت های خداوند | ۴ ویدئو https://www.aparat.com/v/7qJXI?playlist=765672 مبحث شکر نعمت | ۳۵ ویدئو https://www.aparat.com/v/7O6i3?playlist=585840 حضرت علامه طباطبایی رضوان الله علیه | ۴ ویدئو https://www.aparat.com/v/XRFcr?playlist=508247 مناسبت ها و موضوعات گوناگون | ۳۱ ویدئو https://www.aparat.com/v/xypdh?playlist=545727 . .
🎥 آرشیو کامل جلسات استاد در سال‌های گذشته را می‌توانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید: خطبه های کوتاه نهج البلاغه | ۸ ویدئو https://www.aparat.com/v/5ojbh?playlist=713164 شرح خطبه هفتم نهج البلاغه | ۸ ویدئو https://www.aparat.com/v/NFs94?playlist=710784 شرح خطبه یازدهم نهج البلاغه | ۴ ویدئو https://www.aparat.com/v/o04v6?playlist=724030 شرح خطبه دوازدهم نهج البلاغه | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/jrYIm?playlist=730192 شرح خطبه ۲۰ نهج البلاغه | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/mhfqx?playlist=681051 شرح خطبه ۲۱ نهج البلاغه | ۵ ویدئو https://www.aparat.com/v/Dbyfv?playlist=732354 شرح خطبه ۲۳ نهج البلاغه | ۶ ویدئو https://www.aparat.com/v/Kq954?playlist=754600 شرح خطبه ۲۹ نهج البلاغه | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/p6YbO?playlist=772342 شرح خطبه های ۶۳ و ۶۴ نهج البلاغه | ۴ ویدئو https://www.aparat.com/v/qB2W5?playlist=761399 شرح خطبه ۶۹ نهج البلاغه | ۳ ویدئو https://www.aparat.com/v/mEdf1?playlist=774550 شرح خطبه ۷۱ نهج البلاغه | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/uGjDr?playlist=776676 شرح خطبه ۷۹ نهج البلاغه | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/DS3BU?playlist=790439 شرح خطبه ۸۰ نهج البلاغه | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/mOJLy?playlist=790445 شرح خطبه ۸۱ نهج البلاغه | ۳ ویدئو https://www.aparat.com/v/LWjT6?playlist=795918 شرح خطبه ۸۲ نهج البلاغه | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/8oAFz?playlist=797856 شرح خطبه ۸۳ نهج البلاغه | ۱۱ ویدئو https://www.aparat.com/v/57UAN?playlist=801693 شرح خطبه ۱۶۰ نهج البلاغه | ۹ ویدئو https://www.aparat.com/v/lndEi?playlist=683190 شرح خطبه ۲۲۲ نهج البلاغه | ۵ ویدئو https://www.aparat.com/v/ZHE0p?playlist=807362 شرح خطبه ۲۲۴ نهج البلاغه | ۴ ویدئو https://www.aparat.com/v/U3gmK?playlist=812780 شرح خطبه ۲۲۶ نهج البلاغه | ۴ ویدئو https://www.aparat.com/v/7JVQI?playlist=812818 شرح خطبه ۲۲۷ نهج البلاغه | ۲ ویدئو https://www.aparat.com/v/ezLRH?playlist=812873 . .
❓برداشت‌های مختلفی از آیه شریفه «اَلرِّ‌جَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ» (نساء-۳۴) می‌شود؛ معنای درست این آیه چیست؟ 💡خدای تبارک و تعالی وجود زن را «مُسَکِّن» خلق کرده است: «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا»(روم-۲۱) تا به سکونت برسید؛ اما نحوه ارتباط مرد با زن، و درک جایگاه و ظرفیت زن لازم است. مرحوم آقای سعادت‌پرور می‌فرمودند مرحوم علامه طباطبایی مجتهد در زن‌داری بود؛ تعبیرشان این بود که در این زمینه اجتهاد لازم است. مرد باید ببیند که این زن چه شخصیتی دارد، نحوه ارتباطم با او چطور باید باشد؟ امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه می‌فرمایند: «اَلصَّبْرُ عَلَى اَلْوَحْدَةِ عَلاَمَةُ قُوَّةِ اَلْعَقْل»(بحارالأنوار، جلد۷۵، صفحه۲۹۶) انسان اگر بتواند خلوتی داشته باشد، و با تنهایی انس بگیرد، این علامت قوت عقل است؛ ولی از طرفی هم فرمودند: «خَمْسَةٌ يُفْسِدُونَ اَلْقَلْبَ ... وَ طُولُ مُلاَزَمَةِ اَلْمَنْزِلِ عَلَى سَبِيلِ اَلاِنْفِرَادِ وَ اَلْوَحْدَةِ» پنج چیز قلب را فاسد می‌کند، یکی‌ از آنها خانه‌نشینی زیاد است. لذا میزان عقل را باید سنجید؛ کسی که عقلانیتش ضعیف است، اگر محبوس شود، قلبش فاسد می‌شود. نفس ارتباط با همسر اقتضائاتی دارد؛ نفس این ارتباط، نیازها، طلب‌ها و خواهش‌ها هست که تو را به اعتدال و سکونت می‌رساند. اگر این را خوب درک نکنی، همین چیزی که می‌تواند اسباب سعادت تو باشد، اسباب سقوط تو می‌شود. این شعر حافظ ‌را مرحوم آقای سعادت‌پرور رضوان‌الله تعالی علیه می‌خواندند که نمونه بارزش در همین جهت زن‌داری هست: گر چه افتادگی حال من از زلف تو بود حل این نکته هم از زلف نگار آخر شد زلف یعنی کثرات؛ کثرات یعنی اقتضائات، نیازها، خواهش‌های متعددی که سراغ انسان میاد؛ چون تعداد دانه‌های مو زیاد است؛ این کثرت باعث شکستگی می‌شود. ناتوانی و عجز انسان هم در برابر این کثرات، مثل ارتباط با همسر، ارتباط با دوست، ارتباط کاری، ارتباط با اجتماع و وظایف مختلفی که هست؛ حلش از همین راه است. یک ملاک کلی امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه فرمودند: «وَ مَا شَرٌّ بِشَرٍّ بَعْدَهُ اَلْجَنَّةُ...»(التوحيد، جلد۱، صفحه۷۲) هیچ چیزی حقیقتا شر نیست، اگر منتهی به بهشت بشود، «وَ مَا خَيْرٌ بِخَيْرٍ بَعْدَهُ اَلنَّارُ...» اگر صدها خیر پشت سر هم باشد، ولی آخرش به جهنم ختم بشود، هیچ کدامش خیر نیست؛ چون نهایتش به آتش کشیده می‌شود. اگر هزاران شر ظاهری باشد، ولی انتهایش به خیر و به بهشت برسد، شر حقیقی نیست. لذا اگر بتواند خوب مدیریت و برنامه ریزی بکند، می‌تواند مسیر را به سعادت و سکونت طی کند؛ ولی اگر این مدیریت را نداشته باشد، در گرداب این مشکلات، خواهش‌ها و نیازها شکسته می‌شود. تا انسان بیداری سحر نداشته باشد، تا تضرع و التجاء در سحر نداشته باشد، این نورانیت روزی‌اش نمی‌شود که در یک سطحی بالاتر از فضای این مناقشات و کثرات قرار بگیرد! کسی که می‌خواهد ارتباط با امام زمان سلام‌الله علیه داشته باشد، باید در آن اوقات خاص با حضرت نجوا کند و از حضرت کمک بخواهد، تا تدریجا از فضایی که در آن گرفتار است، بیرون بیاید. این آسیب‌های اجتماعی و شراره‌های آتش، مدیریت می‌خواهد؛ بدون کمک از عالم بالا، و نوری که هدایت بکند، خیلی مشکل است. مگر اینکه مشمول دعای دل‌شکستگان بشود، و دعای آنها از او دستگیری بکند! 👤 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) 🌷🌸 میلاد پر نور و برکت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بر همگان مبارک باد. 🌸🌷 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
موحد کیست؟.mp3
1.92M
🎧 موحد کیست؟ توحید ترک دل‌بستگی از تمام اسباب است. با یکی عشق ورز از دل و جان تا به عین‌الیقین عیان بینی که یکی هست و هیچ نیست جز او وحده لا إله إلا هو 👤 بخشی از بیانات آقای 🔗 http://eksir.org/monasebat/fatemiyeh/fatemiyeh-99/ 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🔶 تعقل ذکر یونسیه(۱) آنچه در آیه ۸۷ سوره انبیاء آمده، و در میان اهل سلوک به «ذکر یونسیه» معروف است: وَذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ ﴿۸۷﴾ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ ﴿۸۸﴾ –در صورتی که درست تعقل شود- یکی از اذکاری است که محتوای آن با نیازهای عقلانی انسان بسیار سازگار است؛ به شرطی که به صورت تقلیدی و بدون توجه به کار گرفته نشود. به طور طبیعی، هر ذکر اگر با یک عملِ درونی و وجودی همراه نباشد، از کمترین مقدار اثر برخوردار است؛ و هر چه عملِ همراه با ذکر، یا عمقِ وجودیِ آن کمتر شود، تأثیر و نتیجه ذکر کمتر است، و در نهایت تبدیل به یک لفظ و وِرد خواهد شد. البته تعقل در اذکار منافاتی با تعبد در آنها ندارد، و این دو مکمل هم هستند. برای کسی که می‌خواهد از هر طریقی در زندگی خود تجدید نظر کرده، و به تعالی باطنی و ظاهری برسد؛ اولین شرط این است که نباید دچار یأس و توقف بشود. هر تجدیدنظری در زندگیِ دنیایی و آخرتی اگر باعث ضعف انسان بشود، بی‌ارزش است. در واقع اگر کسی دچار این مشکل بشود، در سیر تعقلی خود به خطا رفته، و در شناخت جهان و یا هویت انسانی دچار انحراف شده است. میلِ تغییر و تحول باید به انسان نشاط و حرکت و جوشش بدهد، و او را محکم‌تر و مصمم‌تر کند. اگر چنین تأثیری در ذکر و مراقبه نباشد، چه بسا انجام آن ضرر بیشتری از ترک آن داشته باشد. مراحل مراقبه و تعقل در حضرت یونس(ع) خاص اوست، اما هر کدام از ما در مرتبه و ظرف خودمانْ شبیه آن را می‌توانیم در خودمان پیدا کنیم؛ و این همان سیر تعقلی است که منطبق بر ذکر یونسیه است. اولین بخش آیه «وَذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِبًا» این است که انسان در تمام آنات زندگی در حال طلب و حرکت و جوشش است، و هر لحظه به سویی می‌رود، و اینجا که می‌رود مانند یک ظرف و دنیای جدید است، و زندگی او را تغییر می‌دهد و مقتضیاتی دارد که در زندگی دنیایی و آخرتی او مؤثر است. هیچ لحظه‌ای از این تأثیر خالی نیست؛ این لحظات هر چند اندک باشد، جهت‌گیری آینده انسان را تعیین می‌کند؛ چه بخواهد و چه نخواهد! این تمایل و توجه و میل، همیشه «غضب» نیست، و هر میل و طلبی از انسان می‌تواند باشد. ممکن است حتی بسیار نرم و بدون فشار باشد. «فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ» کلمه «ظنّ» را بعضی به گمان و بعضی به یقین معنی کرده‌اند؛ اما در مورد ما هر دو آنها امکان دارد. گاهی ما -به دلیل جهالت- با یقین، و گاهی با تردید، مسیر غلطی می‌رویم، و حتی از کار و ضعف خود نادم هم هستیم، اما بازگشت برای ما سخت‌ است. این مسیر ممکن است حتی غلط هم نباشد، اما در شأن و اندازه ما نیست، و ما امکانات و سرمایه‌ی عمر خود را در راهی هزینه کرده‌ایم که شایسته ما نیست. در هر حال وقتی به این نقطه رسیدیم، فکر می‌کنیم که جهانِ تکوین هم با ما کاری ندارد، و ما می‌توانیم همین‌طور در اشتباه یا ضعف یا تنزل خود ادامه دهیم، و با مشکلی برخورد نکنیم. این آیه تقدیر و سرنوشت انسانی است که برتری و کمال انسانی را انتخاب کرده است؛ اما کسی که به دنبال قله‌های مادی و معنوی نیست، می‌تواند در دنیای خودش تا ابد ادامه دهد. انسان پس از رفتن و پیمودن راهی که نباید می‌رفت، خود را با عکس‌العملِ جهانِ تکوین مواجه می‌بیند. این عکس‌العمل چنان دقیق و ظریف و حساب شده است، که گویی تمام جهان برای او و برای هدایت او به سمت انتخابش ساخته شده است. انتخاب را خودش انجام داده، اما جهان هم گویی کسی غیر از او و انتخابش را به رسمیت نمی‌شناسد! عکس‌العمل عالمِ وجود در مقابل این انتخاب، و راهی که برخلاف انتخابش پیموده، این است که او را در یک بن‌بست قرار می‌دهد. بن‌بستی که برخلاف خواست و اراده و علاقه اوست. ادامه دارد ... 📚 بخشی از مکتوبات‌ِ آقای 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
مدرسه معارف علامه طباطبایی
🔶 تعقل ذکر یونسیه(۱) آنچه در آیه ۸۷ سوره انبیاء آمده، و در میان اهل سلوک به «ذکر یونسیه» معروف است:
🔶 تعقل ذکر یونسیه(۲) عکس‌العمل عالمِ وجود در مقابل این انتخاب، و راهی که برخلاف انتخابش پیموده، این است که او را در یک بن‌بست قرار می‌دهد. بن‌بستی که برخلاف خواست و اراده و علاقه اوست. آیه با تعبیر «ظلمات» از آن یاد می‌کند: «فَنَادَىٰ فِي الظُّلُمَاتِ». ویژگی مهم ظلمات این است که انسان کور است و چیزی نمی‌بیند. در واقع مهم‌ترین خصلت این وضعیتی که انسان در آن گرفتار می‌شود، این است که در اثر انتخاب و عمل خودْ درکش از موقعیت و وضعیت خود را از دست می‌دهد، و در آن حالت نمی‌فهمد که چرا چنین است، و چگونه به اینجا رسیده، و برای نجات باید چه اقدامی بکند؟ همه این مشکلات از درک و باور او بر می‌خیزد، و اندیشه و تفکر او مانع اصلی، و عامل ماندن او در این ظلمات است. در چنین حالتی که فرد هیچ کمک بیرونی ندارد، و تنها می‌تواند به درک ذاتی و درونی خود مراجعه کند، و با «خلوت با خود» و «بازگشت به خویشتن» راه خود را بیابد و به نقطه‌ای برسد که نقطه نجات اوست؛ پس در درجه اول «تسبیح و تهلیل» می‌کند: «أَنْ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنْتَ». معنی عقلانی تهلیل و تسبیح این است که انسان توجه می‌کند که من خودم به این ظلمات رسیده‌ام، و تقصیر کس دیگری نیست؛ چرا که جهان یک نظم و ناظم و انتظام دارد، و عیب و نقصی در آن نیست، و من نباید اشکال خود را گردن دیگران و جهان و نظم آن بیندازم. این مرحله مهمی است که انسان برای عیب‌های خودش، به دنبال مقصر بیرونی نگردد؛ اگرچه جامعه و حکومت و جهان پر از فساد و تباهی است، اما من خودم مسئول و سازنده جهان خودم هستم، و اگر نقصی وجود دارد من مسئول و مقصر آن هستم، و نباید از این مسئولیت شانه خالی کنم. این یکی از مهم‌ترین گردنه‌هایی است که ما در آن گرفتار می‌شویم، و چه بسا افراد اندکی از آن به سلامت عبور می‌کنند. پس از این است که به فراست در می‌یابد که برای نجات و تعالی و رهایی، باید به دنبال عاملی درون خود بگردد، و هیچ راهی غیر از این نیست. آنچه تا کنون به دست آورده و آنچه که پس از این به دست می‌آورد، حاصلِ چیزی غیر از عملِ خودش نیست، و نمی‌تواند هیچ مقصری برای آن بتراشد: «سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» پس به خود می‌آید و قبول می‌کند که در استفاده از عمر و امکانات و استعداد خود راه خطا پیموده و بر خویشتن ظلم کرده، و آنچه که اکنون در آن به سر می‌برد، نتیجه انتخاب و عملِ خودش هست، و نتیجه آن بازگشت انسان به خویشتنی است که باید و شاید. اما استجابت در این حالت قطعی و فوری است، و هیچ شرط و مقدمه و تأخیری ندارد: «فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ». تنها شرط آن این است که به این مرحله برسد. هم حرف فاء در آیه اشاره به این دارد و هم مقتضای عقل است. آنچه مهم است، رسیدن به این بینایی است، و درک انسان از این ظلمتی که در آن است. در واقع چون نجات همان بینایی است، نباید آن را نتیجه‌‌ی رسیدن به این مرحله دانست، بلکه خود آن است. اگر «ذکر یونسیه» با توجه و مراقبه عقلی و با شرایط خاص و درست صورت گیرد، انسان این تجربه را با تمامِ وجودش حس خواهد کرد. در اثر ذکر و مراقبه و تعقلِ هم‌زمان، انسان به نتایجی در بررسیِ عقلانی وضعیت خودش می‌رسد، و به محض رسیدن به این نتیجه، بدون تأخیر و همان‌جا روشنایی و درک جدید برای او حاصل می‌شود. این وضعیت و این نجات، تنها مختص پیامبر و ولیّ خدا نیست؛ هر انسانی می‌تواند همین تجربه را داشته باشد، به دو شرط: یک اینکه این فرآیند (توجه به نقش و انتخاب خود، و قصد تغییر و بازگشت به خویشتن) را طی کند، دوم به شرط ایمان: «وَكَذَلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ». 📚 بخشی از مکتوبات‌ِ آقای 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 آرشیو کامل جلسات استاد در سال‌های گذشته را می‌توانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در آپارات ملاحظه بفرمایید: 🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom شهادت امام موسی کاظم علیه السّلام | مجلس اول | استاد مجاهدی https://www.aparat.com/v/TyIUW شهادت امام موسی کاظم علیه السّلام | مجلس دوم | استاد مجاهدی https://www.aparat.com/v/peMfE ♠ شهادت جانسوز حضرت موسی‌بن‌جعفر سلام‌الله علیه را تسلیت می‌گوییم.♠
❓برخی می‌گویند بعضی از علماء مانند آیت‌الله بهجت(ره) چه نفعی برای مردم داشته‌اند؟! بعضی از ایشان حتی هیچ کتابی ننوشته‌اند!! 💡 از ابتدای خلقت این مشکل وجود داشته است. خداوند تبارک و تعالی از ابتدای خلقت به ملائک و شیطان فرمود: «قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ»(اعراف-۱۱) به آدم سجده کنید. ابلیس ابا کرد؛ «قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ»(اعراف-۱۲) فرمود چه چیز مانع شد؟ چرا سجده نکردی؟ گفت: «قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ» گفت من آتشم، این خاک است؛ من حرارت دارم، حرکت دارم، سود دارم، هوا را گرم می‌کنم -توضیحات از بنده است- آخر این خاک چیست که من به آن سجده کنم؟! خداوند متعال فرمود: «قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ»(بقره-۳۰) من چیزی می‌دانم که شما ملائک هم نمی‌دانید! یک چیزی در این خاک نهفته است. این ظاهربینی و قضاوت ظاهری کردن، در ابتدا از ابلیس و شیطان بوده است. همین الان هم مشکل کشور ما همین است؛ ما بر اساس ظواهر نمی‌دانیم چکار بکنیم، بعد می‌رویم ببینیم غرب چکار کرده ما هم همان کار را بکنیم... پس مشکل از شیطان شروع شد؛ او ظاهربین بود، ملائکه هم ظاهر را دیدند، و در مرتبه‌ای ضعیف‌تر از شیطان گفتند: «قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ» آخر داری موجودی را خلق می‌کنی که فقط خون می‌ریزد، فقط فساد می‌کند، فقط مفسده تولید می‌کند. ولی آن چهره ملکوتی انسان را که متخلق به اخلاق خدایی است، خدا خودش بهتر می‌داند. «نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي»(ص-۷۲) را دیگر آن نگاه شیطانی و در مرتبه بسیار ضعیف‌تر ملائکه نمی‌توانند ببینند. ظاهربینی می‌آید و سرایت می‌کند؛ هر کسی که دید شیطانی‌تری داشته باشد، ظاهربین‌تر است؛ حتی اگر به رتبه ملائکه هم خودش را برساند، طهارت هم پیدا کند، باز هم ظاهربین می‌شود؛ در آن رتبه هم باز اشتباه می‌کند. مگر آنکه هدف از خلقت، و دلدادگی نسبت به ولی‌عصر سلام‌الله‌علیه که امام معصوم است، را ایشان تزریق کند به فکر ما و به زبان ما که چه بگوییم، چه فکر کنیم! تا ارتباط برقرار نکنید این راه مسدود است. 👤 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) 🌷🌸 مبعث سراسر نور اشرف انبیاء حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی سلام‌الله‌علیه بر همگان مبارک باد. 🌸🌷 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
الرحمن‌الرحیم.mp3
1.79M
🎧 الرحمن الرحیم «رحمان اسم خاص است به صفت عام؛ رحیم اسم عام است به صفت خاص» 📂 استاد سی آذر نود و چهار برای مشاهده مشروح این جلسه‌ی تفسیر از لینک زیر استفاده نمایید: 🔗 https://www.aparat.com/v/NkL7G 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را در آپارات دنبال کنید: 🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🔶 آرشیو کامل جلسات استاد در سال‌های گذشته را می‌توانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در آپارات ملاحظه بفرمایید: 🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom صلوات شعبانیه، فضیلت ماه شعبان، اعمال ماه شعبان | استاد مجاهدی https://www.aparat.com/v/LFVg2 🌷🌸 میلاد نورانی سید‌الشهداء حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، و قمر منیر بنی‌هاشم ابالفضل‌ العباس سلام‌الله‌علیه، و حضرت سیدالساجدین علی‌بن‌الحسین صلوات‌الله علیه بر همگان مبارک باد. 🌸🌷
🔶 معرفت انتخاب (۱) این دنیا همان قدر که زندگی ماست، همان قدر زندان ماست. این زندان را می‌توانیم بشکنیم و وارهیم. زمانی که انسان کینه‌ای دارد، در زندان است؛ اما به محض کنار گذاشتن آن کینه، جهانی را درک می‌کند که وسیع‌تر و بزرگتر و آرام‌تر و متعالی‌تر است، و وجودش صعود می‌کند. بازگشت به خویشتن دنیایش را بزرگتر می‌کند. این صعود، در واقع قدمی است به دنیای بالاتر. در آن دنیای بالاتر هم وابستگی‌هایی دارد که گرفتار آن است و با ترک آنها و آزاد کردن خودش، یک مرتبه بالاتر می‌رود. به این ترتیب مراتب انسان بالاتر می‌رود و این قوس صعود ادامه پیدا می‌کند. انسان در این دنیا قدرت انتخاب دارد، به قول علامه طباطبایی: «این دنیا عمل بدون حساب است، و آن دنیا حساب بدون عمل.» انسان در سلوک فردی و بازگشت به خویشتن، وقتی از مراتب و لایه‌های پایینی گذر می‌کند، به خودی بالاتر می‌رسد، و ذاتی را می‌بیند قدرتمندتر و والاتر؛ اما این هم انتهای راه نیست. وقتی فراتر می‌رود، به مرحله‌ای می‌رسد که بین ذات خودش و اجزا و کنه این عالم، نمی‌تواند فاصله‌ای را بگذارد. انسان در این مرحله انگار نور یا وجود برتری را می‌بیند که قدرتش فراتر از من و او و ایشان است. در این مرتبه، فاصله‌ی این عالم و آن عالم برداشته می‌شود، و در آنجا انسان به عمقی می‌رسد که فراتر از این عالم است. و این سیر همین طور ادامه پیدا می‌کند که تا به مرتبه‌ای که در قرآن می‌فرماید: «نحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ» آنجایی که خداوند از رگ گردن به آدم نزدیک‌تر است. در قیامت وقتی حجاب‌ها برداشته می‌شود، انسان همه این‌ها را می بیند، اما فهمیدن در آن دنیا فایده‌ای ندارد؛ در این دنیا باید هر کاری می‌خواهیم بکنیم. در این قوس صعودی که داریم، آینده و گذشته معنایی ندارد، زمان برای مراتب پایین‌تر است. در روز قیامت وقتی حجاب‌ها برداشته می‌شود: «لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هَذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ» تو در غفلت بودی نه در جهل، فرق غفلت و جهل چیست؟ جهل یعنی انسان نمی‌داند، ولی غفلت یعنی انسان می‌داند ولی حواسش نیست. ما در غفلت از آن مرتبه بالاتر هستیم، نه در جهل. یعنی گرفتاریم و نمی‌بینیم و وقتی که قیامت می‌شود، و این وابستگی‌ها و گرفتاری‌ها خودبخود برداشته می‌شود می‌بینیم؛ در صورتی که قبلا دیده بودیم. ما همین الان داریم خداوند را می‌بینیم؛ بین ما و خدا هیچ فاصله‌ای نیست. همان که فرمود: «وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ» ادامه دارد ... 📚 بخشی از بیاناتِ آقای 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
مدرسه معارف علامه طباطبایی
🔶 معرفت انتخاب (۱) #قوس‌صعودونزول این دنیا همان قدر که زندگی ماست، همان قدر زندان ماست. این زندان ر
🔶 معرفت انتخاب (۲) ما همین الان در عوالم بالاتر و عالم ذر هستیم. الان که در حال انتخاب هستیم، فکر می‌کنیم که اینجا داریم انتخاب می‌کنیم، اما در مرتبه‌ای بالاتر از خودمان، در حال انتخاب قدرتمندانه‌تری هستیم. وجود ما در همه این مراتب هست، و در واقع ما همان وجود برتر هستیم؛ اما چون گرفتار این دنیا هستیم، نمی‌بینیم! آن انتخاب بالاتر، انتخاب صددرصد پاک، فطری و خدایی است. همان که فرمود: «أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَی» هیچ کس نه نگفته؛ چون اصلا در آن مرتبه بالا انسان غیر از خدا چیزی نمی‌بیند. «زمان» برای این دنیاست؛ عالم ذر همین الان است، قبل و بعدی ندارد. ما همین الان داریم در مرتبه بالاتر انتخاب می‌کنیم، و این مرتبه‌های پایین‌تر بازتاب آن مرتبه است. این جهان هم ناشی از انتخاب ماست. یعنی الان که داریم در عالم بالاتر انتخاب می‌کنیم، وقتی در این عالم می‌آید تبدیل به این ترکیباتی می‌شود که می‌بینیم؛ اما ما آن انتخابی که در آن مرتبه بالاتر می‌کنیم را نمی‌بینیم، و انتخابی که در این عالم می‌کنیم را می‌بینیم که خیلی نازل است و اکثر امور در دست ما نیست. در آن مرتبه کسی انتخاب منفی نمی‌کند، همه «بلی» می‌گویند؛ اما بعضی‌ها چنان با قدرت «بلی» می‌گویند که این زندان دنیا برای آنها پیش نمی‌آید. اما ما طوری «بلی» گفته‌ایم که به محض اینکه این زندان‌ها را می‌بینیم گرفتار می‌شویم؛ تفاوت ما در این است. ما حواسمان پرت می‌شود ولی ائمه علیهم‌السلام حواسشان جمع است. تفاوت انتخاب‌ها در این است و نه بیشتر؛ بقیه‌اش در واقع این سیری است که داریم طی می‌کنیم. آیا سیر ما صعودی است، یا به همین گرفتاری‌ها ادامه می‌دهیم، و نزول می‌کنیم؟! 📚 بخشی از بیاناتِ آقای 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom