eitaa logo
عمامه خاکستری
194 دنبال‌کننده
7هزار عکس
4.1هزار ویدیو
156 فایل
حضرت رسول الله همسايه‌اى داشت كه وى را بسيار اذيّت مى‌كرد، هر روز از پشت بام خاكستر همراه آتش بر روى سر آن حضرت مى‌ريخت .سلام بر عمامه خاکستری پیامبر رحمت. https://jabeh.com/c/1nkemn http://salamazsheikh.blogfa.com/ https://farsnews.ir/AmamehKhakestari
مشاهده در ایتا
دانلود
https://www.menbarha.ir/content/1195 اسماء و صفات فاطمه زهراسلام الله علیها
براى فاطمه سلام الله علیها نزد خداى متعال نُه اسم است: فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه و زهرا. آنگاه فرمود: معنى و تفسیر فاطمه را می دانى؟ گفتم: آقاى من! شما بفرمایید. فرمود: فاطمه سلام الله علیها را از آن جهت فاطمه گویند که از شر به دور است.» دربارهٔ حضرت فاطمهٔ زهراسلام الله علیها اسمها، القاب و صفات فراوانی در آیات قرآن و احادیث وارد شده است. امام صادق علیه السلام فرمود: «لِفَاطِمَةَ تِسْعَةُ أَسْمَاءٍ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَاطِمَةُ وَ الصِّدِّیقَةُ وَ الْمُبَارَکَةُ وَ الطَّاهِرَةُ وَ الزَّکِیَّةُ وَ الرَّضِیَّةُ وَ الْمَرْضِیَّةُ وَ الْمُحَدَّثَةُ وَ الزَّهْرَاءُ ثُمَّ قَالَ تَدْرِی لِأَیِّ شَیْ ءٍ سُمِّیَتْ فَاطِمَةَ قُلْتُ أَخْبِرْنِی یَا سَیِّدِی قَالَ فُطِمَتْ مِنَ الشَّرِّ؛ (1) براى فاطمه سلام الله علیها نزد خداى متعال نُه اسم است: فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه و زهرا. آنگاه فرمود: معنى و تفسیر فاطمه را می دانى؟ گفتم: آقاى من! شما بفرمایید. فرمود: فاطمه سلام الله علیها را از آن جهت فاطمه گویند که از شر به دور است.» همچنین براى وجه تسمیهٔ فاطمه سلام الله علیها وجوه دیگرى نقل شده است که عبارتند از: 1. فاطمه از اسم خداوند؛ یعنى فاطر گرفته شده است. (2) 2. چون دوستان و شیعیان او از آتش جهنم در امان اند. (3) 3. چون از عادت ماهانه بریده و منقطع بوده است. (4) ما در این مقاله به جهت اختصار به تعدادى از آن متذکر می‌شویم . 1 . کوثر «إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ * إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» (5) زمانى که پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله دو تن از فرزندان پسر خود (عبدالله ـ قاسم) را از دست داد، دشمنان او لب به کنایه و شماتت گشودند. از جمله «عاص بن وائل»، (6)(7) امام فخر رازى مفسّر بزرگ و متعصّب اهل سنّت نیز می نویسد: «مراد از کوثر، فرزندان پیامبر صلی الله علیه وآله است؛ چون این سوره در رد کسى که بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله طعن زد و گفت: او فرزند ندارد، نازل شد. پس معناى کوثر آن است که خداوند نسلى به او عطا کرد که در گذر زمان باقى می ماند...» (8) 2 . مطهَّره «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً» (9) ام سلمه، همسر گرامى پیامبر صلی الله علیه وآله می گوید: «روزى فاطمه سلام الله علیها در حالى که ظرف سفالى در دست داشت و حسن و حسین علیهما السلام در کنارش بودند، نزد پیامبر صلی الله علیه وآله آمد. حضرت فرمود: پسر عمویت را نیز صدا کن! على علیه السلام نیز آمد. پیامبر امام حسن علیه السلام را روى زانوى راست و امام حسین علیه السلام را روى زانوى چپ نشاند. على و فاطمه هم یکى در پشت سر و دیگرى در جلو نشستند. رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: بار الها! اینها اهل‌بیت من هستند. تمام پلیدیها را از اینها برطرف کن و آنان را پاکیزه کن.» (10) در منابع اهل سنت نیز به طرق مختلف از ام سلمه (با تفاوتهایى در متن حدیث) روایت شده است که این آیه در خانۀ او نازل شده است. (11) این مضمون در بیش از هفتاد روایت که در میان آنها راویان اهل سنت بیش از شیعه هستند، نقل شده است. فخر رازى نیز می نویسد: «در جریان مباهلۀ پیامبر صلی الله علیه وآله با علماى نجران، رسول اکرم صلی الله علیه وآله بعد از بازگشت از مباهله، آیۀ تطهیر را در حق على، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام تلاوت فرمود.» (12) 3 . محبوبه «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى وَ مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فیها حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُور»؛ (13) ابن عباس می گوید: «چون اسلام پس از هجرت به مدینه استحکام یافت، انصار گفتند نزد پیامبر صلی الله علیه وآله برویم وبگوییم در گرفتاریهایى که پیش می آید، اموال ما در اختیار تو است و می توانى استفاده کنى. آیۀ شریفه نازل شد که: بگو من جز مودت و دوستى خویشاوندانم اجر و پاداشى از شما نمی خواهم و هر که کار نیکو کند، ما بر نیکویى او می افزاییم که خدا بسیار آمرزنده و پذیرندۀ شکر بندگان است.» محى الدین عربى در تفسیر این آیه می نویسد: «معناى آیه به طور کلى نفى پاداش خواستن است؛ زیرا ثمرۀ دوستى و محبت اهل‌بیت نصیب دوستداران آنان است. روشن است که محبت اقتضاى تناسب روحانى بین محب و محبوب دارد و سبب حشر آنان با یکدیگر است... بنابراین دوستدار آنان جز کسى که خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسول هم او را دوست دارند، نیست؛ چرا که اگر محبوب خدا نبودند، رسول الله صلی الله علیه وآله هم آنان را دوست نمی داشت. مراد از اهل‌بیت همان چهار نفرى هستند که در روایت ذکر شده اند.» (14) سپس روایت ابن عباس را ذکر می کند که: از رسول خدا صلی الله علیه وآله پرسیدیم: «قربى» که دوست داشتن شان بر ما و
اجب شده است چه کسانى هستند؟ فرمود: «على، فاطمه و دو فرزندش علیهم السلام.» (15) علامۀ طبرسى نیز می نویسد: «رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: خداوند پیامبران را از درختان مختلفى آفرید و من و على از یک درخت آفریده شدیم. من ساقۀ درختم و على شاخۀ آن، فاطمه شکوفه، حسن و حسین علیهما السلام میوه هاى آن و پیروان ما برگهاى آن، هرکس به شاخه اى از شاخه هاى آن دست گیرد، نجات می یابد و آنکه انحراف یابد، سقوط خواهد کرد؛ حتى اگر بنده اى هزار سال عبادت کند و هزار سال دیگر و هزار سال دیگر هم عبادت کند، چنان‌که چون مشک کهنه شود؛ ولى ما را دوست نداشته باشد، خداوند او را با سر در آتش می افکند سپس آیۀ مودّت را تلاوت فرمود.» (16) 4 . برّ (نیکوکار) «إِنَّ الْأَبْرارَ یَشْرَبُونَ مِنْ کَأْسٍ کانَ مِزاجُها کافُوراً عَیْناً یَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ یُفَجِّرُونَها تَفْجیراً یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یَخافُونَ یَوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطیراً وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً»؛ (17) ابن عباس می گوید: «حسن وحسین علیهما السلام مریض شدند. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله همراه تعدادى از یاران به عیادت آنان آمده، خطاب به على علیه السلام فرمود: خوب بود براى شفاى فرزندان خود نذر می کردى! على، فاطمه (بنابر قولى حسن و حسین علیهما السلام) و فضه نذر کردند که اگر آن دو شفا یابند، سه روز روزه بگیرند. چندى نگذشت که آن دو شفا یافتند. خانواده نیز به نذر خود عمل کردند و چون در منزل چیزى نبود، على علیه السلام سه مَن جو قرض کرد. فاطمه سلام الله علیها یک سوم آن را آسیاب کرد و به تعداد اعضاى خانواده نان پخت؛ امّا لحظۀ افطار مسکینى آمد و تقاضاى نان کرد. آنها نیز نان خود را به او دادند. روز دوم یتیم و روز سوم نیز اسیرى آمد و آنان باز طعام خود را به آنها دادند و خود با آب افطار کردند. روز بعد على علیه السلام دست فرزندانش را گرفت و نزد رسول خدا صلی الله علیه وآله رفت. پیامبر صلی الله علیه وآله مشاهده کرد که آنان از شدت گرسنگى بر خود می لرزند. فرمود: چقدر ناراحت شدم که شما را این گونه دیدم. آن گاه برخاست و به همراه آنان به خانۀ دخترش فاطمه سلام الله علیها آمد. فاطمه سلام الله علیها را دید که از شدت گرسنگى شکمش به پشت چسبیده؛ ولى با این حال در محراب عبادت است. در این لحظه جبرییل نازل شد و گفت: بگیر اى محمد! خداوند تو را دربارۀ خاندانت تبریک می گوید و آن گاه حضرت را به خواندن آیاتى از سوره دهر واداشت. (18) 5 . بحر «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ * بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیان» (19) علامۀ بحرانى می نویسد: «مراد از بحرین على و فاطمه علیهما السلام هستند که هیچ گاه بر یکدیگر سرکشى نمی کنند.» (20) ابن عباس معتقد است: «برزخ میان آن دو مهر و محبتى است که از بین رفتنى نیست. بعضى دیگر از روایات «بحرین» را دو دریاى علم على علیه السلام و حلم فاطمه سلام الله علیها دانسته اند.» (21) 6 . مشکوة «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکاةٍ فیها مِصْباحٌ * الْمِصْباحُ فی زُجاجَةٍ * الزُّجاجَةُ کَأَنَّها کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لا شَرْقِیَّةٍ وَ لا غَرْبِیَّةٍ...» (22) طبق روایت امام صادق علیه السلام «مشکوة» بر فاطمه سلام الله علیها تطبیق شده است و او را ستارۀ درخشان در آسمان زنان دنیا، زنان بهشت و زنان دو عالم و «کوکبٌ درىٌ بین نساءِ العالَمین» شمرده اند. (23) 7 . ذریه «وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً» (24) ابوسعید خدرى به نقل از پیامبر صلی الله علیه وآله در معناى این آیه می نویسد: «منظور از «أَزْواجِنا» خدیجه، «ذُرِّیَّاتِنا» فاطمه و «قُرَّةَ أَعْیُنٍ» حسنین و (امام) على است.» (25) 8 . سیدة نساء العالمین «فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبینَ» (26) شأن نزول این آیه چنین است که: مسیحیان نجران که عیسى را فرزند خدا می دانستند و تولّد فرزند را بدون پدر باور نمی کردند، به سخنان پیامبر صلی الله علیه وآله دربارۀ تولّد حضرت عیسى علیه السلام ایراد می گرفتند. پس از لجاجت آنها دستور مباهله نازل شد. پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: طرفین دست به سوى آسمان بلند کنیم و از خدا بخواهیم حق را پیروز و باطل را ریشه کن کند. پس از قرار مباهله، اسقف نجران به نمایندگانش رو کرد و گفت: اگر دیدید محمد تنها با فرزندان و اهل‌بیت خود آمد، مباهله نکنید. همین طور هم شد و روز موعود آنها پیامبر صلی الله علیه وآله را به همراه فاطمه، على، حسن و
حسینعلیهم السلام دیدند. پیامبر فرمود: «اللهم هؤلاء اهلى.» سپس حضرت به آنها فرمود: «وقتى دعا کردم، آمین بگویید!» وقتی رئیس گروه نجرانیها آنها را شناخت، به همراهانش گفت: «اى جماعت نصارى! صورتهایى را می بینم که اگر از خدا بخواهند، کوهى را از زمین برکند و به دعاى آنان این کار را می کند. با اینان مباهله نکنید که هلاک خواهید شد و تا روز قیامت دیگر هیچ نصرانى روى زمین نخواهد ماند.» (27) مفسران شیعه و سنى در اینکه مراد از «انفسنا» على علیه السلام و «ابناءنا» حسن و حسین و «نساءنا» فقط فاطمه سلام الله علیها است، اتفاق نظر دارند. (28) نکتi ظریف این است که دعوت آیۀ شریفه شامل تمام فرزندان، زنان و جانها می شود (29) و در عین حال پیامبر صلی الله علیه وآله فقط این چهار نفر را آورد و این دلیل برترى آنها بر همi فرزندان، زنان و جانهاى دیگر است. و البته در مواردى دیگر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرموده بود: «ابْنَتِی فَاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ؛ دخترم فاطمه سلام الله علیها بانوى زنان عالم است.» (30) 9. صدیقه صدیقه به کسى می‌گویند که هرگز دروغ نگوید و سخنش را با عمل خود تصدیق کند، می گویند. (31) عایشه می گفت: «کسى را از فاطمه سلام الله علیها راستگوتر، جز پدرش، ندیدم.» هرگاه بین فاطمه سلام الله علیها و عایشه مطلبى رخ می داد، عایشه می گفت: «اى رسول خدا! از فاطمه سلام الله علیها سؤال کن. او دروغ نمی گوید.» (32) رسول خدا صلی الله علیه وآله به على علیه السلام فرمود: «سه چیز به تو داده شده است که به هیچ کس؛ حتى به من داده نشده: اول، تو داماد رسول خدا صلی الله علیه وآله هستى و من داماد کسى نیستم که پدرزنم مانند پدر زن تو باشد. دوم، همسرى صدیقه مانند دختر من دارى که من چنین همسرى ندارم. و سوم، فرزندانى مانند حسن و حسین دارى که من ندارم. با این وصف شما از من و من از شما هستم، (33) «علّت اینکه فاطمه سلام الله علیها را على علیه السلام غسل داد، این بود که فاطمه سلام الله علیها صدیقه بود و صدیقه را جز صدیق نباید غسل دهد. همان طور که مریم را حضرت عیسى علیه السلام غسل داد.» (34) 10. محدثه ابن بابویه از امام صادق علیه السلام نقل کرده است: «حضرت فاطمه سلام الله علیها را به این سبب محدثه می گفتند که ملائکه از آسمان فرود می آمدند و او را ندا می دادند، همان طور که مریم سلام الله علیها دختر عمران را ندا می دادند، سپس می گفتند: خداوند عالمیان تو را برگزیده و مطهر و معصوم گردانیده است و تو را اختیار کرده است بر زنان عالمیان. اى فاطمه! عبادت کن و براى پروردگار خود خاضع شو. و سجود و رکوع کن با رکوع کنندگان. پس او با ملائکه سخن می گفت و ملائکه با او سخن می گفتند. پس شبى به ملائکه گفت: آیا کسى مثل مریم، دختر عمران برگزیدi زنان عالمیان نیست؟ ایشان گفتند: مریم سلام الله علیها بهترین زنان زمان خود بود؛ اما خداى تعالى تو را بهترین زنان زمان خود و زمان مریم و بهترین زنان اولین و آخرین قرار داد.» (35)
سخن از آن حضرت روايت شده كه هنگام به خاك سپردن سيده زنان، فاطمه (عليهما السلام) بر سر قبر رسول اللّه (ص)، چنانكه گويى با او راز مى گويد، بيان داشته است: سلام بر تو، اى پيامبر خدا. سلام من و دخترت كه اكنون در كنار تو فرود آمده و چه زود به تو پيوست. اى رسول خدا، بر مرگ دخت برگزيده تو، شكيبايى من اندك است و طاقت و توانم از دست رفته ولى مرا، كه اندوه عظيم فرقت تو را ديده ام و رنج مصيبت تو را چشيده ام، جاى شكيبايى است. من خود تو را به دست خود در قبر خواباندم و هنگامى كه سر بر سينه من داشتى، جان به جان آفرين تسليم نمودى. «انا لله و انا اليه راجعون». آن وديعت بازگردانده شد و آن امانت به صاحبش رسيد. و اندوه مرا پايانى نيست. همه شب خواب به چشمم نرود تا آن گاه كه خداوند براى من سرايى را كه تو در آن جاى گرفته اى، اختيار كند. بزودى، دخترت تو را خبر دهد كه چگونه امتت گرد آمدند و بر او ستم كردند. همه سرگذشت را از او بپرس و خبر حال ما از او بخواه. اينها در زمانى بود كه از مرگ تو ديرى نگذشته بود و تو از يادها نرفته بودى. بدرود تو را و دخترت را. بدرود كسى كه وداع مى كند، نه بدرود كسى كه رنجيده و ملول است. اگر از اينجا بازمى گردم نه از روى ملالت است و اگر درنگ مى كنم نه به سبب آن است كه به وعده اى كه خدا به صابران داده است بدگمان شده ام
عمامه خاکستری
سخن از آن حضرت روايت شده كه هنگام به خاك سپردن سيده زنان، فاطمه (عليهما السلام) بر سر قبر رسول اللّه
سَيِّدَةِ النِّسَاءِ فَاطِمَةَ (علیها السلام) كَالْمُنَاجِي بِهِ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) عِنْدَ قَبْرِهِ: السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي وَ عَنِ ابْنَتِكَ النَّازِلَةِ فِي جِوَارِكَ وَ السَّرِيعَةِ اللَّحَاقِ بِكَ. قَلَّ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي وَ رَقَ عَنْهَا تَجَلُّدِي، إِلَّا أَنَّ فِي التَّأَسِّي لِي بِعَظِيمِ فُرْقَتِكَ وَ فَادِحِ مُصِيبَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ، فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِي مَلْحُودَةِ قَبْرِكَ وَ فَاضَتْ بَيْنَ نَحْرِي وَ صَدْرِي نَفْسُكَ، فَ "إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ". فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِيعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهِينَةُ، أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ، إِلَى أَنْ يَخْتَارَ اللَّهُ لِي دَارَكَ الَّتِي أَنْتَ بِهَا مُقِيمٌ. وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَى هَضْمِهَا، فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ، هَذَا وَ لَمْ يَطُلِ الْعَهْدُ وَ لَمْ يَخْلُ مِنْكَ الذِّكْرُ. وَ السَّلَامُ عَلَيْكُمَا سَلَامَ مُوَدِّعٍ، لَا قَالٍ وَ لَا سَئِمٍ، فَإِنْ أَنْصَرِفْ فَلَا عَنْ مَلَالَةٍ، وَ إِنْ أُقِمْ فَلَا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِمَا وَعَدَ اللَّهُ الصَّابِرِينَ.
🔰وقتی حضرت علی علیه السلام در مراسم تدفین و تجهیز بدن مطهّر حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها، با پیامبر صلی الله علیه و آله گفت‌ و گو می‌ کند، به پیامبر صلی الله علیه و آله، عرضه می‌ دارد: 🔻«سلام من و سلام دخترتان به حضور شما، یا رسول الله صلی الله علیه و آله، از دخترتان بپرسید که این امّت با من چه کردند و با او چه کردند؟ اینها توطئه کردند که هم مرا بکوبند و هم زهرا سلام الله علیها را حذف کنند! ستنبئک ابنتک بتضافر امّتک علی هضمها
◾️ می‌دانید که هم‌زمانی و هم‌عصری یکی از چیزهایی است که مانع می‌شود که انسان درست شخصیت‌ها را بشناسد. ستارگان درخشان عالم بشریّت، غالباً در زمان حیاتشان، به‌وسیلۀ هم‌عصرانشان شناخته نشده‌اند؛ مگر عدۀ کمی از برجستگان که انبیا و اولیا باشند؛ آن‌هم به‌وسیلۀ عدۀ معدودی. اما فاطمۀ زهراسلام‌الله‌علیها آن‌چنان است که در زمان خودش، نه‌فقط پدرش و همسرش و فرزندانش و شیعیان خاصشان، بلکه حتی آن‌کسانی‌که شاید رابطۀ صمیمانه و گرمی هم با آن بزرگوار نداشتند، زبان به مدح آن بزرگوار گشودند. ۱۳۷۳/۹/۳ 📚 انسان ۲۵۰ساله/ حلقۀ سوم/ ۱۱. مقام و منزلت فاطمۀ زهرا @sahba_nashr 🔻🔻🔻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم دوربین مداربسته از انتظار حاج‌قاسم در پشت دَرِ اتاق عمل جراحی نوه دوست شهیدش @Farsna
😭 اگــر فــرزندمــان را فــاطمــه نــام نهــادیــم ... 💠 حضرت امام صادق [سلام الله علیه] از رسول خدا [صلّی الله علیه و آله] نقل می‌کنند که ایشان فرمودند : حقّ فرزند بر پدرش آن است که اگر فرزند دختر بود ، نام نیکویی برای او قرار دهد . امّا اگر او را نام نهادی ، دشنامش مده ، او را نکن و او را مزن ...😭😭😭😭 📚الكافي، جلد ‏۶، صفحه ۴۹. 📍پ.ن : اما این موارد توسط برخی از صحابه رسول خدا در مورد یگانه‌دختر آن حضرت رعایت نشد . دلـــــــــــدادگـــــــــی💙 کــــــــــــــــپی : آزاد ✅
◾️ خیلی‌ها خیال می‌کنند که زن از نظر اسلام در صحنۀ جامعه، کاری ندارد، درحالی‌که ما نگاه می‌کنیم می‌بینیم نه‌خیر، فاطمۀ زهرا در متن جامعه، آن‌هم در خطرناک‌ترین بخش‌های جامعه حضور دارد. آن‌وقتی‌که صحبت از خلافت است، و مبارزات سیاسی در اسلام مطرح می‌شود؛ آن قهرمانی که وسط می‌ایستد و سلمان و ابوذر و مقداد و عمار و حذیفه و حتی خود علی‌بن‌ابی‌طالب دور او جمع می‌شوند، او فاطمۀ زهراست. عَلَم مبارزه اوست. این یک واقعیت تاریخی است، ارتباط به بحث کلامی ندارد. فاطمۀ زهرا سلام‌الله‌علیها بعد از رحلت پیغمبر برای خلافت علی‌بن‌ابی‌طالب به یک مبارزۀ مستمرِ شبانه‌روزی خستگی‌ناپذیر دست زده، این را که کسی نمی‌تواند منکر بشود. خود فاطمۀ زهرا سلام‌الله‌علیها محور مبارزه بود. ۱۳۶۴/۱۲/۱۱ 📚 انسان ۲۵۰ساله/ حلقۀ سوم/ ۱۱. مقام و منزلت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها @sahba_nashr
🔴 امام صادق علیه السلام فرمودند: 🔵 علیکم بالزهراء، استغیثوا باسمها ونادوا مولاتکم فاطمة، وحینئذ تقضى حاجتکم، وتنالون مطلبکم. 🌕 بر شما باد به حضرت زهرا ، به اسم او استغاثه کنید و مولای خود فاطمه را صدا بزنید تا حاجت های شما برطرف شود و به مرادتان برسید. 📚 الأسرار الفاطمیة ص ۳۸ 🆔 eitaa.com/emame_zaman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 زهرا ملکی بود که نازل شد و برگشت بیهوده در این خاک نگیرید نشانش... 📲 نسخه مناسب اشتراک در شبکه‌های اجتماعی 💫 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار 🌱 @Nojavan_Khamenei
📺 مستند ۳ روز آخر زندگی حاج قاسم را رایگان ببینید «۷۲ساعت» مستندی‌ست با تصاویر جدید که نشان می‌دهد سردار سلیمانی در ۳ روز آخر زندگی‌اش کجا بود و چه احوالاتی داشت. کارگردان این اثر اعلام کرده که در سایت زیر می‌توان این مستند را رایگان تماشا کرد. 72hoursdoc.com @Farsna
نماهنگ‌بهار‌خونه‌ما.._۲۰۲۲_۰۱_۰۳_۲۱_۳۰_۳۲_۷۴۲.mp3
3.31M
-اللّٰه‌اکبرازاین‌دستای‌خسته -اللّٰه‌اکبر‌نمازت‌شد‌شکسته..😭💔 🥀 رزق شبانه 🌙🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴فیلم دوربین مداربسته بیمارستانی که حاج قاسم پشت درب اتاق عمل چشم انتظار عمل جراحی نوه دوست شهیدش بود و رهبر انقلاب در دیدار اخیر آن را روایت فرمودند. با اربعین تا ظهور۳۱۳👇👇👇 https://eitaa.com/baarbaeintazohor313/34
پرده اول🍂🥀 کنار چادرِ روی زمین افتاده، نشسته و با چشم های مظلوم و مبهوت به مادر خیره شده... هنوز باورش نمی‌شود. مادر عمیق نفس می‌کشد. نه یکبار، نه دوبار... این نمی دانم چندمین بار است. چرا حالش سر جا نمی آید؟! حسنِ کوچک چند بار آب دهان فرو می دهد تا بغض را مهار کند و آخر سر با همان صدای بغض آلودی که تلاش می کند محکم هم باشد می‌گوید: _ بروم دنبال بابا؟! صدای قاطع مادر بلند بشود: نه... پلکی می‌زند و نگاهش را به تیله‌های سیاه و لرزان پسرکش می‌دوزد: چند دقیقه تحمل کن میوه دلم... خودمان می‌رویم... قلب مهربانِ حسن درحال مچاله شدن است. از گوشه چشمها بغض قطره قطره سرریز می کند. مادر از دیدن اشک‌های او بی تاب می شود و دست دراز می کند؛ اصلاً بیا دستم را بگیر برویم خانه جانِ مادر... حالم خوب است اشک ها را با سر آستین می‌گیرد و دست دراز می‌کند. فاطمه دستش را روی شانه نحیفش میگذارد اما به او تکیه نمی‌کند. دست دیگر را به دیوار می گیرد. سنگین و سخت، اما می ایستد. دستهای کوچک حسن خاک را از روی چادرش می‌تکاند. انگار نه انگار صلاه ظهر است. زیر تیغ آفتاب کوچه تاریک و محو شده. چند بار پلک می زند و به طرفین نگاه میکند. یادش نمی آید کجا ایستاده... صدای دردآلود حسن به کمکش می‌آید: مادر... بیا ... از این طرف... پرده دوم🥀🍂 نشسته و به مکعب مستطیل بزرگ گوشه حیاط خیره شده. دیروز آن را آورده اند و گذاشته‌اند آن گوشه. از آن خوشش نمی آید. شاید هم می‌ترسد. دیروز، بابا که آمد از او پرسید این چیست اما جوابی نداد. رو گرفت و رفت. زینب چند ثانیه بالای سرش ایستاد و به سیاهی داخل مکعب زل زد. حسن آمد و دستش را گرفت و برد داخل خانه. ولی از دیروز هر فرصتی پیدا می کند می ایستد و به آن خیره می شود. از حسین هم سوالی کرده اما او هم نمی دانسته آن جعبه بزرگ چیست. شاید هم نخواسته جواب زینب را بدهد. چندباری خواسته برود و از مادر سوال کند. اما مادر این روزها سخت حرف می‌زند. دلش نمی آید از او حرف بکشد. بابا از در وارد می شود و زینب جلو می دود. خودش را در آغوش بابا می‌اندازد: بابا... می‌شود این جعبه چوبی را از خانه ببری؟ دوستش ندارم... بابا به زینب نگاه نمی کند. آرام پیشانی اش را می بوسد اما به چشمهایش نگاه نمی‌کند. راه می افتد سمت خانه و آرام می گوید: مادرت گفته این باید اینجا باشد دخترم... صدایش مثل همیشه نیست صدایش قلب بی‌قرار زینب را نا آرام‌تر می کند. زینب می‌داند این جعبه چوبی تابوت است. فقط نمی خواهد به رو بیاورد... پرده سوم🥀🍂 با قدم های آهسته از مسجد به سمت خانه می روند. فقط صدای نعلین هاست که سکوت کوچه را می شکند. حسین از گوشه‌ی چشم به حسن خیره شده است می‌خواهد سوالی بپرسد اما صورت جدی و نگاه سنگین حسن نمی‌گذارد. این روزها خانه ماندن برایشان سخت شده اما دور ماندن از خانه هم ترسناک است. می ترسند از اینکه وقتی برگردند... به خانه که نزدیک می شوند صدای شیون وحشت به جانشان می‌ریزد. حسن می‌دود و حسین هم به دنبالش. چیزی نمانده سنگ زیر پا زمینش بزند. صدای دلش را میشنود و پشت هم زیر لب می گوید: اماه... وارد که می‌شود صدای گریه فضه خانه را برداشته روی صورت مادر، پارچه‌های سفید کشیده شده... زینب کوچک گوشه‌ای ایستاده؛ جرات نزدیک تر شدن ندارد. اول حسن خودش را به مادر می‌رساند. پارچه را کنار می‌زند. چشمهایش بسته است... گونه بر گونه‌اش می‌گذارد و صدا می‌زند. حسین اما آرام کنار پاهای مادر می نشیند گونه‌اش را به کف پای مادر می‌چسباند. هنوز گرم است... با بغض صدا می زند: کلمینی یا اماه... انا الحسین جوابی نمی گیرد. پرده چهارم🍂🥀 همه‌ی کارها را انجام داده. فاطمه را غسل داده، کفن کرده و درون تابوت گذاشته. با دست های خودش... بچه‌ها را آرام کرده، پاورچین و در سکوت تابوت بچه‌ها را تا مدفن النبی برده، خاک را به قدر قامت بانوی جوان خود کنده، جسد او را به دل خاک سپرده... و دقیقا همین جا دستهایش خسته شده... قوتش تمام شده.. آه دلش به آسمان رفته.. افتاده کنار گودی و اشک می ریزد. نمی‌تواند خاک بریزد روی امید و آرزویش. معلوم است که نمی تواند. به بهانه درددل با رسول الله، وداع را طولانی‌تر می‌کند. نمی‌خواهد برود. حق دارد. جایی برای رفتن ندارد. هر بار زخمی و خسته از هر جا رسیده، خانه ای که فاطمه در آن منتظر است را دق‌الباب کرده. حالا کجا میخواهد برود؟ از این به بعد چه کسی انتظار آمدن علی را می کشد؟! پرده پنجم♥️🍂 این رازی‌ست میان فاطمه و در و دیوار. شاهدی نیست. روایتی هم نیست.... .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️🎥 واکنش‌های عجیب و غیرمنتظره‌ی مردم، وقتی می‌فهمیدن، پشت ماجرا، دست مادرشون توی کار بوده! ♨️ نکته جالب‌تر اینکه همگی معترض هستن که چرا مطالب به این مهمی رو به ما آموزش ندادند... ┄┅❅🌼❅┅┄ 🇮🇷کانال مجاهد انقلابی🇮🇷 @Mojahede_Enghelabi
◾️فقط یک نفر 🔻تصور کنید که هزار نفر دارن از یک مسیر بسیار خطرناک عبور میکنند. دره های عمیق، مسیر برفی و یخبندان و مخاطرات متعدد دیگر. در مسیر اگر بمانند از سرما و گرسنگی تلف میشوند 🔻در این جمع هزار نفر یک نفر فقط میداند که چطور میشود این مسیر صعب العبور را به سلامت طی کرد. او نه تنها، تنها بلد راه است و راه به این هزار نفر نشان میدهد بلکه از همه مهربانتر است. کمترین غذا و امکانات را برای خود بر میدارد و هر کس غذا کم بیاورد از غذای خودش به او میدهد. از امکانات خودش به همه ضعیفان میدهد. زخمها را او پانسمان می کند. نمیگذارد قوی ترها از آذوقه ضعیفترها بردارند و برکات دیگر 🔻حال در این اثنا یک نفر از این هزار نفر با او به جنگ بر میخیزد و نه تنها قدردان او نیست. به او توهین میکند و کتک میزند و سرانجام او را می کشد. 🔻بعد از کشته شدن او، وضعیت این جمع چه میشود. چقدر سختیها و ملالتها به انها افزوده میشود؟ چقدر راه های خطا که این قافله هزار نفری میروند و اشتباه از آب در میآید؟ درماندگان و ضعیفان انها تلف میشوند. قویترها امکانات ضعیفترها را غصب میکنند و هزاران ظلم و جنایت با نبود ان شخص اتفاق می افتد ظلم و کشته شدن این فرد با ظلم با سایر افراد متفاوت است 🔻ظلم به او، ظلم به همه آن هزار نفر است. از دست دادن او از دست دادن هزاران نعمت است و اضافه شدن هزاران بلا 🔻نقش اهل بیت چنین جایگاهی است و ظلم به آنها به همین دلیل ظلم به همه بشریت است. گریه برای مظلومیت انها گریه برای همه مظلومیتهای بشر است.
🖤 📌يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ ...(احزاب/۵٣) مـادر ...! همه می‌دانند که تو اجازه ندادی ... 🖤🖤🖤 🌷
🔹فرازی از خطبه فدکیه ⚜️ جعَلَ الله الْعَدْلَ تَنْسِیقاً لِلْقُلُوبِ 🔸 حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: 🔆 خداوند «عدالت» را مایه هماهنگی دل ها قرار داده است. 📚 احتجاج، جلد1، صفحه97 📎 📎 📎 📎 📎 📎 https://btid.org/fa/photogallery/195579 🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨تلاوتی‌بسیار‌زیبا‌و‌سوزناک‌..🖤 ✨استاد‌عبدالباسط‌محمد‌عبدالصمد👌 ✨تقدیم‌بــہ‌بانوے‌دو‌عالم،حضرت‌زهرا[س]💔 --------------------------------------------- 🚩بِسْمِ‌اللَّهِ‌الرَّحْــمَٰنِ‌الرَّحِيمِ۞‌إِنَّا‌أَعْطَــيْنَاك الْكَوْثَرَ۞فَصَلِّ‌لِرَبِّــكَ‌وَانْـحَرْ۞إِنَّ‌شَانِئَـكَ‌هُوَ الْأَبْتَرُ۞سوره‌کوثر/³💙 ───────────── https://eitaa.com/joinchat/674299990C9a25e01711 ◾️◾️◾️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️کلیپ ویژه شهادت حضرت زهرا(س)♨️ قبرش مجهول باشد تا قدر علی معلوم بشود @haerishirazi ◾️◾️◾️
♨️ آیا حضرت زهرا کمتر از ناقه صالح حرمت داشت⁉️ 🔸قرآن کریم نسبت به ناقه حضرت صالح می فرماید:«هَٰذِهِ نَاقَةُ اللَّهِ لَكُمْ آيَةً فَذَرُوهَا تَأْكُلْ فِي أَرْضِ اللَّهِ وَلَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ؛[1] این ناقه خداست که شما را آیت و معجزی است بزرگ، او را واگذارید تا در زمین خدا چرا کند و قصد سوئی درباره او مکنید که به عذابی دردناک گرفتار خواهید شد.» 🔹 در نهایت عذاب الهی شامل آنان شد. بر اساس آیات قرآن، آن ها با پی بردن به قطعیت عذاب، پشیمان شدند[3] اما سودی برایشان نداشت و جز مؤمنان، همه هلاک شدند. 🔸 آیا دختر پیامبر اکرم که بنا بر قول خود پیامبر، سرور زنان دو عالم بودند به اندازه ناقه صالح ارزش و احترام نداشتند که تنها بعد از چند روز پس از رحلت رسول خدا مورد ظلم واقع شدند!؟ 🔹 خود حضرت زهرا نیز هنگام بردن امیر المومنین علیه السلام به سمت مسجد به این نکته اشاره نمودند. « یقین بدانید که صالح از پدر من گرامی‌تر نبود و ناقه صالح نیز، در نزد خدا از من گرامی تر نبود، و بچه آن ناقه نیز از فرزندان من قدر و قیمتش زیادتر نبود.» 🔸 به همین خاطر حتی در آن لحظه سخت، رحمت امیر المومنین در مورد امت اسلامی شامل شد و سلمان را فرستاد تا جلو حضرت زهرا را بگیرد تا حضرت نفرین نکند چون یقین داشت که نفرین حضرت دامان امت را خواهد گرفت. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید. https://btid.org/fa/news/195348 📎 📎 📎 📎 📎 🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
◾️◾️◾️◾️ ◾ در دل تاریک شب، چند نفرِ معدود در قبرستان بقیع یا هر نقطۀ دیگر، بر سر قبر غریب مظلومی گرد آمده بودند. علی جسد پاکیزۀ دختر مظلوم پیغمبر را در خاک گذاشت. بچه‌ها گریه کردند، همراهان اشک ریختند. اما خود علی می‌داند چه می‌کند. می‌داند که با وجودِ دریغ بزرگی که دل او را می‌فشارد، در حال انجام چه رسالت پیام‌بخش عظیمی در تاریخ اسلام است. بدن زهرا را در میان قبر گذاشت، خاک بر روی قبر ریختند و بلند شدند. 📌حدیث می‌گوید: «فَلَمَّا نَفَضَ یَدَهُ مِن تُرابِ القَبرِ هاجَ بِهِ الحُزنُ» وقتی‌که علی خاک‌ها را بر روی قبر شهید عزیزش، شهید هجده‌ساله‌اش، همرزم و همفکر و همکار و شریک زندگی‌اش ریخت، به تعبیری گویا غم‌های عالم به دل علی‌بن‌ابی‌طالب هجوم آوردند، علی غمگین شد. غمگینی علی به‌خاطر ازدست‌دادن یک رفیق راه است، علی همرزمی و همگامی از فاطمه نزدیک‌تر ندارد، و او را از دست داده است. 📌 این حرف‌های دیگر که برگردم جواب یتیم‌هایت را چه بدهم، اینها خیال‌بافی است. علی احساس کرد که امانت پیغمبر و شریک راه و مؤمن صادقی که نُه سال در همۀ سختی‌ها با او بوده است، از دستش رفت. علی در قبرستان چنین حالتی دارد و با این حالت از قبرستان بیرون می‌آید. ۱۳۵۹/۱۱/۱۰ 📚 انسان ۲۵۰ساله/ حلقۀ سوم/ ۱۱. مقام و منزلت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها @sahba_nashr