eitaa logo
آمنا
232 دنبال‌کننده
37 عکس
6 ویدیو
4 فایل
پورتال تمدن اسلامی http://amena.bou.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
اصول پانزده‌گانه تمدن‌سازی.pdf
556.2K
🔖 بازخوانی یادداشت (برگرفته از کتاب مفاتیح‎الحیاه) حضرت آیت‌الله جوادی‌ آملی با موضوع "اصول پانزده‌گانه تمدن‌سازی" "...تمدن ناب وقتی در آیینه تدین ظهور می‎کند که عناصر محوری آن حق‎مدار باشد و آن عناصر سه‎گانه عبارتند از: قانون، هیئت حاکم(مجریان و داوران) و مردم..." 🔸منبع: اندیشه تمدنی اسلام، ۱۳۹۴، شماره۱ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
🕋 به مناسبت ایام حج 🔗مجموعه با موضوع 🔅متن پیام رهبر انقلاب اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای به حجاج بیت‌الله الحرام https://eitaa.com/khamenei_ir/25782 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰تفاوت حج در اسلام سیاسی و اسلام سنتی؛ محمدمهدی عاکف مرشد پیشین اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/muslimnair/2450 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰«حج برائت» (برائت دیپلماتیک دولت‌ها یا برائت تمدنی ملت‌ها؟)؛ دکتر حبیب‌الله بابایی https://eitaa.com/Habibollah_Babai/1490 (یادداشت اول) https://eitaa.com/Habibollah_Babai/1491 (یادداشت دوم) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰ظرفیت تمدنی حج و مسأله فلسطین؛ علی عسگری B2n.ir/g88411 💢در حال بروزرسانی... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
تبیین شاخص ها و وظایف دولت اسلامی.pdf
728.3K
📌تبیین شاخص‎ها و وظایف دولت اسلامی (دولت مقدمه ساز تمدن نوین اسلامی) از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ 📝محمدمهدی شهبازی/مهران کریمی 📑در نظام اندیشه‎ای آیت‎الله خامنه‎ای فرایند نیل به تمدن نوین اسلامی، دارای پنج حلقه می‎باشد. دولت اسلامی به عنوان حلقه‎ی سوم از این زنجیره مطرح است...در اندیشه آیت‎الله خامنه‎ای، هر چند دولت اسلامی مطلوب در شکل حداکثری خود در زمان انسان کامل و امام معصوم شکل می‎گیرد، اما دولت اسلامی شاخص‎های مشخص و معینی دارد و مجموعه‎‏ی کارگزاران کشور در فرایند رسیدن به دولت اسلامی، دارای وظایف و مسئولیت‎های خطیری هستند. در این پژوهش با استفاده از قابلیت‎های روش داده‎بنیاد (Grounded Theory)، پس از تعریف دولت اسلامی و اشاره به نقش آن در فرایند تحقق تمدن نوین اسلامی، به تبین شاخص‎های دولت اسلامی و سپس تشریح وظایف دولت و کارگزاری آن، برای گذار از مرحله‎ی فعلی به دولت اسلامی مطلوب پرداخته شده است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
❇️مدل دولت اسلامی بسترساز تمدن نوین اسلامی 📌برگرفته از مقاله تبیین شاخص‎ها و وظایف دولت اسلامی (دولت مقدمه ساز تمدن نوین اسلامی) از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
شایستگی‌های کارگزاران تراز دولت اسلامی ایران با رویکرد تمدّن نوین اسلامی.pdf
939.4K
📌شایستگی‎های کارگزاران تراز دولت اسلامی ایران با رویکرد تمدن نوین اسلامی؛ 📝وجه‎الله قربانی‎‌زاده/ مجید بیشه/ فرزاد جهان‎بین 📑در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی ایران، نقش کارگزاران در تعالی نظام اسلامی منحصر به فرد است و اگر کارگزاران نظام با تراز آرمان‎های انقلاب اسلامی تربیت و انتخاب نشوند، نمی‎توان به مقاصد عالی انقلاب دست یافت.در همین راستا این مقاله تلاش کرد با احصای مولفه‎های شایستگی کارگزاران در جهت زمینه‎سازی تحقق دولت اسلامی در فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی ایران گام بردارد...مبتنی بر رویکرد راهبردمحور و ارزش‎محور در تعیین شایستگی‎ها، تعداد ۲۲ مقوله اصلی برای شایستگی‎های کارگزاران شناسایی و در سه کد بنیادی تحول‎گرا، تعالی‎بخش و تمدن‎ساز نیز دسته‎‌بندی شد. نظام جمهوری اسلامی ایران می‎تواند با تربیت و سازماندهی موثر کارگزاران تراز دولت اسلامی هم راستا با شایستگی‎های تحول‎گرا، تعالی‎بخش و تمدن‎ساز در افق تمدنی انقلاب اسلامی در جهان تاثیرگذار باشد و با هم‎افزایی کارگزاران خود در قالب «بسیج سفیران تحول‎گرا، تعالی‎بخش و تمدن‎ساز»، گام‎های استوارتری در جهت تمدن‎سازی بردارد. 🌐مشاهده در سایت آمنا ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
💢 نشست علمی با موضوعات ابعاد تمدنی غدیر، غدیر همچون الگویی برای حکمرانی، غدیر و ناسپاسی امت و جایگاه غدیر در فرآیند تکاملی انقلاب نبوی به مناسبت عیدغدیر خم برگزار شد. 🔹نشست علمی به مناسبت عید سعید غدیر از سلسله نشست های علمی بین المللی ابعاد سیاسی فرهنگی، جریان مقاومت با تاکید بر مکتب شهید سلیمانی با ارائه محمد باغستانی عضو هیأت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی و حجت الاسلام محسن جهانگیری رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی و سیدعلیرضا واسعی عضو هیأت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی و حجت الاسلام عباسعلی مشکانی سبزواری استاد و مدرس فقه سیاسی و دبیری علمی علی ابوترابی با مشارکت با اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، پژوهشکده اسلام تمدنی، حوزه علمیه خراسان رضوی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، جامعه المصطفی نمایندگی خراسان رضوی، بنیاد پژوهش های آستان قدس و مدرسه عالی فقاهت برگزار شد. 🌐مشاهده مشروح خبر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
❇️دکتر مُنی ابوالفضل نه تنها در علوم سیاسی که به آن تعلق دارد، بلکه در مطالعات تمدنی تطبیقی و همچنین مطالعات زنان به عنوان یکی از نمادهای آن، ارزش شناختی بالایی دارد. 1️⃣ از پیشگامان راه اندازی رشته در دانشگاه قاهره بوده است. 2️⃣موسس مدرسه‎ای در زمینه دیدگاه تمدنی اسلامی در علوم سیاسی و علوم اجتماعی است. 3️⃣او مؤسس انجمن مطالعات زنان و تمدن در قاهره است که سه شماره از مجله «زنان و تمدن» را منتشر کرد. 🔍 زمینه‎‏های مطالعات سیاسی، اجتماعی و شناختی، از جمله تحقیقات منتشر شده و سایر موارد ارائه شده در مجامع علمی و دانشگاهی در مورد موضوعات مختلف، از جمله: "امت قطب" و "رویکرد روش شناختی به مطالعه نظام‎های سیاسی عرب"، "به سوی مقابله با منابع نظریه پردازی اسلامی در حوزه علوم سیاسی» و مجموعه ای از ابتکارات روش شناختی در برخورد با اندیشه غربی تحت عنوان «در مورد الگوهای معرفتی متضاد» و «بررسی بیانیه مسئله فمینیستی» و ... پروژه‎‌های وی می‎باشد. 🌐مطالعه بیشتر در سایت آمنا ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
«دو مساوی با صد» 🔸زوج اندیشمندی(دکترطه جابر العلوانی و دکتر مُنی ابوالفضل) که در دوره معاصر با تالیف دهها کتاب و مقاله و تربیت شاگرد در هویت یابی اسلامگرایان عرب سهمی بیشتر از صد اندیشمند داشتند. 🔸علوانی با مشارکت در تاسیس و بعدها مدیریت «المعهد العالمی للفکر الاسلامی»سهم زیادی در نهادینه کردن پروژه های مانند: "اسلامی سازی علوم"، "نگاه مقاصدی به شریعت" و "تفسیر اجتماعی قران" داشت. 🔸خانم دکتر منی ابوالفضل نیز با ارائه «رویکرد تمدنی»زمینه شکل گیری "مطالعات زنان از منظر اسلامی" و "علوم سیاسی و روابط بین الملل اسلامی" را با تاسیس کرسی مطالعات زهیره عابدین، مرکز مطالعات زن و تمدن و تربیت نسل جدیدی از اندیشمندان را فراهم آورد. منبع: کانال مطالعات جهان عرب (دکتر مختار شیخ‎حسینی) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
در قم؛ دومین نشست تدوین منشور همکاری‌های تمدنی جهان اسلام برگزار شد. به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این هم‌اندیشی، جمعی از تمدن پژوهان با تبادل‌نظر و گفت‌وگو در خصوص؛ مسائل تمدنی و ظرفیت‌های تمدنی جهان اسلام، به بررسی چگونگی گسترش همکاری‌های کنشگران نخبگانی و اجتماعی کشورهای اسلامی برای تقویت و شتاب‌بحشی حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی پرداختند. در بخشی دیگر، اهم محورهای منشور همکاری‌های تمدنی جهان اسلام شامل الزامات شکل‌گیری شبکه همکاری‌های تمدنی جهان اسلام، مسائل تمدنی جهان اسلام، ظرفیت‌های تمدنی جهان اسلام و نقش کنشگران نخبگانی و اجتماعی در گسترش همکاری‌های تمدنی جهان اسلام مورد بررسی قرار گرفت. 🌐مشروح خبر ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
🔊 به نقل از کانال شخصی حجت‌الاسلام دکتر الویری 📚، از سوی شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه علمیه صادر شد. 📕 حوزه علمیه قم بر پایه کوشش‌های دهه‌های اخیر و با درک ضرورت گسترش و بالندگی هر چه بیشتر مطالعات و پژوهش‌های معطوف به تمدن و پرداختن به امتداد اجتماعی آن و ورود به جهان انضمامی و پر مسأله عینیت‌ها در آستانه راه‌اندازی است. 📕این انجمن با توجه به اساسنامه مصوب، قرار است فعالیت‌های خود را با هدف تعمیق و توسعه مباحث تخصصی در عرصه تمدن‌پژوهی و تقویت و گسترش نظریه‌پردازی، پرسش‌گری، آزاداندیشی، بهره برداری بهینه از ظرفیت‌های تخصصی موجود، شناسائی استعدادها و تقویت ارتباط علمی پژوهشگران این عرصه آغاز کند. 📕اعضای هیأت مؤسس انجمن علمی مطالعات تمدنی بر اساس مصوبه جلسه ۱۳۴ مورخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی عبارتند از: آقایان: ۱.حبیب الله بابایی ۲.علیرضا پیروزمند ۳.محسن الويرى ۴.علی الهی تبار ۵.احمد آکوچکیان ۶.محمدحسین دانشکیا ۷.احمد رهدار ۸.سید ضیاءالدین میرمحمدی ۹.محمدعلی میرزایی ۱۰.محمدتقی سبحانی ۱۱.احمدحسین شریفی. 📕هیأت مؤسس این انجمن به‌زودی برای ثبت نام اعضا و تشکیل جلسه مجمع عمومی و انتخاب هیأت مدیره فراخوان صادر خواهد کرد. ۲۲ تیر ۱۴۰۳ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
👈 کتاب «رنج عرفانی و شور اجتماعی»، روایتی «متعهّدانه» (در تضاد با روایتِ فدیه‌ای) از عاشورا 📝 شبیه‌سازی‌های صوری بین اسلام و مسیحیت و گاه هم استفاده از واژه‌های مشترک خلط و خبط‌های عمیقی را در الهیات تطبیقی موجب می‌گردد که لازم است پیوسته آن را توضیح داد و از این‌همانی‌سازی‌های سطحی جلوگیری کرد. یکی از این واژگان مشترک در زبان انگلیسی کلمه redemption  (رهایی‌) است که در غربِ مسیحی هم در مورد آلام عیسی مسیح بکار رفته است، و هم ۴در مورد آلام اهل بیت علیهم‌السلام و مصائب امام حسین علیه‌السلام (مثلا در کتاب محمود ایوب با عنوان Redemptive Suffering in Islam: A Study of the Devotional Aspects of Ashura in Twelver Shi'ism) استفاده شده است. واژه دیگری که بستر این التقاط معنایی را میان دو طیف فکری مدرن و سنتی موجب گردیده است، کلمه رنج (suffering) در ادبیات مسیحی و طرح و بحث از آن را در فضای اندیشه اسلامی است که گاه بدفهمی‌هایی را موجب گردیده است. کتاب «رنج عرفانی و شور اجتماعی» که از منظر روشنفکری متهم به نگاه فدیه‌ای به ، و از منظر سنتی متهم به نگرش عرفی و سکولار به عاشورا است در میانۀ نگاه عرفی و نگاه فدیه‌ای قرار گرفته است. این کتاب که طراحی گام‌های اولیۀ آن در دانشگاه ویرجینا و پایان آن در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بوده، هرچند سویه‌های دنیوی و کارکردهای اجتماعی عاشورا در عصر جدید را پی گرفته است، ولی در این جستجو علاوه بر گفتگو و همزیستی بین‌الادیان بر مبنا و محور «آلام متعالیِ امامِ شهید»، به عنصر «رهایی»، «نجات»، و «ابدیت»ِ مشترک بین الادیان در پرتو ذکر مصائب امام ـ امت (امام به مثابه امت یا امام در مقیاس امت) نیز می‌پردازد و آن را به لحاظ کلامی و الهیاتی امری محتمل و موثر در دورۀ غیبت می‌داند. به بیان دیگر، پی گرفتن ابعاد دنیوی، اجتماعی و تمدنیِ عاشورا نه به معنای تقلیل و فروکاستن عاشورا به مسئله‌های عصری و معضلات اجتماعی است، بلکه به معنای بسط و توسعه عاشورا از امور عرفانی به ساحات عرفی، و از عرصه‌های دینی به ساحت‌های دنیویِ زمانه است. بسط الهیات عاشورا از دین به دنیا بسیار متفاوت است از فروکاستن عاشورا و ابعاد غیبیِ آن به اموری محسوس، اینجایی، و اکنونی. از این رو لازم است چندین نکته را در بارۀ «نظریۀ رنج عرفانی» در کتاب فوق و آنچه آن را از نگرش‌های فدیه‌ای جدا کرده و بلکه آن را در تقابل با رویکردهای فدیه‌ای قرار می‌دهد، متذکر شد: 👇👇👇 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
👈۱. نخست اینکه، هم در نگرش متعهدانه و هم در نگرش فدیه‌ای، رنجِ رخ‌داده برای امامی همچون امام حسین علیه السلام یا پیامبری همچون عیسی مسیح علیه السلام (طبق باور مسیحیان)، «رنج برای» (suffering for) یا رنج خودخواسته، رنج معنادار، رنج سازنده، و البته رنجی ثمربخش است، لیکن متعلق «برای» (for) در نگرش فدیه‌ای دفع بلا و بخشش گناه است (نگرش سلبی در جهت دفع گناه)، در حالی که متعلق «برای» در نگرش متعهدانه به عاشورا، هدایت انسان و مصونیت او در برابر گناه در همین دنیا (و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة وحیرة الضلالة) است. اینکه مرحوم قاضی طباطبایی مسیر توسل به سیدالشهداء را در سلوک الی الله  حیاتی می‌داند و «آن حضرت را برای رفع حجاب و موانع طریق نسبت به سالکین راه خدا دارای عنایتی عظیم» معرفی می‌کند، بر همین معنای ایجابی عاشورا دلالت دارد. پروفسور محمد که مقاله‌ای را با عنوان «Ashura» در مجلهISLAMOCHRISTANA در سال 2010 نوشته است، به همین ایدۀ «رنج برای» در کتاب «رنج عرفانی و شور اجتماعی» اشاره می‌کند و ابعاد سازنده آن را چنین توضیح می‌دهد «که اگرچه رنج امام حسین‌ع می‌تواند تأثیری در دوری مردم از گناه داشته و زندگی اجتماعی را به سمت همبستگی پیش ببرد، ولی همواره در توجه به رنج‌ها و آلام فرد بی‌گناه، خطر انتقام کور وجود دارد. «نظریه رنج متعالی» این نکته را پاسخ می‌دهد که گرایش به خشونت در یاد آلام امام مظلوم زمانی از بین می‌رود که آلام و مصائب امام را به گونه‌ای یاد کنند که این یاد، ما را به ارزش‌های آن امامِ شهید کامل رهنمون شود. در این گونه از یادکردن، تمرکز نه بر آن «رنج» بلکه بر آن هدفی است که رنج و درد برای آن شکل گرفته و تحمل گردیده است.» (ص۲۵). لگنهاوسن این نکته را ادامه داده و می‌گوید که «گناهان ما با خون شهدا شسته نمی‌شود، بلکه از رهگذر  تأمل بر الگوی زندگی شهید و التزام و تعهد به اخلاق دینی و اصول معنوی‌ شهداست که آدمی راه صلاح می‌رود و گناه‌اش از بین می‌رود.» ۲. در نگرش فدیه‌ای، فرد متعهد، آن امام یا آن پیامبر کشته‌شده است و مردم در برابر آن رنج و مصیبت و درد و کشته‌شدن تعهدی و مسئولیتی ندارند، در حالی که در نگرش تعهدآورانه از «رنج متعالی»، وجود مسئولیت و تعهد امام، تعهد امت را زائل نمی‌کند. هر میزان امام تعهد بیشتری پیدا می‌کند، امت نیز به همان اندازه متعهد می‌شود. عدم تعادل و توازن بین تعهد امام و تعهد امت موجب شکاف بین امت و امام و جدایی امت از امام و انحراف و گمراهی امت از مسیر امام می‌گردد. ۳. در نگرش فدیه‌ای نوعی از خودخواهی انسان و شاید خودمرکزی (نوعی از انسان‌خدایی) نهفته است که درآن انسان (آنهم انسان عرفی‌زده و دنیوی شده) در مرکز قرار می‌گیرد و پیامبر و امام، تبدیل به دیگریِ (other) او می‌شود، دیگری‌ای که باید در خدمت انسانِ دنیوی‌شده قرار بگیرد و مسئولیت خطاهای انسان را برعهده بگیرد و به وقت‌اش هم باید برای همین انسان عُرفی و گناهان او فدا شود. تحلیل یا توصیفی که رنه ژیراد از فرایند بلاگردانی (scapegoating process) در وضعیت تضاد و تنازع انسانی (جامعه هابزی) مطرح کرده و کشته شدن عیسای بی‌گناه مظلوم را عامل وفاق و اشتراک و انسجام بین فردهای دشمن توصیف می‌کند بر همین اساس است؛ ولی در نگرش متعهدانه، پیامبرِ شهید و یا امامِ شهید، نه دیگریِ ما، بلکه خودیِ ما و از ماست و برای رهایی از ویژگی‌های نزاع و دشمنی بین انسان و انسان، باید نسبت به آن امام ـ امت «معرفت» پیدا کرد، به او محبت ورزید، و در عشق به او خود را فدا کرد. تأسی به امام و کسب روحیۀ فداکاری از سوی امت، نه به معنای توکیل (وکیل کردن امام و سپردن مسئولیت خود به او) بلکه به معنای توکل (یا همان تعهد و به‌دوش کشیدن مسئولیت خود) است که با نگرش فدیه‌ای تفاوت‌های بنیادینی دارد. 🔍منبع ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews