#مراکز_تمدنی
#تمدن_پژوهان
🏬The International Institute of Advanced Islamic Studies : (IAIS)
📌 مرکز مطالعات اسلامی پیشرفته (IAIS) مالزی یک مرکز تحقیقات غیرانتفاعی است که در آن اندیشمندان برجسته در زمینههای مختلف علوم اسلامی فعالیت میکنند. این مرکز تحقیقاتی برای دولت مالزی در مواردی که مربوط به جامعه مسلمان در سطح جهانی است، به عنوان یک اتاق فکر عمل میکند.
💡 برخی از اندیشمندان برجسته این مرکز عبارتند از:
۱. دکتر سید عزمان سید احمد نواوی: مدیر مرکز مطالعات اسلامی پیشرفته (IAIS) مالزی
۲. دکتر احمد بدری بن عبدالله: معاون مدیریت مرکز مطالعات اسلامی پیشرفته (IAIS)
۳. پروفسور محمد هاشم کمالی: استاد برجسته در زمینه فقه و حقوق اسلامی
🔅جهت مطالعه هر اندیشمند بر روی اسم آن کلیک کنید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
#مراکز_تمدنی
#تمدن_پژوهان
🏬The International Institute of Advanced Islamic Studies: (IAIS)
🔍 دکتر محمد هاشم کمالی کیست؟
✅یکی از پرخوانندهترین نویسندگان زنده حقوق اسلامی در زبان انگلیسی
✅استاد فقه و حقوق اسلامی دانشگاه بینالمللی اسلامی مالزی
✅مدیر سابق مؤسسه بینالمللی مطالعات عالی اسلامی در مالزی
✅ همچنین رئیس سابق مؤسسه اندیشه و تمدن اسلامی ISTAC
✅به علاوه وی همکار مؤسسه مطالعات عالی برلین و فرهنگستان علوم افغانستان است.
🌀از جمله مهمترین آثار او میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
📕آزادی بیان در اسلام (۱۹۹۴)
📗اصول فقه اسلامی (تجدید چاپ، پتالینگ جایا، ۱۹۹۹)
📘حقوق تجارت اسلامی (کمبریج: جامعه متون اسلامی ، ۲۰۰۰)
📕کتاب درسی مطالعات حدیث (بنیاد اسلامی، انگلستان، ۲۰۰۵)
📗مقدمه ای بر شریعت (انتشارات Oneworld، آکسفورد ۲۰۰۸)
📕شریعت: یک مقدمه (ویوا بوکز ۲۰۰۹)
📘"مشروطیت در کشورهای اسلامی: دیدگاه معاصر حقوق اسلامی"، در: مشروطیت در کشورهای اسلامی: بین تحول و تداوم (ویراستاران راینر گروت و تیلمان رودر، انتشارات دانشگاه آکسفورد، ۲۰۱۱)
📕اعتدال و تعادل در اسلام: اصل قرآنی واسطیه ( انتشارات دانشگاه آکسفورد، ۲۰۱۰)
📗مسیر میانی اعتدال در اسلام: اصل قرآنی وسطیه (انتشارات دانشگاه آکسفورد، ۲۰۱۵)
منابع: 1 / 2 / 3
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
#تمدن_پژوهان
#معرفی_کتاب
📕 The Middle Path of Moderation in Islam: The Qurʼānic Principle of Wasaṭiyyah
📕راه میانهٔ اعتدال در اسلام: اصل قرآنی وسطیه
📍یکی از مهمترین نظریات محمدهاشم کمالی، نظریه وسطیه در اسلام است؛ کمالی نظریه وسطیه در اسلام را در کتاب راه میانه اعتدال در اسلام: اصل قرآنی وسطیه توضیح داده است.
📝 اهمیت و جایگاه اعتدال در اسلام، مضمونی است که در این اثر مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا علاوه بر آنکه مفهوم وسطیه تبیین و توضیح داده شده با استناد به آنچه در قرآن و حدیث در این زمینه آمده است، جایگاه آن در اسلام و تفکر اسلامی نشان داده شده است. نویسنده در بخشهای گوناگون این کتاب بر آن بوده است تا علاوه بر تبیین اصول فکری وسطیه، کاربستی را که این نگرش در مسائل جهان امروز و در بسترهای مختلف دینی، اجتماعی و فرهنگی دارد، بکاود. علاوه بر این به نقشی که این رویکرد در مواجهه با مسائلی همچون جهانی شدن، سبکزندگی و حقوق زنان و…دارد، پرداخته شده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
#مجله
#مراکز_تمدنی
#مالزی
📖 Islam and Civilisational Renewal (ICR)
🏬The International Institute of Advanced Islamic Studies: (IAIS)
🔎درباره مجله
🔖 اسلام و تجدید تمدنی (ICR) یک مجله بینالمللی است که توسط IAIS مالزی در کوالالامپور منتشر میشود. این مجله حاوی توصیههای سیاستی عملی، بررسی کتابها و دیدگاههایی در مورد تجدید تمدنی است و هدف آن ترویج تحقیقات پیشرفته در مورد سهم مسلمانان در علم و فرهنگ میباشد.
❇️در اهداف این مجله ذکر شده است؛ ...دنبال تحقیقات قابل دوام مرتبط با خط مشی هستیم که نتایج عملگرایانهای را به همراه داشته باشد که بر اساس بهترین ارزشها و آموزههای اسلام و همچنین سایر تمدنهای معاصر باشد.
📌مجله ICR دو بار در سال - ژوئن و دسامبر - منتشر میشود.
📍همچنین این مجله ۱۴ سال است که منتشر میگردد.
🌐برای دسترسی به مقالات این مجله به سایت مجله ICR مراجعه فرمایید.
🌐جهت دسترسی به آرشیو نیز کلیک نمایید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
ویراست حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی با محوریت #دولت_تمدنی؛
🔸سطوح دولتهای تمدنی
🔹ناهماهنگی مدیران ارشد اجرایی با رهبر انقلاب در سطح نگاه تمدنی و ناتمدنی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
اصول پانزدهگانه تمدنسازی.pdf
556.2K
#یادداشت_تمدنی
🔖 بازخوانی یادداشت (برگرفته از کتاب مفاتیحالحیاه) حضرت آیتالله جوادی آملی با موضوع "اصول پانزدهگانه تمدنسازی"
"...تمدن ناب وقتی در آیینه تدین ظهور میکند که عناصر محوری آن حقمدار باشد و آن عناصر سهگانه عبارتند از: قانون، هیئت حاکم(مجریان و داوران) و مردم..."
🔸منبع: اندیشه تمدنی اسلام، ۱۳۹۴، شماره۱
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
🕋 به مناسبت ایام حج
🔗مجموعه #یادداشت_تمدنی با موضوع #حج
🔅متن پیام رهبر انقلاب اسلامی آیتالله خامنهای به حجاج بیتالله الحرام
https://eitaa.com/khamenei_ir/25782
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰تفاوت حج در اسلام سیاسی و اسلام سنتی؛ محمدمهدی عاکف مرشد پیشین اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/muslimnair/2450
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰«حج برائت»
(برائت دیپلماتیک دولتها یا برائت تمدنی ملتها؟)؛ دکتر حبیبالله بابایی
https://eitaa.com/Habibollah_Babai/1490 (یادداشت اول)
https://eitaa.com/Habibollah_Babai/1491 (یادداشت دوم)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰ظرفیت تمدنی حج و مسأله فلسطین؛ علی عسگری
B2n.ir/g88411
💢در حال بروزرسانی...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
تبیین شاخص ها و وظایف دولت اسلامی.pdf
728.3K
#مقاله
📌تبیین شاخصها و وظایف دولت اسلامی (دولت مقدمه ساز تمدن نوین اسلامی) از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی؛
📝محمدمهدی شهبازی/مهران کریمی
📑در نظام اندیشهای آیتالله خامنهای فرایند نیل به تمدن نوین اسلامی، دارای پنج حلقه میباشد. دولت اسلامی به عنوان حلقهی سوم از این زنجیره مطرح است...در اندیشه آیتالله خامنهای، هر چند دولت اسلامی مطلوب در شکل حداکثری خود در زمان انسان کامل و امام معصوم شکل میگیرد، اما دولت اسلامی شاخصهای مشخص و معینی دارد و مجموعهی کارگزاران کشور در فرایند رسیدن به دولت اسلامی، دارای وظایف و مسئولیتهای خطیری هستند. در این پژوهش با استفاده از قابلیتهای روش دادهبنیاد (Grounded Theory)، پس از تعریف دولت اسلامی و اشاره به نقش آن در فرایند تحقق تمدن نوین اسلامی، به تبین شاخصهای دولت اسلامی و سپس تشریح وظایف دولت و کارگزاری آن، برای گذار از مرحلهی فعلی به دولت اسلامی مطلوب پرداخته شده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
❇️مدل دولت اسلامی بسترساز تمدن نوین اسلامی
📌برگرفته از مقاله تبیین شاخصها و وظایف دولت اسلامی (دولت مقدمه ساز تمدن نوین اسلامی) از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
شایستگیهای کارگزاران تراز دولت اسلامی ایران با رویکرد تمدّن نوین اسلامی.pdf
939.4K
#مقاله
📌شایستگیهای کارگزاران تراز دولت اسلامی ایران با رویکرد تمدن نوین اسلامی؛
📝وجهالله قربانیزاده/ مجید بیشه/ فرزاد جهانبین
📑در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی ایران، نقش کارگزاران در تعالی نظام اسلامی منحصر به فرد است و اگر کارگزاران نظام با تراز آرمانهای انقلاب اسلامی تربیت و انتخاب نشوند، نمیتوان به مقاصد عالی انقلاب دست یافت.در همین راستا این مقاله تلاش کرد با احصای مولفههای شایستگی کارگزاران در جهت زمینهسازی تحقق دولت اسلامی در فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی ایران گام بردارد...مبتنی بر رویکرد راهبردمحور و ارزشمحور در تعیین شایستگیها، تعداد ۲۲ مقوله اصلی برای شایستگیهای کارگزاران شناسایی و در سه کد بنیادی تحولگرا، تعالیبخش و تمدنساز نیز دستهبندی شد. نظام جمهوری اسلامی ایران میتواند با تربیت و سازماندهی موثر کارگزاران تراز دولت اسلامی هم راستا با شایستگیهای تحولگرا، تعالیبخش و تمدنساز در افق تمدنی انقلاب اسلامی در جهان تاثیرگذار باشد و با همافزایی کارگزاران خود در قالب «بسیج سفیران تحولگرا، تعالیبخش و تمدنساز»، گامهای استوارتری در جهت تمدنسازی بردارد.
🌐مشاهده در سایت آمنا
#تمدن_نوین_اسلامی
#دولت_اسلامی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
#اخبار_تمدنی
💢 نشست علمی با موضوعات ابعاد تمدنی غدیر، غدیر همچون الگویی برای حکمرانی، غدیر و ناسپاسی امت و جایگاه غدیر در فرآیند تکاملی انقلاب نبوی به مناسبت عیدغدیر خم برگزار شد.
🔹نشست علمی به مناسبت عید سعید غدیر از سلسله نشست های علمی بین المللی ابعاد سیاسی فرهنگی، جریان مقاومت با تاکید بر مکتب شهید سلیمانی با ارائه محمد باغستانی عضو هیأت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی و حجت الاسلام محسن جهانگیری رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی و سیدعلیرضا واسعی عضو هیأت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی و حجت الاسلام عباسعلی مشکانی سبزواری استاد و مدرس فقه سیاسی و دبیری علمی علی ابوترابی با مشارکت با اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، پژوهشکده اسلام تمدنی، حوزه علمیه خراسان رضوی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، جامعه المصطفی نمایندگی خراسان رضوی، بنیاد پژوهش های آستان قدس و مدرسه عالی فقاهت برگزار شد.
🌐مشاهده مشروح خبر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
#تمدن_پژوه
❇️دکتر مُنی ابوالفضل نه تنها در علوم سیاسی که به آن تعلق دارد، بلکه در مطالعات تمدنی تطبیقی و همچنین مطالعات زنان به عنوان یکی از نمادهای آن، ارزش شناختی بالایی دارد.
1️⃣#مُنی_ابوالفضل از پیشگامان راه اندازی رشته #مطالعات_تمدنی_تطبیقی در دانشگاه قاهره بوده است.
2️⃣موسس مدرسهای در زمینه دیدگاه تمدنی اسلامی در علوم سیاسی و علوم اجتماعی است.
3️⃣او مؤسس انجمن مطالعات زنان و تمدن در قاهره است که سه شماره از مجله «زنان و تمدن» را منتشر کرد.
🔍 زمینههای مطالعات سیاسی، اجتماعی و شناختی، از جمله تحقیقات منتشر شده و سایر موارد ارائه شده در مجامع علمی و دانشگاهی در مورد موضوعات مختلف، از جمله: "امت قطب" و "رویکرد روش شناختی به مطالعه نظامهای سیاسی عرب"، "به سوی مقابله با منابع نظریه پردازی اسلامی در حوزه علوم سیاسی» و مجموعه ای از ابتکارات روش شناختی در برخورد با اندیشه غربی تحت عنوان «در مورد الگوهای معرفتی متضاد» و «بررسی بیانیه مسئله فمینیستی» و ... پروژههای وی میباشد.
🌐مطالعه بیشتر در سایت آمنا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
«دو مساوی با صد»
🔸زوج اندیشمندی(دکترطه جابر العلوانی و دکتر مُنی ابوالفضل) که در دوره معاصر با تالیف دهها کتاب و مقاله و تربیت شاگرد در هویت یابی اسلامگرایان عرب سهمی بیشتر از صد اندیشمند داشتند.
🔸علوانی با مشارکت در تاسیس و بعدها مدیریت «المعهد العالمی للفکر الاسلامی»سهم زیادی در نهادینه کردن پروژه های مانند: "اسلامی سازی علوم"، "نگاه مقاصدی به شریعت" و "تفسیر اجتماعی قران" داشت.
🔸خانم دکتر منی ابوالفضل نیز با ارائه «رویکرد تمدنی»زمینه شکل گیری "مطالعات زنان از منظر اسلامی" و "علوم سیاسی و روابط بین الملل اسلامی" را با تاسیس کرسی مطالعات زهیره عابدین، مرکز مطالعات زن و تمدن و تربیت نسل جدیدی از اندیشمندان را فراهم آورد.
#طه_علوانی
#منی_ابوالفضل
#تمدن
#جهان_عرب
منبع: کانال مطالعات جهان عرب (دکتر مختار شیخحسینی)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
#اخبار_تمدنی
در قم؛
دومین نشست تدوین منشور همکاریهای تمدنی جهان اسلام برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این هماندیشی، جمعی از تمدن پژوهان با تبادلنظر و گفتوگو در خصوص؛ مسائل تمدنی و ظرفیتهای تمدنی جهان اسلام، به بررسی چگونگی گسترش همکاریهای کنشگران نخبگانی و اجتماعی کشورهای اسلامی برای تقویت و شتاببحشی حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی پرداختند.
در بخشی دیگر، اهم محورهای منشور همکاریهای تمدنی جهان اسلام شامل الزامات شکلگیری شبکه همکاریهای تمدنی جهان اسلام، مسائل تمدنی جهان اسلام، ظرفیتهای تمدنی جهان اسلام و نقش کنشگران نخبگانی و اجتماعی در گسترش همکاریهای تمدنی جهان اسلام مورد بررسی قرار گرفت.
🌐مشروح خبر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
🔊#اطلاع_رسانی
به نقل از کانال شخصی حجتالاسلام دکتر الویری
📚#مجوز_تأسیس_انجمن_علمی_مطالعات_تمدنی، از سوی شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه علمیه صادر شد.
📕#انجمن_علمی_مطالعات_تمدنی حوزه علمیه قم بر پایه کوششهای دهههای اخیر و با درک ضرورت گسترش و بالندگی هر چه بیشتر مطالعات و پژوهشهای معطوف به تمدن و پرداختن به امتداد اجتماعی آن و ورود به جهان انضمامی و پر مسأله عینیتها در آستانه راهاندازی است.
📕این انجمن با توجه به اساسنامه مصوب، قرار است فعالیتهای خود را با هدف تعمیق و توسعه مباحث تخصصی در عرصه تمدنپژوهی و تقویت و گسترش نظریهپردازی، پرسشگری، آزاداندیشی، بهره برداری بهینه از ظرفیتهای تخصصی موجود، شناسائی استعدادها و تقویت ارتباط علمی پژوهشگران این عرصه آغاز کند.
📕اعضای هیأت مؤسس انجمن علمی مطالعات تمدنی بر اساس مصوبه جلسه ۱۳۴ مورخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی عبارتند از:
آقایان:
۱.حبیب الله بابایی
۲.علیرضا پیروزمند
۳.محسن الويرى
۴.علی الهی تبار
۵.احمد آکوچکیان
۶.محمدحسین دانشکیا
۷.احمد رهدار
۸.سید ضیاءالدین میرمحمدی
۹.محمدعلی میرزایی
۱۰.محمدتقی سبحانی
۱۱.احمدحسین شریفی.
📕هیأت مؤسس این انجمن بهزودی برای ثبت نام اعضا و تشکیل جلسه مجمع عمومی و انتخاب هیأت مدیره فراخوان صادر خواهد کرد.
۲۲ تیر ۱۴۰۳
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
👈 #بازنشر
کتاب «رنج عرفانی و شور اجتماعی»، روایتی «متعهّدانه» (در تضاد با روایتِ فدیهای) از عاشورا
📝 شبیهسازیهای صوری بین اسلام و مسیحیت و گاه هم استفاده از واژههای مشترک خلط و خبطهای عمیقی را در الهیات تطبیقی موجب میگردد که لازم است پیوسته آن را توضیح داد و از اینهمانیسازیهای سطحی جلوگیری کرد. یکی از این واژگان مشترک در زبان انگلیسی کلمه redemption (رهایی) است که در غربِ مسیحی هم در مورد آلام عیسی مسیح بکار رفته است، و هم ۴در مورد آلام اهل بیت علیهمالسلام و مصائب امام حسین علیهالسلام (مثلا در کتاب محمود ایوب با عنوان Redemptive Suffering in Islam: A Study of the Devotional Aspects of Ashura in Twelver Shi'ism) استفاده شده است. واژه دیگری که بستر این التقاط معنایی را میان دو طیف فکری مدرن و سنتی موجب گردیده است، کلمه رنج (suffering) در ادبیات مسیحی و طرح و بحث از آن را در فضای اندیشه اسلامی است که گاه بدفهمیهایی را موجب گردیده است.
کتاب «رنج عرفانی و شور اجتماعی» که از منظر روشنفکری متهم به نگاه فدیهای به #عاشورا، و از منظر سنتی متهم به نگرش عرفی و سکولار به عاشورا است در میانۀ نگاه عرفی و نگاه فدیهای قرار گرفته است. این کتاب که طراحی گامهای اولیۀ آن در دانشگاه ویرجینا و پایان آن در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بوده، هرچند سویههای دنیوی و کارکردهای اجتماعی عاشورا در عصر جدید را پی گرفته است، ولی در این جستجو علاوه بر گفتگو و همزیستی بینالادیان بر مبنا و محور «آلام متعالیِ امامِ شهید»، به عنصر «رهایی»، «نجات»، و «ابدیت»ِ مشترک بین الادیان در پرتو ذکر مصائب امام ـ امت (امام به مثابه امت یا امام در مقیاس امت) نیز میپردازد و آن را به لحاظ کلامی و الهیاتی امری محتمل و موثر در دورۀ غیبت میداند. به بیان دیگر، پی گرفتن ابعاد دنیوی، اجتماعی و تمدنیِ عاشورا نه به معنای تقلیل و فروکاستن عاشورا به مسئلههای عصری و معضلات اجتماعی است، بلکه به معنای بسط و توسعه عاشورا از امور عرفانی به ساحات عرفی، و از عرصههای دینی به ساحتهای دنیویِ زمانه است. بسط الهیات عاشورا از دین به دنیا بسیار متفاوت است از فروکاستن عاشورا و ابعاد غیبیِ آن به اموری محسوس، اینجایی، و اکنونی. از این رو لازم است چندین نکته را در بارۀ «نظریۀ رنج عرفانی» در کتاب فوق و آنچه آن را از نگرشهای فدیهای جدا کرده و بلکه آن را در تقابل با رویکردهای فدیهای قرار میدهد، متذکر شد:
👇👇👇
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
👈۱. نخست اینکه، هم در نگرش متعهدانه و هم در نگرش فدیهای، رنجِ رخداده برای امامی همچون امام حسین علیه السلام یا پیامبری همچون عیسی مسیح علیه السلام (طبق باور مسیحیان)، «رنج برای» (suffering for) یا رنج خودخواسته، رنج معنادار، رنج سازنده، و البته رنجی ثمربخش است، لیکن متعلق «برای» (for) در نگرش فدیهای دفع بلا و بخشش گناه است (نگرش سلبی در جهت دفع گناه)، در حالی که متعلق «برای» در نگرش متعهدانه به عاشورا، هدایت انسان و مصونیت او در برابر گناه در همین دنیا (و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة وحیرة الضلالة) است. اینکه مرحوم قاضی طباطبایی مسیر توسل به سیدالشهداء را در سلوک الی الله حیاتی میداند و «آن حضرت را برای رفع حجاب و موانع طریق نسبت به سالکین راه خدا دارای عنایتی عظیم» معرفی میکند، بر همین معنای ایجابی عاشورا دلالت دارد.
پروفسور محمد #لگنهاوسن که مقالهای را با عنوان «Ashura» در مجلهISLAMOCHRISTANA در سال 2010 نوشته است، به همین ایدۀ «رنج برای» در کتاب «رنج عرفانی و شور اجتماعی» اشاره میکند و ابعاد سازنده آن را چنین توضیح میدهد «که اگرچه رنج امام حسینع میتواند تأثیری در دوری مردم از گناه داشته و زندگی اجتماعی را به سمت همبستگی پیش ببرد، ولی همواره در توجه به رنجها و آلام فرد بیگناه، خطر انتقام کور وجود دارد. «نظریه رنج متعالی» این نکته را پاسخ میدهد که گرایش به خشونت در یاد آلام امام مظلوم زمانی از بین میرود که آلام و مصائب امام را به گونهای یاد کنند که این یاد، ما را به ارزشهای آن امامِ شهید کامل رهنمون شود. در این گونه از یادکردن، تمرکز نه بر آن «رنج» بلکه بر آن هدفی است که رنج و درد برای آن شکل گرفته و تحمل گردیده است.» (ص۲۵). لگنهاوسن این نکته را ادامه داده و میگوید که «گناهان ما با خون شهدا شسته نمیشود، بلکه از رهگذر تأمل بر الگوی زندگی شهید و التزام و تعهد به اخلاق دینی و اصول معنوی شهداست که آدمی راه صلاح میرود و گناهاش از بین میرود.»
۲. در نگرش فدیهای، فرد متعهد، آن امام یا آن پیامبر کشتهشده است و مردم در برابر آن رنج و مصیبت و درد و کشتهشدن تعهدی و مسئولیتی ندارند، در حالی که در نگرش تعهدآورانه از «رنج متعالی»، وجود مسئولیت و تعهد امام، تعهد امت را زائل نمیکند. هر میزان امام تعهد بیشتری پیدا میکند، امت نیز به همان اندازه متعهد میشود. عدم تعادل و توازن بین تعهد امام و تعهد امت موجب شکاف بین امت و امام و جدایی امت از امام و انحراف و گمراهی امت از مسیر امام میگردد.
۳. در نگرش فدیهای نوعی از خودخواهی انسان و شاید خودمرکزی (نوعی از انسانخدایی) نهفته است که درآن انسان (آنهم انسان عرفیزده و دنیوی شده) در مرکز قرار میگیرد و پیامبر و امام، تبدیل به دیگریِ (other) او میشود، دیگریای که باید در خدمت انسانِ دنیویشده قرار بگیرد و مسئولیت خطاهای انسان را برعهده بگیرد و به وقتاش هم باید برای همین انسان عُرفی و گناهان او فدا شود. تحلیل یا توصیفی که رنه ژیراد از فرایند بلاگردانی (scapegoating process) در وضعیت تضاد و تنازع انسانی (جامعه هابزی) مطرح کرده و کشته شدن عیسای بیگناه مظلوم را عامل وفاق و اشتراک و انسجام بین فردهای دشمن توصیف میکند بر همین اساس است؛ ولی در نگرش متعهدانه، پیامبرِ شهید و یا امامِ شهید، نه دیگریِ ما، بلکه خودیِ ما و از ماست و برای رهایی از ویژگیهای نزاع و دشمنی بین انسان و انسان، باید نسبت به آن امام ـ امت «معرفت» پیدا کرد، به او محبت ورزید، و در عشق به او خود را فدا کرد. تأسی به امام و کسب روحیۀ فداکاری از سوی امت، نه به معنای توکیل (وکیل کردن امام و سپردن مسئولیت خود به او) بلکه به معنای توکل (یا همان تعهد و بهدوش کشیدن مسئولیت خود) است که با نگرش فدیهای تفاوتهای بنیادینی دارد.
🔍منبع
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
#اخبار_تمدنی
💢 دفتر اول از کتاب «درآمدی بر تفسیر تمدنی» از چاپ خارج شد.
✅مجموعه حاضر، حاصل سلسله نشستهایی در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی است که بر محور چند پرسش قرآنی ـ تمدنی شکل گرفته است. آنچه از این گفتارها و هماندیشیها به دست آمده، نگاه مشترک، ادبیات مشترک، مبانی مشترک، و گاه روشها، اصول، و قواعد مشترک در ذهنیّت پژوهشگرانِ ممتاز در فهم تمدنیِ قرآن است که در این کتاب توسط خانم دکتر نجم گردآوری و تدوین شده است. بیشک مضامین جدید و رویکردهای متفاوت در تفسیر تمدنی قرآن میتواند افقهای معنایی جدیدی را در نگرش تمدنی و امتپایه به قرآن بگشاید و زمینه را برای تأملات و تحقیقات تمدنیِ قرآنبنیان فراهم سازد.
امید میرود این مجموعه، تا دفتر چهاردهم به صورت ترتیبی و موضوعی ادامه داشته باشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
#اخبار_تمدنی
✳️ اولین همایش بینالمللی «جایگاه علم در تمدن نوین اسلامی» ۸ و ۹ آبان ۱۴۰۳ برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا ۱۵ مهر ۱۴۰۳ می باشد.
لینک کوتاه خبر:
https://sokhanetarikh.com/?p=15998
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
❇️مفهوم "امت القطب" در اندیشه مُنی ابوالفضل
🔸مُنی ابوالفضل، فیلسوف و متفکر مصری، مفهومی نوین تحت عنوان "امت القطب" را در فلسفه سیاسی اسلام ارائه میکند. این مفهوم، به مثابه "قطب عالم" یا "مرکز ثقل بشری" توصیف میشود که اقوام و ملتهای مختلف را به سوی خود جذب میکند و به عنوان نقطه کانونی هویت و وحدت عمل میکند.
🌀ابوالفضل بر این باور است که "امت القطب" صرفاً یک اجتماع تصادفی از افراد نیست، بلکه "بازکشنگران استقطابی" است که واحدهای اولیه را به سوی خود جلب میکند. این واحدها، در "بوتقه" امت القطب ذوب شده و هویتی متمایز و یگانه را تشکیل میدهند. به عبارت دیگر، امت القطب، اقوام و رنگهای مختلف را گرد هم میآورد و از طریق "موجهای تابش و جاذبه" متوالی، عناصر متباین را در "بوتقهای جامع" ذوب میکند، بدون آنکه هویت و ویژگیهای منحصر به فرد هر یک از آنها را از بین ببرد.
🔹ابوالفضل با جمعآوری تمایز و وحدت به این طریق، "امت" را به عنوان تجلی عملی "آن آرمان تحققیافتهای" معرفی میکند که "همواره تمدن اسلامی را متمایز کرده است."
#مُنی_ابوالفضل
#تمدن
#جهان_عرب
🌐جهت مطالعه بیشتر کلیک نمایید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
#بازنشر
🎙 ظرفیتسازی تمدنی در راهپیمایی اربعین
گفتاری از دکتر #موسی_نجفی:
🔹#تمدن_اسلامی، یک مرکز قُدسی دارد. در راهپیمایی #اربعین، مرکز قُدسی همان امام حسین(علیهالسلام) است. مردم به سویی روان هستند که امام حسین(علیهالسلام) است. مطلب دیگری که در تمدن دیده میشود و خیلی مهم است، گسترش جغرافیایی است. راهپیمایی اربعین، راهپیمایی ملی نیست؛ برای کشور خاصی نیست و جنبهای فراملی دارد. این خود، نشاندهنده یک زیست تمدنی است.
🔸در راهپیمایی اربعین هم، ممکن است همه خیلی مقید به احکام نباشند؛ اما آنجا زندگی مؤمنانه و نظمی مؤمنانه را تجربه میکنند. پس اصولاً تمدن اسلامی -که یکی از جلوههای امروزش در جامعهی مدرن، راهپیمایی اربعین است- قدرت نسبت برقرار کردن با همه چیز را دارد. به نظرم مهمترین بحث راهپیمایی اربعین جلوهای است از نظریه پیوستگی که توانسته یک امر سنتی را از گذشته آورده و با عبور از عالم مدرن، کاملاً در یک ظهور اجتماعی به این گستردگی و با این ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نشان دهد.
🔍 متن کامل👇
https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43702
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📱https://eitaa.com/AmenaNews
#یادداشت_تمدنی
#بازنشر
🖊اربعین و «الهیات خدمت» (رویکرد تمدنی) | حجتالاسلام #دکتر_بابایی
🌀نظام ارتباطی «زائر ـ خادم» در #اربعین، دو عنصر کلیدی در مطالعات اجتماعیِ جهان اسلام پیش روی ما قرار میدهد: عنصر «زیارت»، و عنصر «خدمت». آنچه در این یادداشت کوتاه به آن اشاره میکنم موضوع «خدمت» در اربعین و ابعاد انسانی و جهانی آن در وضعیت کنونی دنیای اسلام است. تعبیر «#الهیات_خدمت» (theology of service) پیش از این در الهیات مسیحی مخصوصا در کلیسای کاتولیک در نسبت با خدا (خدمت به خدا) و خلق (خدمت به خلق) مطرح بوده است. در ادبیات جدید نیز موضوع «خدمت» را میتوان در اخلاق کاربردی (در تعریف «حرفه» به مثابه شغلی که «آرمان خدمت» داشته باشد) و در معنویتشناسی و معنویتهای نوظهور (داعیهی اخلاق اجتماعی در معنویتگرایی جدید و وجود نوعی از خودارضایی اخلاقی در آن) دنبال کرد.
🔹اما «الهیات خدمت» در تفکر اسلامی را میتوان هم در خدمت به خدا (قو علی خدمتک جوارحی)، هم در خدمت به دین، و هم در خدمت به انسان؛ مثل خدمت به امام (المواظبه علی خدمه الامام)، خدمت به پدر و مادر (در دعای 24 صحیفه سجادیه)، خدمت به عالم (احق الناس بالخدمه العالم)، خدمت به برادران دینی (اشرف العباده خدمتک اخوانک المومنین)، و خدمت به میهمان و غیره، جستجو کرد و به لحاظ نظری نیز نسبت بین «خدمت و معنویت» (اقتضائات و کارکردهای معنوی خدمت)، «خدمت و عزت» (اینکه خدمت نه به ذلت بلکه به عزت فرد میانجامد)، «خدمت و عدالت» (اینکه خدمت مناسبات عادلانه و برابریهای اجتماعی را موجب میگردد)، را تحلیل کرد، لیکن آنچه که من در این نوشته کوتاه بدان اشاره میکنم رابطه بین «خدمت و همبستگی» در فرهنگ اربعین و آوردههای اجتماعی و احیانا تمدنیِ آن است.
🔸نظام ارزشیِ «خدمت» در اربعین، اولا برخوردار از «خلوص خدمت» است (یعنی خدمت در برابر خدمت نیست، بلکه خدمت برای عشق است)، ثانیا خدمت به همه است (همه فارغ از دستهبندیهای فرهنگی، قومی، و حتی مذهبی مشمول خدمت هستند)، ثالثا خدمت همه جانبه است و همه زندگیِ خادم، حتی سایۀ شخص خادم (خدمت سایه) از جمله نذر و نذورات فرد خادم و در خدمت زوار قرار میگیرد.
🔹بر خلاف آنچه که در تاریخ خدمت تبشیریها در مسیحیت بوده که خدمت در آن راهی بوده است برای توسعه استعمار غرب، خدمت در اربعین امری معنوی، اخلاقی، و انسانی است که جامعه اربعینی را به خوشهای از نیکیهای متراکم و بلکه «خیر بزرگ جهانی» بدل میکند و آن را به آستانههای تمدن نزدیکتر میکند (تأمل کنید در آیۀ « مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ»). این خوشههای انباشته از نیکی و خیر، که همه خیر بودن آن را به زبان فطرت فهم و درک میکنند (اساسا زبان خدمت زبان فطرت است)، نوعی از یگانگی و توحید اجتماعی را ایجاد میکند و این بار به جای آنکه تقریب مذاهب و یا گفتگوی بینالادیان در سالنهای تشریفات معطل بماند، در موکبهای حسینی توسعه مییابد.
🔸بدینسان به نظر میرسد اگر الگوی «خدمت» و الهیات پشتیبان آن را بتوان به یک نظریه و یا به یک مدل ارتباطی در مناسبات انسانی و اسلامی تبدیل کرد میتوان زمینه را برای تحول اخلاقی و ترقی تمدنی در میان مسلمانان از بالکان تا بنگال و از شرق تا غرب فراهم نمود و افقهای جدیدی را فراروی انسان معاصر بازگشود.
❇️در این میان به نظر ضرورت دارد که نخبگان و کنشگران تمدنی در جهان اسلام نسبت به سرمایههای تمدنی در جهان اسلام (مانند #حج و اربعین) بیش از پیش اعتنا بورزند و نسبت به سرمایههای تمدنی دنیای اسلام بهوش باشند که آنها در حصار دولتهای عراق و عربستان نماند و تصمیم در بارۀ اکنون و آیندهی این سرمایهها نیز نه به دست سیاستمداران بلکه به دست عالمان و دانشمندان دنیای اسلام تعریف و تعیین شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📱https://eitaa.com/AmenaNews
#بازنشر
🎧هماندیشی #اربعین و تمدن نوین اسلامی
📅 زمان: ۱۴۰۲
🟨 قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
➖مخاطبان: طلاب،دانشجویان و علاقه مندان به مباحث تمدنی
⬅️ارائه دهندگان :
1️⃣فایل کامل هم اندیشی با حضور اساتید متعدد از کشورهای ایران، عراق،پاکستان
🌐http://dte.bz/3CFY9
2️⃣ حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا
◾️عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
🌐http://dte.bz/v9K0S
3️⃣حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری
◾️رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع
🌐http://dte.bz/vM6Nr
4️⃣دکتر رسول نوروزی
◾️استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🌐http://dte.bz/2SxQG
5️⃣دکتر شریف لک زایی
◾️دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🌐http://dte.bz/BtvQi
6️⃣دکتر عبدالامیر الاسدی
◾️دانشیار دانشکده علوم سیاسی دانشگاه مستنصریه عراق
🌐http://dte.bz/pvFfI
7️⃣دکتر فوزی التربیة
◾️عضو هیأت علمی دانشگاه مستنصریه عراق
🌐http://dte.bz/xunHM
8️⃣دکتر سید عباس قندیل
◾️استاد روابط بین الملل دانشگاه قائد اعظم اسلام آباد پاکستان
🌐http://dte.bz/h1Hrg
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📱https://eitaa.com/AmenaNews
📚#معرفی_کتاب
📖حركت الهي؛ تحليل تمدني راهپيمايي و زيارت اربعين
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📱https://eitaa.com/AmenaNews
📚#معرفی_کتاب
📖حركت الهي؛ تحليل تمدني راهپيمايي و زيارت اربعين
🖋به اهتمام هادي غياثيفتح آبادي
✅اثر پیش رو گردآوری و بازتولید بهمترین خوانشهای تمدنی از زیارت #اربعین حسینی است كه از محصولات گروه مطالعات قرآنی مهدویت و تمدن اندیشكده میباشد. آقای هادی غیاثی با ممارست بالا با جلب و کنار هم قرار دادن چندین تحلیل تمدنی و آیندهاندیشانه از اندیشمندان ایرانیِ دارای بینش و روش تمدنی توانسته است تابلویی جامع و گویا از تحلیل کلان و غایتگرایانه زیارت و پیادهروی جهانی اربعین را به تصویر كشد كه پژوهشگران را در فهم عمیقتر ممیزات و مشخِصات زیارت تمدنساز اربعین یاری میكند.
✅سطوح مواجهه هر کنشگر با زیارت اربعین متفاوت است. یک سطح عینی و مهم، رویداد و سفر معنوی و راهپیمایی سه تا 10 روزهای است که باید در نظر به "فهم و رصد" و در عمل، به "شیرینتر، ایمنتر و گستردهتر شدنش" اندیشید. اما سطحی عمیقتر، یک فناوری فرهنگی اجتماعی بزرگ در جامعه شیعیان را مینمایاند که میتواند با الهامبخشی، به توسعه، تحول و حل مسائل کشوری چون عراق، منطقهای چون غرب آسیا، جهان اسلام و جهان انسانی گره بخورد چرا که بر مشارکت، مواسات، محبت، مدارا، حرکت، عزت، وحدت و قیامی اِشعار دارد که گمشده جهان مستضعفین است.
✅اما در عمیقترین سطح، اربعین آیه و جاده عظمایی است که تحقق عزم انبیاء و صالحان مبنی بر تامیت نور الهی و مرکزیت امام در عالم را بما وعده میدهد. و نه یک وعده، بلکه یک وصال و فوز بزرگ را در نزدیکی ما عیان کرده است (انهُم یرونه بعیدا و نراه قریبا). الهیات تمدنی اربعین این سطح را نشانه گرفته و مورد کاوش قرار میدهد.
✅از آنجا که این سطح و برش در دیدگاهها و راهبریهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیتالله خامنهای هم مورد توجه بوده، ایشان تعبیر "حرکت الهی" را نخستین بار برای زیارت و حماسه اربعین به کار بردند و عنوان این اثر هم از همین تعبیر الهام گرفته شد.
💢لازم به ذکر است، در این کتاب سعی شده چند نوشتار از اندیشمندان شامل مهمترین رویکردها در تحلیل تمدنی زیارت اربعین مورد استفاده قرار گیرد. محمدهادی همایون با موضوع «ابعاد تمدنی عاشورا و اربعین»، حجتالاسلام حبیبالله بابایی با عنوان «راه اربعین، راهی به آن سوی تمدن»، سیدمجید امامی و هادی غیاثی با عنوان «همگرایی تمدنی در طریق زیارت؛ با تأکید بر پیادهروی اربعین»، محمدمهدی ذوالفقارزاده و رضا مسعودی با عنوان «مؤلفههای کلیدی چشماندازپردازی در جریان اربعین حسینی»، سیدمجید مطهرینژاد با عنوان «جایگاه و ظرفیتهای تمدنی پدیده آیاتی اربعین» نوشتار خود را ارائه دادند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📱https://eitaa.com/AmenaNews