eitaa logo
آمنا
243 دنبال‌کننده
33 عکس
5 ویدیو
4 فایل
پورتال تمدن اسلامی http://amena.bou.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
👈 کتاب «رنج عرفانی و شور اجتماعی»، روایتی «متعهّدانه» (در تضاد با روایتِ فدیه‌ای) از عاشورا 📝 شبیه‌سازی‌های صوری بین اسلام و مسیحیت و گاه هم استفاده از واژه‌های مشترک خلط و خبط‌های عمیقی را در الهیات تطبیقی موجب می‌گردد که لازم است پیوسته آن را توضیح داد و از این‌همانی‌سازی‌های سطحی جلوگیری کرد. یکی از این واژگان مشترک در زبان انگلیسی کلمه redemption  (رهایی‌) است که در غربِ مسیحی هم در مورد آلام عیسی مسیح بکار رفته است، و هم ۴در مورد آلام اهل بیت علیهم‌السلام و مصائب امام حسین علیه‌السلام (مثلا در کتاب محمود ایوب با عنوان Redemptive Suffering in Islam: A Study of the Devotional Aspects of Ashura in Twelver Shi'ism) استفاده شده است. واژه دیگری که بستر این التقاط معنایی را میان دو طیف فکری مدرن و سنتی موجب گردیده است، کلمه رنج (suffering) در ادبیات مسیحی و طرح و بحث از آن را در فضای اندیشه اسلامی است که گاه بدفهمی‌هایی را موجب گردیده است. کتاب «رنج عرفانی و شور اجتماعی» که از منظر روشنفکری متهم به نگاه فدیه‌ای به ، و از منظر سنتی متهم به نگرش عرفی و سکولار به عاشورا است در میانۀ نگاه عرفی و نگاه فدیه‌ای قرار گرفته است. این کتاب که طراحی گام‌های اولیۀ آن در دانشگاه ویرجینا و پایان آن در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بوده، هرچند سویه‌های دنیوی و کارکردهای اجتماعی عاشورا در عصر جدید را پی گرفته است، ولی در این جستجو علاوه بر گفتگو و همزیستی بین‌الادیان بر مبنا و محور «آلام متعالیِ امامِ شهید»، به عنصر «رهایی»، «نجات»، و «ابدیت»ِ مشترک بین الادیان در پرتو ذکر مصائب امام ـ امت (امام به مثابه امت یا امام در مقیاس امت) نیز می‌پردازد و آن را به لحاظ کلامی و الهیاتی امری محتمل و موثر در دورۀ غیبت می‌داند. به بیان دیگر، پی گرفتن ابعاد دنیوی، اجتماعی و تمدنیِ عاشورا نه به معنای تقلیل و فروکاستن عاشورا به مسئله‌های عصری و معضلات اجتماعی است، بلکه به معنای بسط و توسعه عاشورا از امور عرفانی به ساحات عرفی، و از عرصه‌های دینی به ساحت‌های دنیویِ زمانه است. بسط الهیات عاشورا از دین به دنیا بسیار متفاوت است از فروکاستن عاشورا و ابعاد غیبیِ آن به اموری محسوس، اینجایی، و اکنونی. از این رو لازم است چندین نکته را در بارۀ «نظریۀ رنج عرفانی» در کتاب فوق و آنچه آن را از نگرش‌های فدیه‌ای جدا کرده و بلکه آن را در تقابل با رویکردهای فدیه‌ای قرار می‌دهد، متذکر شد: 👇👇👇 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
👈۱. نخست اینکه، هم در نگرش متعهدانه و هم در نگرش فدیه‌ای، رنجِ رخ‌داده برای امامی همچون امام حسین علیه السلام یا پیامبری همچون عیسی مسیح علیه السلام (طبق باور مسیحیان)، «رنج برای» (suffering for) یا رنج خودخواسته، رنج معنادار، رنج سازنده، و البته رنجی ثمربخش است، لیکن متعلق «برای» (for) در نگرش فدیه‌ای دفع بلا و بخشش گناه است (نگرش سلبی در جهت دفع گناه)، در حالی که متعلق «برای» در نگرش متعهدانه به عاشورا، هدایت انسان و مصونیت او در برابر گناه در همین دنیا (و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة وحیرة الضلالة) است. اینکه مرحوم قاضی طباطبایی مسیر توسل به سیدالشهداء را در سلوک الی الله  حیاتی می‌داند و «آن حضرت را برای رفع حجاب و موانع طریق نسبت به سالکین راه خدا دارای عنایتی عظیم» معرفی می‌کند، بر همین معنای ایجابی عاشورا دلالت دارد. پروفسور محمد که مقاله‌ای را با عنوان «Ashura» در مجلهISLAMOCHRISTANA در سال 2010 نوشته است، به همین ایدۀ «رنج برای» در کتاب «رنج عرفانی و شور اجتماعی» اشاره می‌کند و ابعاد سازنده آن را چنین توضیح می‌دهد «که اگرچه رنج امام حسین‌ع می‌تواند تأثیری در دوری مردم از گناه داشته و زندگی اجتماعی را به سمت همبستگی پیش ببرد، ولی همواره در توجه به رنج‌ها و آلام فرد بی‌گناه، خطر انتقام کور وجود دارد. «نظریه رنج متعالی» این نکته را پاسخ می‌دهد که گرایش به خشونت در یاد آلام امام مظلوم زمانی از بین می‌رود که آلام و مصائب امام را به گونه‌ای یاد کنند که این یاد، ما را به ارزش‌های آن امامِ شهید کامل رهنمون شود. در این گونه از یادکردن، تمرکز نه بر آن «رنج» بلکه بر آن هدفی است که رنج و درد برای آن شکل گرفته و تحمل گردیده است.» (ص۲۵). لگنهاوسن این نکته را ادامه داده و می‌گوید که «گناهان ما با خون شهدا شسته نمی‌شود، بلکه از رهگذر  تأمل بر الگوی زندگی شهید و التزام و تعهد به اخلاق دینی و اصول معنوی‌ شهداست که آدمی راه صلاح می‌رود و گناه‌اش از بین می‌رود.» ۲. در نگرش فدیه‌ای، فرد متعهد، آن امام یا آن پیامبر کشته‌شده است و مردم در برابر آن رنج و مصیبت و درد و کشته‌شدن تعهدی و مسئولیتی ندارند، در حالی که در نگرش تعهدآورانه از «رنج متعالی»، وجود مسئولیت و تعهد امام، تعهد امت را زائل نمی‌کند. هر میزان امام تعهد بیشتری پیدا می‌کند، امت نیز به همان اندازه متعهد می‌شود. عدم تعادل و توازن بین تعهد امام و تعهد امت موجب شکاف بین امت و امام و جدایی امت از امام و انحراف و گمراهی امت از مسیر امام می‌گردد. ۳. در نگرش فدیه‌ای نوعی از خودخواهی انسان و شاید خودمرکزی (نوعی از انسان‌خدایی) نهفته است که درآن انسان (آنهم انسان عرفی‌زده و دنیوی شده) در مرکز قرار می‌گیرد و پیامبر و امام، تبدیل به دیگریِ (other) او می‌شود، دیگری‌ای که باید در خدمت انسانِ دنیوی‌شده قرار بگیرد و مسئولیت خطاهای انسان را برعهده بگیرد و به وقت‌اش هم باید برای همین انسان عُرفی و گناهان او فدا شود. تحلیل یا توصیفی که رنه ژیراد از فرایند بلاگردانی (scapegoating process) در وضعیت تضاد و تنازع انسانی (جامعه هابزی) مطرح کرده و کشته شدن عیسای بی‌گناه مظلوم را عامل وفاق و اشتراک و انسجام بین فردهای دشمن توصیف می‌کند بر همین اساس است؛ ولی در نگرش متعهدانه، پیامبرِ شهید و یا امامِ شهید، نه دیگریِ ما، بلکه خودیِ ما و از ماست و برای رهایی از ویژگی‌های نزاع و دشمنی بین انسان و انسان، باید نسبت به آن امام ـ امت «معرفت» پیدا کرد، به او محبت ورزید، و در عشق به او خود را فدا کرد. تأسی به امام و کسب روحیۀ فداکاری از سوی امت، نه به معنای توکیل (وکیل کردن امام و سپردن مسئولیت خود به او) بلکه به معنای توکل (یا همان تعهد و به‌دوش کشیدن مسئولیت خود) است که با نگرش فدیه‌ای تفاوت‌های بنیادینی دارد. 🔍منبع ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
💢 دفتر اول از کتاب «درآمدی بر تفسیر تمدنی» از چاپ خارج شد. ✅مجموعه حاضر، حاصل سلسله‌ نشست‌هایی در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی است که بر محور چند پرسش قرآنی ـ تمدنی شکل گرفته است. آنچه از این گفتارها و هم‌اندیشی‌ها به دست آمده، نگاه مشترک، ادبیات مشترک، مبانی مشترک، و گاه روش‌ها، اصول، و قواعد مشترک در ذهنیّت پژوهشگرانِ ممتاز در فهم تمدنیِ قرآن است که در این کتاب توسط خانم دکتر نجم گردآوری و تدوین شده است. بی‌شک مضامین جدید و رویکردهای متفاوت در تفسیر تمدنی قرآن می‌تواند افق‌های معنایی جدیدی را در نگرش تمدنی و امت‌پایه به قرآن بگشاید و زمینه را برای تأملات و تحقیقات تمدنیِ قرآن‌بنیان فراهم سازد. امید می‌رود این مجموعه، تا دفتر چهاردهم به صورت ترتیبی و موضوعی ادامه داشته باشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
✳️ اولین همایش بین‌المللی «جایگاه علم در تمدن نوین اسلامی» ۸ و ۹ آبان ۱۴۰۳ برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا ۱۵ مهر ۱۴۰۳ می باشد. لینک کوتاه خبر: https://sokhanetarikh.com/?p=15998 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
❇️مفهوم "امت القطب" در اندیشه مُنی ابوالفضل 🔸مُنی ابوالفضل، فیلسوف و متفکر مصری، مفهومی نوین تحت عنوان "امت القطب" را در فلسفه سیاسی اسلام ارائه می‌کند. این مفهوم، به مثابه "قطب عالم" یا "مرکز ثقل بشری" توصیف می‌شود که اقوام و ملت‌های مختلف را به سوی خود جذب می‌کند و به عنوان نقطه کانونی هویت و وحدت عمل می‌کند. 🌀ابوالفضل بر این باور است که "امت القطب" صرفاً یک اجتماع تصادفی از افراد نیست، بلکه "بازکشنگران استقطابی" است که واحدهای اولیه را به سوی خود جلب می‌کند. این واحدها، در "بوتقه" امت القطب ذوب شده و هویتی متمایز و یگانه را تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر، امت القطب، اقوام و رنگ‌های مختلف را گرد هم می‌آورد و از طریق "موج‌های تابش و جاذبه" متوالی، عناصر متباین را در "بوتقه‌ای جامع" ذوب می‌کند، بدون آنکه هویت و ویژگی‌های منحصر به فرد هر یک از آنها را از بین ببرد. 🔹ابوالفضل با جمع‌آوری تمایز و وحدت به این طریق، "امت" را به عنوان تجلی عملی "آن آرمان تحقق‌یافته‌ای" معرفی می‌کند که "همواره تمدن اسلامی را متمایز کرده است." 🌐جهت مطالعه بیشتر کلیک نمایید. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
🎙 ظرفیت‌سازی تمدنی در راه‌پیمایی اربعین گفتاری از دکتر : 🔹، یک مرکز قُدسی دارد. در راه‌پیمایی ، مرکز قُدسی همان امام حسین(علیه‌السلام) است. مردم به سویی روان هستند که امام حسین(علیه‌السلام) است. مطلب دیگری که در تمدن دیده می‌شود و خیلی مهم است، گسترش جغرافیایی است. راه‌پیمایی اربعین، راه‌پیمایی ملی نیست؛ برای کشور خاصی نیست و جنبه‌ای فراملی دارد. این خود، نشان‌دهنده یک زیست تمدنی است. 🔸در راه‌پیمایی اربعین هم، ممکن است همه خیلی مقید به احکام نباشند؛ اما آنجا زندگی مؤمنانه و نظمی مؤمنانه را تجربه می‌کنند. پس اصولاً تمدن اسلامی -که یکی از جلوه‌های امروزش در جامعه‌ی مدرن، راه‌پیمایی اربعین است- قدرت نسبت برقرار کردن با همه چیز را دارد. به نظرم مهم‌ترین بحث راه‌پیمایی اربعین جلوه‌ای است از نظریه پیوستگی که توانسته یک امر سنتی را از گذشته آورده و با عبور از عالم مدرن، کاملاً در یک ظهور اجتماعی به این گستردگی و با این ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نشان دهد. 🔍 متن کامل👇 https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43702 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📱https://eitaa.com/AmenaNews
🖊اربعین و «الهیات خدمت» (رویکرد تمدنی) | حجت‎الاسلام 🌀نظام ارتباطی «زائر ـ خادم» در ، دو عنصر کلیدی در مطالعات اجتماعیِ جهان اسلام پیش روی ما قرار می‌دهد: عنصر «زیارت»، و عنصر «خدمت». آنچه در این یادداشت کوتاه به آن اشاره می‌کنم موضوع «خدمت» در اربعین و ابعاد انسانی و جهانی آن در وضعیت کنونی دنیای اسلام است. تعبیر «» (theology of service) پیش از این در الهیات مسیحی مخصوصا در کلیسای کاتولیک در نسبت با خدا (خدمت به خدا) و خلق (خدمت به خلق) مطرح بوده است. در ادبیات جدید نیز موضوع «خدمت» را می‌توان در اخلاق کاربردی (در تعریف «حرفه» به مثابه شغلی که «آرمان خدمت» داشته باشد) و در معنویت‌شناسی و معنویت‌های نوظهور (داعیه‌ی اخلاق اجتماعی در معنویت‌گرایی جدید و وجود نوعی از خودارضایی اخلاقی در آن) دنبال کرد. 🔹اما «الهیات خدمت» در تفکر اسلامی را می‌توان هم در خدمت به خدا (قو علی خدمتک جوارحی)، هم در خدمت به دین، و هم در خدمت به انسان؛ مثل خدمت به امام (المواظبه علی خدمه الامام)، خدمت به پدر و مادر (در دعای 24 صحیفه سجادیه)، خدمت به عالم (احق الناس بالخدمه العالم)، خدمت به برادران دینی (اشرف العباده خدمتک اخوانک المومنین)، و خدمت به میهمان و غیره، جستجو کرد و به لحاظ نظری نیز نسبت بین «خدمت و معنویت» (اقتضائات و کارکردهای معنوی خدمت)، «خدمت و عزت» (اینکه خدمت نه به ذلت بلکه به عزت فرد می‌انجامد)، «خدمت و عدالت» (اینکه خدمت مناسبات عادلانه و برابری‌های اجتماعی را موجب می‌گردد)، را تحلیل کرد، لیکن آنچه که من در این نوشته کوتاه بدان اشاره می‌کنم رابطه بین «خدمت و همبستگی» در فرهنگ اربعین و آورده‌های اجتماعی و احیانا تمدنیِ آن است. 🔸نظام ارزشیِ «خدمت» در اربعین، اولا برخوردار از «خلوص خدمت» است (یعنی خدمت در برابر خدمت نیست، بلکه خدمت برای عشق است)، ثانیا خدمت به همه است (همه فارغ از دسته‌بندی‌های فرهنگی، قومی، و حتی مذهبی مشمول خدمت هستند)، ثالثا خدمت همه جانبه است و همه زندگیِ خادم، حتی سایۀ شخص خادم (خدمت سایه) از جمله نذر و نذورات فرد خادم و در خدمت زوار قرار می‌گیرد. 🔹بر خلاف آنچه که در تاریخ خدمت تبشیری‌ها در مسیحیت بوده که خدمت در آن راهی بوده است برای توسعه استعمار غرب، خدمت در اربعین امری معنوی، اخلاقی، و انسانی است که جامعه اربعینی را به خوشه‌ای از نیکی‌های متراکم و بلکه «خیر بزرگ جهانی» بدل می‌کند و آن را به آستانه‌های تمدن نزدیک‌تر می‌کند (تأمل کنید در آیۀ « مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ»). این خوشه‌های انباشته از نیکی‌ و خیر، که همه خیر بودن آن را به زبان فطرت فهم و درک می‌کنند (اساسا زبان خدمت زبان فطرت است)، نوعی از یگانگی و توحید اجتماعی را ایجاد می‌کند و این بار به جای آنکه تقریب مذاهب و یا گفتگوی بین‌الادیان در سالن‌های تشریفات معطل بماند، در موکب‌های حسینی توسعه می‌یابد. 🔸بدین‌سان به نظر می‌رسد اگر الگوی «خدمت» و الهیات پشتیبان آن را بتوان به یک نظریه و یا به یک مدل ارتباطی در مناسبات انسانی و اسلامی تبدیل کرد می‌توان زمینه را برای تحول اخلاقی و ترقی تمدنی در میان مسلمانان از بالکان تا بنگال و از شرق تا غرب فراهم نمود و افق‌های جدیدی را فراروی انسان معاصر بازگشود. ❇️در این میان به نظر ضرورت دارد که نخبگان و کنشگران تمدنی در جهان اسلام نسبت به سرمایه‌های تمدنی در جهان اسلام (مانند و اربعین) بیش از پیش اعتنا بورزند و نسبت به سرمایه‌های تمدنی دنیای اسلام بهوش باشند که آنها در حصار دولت‌های عراق و عربستان نماند و تصمیم در بارۀ اکنون و آینده‌ی این سرمایه‌ها نیز نه به دست سیاستمداران بلکه به دست عالمان و دانشمندان دنیای اسلام تعریف و تعیین شود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📱https://eitaa.com/AmenaNews
🎧هم‌اندیشی و تمدن نوین اسلامی 📅 زمان: ۱۴۰۲ 🟨 قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ➖مخاطبان: طلاب،دانشجویان و علاقه مندان به مباحث تمدنی ⬅️ارائه دهندگان : 1️⃣فایل کامل هم اندیشی با حضور اساتید متعدد از کشورهای ایران، عراق،پاکستان 🌐http://dte.bz/3CFY9 2️⃣ حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا ◾️عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی 🌐http://dte.bz/v9K0S 3️⃣حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری ◾️رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع 🌐http://dte.bz/vM6Nr 4️⃣دکتر رسول نوروزی ◾️استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐http://dte.bz/2SxQG 5️⃣دکتر شریف لک زایی ◾️دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐http://dte.bz/BtvQi 6️⃣دکتر عبدالامیر الاسدی ◾️دانشیار دانشکده علوم سیاسی دانشگاه مستنصریه عراق 🌐http://dte.bz/pvFfI 7️⃣دکتر فوزی التربیة ◾️عضو هیأت علمی دانشگاه مستنصریه عراق 🌐http://dte.bz/xunHM 8️⃣دکتر سید عباس قندیل ◾️استاد روابط بین الملل دانشگاه قائد اعظم اسلام آباد پاکستان 🌐http://dte.bz/h1Hrg ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📱https://eitaa.com/AmenaNews
📚 📖حركت الهي؛ تحليل تمدني راهپيمايي و زيارت اربعين ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📱https://eitaa.com/AmenaNews
📚 📖حركت الهي؛ تحليل تمدني راهپيمايي و زيارت اربعين 🖋به اهتمام هادي غياثي‌فتح آبادي ✅اثر پیش رو گردآوری و بازتولید بهمترین خوانش‌های تمدنی از زیارت حسینی است كه از محصولات گروه مطالعات قرآنی مهدویت و تمدن اندیشكده می‌باشد. آقای هادی غیاثی با ممارست بالا با جلب و کنار هم قرار دادن چندین تحلیل تمدنی و آینده‌اندیشانه از اندیشمندان ایرانیِ دارای بینش و روش تمدنی توانسته است تابلویی جامع و گویا از تحلیل کلان و غایت‌گرایانه زیارت و پیاده‌روی جهانی اربعین را به تصویر كشد كه پژوهشگران را در فهم عمیق‌تر ممیزات و مشخِصات زیارت تمدن‌ساز اربعین یاری می‌كند. ✅سطوح مواجهه هر کنشگر با زیارت اربعین متفاوت است. یک سطح عینی و مهم، رویداد و سفر معنوی و راهپیمایی سه تا 10 روزه‌ای است که باید در نظر به "فهم و رصد" و در عمل، به "شیرین‌تر، ایمن‌تر و گسترده‌تر شدنش" اندیشید. اما سطحی عمیق‌تر، یک فناوری فرهنگی اجتماعی بزرگ در جامعه شیعیان را می‌نمایاند که می‌تواند با الهام‌بخشی، به توسعه، تحول و حل مسائل کشوری چون عراق، منطقه‌ای چون غرب آسیا، جهان اسلام و جهان انسانی گره بخورد چرا که بر مشارکت، مواسات، محبت، مدارا، حرکت، عزت، وحدت و قیامی اِشعار دارد که گمشده جهان مستضعفین است. ✅اما در عمیق‌ترین سطح، اربعین آیه و جاده عظمایی است که تحقق عزم انبیاء و صالحان مبنی بر تامیت نور الهی و مرکزیت امام در عالم را بما وعده می‌دهد. و نه یک وعده، بلکه یک وصال و فوز بزرگ را در نزدیکی ما عیان کرده است (انهُم یرونه بعیدا و نراه قریبا). الهیات تمدنی اربعین این سطح را نشانه گرفته و مورد کاوش قرار می‌دهد. ✅از آنجا که این سطح و برش در دیدگاه‌ها و راهبری‌های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم مورد توجه بوده، ایشان تعبیر "حرکت الهی" را نخستین بار برای زیارت و حماسه اربعین به کار بردند و عنوان این اثر هم از همین تعبیر الهام گرفته شد. 💢لازم به ذکر است، در این کتاب سعی شده چند نوشتار از اندیشمندان شامل مهم‌ترین رویکردها در تحلیل تمدنی زیارت اربعین مورد استفاده قرار گیرد. محمدهادی همایون با موضوع «ابعاد تمدنی عاشورا و اربعین»،‌ حجت‌الاسلام حبیب‌الله بابایی با عنوان «راه اربعین،‌ راهی به آن سوی تمدن»، سیدمجید امامی و هادی غیاثی با عنوان «همگرایی تمدنی در طریق زیارت؛ با تأکید بر پیاده‌روی اربعین»، محمدمهدی ذوالفقارزاده و رضا مسعودی با عنوان «مؤلفه‌های کلیدی چشم‌اندازپردازی در جریان اربعین حسینی»، سیدمجید مطهری‌نژاد با عنوان «جایگاه و ظرفیت‌های تمدنی پدیده آیاتی اربعین» نوشتار خود را ارائه دادند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📱https://eitaa.com/AmenaNews
🎙چهار پادپخش درباره تمدن نوین اسلامی 🔹 میزبان: مجید نقدی 🔸 میهمان: حجت‌الاسلام دکتر محسن 🔖تهیه شده توسط دفتر تبلیغات اسلامی تهران (رادیو ود) 🎧 پادپخش شماره ۱۵ ـ مفهوم و چگونگی پیوند آن با گذشته تمدنی مسلمانان. آیا تمدن نوین اسلامی به مفهوم احیا گذشته تمدنی مسلمانان است یا پدید آوردن یک تمدن کاملا جدید و یا نوسازی میراث تمدنی گذشته و یا احیای مجد و عظمت گذشته؟ https://eitaa.com/MohsenAlviri/3003 🎧 پادپخش شماره ۱۶ ـ مشکلات کنونی جامعه و امکان حرکت تمدنی. با توجه به انواع مشکلات ریز و درشت موجود چگونه می‌توان به وقوع تمدن نوین اسلامی امید بست؟ تراز حرکت تمدنی چیست؟ حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی در سطح اسلامی با توجه به انبوه چالش‌ها و مشکلات کنونی چگونه می‌تواند صورت بندد؟ https://eitaa.com/MohsenAlviri/3004 🎧 پادپخش شماره ۱۷ ـ درس‌ها و تجربه‌های تمدن پیشین اسلامی. تمدن پیشین اسلامی مگر در یک جامعه آرام و آزاد پدیدار شد؟ مگر نه این که پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله بلافاصله جنگ‌های موسوم به رده آغاز شد و پس از آن ناآرامی‌ها و جنگ‌های داخلی و ستمگری‌های زیادی در عهد خلافت اموی و عباسی در جامعه اسلامی وجود داشت؟ آیا تمدن‌ها همسان حکومت‌ها هستند؟ https://eitaa.com/MohsenAlviri/3005 🎧 پادپخش شماره ۱۸ ـ نقطه آغاز برای حرکت تمدنی. برای سهم‌آفرینی در تمدن نوین اسلامی از کجا باید آغاز کنیم؟ چرا تغییر نگاه و کوشش برای برخوردای یکایک مردم از بینش تمدنی نقطه آغاز به شمار می‌رود؟ https://eitaa.com/MohsenAlviri/3006 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📱https://eitaa.com/AmenaNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Globalization of Transnational Religious Capacities.pdf
283.3K
📃 Globalization of Transnational Religious Capacities: A Strategy Towards the Islamic Ummah: Investigating the Great Arba’in Religious Event | Ehsan Amini Baghbaderani 🔖جهانی شدن ظرفیت‌های دینی فراملی: راهبردی به سوی امت اسلامی: بررسی واقعه بزرگ مذهبی 📙 Transnational Islam and Muslim Politics: Policies, Identities, and Ideologies 🏬 ISTANBUL UNIVERSITY PRESS ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
📃 Globalization of Transnational Religious Capacities: A Strategy Towards the Islamic Ummah: Investigating the Great Arba’in Religious Event 🔖جهانی شدن ظرفیت‌های دینی فراملی: راهبردی به سوی امت اسلامی: بررسی واقعه بزرگ مذهبی 🖊 To achieve the width and maneuverability of the soft power of the Islamic world, Islam needs to globalize its religious capacities to enable the formation of the Islamic ummah. To have this event occur, we must act on the discourse of Islam in the international environment based on fitrah with a focus on the ummah. Fitrah [innate nature] is considered to be one of the main topics in the Islamic religion as an intrinsic philosophical layer of Islam regarding intercultural and multicultural dialogue, while the ummah is considered an external operational layer of Islam in international dialogue. This study examines as a case the various dimensions of the large community of Arba’in, one of Islam’s innate transnational religious capacities. Nowadays, the Arba’in community has become a transnational ritual with indigenous and intercultural characteristics and the potential to focus on the Islamic ummah and its formation. This research addresses the challenges in forming the Islamic ummah and the globalization of innate and transnational religious capacities as the strategy for achieving it. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
📃 Globalization of Transnational Religious Capacities: A Strategy Towards the Islamic Ummah: Investigating the Great Arba’in Religious Event 🔖جهانی شدن ظرفیت‌های دینی فراملی: راهبردی به سوی امت اسلامی: بررسی واقعه بزرگ مذهبی اربعین 🖊اسلام برای دستیابی به توسعه قدرت نرم جهان اسلام، نیاز دارد تا ظرفیت‌های دینی خود را در مقیاس جهانی فعال سازد تا بتواند تشکیل امت اسلامی را ممکن بسازد. برای وقوع این امر، باید بر اساس گفتمان اسلام و بر پایهٔ فطرت در فضای بین‌الملل آنهم با محوریت امت عمل کرد. فطرت یکی از موضوعات اصلی دین اسلام به عنوان لایه درونی فلسفی اسلام در گفت‌وگوی بین فرهنگی و بلکه چندفرهنگی به شمار می‎رود، در حالی که امت به عنوان لایه عملیاتی بیرونی اسلام در گفتگوهای بین المللی محسوب می‌شود. این پژوهش به صورت موردی به بررسی ابعاد مختلف اجتماع بزرگ اربعین بعنوان یکی از ظرفیت‎های فطری دینی و فراملی اسلام می‎پردازد. امروزه اجتماع اربعین به یک آئین فراملی با ویژگی‎های بومی و بین فرهنگی تبدیل شده است که می‌تواند با تمرکز بر امت اسلامی، زمینه‌هایی شکل‌بندی امت را فراهم می‌سازد. این پژوهش به چالش‎های شکل‌گیری امت اسلامی و چالش‌های جهانی‌شدنِ ظرفیت‎های دینی - فطری به مثابه راهبرد دستیابی به امت - تمدن می‎پردازد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
**فراخوان ثبت نام در دومین دوره تمدن نوین اسلامی: دوران جدید** ⭕️به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تمدنی شهید صدر(ره) دومین دوره تمدن نوین اسلامی از سوی این پژوهشکده و با حضور اساتید و صاحب نظران کشوری در حیطه مطالعات تمدنی، تحت عنوان «دوران جدید» و در قالب یک دوره آموزشی و نظری در **روزهای ۱۸ تا ۲۰ شهریور‌ماه ۱۴۰۳** برگزار خواهد شد. 🔸کلیه علاقمندان(خواهران و برادران) دعوت می شود که برای ثبت نام به تارنمای پژوهشکده تمدنی شهید صدر(ره) مراجعه نموده و فرم ثبت نام را تکمیل کنند. 🛑متقاضیان جهت کسب اطلاع بیشتر به تارنمای پژوهشکده تمدنی شهید صدر(ره) به آدرس sadr.ihu.ac.ir و یا کانال این پژوهشکده در پیام رسان های ایتا و بله با آی دی @sadr_ir مراجعه کنند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽Arbaeen Is Building The New Islamic Civilization | Sayyid Muhammad Hashemi 🌀 آیا بر اساس مفاهیم ماتریالیسم بنا شده است؟ 🌀 برآوردن نیازهای برادران و خواهران مسلمان چقدر اهمیت دارد؟ 🌀زیارت چگونه فضایل زیبای الهی را متجلی می‎کند؟ 🌀زیارت اربعین چگونه تمدن نوین اسلامی را می‎سازد؟ ❇️سید محمد هاشمی در مورد چگونگی «اربعین در حال ساختن تمدن نوین اسلامی» صحبت می‌‎کند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
. 🎙 گفتگو، بررسی و تحلیل در برنامه ارغنون خرد، با موضوع: 🚩 «پیاده‌روی و دورنمای فرصت‌های تمدنی آن» با حضور : دکتر سید جواد میری دکتر محمدرضا بهمنی ◀️ نشست برگزار شده در ۱۲شهریور ۱۴۰۲ 📋محورهای بحث و گفتگو : 🔹ابعاد و مولفه‌های تمدنی پیاده‌روی اربعین 🔹 از اندیشه ملت-دولت تا اندیشه حرم 🔹پیاده‌روی اربعین از مناسک تا مدل مناسبات انسانی 🔹امکان‌سنجی مدل‌سازی فرهنگی، اجتماعی و حاکمیتی مبتنی بر ویژگی‌های تمدنی پیاده‌روی اربعین 🔹امکان‌سنجی مدل‌سازی مناسبات کشورهای اسلامی براساس الگوی هم افزایی در برگزاری آیین پیاده‌روی اربعین 🔹 ظرفیت اربعین برای اعتلای هویت امت اسلامی 🌐 مشاهده فایل تصویری کامل گفتگو در آپارات https://www.aparat.com/v/s42tskw ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
دوفصلنامهٔ The Extended Abstracts for the Contemporary Islamic World (Civilizational Perspective) (چکیده‌گسترده‌ها در بابِ جهان معاصر اسلام «چشم‌انداز تمدنی») مجوز انتشار گرفت. این مجله که به سه زبان انگلیسی (۲۰۰۰ کلمه) و عربی (۳۰۰ کلمه) و فارسی (۳۰۰ کلمه) منتشر خواهد شد، به نشر ایده‌های تمدنی در باب مسئله‌های کلان جهان اسلام (مسئله‌های راهبردی تمدنی) می‌پردازد. ویژگی نو و انحصار بفرد این مجله، تمرکز بر نظریه‌های معطوف به حل مسئله‌های تمدنی در دنیای اسلام است که باید در خلاصه‌ترین شکل خود (در قالب چکیده‌گسترده) در محافل علمیِ کشورهای اسلامی به بحث و گفتگو گذاشته شود. این سبک از نوشتن مسیری خواهد بود برای تفکر سریع و صریح در اساسی‌ترین مسئله‌های تمدنی مسلمانان. 🔖منبع ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 کلیپ معرفی کتاب گفتمان‎های تمدن اسلامی در ترکیه معاصر 📋 تالیف: دکتر رسول نوروزی‌فیروز ⏹ مدیر گروه مطالعات تمدنی مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔺چکیده: 🔹پژوهش حاضر با یک مقدمه که شامل بخشی از مباحث نظری است آغاز می‎شد. در ادامه در فصل نخست به بررسی تحولات ترکیه معاصر پرداخته شده است تا مخاطب تصویری روشن از تحولات دو قرن اخیر عثمانی ـ ترکیه داشته باشد. 🔹در فصل دوم به بررسی اندیشه‎های علامه بدیع الزمان سعید نورسی پرداخته می‎شود. 🔹در فصل سوم به اندیشه‎های نجم الدین اربکان اشاره می‎شود. لازم به ذکر است، که نجم‎الدین اربکان بیش از آنکه یک اندیشمند تمدنی باشد، یک اندیشمند سیاسی و یک فعال سیاسی است. 🔹 اختصاص فصلی نسبتا کوتاه به نجم الدین اربکان به منظور روشن شدن تفاوت دو رویکرد اسلامی درترکیه نسبت به نحوه مواجهه با مدرنیته، و همچنین نشان دادن قرابت‎های آن با سایر رویکردهای موجود در جهان اسلام است. 🔹در فصل چهارم اندیشه‎های فتح‎الله گولن پرداخته می‎شود و در نهایت در یک جمع‎بندی مباحث کتاب به پایان برده می‎شود. 📚 خرید نسخه فیزیکی از بوستان کتاب 📚 خرید نسخه دیجیتالی از پژوهان ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
🖊 سفرنامه حجت الاسلام دکتر مدیر پژوهشکده مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با عنوان «یادداشت سفر ازبکستان» ایشان در این یادداشت‎ها از نگاه تاریخی و تمدنی گزارشی از سفر ازبکستان و آسیای میانه ارائه شده است. ▪️قسمت اول: «زبان فارسی و تمدن اسلامی» ▫️قسمت دوم: «سنت در جامعهٔ ازبکی» ▪️قسمت سوم: (تاریخ مِنهای تمدن) ▫️قسمت پایانی: (درس‌های ازبکستان برای ما) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
🔖دکتر مختار رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کانال شخصی خود "منظاری ایرانی؛منظری عربی" منتشر نمود. «راز مانایی جنبش از اخوان تا حزب الله» 🔸ایده کلانی که همه جنبش های اسلامی معاصر در آن اشتراک نظر دارند؛ «مرجعیت نص دینی در عرصه های سیاسی-احتماعی» به لحاظ ایجابی و «مقاومت در برابر سلطه غرب در جهان اسلام» به لحاظ سلبی است؛ ایده ای که به رغم تنوع، جنبش های شیعی، سنی و زیدی معاصر حامل آن بوده اند. 🔹 وقتی ایتالیایی ها «عمر مختار» رهبر مبارزان لیبیایی را به شهادت رساندند، هرگز فکر نمی کردند او به مهم ترین نماد مقاومت در آن کشور برای مقابله با هر ظلمی در آینده تبدیل شود چون او حامل ایده ای بود که متوقف بر حضورش نبود. 🔸 یا وقتی حسن البنا در 22 سالگی بزرگترین جنبش اسلامی«اخوان المسلمین» را پایه گذاری کرد کسی شهادتش در 1949را پایان اخوان تلقی نکرد بلکه در نگاه پیروانش، رجل قرن العشرین شناخته شد و حضور معنایی ایده اش هنوز بر روح روان هر اخوانی سلطه دارد. 🔹یا وقتی در سال 2004شهید حسین الحوثی با آن کاریزمای منحصر به فرد، رهبری را به برادر جوانش عبدالملک واگذار کرد، نه تنها به افول جنبش منجر نشد، که جنبش کمتر از دو دهه ضریب تاثیر غیر قابل تصوری یافت. 🔸 یا طبیعی جلوه می‌نمود با شهادت سید عباس موسوی در سال 1992،جوانی 32 ساله که بنام سید حسن نصرالله به رهبری جنبش حزب الله رسیده هم پس از مدتی با افزایش ضریب جنبش از سطح محلی به ملی و منطقه ای با شهادت سرنوشتش رقم زده شود، همانگونه که با شهادت شیخ احمد یاسین نیر شهید رنتیسی ادامه دهنده او در حماس شد‌ و با شهادت هنیه نیز باید انتظار شهادت سنوار را داشت. 🔹خلاصه اینکه سرنوشت عام رهبران جنبش های اسلامی معاصر با شهادت رقم خورده اما مسیر جنبش ها تداوم داشته است لذا با وجود اهمیت نقش رهبران، باید پذیرفت که آنها علت العلل مانایی جنبش نبودند.بلکه دلیل مانایی جنبش های اسلامی از جمله حزب‌الله را باید در ایده ایجابی و سلبی که حمل می کنند، دنبال کرد. ایده ای که مهم ترین مولفه هویت بخش تعداد زیادی از مسلمان معاصر بوده است و با همه سختی شهادت رهبران، نباید علت العلل مانایی جنبش (ایده) به حاشیه رود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
«نصرٌ مِن الله و آیندهٔ مقاومت» با حضور اساتید ۱. یوسف ناصری (رئیس مجلس ادیان عراق) ۲. طلال عتریسی (جامعة المعارف، بیروت) ۳. فوزی العلوی (دانشگاه زیتونه، تونس) ۴. محمدعلی میرزایی (جامعة المصطفی، ایران) ۵. حبیب الله بابایی(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ایران) ۶. مختار شیخ حسینی (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ایران) دبیر علمی: مصطفی خرم آبادی روز یکشنبه، تاریخ ۱۵ مهر ماه ساعت ۹ تا ۱۲ به وقت ایران لینک حضور dte.bz/scscenter 🏢پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews