#یادداشت_تمدنی
#بازنشر
🖊اربعین و «الهیات خدمت» (رویکرد تمدنی) | حجتالاسلام #دکتر_بابایی
🌀نظام ارتباطی «زائر ـ خادم» در #اربعین، دو عنصر کلیدی در مطالعات اجتماعیِ جهان اسلام پیش روی ما قرار میدهد: عنصر «زیارت»، و عنصر «خدمت». آنچه در این یادداشت کوتاه به آن اشاره میکنم موضوع «خدمت» در اربعین و ابعاد انسانی و جهانی آن در وضعیت کنونی دنیای اسلام است. تعبیر «#الهیات_خدمت» (theology of service) پیش از این در الهیات مسیحی مخصوصا در کلیسای کاتولیک در نسبت با خدا (خدمت به خدا) و خلق (خدمت به خلق) مطرح بوده است. در ادبیات جدید نیز موضوع «خدمت» را میتوان در اخلاق کاربردی (در تعریف «حرفه» به مثابه شغلی که «آرمان خدمت» داشته باشد) و در معنویتشناسی و معنویتهای نوظهور (داعیهی اخلاق اجتماعی در معنویتگرایی جدید و وجود نوعی از خودارضایی اخلاقی در آن) دنبال کرد.
🔹اما «الهیات خدمت» در تفکر اسلامی را میتوان هم در خدمت به خدا (قو علی خدمتک جوارحی)، هم در خدمت به دین، و هم در خدمت به انسان؛ مثل خدمت به امام (المواظبه علی خدمه الامام)، خدمت به پدر و مادر (در دعای 24 صحیفه سجادیه)، خدمت به عالم (احق الناس بالخدمه العالم)، خدمت به برادران دینی (اشرف العباده خدمتک اخوانک المومنین)، و خدمت به میهمان و غیره، جستجو کرد و به لحاظ نظری نیز نسبت بین «خدمت و معنویت» (اقتضائات و کارکردهای معنوی خدمت)، «خدمت و عزت» (اینکه خدمت نه به ذلت بلکه به عزت فرد میانجامد)، «خدمت و عدالت» (اینکه خدمت مناسبات عادلانه و برابریهای اجتماعی را موجب میگردد)، را تحلیل کرد، لیکن آنچه که من در این نوشته کوتاه بدان اشاره میکنم رابطه بین «خدمت و همبستگی» در فرهنگ اربعین و آوردههای اجتماعی و احیانا تمدنیِ آن است.
🔸نظام ارزشیِ «خدمت» در اربعین، اولا برخوردار از «خلوص خدمت» است (یعنی خدمت در برابر خدمت نیست، بلکه خدمت برای عشق است)، ثانیا خدمت به همه است (همه فارغ از دستهبندیهای فرهنگی، قومی، و حتی مذهبی مشمول خدمت هستند)، ثالثا خدمت همه جانبه است و همه زندگیِ خادم، حتی سایۀ شخص خادم (خدمت سایه) از جمله نذر و نذورات فرد خادم و در خدمت زوار قرار میگیرد.
🔹بر خلاف آنچه که در تاریخ خدمت تبشیریها در مسیحیت بوده که خدمت در آن راهی بوده است برای توسعه استعمار غرب، خدمت در اربعین امری معنوی، اخلاقی، و انسانی است که جامعه اربعینی را به خوشهای از نیکیهای متراکم و بلکه «خیر بزرگ جهانی» بدل میکند و آن را به آستانههای تمدن نزدیکتر میکند (تأمل کنید در آیۀ « مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ»). این خوشههای انباشته از نیکی و خیر، که همه خیر بودن آن را به زبان فطرت فهم و درک میکنند (اساسا زبان خدمت زبان فطرت است)، نوعی از یگانگی و توحید اجتماعی را ایجاد میکند و این بار به جای آنکه تقریب مذاهب و یا گفتگوی بینالادیان در سالنهای تشریفات معطل بماند، در موکبهای حسینی توسعه مییابد.
🔸بدینسان به نظر میرسد اگر الگوی «خدمت» و الهیات پشتیبان آن را بتوان به یک نظریه و یا به یک مدل ارتباطی در مناسبات انسانی و اسلامی تبدیل کرد میتوان زمینه را برای تحول اخلاقی و ترقی تمدنی در میان مسلمانان از بالکان تا بنگال و از شرق تا غرب فراهم نمود و افقهای جدیدی را فراروی انسان معاصر بازگشود.
❇️در این میان به نظر ضرورت دارد که نخبگان و کنشگران تمدنی در جهان اسلام نسبت به سرمایههای تمدنی در جهان اسلام (مانند #حج و اربعین) بیش از پیش اعتنا بورزند و نسبت به سرمایههای تمدنی دنیای اسلام بهوش باشند که آنها در حصار دولتهای عراق و عربستان نماند و تصمیم در بارۀ اکنون و آیندهی این سرمایهها نیز نه به دست سیاستمداران بلکه به دست عالمان و دانشمندان دنیای اسلام تعریف و تعیین شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📱https://eitaa.com/AmenaNews
#بازنشر
🎧هماندیشی #اربعین و تمدن نوین اسلامی
📅 زمان: ۱۴۰۲
🟨 قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
➖مخاطبان: طلاب،دانشجویان و علاقه مندان به مباحث تمدنی
⬅️ارائه دهندگان :
1️⃣فایل کامل هم اندیشی با حضور اساتید متعدد از کشورهای ایران، عراق،پاکستان
🌐http://dte.bz/3CFY9
2️⃣ حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا
◾️عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
🌐http://dte.bz/v9K0S
3️⃣حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری
◾️رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع
🌐http://dte.bz/vM6Nr
4️⃣دکتر رسول نوروزی
◾️استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🌐http://dte.bz/2SxQG
5️⃣دکتر شریف لک زایی
◾️دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🌐http://dte.bz/BtvQi
6️⃣دکتر عبدالامیر الاسدی
◾️دانشیار دانشکده علوم سیاسی دانشگاه مستنصریه عراق
🌐http://dte.bz/pvFfI
7️⃣دکتر فوزی التربیة
◾️عضو هیأت علمی دانشگاه مستنصریه عراق
🌐http://dte.bz/xunHM
8️⃣دکتر سید عباس قندیل
◾️استاد روابط بین الملل دانشگاه قائد اعظم اسلام آباد پاکستان
🌐http://dte.bz/h1Hrg
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📱https://eitaa.com/AmenaNews
📚#معرفی_کتاب
📖حركت الهي؛ تحليل تمدني راهپيمايي و زيارت اربعين
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📱https://eitaa.com/AmenaNews
📚#معرفی_کتاب
📖حركت الهي؛ تحليل تمدني راهپيمايي و زيارت اربعين
🖋به اهتمام هادي غياثيفتح آبادي
✅اثر پیش رو گردآوری و بازتولید بهمترین خوانشهای تمدنی از زیارت #اربعین حسینی است كه از محصولات گروه مطالعات قرآنی مهدویت و تمدن اندیشكده میباشد. آقای هادی غیاثی با ممارست بالا با جلب و کنار هم قرار دادن چندین تحلیل تمدنی و آیندهاندیشانه از اندیشمندان ایرانیِ دارای بینش و روش تمدنی توانسته است تابلویی جامع و گویا از تحلیل کلان و غایتگرایانه زیارت و پیادهروی جهانی اربعین را به تصویر كشد كه پژوهشگران را در فهم عمیقتر ممیزات و مشخِصات زیارت تمدنساز اربعین یاری میكند.
✅سطوح مواجهه هر کنشگر با زیارت اربعین متفاوت است. یک سطح عینی و مهم، رویداد و سفر معنوی و راهپیمایی سه تا 10 روزهای است که باید در نظر به "فهم و رصد" و در عمل، به "شیرینتر، ایمنتر و گستردهتر شدنش" اندیشید. اما سطحی عمیقتر، یک فناوری فرهنگی اجتماعی بزرگ در جامعه شیعیان را مینمایاند که میتواند با الهامبخشی، به توسعه، تحول و حل مسائل کشوری چون عراق، منطقهای چون غرب آسیا، جهان اسلام و جهان انسانی گره بخورد چرا که بر مشارکت، مواسات، محبت، مدارا، حرکت، عزت، وحدت و قیامی اِشعار دارد که گمشده جهان مستضعفین است.
✅اما در عمیقترین سطح، اربعین آیه و جاده عظمایی است که تحقق عزم انبیاء و صالحان مبنی بر تامیت نور الهی و مرکزیت امام در عالم را بما وعده میدهد. و نه یک وعده، بلکه یک وصال و فوز بزرگ را در نزدیکی ما عیان کرده است (انهُم یرونه بعیدا و نراه قریبا). الهیات تمدنی اربعین این سطح را نشانه گرفته و مورد کاوش قرار میدهد.
✅از آنجا که این سطح و برش در دیدگاهها و راهبریهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیتالله خامنهای هم مورد توجه بوده، ایشان تعبیر "حرکت الهی" را نخستین بار برای زیارت و حماسه اربعین به کار بردند و عنوان این اثر هم از همین تعبیر الهام گرفته شد.
💢لازم به ذکر است، در این کتاب سعی شده چند نوشتار از اندیشمندان شامل مهمترین رویکردها در تحلیل تمدنی زیارت اربعین مورد استفاده قرار گیرد. محمدهادی همایون با موضوع «ابعاد تمدنی عاشورا و اربعین»، حجتالاسلام حبیبالله بابایی با عنوان «راه اربعین، راهی به آن سوی تمدن»، سیدمجید امامی و هادی غیاثی با عنوان «همگرایی تمدنی در طریق زیارت؛ با تأکید بر پیادهروی اربعین»، محمدمهدی ذوالفقارزاده و رضا مسعودی با عنوان «مؤلفههای کلیدی چشماندازپردازی در جریان اربعین حسینی»، سیدمجید مطهرینژاد با عنوان «جایگاه و ظرفیتهای تمدنی پدیده آیاتی اربعین» نوشتار خود را ارائه دادند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📱https://eitaa.com/AmenaNews
🎙چهار پادپخش درباره تمدن نوین اسلامی
🔹 میزبان: مجید نقدی
🔸 میهمان: حجتالاسلام دکتر محسن #الویری
🔖تهیه شده توسط دفتر تبلیغات اسلامی تهران (رادیو ود)
🎧 پادپخش شماره ۱۵ ـ مفهوم #تمدن_نوین_اسلامی و چگونگی پیوند آن با گذشته تمدنی مسلمانان. آیا تمدن نوین اسلامی به مفهوم احیا گذشته تمدنی مسلمانان است یا پدید آوردن یک تمدن کاملا جدید و یا نوسازی میراث تمدنی گذشته و یا احیای مجد و عظمت گذشته؟
https://eitaa.com/MohsenAlviri/3003
🎧 پادپخش شماره ۱۶ ـ مشکلات کنونی جامعه و امکان حرکت تمدنی. با توجه به انواع مشکلات ریز و درشت موجود چگونه میتوان به وقوع تمدن نوین اسلامی امید بست؟ تراز حرکت تمدنی چیست؟ حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی در سطح #امت اسلامی با توجه به انبوه چالشها و مشکلات کنونی چگونه میتواند صورت بندد؟
https://eitaa.com/MohsenAlviri/3004
🎧 پادپخش شماره ۱۷ ـ درسها و تجربههای تمدن پیشین اسلامی. تمدن پیشین اسلامی مگر در یک جامعه آرام و آزاد پدیدار شد؟ مگر نه این که پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله بلافاصله جنگهای موسوم به رده آغاز شد و پس از آن ناآرامیها و جنگهای داخلی و ستمگریهای زیادی در عهد خلافت اموی و عباسی در جامعه اسلامی وجود داشت؟ آیا تمدنها همسان حکومتها هستند؟
https://eitaa.com/MohsenAlviri/3005
🎧 پادپخش شماره ۱۸ ـ نقطه آغاز برای حرکت تمدنی. برای سهمآفرینی در تمدن نوین اسلامی از کجا باید آغاز کنیم؟ چرا تغییر نگاه و کوشش برای برخوردای یکایک مردم از بینش تمدنی نقطه آغاز به شمار میرود؟
https://eitaa.com/MohsenAlviri/3006
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📱https://eitaa.com/AmenaNews
Globalization of Transnational Religious Capacities.pdf
283.3K
#مقاله
📃 Globalization of Transnational Religious Capacities: A Strategy Towards the Islamic Ummah: Investigating the Great Arba’in Religious Event | Ehsan Amini Baghbaderani
🔖جهانی شدن ظرفیتهای دینی فراملی: راهبردی به سوی امت اسلامی: بررسی واقعه بزرگ مذهبی #اربعین
📙 Transnational Islam and Muslim Politics: Policies, Identities, and Ideologies
🏬 ISTANBUL UNIVERSITY PRESS
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
#مقاله
📃 Globalization of Transnational Religious Capacities: A Strategy Towards the Islamic Ummah: Investigating the Great Arba’in Religious Event
🔖جهانی شدن ظرفیتهای دینی فراملی: راهبردی به سوی امت اسلامی: بررسی واقعه بزرگ مذهبی #اربعین
🖊 To achieve the width and maneuverability of the soft power of the Islamic world, Islam needs to globalize its religious capacities to enable the formation of the Islamic ummah. To have this event occur, we must act on the discourse of Islam in the international environment based on fitrah with a focus on the ummah. Fitrah [innate nature] is considered to be one of the main topics in the Islamic religion as an intrinsic philosophical layer of Islam regarding intercultural and multicultural dialogue, while the ummah is considered an external operational layer of Islam in international dialogue. This study examines as a case the various dimensions of the large community of Arba’in, one of Islam’s innate transnational religious capacities. Nowadays, the Arba’in community has become a transnational ritual with indigenous and intercultural characteristics and the potential to focus on the Islamic ummah and its formation. This research addresses the challenges in forming the Islamic ummah and the globalization of innate and transnational religious capacities as the strategy for achieving it.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
#مقاله
📃 Globalization of Transnational Religious Capacities: A Strategy Towards the Islamic Ummah: Investigating the Great Arba’in Religious Event
🔖جهانی شدن ظرفیتهای دینی فراملی: راهبردی به سوی امت اسلامی: بررسی واقعه بزرگ مذهبی اربعین
🖊اسلام برای دستیابی به توسعه قدرت نرم جهان اسلام، نیاز دارد تا ظرفیتهای دینی خود را در مقیاس جهانی فعال سازد تا بتواند تشکیل امت اسلامی را ممکن بسازد. برای وقوع این امر، باید بر اساس گفتمان اسلام و بر پایهٔ فطرت در فضای بینالملل آنهم با محوریت امت عمل کرد.
فطرت یکی از موضوعات اصلی دین اسلام به عنوان لایه درونی فلسفی اسلام در گفتوگوی بین فرهنگی و بلکه چندفرهنگی به شمار میرود، در حالی که امت به عنوان لایه عملیاتی بیرونی اسلام در گفتگوهای بین المللی محسوب میشود.
این پژوهش به صورت موردی به بررسی ابعاد مختلف اجتماع بزرگ اربعین بعنوان یکی از ظرفیتهای فطری دینی و فراملی اسلام میپردازد. امروزه اجتماع اربعین به یک آئین فراملی با ویژگیهای بومی و بین فرهنگی تبدیل شده است که میتواند با تمرکز بر امت اسلامی، زمینههایی شکلبندی امت را فراهم میسازد.
این پژوهش به چالشهای شکلگیری امت اسلامی و چالشهای جهانیشدنِ ظرفیتهای دینی - فطری به مثابه راهبرد دستیابی به امت - تمدن میپردازد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
#اخبار_تمدنی
**فراخوان ثبت نام در دومین دوره تمدن نوین اسلامی: دوران جدید**
⭕️به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تمدنی شهید صدر(ره) دومین دوره تمدن نوین اسلامی از سوی این پژوهشکده و با حضور اساتید و صاحب نظران کشوری در حیطه مطالعات تمدنی، تحت عنوان «دوران جدید» و در قالب یک دوره آموزشی و نظری در **روزهای ۱۸ تا ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۳** برگزار خواهد شد.
🔸کلیه علاقمندان(خواهران و برادران) دعوت می شود که برای ثبت نام به تارنمای پژوهشکده تمدنی شهید صدر(ره) مراجعه نموده و فرم ثبت نام را تکمیل کنند.
🛑متقاضیان جهت کسب اطلاع بیشتر به تارنمای پژوهشکده تمدنی شهید صدر(ره) به آدرس sadr.ihu.ac.ir و یا کانال این پژوهشکده در پیام رسان های ایتا و بله با آی دی @sadr_ir مراجعه کنند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽Arbaeen Is Building The New Islamic Civilization | Sayyid Muhammad Hashemi
🌀 آیا #تمدن_نوین_اسلامی بر اساس مفاهیم ماتریالیسم بنا شده است؟
🌀 برآوردن نیازهای برادران و خواهران مسلمان چقدر اهمیت دارد؟
🌀زیارت #اربعین چگونه فضایل زیبای الهی را متجلی میکند؟
🌀زیارت اربعین چگونه تمدن نوین اسلامی را میسازد؟
❇️سید محمد هاشمی در مورد چگونگی «اربعین در حال ساختن تمدن نوین اسلامی» صحبت میکند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
.
🎙 گفتگو، بررسی و تحلیل در برنامه ارغنون خرد، با موضوع:
🚩 «پیادهروی #اربعین و دورنمای فرصتهای تمدنی آن»
با حضور :
دکتر سید جواد میری
دکتر محمدرضا بهمنی
◀️ #بازنشر نشست برگزار شده در ۱۲شهریور ۱۴۰۲
📋محورهای بحث و گفتگو :
🔹ابعاد و مولفههای تمدنی پیادهروی اربعین
🔹 از اندیشه ملت-دولت تا اندیشه حرم
🔹پیادهروی اربعین از مناسک تا مدل مناسبات انسانی
🔹امکانسنجی مدلسازی فرهنگی، اجتماعی و حاکمیتی مبتنی بر ویژگیهای تمدنی پیادهروی اربعین
🔹امکانسنجی مدلسازی مناسبات کشورهای اسلامی براساس الگوی هم افزایی در برگزاری آیین پیادهروی اربعین
🔹 ظرفیت اربعین برای اعتلای هویت امت اسلامی
🌐 مشاهده فایل تصویری کامل گفتگو در آپارات
https://www.aparat.com/v/s42tskw
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
#اخبار_تمدنی
دوفصلنامهٔ
The Extended Abstracts for the Contemporary Islamic World (Civilizational Perspective)
(چکیدهگستردهها در بابِ جهان معاصر اسلام «چشمانداز تمدنی») مجوز انتشار گرفت.
این مجله که به سه زبان انگلیسی (۲۰۰۰ کلمه) و عربی (۳۰۰ کلمه) و فارسی (۳۰۰ کلمه) منتشر خواهد شد، به نشر ایدههای تمدنی در باب مسئلههای کلان جهان اسلام (مسئلههای راهبردی تمدنی) میپردازد.
ویژگی نو و انحصار بفرد این مجله، تمرکز بر نظریههای معطوف به حل مسئلههای تمدنی در دنیای اسلام است که باید در خلاصهترین شکل خود (در قالب چکیدهگسترده) در محافل علمیِ کشورهای اسلامی به بحث و گفتگو گذاشته شود.
این سبک از نوشتن مسیری خواهد بود برای تفکر سریع و صریح در اساسیترین مسئلههای تمدنی مسلمانان.
🔖منبع
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معرفی_کتاب
#تمدن_پژوه
📽 کلیپ معرفی کتاب گفتمانهای تمدن اسلامی در ترکیه معاصر
📋 تالیف: دکتر رسول نوروزیفیروز
⏹ مدیر گروه مطالعات تمدنی مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔺چکیده:
🔹پژوهش حاضر با یک مقدمه که شامل بخشی از مباحث نظری است آغاز میشد. در ادامه در فصل نخست به بررسی تحولات ترکیه معاصر پرداخته شده است تا مخاطب تصویری روشن از تحولات دو قرن اخیر عثمانی ـ ترکیه داشته باشد.
🔹در فصل دوم به بررسی اندیشههای علامه بدیع الزمان سعید نورسی پرداخته میشود.
🔹در فصل سوم به اندیشههای نجم الدین اربکان اشاره میشود. لازم به ذکر است، که نجمالدین اربکان بیش از آنکه یک اندیشمند تمدنی باشد، یک اندیشمند سیاسی و یک فعال سیاسی است.
🔹 اختصاص فصلی نسبتا کوتاه به نجم الدین اربکان به منظور روشن شدن تفاوت دو رویکرد اسلامی درترکیه نسبت به نحوه مواجهه با مدرنیته، و همچنین نشان دادن قرابتهای آن با سایر رویکردهای موجود در جهان اسلام است.
🔹در فصل چهارم اندیشههای فتحالله گولن پرداخته میشود و در نهایت در یک جمعبندی مباحث کتاب به پایان برده میشود.
📚 خرید نسخه فیزیکی از بوستان کتاب
📚 خرید نسخه دیجیتالی از پژوهان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
#یادداشت_تمدنی
🖊 سفرنامه حجت الاسلام دکتر #حبیب_الله_بابایی مدیر پژوهشکده مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با عنوان «یادداشت سفر ازبکستان»
ایشان در این یادداشتها از نگاه تاریخی و تمدنی گزارشی از سفر ازبکستان و آسیای میانه ارائه شده است.
▪️قسمت اول: «زبان فارسی و تمدن اسلامی»
▫️قسمت دوم: «سنت در جامعهٔ ازبکی»
▪️قسمت سوم: (تاریخ مِنهای تمدن)
▫️قسمت پایانی: (درسهای ازبکستان برای ما)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
#یادداشت_تمدنی
🔖دکتر مختار #شیخ_حسینی رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کانال شخصی خود "منظاری ایرانی؛منظری عربی" منتشر نمود.
«راز مانایی جنبش از اخوان تا حزب الله»
🔸ایده کلانی که همه جنبش های اسلامی معاصر در آن اشتراک نظر دارند؛ «مرجعیت نص دینی در عرصه های سیاسی-احتماعی» به لحاظ ایجابی و «مقاومت در برابر سلطه غرب در جهان اسلام» به لحاظ سلبی است؛ ایده ای که به رغم تنوع، جنبش های شیعی، سنی و زیدی معاصر حامل آن بوده اند.
🔹 وقتی ایتالیایی ها «عمر مختار» رهبر مبارزان لیبیایی را به شهادت رساندند، هرگز فکر نمی کردند او به مهم ترین نماد مقاومت در آن کشور برای مقابله با هر ظلمی در آینده تبدیل شود چون او حامل ایده ای بود که متوقف بر حضورش نبود.
🔸 یا وقتی حسن البنا در 22 سالگی بزرگترین جنبش اسلامی«اخوان المسلمین» را پایه گذاری کرد کسی شهادتش در 1949را پایان اخوان تلقی نکرد بلکه در نگاه پیروانش، رجل قرن العشرین شناخته شد و حضور معنایی ایده اش هنوز بر روح روان هر اخوانی سلطه دارد.
🔹یا وقتی در سال 2004شهید حسین الحوثی با آن کاریزمای منحصر به فرد، رهبری را به برادر جوانش عبدالملک واگذار کرد، نه تنها به افول جنبش منجر نشد، که جنبش کمتر از دو دهه ضریب تاثیر غیر قابل تصوری یافت.
🔸 یا طبیعی جلوه مینمود با شهادت سید عباس موسوی در سال 1992،جوانی 32 ساله که بنام سید حسن نصرالله به رهبری جنبش حزب الله رسیده هم پس از مدتی با افزایش ضریب جنبش از سطح محلی به ملی و منطقه ای با شهادت سرنوشتش رقم زده شود، همانگونه که با شهادت شیخ احمد یاسین نیر شهید رنتیسی ادامه دهنده او در حماس شد و با شهادت هنیه نیز باید انتظار شهادت سنوار را داشت.
🔹خلاصه اینکه سرنوشت عام رهبران جنبش های اسلامی معاصر با شهادت رقم خورده اما مسیر جنبش ها تداوم داشته است لذا با وجود اهمیت نقش رهبران، باید پذیرفت که آنها علت العلل مانایی جنبش نبودند.بلکه دلیل مانایی جنبش های اسلامی از جمله حزبالله را باید در ایده ایجابی و سلبی که حمل می کنند، دنبال کرد. ایده ای که مهم ترین مولفه هویت بخش تعداد زیادی از مسلمان معاصر بوده است و با همه سختی شهادت رهبران، نباید علت العلل مانایی جنبش (ایده) به حاشیه رود.
#سید_حسن_نصرالله
#مقاومت
#جنبش_اسلامی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
#نشست
«نصرٌ مِن الله و آیندهٔ مقاومت»
با حضور اساتید
۱. یوسف ناصری (رئیس مجلس ادیان عراق)
۲. طلال عتریسی (جامعة المعارف، بیروت)
۳. فوزی العلوی (دانشگاه زیتونه، تونس)
۴. محمدعلی میرزایی (جامعة المصطفی، ایران)
۵. حبیب الله بابایی(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ایران)
۶. مختار شیخ حسینی (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ایران)
دبیر علمی: مصطفی خرم آبادی
روز یکشنبه، تاریخ ۱۵ مهر ماه
ساعت ۹ تا ۱۲ به وقت ایران
لینک حضور
dte.bz/scscenter
🏢پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#سید_حسن_نصرالله
#مقاومت
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
May 11
🔰دوره علمی پیرامون مهندسی تمدن نوین اسلامی/ دیماه ۱۴۰۱
▪️ ارائه کننده: حجتالاسلام مصطفی جمالی
➕عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم
✅مجموعه ۳۸ جلسهای حاضر یک دوره علمی فشرده پیرامون نقشه عظیم انقلاب اسلامی، یعنی #تمدن_نوین_اسلامی و فرایند شکل گیری آن است که توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بارها در جمعهای مختلف به تدریج بیان شده است.
🔸مخاطب این جلسات، #مبلغین حوزههای علمیه و ضبط این جلسات با مرکز آموزشهای کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی بوده است.
📽لیست جلسات
اول | دوم | سوم | چهارم | پنجم | ششم | هفتم | هشتم | نهم | دهم | یازدهم | دوازدهم | سیزدهم | چهاردهم | پانزدهم | شانزدهم | هفدهم | هجدهم | نوزدهم | بیستم | بیست و یکم | بیست و دوم | بیست و سوم | بیست و چهارم | بیست و پنجم | بیست و ششم | بیست و هفتم | بیست و هشتم | بیست و نهم | سی ام| سی و یکم | سی و دوم | سی و سوم | سی و چهارم | سی و پنجم | سی و ششم | سی و هفتم | سی و هشتم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
#نشست دوم
«آیندهٔ مقاومت»
با حضور اساتید
۱. شیخ شفیق جرادی (اندیشمند لبنانی)
۲. ادریس هانی (اندیشمند مراکشی)
دبیر علمی: مصطفی خرم آبادی
روز یکشنبه، تاریخ ۲۲ مهر ماه
ساعت ۱۶ تا ۱۸ به وقت ایران
لینک حضور
dte.bz/scscenter
#مقاومت
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
🔈 #پادکست|#نشست
🔶 تمدنسازی از مسیر مقاومت
گفتگو با:
👤دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛
نشست اختصاصی رسانه فکرت
📅 ۱۸ مهرماه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
کم حجم نجفی.mp3
13.64M
🔶 تمدنسازی از مسیر مقاومت
👤دکتر موسی نجفی
ریشه دوگانههای اندیشهای در غرب و شرق 01:30
اندیشه ترقی 04:34
دوگانهها غالبا در تقابل هم نیستند 05:45
آیا مقاومت را میتوان ذیل علوم سیاسی دانست؟ 15:20
دوگانه ترقی و تعالی 20:35
بزک رسانهای اسرائیل برای مقابله با جنایاتش 28:22
خودآگاهی دانشجویان آمریکایی و اروپایی 36:20
کمک فروپاشی مارکسیست به آگاهی غرب 37:53
آیا بازسازی سنتهای گذشته قابل استفاده است؟ 44:40
جایگاه ما و تمدن غرب در تمدن نوین اسلامی 46:35
تقابل روح متعالی مقاومت با اندیشه ترقی 51:30
#مقاومت
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
#یادداشت_تمدنی
⚡️ جنگ غزه نبرد تمدنی در محل تلاقی سه قاره
✍به قلم: سید نیما موسوی
🔹 جنگ غزه فراتر از یک نزاع عادی میان اسراییل و گروههای مقاومت است که دارای ابعاد اقتصادی، فرهنگی و امنیتی است. در واقع این نبرد، یک نزاع تمدنی و تاریخی در نقطه اتصال سه قاره جهان است.
🔸 به جز انقلاب صنعتی که مهمترین عامل تضعیف دو دولت قاجاریه و عثمانی در غرب آسیا شد؛ تاسیس کانال سوئز پس از استقلال مصر نیز از مهمترین دلایل انقراض امپراتوری عثمانی بود.
🔹 جدا شدن مصر از عثمانی که با تحریک بریتانیا اتفاق افتاد زمینهای را فراهم کرد تا با تاسیس کانال سوئز مشکل تاریخی تمدن غرب از زمان امپراتوری روم برای ارتباط با شبهقاره هند مرتفع کند. افتتاح کانال ۲۰۰ کیلومتری سوئز باعث شد تا اروپا بتواند با دور زدن خاورمیانه به هند برسد؛ به همین نسبت همزمان با عقب افتادن عثمانی و قاجاریه از قافله فناوری صنعتی غرب پس از انقلاب صنعتی، تاسیس این کانال در دوران اسماعیلپاشا نقش مهمی در کاهش درآمدهای ترانزیتی این دو دولت و در نهایت زوال این دو دولت مهم را در پی داشت.
🔸 مکمل این کوریدور تاریخی تاسیس اسراییل بوسیله بریتانیا در طول جنگ جهانی اول بود. نبردهای سهگانه غزه در طول جنگ اول جهانی که با پیروزی «آرچیبالد مورای» و «ادوارد آلنبی» فرماندهان انگلیسی قوای مصر بر اتحاد آلمان و عثمانی در فلسطین کنونی رخ داد و در نهایت تاسیس اسراییل در قالب اعلامیه «بالفور» در پایان جنگ اول جهانی برآیند این بود که غرب در راستای دغدغه تاریخی اتصال به هند بدنبال تاسیس یک پادگان بزرگ (اسرائیل) برای حفاظت از این کانال شریانی بود. در چنین وضعی مطرح شدن کوریدور AIMEC به نوعی بازتولید نیاز غرب به ارتباط با هند می باشد.
✅ اکنون فعالیتهای انصارالله در دریای سرخ نقش مهمی در خنثی سازی فعالیتهای این کانال در یکسال اخیر داشتهاست. در عین حال جنگ فرسایشی علیه این پادگان بزرگ (اسراییل) و حمایت غرب از آن ذیل حفاظت از همین کانال و مسیر ارتباطی جای می گیرد.
🔖منبع
#مقاومت
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews
🔖گزیدهای از #یادداشت_تمدنی #ادریس_هانی منتشر شده توسط حجتالاسلام دکتر #بابایی
🔅مدرنیتهٔ پادشاهان، مدرنیتهٔ بردگان🔅
⬅️تسلط امپریالیسم بر دستاوردهای تمدن باعث تحمیل استعمار با تمام سطوح و شکلهای آن بر کشورهای جنوبی شده است. از آن پس، پرسش از مدرنیته تنها بهصورت نظری گشوده مانده، همانطور که لیبرالیسم و سرمایهداری و دموکراسی بهصورت نظری گشوده ماندهاند، اما عملاً ذیل تقسیم کار بین مرکز و حاشیه عمل میکنند.
در این دوگانگی تعیینکنندهٔ جهانی، هر چیزی از جمله نهادهای بینالمللی، این دوگانگی را تقویت میکند، حتی حل و فصل منازعات بینالمللی طبق این الگوی دوگانه انجام میشود.
در این زمینه، به نظر بسیار ضروری است که دوگانهٔ دیالکتیکی بین مدرنیتهٔ پادشاهان و مدرنیتهٔ بردگان را مطرح کرد. این موضوع ما را در عمق مفهوم مبارزه، چه تمدنی و چه طبقاتی، قرار میدهد، چرا که مرکز مسلط نقش کنترل و تسلط بر چرخه اقتصادی جهانی و ثروتهای ملل را برعهده دارد و در نتیجه سقف معین و قواعد خاصی برای توسعه در افق وابستگی تعیین میکند.
این امر مستلزم تنظیم سقف حاکمیت آن در دوران نئوکولونیالی و نئومحافظهکاری است و طرحهای آن به سیاستهای نظارتی سیستماتیک صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی و گاهی نظارت و فشار مستقیم کشورها واگذار میشود.
مدرنیتهای که برای جهان سوم در دسترس قرار گرفته، به کشورهای غیرغربی فضایی برای رقابت میدهد ولی در داخل سیستمِ وابسته، یعنی تقسیم شانسها و رتبهها در داخل سیستم حاشیهای و فرعی که نقش آن به عنوان مکمل اقتصادهای مرکزی (اروپایی و آمریکایی) در نظر گرفته شده است.
همانطور که در مرکز، درجات اقتدار و تسلط وجود دارد، در حاشیه نیز این امکان وجود دارد (بردگان خانگی از امتیازاتی برخوردارند که بردگان مزرعه فاقد آنند). حتی در خود مرکز نیز سلسله مراتب و امتیازات متنوعی وجود دارد.
مرکز سعی میکند امتیازات مدرنیتهٔ برتر را انحصاری کند و تهدید وقتی محقق میشود که یکی از کشورهای حاشیه بخواهد به سمت مرکز پیشروی کند و از محدوده مجاز برای توسعه جنوب عبور کند. در اینجا، مبارزه برای مرکز مدرنیته است نه مدرنیته به معنایی که در دسترس هست. تقسیم کار امپریالیستی اجازه خروج از مدرنیته را نمیدهد، بلکه تلاش میکند نیازهای امپریالیستی برای ورود جهان به چرخه استثمار مدرن همواره بهروز شوند و البته این مستلزم آن است که حاشیه مدرن باشد با شرایط وابستگی.
بدینسان مسئله مدرنیته سوالی ساده و تکسویه نیست و تلاش برای مدرنسازی کشورهای حاشیهای لزوماً ملل جهان سوم را از عقبماندگی رها نمیکند.
امپریالیسم به بازسازی ذهن بشر از طریق جنگی علیه معنا میپردازد و سعی میکند نظریههای بنیادی را تخریب کند. این تفکیک نژادی مرکز و حاشیه، میکوشد شرایطی بر فکر ساکنان جنوب تحمیل کند تا شیوه استنتاج آنها دگرگون شود. هدف از پیامهای ضمنی در جنگهای نسلکشی و سکوت مطلق نظام بینالمللی این است که انسان جنوب را قانع کنند که در نیروی منطق چیز مشترکی وجود ندارد و تعیینکننده، منطق قدرت و غالب بودن است.
امپریالیسم با این بینظمی خشونتآمیز معنای مشترک را نابود کرده و مغزها را به مغز اربابان و مغز بردگان تقسیم میکند. بنابراین، انسان جنوب نباید به شیوه انسان مرکز بیاندیشد زیرا یکی مربوط به سلطه است و دیگری به تسلیم.
این نبرد که مشخصهای داروینی دارد، مسئله مدرنیته را در چارچوب یک سیستم ستمگرانه مطرح میسازد که به نظر غیر بیطرف و غیرقابل دسترس خارج از تأیید سلطه نیست. به نظر میرسد جنگهای آینده هدفی آموزشی دارند و میخواهند طبیعت بشری را در حاشیه بازسازی کنند. این نوع تفکر که جنوب با فشار و جنگهای تحمیلی به آن میپردازد، ایده کلاسیک برابری و مشترکات انسانی را نقض میکند. امپریالیسم از طبیعت و ذهن بشر میترسد حتی زمانی که در فروپاشی تمدنی است اما امروز در پی تفکیک نژادی در سطح تفکر است، و این همان چیزی است که توطئه امپریالیستی علیه ذهن بشری نامیده میشود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی
🌐http://amena.bou.ac.ir
📲https://eitaa.com/AmenaNews