eitaa logo
زندگی بالا و پایین داره....
2 دنبال‌کننده
50 عکس
40 ویدیو
8 فایل
امین محمدلو @Montazer_amin خسته نشو طاقت بیار که عمر این سختی ها کوتاهه باورکن که؛ ما می تونیم روزهای خوبی توراهه
مشاهده در ایتا
دانلود
تشیع انقلابی طبق اصل دوازدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مذهب اصلی کشور تشیع است. و اهداف و برنامه های اداره جامعه با بهره مندی از آموزه های این مذهب نوشته می شود. امروزه خیلی از جریان ها، ادعای شیعه گری دارند.و تلاش می کنند از این طریق فعالیت های انقلاب اسلامی را به چالش بکشانند و برچسب ضد شیعی به نظام اسلامی بجسبانند. امّا شیعه انقلاب اسلامی چه ویژگی هایی دارد؟ اهل ندبه و مهدویت هست و برای فرج دعا می کند. جزء منتظران منجی هست ولی انتظارش آمادگی همراه با آماده سازی است.مثل حجتیه نمی نشیند تا موعود بیاید بلکه برای قدومش ایستاده انتظار می کشد. اهل غدیر و فاطمیه هست و در اثبات حقانیت امیرالمومنین علی علیه السلام سنگ تمام می گذارد و شیعه بودن را افتخار خود می داند.ولی اهل ایجاد تفرقه در جهان اسلام نیست و‌به جای پیروی از شیعه انگلیسی،اهل تقریب مذاهب هست. اهل تبیین و تبلیغ معارف حقّه هست.ولی سیاست گریز نیست و به دنبال پیاده سازی دین در جامعه است.و رسالت جهانی خود را فراتر از مرزهای ایران و تشکیل تمدن اسلامی می داند. https://eitaa.com/AminM313/304
انقلاب اسلامی در چه مرحله تاریخی از تفکر دینی قرار دارد؟ فهم مسیر طی شده تفکر دینی در عرصه زندگی اجتماعی کمک زیادی به تکلیف شناسی امروز می کند.مرحله بندی زیر بازنویسی از کتاب مدخل علم فقه جناب حجت الاسلام رضا اسلامی است. عصر نبوت که رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در ابتدا تبیین کلمه توحید و توجه دادن مردم به مبدأ و معاد و سپس تشریع احکام بود.و با به وجود آمدن شرایط جهت گسترش ارزش های اخلاقی و اجرای شریعت در سطح کلان، به تأسیس حکومت پرداختند. عصر امامت که قراربود تداوم خط نبی باشد ولی با بی توجهی به واقعه غدیر،حکومت از مسیر معصومین علیهم السلام منحرف شد.ولی ائمه اطهار علیهم السلام در کنار ناحق نشان دادن حاکمیت،هم مرجعیت علمی و معنوی خود را برای تفسیر وتبیین شریعت حفظ کردند و نیز محافظ وحدت مسلمین بودند. عصر غیبت که امام معصوم از صحنه ظاهری زندگی مردم کنار رفته بود و نقش اجتهاد برای پاسخ به سوالات ضرورت پیدا کرد. پختگی و رشد اجتماعی نیز از این موقعیت حاصل شد.تدوین منابع حدیثی و تاسیس مکتب اصولی و پاسخ های منطقی و اجتهادی به شیهات و مسائل روز محصول این دوره بود. عصر صفوی که با رسمیت یافتن مذهب تشیع و حضور علمای شیعه ازجمله محقق کرکی، شیخ بهایی و علامه مجلسی در مناصب شرعیه ای همچون شیخ الاسلامی، فرصتی خاص نصیب تفکر امامیه شد.از این زمان به بعد انتظارات از فقه و فقها بیشترشد. عصر مشروطه که برای نوشتن قوانین حکومتی جهت محدود کردن قدرت پادشاه،پای آموزه های دینی به میان آمد.خصوصا در متمم قانون اساسی که علمایی چون شیخ فضل الله نوری نقش فعالی داشتند.البته ورود مفاهیم و تفکرات غربی به جامعه و نیز ایفای نقش جریان غربزدگی در تحولات کشور، شرایط متفاوتی برای تفکر دینی به وجود آورده بود. عصر انقلاب که با سرنگون شدن سلطنت دیکتاتوری، فرصت بی بدیل برای نقش آفرینی دین در جامعه سازی حاصل شد.سخت افزار حکومت آماده پذیرش تمام وکمال نرم افزار شریعت بود.از طرف دیگر دراین دوره ناتوی فرهنگی برای ترویج سبک زندگی غربی به شدت فعال شده و در پی جهانی سازی آن است. https://eitaa.com/AminM313/307
فعالیت های روحانیت در طول تاریخ یکی از مهم ترین ویژگی های علما در کنار تقوا و علم،زمان شناسی است.همواره شرایط سیاسی واجتماعی یک شکل نبوده و نخواهد بود و این عالم دینی است که با موقعیت سنجی نوع فعالیت خود را مشخص می کند. ۱- تقویت علوم دینی که بیشترین همت، تدوین وتکمیل منابع حدیثی و رجالی، تاسیس مکتب اصولی،تنقیح مبانی استنباط،تفسیرقرآن و...بود.شیخ کلینی و شیخ طوسی،طبرسی از این مجموعه علما هستند. ۲-معرفت افزایی که جواب گویی به سوالات روز با روش اجتهادی و پاسخ دهی به شبهات کلامی وفلسفی جامعه را بردوش کشیدند. شیخ مفید وعلامه طباطبایی از این دست اندیشمندان بودند. ۳-فعالیت های تربیتی که در سطح عمومی و در سطح خواص با روش های گوناگونی همچون تألیف کتاب به تزکیه نفوس می پرداختند. ملامهدی و احمدنراقی،میرزاجوادملکی تبریزی وآقای قاضی از شخصیت های اثرگذار این بخش بودند. ۴-تعامل با حاکمان از طریق قبول مناصب شرعیه همچون نقابت وصدارت برای تحقق هرچند محدود آموزه های شریعت صورت می گرفت.بیشتر در دوره آل بویه و صفویه علمایی چون سیدرضی وسیدمرتضی،شیخ بهایی و علامه مجلسی چنین حضوری داشتند. آقاحسین خوانساری حتی نیابت سلطنت رادر یکی ازسفرهای شاه رابرعهده گرفت.نفوذ در حاکمیت برای حفظ سرمایه های دینی، دفاع از حقوق مردم وبه ویژه شیعیان مظلوم اصلی ترین اهداف علما بود.نمونه هایی چون علی بن یقطین،خواجه نصیرالدین طوسی، را می توان نام برد. ۵-مبارزه با اقدامات ضد فرهنگی همچون کشف حجاب که توسط علمایی چون سید حسام الدین فال اسیری و آیت الله حائری یزدی مورد مخالفت شدید قرارگرفت. ۶-دفاع از امنیت مردم در مقابل لشکرکشی بیگانگان از جمله وظایف علما بود.کاشف الغطاء و میرزای قمی رساله های جهاد نوشتند و سیدمحمدمجاهد درایران علیه روس و سیدمحمدکاظم یزدی علیه انگلیس در عراق نیز فتوای جهاد دادند.میرزاکوچک خان و محمدحسین کاشف الغطاء به میدان مبارزه مسلحانه علیه اشغالگران می روند. ۷-حفظ استقلال اقتصادی از طریق مبارزه علنی با قراردادهای ننگین مثل رویتر و تنباکو و نفت یا با کارآفرینی و حمایت از تولید داخل به فعالیت پرداختند.حاج ملاعلی کنی،میرزای شیرازی،آقانجفی وحاج آقا نورالله اصفهانی،جوادآقامجتهدتبریزی و سیدعلی اکبرفال اسیری از بارزترین شخصیت های این عرصه بودند. ۸-وضع قانون برای مبارزه با استبدادشاه و تحقق شریعت و جلوگیری ازنفوذ استعمار اقدامات مهمی بود که در عصر مشروطه و پهلوی این فرصت تاریخی نصیب علما شد. شیخ فضل الله نوری در نوشتن متمم قانون اساسی و آیت الله مدرس با حضور در مجلس چنین نقشی را ایفا کردند. ۹-وعظ و خطابه و روضه در منبر نیز ازافتخارات روحانیت در طول تاریخ است.ارتباط چهره به چهره و تبلیغ عملی دربین مردم از وظایف لاینفک روحانیت شیعه بوده است. ۱۰-جامعه سازی و تولید نرم افزار مدیریت بخش های مختلف اجتماع، فرصت استثنایی است که امروز به برکت انقلاب اسلامی نصیب علما شده است. https://eitaa.com/AminM313/308
فعالیت ها ی روحانیت در طول تاریخ (قسمت دوم) ۱۱-تاسیس حکومت در محدوده ای هرچندکوچک،از جمله اقدامات علمایی چون سیدعبدالحسین لاری بود که نشان می دهد هرجا شرایط فراهم باشد نباید از اجرای کامل شریعت کوتاهی کرد. ۱۲-کمک فکری به حکومت های شیعیان از جمله سربداران که شهید اول کتاب اللمعه الدمشقیه را به درخواست آنها به عنوان مرجعی برای احکام فقهی وحکومتی تألیف کرد. ۱۳-تقویت شیعیان در سایر سرزمین ها و تعامل وتقریب سازنده با دیگر ادیان و مذاهب را نیز شخصیتی چون سیدموسی صدر در لبنان برعهده گرفت و توانست جایگاه شیعه را در این کشور ارتقاء دهد. ۱۴-فعالیت رسانه حوزویان در تولید نشریه هایی چون مکتب اسلام با حضور علمایی چون آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله سبحانی و نشریه انتقام توسط استادمصباح یزدی(ره) نشان از عمق زمان شناسی روحانیت دارد. ۱۵-تدوین نظام آموزشی کارآمد برای تربیت طلاب متناسب با نیاز روز جامعه نیز از اهم فعالیت هایی بود که در مدرسه حقانی(منتظریه) توسط شهیدبهشتی و برخی دیگراز علما فعالیت می کرد.تأسیس موسسه در راه حق و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره نیز از این جمله فعالیت هااست. ۱۶-فعالیت تشکیلاتی روحانیت از اقدامات بسیار مهم به شمار می آید که بارزترین آن در تشکیل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیده شد. ۱۷-ورود به عرصه تعلیم و تربیت نیز از جمله فعالیت های روحانیت زمان شناس بود.تأسیس مدرسه علوی و رفاه از این جمله اقدامات علما به حساب می آمد. ۱۸-مبارزه با اشغالگران و دفاع از سرزمین های اسلامی را نیز علمایی چون محمدحسین کاشف الغطاء و کاشانی در برخورد با رژیم جعلی اسرائیل به درستی انجام دادند. ۱۹-توجه به بیداری اسلامی و احیای تفکر دینی با زبان وقلم توسط سیدجمال و اقبال و ...برای رفع خمودی و ناامیدی دنیای اسلام در مقابل جهان غرب صورت گرفت. ۲۰-تأسیس مراکز علمی و مذهبی در سایر کشورها برای معرفی اسلام مثل مرکزاسلامی هامبورگ در آلمان از جمله برکات وجودی آیت الله بروجردی می باشد. https://eitaa.com/AminM313/309
انقلاب اسلامی و مردمی ترین حکومت در نظر خیلی از اندیشمندان دنیا انقلاب سال۵۷ مردم ایران، یا به خاطر توجه به دین دچار همان تئوکراسی غرب و حاکمیت ارباب کلیسا خواهدشد. و اگر بخواهد به دموکراسی گرایش داشته باشد یا چون بلوک غرب به انزوای دین رأی خواهد داد ویا مانند دول شرق به حذف دین اقدام خواهد کرد. ولی انقلاب اسلامی با سه عنصر" رهبری ولی فقیه،حضور مردم و آموزه های مکتب اسلام، تفاوت خود را با هر حکومتی که تاکنون بوده روشن ساخت. ودر عمل نشان داد نه تخطی از موازین اسلام را قبول دارد و نه به نقش مردم در اداره جامعه بی توجه است. ۱-پیدایش و اصل پیروزی نهضت مدیون حضور مردم بود.ملت در حدوث این انقلاب نقش بی بدیلی داشتند و پشت سر رهبرمذهبی خود پیروز میدان مبارزه با رژیم طاغوت بودند. ۲-تعیین نوع حکومت نیز شجاعانه ومخلصانه به رأی مردم واگذارشد.و در دوازدهم فروردین اولین سال پیروزی، خواست ملت جمهوریت و اسلامیت بود.و رهبران دینی این انتخاب را پذیرفتند. ۳-قانون اساسی نیاز حکومت جدید بود و رهبران نهضت در این مرحله نیز ملت را برای ایفای نقش به صحنه دعوت کردند.در دوازدهم مرداد سال۵۸ اعضای مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی توسط مردم برگزیده شدند. سپس در مورخه دوازدهم آذرماه همان سال خط و مشی و ساختارحکومت نیز از طرف ملت تأیید شد. همه پرسی بازنگری قانون اساسیِ ششم مرداد سال۶۸ نیز، باردیگر مردم سالاری دینی را به رخ جهانیان کشید. ۴-تعیین مستقیم و غیر مستقیم مسئولین نظام نیز به دوش مردم سپرده شد.انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری و مجلس قانون گذاری در نخستین سال پیروزی انقلاب اسلامی، سند زرین دیگری از افتخارات انقلاب اسلامی است.و دراین چهل سال از این روش حکومت داری عدول نکرده است. تاکنون مردم برای تعیین مسئولین حکومتی در یازده دوره انتخابات مجلس قانون گذاری، دوازده نوبت ریاست قوه مجریه،پنج موسم خبرگان رهبری و پنج وقت در گزینش شوراهای شهر و روستا، مشارکت داشتند. https://eitaa.com/AminM313/351
رهبری حضرت روح الله مورد قبول امّت اگر تعدد جریانات فعال در عرصه مخالفت و مبارزه با رژیم پهلوی، خوب مورد دقت قرار گیرد، عظمت رهبری حضرت امام خمینی (ره) بیشتر درک می شود. مغناطیس مکتب و شخصیت حضرت امام (ره) به حدی بود که از بین همه گروه های مبارزاتی، توانست بیشترین موفقیت را در بسیج ملت علیه سلطنت پهلوی کسب کند و در آخر رهبرِ محبوبِ امّت برای انقلاب اسلامی شد. طیف های گسترده فعال قبل از انقلاب در سه حوزه ایدئولوژیک دسته بندی می شوند: ۱-اسلام‌گرایان؛ گروه هایی که متأثر از اعتقادات اسلامی علیه رژیم وابسته،مستبد و مفسد قیام کردند.هرچند شاخه های مختلفی با تفاسیر متفاوت از متون دینی و اتخاذ روش های مبارزاتی متنوع، به اسم اسلام پا به میدان گذاشته بودند. ۲-سوسیالیست ها؛ نیروهایی بودند که تحت تأثیر تفکرات چپِ مارکسیسم و لننیسم برای مبارزه علیه حکومتِ متحدِبلوکِ غرب سازماندهی شدند.به عنوان نمونه "سازمان چریک های فدایی خلق"که با شعارهای ضدامپریالستی و حرکت های مسلحانه فعالیت داشتند. ۳-ناسیونالیسم لیبرال؛جریان هایی که بر حق رأی مردم تأکید داشتند و معتقد بودند، حتی مذهب قدرت محدود سازی این حق را ندارد.البته اختلافات داخلی این جبهه مانع اثربخشی قابل توجه در روند مبارزات مردمی بود. @AminM313 https://eitaa.com/AminM313/297
انقلاب اسلامی و مردمی ترین حکومت در نظر خیلی از اندیشمندان دنیا انقلاب سال۵۷ مردم ایران، یا به خاطر توجه به دین دچار همان تئوکراسی غرب و حاکمیت ارباب کلیسا خواهدشد. و اگر بخواهد به دموکراسی گرایش داشته باشد یا چون بلوک غرب به انزوای دین رأی خواهد داد ویا مانند دول شرق به حذف دین اقدام خواهد کرد. ولی انقلاب اسلامی با سه عنصر" رهبری ولی فقیه،حضور مردم و آموزه های مکتب اسلام، تفاوت خود را با هر حکومتی که تاکنون بوده روشن ساخت. ودر عمل نشان داد نه تخطی از موازین اسلام را قبول دارد و نه به نقش مردم در اداره جامعه بی توجه است. ۱-پیدایش و اصل پیروزی نهضت مدیون حضور مردم بود.ملت در حدوث این انقلاب نقش بی بدیلی داشتند و پشت سر رهبرمذهبی خود پیروز میدان مبارزه با رژیم طاغوت بودند. ۲-تعیین نوع حکومت نیز شجاعانه ومخلصانه به رأی مردم واگذارشد.و در دوازدهم فروردین اولین سال پیروزی، خواست ملت جمهوریت و اسلامیت بود.و رهبران دینی این انتخاب را پذیرفتند. ۳-قانون اساسی نیاز حکومت جدید بود و رهبران نهضت در این مرحله نیز ملت را برای ایفای نقش به صحنه دعوت کردند.در دوازدهم مرداد سال۵۸ اعضای مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی توسط مردم برگزیده شدند. سپس در مورخه دوازدهم آذرماه همان سال خط و مشی و ساختارحکومت نیز از طرف ملت تأیید شد. همه پرسی بازنگری قانون اساسیِ ششم مرداد سال۶۸ نیز، باردیگر مردم سالاری دینی را به رخ جهانیان کشید. ۴-تعیین مستقیم و غیر مستقیم مسئولین نظام نیز به دوش مردم سپرده شد.انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری و مجلس قانون گذاری در نخستین سال پیروزی انقلاب اسلامی، سند زرین دیگری از افتخارات انقلاب اسلامی است.و دراین چهل سال از این روش حکومت داری عدول نکرده است. تاکنون مردم برای تعیین مسئولین حکومتی در یازده دوره انتخابات مجلس قانون گذاری، دوازده نوبت ریاست قوه مجریه،پنج موسم خبرگان رهبری و پنج وقت در گزینش شوراهای شهر و روستا، مشارکت داشتند. https://eitaa.com/AminM313/351
✅ظهور اسلام هنگامی که امپراتوری بیزانس(روم شرقی) و ساسانی در گیر جنگ های پرخرج و بی ثمر بودند، مصادف با آغازین سالهای قرن هفتم میلادی در شبه جزیره عربستان،اسلام ظهور کرد. 🔰🔰🔰🔰🔰 ✅آغاز فتوحات مسلمانان عصر فتوحات مسلمانان در زمان‌ ابوبکر(خلافت ۱۱_۱۳ هجری قمری) آغاز شد. 🔰🔰🔰🔰🔰 ✅فتح ایران در سال ۱۶ هجری قمری _۶۳۵ میلادی،عرب های مسلمان بر مدائن پایتخت ساسانیان استیلا یافتند. سپس در جنگ نهاوند به حکومت ساسانیان پایان دادند. به این ترتیب ایران هم‌ ،پاره ای از پیکر واحد جهان اسلام شد. 🔰🔰🔰🔰🔰 ✅مقاومت بخش هایی از ایران با این حال در بخش هایی از سرزمین ایران حکومت های مستقل محلی ،وجود داشتند که در مقابل لشکر کشی مسلمانان مقاومت میکردند. از جمله منطقه طبرستان و گرگان و.. که بعدها پذیرای سادات زیدی شدند. 🔰🔰🔰🔰🔰 ✅قیام مسلحانه علیه دستگاه خلافت باشهادت امام حسین علیه السلام،قیام هایی جهت خونخواهی و مبارزه با ظلم دستگاه خلافت انجام میگیرد. از جمله مختار_زید و... 🔰🔰🔰🔰🔰 ✅حکمرانی علویان در منطقه طبرستان در پی شکست قیام های سادات در کوفه و..،برخی از ایشان جهت در امان ماندن از آزاروتعقیب دستگاه خلافت و فراهم کردن زمینه قیام های بعدی ،به منطقه طبرستان مهاجرت کردند . 🔰🔰🔰🔰 ✅رشد تشیع در ایران با وجود اینکه حکومت ، عقاید اهل سنت را ترویج وحمایت می نمود، ولی در بخش هایی از ایران تشیع در حال گسترش بود. از جمله قم_کاشان_ری... 🔰🔰🔰🔰🔰 ✅خلافت فاسد و ظالم با تکیه زدن افراد فاسد و ناشایست بر مسند خلافت، مسیر حکومت اسلامی منحرف و تبدیل به نوعی امپراتوری عربی شد. ایرانیان نیز درمانده و سر خورده از ظلم و ناراست خویی خلفا به دامن آئین تشیع و اهل بیت ع پناه بردند.... 🔰🔰🔰🔰 ✅خلافت عباسیان عباسیان با فریب کاری ،علویان و شیعیان ایران را که،می کوشیدند تا خلفای ناحق امویان را از تخت به زیر کشند،به بازی گرفتند و از نیروی ایرانیان علیه امویان استفاده کردند. از جمله ایرانیان:ابومسلم_آل سهل و... 🔰🔰🔰🔰🔰 ✅حضور امام رضا علیه السلام در ایران از دلایل گسترش تشیع در بخش های مختلف ایران،اقامت حضرت امام رضا علیه السلام در این سرزمین می باشد. 🔰🔰🔰🔰 ✅تاسیس دولت های ایرانی با ضعف خلافت عباسی در قرن سوم و چهارم،نخستین جنبش های آزادی خواهانه و عدالت طلبانه ایرانی شروع شد. از جمله:صفاریان_سامانیان... 🔰🔰🔰🔰🔰 ✅آل بویه و رواج فرهنگ شیعه نخستین قدرت نمایی گسترده و دیرپای ایرانیان شیعه را در دوران آل بویه شاهدیم. این خاندان ایرانی با حمایت ویژه از اهل دانش و فرهنگ، موجبات تعالی علم و فرهنگ را بیش از گذشته فراهم نمودند. به عنوان نمونه؛بغداد که پیش از آل بویه بزرگ ترین کانون مخالفت با شیعیان بود،در زمان آل بویه به مهم ترین حوزه علمیه جامع الاطراف برای علوم و معارف شیعه تبدیل گشت. حضور علمایی چون شیخ مفید_شیخ طوسی و...در این دوران بوده است. ولی آل بویه نیز بجهت مصلحت اندیشی هایی،سیادت ظاهری خلافت عباسی را ابقا نمودند. 🔰🔰🔰🔰🔰 ✅حمله مغول و پایان خلافت عباسی با هجوم مغول و سقوط بغداد،زیان های جبران ناپذیری بر پیکر فرهنگ اسلامی وارد شد.مثل نابودی هزاران جلد کتاب و.. اما اقدامات سنجیده اندیشمندان مسلمان،سرانجام مغولان را نیزشیفته خود ساخت و آنهارا به حامیان و مروجان دین تبدیل کرد. مثل: 🔵نفوذ خواجه نصیرالدین طوسی در دربار هولاکوخان 🔵تاثیر علمای شیعه بر عقاید سلطان محمد خدابنده 🔰🔰🔰🔰 ✅نهضت های شیعی پیش از صفویه⬇️ قبل از رسمیت یافتن تشیع به عنوان مذهب رسمی ایران در زمان صفویه، در مناطق مختلف شیعیان حضور داشتند و حکومت های مستقلی چون آل کیا در گیلان_مرعشیان در مازندران و...ظاهر شده بودند. دولت سربداران نیز در واکنش به ظلم و ستم مغولان در قرن هشتم در خراسان ظهور کرد. در زمان سربداران،باب مکاتبه و گفتگو با علمای شیعه بخصوص علمای حلب وجبل عامل در لبنان،برقرارشد. شهید اول؛ کتاب اللمعه الدمشقیه را برای آخرین امیر سربدار؛خواجه علی موید،تصنیف کرد.
✅جهان مسیحیت در قرون وسطا=قرون تاریک بسر می برد⬇️ اصطلاح قرون وسطا ساخته متفکران رنسانس در قرن پانزدهم است. که پس از قرن هجدهم همگانی شد. درباره محدوده زمانی قرون وسطی اختلاف وجود دارد. آغاز قرون وسطا🔰 🔵سال۳۲۵ ⬅️تشکیل شورای نیقیه [این شورا به دنبال یک اختلاف عقیدتی و در واکنش به دیدگاه"آریوس"؛ تشکیل شد. آریوس مخالف هم ذات بودن پسر با پدر بود(او معتقد بود،مسیح مخلوق است)] 🔵سال۴۷۶ ⬅️سقوط آخرین امپراتور رم و..... پایان قرون وسطا🔰 🔵سال ۱۰۹۵ ⬅️ شروع جنگ های صلیبی 🔵سال ۱۴۵۳⬅️ فتح قسطنطنیه 🔵سال ۱۵۱۷⬅️تاثیراقدامات مارتین لوتر 🔵سال۱۶۴۸⬅️معاهده وستفالی (در آینده پیرامون این معاهده هم صحبت خواهیم کرد) 🔰🔰🔰🔰🔰 ⏺حوادث مهم دوره قرون وسطا⬇️ ✅اختلاف بین کلیساها⬇️ جدایی دو بخش از مسیحیان(جدایی شرق و غرب)⬇️ اختلاف برسر چه بود؟ اعتقاد کلیسای رم به برتری و تفوق اسقف نشین رم بر سایر اسقف نشین ها بود.و معتقد بودند که باید نظر پاپ را تنها مرجع تعیین عقاید و احکام به حساب آوردند . ولی کلیسای قسطنطنیه معتقد بود پنج مرکز برای مسیحیت وجود دارد(اورشلیم_انطاکیه_رم_اسکندریه و قسطنطنیه)و همه باهم برابرند. تکفیر های متقابل کلیسای شرق و غرب تا سال ۱۹۶۵ ادامه یافت و در نهایت با بیانیه مشترک پاپ پل ششم و پاتریک آتناگوراس ،آن تکفیرها ابطال شدند. 🔰🔰🔰🔰🔰 ✅جعل اناجیل⬇️ جعل اناجیل متعدد و نسبت دادن آنها به حواریون عیسی یکی از کارهای رایج این دوره بود. 🔰🔰🔰🔰🔰 ✅فساد اخلاقی کلیسا⬇️ مسیحیان ازدواج را برای مقامات عالی روحانی خویش حرام می دانستند. ولی در قرون وسطا ۲۹ درصد مجرمین بی عفتی را، کشیشان تشکیل می دادند،در حالی که شمارشان کمتر از ۲ درصد کل جمعیت بوده است. 🔰🔰🔰🔰 ✅فساد مالی کلیسا⬇️ به مرور زمان یکی از راه های پول اندوزی پاپ‌ها ،فروش مناسب وابسته به کلیسا و نصب اشخاص به مقامات کلیسایی بود. 🔰🔰🔰🔰 ✅داد گاه های تفتیش عقاید⬇️ کلیسا جهت مبارزه با بدعت گذاران،این دادگاه هارا تاسیس کرد. سرزمین هایی مانند بوسنی، بلغارستان،هلند، ایتالیا و فرانسه مراکز رشد نهضت های بدعت آمیز شد. در اسپانیا بین سال های ۱۴۸۰ تا ۱۴۸۸ حدود صد هزار نفر به مجازات های سنگین محکوم شدند. حدود ۹۰۰۰ نفر از آنان را در آتش سوزاندند. گسترش تفتیش عقاید دامن کسانی چون گالیله(۱۵۶۴_۱۶۴۲) را نیز گرفت. وی نظریه حرکت زمین را مطرح کرد که مخالف با کتاب مقدس تلقی شد. دادگاه تفتیش عقاید این نظریه را بدعت دانست و درسال ۱۶۳۳ گالیله را به حبس ابد محکوم کرد و بعد به حصر خانگی تبدیل شد. سرانجام در سال۱۹۸۴ کمیسیونی در واتیکان ،اعلام کرد که مقامات کلیسا در مورد محکومیت گالیله خطا کرده اند. 🔰🔰🔰🔰🔰 ✅جنگ های صلیبی⬇️ با گسترش اسلام در سرزمین های خاورمیانه و آفریقای شمالی ،بسیاری از جمعیت های مسیحی آنها به اسلام گرویدند. نیروهای مسلمان بر مراکز کلیسایی عمده مسیحیت شرقی ،استیلا یافتند که اورشلیم و اسکندریه مصر از آن جمله بود. اقلیت های مسیحی کوچک با صلح و صفا در حکومت اسلامی می زیستند و شریعت اسلام از آنان حمایت می کرد.. با ظهور اسلام در قرن هفتم میلادی ،جهان مسیحیت خود را در برابر آیینی جدید یافت. گسترش سریع اسلام موجب شد تا مسیحیت شرقی و غربی هر دو مجبور شوند با واقعیت اسلام در قرون وسطا دست به گریبان شوند. در قرن های یازدهم تا سیزدهم میلادی ،دولت های اروپایی جنگ های صلیبی را برای بدست آوردن اماکن مقدس فلسطین از دست مسلمانان به راه انداختند. جنگ های صلیبی به ترتیب در سال های ۱۰۹۵_۱۰۹۹ ۱۱۴۶_۱۱۴۸ ۱۱۸۹_۱۱۹۲ ۱۲۰۲_۱۲۰۴ رخ داد. مسیحیان از پاپ تقاضای کمک کردند. و او به طرز بی سابقه ای اروپای مسیحی را به جنبش در آورد. پیام پاپ‌ "اوربان دوم" در سال ۱۰۹۵ که مردم را به جنگ مقدس دعوت کرد تا سرزمین مقدس(فلسطین) را از سلطه مسلمانان آزاد کنند. با پیام پاپ،جماعت کثیری زیر پرچم‌سپاهیان صلیبی گرد آمدند. {او دستور داده بود تا جنگجویان بر روی سینه یا پیشانی خویش علامت صلیب نقش کنند. کلیسا مقرر کرد هرکس در جنگ کشته شود از هر عقوبتی که به واسطه ارتکاب گناه دامنگیر شده است رهایی یابد. رعایای پادشاهان از مالیات معاف شدند. مجازات افرادی که محکوم به مرگ شده بودند ،به خدمت مادام العمر در فلسطین تخفیف داده شد.} و سرانجام سپاهیان مسلمان به رهبری صلاح الدین ایوبی توانستند در سال ۱۱۸۷ قدس را از دست مسیحیان پس بگیرند.
⬇️ شیخ صفی الدین اردبیلی(۶۵۰_۷۳۵ق)،از شاگردان شیخ زاهد گیلانی بود. شیخ صفی با تاسیس خانقاه( سال۷۰۰ هجری قمری)در اردبیل ،مقارن با یورش مغولان به ایران( قتل عام و کشتار بی رحمانه) گرایش های عرفانی و صوفیانه در غرب وشمال غرب ایران را گسترش داد. اعتبار و نفوذ معنوی این خاندان چنان محبوبیت برایشان به ثمر داشت ، که بسیاری از امرای ایلخانی و اشراف مغول در شمار مریدان خانقاه اردبیل در آمدند. رابطه مرید و مرادی بین جانشینان شیخ صفی و پیروانش،به حدی گسترش یافت که ،خاندان صفوی را به قدرت سیاسی نزدیک کرد. 🔰🔰🔰🔰🔰 💠شاه اسماعیل و ⬇️ شاه اسماعیل صفوی از نوادگان شیخ صفی، با کمک سپاه قزلباش( مریدان فداکار صفوی) توانست، سال۹۰۷ هجری قمری،در تبریز تاجگذاری کند و پادشاهی صفویان را رسما اعلام کند. 🔰🔰🔰🔰🔰 💠⬇️ رسمی کردن مذهب مبارک شیعه امامی در سراسر خاک ایران نخستین اقدام شاه اسماعیل بود. بیشتر تاریخ نویسان این اقدام شاه اسماعیل را اصلی ترین عامل وحدت سیاسی ایرانیان دانستند که به کمک آن همه اختلافات نژادی طبقاتی و سیاسی فراموش شد و همه خود را ایرانی دانستند. 🔰🔰🔰🔰🔰 صفویان با پیوند قدرت سیاسی خود با باورهای تاریخی شیعه و ⏺به رسمیت شناختن مذهب تشیع در ایران و ⏺نفوذ و قدرت قابل توجه علمای شیعه در دستگاه‌حکومتی، بستر مناسبی برای حکومت خویش پدید آوردند. هرچند از ۱_ملی گرایی،به سبب ایرانی بوون خود و ۲_تصوف(سابقه اجدادخود) نیز بهره مندشدند ⬇️ ⏺ وحدت سیاسی و فرهنگی ⏺ حفظ استقلال کشور مقابل بیگانگان ⏺ورود نیروهای مذهبی به صحنه کشور را در پی داشت. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 💠صف آرایی سیاسی و نظامی همسایگان() در برابر ایران صفوی⬇️ ⏺ازبکان در شرق و ⏺ عثمانیان در غرب که بودند،ظهور قدرت نوپای شیعی را خطر بزرگی برای خود می دانستند. اساس عثمانی ها در اوایل سده هشتم هجری(۱۴میلادی) گذاشته شد که توانستند تا پنج قرن به حیات خود ادامه بدهند و امپراتوری بزرگی از اروپای شرقی و بالکان تا شمال آفریقا را در بر می گرفتندوتلاش زیادی کردند تا ایران راهم تحت سلطه خود درآورند. در نتیجه سلطان سلیم عثمانی،جهت جلو گیری از رشد تشیع در منطقه عثمانی و نیز سرکوب دولت صفوی،به شاه اسماعیل اعلان جنگ‌داد. شاه اسماعیل هم کوشید تا از جنگ طفره رود. سلطان سلیم جهت تحریک شاه اسماعیل به جنگ ،موضوع را در شورایی مرکب از عالمان و فقیهان اهل سنت،مطرح کرد و نبرد با صفویان را به منزله یک واجب دینی دانست. سرانجام بین شاه اسماعیل و سلطان سلیم عثمانی اتفاق افتاد.صفویان در برابر سلاح آتشین و توپ خانه ارتش عثمانی شکست خوردند. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 💠⬇️ در زمان شاه طهماسب ،پادشاهان مهم و تاثیر گذار اروپا(امپراتور اتریش_اسپانیا...)که نه تنها قلمرو خود بلکه کل جهان مسیحیت را در معرض خطر هجوم قریب الوقوع امپراتوری عثمانی می دیدند، دست به سوی رقیب سیاسی عثمانی در جهان اسلام،یعنی ایران صفوی ،دراز کردند. در زمان شاه عباس هم ، اروپاییان،جهت جلب اتحاد و دوستی پادشاه ایران،سفرایی را به ایران فرستادند. در نهایت، شاه عباس ،سفرایی به دربارهای اروپایی فرستاد و از ایشان خواست در نبرد با عثمانی با وی همراه شوند. تا اینکه شاه عباس کبیر،ارتش جدیدی بوجود آورد و از طریق برادران شرلی(اهل انگلستان)توانست دانش نظامی، گران بهایی کسب کند و صفوف مختلف پیاده نظام_سواره نظام و توپ خانه را پدید آورد و فن ساختن توپ را از برادران شرلی آموخت. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 💠⬇️ شاه عباس و غارت گر را از بنادر خلیج فارس اخراج کرد. در سال۱۰۱۱ ق پرتغالی ها را از بحرین اخراج کرد. در سال ۱۰۱۲ ق ،تبریز را بعداز سالها اشغال از عثمانی ها پس گرفت. در سال۱۰۱۳ ق، نخجوان و ایروان را آزاد کرد. قوای دلاور شاه عباس ،در سال ۱۰۲۴ ق بندر گمبرون را از دست پرتغالی ها و اسپانیا یی ها ی اشغالگر ،آزاد کردند و به همین مناسبت نام آن را "" گذاشتند. قوای شاه عباس در سال ۱۰۳۱ ق، با همکاری کمپانی هندشرقی(انگلیس)،پرتغالی ها و اسپانیا یی ها را شکست دادند و جزیره هرمز را آزاد کردند. در سال۱۰۳۱ ق ،قندهار را آزاد کرد. در سال ۱۰۳۳ ق بغداد را فتح کرد. شاه عباس در سال‌ ۱۰۳۸ ق از دنیا رفت. 💠حیات علمی_فرهنگی_هنری در عصر صفوی⬇️ به عنوان آخرین پایتخت صفویان به موزه ای عظیم از آثار برجسته در معماری و انواع هنرهای تجسمی و تزئینی بدل شد. از لحاظ کمی و کیفی،معماری هم توسعه و تحول یافت.⬇️ بازار _میدان نقش جهان_،مسجد جامع عباسی_مسجدشیخ لطف الله_عمارت عالی قاپو... چون فلسفه،پزشکی و نجوم مورد توجه جدی قرار گرفت و گسترش فراوانی یافت.
💠⬇️ ، را به دنبال داشت. شاه اسماعیل و بعد از او شاه طهماسب علمای شیعه را جهت کمک به دولت خود از جبل عامل و..برای مهاجرت به ایران دعوت کردند. در دوره صفویه،بدلیل موقعیت تاریخی فراهم شده(⬇️ ⏺برپایی دولت شیعی خصوصا پس از حکومت های غیر شیعی اموی و عباسی و اشغالگری مغول و ⏺بجهت وجود دولت غیر شیعی عثمانی در جوار این دولت شیعی) بخشی از علما با حکومت همکاری کردند،تا پایه های تشیع را در کشور تحکیم بخشند و مردم را از خطر همسایگان ایمن نمایند. شاهان نیز علمای دینی و جایگاه آنان را تقویت کردند و مناصب مهمی چون صدر،شیخ الاسلام، مجتهد قاضی و مفتی را به علمای دینی سپردند.. در زمان شاه طهماسب ،امور شرعی در دوبخش به و واگذارشد. و به مرور کار صدر ⬅️اداره موقوفات و امور وابسته به آن وکار شیخ الاسلام⬅️ نظارت بر اجرای امور شرعی در حد ی گسترده تر است. در عهد شاه طهماسب برای نخستین بار اداره امور شرعی و احکام و اجرای آن زیر نظر هیئت حاکمه دینی به رهبری فقهای جامع الشرایط شیعه قرار گرفت و آنچه باقی می ماند،یعنی امور عرفی اداره کشور،در اختیار سلطانی قرار می گرفت که بود. علی بن عبدالعالی عاملی،معروف به محقق ثانی یا محقق کرکی(م:۹۴۰ ق) که از شاگردان علی بن هلال جزایری واز شاگردان ابن فهدحلی است. مهم ترین اثر او "جامع المقاصد" در شرح قواعدالاحکام علامه حلی است. با دعوت شاه طهماسب به ایران آمد اولین بار مقام به او تفویض شد با اختیاراتی که شاه به او داد،در واقع او حساب می شد. شاه پذیرش حکم و قدرت محقق کرکی را نه از باب قدرتی دانسته که خود به او داده است،بلکه از آن جهت است که محقق کرکی ولایتی داشته است،ولایتی که به است . و نیز به مقام‌ شیخ الاسلامی رسیدند. شاه سلیمان صفوی از (پرورش یافته مکتب اصفهان_جامع المعقول والمنقول_صاحب مشارق الشموس_م:۱۰۹۸ ق)،مجتهدبرجسته روز گار خواست که در غیبت او از اصفهان ،جانشین وی در کار سلطنت باشد.ایشان نیز پذیرفتند. که نزد شاه عباس از احترام ویژه ای برخوردار بود،از این موقعیت به خوبی بهره جست و مجالس درس و بحث فلسفی را با وجود مخالفت های پیدا و پنهان قشریون، برپا نمود.و شاگردان برجسته ای چون پرورش یافتند که تحول عظیمی در فلسفه اسلامی بوجود آورد. در دوره صفویه که فقیهان شیعه در ایران امنیت و اقتدار یافتند و به مسائل حکومت مبتلا شدند، رشد چشمگیری یافت . رساله های بسیاری در مورد اقامه نماز جمعه_مسئله غنا و.. محصول این دوره است. دعوت شاه برای آمدن به ایران را نپذیرفت. و نیز با حکومت همکاری نکرد.
مشاوره و تست روان شناسی قبل از اقدام افزایش جمعیت و به تبع آن گستردگی مهاجرت ها،ناآشنایی مردم نسبت به هم را در مناطق به دنبال داشته وهمین امر باعث شده است دیگر مانند گذشته فرهنگ یک دست در مناطق مختلف وجود نداشته باشد. اختلالات روانی و بزهکاری های اجتماعی نیز تحفه فرهنگ جدید است.مشکلاتی همچون اعتیاد،مازوخیست،کودک آزاری، کارتن خوابی در حال فراوانی است. به ناچار باید برای حفظ امنیت اجتماعی تدابیر ویژه اندیشیده شود.تقویت سبک زندگی صحیح،افزایش آموزش های همگانی برای حفاظت شخصی،ترویج نظارت همگانی و مجازات های قضایی برای مجرمان از جمله اقدامات پیشگیرانه می تواند باشد. گزینه تست اعتیاد تا کنون در برخی فعالیت های اجتماعی لحاظ شده است.با شرایط کنونی، هم برای تشخیص سلامت روانی افراد ضرورت پیدا کرده است.خصوصا در مشاغلی که مردم بیشتر با آن ها در تعامل اند.
🔶 انقلاب اسلامی و مردمی ترین حکومت در نظر خیلی از اندیشمندان دنیا انقلاب سال۵۷ مردم ایران، یا به خاطر توجه به دین دچار همان تئوکراسی غرب و حاکمیت ارباب کلیسا خواهدشد. و اگر بخواهد به دموکراسی گرایش داشته باشد یا چون بلوک غرب به انزوای دین رأی خواهد داد ویا مانند دول شرق به حذف دین اقدام خواهد کرد. ولی انقلاب اسلامی با سه عنصر" رهبری ولی فقیه،حضور مردم و آموزه های مکتب اسلام، تفاوت خود را با هر حکومتی که تاکنون بوده روشن ساخت. ودر عمل نشان داد نه تخطی از موازین اسلام را قبول دارد و نه به نقش مردم در اداره جامعه بی توجه است. ۱-پیدایش و اصل پیروزی نهضت مدیون حضور مردم بود.ملت در حدوث این انقلاب نقش بی بدیلی داشتند و پشت سر رهبرمذهبی خود پیروز میدان مبارزه با رژیم طاغوت بودند. ۲-تعیین نوع حکومت نیز شجاعانه ومخلصانه به رأی مردم واگذارشد.و در دوازدهم فروردین اولین سال پیروزی، خواست ملت جمهوریت و اسلامیت بود.و رهبران دینی این انتخاب را پذیرفتند. ۳-قانون اساسی نیاز حکومت جدید بود و رهبران نهضت در این مرحله نیز ملت را برای ایفای نقش به صحنه دعوت کردند.در دوازدهم مرداد سال۵۸ اعضای مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی توسط مردم برگزیده شدند. سپس در مورخه دوازدهم آذرماه همان سال خط و مشی و ساختارحکومت نیز از طرف ملت تأیید شد. همه پرسی بازنگری قانون اساسیِ ششم مرداد سال۶۸ نیز، باردیگر مردم سالاری دینی را به رخ جهانیان کشید. ۴-تعیین مستقیم و غیر مستقیم مسئولین نظام نیز به دوش مردم سپرده شد.انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری و مجلس قانون گذاری در نخستین سال پیروزی انقلاب اسلامی، سند زرین دیگری از افتخارات انقلاب اسلامی است.و دراین چهل سال از این روش حکومت داری عدول نکرده است. تاکنون مردم برای تعیین مسئولین حکومتی در یازده دوره انتخابات مجلس قانون گذاری، دوازده نوبت ریاست قوه مجریه،پنج موسم خبرگان رهبری و پنج وقت در گزینش شوراهای شهر و روستا، مشارکت داشتند. ✍‌ امین محمدلو @HOWZAVIAN
جمهوری اسلامی، حکومتی ولایی، مردمی و مشورتی وقتی انقلاب مردم ایران درسال۵۷ به پیروزی رسید، حکومت جدید برپایه نظریه ولایت فقیه بنا شد.اندیشمندان ناآگاه و سیاست مداران بدخواه، نظام تازه تأسیس را به حکومت های دیکتاتوری تشبیه نمودند. ولی مرور زمان همه این تئوری پردازی ها را باطل کرد.و رهبران انقلاب خیلی از تصمیمات و اقدامات را از آغاز تا کنون با محوریت شوراها پیش برده اند ۱-ساماندهی انقلاب به فرمان حضرت امام ره دربیست و دوم دی ۵۷ به شورای انقلاب سپرده شد تا هماهنگی مبارزات و تشکیل دولت موقت را انجام دهند. ۲-تهیه اساس نامه نهضت را خبرگان منتخب ملت در سال اول پیروزی انجام دادند.حتی وظیفه تعیین و نظارت بر رهبری جامعه را به مجلس خبرگانِ مورد انتخاب مردم، واگذار کردند. ۳- قانون گذاری نیز به مجلس شورای اسلامی برآمده از انتخاب ملت محوّل شد که وظیفه ریل گذاری جهت اداره بهتر کشور را به سامان برسانند.البته شوراهای شهر و روستا نیز در تصمیم گیری های هر محدوده نقش به سزایی دارند. ۴-نظارت بر قانون گذاری و تفسیر آن وظیفه ای بود که به دوش شورای نگهبان قرار داده شد.که اعضای آن با ترکیب شش نفر فقیه موردتعیین رهبری و شش نفر حقوقدان مورد تأیید مجلس، به انجام تکالیف خود مشغول شدند. ۵-در تعیین سیاست های کلی نظام بازوی مشورتی رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام است، که در کنار آن حل اختلافات و معضلات نظام را نیز به عهده دارند. ۶-اتخاذ تصمیمات امنیتی و دفاعی در شرایط حیاتی کشور،ضرورت ایجاد شورای عالی امنیت ملی را به وجود آورد. ۷- سیاست گذاری های کلان فرهنگی به خاطر ماهیت خاص انقلاب اسلامی ضرورت ویژه ای می طلبید.چرا که فرهنگ دراین حکومت زیر بناست و برای این منظور شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شد. ۸-زمان شناسی رهبری ایجاب می کند تا در شرایط خاص، اقدامات متناسب را انجام دهد.به عنوان مثال برای استفاده حداکثری از فضای مجازی و جلوگیری از آسیب های این محیط،شورای عالی فضای مجازی تأسیس شد. شورای نظارت بر صدا و سیما و شورای بازنگری قانون اساسی نیز خصلت مشورت پذیری در نظام اسلامی را نشان می دهد. امین محمدلو https://eitaa.com/AminM313/358
🌐🌐🌐🌐🌐 منابع استفاده شده⬇️ 🔵تاریخ سیاسی معاصر ایران⬅️سید جلال الدین مدنی⬅️دفترانتشارت اسلامی_۱۳۸۹ 🔵زمینه ها،عوامل و بازتاب جهانی انقلاب اسلامی ایران⬅️مصطفی ملکوتیان 🔵آشنایی با انقلاب اسلامی⬅️جوادمنصوری⬅️نشر معارف۱۳۹۰ 🔰🔰🔰🔰🔰 سه بخش عمده دوران قاجاریه⬇️ 🔵بی کفایتی پادشاهان قاجار 🔵نفوذ و امتیاز گیری کشورهای استعمارگر 🔵نقش تعیین کنندگی علما و همراهی مردم علیه استعمار و استبداد 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 محور های اصلی⬇️ ✳️جنگ ایران و روس ✳️قتل گریبایدوف ✳️لغو امتیاز رویتر ✳️نهضت تنباکو ✳️مشروطه 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 اوضاع ایران در زمان ⬇️ آن روزی که شهر اصفهان در دوره‌ی مورد غارت قرار گرفت و مردم قتل عام شدند و حکومت باعظمت صفوی نابود شد، خیلی از افراد غیور بودند که حاضر بودند مبارزه و مقاومت کنند؛ اما ضعیف بود. از زمان شورش و سقوط ،تا برآمدن دولت قاجار،به استثنای دولت مستعجل و دوره در فارس، ایران چند دهه آشوب ،جنگ و جدال و ناامنی شدید را تجربه کرد و به قهقرا رفت و از توان افتاد. در سال ۱۲۰۹ ق_۱۱۶۸ ش، سلسله را بنا گذاشت نیز همچون ،توسط خدمه اش در اردگاه کشته شد و برادران و دیگر مدعیان سلطنت در حالی که جسد او را رها کرده بودند به زورآزمایی در جهت کسب قدرت برخاستند. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/AminM313/362
ناصرالدین شاه و امین السلطان(صدراعظم ) در انگلستان بودند. مسافرت سوم آنها بود و احتیاج مبرم به پول داشتند. سیاستمداران انگلیسی برآن بودند که امتیاز بگیرند. "" با تاسیس کمپانی ،امتیاز انحصاری توتون و تنباکو را برای مدت پنجاه سال،بدست آورد. ⬇️ علت مقاومت مردم در برابر این قرارداد، فقط زیان مادی حاصل از آن نبود،بلکه تسلط شرکت بر سرتاسر ایران مردم را نگران کرده بود. رفتارهای مشکوکی چون⬇️ 🔵شرکت، مرکز خود را در تهران مثل قلعه مستحکمی درآورد 🔵برای خود سپاه و تفنگدار داشت 🔵مراکزی برای ذخیره تسلیحات در شهرها فراهم کرده بود 🔵در شروع کار تعدا زیادی زن و مرد انگلیسی برای کمک به شرکت به ایران آمدند که کار آنها تبلیغ بود ⏺ شبیه حرکت کمپانی هندشرقی در و ✳️تهران⬇️ با این امتیاز مخالفت کرد که مردم را به شورش فرا میخواند(زندانی شد_بعدها ناصرالدین شاه را کشت.) ✳️شیراز⬇️ که مردم را جهت مبارزه رهبری میکرد،و به همین خاطر تبعید شد. ✳️تبریز⬇️ مردم در مقابله با ماموران کمپانی دروازه های شهر را بستند و کار شرکت در تبریز متوقف شد. ✳️اصفهان⬇️ فتوای تحریم خرید و فروش دراستعمال را صادر کرد. آقا نجفی اصفهانی را نیز تبعید کردند. و اخوی ایشان ؛ را نیز مسموم و شهید کردند. ✳️فتوای تحریم توسط مرجع شیعیان ولی همه ایران منتظر اقدام از جانب ،مرجع تشیع در سامرا بودند. در جمادی الاول ۱۳۰۹ ق_ ۱۲۷۰ ش_۱۸۹۱م {بسم الله الرحمن الرحیم الیوم استعمال تنباکو و توتون بای نحو کان در حکم محاربه با امام زمان صلوات الله وسلامه علیه است} ✳️واکنش مردم⬇️ در پی انتشار حکم تحریم مردم بی درنگ دست به کار شدند ،قلیانهارا شکستند و مواد را در میادین آتش زدند. در حرمسرای ناصرالدین شاه هم قلیان و چپق پیدا نمی شد و همه راشکستند. 🔰 ⬅️ سرآغاز یک مبارزه مردمی و آگاهانه علیه تسلط غرب ⬅️مبارزه با کمپانی انگلیسی و سلطه اقتصادی انگلیس ⬅️مبارزه با دشمنان استقلال کشور بود. ✅مهم ترین دستاورد جنبش تنباکو⬇️ ✳️افزایش حس اعتماد به نفس و خودباوری توده مردم ✳️افزایش اعتبار و اقتدار علمای دینی
⬇️ در اوایل دوره ایران میان سه قدرت تازه نفس سلطه جو، گیر افتاده بود ،در حالی که از نیرو و توان پیشین اش چیزی نمانده بود 🔵شمال⬅️ تزاری 🔴جنوب⬅️ ( که در نفوذ گسترده ای پیدا کرده بود.) ⚫️فرانسه، در این تاریخ و دستیابی به آن و حفظ آن مطمح نظر قدرت ها بود . و به مناسبت موقعیت خاص جغرافیایی که در راه بود اهمیت خاص داشت. این موقعیت ،باعث رقابت سه کشور قدرتمند برای حضور در ایران شده بود 🔰🔰🔰🔰🔰 در زمان ، ایران دو دوره داشت.که با شکست ایران پایان گرفت. حاصل این جنگ ها⬇️ ⚫️قرارداد گلستان در سال ۱۸۱۳ م ⚫️قرارداد ترکمنچای در سال۱۸۲۸ م ⚫️جدایی بخش های وسیعی از قلمرو ایران‌در ماورای ارس ⚫️تحمیل ⚫️سلطه انحصاری نظامی روسیه بر دریای خزر ⚫️کاهش تعرفه بازرگانی برای کالاهای روسی ایران در جنگ با روسیه دست به دامان انگلیس شد،ولی به دلیل قراردادی که بین روس و بسته شده بود، انگلیس حاضر به همکاری نشد. فرصت را غنیمت شمرد و جهت کمک در برابر روس ، با عهدنامه با ایران مذاکره کرد.ولی به دلیل توافقهای بین روس و فرانسه(پیمان)، در ادامه فرانسه تلاش میکند تا ایران را به صلح با روسیه ترغیب کند. در نهایت با ارسال معاهده ای با ایران بست که به موجب آن باید ایران فرانسوی هارا از خاک کشورش ، اخراج کند. ✅ با لشکرکشی روس ها⬇️ ، که فتوای جهاد علیه روس را داد. الغطاء و رساله جهاد نوشتند. مقام‌معظم رهبری در دیدار با جمعی از فضلای حوزه علیمه قم_ ۱۳۷۰/۱۱/۳۰⬇️ ✅《مرحوم (رضوان‌اللَّه‌تعالی علیه) به گمان زیاد - آن‌طور که از مقدمه‌ی کتاب برمی‌آید - کتاب را برای اداره‌ی دستگاه نوشته و در کتاب جهاد خود، از فتحعلیشاه به عنوان سلطان مسلمین اسم میآورد و مسائلی را ذکر میکند؛ این، ناظر به حکومت زمان بوده است. البته در این قضیه خیلی زیرکانه‌تر از مرحوم با آن دستگاه برخورد کرده است؛ چون در این‌جا بوده و از نزدیک اوضاع را میدیده و میدانسته که چگونه باید با آنها رفتار کند؛ اما مرحوم (رضوان‌اللَّه‌علیه) دستگاه را قدری بهتر از واقعیت آن دیده است؛ مرحوم نسبت به فتحعلیشاه با سرسختی برخورد میکرد و هیچ باجی به او نمیداد. با این‌که فتحعلیشاه خیلی به میرزا هم اظهار ارادت میکرد؛ اما میرزا به او چندان اعتنایی نداشت. در عین حال، نام خودش را «، به اسم عبّاس‌میرزاگذاشت؛زیرا او یکی از سرداران آن زمان بود و به هر حال، دولت ایران مدّت زمانی رابا دولت متجاوز جنگیده بود و ایشان احساس تکلیف میکرد که باید از ایرانیان حمایت کند. از خود شاه که آدم فاسدی بود، نمیخواست به صراحت حمایت کند؛ بلکه از که در میدان جنگ، جنگیده بود، این‌طور تجلیل میکرد.》 ✳️حادثه در سفارت روسیه⬇️ گریبایدوف مقام نظامی روسیه، برای نظارت بر اجرای قرارداد به ایران آمد. باید مردم سرزمین های جدا شده از ایران به آن نقاط باز گردند. تعدادی از زنان گرجی که در ایران ازدواج کرده بودند حاضر نبودند خانواده های خود را رها سازند. گریبایدوف به اعمال زور متوسل شد. روحانیون آن زمان نیز مردم را به مقاومت و اجتماع دعوت کردند. مردم به سفارت روس رفتند وبا تیراندازی به سمت مردم و کشته شدن عده ای ،خشم مردم زیاد گشت و گریبایدوف و تعدادی از همراهانش را به قتل رساندند. با عذرخواهی دولت روسیه،موضوع خاتمه یافت.
وقایع دوران (فرزند عباس میرزا)⬇️ 🔵مساله "آقاخان محلاتی" ⬅️ ریاست فرقه ⬅️علیه دولت مرکزی علم طغیان برافراشت 🔵مساله "سید علی محمد شیرازی"_ باب() 🔵قتل "میرزا بزرگ قائم مقام"(که فردی لایق و وطن پرست بود_صدراعظم شاه_مخالف عمال خارجی) 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 وقایع مهم دوران ⬇️ 🔵مساله ( بین ایران و امضاءشد و ایران دست از تصرف هرات برداشت و استقلال افغانستان را به رسمیت شناخت) 🔵قتل (صدراعظمی لایق و استقلال طلب برای کشور بود) 🔵 🔵 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ⬛️اعطای امتیاز به بیگانگان در بیست سال آخرِ زندگی ، پدر این مملکت را درآورد. میآمدند انحصاری میگرفتند - انحصار گمرکات، انحصار دخانیات، انحصار راه‌آهن و ... - باز از آن طرف میآمدند و میگفتند شما به رقیب ما امتیاز این معامله انحصاری و این به اصطلاح تجارت را دادید، باید به ما هم بدهید؛ به آنها هم چیزی میدادند! بعدها اسم این را «موازنه مثبت» گذاشتند؛ موازنه بین روس و انگلیس در سیاست خارجی و ارتباطات اقتصادی؛ منتها بر مبنای ! یک چیزی به این قدرت بدهند، دیگری فردا بگوید چرا به من ندادید؛ اینها هم بگویند بگیر این هم مال تو! باز او بگوید مال من کم شد، بگویند این هم مال تو! ایران را به نفع خاندان سلطنت - یعنی همان ناصرالدین شاه و درباریها و هر کسی که بتواند از این سفره یغما لقمه‌ای ببرد - غارت میکردند. 🔰🔰🔰🔰🔰 (فروش یک مملکت_بخشش بزرگ)🔰 رویتر بنیانگذار خبرگزاری است، خبرگزاری انگلیس رویتر هم به نام او، نام گذاری شد.. (در سال۱۲۵۰ شمسی_۱۲۸۹قمری_۱۸۷۲میلادی) (در زمان ناصرالدین شاه_عاقد قرارداد،میرزا حسین خان سپهسالار_طرف قرارداد انگلیس) تعدادی از مفاد این قرارداد⬇️ حق ساختن‌اختصاصی راه آهن و بهره برداری از آن استفاده از معادن مس و نفت حق استفاده از همه جنگل ها حق اداره گمرکات استفاده از سواحل دریای مازندران و.... مردم به رهبری ، علیه آن شورش کردند. دولت روس نیز جهت لغو آن به شاه فشار آورد، سرانجام شاه قبل از عملی شدن، لغو کرد. در عوض امتیاز تاسیس به مدت شصت سال ، به رویتر رسید ⬇️ در رقابت با انگلیس ، امتیاز احداث خط آهن از مرزهایشان تا تبریز و امتیاز انحصار شیلات به ویژه خاویار در دریای مازندران را کسب کردند. امتیاز تشکیل قزاقخانه(تعلیم و تربیت قوای نظامی ایران) را نیز کسب نمودند. ⬇️ برای اینکه محروم از امتیاز نباشند،امتیاز حفریات شوش را کسب کردند
روزی برای پسران یکی از سیاست های دنیای امروز نام گذاری برخی روزهای سال برای با اهمیت نشان دادن و جلب توجهِ دولت ها و ملت ها به یک موضوع یا حادثه است.یکی از اهداف این حرکت،ارتقای آدابِ ملل و همسویی آنها می باشد.ونتیجه آن تسهیل جهانی شدن است. البته گاهی هدف از مناسبت سازی ها، غربی سازی کشورهاست.و مستکبران برای سلطه بیشتر، در ظاهر با برنامه های فرهنگی، دنبال تغییر سبک زندگی مردم جهان می باشند. در چنین شرایطی برای حفظ هویت ملی و جلوگیری از تهاجم نرم استعمارگران،باید متناسب با فرهنگ بومی خود، برنامه ریزی کرد. ابتکار نام گذاری روز ی برای مادر و پدر ،اهمیت خانواده در نظام پرورشی اسلام را نشان می دهد.به همان دلایل تربیتی که ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) به عنوان روز دختر معرفی شد، برای تربیت پسران تراز انقلاب اسلامی، اختصاص روزی برای این عزیزان نیز اهمیت دارد. امروز سالروز تولد حضرت جوادالائمه علیه السلام است که با قدوم مبارک خود حقیقت امامت پدر بزرگوارش را برای شکاکان اثبات کرد و وارث نور ولایت شد.چه زیبا می شود اگر فرهنگ سازان چنین روزی را با عنوان پسر انتخاب کنند تا الگویی والا برای فرزندان این سرزمین باشد. هرچندپسر دوستی جامعه ایرانی زبان زد است، ولی با فرهنگ دینی می توان از این محبت آفت زدایی کرد و با جهت دهی مذهبی آن را تعالی بخشید. https://eitaa.com/AminM313/380
روزی برای پسران .......... امروز سالروز تولد حضرت جوادالائمه علیه السلام است که با قدوم مبارک خود حقیقت امامت پدر بزرگوارش را برای شکاکان اثبات کرد و وارث نور ولایت شد.چه زیبا می شود اگر فرهنگ سازان چنین روزی را با عنوان پسر انتخاب کنند تا الگویی والا برای فرزندان این سرزمین باشد. هرچندپسر دوستی جامعه ایرانی زبان زد است، ولی با فرهنگ دینی می توان از این محبت آفت زدایی کرد و با جهت دهی مذهبی آن را تعالی بخشید. ✍ امین محمدلو @HOWZAVIAN
جنبه های مثبت‌ یک برنامه رسانه ای سرگرمی به معنای غفلت از حقیقت، مورد قبول نیست.هرچند به عنوان مُسکِّن برای کاهش آلام روزمره، قابل توجیه است.البته اگر بتوان از دل هر فعالیتی اهداف تربیتی و فرهنگی به وجود آورد، قطعا قابل قبول تر خواهدبود. عصرجدید برنامه که مشابه خارجی داشته و سعی شده تا حدودی رنگ بومی به آن داده شود، به کشف استعدادهای ایرانی با محوریت سرگرمی اقدام کرده است.فارغ از اشکالاتی که می توان برای این برنامه شمرد،نکات خوبی قابل استخراج است. ۱-وقتی کارزان و عبدالباسط از سنندج در این برنامه شرکت کردند و مورد استقبال بینندگان قرار گرفتند،طعم وحدت زیر سایه جمهوری اسلامی را بیشتر چشیدند.یا ساسان پرکان که در یکی از دورترین نقاط سیستان و بلوچستان با آرزوهای خود زندگی می کرد،به گوشه ای از حقی که پیش و بیش از این ها لایقش بود دست یافت و به وسعت ایران دیده شد.و ثابت کرد اگر تهیه کنندگان رسانه سمت دوربین خود را از پایتخت به نقاط دیگر کشور بچرخانند،سوژه هایی جذاب برای کل سال می توانند بدست آورند.که این عدالت رسانه ای موجبات افزایش انسجام ملی را نیز به همراه خواهد داشت. ۲-با مطرح شدن این برنامه، کسی باور نمی کرد فضای به وجود آمده فرصتی برای نقش آفرینی دختران باشد.ولی فرهنگ حجاب وعفاف ثابت کرده نه تنها مخالف حضور زن در اجتماع نیست، بلکه توجه ها را از جسم او به قدرت ذهنی،روحی و اراده او می کشاند.درخشش بانوان به حدی رسید که از بین همه شرکت کنندگان، فاطمه عبادی با امکانات بسیارساده مثل شن و با هنری آرام و بدون هیجان توانست رأی اکثریت بینندگان را به خود جلب کرد. ۳-اعجوبه های کوچک که تا دیروز توسط افرادسطحی نگر در جامعه به خاطر وضعیت جسمانی مورد تمسخر قرار می گرفتند،با درخشش خود این نگاه را اصلاح کردند و نشان دادند خداوند به هر انسانی استعدادی داده و هرکس در حوزه توانایی خود کم نظیر است. ۴-در عصری که تصور می شد، شخصیت های موثرملی، در حال فراموشی هستند،صالح سخندان با هنر خطای دید،فیزیکدان سیاستمدار شهید چمران را به تصویر کشاند. ۵-رسانه ملی که خود از عوامل بالارفتن تب خوانندگی در اجتماع است، با این برنامه تلاش کرد هنرهای جذاب دیگر را نیز به مخاطبان معرفی کند تا از این پس وقتی نام هنرسرگرمی به گوش می رسد، گزینه های گوناگون به ذهن ها تبادرشود. ۶-اسم برنامه عصر جدید به گونه ای بود که تصور می شد هنرهای قدیمی و بومی مثل نقالی نمی توانند در آن بدرخشند. ولی جوانمردان ایران زمین، ورزش پهلوانی را چنان به زیبایی اجرا کردند که شایسته حضور در مرحله نهایی فصل دوم شدند. ۷-آموزش و نصیحت برای تشویق مردم به کار گروهی کافی نیست.دیدن یک فعالیت جمعی جذاب و با نتیجه بخشی بالا، اشتیاق انسان بیشتر می شود.ازبین صدو چهل اجرا، صعود چهار گروه به مسابقه پایانی فصل دوم عصر جدید بارأی مردم، گویای این موضوع است. https://eitaa.com/AminM313/384
🔰🔰🔰🔰🔰🔰 جریان شناسی مشروطیت⬇️ ♻️نکته اول هدایت فکری مردم برای حضور در پای نهضت توسط دو گروه انجام میشد⏬ ✅علما و ✅رروشنفکران_انجمن های مخفی( روزنامه ها_شب نامه ها...) ♻️نکته دوم به جهت بافت فرهنگی جامعه، روشنگری و فتوای مراجع بیشترین تاثیر را در کشاندن مردم پای نهضت،داشت. ♻️نکته سوم اصل نهضت با انگیزه دینی و آغاز شد ♻️نکته چهارم دو جریان کلان در مشروطیت‌فعالیت میکرد⏬ 1⃣جریان دینی 2⃣جریان غرب زده ها ♻️نکته پنجم جریان غرب زده به دنبال نسخه و مدل غربی برای مشروطیت ایران بود. ♻️نکته ششم(ویژگی های جریان دینی) 1⃣نقش در نهضت نه قابل انکار است‌نه قابل مقایسه با سایرین. 2⃣ مهم ترین شاخصه حرکت علما در طول تاریخ و بالتبع در مشروطیت است 3⃣شعار علما، بود. این درخواست علما هم‌ توصیه اخلاقی محض نبود(چرا که توصیه اخلاقی این همه تلاش و تحمل سختی و درگیری با استبداد، نیاز نداشت) 4⃣عدالتی که علما میخواستند دقیقا در زمینه مسائل بود،چون مخاطبشان حکومت بود. 5⃣علما به دنبال تاسیس یک بنیاد تامین کننده عدالت بودند. و اسمش را گذاشتند 6⃣معیار این عدالت هم در نظر شان بود،نه چیز دیگر.مردم نیز چنین انتظاری از این حرکت داشتند. ♻️نکته هفتم این نهضت را ملت شروع کرد ولی در ادامه از آن به نفع اهداف خودش استفاده کرد و را به قدرت رساند.
لایه های یک برنامه تفریحی رسانه ای با توجه به پرمخاطب بودن برنامه های سرگرم محور باید توجه داشته باشیم، وقتی پای رسانه می نشینیم با یک مجموعه ای از اهداف و تاثیرات مواجه می شویم که می طلبد نه دربست بلکه هوشمندانه به تماشا بپردازیم. ۱-انگیزه (سرگرمی یا غفلت؟) رسانه ای که در وهله اول بتواند مخاطبینش را پای گیرنده نگه دارد، موفق عمل کرده است. سرگرم شدن مردم برای فراموش کردن هرچند کوتاه مشکلات یا غافل شدن از یک موضوع پراهمیت، هنر خاصی می طلبد. اینکه در رقابت با غول های رسانه ای جهان بتوانی بینندگان برنامه را حفظ کنی، امتیاز خوبی به حساب می آید. ۲-حامی برنامه(اصل یا فرع؟) شرکت های تولیدی و خدماتی برای پیروزی در بازار رقابت به دنبال جذب مشتری بیشتر می گردند. در نتیجه فضای تبلیغات در رسانه ها داغ می شود و هر مجموعه ای که بتواند بیشترین هزینه را پرداخت کند، سود زیادی را به دست خواهد آورد. کار به جایی می رسد که نسبت به اصل بودن "لذت مردم یا جیب اسپانسل" در هدف تولید این برنامه شک می کنیم! ۳-مواسات(حقیقت یا ژست؟) رسانه ها برای جمع آوری کمک های نوع دوستانه، جهت رفع گرفتاری های مردم و البته قیافه همدلانه گرفتن از فرصت همراهی مخاطبین برنامه استفاده می کنند و برای کمک به مسئولین یا رقابت با آنان وارد صحنه می شوند. ۴-اطلاعات(فرصت یا تهدید؟) با فعال کردن مخاطبین برنامه جهت شرکت در نظرسنجی ها و ارسال پیامک، ذائقه مردم شناسایی می شود و نسبت به داده های به دست آمده تحلیل انجام می گیرد. اگر مسئولین مربوطه در داخل این توجه را نداشته باشند، بدخواهان از این اطلاعات به نفع خود سوء استفاده خواهند کرد. ۵-فرهنگ(تعالی یا تهاجم؟) هر حرکت رسانه ای در دل خود مرام و مسلکی را مروّج است به دنبال اصلاح یا تقویت و یا تغییر یک فرهنگ اجتماعی است. ۶-سیاسی(خودی یا غیر خودی؟) نقد یا تخریب عملکرد مسئولین نظام یا سیاست های کلی حاکمیت، خصوصاً در برنامه های پرمخاطب، حال بسته به شهامت کارگردان صریح یا مبهم انجام می گیرد. تاثیر گذاری در کارزار انتخاباتی با استفاده از شعارها یا نمادهای یک نامزد نیز می تواند از جمله اهداف پنهان یک برنامه باشد. https://eitaa.com/AminM313/394
زمینه های نهضت مشروطیت⬇️ 🔵شکست ایران در ،و تحمیل و انعقادقراردادهای و 🔵از دست رفتن قسمت هایی از خاک کشور در شمال و شرق 🔵اعطای به روس و انگلیس 🔵مسافرت های زائد سلاطین و صدراعظم به اروپا 🔵ظلم و جور عمال حکومت در تهران و شهرستان ها 🔵شکست روس از ژاپن و ریختن ترس مردم از مداخله احتمالی روس ها ،در صورت اقدام علیه حکومت قاجار(روس ها حامی استبدادقاجاربودند) 🔵ضعف دولت مرکزی که جولان قبایل مسلح را در پی داشت 🔵فشار شدید مالیاتی 🔵اعمال تبعیض مالیاتی و گمرکی به تجار ایرانی مقابل تجارخارجی(در زمان ) 🔵آگاهی جمعی از ایرانیان از وضع ممالک اروپا_موج گرایش به قانون اساسی در مغرب زمین 🔵تلاش مراجع مذهبی در آگاه کردن مردم 🔵شکایت روزنامه ها و انجمن های مخفی و روشنفکران از اوضاع مملکت ✅و مهم تر از همه نتایج حرکت موفق قیام تنباکو 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ✅آغاز 1⃣فردی به نام "مسیونوز" ایران شد. بعدها با نفوذ بیشتر تقریبا به وزیر مالیه تبدیل شد. مسیو نوز را به قصد تمسخر پوشید و عکس آن را پخش کردند. هیاهوی عجیب در شهر بوجود آمد و بازار بسته شد و مردم را ویران کردند. 2⃣ دو نفر از شهر،خشم مردم را بیشتر کرد. 3⃣برخوردهای نفرت انگیز (حاکم تهران) و (صدراعظم) با مردم و علمای مخالف اتفاقات اخیر 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 علما،بازاریان و...در مکان های مختلف و در خواست تاسیس مهم ترین خواسته بود. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ⬇️ در موجب شد تا شاه را عزل کند و را درآینده نزدیک تاسیس کند. برای مقابله با این وضع شروع به دستگیری و تبعید برخی از سران نهضت کرد. ⬇️ برخی از مردم به رهبری علمایی چون؛ و و، به سمت جهت حرکت کردند. دیگری نیز توسط برخی از مردم در ترتیب داده شد. بالاخره شاه را عزل کرد و را در ۱۶ جمادی الثانی۱۳۲۴ صادر کرد و در شروع شد.(در بقیه شهرها،انتخابات برگزار نشد!!!!). و قانون اساسی را تدوین کردند. ⬇️ به دلیل نواقصی که متن قانون اساسی داشت،با اصرار مشروطه خواهان قرار شد متمم آن نیز تدوین شود. با پافشاری علمایی چون در اصل بیست و هفتم این متمم،تاکید شد⬅️ مجلس و شاه نباید برخلاف موازین شرعی،قانونی وضع کنند. (شورای نگهبان)نیز جهت نظارت بر قوانین مصوب مجلس پیش بینی شد(پنج نفر از فقهای متدین و زمان شناس بر عدم مخالفت قوانین با شرع نظارت داشته باشند) ⬛️این اصل هیچ گاه جامه عمل نپوشید!!!!!! به این ترتیب برای اولین بار کشور ایران صاحب قانون اساسی شد و شکل گرفت. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰
⬇️ 🔵 با وجود مخالفت مستبدین توانست را تدوین کند و اصول مهم مربوط به حقوق و آزادی های ملت و تفکیک قوا و مسئولیتهای دولت را مشخص نماید. 🔵بودجه مملکت را تعدیل کرد 🔵قرضه ای که دولت میخواست از روس و انگلیس بگیرد ،رد کرد. 🔵به قرارداد۱۹۰۷ اعتراض کرد⬇️ ( ۱۹۰۷ میلادی بین و ) [طبق این قرارداد،ایران به سه منطقه تقسیم شد: شمال تحت تسلط روسیه جنوب تحت تسلط انگلیس و مرکز بی طرف ماند.] ⬅️دست آخر به توپ‌بسته شد. و شروع شد. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ⬇️ مردم در تبریز و رشت و اصفهان و...مبارزه را شروع کردند و با تصرف تهران، را خلع و پسر ۱۲ ساله اش را به تخت نشاندند و انتخابات مجلس دوم شکل گرفت 🔰🔰🔰🔰🔰 ⬅️با سقوط استبدادصغیر شکل گرفت. 🔵با استخدام برای اصلاح امور مالی برای اصلاح ژاندارمری برای اصلاح دادگستری موافقت کرد. روسیه در سال۱۹۱۱ اعلام کرد ایران حق ندارد بدون رضایت روسیه مستشارخارجی استخدام نماید مجلس در برابر مقاومت کرد ولی در ادامه منحل گشت. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ⬇️ با مواجه شد . و قبل از اتمام مدتش،متوقف و تعطیل شد. 🔵قرارداد۱۹۱۵ [در ۱۹۱۵ میلادی روسیه و انگلیس پا را از قرارداد۱۹۰۷ فراتر گذاشتند. طبق این قرارداد،نیروی قزاق روسیه و پلیس جنوب انگلیس تقریبا سراسر ایران را تحت کنترل خود قراردادند.] 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔵قرارداد۱۹۱۹[فروش ایران به انگلیس] ۱۹۱۹ میلادی، پس از جنگ جهانی اول بین وثوق الدوله(نخست وزیر) و انگلیس بسته شد . طبق این قرارداد⬇️ 🔵مقامات ایران تحت الحمایه انگلیس شدند. 🔵کلیه تشکیلات نظامی و مالی ایران تحت نظارت انگلیس قرار گرفت 🔵امتیاز راه آهن و 🔵 راه شوسه به این کشور واگذار شد. مخالفت ها با این سیاستهای استعماری⬇️ 🔵علمایی چون در مجلس 🔵 در شمال 🔵مبارزات در آذربایجان 🔵دلیر مردان تنگستان در جنوب()