eitaa logo
Aminikhaah_Media🇵🇸
62هزار دنبال‌کننده
227 عکس
176 ویدیو
164 فایل
The #Aminikhaah_media Official Channel. کانال رسمی @aminikhaah نشر آثار صوتی دروس #حوزوی دروس #دانشگاهی سلسله #منابر کلاس های تخصصی متن سخنرانی ها و کلاس ها تبلیغ و تبادل نداریم🚫 ارتباط: توجه : کانال توسط ادمین اداره می‌شود @Amini_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 🔷 - 🔷جلسه پنجاه و هشتم 🔶بخش اول 🔶بنا داریم چند جلسه ای را با توجه به آیه ی؛ وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ(حجرات:۷) «ولی خدا ایمان را محبوب شما ساخت و آن رادر دلتان بیاراست» بحث فطرت را از دیدگاه حضرت امام (ره) مورد بررسی قرار بدهیم. بحث فطرت به کرات در آثار فلسفی و عرفانی امام مطرح شده است. اولین نکته ی قابل ذکر ، تعریف فطرت و تفاوت آن با غریزه است ؛ ما یک فطرت داریم و یک طبیعت (طبیعت انسان/ غریزه) ،این دو باید از هم تفکیک شوند. انسان دو بُعدی است ؛ یک ساحت او مربوط به عالَم مُلک (به تعبیر قرآن ؛عالم شهادت) و یک ساحت او مربوط به عالم ملکوت (به تعبیر قرآن عالم غیب) است انسان از یک طرف به عالم ماده ، که همان خلق مادی ماست متصل است ، یعنی اسپرمی بوده ،رشد کرده و انسان به دنیا آمده است و در دنیا هم این رشد ادامه داشته و این انسان به تدریج پیر شده تا می رسد به دوران فرسودگی و ضعف! از طرف دیگر انسان یک خلقت ملکوتی هم دارد که قرآن از آن به این تعبیر یاد می کند: وَنَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی …(حجر:۲۹) « و در آن از روح خود دمیدم …» یعنی برای انسان یک خلقتی وجود دارد که متصل به روح خداست ،این دچار فرسودگی نمی شود چرا که روح انسان سن ندارد ، دوره ضعف و قوت هم ندارد به تعبیر فلاسفه روح انسان یک هیولاست. هیولا به معنای قوه و استعداد محض است که باید به واسطه ی جسم فعال شود. (این مطالب مربوط به انسان شناسی است که ان شاءالله در آینده به بحث انسان شناسی در مهندسی خلقت خواهیم پرداخت) انسان به حسب ساحت مُلکی خود یک سری گرایش ها و کشش ها دارد و به حسب ساحت ملکوتیش یک سری کشش های دیگر ! اینجا دو واژه ایجاد میشود؛ فطرت و طبیعت در لسان فلاسفه ی اخیر این دو واژه زیاد به کار می رود حضرت امام هم در آثارشان خیلی از این دو واژه استفاده می کنند. طبیعت چیست؟ طبیعت همان گرایش مادی ماست که البته اغلب به جای طبیعت می گویند غریزه. علاقه به همسر ، علاقه به راحتی ، علاقه به خوراک و ... در این بُعد انسان وحیوان مشترک اند ، چون در هر دو کشش مادی وجود دارد. یک کشش دیگر هم هست به اسم فطرت که مختص به انسان است ،آن کشش ملکوتی او ست و به استعداد خلیفه اللهی او بر می گردد. انسان می تواند خلیفه الهی باشد و هرآنچه از اسما الهی ست را دارا شود! این بُعد از وجود انسان ها نه در حیوانات وجود دارد و نه در ملائکه ، چرا که نه! حیوانات و نه! ملائکه فطرت ندارند ، فقط انسان است که فطرت دارد و به واسطه ی جسم خود می تواند فطرت را پرورش دهد. حیوانات جسم دارند اما در آنها فطرتی پرورش پیدا نمی کند ،ملائکه هم استعدادی ندارند که بخواهند فطرت را پرورش دهند ، چرا که بالقوه در آنها چیزی نیست و هرآنچه آنها دارند بالفعل است...در رابطه با آنها قرآن می فرماید: وَ مَا مِنَّا إِلاَّ لَهُ‌ مَقَامٌ‌ مَعْلُومٌ‌ (صافات:۱۶۴) «و هیچ یک از ما نیست جز آنکه مقام معلومی دارد» اما چون انسان بالقوه است به واسطه ی جسمش این استعداد ها را می تواند فعال کند! برای همین است که فطرت می شود خمیره ی انسان! گفتیم فطرت یک سری کشش ها دارد و عمده ی کشش های آن هم نامحدود است. یعنی در عالم ماده کشش ندارد هرآنچه که هست مربوط به عالم نامحدود است ، اما اتفاقی که می افتد این است که شیطان در عالم ماده ، فطرت را توسط غریزه فریب می دهد. بحث ما در مهندسی خلقت مربوط به ساخت تمدن اسلامی ست ، گفتیم تمدن اسلامی ، تمدنی ست که در آن فطرت حاکم است نه غریره! این در حالای است که الان در دنیا غریزه است که حکومت می کند. امیرالمومنین فرمود: وقتی مهدی ما ظهور می کند ، هوا(غریزه) را تابع هدی(فطرت)می کند ، همان طور که تا قبل از او ، هدی تابع هوا بود. در حال حاضر در عالم ، غریزه حاکم است و فطرت به دنبال غریزه می رود. اما در دوران امام زمان (ع) فطرت حاکم می شود و غریزه به دنبال فطرت می رود. 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 🔈 جایگاه صبر در ساخت شخصیت 🔊 جلسه اول 📅97/03/13 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #علی_آدم_می_خواهد 🔊 جلسه اول 📅97/03/13 #مازندران #بابلسر #دانشگاه_مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 کتاب شذرات المعارف ، اثر ماندگار عارف حکیم مرحوم آیت الله العظمی شاه آبادی ، به حق اساسنامه معرفتی - ساختاری مکتب روح الله است. این کتاب غریب و پرمغز ، تعریف ممتازی از عرفان سیاسی و اسلام اجتماعی عرضه می کند. هر کس مشتاق حضور در عصر قدرت اسلام است ، می تواند زیر سایه خط به خط این کتاب ، تمرین زیست مسلمانانه و عارفانه کند. 🔶 در این ایام ، در محضر تعدادی از نخبگان استان مازندران مروری بر معارف این کتاب داریم. فایل صوتی این جلسات را با عنوان می توانید به مرور از این کانال دریافت کنید. 👇👇👇👇 ✅ @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #عرفان_انقلاب 🔈 شرح کتاب «شذرات المعارف» مرحوم آیت الله شاه آبادی 🔊 جلسه اول 📅97/03/14 #مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه پنجاه و هشتم 🔶 بخش دوم 🔶 برای روشن شدن بحث غلبه ی فطرت بر غریزه دو داستان را بیان می کنیم. ماجرای جالبی از جناب گوهرشاد که همسر سلطان شاهرخ تیموری بودند در تاریخ نقل شده است ، می گویند وقتی این خانم در حال ساخت مسجد گوهرشاد بود یکی از کارگران دلبسته ی به او می شود و به او پیشنهاد ازدواج می دهد ، این درحالی بوده است که گوهرشاد همسر داشت ،اما خانم گوهرشاد به او گفت با تو ازدواج می کنم و از شوهرم طلاق میگیرم ، اما یک شرط دارم ،باید ۴۰ روز چله بگیری و به ذکر و مناجات بپردازی! او هم خیلی مشتاق رفت برای چله گرفتن ، بعد که چند ماه گذشت و خبری از کارگر نشد ، جناب گوهرشاد سراغ او را از مادرش گرفت ، مادر گفت چند ماه است که پسرم انسان دیگری شده است ، اوایل فقط پای سجاده و محراب بود اما کم کم حال و هوایش عوض شد گویی عاشق خدا شده است! این همان کشش فطری است ، که فعال شده است ، این که فطرت در چه کسانی بجوشد هم تابع غریزه است! بعضی ها در لایه غریزه چون این سطح (غریزه) را زیاد متورم نکرده اند زود از آن می گذرند و به فطرت می رسند اما یک عده چون غریزه در آن ها قطور و داری حجاب مستحکمی است به پیغمبر هم که برسند ، معجزه هم که ببینند فطرتشان بیدار نمی شود! ماجرایی که قرآن راجع به ساحران فرعون مطرح می‌کنند هم خیلی زیباست ، اینها همه پیرمرد بودند. می دانید که هر چه سن کمتر است انسان به خدا نزدیکتر است و هر چه سن بالاتر می‌رود حجاب قطور تر می شود ، حالا یک عمر طولانی آنها کافر زندگی کردند ، در رابطه با آنها گزارشی که قرآن می دهد عجیب است ، می گوید ، اینها به فرعون گفتند: اگر ما بر موسی غلبه پیدا کردیم آیا بعد ، پیش تو جایگاهی داریم؟ قَالُوا إِنَّ لَنَا لَأَجْرًا إِنْ كُنَّا نَحْنُ الْغَالِبِينَ(اعراف:۱۱۳) «گفتند: اگر بر موسی غالب آییم برای ما اجر و مزد شایان خواهد بود؟» پس اینها به عشق تقرب به فرعون رفتند با موسی مقابله کنند! فرعون پاسخ داد: قَالَ نَعَمْ وَإِنَّكُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ (اعراف:۱۱۴) «بله و علاوه بر آن نزد من از مقربان خواهید گشت.» به محض اینکه حضرت موسی عصا را انداخت و سحر آنها را بلعید ، آنها چون ماهر بودند ، دانستند که کار موسی سحر نیست به محضی که آیه ی خدا را دیدند ، سجده کردند ، تعبیر قرآن این است: فَأُلْقِيَ السَّحَرَةُ سَاجِدِينَ(شعرا:۴۶) «ساحران که این معجزه بدیدند (۱قطعا دانستند سحر نیست) به سجده افتادند» فرعون گفت: قَالَ آمَنْتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ ۖ (شعرا:۴۹) «چرا بی‌اجازه من ایمان به موسی آوردید؟» ...لَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلَافٍ وَلَأُصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِينَ(شعرا:۴۹) «پس به زودی کیفر خود را خواهید دید، دست و پای شما را به اختلاف (دو طرف چپ و راست) قطع می‌کنم آن گاه همه را به دار می‌کشم.» اینها گفتند هرکاری می خواهی بکن تو فقط در حیطه ی عالم دنیا قدرت داری قَالُوا لَنْ نُؤْثِرَكَ عَلَىٰ مَا جَاءَنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالَّذِي فَطَرَنَا ۖ فَاقْضِ مَا أَنْتَ قَاضٍ ۖ إِنَّمَا تَقْضِي هَٰذِهِ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا (طه:۷۲) «گفتند که ما تو را هرگز بر این معجزات آشکار که به ما آمده و بر خدایی که ما را آفریده مقدم نخواهیم داشت، پس در حق ما هر چه توانی بکن که هر ظلمی کنی همین حیات دو روزه دنیاست.» فطرت که بیدار شود ، کشش های انسان چیز دیگری می شود همین ها که تقرب به فرعون را می خواستند به او گفتند اگر ما را بکشی: قَالُوا لَا ضَيْرَ ۖ إِنَّا إِلَىٰ رَبِّنَا مُنْقَلِبُونَ (شعرا:۵۰) «گفتند: (قتل ما) هیچ زیانی نخواهد رسید چون (بعد از مرگ) به سوی خدای خود باز می‌گردیم.» ببینید سالها این فطرت تحت حجاب بود اما یکدفعه بیدار شد. وقتی بیدار شد دیگر همه چیز را تحمل می کند و عالم ماده برایش مهم نخواهد بود! اینها می خواستند مقرب فرعون باشند اما شدند شهدای رده اول موسی! در جامعه هم برای این که جامعه در برابر انواع فتنه ها بیمه شود ، جامعه را باید با فطرت رشد داد نه با غریزه! 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #عرفان_انقلاب 🔈 شرح کتاب «شذرات المعارف» مرحوم آیت الله شاه آبادی 🔊 جلسه دوم 📅97/03/15 #مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه پنجاه و نهم 🔶 بخش اول 🔶 در این جلسات بحث فطرت را در آثار حضرت امام(ره) مورد بررسی قرار می دهیم. تعریف امام (ره) از فطرت در کتاب شرح چهل حدیث این است که؛ فطرت انسان استعداد و قوه ی محض است و استعداد تمام خوبی ها در فطرت هست و انسان می تواند به واسطه جسم اینها را فعال و شکوفا کند! گفتیم فطرت یک سری کشش ها دارد که می خواهد جسم را سوق دهند به سمت این کشش ها تا خودش آنها را کسب کند! تعابیر امام فنی است می‌فرمایند : فطرت عاری از هرگونه فعلیت در جانب سعادت و شقاوت (هیچ کدام از این قوه ها بالفعل نشده) و پس از وقوع در تحت تصرف حرکات طبیعیه ی جوهریه ی فعلیه ی اختیاریه استعدادات ، متبدل به فعلیت شده و به واسطه ی اختیارها و افعال ، او این استعدادها و قوا فعال و فطرت شکوفا می شود. در جای دیگر می فرمایند: فطرت یک صفحه است خالی از نقوش ،نه دارای کمالات روحانی و نه متصف به اضداد آن است [یعنی نه کمال روحانی دارد و نه صفات شیطانی دارد] ولی نور استعداد و لیاقت برای حصول هر مقامی در او به ودیعه گذاشته شده و برای «همه» ی مقامات این فطرت آماده است. تعابیر امام خیلی تعابیر دقیق و زیبایی است ، این که فطرت را «نور استعداد» معرفی می کند بسیار قابل تأمل است. در ادامه می فرمایند: فطرت او بر استقامت خمیره ی مخمر به انوار ذاتیه است ، چون ارتکاب معاصی کند به واسطه ی آن در دل او(انسان) کدورتی حاصل شود. [گناه که انجام داد کدورت می‌آید ، کدورت که آمد ، فطرت به حجاب می رود ] هرچه معاصی بیشتر بشود کدورت و ظلمت هم بیشتر می‌شود تا آن که یکسره قلب تاریک و ظلمانی شود. آیا میشود انسان فطرتش را از دست بدهد ؟ جواب←اصلا معنا ندارد انسان فطرتش را از دست بدهد. در اینجا دوتا نکته وجود دارد؛ ۱) اگر شما بخواهید فطرتتان را از دست بدهید آن وقت در قیامت با چه چیزی تلنگر می خورید؟ اگر قرار باشد کسی فطرت نداشته باشد آن وقت حسرت قیامت چه معنایی دارد؟ حضرت استاد جوادی آملی تعبیر بسیار زیبایی دارند که می فرمایند: ما در آیات و روایات می گوییم یک نفر در اثر کثرت گناه تبدیل می‌شود به حیوان ، تعابیر قرآن این است که: أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ (اعراف:۱۷۹) «آنها مانند چهارپایانند بلکه بسی گمراه‌ترند» فَمَثَلُهُ کمَثَلِ الْکلْبِ (اعراف:۱۷۷) «مثل او همچون سگ [هار] است» كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا ۚ (جمعه:۵) «در مثل به حماری ماند که بار کتابها بر پشت کشد (و از آن هیچ نفهمد و بهره نبرد)» یک نفر میشود مثل سگ ، یک نفر میشود مثل درازگوش ، این که عذاب نیست! مگر سگ از سگ بودن خودش احساس عذاب میکند؟ انسانی که به صورت سگ محشور می شوند از سگ بودن خودش ناراحت است! معلوم می‌شود فطرت وجود دارد و آن فطرت در روز قیامت بیدار است و می فهمد که سگ شده است و از این سگ شدن عذاب می کشد! پس باید بدانیم که فطرت از دست نمی رود ، چرا که قرآن می فرماید: فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا ۚ لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ(روم:۳۰) «فطرتی که خدا مردم را بر آن سرشته است. تغییری در آفرینش خدا نیست» فطرت بر اثر کثرت گناه از بین نمی رود فقط روی آن غبار می نشیند! 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 🔈 جایگاه صبر در ساخت شخصیت 🔊 جلسه دوم 📅97/03/15 🔔 @Aminikhaah_Media