eitaa logo
Aminikhaah_Media🇱🇧
68.7هزار دنبال‌کننده
281 عکس
206 ویدیو
165 فایل
The #Aminikhaah_media Official Channel. کانال رسمی @aminikhaah نشر آثار صوتی دروس #حوزوی دروس #دانشگاهی سلسله #منابر کلاس های تخصصی متن سخنرانی ها و کلاس ها تبلیغ و تبادل نداریم🚫 ارتباط: توجه : کانال توسط ادمین اداره می‌شود @Amini_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
عافيت طلبي 02.mp3
16.5M
🔈 #عافیت_طلبی 🔈 جلسه دوم 📅98/03/06 #مشهد #مسجد_امام_صادق ع 🔔 @Aminikhaah_Media
نظام تقديم 112.mp3
7.39M
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_سوم - #نظام_تقدیم 🔊 جلسه صد و دوازدهم #جایگاه_صدق_در_هستی / 68 l پایانی 📅98/03/07 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔶 جلسه دوم 🔷 بخش سوم 📍 امیرالمومنین آنقدر پیراهنشان را وصله زده بودند که از پینه کننده آن خجالت می کشیدند : وَ اللَّهِ لَقَدْ رَقَّعْتُ مِدْرَعَتِي هَذِهِ حَتَّى اسْتَحْيَيْتُ مِنْ رَاقِعِهَا وَ لَقَدْ قَالَ لِي قَائِلٌ أَ لَا تَنْبِذُهَا عَنْكَ فَقُلْتُ [اعْزُبْ] اغْرُبْ عَنِّي فَعِنْدَ الصَّبَاحِ يَحْمَدُ الْقَوْمُ السُّرَى ؛ به خدا سوگند آنقدر اين پيراهن پشمين را وصله زدم كه از پينه كننده آن شرمسارم. يكى به من گفت: «آيا آن را دور نمى افكنى؟» گفتم: از من دور شو، صبحگاهان رهروان شب ستايش مى شوند. ( خطبه 160 نهج البلاغه ، ترجمه دشتی) خودشان نان و سرکه می خوردند اما سفره ی اطعامشان برای مردم رنگین بود، امام باقر ع ضمن روایتی درباره زهد و ورع امیرالمومنین می فرمایند: وَ اللَّهِ إِنْ كَانَ عَلِيٌّ ع لَيَأْكُلُ أَكْلَ الْعَبْدِ وَ يَجْلِسُ جِلْسَةَ الْعَبْدِ وَ إِنْ كَانَ لَيَشْتَرِي الْقَمِيصَيْنِ السُّنْبُلَانِيَّيْنِ فَيُخَيِّرُ غُلَامَهُ خَيْرَهُمَا ثُمَّ يَلْبَسُ الْآخَرَ .... وَ لَقَدْ وَلِيَ خَمْسَ سِنِينَ مَا وَضَعَ آجُرَّةً عَلَى آجُرَّةٍ وَ لَا لَبِنَةً عَلَى لَبِنَةٍ وَ لَا أَقْطَعَ قَطِيعاً وَ لَا أَوْرَثَ بَيْضَاءَ وَ لَا حَمْرَاءَ وَ إِنْ كَانَ لَيُطْعِمُ النَّاسَ خُبْزَ الْبُرِّ وَ اللَّحْمِ وَ يَنْصَرِفُ إِلَى مَنْزِلِهِ وَ يَأْكُلُ خُبْزَ الشَّعِيرِ وَ الزَّيْتِ وَ الْخَلِّ وَ مَا وَرَدَ عَلَيْهِ أَمْرَانِ كِلَاهُمَا لِلَّهِ رِضًى إِلَّا أَخَذَ بِأَشَدِّهِمَا عَلَى بَدَنِهِ وَ لَقَدْ أَعْتَقَ أَلْفَ مَمْلُوكٍ مِنْ كَدِّ يَدِهِ تَرِبَتْ فِيهِ يَدَاهُ وَ عَرِقَ فِيهِ وَجْهُهُ وَ مَا أَطَاقَ عَمَلَهُ أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ وَ إِنْ كَانَ لَيُصَلِّي فِي الْيَوْمِ وَ اللَّيْلَةِ أَلْفَ رَكْعَةٍ وَ إِنْ كَانَ أَقْرَبُ النَّاسِ شَبَهاً بِهِ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع وَ مَا أَطَاقَ عَمَلَهُ أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ بَعْدَهُ ؛ به خدا شيوه على (ع) اینگونه بود كه چون بندگان خوراك ميكرد و بر زمين مى نشست و دو پيراهن ميخريد و خدمتكار او به اختيار خود بهتر آنها را برميداشت و خود آن ديگر را مى پوشيد .... پنج سال خليفه بود نه آجرى بر آجرى گذاشت و نه خشتى بر خشتى و نه دهى را مالك شد و نه پول نقره يا طلا به جاى خود گذاشت به مردم نان گندم و گوشت ميخورانيد و خود به منزل برميگشت و نان جو با روغن و سركه ميخورد و هر گاه با دو كار خدا پسند روبرو ميشد سختتر آنها را انتخاب ميكرد و هزار بنده از دسترنج خود آزاد كرد كه در آن دستش خاك آلود شده و چهره اش عرق ريخته بود و كسى را تاب كاركرد او نبود او در شبانه روز هزار ركعت نماز ميخواند و شبیه ترين مردم به او على بن الحسين بود و كسى بعد از او توان كار او را نداشت. (أمالي صدوق ، ترجمه کمره ای؛ ص281 ) مسئول جامعه اسلامی این چنین است، آن قدر اهل صبر و مقاومت است ، آنقدر درد تحمل می کند که به مردم هیچ دردی نرسد ، نه آنکه هر چه درد است برای مردم باشد و هر چه عیش و نوش است برای مسئولین! امیرالمومنین می فرمایند از زمانی که مادرم مرا به دنیا آورد تا شهادتم یک آن نیست که مظلوم نباشم: «مَا زِلْتُ مَظْلُوماً مُنْذُ وَلَدَتْنِي أُمِّي، حَتَّى إِنَّ عَقِيلًا كَانَ يُصِيبُهُ الرَّمَدُ فَيَقُولُ: لَا تَذُرُّونِي حَتَّى تَذُرُّوا عَلِيّاً، فَيَذُرُّونِّي وَ مَا بِي رَمَدٌ» من پيوسته از زمان تولد مظلوم بوده ام به طورى كه گاهى عقيل به درد چشم مبتلا ميشد ميگفت من نميگذارم دوا به چشم من بكنيد مگر اينكه اول به چشم على بنمائيد با اينكه من مبتلا به درد چشم نبودم. (بحارالانوار ، ج27،ص62) عمروعاص ملعون به معاویه گفت راه آنکه نفرت علی را از کودکی در دلها بگذاری این است که گروهی را بفرستی که به بچه ها بزغاله ای بدهند و بگویند معاویه فرستاده و بعد از چند روز که بچه ها با آن بزغاله خو کردند عده ی دیگری را بفرست تا بزغاله را پس بگیرند و بگویند علی دستور داده! این بچه ها همان هایی هستند که بعد از واقعه عاشورا با کاروان اهل بیت در شهر شام چه ها کردند زیرا نفرت نسبت به امیرالمومنین را از کودکی در دل داشتند. در جنگ صفین لشگریان دشمن دلیل جنگ خود را با امیرالمومنین اینگونه بیان می کردند: ...ثُمَّ جَعَلَ يَلْعَنُ عَلِيّاً وَ يَشْتِمُهُ وَ يُسْهِبُ فِي ذَمِّهِ .... قَالَ: فَإِنِّي أُقَاتِلُكُمْ لِأَنَّ صَاحِبَكُمْ لَا يُصَلِّي كَمَا ذُكِرَ لِي وَ أَنَّكُمْ لَا تُصَلُّون.. ؛ ...سپس [آغاز] لعن [به على] كرد و به او دشنام مى داد و در نكوهش وى سخن بسيار مى گفت ... گفت: من با شما از آن رو پيكار مى كنم كه چنان كه به من گفته اند مولاى شما نماز نمى گزارد و شما نيز نماز نمى گزاريد.. . (وقعه صفین ، ص354) 🔔 @aminikhaah_Media
💠 به منظور دسترسی ساده تر عزیزان به فایل های صوتی ، فایل صوتی این جلسات به صورت مجزا ، به مرور تقدیم عزیزان می شود. به عزیزانی که این جلسات را پیگیری نکرده اند سفارش می شود حتما مباحث این کتاب جذاب و تحول آفرین را دنبال کنند. فایل های صوتی ، با همین هشتگ در این کانال بارگزاری می شود. 👇👇👇👇 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔶 جلسه دوم 🔷 بخش چهارم 📍 حق امیرالمومنین را در روز روشن ، هفتاد روز بعد از واقعه غدیر خم و بیعت کردن با ایشان ، خوردند ، اما ایشان صبر کرد، می توانست علیه حکومت قیام کند ، طرفدارانش را جمع کند و دوقطبی ایجاد کند، اما این کار را نکرد، ایشان به حضرت زهرا س فرمودند: فاطمه جان اگر من شمشیر دست بگیرم از دین پدرت چیزی باقی نخواهد ماند؟ آیا می خواهی اینگونه شود؟ وَ رَوَى ابْنُ أَبِي الْحَدِيدِ أَيْضاً أَنَّ فَاطِمَةَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا حَرَّضَتْهُ يَوْماً عَلَى النُّهُوضِ وَ الْوُثُوبِ، فَسَمِعَ صَوْتَ الْمُؤَذِّنِ: أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، فَقَالَ لَهَا: أَ يَسُرُّكَ زَوَالُ هَذَا النِّدَاءِ مِنَ الْأَرْضِ؟! قَالَتْ: لَا. قَالَ:فَإِنَّهُ مَا أَقُولُ لَكِ ؛ ابن ابی الحدید نقل می کند که روزی فاطمه سلام الله علیها حضرت علی را تشویق به انقلاب میکرد ، پس صدای موذن بلند شد که به پیامبری رسول الله ص گواهی میداد ، پس ایشان به حضرت زهرا فرمود: آیا دوست داری این ندا از روی زمین محو شود؟ گفتند نه ، پس ایشان فرمود: پس حق همین است که به تو می گویم. (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ،ج11، ص113 و بحارالانوار ، ج29 ، ص625) این چه ایمانی است؟ چه کنترل نفسی است؟ یار ایشان هم باید همینگونه صبور و مقاوم باشد. حقیقتا امام خمینی ره از یاران واقعی امیرالمومنین ع بودند، مقاوم و صبور؛ از عظمت امیرالمومنین این است که در مکتبش خمینی ها تربیت می شوند که تاریخی را دگرگون می کنند. وقتی پسر بزرگ ایشان ، مصطفی خمینی را که بسیار هم به او علاقه داشتند مسموم کرده و به شهادت می رسانند ، حاج احمد آقا مامور رساندن خبر شهادت ایشان میشوند، ابتدا به امام عرض میکند که حاج آقا مصطفی را بردند بیمارستانی در بغداد، اما امام خودشان میپرسند که حقیقتش را بگو شهید شده؟ با گریه حاج احمد آقا امام متوجه موضوع می شوند ، ایشان میگوید دیدم که امام دستشان را به سمت قلبشان آورده و اشاره ای کردند و آرام شدند. بعد از آن امام به همسرشان می فرمایند که خدا مصطفی را امانت داده بود و حالا آن را پس گرفته من چیزی نمی گویم تو هم چیزی نگو تا از اجرت کم نشود. امام در این ماجرا اصلا گریه نکردند و حتی روز تدفین پسرشان برای درس و بحثشان نیز حاضر شدند، به همین دلیل مجلسی ترتیب دیدند تا امام گریه کنند و سبک شوند، آقای کوثری از حاج آقا مصطفی تعریف میکرد اما امام گریه نمیکردند تا آنجا که ایشان روضه می خواند و به مصائب حضرت علی اکبر ع اشاره می کند، امام به پهنای صورت اشک میریزند.(ر ک: کتاب برداشت هایی از سیره امام خمینی ره) ایشان چنین شخصیتی بود، مصیبت خودش را در برابر مصائب اهل بیت، مصیبت نمیدانست، این از بزرگی ایشان بود ، چنین شخصیتی است که تاریخ را عوض میکند، امیرالمومنین چنین آدمی میخواهد و الا غریب خواهد ماند. 🔔 @Aminikhaah_Media
عافيت طلبي 03.mp3
13.68M
🔈 🔈 جلسه سوم l پایانی 📅98/03/08 ع 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔶 جلسه سوم 🔷 بخش اول 📍 خدای متعال در آیات 155 تا 157 سوره مبارکه بقره می فرماید که من در این دنیا از شما امتحان میگیرم و رشد و پیشرفت شما به واسطه امتحان حاصل می شود : وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِين قطعاً همه شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، و كاهش در مالها و جانها و ميوه ها، آزمايش مى كنيم؛ و بشارت ده به استقامت كنندگان! طبق آیه شریفه ، خدای متعال با ترس امتحان می کند. ترس شامل ترس های مختلف می شود. مثلا ترس از فقر ؛ بعضی از ترس فقیر شدن خمس و زکات مالشان را پرداخت نمی کنند. دومین امتحان گرسنگی است. بعضی قدرت تحمل گرسنگی را ندارند که همین باعث می شود از گرفتن روزه فرار کنند. سومین ترس ، ترس از دست دادن اموال و دارایی است. گاهی می شود که انسان بر اثر ابتلائی بخشی از دارایی خود را از دست می دهد. چهارمین و پنجمین ترس هم ترس از دست دادن سلامتی و یا ازدست دادن عزیزان و ترس از دست دادن محصول و ثمرات زندگی است. این ها به این خاطر است که باورمان بیاید چقدر این دنیا گذرا و پوچ است. خدای متعال می خواهد با این امتحانات صبر بندگانش را امتحان کند تا مشخص شود کدامیک صابرند. این تکته قابل توجه است که بسیاری از مشکلات پیش آمده در زندگی هایمان به اعمال خودمان بر می گردد، دلهایی که شکسته ایم، گناهانی که کرده ایم و..، لذا استغفار برای ازبین بردن آثار این اعمال بسیار مهم است. در انتهای آیه می فرماید: "و بشر الصابرین" صابرین را بشارت بده ، صابرین چه کسانی هستند؟ در آیه بعد توضیح می دهد: الَّذِينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون ؛ آنها كه هر گاه مصيبتى به ايشان مى رسد، مى گويند: «ما از آنِ خدائيم؛ و به سوى او بازمى گرديم!» کسانی که وقتی مصیبتی به آن ها میرسد میگویند ما برای خداییم و هر چه که داریم نیز برای اوست و به سمت خدا هم بازمی گردیم. باید از خدا بخواهیم که به ما صبر دهد، این بسیار مهم تر از آن است که از خدا بخواهیم که به ما مصیبتی ندهد! انسان هایی که در این دنیا تفریحی زندگی می کنند و هیچ محصول و ثمره ای برای زندگی خود ندارند از این مصائب آزار میبینند ، اما کسانی که قرار است محصول زندگی خود را درو کنند میدانند که این مصیبت ها آن ها را رشد خواهد داد، بنابراین شکر میکنند زیرا درجات و رشد و پیشرفتشان را در همین مصائب میبینند. پیامبر خدا و اصحابشان در خانه ای میهمان بودند ناگهان مرغی روی دیوار تخمی گذاشت که از روی دیوار افتاد ولی نشکست! صاحبخانه که تعجب همگان را دید گفت مدت هاست که هیچ بلایی به این خانه نازل نمیشود و حتی یک تخم مرغ هم نمیشکند! رسول خدا ص هم فرمود خدا رحمتش را از این خانه اهلش برداشته است: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع دُعِيَ النَّبِيُّ ص إِلَى طَعَامٍ فَلَمَّا دَخَلَ مَنْزِلَ الرَّجُلِ نَظَرَ إِلَى دَجَاجَةٍ فَوْقَ حَائِطٍ قَدْ بَاضَتْ فَتَقَعُ الْبَيْضَةُ عَلَى وَتِدٍ فِي حَائِطٍ فَثَبَتَتْ عَلَيْهِ وَ لَمْ تَسْقُطْ وَ لَمْ تَنْكَسِرْ فَتَعَجَّبَ النَّبِيُّ ص مِنْهَا فَقَالَ لَهُ الرَّجُلُ أَ عَجِبْتَ مِنْ هَذِهِ الْبَيْضَةِ فَوَ الَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ مَا رُزِئْتُ شَيْئاً قَطُّ قَالَ فَنَهَضَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ لَمْ يَأْكُلْ مِنْ طَعَامِهِ شَيْئاً وَ قَالَ مَنْ لَمْ يُرْزَأْ فَمَا لِلَّهِ فِيهِ مِنْ حَاجَةٍ امام صادق عليه السّلام فرمود: پيغمبر ص را براى طعام دعوت كردند، چون به منزل مرد ميزبان داخل شد، مرغى را ديد كه روى ديوار تخم ميگذاشت، سپس تخم مرغ افتاد و روى ميخى قرار گرفت، نه بر زمين افتاد و نه شكست، پيغمبر ص از آن منظره در شگفت شد، مرد عرض كرد: از اين تخم مرغ تعجب ميكنى؟ سوگند به آن كه تو را به حق مبعوث ساخته كه من هرگز بلائى نديده ام. رسول خدا ص برخاست و غذاى او را نخورد و فرمود: كسى كه بلائى نبيند، خدا به او نيازى ندارد. (لطف و توجهى ندارد) ( کافی ، ترجمه مصطفوی، ج2 ، ص256) آدمی که مصیبت نبیند مشخص است که خدا او را رها کرده است تا بعد از مرگ به حسابشان رسیدگی کند! مانند شستن فرش که در طول سال رها میشود ، اما زمان خانه تکانی نوروز با چوب و چماق گرد و خاکش درآورده میشود! آن هایی که به خدا نزدیک ترند و نورچشمی اند بلافاصله اگر دلشان زنگاری گرفت، با مصیبت های مختلف پاک میشود که روی هم انباشته نشود ، اما بعضی را خدا گذاشته برای آن عالَم! 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔶 جلسه سوم 🔷 بخش دوم 📍یکی از جاهایی که انسان باید صبر و استقامت کند مقابل ظلم و ظالم است. صهیونیست ها در کتاب "تلمود" غیر یهودیان را "گویم" مینامند ، گویم به معنای حیوان است ، یهودیان معتقدند حیوانات یا دوپا اند مثل مسیحیان و مسلمانان و یا چهار پا اند مثل گاو و شتر و..، اگر شتری رام بود ازش استفاده میکنیم در غیر این صورت ذبحش می کنیم، غیر یهودیان نیز همین طورند! این منطق صهیونیست هاست.. آیا آنها به رحم میکنند؟! یکی از جاهایی که انسان باید مقاومت کند در برابر همین ظالمان روزگار است. این غلط است که از قول حضرت مسیح میگویند اگر کسی به تو سیلی زد، آن طرف صورتت را هم بیاور که بزند، حضرت امام ره می فرمایند اگر اینطور بود پس چرا ایشان را به صلیب کشیدند؟! معلوم میشود که ایشان زیر بار ظلم نمیرفته که قصد قتلش را داشتند. کجا باید صبر کنیم؟ قرآن کریم در آیه 65 سوره مبارکه انفال می فرماید: إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَفْقَهُون هر گاه بيست نفر با استقامت از شما باشند، بر دويست نفر غلبه مى كنند؛ و اگر صد نفر باشند، بر هزار نفر از كسانى كه كافر شدند، پيروز مى گردند؛ چرا كه آنها گروهى هستند كه نمى فهمند! اگر 20 نفر از شما صبور بودید و ایستادگی کردید، میتوانید در مقابل 200 نفر از افراد دشمن پیروز شوید؛ با این حال که قرآن چنین بشارتی میدهد 5 میلیون یهودی بر 300 میلیون مسلمان زورگویی میکنند؛ ذلت از این بالاتر؟! حضرت امام فرمودند اگر هر مسلمانی یک سطل آب روی اسرائیل بریزد، آب آن ها را میبرد. قرآن می فرماید هر قدمی که بر علیه کافران برداریم که آن ها را به خشم آورد یک عمل صالح برایمان نوشته میشود: وَ لا يَطَؤُنَ مَوْطِئاً يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَ لا يَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلاً إِلاَّ كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ ؛ و هيچ گامى كه موجب خشم كافران مى شود برنمى دارند، و ضربه اى از دشمن نمى خورند، مگر اينكه به خاطر آن، عمل صالحى براى آنها نوشته مى شود. (توبه/120) اگر هم قرار است صبر کنیم، در مقابل زور ایستادگی میکنیم و زیر بار زور نخواهیم رفت. 🔔 @Aminikhaah_Media
clip.mp3
5.37M
💠 | پیشبرد حق ، آدم می خواهد... ❇️ خدا نازل می کند ولی اجراء نمی کند. 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔶 قسمت اول 📍 به‌تازگی رهبری در دیداری که با طلبه‌ها داشتند، چند کلید واژه و سرفصل اساسی را مطرح کردند. یکی از آن‌ها که اصلاً توجه نشد این بود که فرمودند: «این‌هایی که اینجا صحبت کردند و خوب حرف زدند، همین‌ها میان مردم در شهرها پخش شوند و در گفت‌وگوی مستقیم و حضوری با مردم همین مطالب را بگویند.» رهبری در تکمیل این مطلب، چیز دیگری را هم فرمودند که مشخص شد ایشان اصلاً دارند راهبردی را ارائه می‌دهند، اینکه حرکت اول انقلاب با یک حرکت دسته‌جمعی طلبه‌ها بود و مثال زنبور عسل را مطرح کردند و فرمودند: «به محض اینکه امام موضعی می‌گرفتند و قرار بود مطلبی پخش شود، شبکه‌ای از طلاب بودند که سریع پیام را منتقل می‌کردند.» 💡ایشان این وضعیت را به کندوی زنبور عسل تشبیه کردند که هم عسل را با خود حمل می‌کند و هم نیش دارد و به کسی که باید بزند، میزند؛ درواقع رهبری به طلبه‌ها برای یک حرکت دیگر بین مردم فراخوان دادند و یک گفتگوی حضوری و حرکت جهادی از جنس این حرکت‌های انتخاباتی صورت گرفته است. اما متاسفانه پیام‌های آقا جدی گرفته نمی‌شود و این امر تبدیل به یک اپیدمی شده و گویا اصل بر این است که جدی گرفته نشود. رهبری این شبکه رسانه‌ای و ارتباطی را به زنبور تشبیه کردند و این خیلی ویژه است. در روایت این مضمون را زیاد داریم که «کونوا کالنحل» : عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع أَنَّهُ قَالَ كُونُوا كَالنَّحْلِ فِي الطَّيْرِ لَيْسَ شَيْءٌ مِنَ الطَّيْرِ إِلَّا وَ هُوَ يَسْتَضْعِفُهَا وَ لَوْ عَلِمَتِ الطَّيْرُ مَا فِي أَجْوَافِهَا مِنَ الْبَرَكَةِ لَمْ يَفْعَلْ بِهَا امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: چنان باشيد كه زنبور عسل در ميان پرندگان است. تمام پرندگان زنبور عسل را ضعيف ميشمارند، در صورتى كه اگر پرندگان ميدانستند چه بركتى در شكمهاى آنها است اين طور با آنها معامله نميكردند. ( بحارالانوار ، ج52 ، ص115) 📌 زنبور باشید. کار زنبور یک کار شبکه‌ای و متصل است، محصول عینی دارد و به ثمر می‌نشیند، جاذبه و دافعه را هم با هم دارد. این تعبیر نیش زدنی که ایشان فرمودند، تعبیر ظریفی است، چون بین پلتفرم‌ های رسانه‌ای که داریم، آن چیزی که کارش نیش زدن است، توییتر است. در واقع توییتر جای نیش زدن و کاملاً یک فضای خاله زنکی است! در این فضا باید در قالب کارکترهای کوتاه یک نیشی بزنی، محتوایت را ارائه کنی و بیرون بیایی. فضای کار زنبوری‌ست. البته اصل خود مدل ساخت توییتر هم جالب است. فالوور در زبان ما معادل‌های فراوانی دارد مثل «دنبال کننده». یکی از معادل‌هایی که در زبان ما به آن توجه نمی‌شود و خیلی می‌تواند مبنای ما را بر شبکه‌هایی که بر اساس فالوور هستند، عوض کند، معنای «پیرو» و «شیعه» است. ❌ مدل کار و ساختاری که فرعون داشت این بود که مردم را شیعه، شیعه می‌کرد. سیستم فالویینگ چیز عجیبی است. کلیت ساختارش فرعونی است و قرار است دائم یک جمعیتی خرد شده، تابع شوند و یک نظام بر محور تشیع بر این معنا شکل بگیرد تا خودشان را بدرند و یک طائفه ای هم این وسط له شود. در واقع مدل استضعاف فرعون این‌گونه بوده است که شبکه‌سازی انجام می‌دادند، یعنی طائفه ای برخوردار بودند، طائفه دیگری هم می‌توانستند بی‌پروا حرف بزنند و طائفه سوم هم هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها را نداشتند و عملاً به محاق می‌رفتند. این ساز و کار استضعاف در جامعه فرعونی بود. 📛 فضای کار شبکه‌های فالووری و ارتباطی ما هم این‌گونه و فضا باز است. همه حرف می‌زنند، ولی قطعاً به شما چیزی نمی‌رسد و خیلی هم بخواهی حرف بزنی به اسم تروریسم حذفت می‌کنند. 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔶 قسمت دوم 📍 مطلب دیگر این است که ما اگر بخواهیم در این فضا و سازه حضور پیدا کنیم باید چه داده‌ای داشته باشیم؟ 🔺 در این زمینه نکته اول این است که کار انفرادی در این فضا عبث است. تا شبکه، اتاق فکر، برنامه‌ریزی و انسجام نباشد، نمی‌شود کار کرد و این را تجربه و منطق نشان داده است. باید یک جمعی تصمیم بگیرند که چه داده‌ای پردازش شود. 🔻 بین همه رسانه‌ها، فضای توییتر بیشتر از همه معقول است. اینستاگرام فضای کاملاً محسوس و بصری دارد و موج سازی‌های حسی در آن زیاد است. ولی توییتر این‌گونه نیست و با کلمه، مفهوم و مفاهیم انتزاعی کار دارد، برای همین است که به آن فضای نخبگانی میگویند. هر وقت پای مفاهیم وسط باشد، پای معقولات هم وسط می‌آید. 📌 رسانه‌ای که ما می‌توانیم بیشترین برد را در آن داشته باشیم، توییتر است. یکی از عجایب روزگار این است که اینستاگرام باز و توییتر، فیلتر است. درست مثل این است که سگ‌ها را آزاد کردند و سنگ‌ها را بستند! توییتری که قطعاً فرد با داشتن مفهوم و معقول می‌تواند در آن موج و برش ایجاد کند، فیلتر می شود و جایی مثل اینستاگرام که هر کسی ریخت و قیافه و اندام دارد می‌تواند در آنجا کار خود را پیش ببرد، آزاد است. پای مفاهیم که وسط می‌آید یک سری اقتضائات تولید می‌شود. واقعاً در بحث مفاهیم دست ما پر است و باید توییتر کامل دست ما باشد، اما چرا رخ نمی‌دهد؟ چرا دست برتر در توییتر با ما نیست؟ برای اینکه دست برتر با ما باشد آیا ما باید به دنبال این باشیم که یک چیزی در توییتر به ترند برسد؟ یا اینکه در جامعه موج ایجاد کند؟ 💡 ما احتیاج به دو نوسازی "ناوگانی" و "واژگانی" داریم. ناوگانی یعنی اینکه باید با هم متمرکز و جمع شویم. در کندو ملکه‌ای هست به نام «یعسوب» که همه فعالیت‌ها در کندو بر محور او می‌چرخد. حضرت علی (ع) در حکمت 316 نهج‌البلاغه می فرمایند منافقین و کفار راحت دور «یعسوب» جمع می‌شود، پول که باشد این‌ها جمع می‌شوند: أَنَا يَعْسُوبُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمَالُ يَعْسُوبُ الْفُجَّار ؛ من پيشواى مؤمنان، و مال، پيشواى تبهكاران است. (ترجمه دشتی) ولی در نظام ولایت حقه بر عکس است، یعنی باید قید همه‌چیز را بزنی. اگر پول هم باشد کم هست؛ نکته جالب آن که هر وقت به ما پول تزریق می‌شود، وضعمان بد می‌شود و از هم می‌پاشیم! که این موضوع هم جای تحلیل دارد. "یعسوب المومنین" یعنی من این‌قدر جذابیت داشته باشم که خود من کافی باشم. این نوع نوسازی بر مبنای ولایت است. ما تجربیات موفقی مانند پیاده‌روی اربعین را داشتیم که واقعاً همه من‌ها جمع می‌شوند و من واحدی شکل می‌گیرد؛ این الگو می بایست در جاهای مختلفی که می‌خواهیم کار کنیم، تکثیر شود. 👈🏻 بعد دیگری که در آن نیاز به کار داریم نوسازی واژگانی است. طیف مقابل دائماً مفاهیم خود را به‌روزرسانی می‌کند و خیلی تمیز هم این کار را انجام می‌دهد و بلد است روی یک موضوعی واقعاً عینی مفهوم خودش را پردازش کند. مثلاً در بحث روزه‌خواری به‌گونه‌ای فضای ذهنی جامعه را می‌نشاند، مفهوم را بسط می‌دهد و مدیریت می‌کند که کجای آن را نشان دهد و پردازش کند و کجای آن را نشان ندهد و پردازش نکند. ❌ در بحث روزه‌خواری می‌گوید «طرف مریض است، باید آب بخورد»، این را برجسته می‌کند، وقتی با آن مخالفت میشود و مثلاً وقتی نیروی انتظامی وارد قضیه می شود، توییت کرده که «جرمت چیست؟» و در جواب نوشته: «نوشیدن دلستر»؛ ببینید چقدر قشنگ مفهوم‌پردازی می‌شود. یک زاویه را پردازش کرده و به صد زاویه دیگر کار ندارد. ما هم به آن صد زاویه دیگر کار نداریم و در همان زاویه و میدانی که او درست کرده است، می‌ایستیم و دعوا و جنگ می‌کنیم و می‌گوییم «بالاخره روزه‌خواری جرم است و به‌خاطر نوشیدن دلستر دارند او را می‌برند و قانون است». 🔔 @Aminikhaah_Media
نظام تقديم 84.mp3
9.81M
🔈 🔇 جلسه یازدهم 🌺انسان خلیفه خداست همه علوم رو داشتیم نیاز به تذکر داریم.ائمه این گنجینه ها رو از وجودمون درمیارن 🤯هر ذره در این دنیا درک و حافظه دارد! ☺️هرچه در این عالم داریم نازل شده عالم بالاست! وقتی با حیوانی حرف می زنند یعنی با نفس ملکوتی او حرف می زنن اطلاعات قبل از آفرینش آدم ، عالم ذر ، تفسیر آیات و ..... در وجود ماست 👨‍👨‍👧‍👧انسان فعلی که از نسل آدم است چیزی بین فرشته و حیوان است! 🐒بشر قبل آدم چیزی بین حیوان و جن بوده عقل و اراده نداشتن 😱داستان ملائکه که شنیده بودند یکی از مقربین به زودی دچار لعنت الهی میشه! 👹شیطان مطلقا زندگی آروم نداره و ترس از مرگ دارد! 😢با سکرات موت فراموشی میاد 😇زندگی در عالم ذر هر جمعی که با هم رفیق میشن در عالم ذر باهم بودیم حتی خانواده اسامی آنجا با زمین فرق می کند 🤔تناسخ یک دروغ بزرگه! امیرالمومنین فرمودند وقتی بخوام کسی رو در جنگ بزنم همه ی هفتاد پشتشو تا قیامت نگاه می کنم اگر مومنی باشد نمی زنم.یعنی عالم ذرشو بررسی می کنم در عالم ذر خبر داریم کجا قراره به دنیا بیاییم و با چه شرایطی! 🧚‍♂فرشته ها و تعدادشون! 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔶 قسمت سوم 📌 خود بحث مفهوم‌پردازی خیلی مهم است. در جایی قرار بود در مورد برده‌داری حرف بزنیم، عده‌ای می‌گفتند «چرا خودمان را در این زمینه خراب می‌کنیم. یک گند تاریخی بوده است حالا ولش کنید!» این نگاهی است که خود ما به این موضوع و در دفاع از این مفاهیم بدان مبتلا هستیم. چون از این زاویه آن را خیلی زدند، این مفهوم سوخته است و کسی حاضر نیست آن را دست بگیرد. 💡 ما برای این نشست و موضوع آمدیم عنوان بحث را به جای نظام برده‌داری، "نظام تربیت خصم در اسلام" گذاشتیم، به شدت جذاب شد و مدل‌های مختلف نظام برده داری را بررسی کردیم و مشخص شد که عاقلانه‌ترین، جوانمردانه‌ترین و مهرآمیزترین مدل، همین مدلی است که اسلام می‌گوید. کسی هم رویش نمی‌شود در منابر در این زمینه صحبت کند! ⛔️ روایاتی داریم که کسی جرات نمی‌کند این‌ها را توییت کند، یک روایتی که به شدت مستهجن است و جای صد ضربه تازیانه دارد!! این است که پیامبر اسلام ص فرمودند: «زن، همه بدنش عورت است» الْمَرْأَةُ عَوْرَةٌ سَتَرَهَا بَيْتُهَا فَإِذَا خَرَجَتْ اسْتَشْرَفَهَا الشَّيْطَان ؛ زن تمام بدنش عورت است، خانه اش او را میپوشاند و حفظ میکند پس هنگامی که خارج شود شیطان بر او تسلط میابد. (تنبیه الخواطر و نزهه النواظر ؛ ج2 ؛ ص119) این روایت خورند فحش برای ماست و خورند توییت برای آن‌هاست. این روایت جزو مفاهیم سوخته است. می‌گویند اهل بیت یک چیزی گفتند، خیلی آن را باز نکنید. اما شما کلمات شیک و مجلسی مثل "private" را می‌بینید که به معنای خصوصی، محرمانه و شخصی است. در فرهنگ لغت هم در این مورد آمده که به اندام‌های جنسی از باب پوشندگی و در پرده بودن هم گفته می‌شود و دقیقاً کلمه معادل (عورت) که در زبان عربی گفته می‌شود، پرایوتی است که آن‌طرف گفته می‌شود. 👈🏻 واقعاً اگر این مفهوم کمی پردازش شود، آدم دوست دارد، داد بزند که این روایت چقدر قشنگ است! می گوید "همه زن محرمانه است." مفاهیم ما این‌گونه می‌سوزد. چرا خیلی وقت‌ها نمی‌توانیم در کف جامعه موج ایجاد کنیم؟ چون نمی‌توانیم این مفاهیم را بدین شکل به خورد جامعه بدهیم. مفهوم ظلم و اختلاس ، عینی است. ما باید مفاهیم را عینی کنیم، ولی سراغ مفاهیمی می‌رویم که روی آن‌ها کار شده و سوخته است، مثلاً ۵۰۰ سال است که از واژه "امر به معروف و نهی از منکر" استفاده میکنیم! ❌ به جلسه‌ای از اساتید دانشگاه که در این زمینه بود دعوت شدم. آنجا گفتند طرح خودتان را بگویید. گفتم اولین طرح من این است که دیگر از این طرح (امر به معروف و نهی از منکر) استفاده نکنید و به جای آن «ستاد نظارت همگانی» بگویید. ولی ما احساس می‌کنیم قرآن خدا پاره پاره می‌شود اگر این واژه را عوض کنیم. مثلا اگر دو زاویه از واژه استکبارستیزی را زدند، و سوخت شد، صد زاویه دیگر به جز آن دارد، آن‌ها را دست بگیرید. مثلاً یکی از بهترین واژه های جایگزین استکبار، هژمونی است و خیلی ظرفیت پردازش دارد. 🔺یک سال در دانشگاهی یک ماه در مورد هژمونی صحبت کردم. آدم‌هایی پای منبر می‌نشستند و به به و چهچه می‌کردند که بعضا مخالف نظام بودند! اما می‌دانستم اگر یک بار بگویم، استکبار، بلند شده و می‌روند. این همان نوسازی واژگانی است. لذا باید یک دور بنشینیم و نوسازی کنیم. خیلی خوب است که در این جلسات مفاهیم قرآنی را جایگزین کنیم. مثلاً برای "غیرت" و "حجاب" معادل بگذاریم؛ برای حجاب معمولاً از واژه‌هایی استفاده می‌کنیم که پیشاپیش سوخته است. ما نیاز به نوسازی ناوگانی داریم و باید نهادی در این زمینه شکل بگیرد تا این واژه ها را به روز رسانی کنیم و نوع ارتباطمان عوض شود. 📛 فضای کار ما در رسانه ‌این است که آن‌ها با سازماندهی حمله می‌کنند ولی این‌طرف یک مشت آدم آتش به اختیار می‌خواهند این‌ها را جمع کنند و یک نهاد متولی ندارند که این‌ها را سازماندهی و البته مسیریابی کند. لذا این مهم است که کجا محل رخنه و فتنه‌خیز است و از کجا در این مفهوم وارد شویم. 🔔 @Aminikhaah_Media