eitaa logo
Aminikhaah_Media🇵🇸
62.2هزار دنبال‌کننده
227 عکس
176 ویدیو
164 فایل
The #Aminikhaah_media Official Channel. کانال رسمی @aminikhaah نشر آثار صوتی دروس #حوزوی دروس #دانشگاهی سلسله #منابر کلاس های تخصصی متن سخنرانی ها و کلاس ها تبلیغ و تبادل نداریم🚫 ارتباط: توجه : کانال توسط ادمین اداره می‌شود @Amini_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_سوم - #نظام_تقدیم 🔊 جلسه دوازدهم #ملکوت_اعمال / 12 📅97/07/17 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 جلسه دوم 🔶 بخش سوم 🔶 شیطان از یک زوایایی انسان را وارد می کند که مجذوب می شود ولی باطن پوچ دارد ، اصلا کار شیطان زینت دادن است. زینت یعنی چه؟ یعنی ظاهرش شکیل ، زیبا و موجه است ولی باطنی پوچ دارد. آشنایی با مکاتب غربی از باب فهمیدن منطق شیطان لازم است. بعضی مکاتب فلسفی در غرب، مانند مکتب فایده گرایی یا اصالت سود (Utilitarianism) به این پرسش این طور پاسخ داده اند که (آن کاری را انجام بده که از آن لذت ببری!) ، برخی مکاتب مانند مکتب اپیکوریسم لذت گرایی فردی و برخی دیگر لذت گرایی جمعی را توصیه می کنند؛ حال ممکن است به این نتیجه برسد که همجنس گرایی نیز برای من لذت آور است پس می بایست به رسمیت شناخته شود! دو نفر از سردمداران این مکتب،یکی جرمی بنتام (Jeremy Bentham) و دیگری شاگردش جان استوارت میل (John Stuart Mill) هستند. تئوری آقای بنتام در امتداد فلسفه اپیکوریسم (Epicureanism) است که اپیکور (Epicurus) خود مبدء فلسفه لذت گرا است. اپیکور به سؤال (من چه باید کنم؟) اینطور جواب داده است که کاری را انجام بده که لذت داشته باشد. اما بنتام می گوید کاری را انجام بدهیم که همه لذت ببریم. یعنی نتیجه ، لذت همگانی است. همین فلسفه در غرب تولید محتوا میکند و به واسطه ی آن دیگر نیازی به تبلیغ مستقیم مفاهیم این فلسفه به افراد جامعه ندارند. زیرا با رواج سبک زندگی مد نظر خود درواقع این اندیشه را میان مردم نهادینه کرده اند. زیرساخت تعلیم و تربیت، فلسفه است. در غرب فلسفه تولید داشته است اما متاسفانه در کشور ما نه! اخیرا کتابی به نام «فوتبال و فلسفه (ذهن زيبا بازي زيبا)» نوشته شده است که رهبر معظم انقلاب هم معرفی کرده اند. در این کتاب به طور مثال تحلیل و بررسی فلسفی کردند این را که چرا مردم از بازی رونالدو لذت می برند؟ یا اینکه علت جذابیت بازی تیم بارسلونا چیست؟ و یا جایگاه فلسفی پنالتی در عالم کجاست؟ یک فوتبال بر مبنای فلسفه درست کرده است. بعد شما نمی دانی چرا وقتی در این سبک زندگی می کنی ، خواه ناخواه افکار آن را دریافت می کنی و نمی توانی با روش و متد دیگری زندگی کنی. اسمش را هم آزادی بیان می گذارد. یعنی راحت باش و حرفت را بزن! ولی من با تو کاری کرده ام که نمی توانی جز حرف من حرف دیگری بزنی! وقتی مک دونالد خوردی و بیلیارد بازی کردی ، نماز شب هم که بخوانی در اختیار من قرار داری. همان طور که اگر کسی در مجالس ذکر و یاد و نام اهل بیت و امام حسین ع آمد و شد داشته باشد ناخودآگاه مفاهیمی مانند غیرت،رشادت،شهادت، جهاد و.. در او نهادینه می شود و به سوی همین جبهه گرایش پیدا خواهد کرد؛ این سیر، درواقع تولید فلسفه ایست که امام حسین ع برای ما انجام داده است؛ ما نتوانستیم از فلسفه مان تولید فیلم و موسیقی و ورزش و. داشته باشیم ، اما اباعبدالله ع 1400 سال است با فلسفه و فرهنگ سازی خودش اسلام و مسلمانان را حفظ کرده است. در مقابل آنها ورزش طراحی می کنند مثلا ، یوگا یا کونگ فو و ووشو. بعد شما می بینی یک نفر که سلامت اخلاقی دارد و حزب اللهی هم هست اما فاز فکری او تغییر کرده و اصلا یک سری واژه های دیگری برایش برجسته و بولد شده است. فضای رسانه از قوی ترین ابزار ها برای فرهنگ سازی و ایجاد سبک زندگی براساس لذت گرایی است، که طلایه داران آن نیز در هر جامعه ای سلبریتی ها هستند، به عنوان مثال رواج دادن این فرهنگ در بین مخاطب که " کاری کن تا حالت خوب باشه" به نوعی رواج همان تفکر اصالت لذت در جامعه است! 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #پردیس_اندیشه 🔊 #تحلیل_مغالطه / 4 📅97/07/18 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
🔷 قابل توجه عزیزانی که درسگفتارهای «شرح کتاب شذرات المعارف مرحوم آیت الله شاه آبادی» را پیگیری می فرمودند. شرح با عنوان طی ۸ جلسه تقدیم عزیزان شد. ادامه این مباحث ، با عنوان تقدیم خواهد شد. جلسه اول از این مبحث ، چکیده نکات بنیادین است که در فایل بعد ارسال می شود. از جلسات آتی ، شرح داده خواهد شد ان شاء الله. 👇👇👇👇👇 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #زیارت_معجزه_می_کند 🔊 جلسه اول 📅97/07/18 #مشهد 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 جلسه دوم 🔶 بخش چهارم 🔶 نتیجه گرایی ما محصول این است که یک سری واژه ها در بین ما اصیل شده و گرنه قاعدتا نباید به این اندازه نتیجه گرا باشیم. مصداق بارز جامعه نتیجه گرا ، مردم کوفه اند. مردم کوفه آدم های خوب ، نماز خوان ، محب اهل بیت ع و دلیر اند. اصلا در به پا کردن حکومت امیرالمؤمنين اینها کمک حضرت بودند و ویژگی های خوب دیگر داشتند ولی یک ویژگی بد داشتند و آن نتیجه گرایی مزمن بود. این نتیجه گرایی به جایی می کشد که امام حسین ع به شهادت می رسند. چون برآورد هزینه و فایده که می کند ،‌ هزینه های همراهی با حسین را خیلی بیشتر از فایده آن می بیند. البته این به سطح فهم نازل آنها بر میگردد. این رفتارها و کلید واژه ها فرهنگ می شود و منطق و سوی تفکر آدم نتیجه گرا می شود. خیلی لازم نیست که آدم ، فلسفه مکاتب غربی را جستجو و تحصیل کند نه ، اگر شما در فضای رسانه چند واژه را پردازش کنی یک دفعه این واژه جان می گیرد. مثلا الآن یکی از واژه هایی که دارند خیلی ظریف کار می کنند این است که ، 'کاری را انجام بده که حالت را خوب کند' بعد پیغمبرانی که این پیام ها را باید منتقل کنند چه کسانی اند؟ سلبریتی ها هستند. سلبریتی می آید یک سری واژه ها را جا می اندازد می گوید: با آدمی رفت و آمد داشته باش که حالت را خوب می کند! حتی مثلا وقتی درمورد امنیت حرف می زند واژه‌ هایی دیگر را برجسته و بولد می کند که از آن رشادت و این واژه های اصیل در نمی آید. 🔸بنتام می گوید کاری را انجام بده که لذت بیشتر دارد ، رنج کمتر دارد و همه از آن لذت می برند. هم جنس گرایی از بطن این سخن در می آید به همین راحتی و دیگر شما لازم نیست که فلسفی صحبت کنی ، اگر در همین موضوع پافشاری کنی ، فلسفه هم خواهد آمد. 🕳درمورد دلسوزی و محبت به حیوانات مثلا می گویند سگ را نکش ، با گربه مهربان باش ، در خانه حیوان خانگی داشته باش بعد طرف با خودش اینطور فکر می کند که ببین فلان سلبریتی هم گربه دارد یا فلان سلبریتی با سگ زندگی می کند. این وقتی می آید ، یک فرهنگی را با خودش می آورد. شما می دانید اصلا این مدلی که دارند لذت را بیان می کنند ، وظیفه گرایی است ، یعنی شما موظف هستی که لذت همه را تامین کنی ولی اصلا اسم وظیفه را نمی آورد! ⬅️اگر عده ای لذت گرا شوند می گویند چون ملت اعصاب ندارند ، دسته عزاداری راه نینداز ، خوب من هم باید ادبیات درست کنم تا مردم را متوجه کنم که این دسته چه لذت محسوس و ملموسی دارد. عرضه می خواهد که ربط این دسته را با رژه ی نظامی ، با آن گروهک الاهوازیه نشان بدهم تا خاصیت آن را بفهمند که بچه ات اول مهر ، سالم به مدرسه می رود. یاران اباعبدالله ع تکلیف را عین نتیجه میدانستند، لذاست که درد شمشیرها بر آن ها آسان بود و از آن لذت می بردند: جابر، از امام باقر عليه السلام نقل می کند: امام حسين عليه السلام، پيش از كشته شدن به يارانش فرمود: «پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود:" پسر عزيزم! تو به زودى، به سوى عراقْ كشانده مى شوى، و آن، سرزمينى است كه پيامبران و اوصياىِ پيامبران، آن را ديدار كرده اند، و آن، همان سرزمين" عَمورا" است و تو در آن جا شهيد مى شوى و گروهى از همراهانت، با تو به شهادت مى رسند كه درد شمشيرها را حس نمى كنند". سپس تلاوت فرمود: « «گفتيم: اى آتش! بر ابراهيم، سرد و سلامت باش» . آتش جنگ، بر تو و بر ايشان، سرد و سلامت است. [سپس افزود پس مژده تان باد كه- به خدا سوگند-، اگر ما را بكُشند، بر پيامبرمان وارد خواهيم شد!». « قالَ الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ عليه السلام لِأَصحابِهِ قَبلَ أن يُقتَلَ: إنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله قالَ: يا بُنَيَّ، إنَّكَ سَتُساقُ إلَى العِراقِ، وهِيَ أرضٌ قَدِ التَقى بِهَا النَّبِيّونَ وأوصِياءُ النَّبِيّينَ، وهِيَ أرضٌ تُدعى «عَمورا»، وإنَّكَ تُستَشهَدُ بِها، ويُستَشهَدُ مَعَكَ جَماعَةٌ مِن أصحابِكَ، لا يَجِدونَ ألَمَ مَسِّ الحَديدِ، وتَلا: «قُلْنا يا نارُ كُونِي بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْراهِيمَ»، تَكونُ الحَربُ عَلَيكَ وعَلَيهِم بَرداً وسَلاماً. فَأَبشِروا، فَوَاللَّهِ، لَئِن قَتَلونا فَإِنّا نَرِدُ عَلى نَبِيِّنا صلى الله عليه و آله (الخرائج و الجرائح: ج 2 ص 848 ح 63، مختصر بصائر الدرجات: ص 36 و 50).» 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 🔈 کارگاه توییت نویسی 🔊 جلسه اول 📅97/07/19 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #زیارت_معجزه_می_کند 🔊 جلسه دوم 📅97/07/19 #مشهد 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه شصت و هشتم 🔶 بخش اول 🔶 حضرت امام (رحمت الله علیه) در کتاب شرح چهل حدیث در حدیث یازدهم بحثی را از استادشان مرحوم آیت الله شاه آبادی ،راجع به فطرت بیان و تصریح می فرمایند که بسیار عالی و جذاب است؛ پیش تر هم گفتیم کتاب چهل حدیث سرشار از اخلاق و معنویت است و می توان به واسطه این کتاب آن فرهنگ و حکومتی که مدنظر امام بوده را مورد بررسی قرار داد. امام به دنبال این بود که آنچه بر مردم حکومت می‌کند فطرت باشد ؛ لذا تمام توصیه های اخلاقی امام و مدل حکومتی که امام مدنظر داشت را باید با این مبانی تطبیق و مورد بررسی قرار داد. نکته ای که امام(ره) در شرح چهل حدیث بیان می‌کنند در مورد این است که در فطرت اختلاف وجود ندارد . این جمله دو معنا دارد؛ یکی این است که هیچ دو فردی را پیدا نمی کنید که در خواسته های فطری شان با همدیگر اختلاف داشته باشند ، پس همه آدمها درخواست های فطری شان یکی هستند. دیگر این که فطرت انسان به این صورت است که چیز محدود را نمیخواهد و مطلق گراست. انسان اگر احساس کند آن چیزی که دوست داشته در حال تمام شدن است روی می آورد به چیز دیگری که دوام بیشتری داشته باشد. این پایداری چیزی است که فطرت آن را دوست دارد . فطرت کمال را میخواهد اما درکنار کمال ، طالب بقا هم هست یعنی؛ کمال باقی را میخواهد نه کمال فانی! حضرت امام(ره) در این باره می فرماید: « احدی را در آن اختلاف نباشد عالم و جاهل وحشی و متمدن شهری و صحرانشین در آن متفقند. » [یعنی همه ی آدمها خواسته های فطری شان یکی است] «هیچ یک از آداب و مذاهب و طریق های گوناگون در آن راه پیدا نکند» اصلا فطرت ربطی به عادت ندارد و مسائل فطری عادت بردار و تلقین بردار نیست ، قوم و عشیره و سنت و اینجور چیزها بر نمی دارد. یکی از برهان های خوبی که ما داریم همین است که دین ، چون امری فطری است تاریخ مصرف ندارد. بعضی‌ها می‌گویند این حرف‌ها حرف‌های کهنه ای است. این حرفها یعنی چه ؟ مگر فطرت کهنه میشود؟! یک برهان دیگری که وجود دارد این است که بعضی‌ها می‌گویند ما در ایران و یا در یک جامعه مسلمان به دنیا آمده ایم اگر ما در یک خانواده کافر و مشرک و بی دین بودیم همین می‌شد! این خلاف عدالت خداست. نکته این است که آن چیزی که خدا به همه داده است فطرت است. اما برای یک نفر مسیر شکوفایی فطرت هموارتر است و برای یک کس مسیر صعب العبور است. متناسب با همین هم ارزش ها فرق می کند ،عنایات و امداد ها هم فرق میکند . به عنوان مثال مسابقات دو را دیده اید که مسیر مسابقه شش لاین دارد ، منِ تماشاگر وقتی از بیرون ، چینش دونده ها را نگاه می کنم می بینم افراد با فاصله ی متفاوت نسبت به یکدیگر در خط شروع ایستاده اند ، گویی یک نفر جلوتر از بقیه است و یک نفر عقب تر. بعضی ها وقتی نگاه می کنند می گویند این چه مسابقه ای است؟ خیلی بی عدالتی است . مسئله این است اگر با هلی شات از بالا نگاه کنیم می بینیم همه اینها در یک خط هستند و مسیری که می روند با هم برابر است. اگرچه نقطه شروع آنها با هم تفاوت می‌کند اما در طول مسیر می‌رسند به یک جایی که خط صاف است از آنجا مشترک می شوند تا می رسند به خط پایان! حالا وقتی برای یک نفر مسیر شکوفایی فطرت سخت‌تر است نه در خانواده مسلمان است و نه در جامعه مسلمان ، اولا که فطرت با او هست پس هیچ حجتی ندارد که بگوید من نمیدانستم. مخصوصاً با این ابزار اطلاعاتی که در حال حاضر در دنیا وجود دارد. کسی اسم چیزی به گوشش برسد با یک سرچ هرچه اطلاعات در آن زمینه وجود داشته باشد به دستش می رسد. پس این قابل قبول نیست که بگوییم او نمی دانسته یا به او نرسیده. ضمن اینکه از افراد هم به همین مقدار خواسته اند . شما نهایت دین داری ات این بود که مثلا فلان اسم را که شنیدی بروی و تحقیق کنی. همین بنده خدایی که در همین حد تحقیق کرده چه بسا در روز قیامت هم ردیف باشد با علمایی که سالها مطالعه و تحقیق داشتند. چرا که تمام تلاشی که می توانست انجام بدهد را انجام داده. قرآن می فرماید: وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى(نجم:۳۹) «و اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست.» 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #زیارت_معجزه_می_کند 🔊 جلسه سوم 📅97/07/20 #مشهد 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه شصت و هشتم 🔶 بخش دوم 🔶 میان فطرت ها اختلافی نیست اما مسیر شکوفایی فطرت ، برای هرکس فرق می کند. برای بعضی ها سخت و برای بعضی ها راحت تر است. به همان میزان هم عقوبت و ثواب برای هرکس با دیگری تفاوت دارد. خدای متعال فرمود: همسران پیغمبر اگر گناه کنید شما را دو برابر عذاب می کنم. « يا نِساءَ النَّبِيِّ مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ يُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَيْنِ وَ كانَ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسيرا» (احزاب / 30) چون او در خانه وحی بوده پیغمبر را دیده به این دریا وصل بوده اما خود را آلوده کرده و گناه مرتکب شده است. کسی دیگری هم بود که به هیچ کدام دسترسی نداشته. این دو نفر با هم یکسان نیستند ، به عنوان مثال کسی در خانه ای است که همه مشرک و کافر اند یقینا نمازی که او میخواند دو برابر ثواب دارد. روایت داریم کسی که حفظ قرآن برایش سخت است حفظ قرآن این آدم با کسی که قرآن را از هفت سالگی شروع کرده برابر نیست خداوند به این دو برابر اجر می دهد. يَقُولُ إِنَّ الَّذِي يُعَالِجُ الْقُرْآنَ- وَ يَحْفَظُهُ بِمَشَقَّةٍ مِنْهُ وَ قِلَّةِ حِفْظٍ لَهُ أَجْرَانِ (الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 606) اگر كم حافظه است اجر بيشتري دارد.» خداوند ممکن است از صدها گناه یک نفر که در یک خانواده کافر بوده و مسلمان و شیعه شده بگذرد و با یک عدد طاعت او هزار گناهش را ببخشد و هزاران ثواب به او بدهد. اما یک نفر هم در خانه یک مرجع تقلید است به صدها طاعت او یک ثواب بدهد و چه بسا به خاطر یک گناه او را مواخذه هم بکند. این حساب کتاب ها سر جای خودش محفوظ است. پس اصل فطرت محفوظ و شرایط شکوفایی آن مختلف است. نکته دوم این است که اگر همه آدم‌ها به فطرت برگردند در جامعه هیچ اختلافی نمی ماند. اینکه امام (ره)مدام تاکید به وحدت داشتند به خاطر همین بود. راه رسیدن به وحدت چیست ؟ کانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً (بقره:۲۱۳) «مردم در آغاز، یک امّت بودند و اختلافى نداشتند» قرآن تعبیر زیبایی دارد و می‌فرمایند امت واحده امتی است که «واحده علی الکفر» است. یعنی در کفر وحدت دارد. مرحوم صفایی حائری می فرمودند: جامعه گاهی وحدت دارد و اما این وحدت در حد وحدت طویله ای است. این تعبیر درست است که تند است اما بهترین تعبیر است. در یک طویله اتحاد برقرار است شما تا حالا دیده اید میان گاوها دعوا شود؟ در طویله های خیلی پیشرفته هر کس اتاق مجزا دارد ، و خوردن علوفه و دوشیدن شیر و سایر کارها همه و همه بسیار منظم و پیشرفته است. نه دعوا دارند ، نه جنگ‌جهانی ، نه کتک کاری ، نه نیاز به سازمان ملل ، نه نیاز به وتو و قطعنامه و.... غرض این است که در زندگی که بر مبنای غریزه انجام میگیرد راحت می شود وحدت را حاکم کرد. ولی این وحدت ها به درد نمیخورد. وحدت زنبورها ، وحدت مورچه ها و ... می بینید همه هماهنگ با هم هستند. مدل مطلوب شیطان از یک جامعه و تمدن اینچنین تمدن و وحدتی است. اما مدل مطلوب خداوند چیست؟ خداوند می خواهد وحدت بر اساس فطرت باشد. یک جمله طلایی حضرت امام (ره) دارند که خیلی قابل تامل است ، می فرمایند: « اگر همه انبيا جمع بشوند در تهران و بخواهند كار بكنند، بخواهند دخالت در امور بكنند، هيچ با هم اختلاف پيدا نمىكنند؛ امكان ندارد. براى چه؟ براى اينكه آنها نفْس خودشان را كشته بودند و مبدأ خلاف، نفْس انسان است.» (صحيفه امام، ج13، ص: 198) اختلاف نظر با هم دارند چرا که انبیا در یک سطح نیستند همانطور که در قرآن آمده که حضرت موسی و حضرت خضر با یکدیگر اختلاف نظر داشتند. اختلاف نظر طبیعی است. اما به چالش کشیده نمی‌شود. دعوای بین آنها صورت نمی‌گیرد. چون تبعیت و تسلیم در آن است بحران ایجاد نمی شود. جامعه ای که جامعه آرمانی است ، در آن هیچ جنگی نیست. 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #زیارت_معجزه_می_کند 🔊 جلسه چهارم 📅97/07/21 #مشهد 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه شصت و هشتم 🔶 بخش سوم 🔶 دیده اید که چقدر این سلبریتی های بزرگوار نسبت به جنگ و صلح واکنش نشان می دهند!؟! پوزیشن جنگ ستیزی میان آنها کلاس محسوب می شود. یکی از فیلم های جشنواره را به همین دلیل تحریم کردند و اجازه نمایش به آن ندادند. یکی از هیئت داوران گفته بود که من از فیلم هایی که جنگ و خشونت و خونریزی در آن به نمایش گذاشته شود بدم می آید ! این ها هنوز نمی دانند که ما جنگ داریم تا جنگ! یک جنگ برای حکومت فطرت است و یک جنگ برای حکومت غریزه. یک وقتی شما جنگ می‌کنید یا دفاع می‌کنید یا حمله می‌کنید آن هم برای این که موانع حکومت فطرت را کنار بزنید. گاهی پیش می‌آید که می‌گویند مگر نه اینکه گفته می‌شود دین با اکراه همراه نیست؟ لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ (بقره:۲۵۶) «در دین، هیچ اکراه و اجباری نیست» از یک طرف می گویند دین با اکراه پیش نمی رود از این طرف هم این همه انبیا هستند که جنگیدند تا آن دینی که مدنظر خودشان است را غالب کنند. یا بسیار شنیده ایم ؛ اسلام زیر سایه شمشیر امیرالمومنین(ع) پیشرفت کرد. اگر « لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» است پس این شمشیر دیگر چیست؟ با یک مثال ساده جواب می دهیم؛ یک وقتی است که به شما نامه ای می دهند ، شما مخیر هستید به محتوای این نامه عمل کنید یا نه! برای شما اجباری برای پذیرش محتوای نامه نیست. حالت دوم این است که من نامه را به کسی داده ام تا برای شما بیاورد و در این میان عده ای مانع شده اند و نمی خواهند این نامه اصلا به شما برسد ، در اینجا آن فرد نامه رسان باید شمشیر بکشد تا بتواند این نامه را تحویل بدهد. اما در مرحله بعد این جور نیست که با شمشیر نامه را به شما بدهد و یا با شمشیر بالای سرتان بایستد که اگر به محتوا عمل نکردی ، با تو هم برخورد می کنم. در اینجا عمل کردن یا عمل نکردن با شخص است. و ما قصد نداریم که با شمشیر و اجبار کسی را به پذیرش یک حرف وادار کنیم. پس یک وقت می‌خواهیم با شمشیر موانع را کنار بزنیم ، در اینجا نه تنها شمشیر کشیدن هیچ ایرادی ندارد بلکه الزامی هم هست ، و « لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» برای بعد از رفع موانع است. شمشیر برای وادار کردن آدم ها و بیدار کردن فطرت نیست ،برای کنار زدن موانع فطرت است. 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 l کوچ دادن از تلگرام و حمایت نکردن از پیام رسان های داخلی ، خیانت بود! @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_سوم - #نظام_تقدیم 🔊 جلسه سیزدهم #ملکوت_اعمال / 13 📅97/07/22 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #زیارت_معجزه_می_کند 🔊 جلسه پنجم 📅97/07/22 #مشهد 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 جلسه سوم 🔶 بخش اول 🔶بین وظیفه و نتیجه تفاوتی نیست. درواقع هردو یک چهره و حیثیت متفاوت از یک حقیقت اند. برای اینکه بتوانیم این حرف را اثبات کنیم، به تحلیل مکتب «نتیجه گرایی» یا یوتیلیتارینیست (Utilitarianism) که از مکاتب مشهور غرب است و هنوز هم دنباله دارد می پردازیم. البته در اصل بین این مکاتب تفکیک و تفاوت چندانی نیست و هر کدام از زاویه ای به عقاید و مطالبشان می نگرند. اساسا نگاه و نگرش این ها به انسان، بالاتر از نگاه به حیوان نیست! یعنی: 1⃣ انسان یک گونه ای از گونه های مختلف حیوانات است که قدرت بهره برداری سایر حیوانات را دارد. 2⃣ انسان از این محدوده و سقف عالم ماده،چیزی برتر و بالاتر ندارد که به آن دست یابد و بالا برود و خیلی هم بخواهد وسعت پیدا کند ،صد سال در این عالم عمر می کند. 🔸جلسه قبل عرض شد که مهمترین سؤال هرکس این است ، *(ما باید چه کار کنیم؟)* همه مکاتب غربی با شناخت خود از انسان آمده اند که به این پرسش پاسخ دهند. در پاسخ به این پرسش گفته اند: آن کاری که «خوش» است ، اصالت دارد و خوب است. یعنی هر کاری که لذت بخش بود و رنج و زحمت نداشت ، خوب است. (وظیفه را اضافه نمی کنند.) *دو نکته*: 1- تعریف و شناختی که از انسان داریم، باعث می شود تعریف ما از تعلیم و تربیت شکل بگیرد. 2-فلسفه،زیرساخت تعلیم و تربیت است. ⬅️با توجه به این نکته ، شما دارید در دانشگاهی تحصیل می کنید که تعریف غلطی از انسان دارد. ❓حالا به نظر شما تنها با هیئت برگزار کردن در کنار شهدا و زیارت عاشورا خوانی می شود این ساختار را درست کرد؟! در این جامعه با این دید افراد ، مهندسان، دکتران و دانشمندان جامعه ای هستند که همه حیواناتی دو پا هستند و قرار هم نیست که از این حیوانات رشد و ترقی داشته باشند! «از جمادی مردم و نامی شدم وز نما مردم به حیوان بر زدم مردم از حیوانی و آدم شدم پس چه ترسم کی ز مردن کم شدم حملهٔ دیگر بمیرم از بشر تا بر آرم از ملایک پر و سر وز ملک هم بایدم جستن ز جو کل شیء هالک الا وجهه بار دیگر از ملک قربان شوم آنچ اندر وهم ناید آن شوم» (مثنوی مولوی ، دفتر سوم) که با تعریف مکاتب غربی ، فقط همان بیت اول درست است. یعنی فقط تا مرز حیوانیت پیش رفتن و نه بیشتر. جامعه ای که با مکتب نتیجه گرایی پیش برود، دانشگاهی می سازد که ملاکش مدرک است. یعنی افراد و اشخاص را با مدرک دسته بندی می کنند. این افراد لیسانس دارند ، این افراد دکترا دارند ، این افراد مهندس اند و دیگر شما با بالاترین انگیزه ها هم نمی توانید به چیزی جز همین نتیجه فکر کنید. و نه تنها دانشگاه، بلکه سیستم حوزه هم همین‌طور است. اگر کسی آیت الله العظمی هم بشود،آیت الله العظمی جامعه ای می شود که نمی خواهد از سطح این حیوانیت بالاتر برود. بنابراین باید خودت را با آن تطبیق بدهی. 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #زیارت_معجزه_می_کند 🔊 جلسه ششم 📅97/07/23 #مشهد 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_سوم - #نظام_تقدیم 🔊 جلسه چهاردهم #ملکوت_اعمال / 14 📅97/07/23 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 جلسه سوم 🔶 بخش دوم 🔸در همین مکتب نتیجه گرایی، بنتام، تعریفی که از نتیجه دارد ، دقیقا همان تعریف وظیفه است! البته این نکته را هم اضافه کنیم که این بحث ها و نظریاتی که می دهند همان نظریاتی است که با خوانش عمومی مطابقت دارد. 💡می دانید کار فلاسفه غرب چیست؟ این است که عذاب وجدان را با اصطلاحات فلسفی خاموش می کنند. مثلا شخصی می گوید که می خواهم همیشه در زندگی لذت ببرم ، فلسفه چه داری؟! ⬅️بعد پاسخ می دهد که هر وقت خواستی به حقیقت فکر کنی ، به این فکر کن که حقیقت هر چقدر هم خوب باشد سرانجام باید لذت تو را تامین کند. خب حالا خدا کجاست؟ ⬅️پاسخ می دهد ، خدا همان است که از او لذت می بری. پس دیگر نباید درپی خدا باشی؟ هر وقت خواستی دنبال خدا بگردی به این فکر کن که اگر او را پیدا کنی باید از او لذت ببری و اگر لذت نبری او خدا نیست ، و این می شود فلسفه غرب! 🔸حالا با این فرض بحث را ادامه می دهیم که اصلا ما دین نداریم و محوریت بحث و نظرمان را روش آقای بنتام قرار می دهیم. بنتام می گوید اگر قرار شد جامعه ای با نتیجه و سود زندگی کند این هفت قاعده و پروتکل را باید در نظر بگیرد تا نتیجه گرایی درست شود: 1⃣ شدت بطور مثال ، لذت بردن از غذا بعد از گرسنگی شدید ، بیشتر از لذت بردن از غذا بعد از گرسنگی کم است. 2⃣ پایداری مثلا ، لذت علم و دانش نسبت به غذا خوردن پایدارتر است ، پس لذت گذرا قربانی لذت پایدار می شود. 3⃣ مطمئن الحصول بودن لذتی که حصولش یقینی باشد بر لذت احتمالی مقدم می شود. 🔏جالب است از داخل این ها دموکراسی هم در آمده است! به طور مثال وظیفه حکومت را این گونه تعیین می کند که ، حکومت (ارکان،مدرسه ها،دانشگاه ها و ...) باید مراقبت کند و نگذارد که یک عده ای لذت های محتمل الحصول را رواج دهند و ما از لذت های مطمئن الحصول عقب بمانیم. 4⃣نزدیکی و دوری لذت (قریب الحصول بودن لذت) هر لذتی که زودتر به آن می رسم، مقدم تر است. وظیفه آن است که لذتی با همین مشخصات را پیدا کنیم و انجام دهیم که درواقع خودش نتیجه هم است. درست است که امام خمینی(ره) می فرمودند: ما برای وظیفه قیام می کنیم نه برای نتیجه، اما توضیح آن این است که مخاطب امام سطح عامه مردم هستند، که منتظر یک سری ثمرات ابتدایی هستند، ولی اگر از دید خود امام نگاه کنیم، نتیجه همان وظیفه است. 5⃣ باروری لذت لذت باید لذت های دیگر را در پی خود داشته باشد. 6⃣ خلوص لذت برخی از لذات هستند که در حین بهره بردن از آن به رنج و زحمت نمی افتیم ، پس این ها تقدم دارند و خالص اند. 7⃣ شمولیت میزان گستردگی و قلمرو تاثیرگذاری لذات و رنج ها را توجه کنیم. لذت گسترده ، لذتی است که افزون بر فاعل ،عده ای دیگر از مردم هم بهره مند می شوند. 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_سوم - #نظام_تقدیم 🔊 جلسه پانزدهم #ملکوت_اعمال / 15 📅97/07/24 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 جلسه سوم 🔶 بخش سوم ❓حالا دوباره سؤال اساسی را تکرار می کنیم * من چه باید کنم؟ * ⬅️ پاسخ بنتام: کاری را انجام بده که شدیدترین لذت،پایدارترین لذت،قطعی ترین لذت،نزدیک ترین لذت،بارورترین لذت،خالص ترین لذت،شامل ترین لذت باشد ، این همان وظیفه توست. ❓لذتی که می گویی چیست؟ لذت را این طور تعریف کرده اند: ملایمت با نفس ، که البته این تعریف را تمام فلاسفه قبول دارند. نکته: قرآن کریم کلید واژه ی عجیبی را بیان می فرماید که کل این ساختار (تئوری فلسفه غرب) را متلاشی می کند. قرآن کریم می فرماید: لَن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ [ ﺣﻘﻴﻘﺖ ] ﻧﻴﻜﻰ [ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ] ﻧﻤﻰ ﺭﺳﻴﺪ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ ؛ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ [ ﺧﻮﺏ ﻳﺎ ﺑﺪ ، ﻛﻢ ﻳﺎ ﺯﻳﺎﺩ ، ﺑﻪ ﺍﺧﻠﺎﺹ ﻳﺎ ﺭﻳﺎ ]ﻳﻘﻴﻨﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ .(آل عمران/92) یعنی خوبی و خوشی یکی نیستند بلکه دقیقا متضاد یکدیگرند. همچنین کسی به خوبی نمی رسد تا از خوشی عبور کند! قرآن اساسا لذات را برای ابرار معرفی و بیان می کند و لذت های سطحی دیگر را به طور مخصوص در شان حیوانات (انعام) میداند ، بطور مثال در جایی می فرماید: وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَٰلِكَ دَحَاهَا ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﮔﺴﺘﺮﺍﻧﻴﺪ. أَخْرَجَ مِنْهَا مَاءَهَا وَمَرْعَاهَا ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺁﺑﻮ ﭼﺮﺍﮔﺎﻫﺶ ﺭﺍ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻭﺭﺩ. وَالْجِبَالَ أَرْسَاهَا ﻭ ﻛﻮﻩ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﺤﻜﻢ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﻧﻤﻮﺩ. مَتَاعًا لَّكُمْ وَلِأَنْعَامِكُمْ ﺗﺎ ﻣﺎﻳﻪ ﺑﻬﺮﻫﻮﺭﻯ ﺷﻤﺎ ﻭ ﺩﺍم ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ. (نازعات / ۳۰ - ۳۳) نکته ی این بحث در اینجاست که نفس مراتب دارد. یک مراتبی از آن ، مراتبی است که سریع و همان اول نیاز و لذتش را می فهمی که این ها فریب دهنده و خطرناک است. مثلا در بازار یابی ها می گویند آن پیشنهادهایی که اول می شود ، خیلی پیشنهادهای بی ارزش بی خودی است و باید آنها را رد کنی. یا در این مسابقات هم دیدید که بطور مثال یک نفر یک سؤال را جواب می دهد بعد می گویند که در حال حاضر دویست و پنجاه هزار تومان برنده شده اید دیگر ادامه نمی دهید؟ آدمی که ساده باشد همین مبلغ را قبول می کند و خیلی هم اشتیاق دارد ولی با تاملی می توان دریافت که این فریب بازی است و باید این مرحله را رد کنی تا به مرحله بعد و همین‌طور به جایزه اصلی مهم برسی . 💡در روایتی از معصومین ع داریم: « حُفَّتِ الْجَنَّةُ بِالْمَكَارِهِ وَ حُفَّتِ النَّارُ بِالشَّهَوَاتِ.» ( مجموعة ورام، ج1، ص: 190) اطراف جهنم را شهوات گرفته است ، همان چیزی که اول و سریع می خواهی به آن برسی. آنهایی که نمی خواهی و کراهت داری ، بهشت پشت همان هاست. می دانی آن زنی که می خواهد تو را خوشبخت کند ، چه زنی است؟ همان که از او خوشت نمی آید! بگذارید خاطره ای درمورد ازدواج ، از خودم برای شما تعریف کنم: بنده به یک شخصی برای ازدواج علاقه مند بودم و چهار سال در پی ایشان به سر می بردم تا از طرق و راه های مختلف به ایشان برسم. خلاصه اینکه نشد و به بن بست خوردم. یکی از اساتید که از بزرگان و علما هستند ، به ما توصیه کردند که به امام رضا ع واگذار کن. خب ما هم رفتیم و به امام رضا (ع) توسل کردیم ولی همچنان دل ما با مورد اول بود. در همان روز توسل ، یک نفر دیگری بر سر راه ما قرار گرفت. با اکراه به خواستگاری رفتیم. پس از بررسی و تحقیق متوجه شدیم که از ایشان نمی توان اشکالی گرفت ولی بنده تمایلی نداشتم. برای دومین بار به خواستگاری رفتیم ، گفتند که شما بروید قم ما هم می آییم قم تا یک سری بزنیم. من رفتم پیش استادمان و از ایشان پرسیدم ، حاج آقا چه کار کنیم؟ ایشان گفتند که ازدواج کن. گفتم حاج آقا من دلم راضی نیست گفتند که عشق بعد از ازدواج خوب است ، نه عشق قبل از ازدواج! خلاصه ازدواج کردیم و بعد از 4-5 ماه این مسئله اکراه هم درست شد و مشکل هم برطرف شد. این مسئله حسابی درست شد بعد از مدتی وقتی تامل می کردم و به گذشته دقت می کردم ، دیدم که خداوند ما را از چه پرتگاه هایی نجات داده است. همسر تو کسی نیست که تو از او خوشت بیاید. خوبی با خوشی سازگاری ندارد. مثلا طرف می گوید که من یک موردی را در نظر دارم که استاد اخلاق است و من هم نسبت به او رضایت دارم. اگر شما اول ایشان را دیدی و خوشت آمد اصلا ایشان استاد اخلاق نیست! استاد اخلاق همان است که در طی مدت از او خوشت می آید. چون خوب ها اینطور اند که دلبری ایشان دیر معلوم می شود و اصلا جنس دلبری ایشان خاص است. 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #پردیس_اندیشه 🔊 #تحلیل_مغالطه / 5 📅97/07/25 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #زیارت_معجزه_می_کند 🔊 جلسه هفتم 📅97/07/25 #مشهد 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #اربعین_و_سبک_زندگی_مهدوی 🔊 حماسه اربعین ، تبلور فلسفه شیعی 📅97/07/26 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media