eitaa logo
Aminikhaah_Media
74.5هزار دنبال‌کننده
291 عکس
208 ویدیو
165 فایل
The #Aminikhaah_media Official Channel. کانال رسمی @aminikhaah نشر آثار صوتی دروس #حوزوی دروس #دانشگاهی سلسله #منابر کلاس های تخصصی متن سخنرانی ها و کلاس ها تبلیغ و تبادل نداریم🚫 ارتباط: توجه : کانال توسط ادمین اداره می‌شود @Amini_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 🔷بخش اول 🔶 ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن فرو فرستاده شده است. شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ (بقره:۱۸۵) از میان تمام نکات مهم ماه مبارک رمضان ، مهمترین ویژگی این ماه که به آن عظمت و شرافت داده است وابسته به این صفت است که قرآن می فرماید در این ماه « أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ » یعنی نزول قرآن صورت گرفته است! همه عظمت ماه رمضان این است که ظرف نزول قرآن است! خداوند به ظرف ها چه ظرف زمان و چه ظرف مکان خیلی عنایت دارد ، ظرف زمانیِ نزول قرآن ، ماه رمضان و ظرف مکانیِ نزول آن ، مکه است! برای همین در قرآن آمده است: لَا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ (بلد:۱و۲) «فرمود من به این شهر قسم نمی خورم چون خیلی عظمت دارد.» سوال←عظمت قرآن به چه چیزی است که باعث شده تا ظرف مکان و ظرف زمان آن اینقدر عظمت پیدا کند؟! در روایت آمده است اگر در سینه کسی قرآن باشد آن سینه شرافت دارد! حتی آمده است اگر کسی حافظ قرآن است ، نسبت به برطرف کردن رذایل اخلاقی باید بیش از دیگران تلاش کند ، چون سینه ی او ظرف قرآن شده و او نسبت به دیگران جایگاه ویژه تری دارد! پیامبر ص فرمود : سینه ای که در آن آیه ای از قرآن باشد دیگر نباید در آن سینه حسد و کبر و ....باشد ، چرا که آن سینه شرافت دارد و از غل و غش به دور است! «َ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِالتَّخَشُّعِ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِيَةِ لَحَامِلُ الْقُرْآنِ وَ إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِيَةِ بِالصَّلَاةِ وَ الصَّوْمِ لَحَامِلُ الْقُرْآنِ ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ يَا حَامِلَ الْقُرْآنِ تَوَاضَعْ بِهِ يَرْفَعْكَ اللَّهُ وَ لَا تَعَزَّزْ بِهِ فَيُذِلَّكَ اللَّهُ يَا حَامِلَ الْقُرْآنِ تَزَيَّنْ بِهِ لِلَّهِ يُزَيِّنْكَ اللَّهُ بِهِ وَ لَا تَزَيَّنْ بِهِ لِلنَّاسِ فَيَشِينَكَ اللَّهُ بِهِ مَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فَكَأَنَّمَا أُدْرِجَتِ النُّبُوَّةُ بَيْنَ جَنْبَيْهِ وَ لَكِنَّهُ لَا يُوحَى إِلَيْهِ وَ مَنْ جَمَعَ الْقُرْآنَ فَنَوْلُهُ «1» لَا يَجْهَلُ مَعَ مَنْ يَجْهَلُ عَلَيْهِ وَ لَا يَغْضَبُ فِيمَنْ يَغْضَبُ عَلَيْهِ وَ لَا يَحِدُّ فِيمَنْ يَحِدُّ وَ لَكِنَّهُ يَعْفُو وَ يَصْفَحُ وَ يَغْفِرُ وَ يَحْلُمُ لِتَعْظِيمِ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أُوتِيَ الْقُرْآنَ فَظَنَّ أَنَّ أَحَداً مِنَ النَّاسِ أُوتِيَ أَفْضَلَ مِمَّا أُوتِيَ فَقَدْ عَظَّمَ مَا حَقَّرَ اللَّهُ وَ حَقَّرَ مَا عَظَّمَ اللَّهُ.» (الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 604) سوال← اگر بخواهیم همه ی قرآن را در یک کلمه چکیده کنیم و عصاره قرآن را در یک کلمه بیاوریم آن چیست؟! مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان فرمود اگر قرآن را در یک کلمه خلاصه کنیم آن یک کلمه این است: «التوحيد الذي هو الغرض الوحيد فيما يدعو إليه القرآن الكريم و الدين الفطري القويم» (الميزان، ج3، ص: 283) قران کتاب توحید است. ایشان می فرمایند : «و هاهنا مسلك ثالث مخصوص بالقرآن الكريم لا يوجد في شيء مما نقل إلينا من الكتب السماوية، و تعاليم الأنبياء الماضين سلام الله عليهم أجمعين، و لا في المعارف المأثورة من الحكماء الإلهيين، و هو تربية الإنسان وصفا و علما باستعمال علوم و معارف لا يبقى معها موضوع الرذائل، و بعبارة أخرى إزالة الأوصاف الرذيلة بالرفع لا بالدفع. ... و هذا المسلك الثالث مبني على التوحيد الخالص الكامل الذي يختص به الإسلام على مشرعه و آله أفضل الصلاة هذا.» ( الميزان، ج1، ص: 358 - 360) آنقدری که ما از کتب سابق سراغ داریم هیچ کتابی مانند قرآن ، اسماءالله در آن تجلی پیدا نکرده است! کتاب های تورات و انجیل با وجودی که تحریف هم شده اند باز هم در آن ها بروزی از اسماءالله وجود ندارد. تورات بروزی از حقوق و قوانین است ، و حتی خودِ کلمه ی تورات هم به معنای قانون است ، انجیل هم یک کتاب تبشیری است. نه در تورات و نه در انجیل فضا فضای اسماء الله و توحید به این معنا نیست! درست است که می خواهند جامعه را اداره و منضبط کنند ولی این انضباط اجتماعی خیلی رنگ و بوی عرفان و حقیقت و اسماءلله ندارد! اما خاصیت قرآن کریم این است که در عین این که انضباط اجتماعی ایجاد می کند و دستورات اجتماعی دارد و قوانین کیفری و جزایی را بیان می کند اما همه ی این ها با تجلی خدای متعال است و درواقع همه احکام و معارف قرآن از دل توحید آمده اند! 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷بخش دوم 🔶 جالب است بدانید از عرفانی ترین سوره های قرآن سوره هایی مثل طلاق ، مجادله و نساء است. به این آیه دقت کنید می فرماید: الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَی النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ(نسا:۳۴) «مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، بخاطر برتریهایی که خداوند (از نظر نظام اجتماع) برای بعضی دیگر قرار داده است و بخاطر انفاقهائی که از اموالشان در مورد زنان می کنند» اگر خداوند قوانین را برای خانواده آورده است که مرد بر زن ولایت دارد این خودش شعبه ای از توحید است! خلاصه حرف قرآن و ظرافت آن در این است که می‌خواهد همه را متوجه خدا بکند اما ما گاهی آن را اشتباه میگیریم. اگر بخواهیم اسلام را در یک کلمه تفسیر بکنیم یا به عنوان مثال بخواهیم یک مسلمان و مومن را در ذهنمان تداعی کنیم اولین ویژگی که در ذهن شما می آید چیست ؟ می‌دانید که بعضی کلمات بار معنایی دارند به تعبیر مرحوم شهید صدر کلمات "قرن اکید" دارند ، انسان به محض اینکه یک سری از واژه ها را میشنود ترشحات ترس در بدن او منتشر می‌شود یک سری از کلمات ترشحات امید را منتشر می‌کنند! به قول پاولوف ما نسبت به همه چیز شرطی هستیم ، قاعده پاولوف از قواعد مهم روانشناسی است او روی یک سگ آزمایش انجام داد ، اینگونه که همزمان با غذا دادن به او صدای یک زنگوله را هم درمی آورد ، بعد از چندین بار صدای زنگوله به تنهایی هم می توانست باعث ترشخ بزاق در سگ و ایجاد گرسنگی در او شود ، پس گفت وقتی این حیوان اینطور است انسان ها هم همینطور هستند و همه نسبت به یک سری از مفاهیم شرطی می شوند ! یکی از کارهای بسیار مهم رسانه ، تداعی کردن و ایجاد ارتکازات ذهنی ، بین واژه ها و یک سری از مفاهیم است ، مثلاً یک غربی به محض اینکه واژه اسلام را میشنود فرار میکند. چرا که ذهنیت آنها از اسلام تروریست بودن است ! مثلاً خود ما عبارت نماز جمعه را که میشنویم یاد سن‌های بالاتر از ۵۰ سال می‌افتیم تداعی سنی ما نسبت به سن نمازگزاران نماز جمعه افراد پیر است ، از آن طرف برای سینما رفتن اینچنین ذهنیتی نداریم ! کار خدای متعال در قرآن هم همین است او می خواهد برای تک‌تک حوادث تداعی سازی کند تا همه چیز انسان را به یاد او بیندازد! فلسفه خلقت این است که خدای متعال خودش را میخواهد نمایش بدهد ، قرآن ، ماه رمضان ، شبهای قدر ، مکه و حتی ائمه همه برای همین هستند همه ماجرا این است که خدای متعال همه را افریده است تا خودش را نشان بدهد. مثل جلسه خواستگاری ، وقتی دختر چایی می آورد ، چای که موضوعیت ندارد ، چای بهانه است تا همه عروس خانم را ببینند. خدای متعال هم قرآن را فرستاده است تا خودش را نشان بدهد. در تک تک حوادثی که ما با آن مواجه هستیم او برنامه اش این است که خودش را نشان بدهد! 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷بخش سوم 🔶چقدر آیات قرآن زیباست. با این نگاه قرآن را در این ماه مبارک رمضان بخوانید که ببینید خدا در کجا ها دارد خودش را معرفی می کند. می فرماید: هُوَ الَّذِي يُسَيِّرُكُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ۖ (یونس:۲۲) «اوست آن که شما را در برّ و بحر سیر می‌دهد » سوار مرکب که شدید به یاد چه می افتید؟! تداعی های ما چیست؟ ببینید قرآن چه میگوید؛ میگوید سوار مرکب که شدید ذکر بگویید. چرا ما همه جا ذکر داریم؟ این ذکرها را که نیاورده تا زبان ما را مشغول کند این ها برای توجه است ، او با این ذکرها خودش را تداعی سازی می کند ، می خواهد در هر مکان و هر زمان انسان فقط به یاد خدا باشد. میگوید سوار مرکب که شدی این را بگو: سُبْحانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنا هذا وَما کنّا لَهُ مُقْرِنِینَ * وَ إِنّا إِلی رَبِّنا لَمُنْقَلِبُونَ.(زخرف:۱۳ و۱۴) «منزّه است خدایی که این مرکب را برای ما مسخَّر ساخت، و گرنه ما توان آن را نداشتیم، وما به سوی پروردگارمان باز می گردیم.» میگوید سوار مرکب که شدی بگو ؛ چه کسی این را برای من مسخر کرده است ؟ ظاهر آیه ی کریمه در مورد حیوانات است اما نسبت به تمام وسایل نقلیه صدق می کند. خداست که اراده کرد تا اینها را در تسخیر ما قرار بدهد وگرنه ما نمی تونستیم مقرن باشیم « وَما کنّا لَهُ مُقْرِنِینَ» نمی توانستیم این حیوانات را تابع خود کنیم و یا نمی توانستیم علم ساخت انواع وسایل نقلیه را کسب کنیم. میگوید سوار که شدی ، راه که افتادی ، به یاد بیاور که: «إِنّا إِلی رَبِّنا لَمُنْقَلِبُونَ» توجه کن که یک روز هم بر می گردی ، میروی به سمت خدا میری برای ملاقات با خدا. در مسیر که میروی از خودت بپرس این تو هستی که می روی یا این خداست که تو را می برد!؟ قرآن می فرماید: «هُوَ الَّذِي يُسَيِّرُكُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ» خودت نمی روی ، تو را می برند ، اوست که همه را در دریا و خشکی سیر می دهد. شب که می خوابی خودت می خوابی یا تو را می خوابانند؟ آیه می گوید خواب دست شما نیست؛ وَ هُوَ الذِی‌ یَتَوَفیـ'کُم‌ بِالیْلِ(انعام:۶۰) «اوست‌ آن‌ خدائی‌ که‌ شما را در شب‌ توفی‌ می‌کند و بسوی‌ خود میبرد» چه کسی از شما محافظت می کند؟! قرآن به زیبایی همه را مطرح کرده و جواب داده است: قُلْ مَن یَکلَؤُکم بِالَّیْلِ وَ النَّهَارِ مِنَ الرَّحمَنِ بَلْ هُمْ عَن ذِکرِ رَبِّهِم مُّعْرِضونَ (انبیاء / 42) «از ایشان بپرس چه کسى است که شما را از رحمان حفظ کند، اگر او بخواهد عذابتان کند؟» چه کسی در خواب تو را از این رو به آن رو می کند؟ «َ نُقَلِّبُهُمْ ذاتَ الْيَمينِ وَ ذاتَ الشِّمال» (کهف / 18) صبح که بیدار میشوی چه کسی شما را بیدار می کند؟ پیغمبر اکرم که از خواب بیدار می شدند سجده می کردند و این ذکر را بیان می کردند: اَلْحَمْدُ ِللهِ الَّذِي اَحْيانِي بَعدَ مَا اَماتَنِي وَ اِلَيهِ النُّشُورُ (الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 539) «حمد مخصوص پروردگاري است كه مرا پس از مردن (خواب) زنده ام كرد و حشر و نشر من به سوي اوست» از خودت بپرس چه کسی به من غذا میدهد ؟! قرآن جواب می دهد: وَ الَّذي هُوَ يُطْعِمُني وَ يَسْقينِ وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفينِ (شعرا:۷۹ و ۸۰) «و اوست که به من خوراک و نوشیدنى مى دهد، و هنگامى که بیمار شوم تنها او مرا شفا مى دهد» حالا روشن می شود که چرا دعای جوشن را می خوانیم؟ آیا این دعا فقط برای ثواب است؟ ماه رمضان وقت چیست؟ وقت انس با اسماءالله است. سفارش شده است لااقل سه بار دعای جوشن را در ماه رمضان بخوانید. معمولا رسم بر این بوده که شب های قدر جوشن خوانده شود. که این دلیل خاصی ندارد فقط از باب آن سفارش است که سه بار این دعا خوانده شود.. دعای جوشن ، دعای ابوحمزه ، دعای افتتاح و سحر همه و همه برای این است که در این ماه تمام توجه ها معطوف اسماءالله بشود. توجه به اسماء الله یعنی ؛ با خدا زندگی کنیم. میگوید به همسرت علاقه داری؟ از خودت بپرس چه کسی این علاقه را ایجاد کرده؟ وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً (روم:۲۱) «(اوست که) میان شما الفت و رحمت برقرار ساخت» همسرت وقتی برات چایی آورد اول خدا را ببین بعد او را ! به این فکر کن چه کسی محبت تو را در دل او قرار داد؟ حرف قران این است؛ «با این خدا زندگی کن» 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷بخش چهارم 🔶 به فرموده ی قرآن: وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَٰنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ(زخرف:۳۶) «و هر که از یاد خدا (و حکم قرآن) رخ بتابد شیطانی را بر او برانگیزیم تا یار و همنشین دایم وی باشد.» بعضی ها دچار عشاوه می شوند. به ساعت عشا به این دلیل میگویند عشا چون ساعتی است که چشم دیگر خوب نمی بیند! عشاوه وقتی است که آدم چشمش خوب کار نمی کند و اطراف را نمی بیند ، می گوید « وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَٰنِ » یعنی خدای متعال دائما درحال تجلی است اما یک عده نمی بینند ، اینها کور اند. وقتی به تجلی خدا توجه نشود ، چه اتفاقی می افتد؟ قرآن می فرماید؛ « نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ » شیطانی را همراه او می کنم. مشکل شیطان چه بود؟ جُرمش این بود که در آینه عکس تو ندید ٭٭٭ ورنه بر بوالبشری ترک سجود این همه نیست یک سجده بر آدم نکردن که این همه بگیر و ببند ندارد. " جرمش این بود که در آینه روی تو ندید " دست و پای شیطان را در ماه رمضان بستند یعنی چه؟ یعنی اسباب غفلت از خدا جمع شده است. حرف ما این است اگر ما اسم دین را شنیدیم در اولین مرحله باید یاد این بیافتیم که توجه مان مدام به خدا باشد وگرنه دچار سوءتفاهم شده ایم؛ چراکه خلاصه و چکیده قرآن توجه و توحید است. در غیر این صورت انسان دچار شرک میشود. قرآن می فرماید : وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ (یوسف:۱۰۶) «و بيشترشان به خدا ايمان نمى آورند جز اينكه [با او چيزى را] شريك مى گيرند» اکثر کسانی که ادعای ایمان دارند و خود را مومن می دانند متاسفانه مبتلای به شرک هستند. همین که کسی فکر کند طبیب او را درمان میکند همین که فکر می‌کند معلم است که او را آموزش می‌دهد ، اینها شرک هستند ، طبیب ، خدای متعال است ، معلم ، خدای متعال است . روایتی از امیرالمومنین هست که معمولا آن را بد تعریف می کنند حضرت فرمود: مَن عَلّمني حَرفاً، فقد صَيَّرني عبداً این جمله دو ترجمه دارد: ترجمه ی اول؛ مَن شرطیه؛ «هرکس به من حرفی یاد دهد مرا عبد کرده است» ترجمه ی دوم ؛ مَن موصوله؛ «کسی که به من یک حرف یاد داد مرا با همان یک حرف عبد کرد.» یعنی پیغمبر اکرم (ص) یک حرف به من یاد داد همان یک حرف مرا عبد کرد چون آدرس درست را داد ، معلم ظاهری امیرالمومنین (ع) پیغمبر اکرم بود اما او که پیغمبر را معلم حقیقی خودش نمی داند همان طور که حضرت موسی به جناب خضر عرض کرد: قَالَ لَهُ مُوسَىٰ هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَىٰ أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا(کهف:۶۶) «موسی به آن شخص دانا (و خضر زمان) گفت: آیا من تبعیت (و خدمت) تو کنم تا از علم لدنّی خود مرا بیاموزی؟» نگفت از آنهایی که علم داری به من یاد بدهی. گفت از آن چیزهایی که به تو یاد داده اند به من یاد بدهی! ما علم را که از معلم نمی گیریم ، همان طور که نور را از خورشید نمی گیریم! مرحوم علامه طباطبایی یک شب از منزل بیرون آمد ، به او گفته بودند آقا تاریک است مراقب باشید! فرموده بود؛ مگر روز که حرکت می کنیم به نور خورشید حرکت می کنیم؟ روز به نور خدا می رویم ، نور خدا هم شب و روز ندارد. رحمت خدا بر او ، این می شود انسان موحد ، اینچنین انسانی محصول قرآن است! او می داند چه کسی به خورشید نور داده است؛ هُوَ الَّذِى جَعَلَ الشَّمْسَ ضِياءً وَالْقَمَرَ نُوراً (قصص:۵) «اوست خداوندى كه جعل فرمود خورشيد را روشن و ماه را تابنده» این که بگوییم نور خورشید از خودش است ، مال مدرسه است ، مال بچه ی کلاس اول است! انسان موحد اینطور نگاه نمی کند ، انسان موحد می گوید مگر کسی از خودش چیزی دارد؟ نور خورشید از خداست ، نور خدا هم شب و روز ندارد. این یعنی با خدا زندگی کردن ماه رمضان ماه اینجور ملاقات هاست. 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 بخش پنجم 🔶 شب قدر اوج همه چیز است ، اوج ملاقات و دیدار با خدا. شب قدر برای کسی است که این نوزده ـ بیست شب صاحب خانه را دیده باشد ، بداند از سر کدام سفره لقمه بر می دارد. متاسفانه ما یک ماه سر سفره می نشینیم ، لقمه را می خوریم اما نه صاحب خانه را می بینیم، نه حتی از او تشکر می کنیم ،می خوریم و می رویم! او سفره را پهن کرده تا خودش را نشان بدهد ، اما ما با او کاری نداریم و او را نمی بینیم! مثل نمازهایی که می خوانیم ، ما فقط نماز را می فرستیم تا در بایگانی خدا چیزی داشته باشیم تا روز قیامت یک وقت کتکش را نخوریم ، اصلا درک نمی کنیم نماز برای ملاقات بود ، زیارت برای ملاقات بود. نقل شده شخصی از آشنایان مرحوم بهجت ، سفر مشهد زیاد می رفت ، یک وقت آیت الله بهجت به او فرمود: مثل اینکه مشهدی شدی! این شخص گفته بود " بله آقا چند وقت است توفیق زیاد است و مشهد زیاد می آیم" ایشان پرسیده بود: این همه مشهد آمدی آیا امام رضا(ع) را هم دیدی؟ گفت بود: نه پرسیدند: خوابش را هم ندیدی؟ گفت: نه فرمود :پس هنوز مشهدی نشدی! بزرگان می گویند زیارت باید در مقام نورانیت باشد. باید بتوان در زیارت آن حقیقت نوری امام را زیارت کرد ، زیارت برای این نیست که بروید در و دیوار را ببینید و برگردید! در زیارت توجه باید زیاد باشد. انسان باید از چند هزار خدایی که صبح تا شب درگیرشان است خودش را رها کند. درمان همه ی افسردگی ها و دردها و همه تشویش ها و اضطراب ها توحید است. این آشوب های رایج روحی به خاطر درگیر تکثرات و شرک شدن است. امام صادق(ع) فرمود : از قوانین خدای متعال این است که اگر کسی علاقمند به دنیا و علاقمند به تکثرات شد خدای متعال، هم و غم را با دل او عجین می کند. طنز و استنداپ کمدی و ادا بازی درمان غصه و افسردگی نیست. اینها شادی نمی آورند ، سرور و نشاط حقیقی خود خداست ،درمان همه دردها اوست. ان شاءالله این درد غفلت را خدای متعال در ماه رمضان به واسطه ی قرآن برای ما درمان کند. 🔔 @Aminikhaah_Media
مدير 01.mp3
18.8M
🔈 #مدیر_مطلوب_علی 🔈 مروری بر نامه 53 نهج البلاغه 🔊 جلسه اول 📅97/03/07 #مازندران #فریدونکنار 🔔 @Aminikhaah_Media
مدير 02.mp3
22.08M
🔈 #مدیر_مطلوب_علی 🔈 مروری بر نامه 53 نهج البلاغه 🔊 جلسه دوم 📅97/03/08 #مازندران #فریدونکنار 🔔 @Aminikhaah_Media
مدير 03.mp3
19.89M
🔈 #مدیر_مطلوب_علی 🔈 مروری بر نامه 53 نهج البلاغه 🔊 جلسه سوم 📅97/03/09 #مازندران #فریدونکنار 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 جلسه پانزدهم 🔶 بخش اول 🔶کتاب پروتکل های دانشوران صهیون که تمام بحث های ما با محور این کتاب است، ترجمه فارسی نسخه ی عربی و به دنبال آن کتاب عربی آنها، ترجمه عربی نسخه ی انگلیسی آن است. 🔸اصل این کتاب انگلیسی است و در سال ۱۹۱۸ یعنی صد سال پیش نوشته شده است بنا هم نبوده است که این کتاب منتشر بشود چون سری و مخفیانه است. 🔸 این کتاب از کتاب تلمود گرفته شده که کتاب تلمود، مهمترین کتاب یهود است ،حتی از تورات هم مهمتر است. این ها آمدند یک مسئله ای مطرح کردند که اگر بخواهیم با تلمود دنیا را بگیریم باید چه کار کنیم؟ ۲۴ پروتکل درآورده‌اند که به آن پروتکل‌های دانشوران صهیون می‌گویند. یک خانمی به دلیل اختلافاتی که با این ها پیدا می کند اینها را منتشر می کند اصل کار هم با هستل و بالفور هست. 🔷 در دیالوگی که شیطان با خدا در قران دارد، ۹۰ درصد آنها درست است و حرفهای خوبی هم است، مثلاً شیطان گفت: من همه را فریب می دهم مگر، 《إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ》 ﻣﮕﺮ [ ﺁﻥ ]ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺖ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺎﻟﺺ ﺷﺪﮔﺎﻥ [ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﺁﻟﻮﺩﮔﻰﻇﺎﻫﺮﻯ ﻭ ﺑﺎﻃﻨﻰ ]ﺍﻧﺪ. 🔹 چرا خدا از زبان شیطان در قرآن فرموده است؟ می‌خواهد بگوید که خودت متوجه شو که شیطان چه می گوید. 📚اگر ما این منطق را یاد بگیریم باید پروتکل‌های دانشوران صهیون جزو دروس مان بشود،این یک ضعف است در کارهای فرهنگی ما که حرفهای آنها را نمی زنیم تا هم بفهمیم که چه برنامه هایی برای ما دارند و با چه کسی طرف هستیم و هم سخنان خوب آنها را یاد بگیریم. بطور مثال این منطق که اگر میخواهی قدرت یک کشور در دستت باشد باید کشاورزی آن کشور در زیر سلطه ی تو باشد یا اگر میخواهی کشوری را فلج اقتصادی کنی، کشاورزی آن را فلج کن. یهودیان از غیر یهودی خریداری نمی کنند، این اقتصاد مقاومتی نیست؟ 🔹یهودیان آدمها را به دو طایفه دسته‌بندی می‌کنند ۱-یهودی ۲-غیریهودی(گوئیم) گوئیم به کسی می‌گویند که صهیونیست و یهودی نیست، این ها حیواناتی هستند که خدا آفریده است تا به شما خدمت کنند. خداوند آدمها را سه دسته می کند. ۱. الذین انعمت علیهم که اهل صراط مستقیم و ولایت حقه هستند. ۲. مغضوب علیهم ۲. که یهود و مشرکین اند. ۳. ضالین که بخشی از آن ، مسیحی ها هستند. بخش عمده ای از دعوای مسلمانان و صهیونیست ها در این است که کدام یک بتوانیم این مسیحی ها را با خود همراه کنیم لذا در پروتکل‌های دانشوران بخش عمده ای از برنامه ریزی آنها در این است که ما چه طور مسیحی ها را با خود همراه کنیم بعد در برابر مسلمانان بایستیم الان ما مسیحی صهیونیست داریم، مثل جورج بوش، ترامپ و حتی خود اوباما که صهیونیست هم هستند،چطور میشود مسیحی حامی منافع اسرائیل باشد؟؟ 🌿امام زمان(عج) هم زمانی که به همراه حضرت مسیح( ع) در بیت المقدس ظهور می کنند با شناساندن خود تعداد زیادی از مسیحیان را با خود همراه می کنند. ⚠️ از هفت میلیارد جمعیت جهان ۴ میلیارد مسیحی هستند و ۵ میلیون صهیونیست. این پنج میلیون صهیونیست، می توان گفت کل جهان را در اختیار گرفتند که ما هم به نحوی جزو آن هستیم. درست است که از لحاظ نظامی خب ما پیشرفت هایی کرده ایم و آنها هم هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند ولی از نظر فرهنگی اینطور نیست. 🍂 رابرت مرداک ثروتمند یهودی چطور دارد رسانه را مدیریت می کند؟ پول خرج می‌کند، خبرسازی می‌کند، شبکه سازی می‌کند، یک فارسی وان می سازد و بنیان خانواده را هدف می گیرد. 🔹درست است که همت و انگیزه های شخصی خیلی خوب است ولی ما هم برای کار فرهنگی باید پول داشته باشیم و پول خرج کنیم و لازمه ی پول داشتن هم است. عربستان واقعاً یک کشور بدبختی است. این تعبیر گاو شیرده که ترامپ گفته بود،نشان دهنده ی بدبختی آن نیست؟ در همین رابطه آیت الله جوادی آملی فرمودند: کشوری که ثروتش معادل کل دنیا است، صادرات آن خرما و مسواک است. 🔹عده ای در کشور ما رسماً گفتند،در یک دوره ای، بودجه نظامی را صفر می کنیم که بودجه را خرج کارهای اقتصادی کنیم. خیلی در روابط بین الملل مهم است،قدرت ندارد ولی از او ترس داری. 💡البته این شگردی است که ما هم باید داشته باشیم، امیرالمومنین علی علیه السلام هم در میدان جنگ رجز می‌خواندند. اصلاً تشکیلاتی خوب است که از آن بترسند. 🔔 @Aminikhaah_Media
مدير 04.mp3
22.05M
🔈 #مدیر_مطلوب_علی 🔈 مروری بر نامه 53 نهج البلاغه 🔊 جلسه چهارم 📅97/03/12 #مازندران #فریدونکنار 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 جلسه پانزدهم 🔶 بخش دوم 🔹 یهودی ها به شدت ترسو اند، قرآن هم به این موضوع اشاره کرده است و خودشان هم می دانند و اساسا موجوداتی که ترسو اند ، تظاهر به ترسناک بودن می کنند. 🔐چرا اینها اصرار دارند که از پیغمبر کاریکاتور بکشند؟ می خواهند قبح تقدس زدایی شکسته شود. وقتی اینطور شد ، هیبت و هیمنه امر مقدس از بین می رود. نمی دانید وقتی که لانه ی جاسوسی را گرفتند ، در دنیا چه اتفاقی افتاد و چه بلائی بر سر آمریکا آمد. ♦️بعد میترساند و حمله میکند مثل ماجرای صحرای طبس، آنطور برنامه‌ریزی شان به هم میریزد. یا وقایعی دیگر نظیر ۱۱ نفر که یک بسیجی به اسارت می‌گیرد یا این تفنگداران آمریکایی که گفته شده است که قایق هایشان از ترس پر از نجاست شده بود. 📌 افراد نیروی دریایی در بندرعباس به من گفتند( در یگان یکم نیروی دریایی بودیم سوار ناوشکن جماران و... رفتیم اینها را دیدیم )در زیردریایی طارق اینها یک ماه در عمق ۴۰۰ متر زیر زمین در فاصله ۱۰۰۰ کیلومتر از دریا در زیردریایی بودند، بعد ادامه دادند و گفتند که اگر یکی از این پیچ‌ها باز شود می رویم پایین و منفجر می شویم! یکی از افراد ناوشکن به من می‌گفت که ما وقتی که پرچم کشتی جمهوری اسلامی در هر آبی ببینند،(مخصوصا کشتی آمریکایی) از دور تسلیم بودن خود را بروز میدهند. بعد می‌گفت که حاج آقا نمی دانید چقدر از این لذت میبریم. 🍃 امام زمان پیروزی شان با رعب است. 🔗 در عراق در یک تاکسی سوار شده بودم به سمت سامرا می رفتم همان زمانی که داعش در سامرا بود و آنجا هم در دست مدافعین حرم بود. این راننده تاکسی چنان تعاریفی از حاج قاسم سلیمانی می‌کرد و می‌گفت آقا وقتی اسم قاسم سلیمانی می آید داعش از اسم ایشان می ترسند و عقب‌نشینی می کنند. این خیلی نقطه موفقیت است که طرف مقابل تو از تو بترسد، دشمن نباید به تو علاقه داشته باشد. 🔒 وقتی یکی از مسئولین ما می‌گوید که آمریکا ما را با یک بمب نابود می کند، همین است که از داخل آن بوجود می آید. صهیونیست ها یک کاری که می کنند این است که مردم دنیا را با ترور و خشونت از خود می ترسانند و آنها یک جمله دارند که می گویند، <ما می خواهیم بر گوئیم حکومت کنیم، ولی حکومت بر گوییم از طریق خشونت و ترور بدست می آید ، نه از طریق مباحثات آکادمیک>. 🔹 از این جمله دو نتیجه می گیریم ۱-وقتی او از راه قدرت و زور وارد می شود تو هم اگر در مقابل آن قدرتمند باشی ، تو غالب می شوی. ۲- چون او منطق ندارد،از زور بهره می برد،پس تو اگر منطق داشته باشی مغلوب میشود. 🔹بیداری اسلامی در منطقه ای که اتفاق افتاد(شورش تونس،مصر و لیبی) به خاطر فیلم یوسف پیامبر از مرحوم سلحشور بود که همین یهودی ها ایشان را ترور بیولوژیک کردند و کشتند. مردم خشونت و ترور را بر نمی تابند لذا برای اینکه مردم را همراه برنامه های خود کنند ، می گویند: کاری می کنیم که مردم ، خواسته های خود را بر خواسته های دیگران ترجیح دهند که این همه را تابع دیکتاتور می کند. فضای مجازی ، ارتباط جمعی با دیکتاتوری فردی است. 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷جلسه پنجاه و هشتم 🔶بخش اول 🔶بنا داریم چند جلسه ای را با توجه به آیه ی؛ وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ(حجرات:۷) «ولی خدا ایمان را محبوب شما ساخت و آن رادر دلتان بیاراست» بحث فطرت را از دیدگاه حضرت امام (ره) مورد بررسی قرار بدهیم. بحث فطرت به کرات در آثار فلسفی و عرفانی امام مطرح شده است. اولین نکته ی قابل ذکر ، تعریف فطرت و تفاوت آن با غریزه است ؛ ما یک فطرت داریم و یک طبیعت (طبیعت انسان/ غریزه) ،این دو باید از هم تفکیک شوند. انسان دو بُعدی است ؛ یک ساحت او مربوط به عالَم مُلک (به تعبیر قرآن ؛عالم شهادت) و یک ساحت او مربوط به عالم ملکوت (به تعبیر قرآن عالم غیب) است انسان از یک طرف به عالم ماده ، که همان خلق مادی ماست متصل است ، یعنی اسپرمی بوده ،رشد کرده و انسان به دنیا آمده است و در دنیا هم این رشد ادامه داشته و این انسان به تدریج پیر شده تا می رسد به دوران فرسودگی و ضعف! از طرف دیگر انسان یک خلقت ملکوتی هم دارد که قرآن از آن به این تعبیر یاد می کند: وَنَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی …(حجر:۲۹) « و در آن از روح خود دمیدم …» یعنی برای انسان یک خلقتی وجود دارد که متصل به روح خداست ،این دچار فرسودگی نمی شود چرا که روح انسان سن ندارد ، دوره ضعف و قوت هم ندارد به تعبیر فلاسفه روح انسان یک هیولاست. هیولا به معنای قوه و استعداد محض است که باید به واسطه ی جسم فعال شود. (این مطالب مربوط به انسان شناسی است که ان شاءالله در آینده به بحث انسان شناسی در مهندسی خلقت خواهیم پرداخت) انسان به حسب ساحت مُلکی خود یک سری گرایش ها و کشش ها دارد و به حسب ساحت ملکوتیش یک سری کشش های دیگر ! اینجا دو واژه ایجاد میشود؛ فطرت و طبیعت در لسان فلاسفه ی اخیر این دو واژه زیاد به کار می رود حضرت امام هم در آثارشان خیلی از این دو واژه استفاده می کنند. طبیعت چیست؟ طبیعت همان گرایش مادی ماست که البته اغلب به جای طبیعت می گویند غریزه. علاقه به همسر ، علاقه به راحتی ، علاقه به خوراک و ... در این بُعد انسان وحیوان مشترک اند ، چون در هر دو کشش مادی وجود دارد. یک کشش دیگر هم هست به اسم فطرت که مختص به انسان است ،آن کشش ملکوتی او ست و به استعداد خلیفه اللهی او بر می گردد. انسان می تواند خلیفه الهی باشد و هرآنچه از اسما الهی ست را دارا شود! این بُعد از وجود انسان ها نه در حیوانات وجود دارد و نه در ملائکه ، چرا که نه! حیوانات و نه! ملائکه فطرت ندارند ، فقط انسان است که فطرت دارد و به واسطه ی جسم خود می تواند فطرت را پرورش دهد. حیوانات جسم دارند اما در آنها فطرتی پرورش پیدا نمی کند ،ملائکه هم استعدادی ندارند که بخواهند فطرت را پرورش دهند ، چرا که بالقوه در آنها چیزی نیست و هرآنچه آنها دارند بالفعل است...در رابطه با آنها قرآن می فرماید: وَ مَا مِنَّا إِلاَّ لَهُ‌ مَقَامٌ‌ مَعْلُومٌ‌ (صافات:۱۶۴) «و هیچ یک از ما نیست جز آنکه مقام معلومی دارد» اما چون انسان بالقوه است به واسطه ی جسمش این استعداد ها را می تواند فعال کند! برای همین است که فطرت می شود خمیره ی انسان! گفتیم فطرت یک سری کشش ها دارد و عمده ی کشش های آن هم نامحدود است. یعنی در عالم ماده کشش ندارد هرآنچه که هست مربوط به عالم نامحدود است ، اما اتفاقی که می افتد این است که شیطان در عالم ماده ، فطرت را توسط غریزه فریب می دهد. بحث ما در مهندسی خلقت مربوط به ساخت تمدن اسلامی ست ، گفتیم تمدن اسلامی ، تمدنی ست که در آن فطرت حاکم است نه غریره! این در حالای است که الان در دنیا غریزه است که حکومت می کند. امیرالمومنین فرمود: وقتی مهدی ما ظهور می کند ، هوا(غریزه) را تابع هدی(فطرت)می کند ، همان طور که تا قبل از او ، هدی تابع هوا بود. در حال حاضر در عالم ، غریزه حاکم است و فطرت به دنبال غریزه می رود. اما در دوران امام زمان (ع) فطرت حاکم می شود و غریزه به دنبال فطرت می رود. 🔔 @Aminikhaah_Media
صبر رمز قدرت 01.mp3
13.78M
🔈 🔈 جایگاه صبر در ساخت شخصیت 🔊 جلسه اول 📅97/03/13 🔔 @Aminikhaah_Media
علي آدم مي خواهد 01.mp3
10.2M
🔈 #علی_آدم_می_خواهد 🔊 جلسه اول 📅97/03/13 #مازندران #بابلسر #دانشگاه_مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 کتاب شذرات المعارف ، اثر ماندگار عارف حکیم مرحوم آیت الله العظمی شاه آبادی ، به حق اساسنامه معرفتی - ساختاری مکتب روح الله است. این کتاب غریب و پرمغز ، تعریف ممتازی از عرفان سیاسی و اسلام اجتماعی عرضه می کند. هر کس مشتاق حضور در عصر قدرت اسلام است ، می تواند زیر سایه خط به خط این کتاب ، تمرین زیست مسلمانانه و عارفانه کند. 🔶 در این ایام ، در محضر تعدادی از نخبگان استان مازندران مروری بر معارف این کتاب داریم. فایل صوتی این جلسات را با عنوان می توانید به مرور از این کانال دریافت کنید. 👇👇👇👇 ✅ @Aminikhaah_Media
شذرات 001.mp3
26.94M
🔈 #عرفان_انقلاب 🔈 شرح کتاب «شذرات المعارف» مرحوم آیت الله شاه آبادی 🔊 جلسه اول 📅97/03/14 #مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه پنجاه و هشتم 🔶 بخش دوم 🔶 برای روشن شدن بحث غلبه ی فطرت بر غریزه دو داستان را بیان می کنیم. ماجرای جالبی از جناب گوهرشاد که همسر سلطان شاهرخ تیموری بودند در تاریخ نقل شده است ، می گویند وقتی این خانم در حال ساخت مسجد گوهرشاد بود یکی از کارگران دلبسته ی به او می شود و به او پیشنهاد ازدواج می دهد ، این درحالی بوده است که گوهرشاد همسر داشت ،اما خانم گوهرشاد به او گفت با تو ازدواج می کنم و از شوهرم طلاق میگیرم ، اما یک شرط دارم ،باید ۴۰ روز چله بگیری و به ذکر و مناجات بپردازی! او هم خیلی مشتاق رفت برای چله گرفتن ، بعد که چند ماه گذشت و خبری از کارگر نشد ، جناب گوهرشاد سراغ او را از مادرش گرفت ، مادر گفت چند ماه است که پسرم انسان دیگری شده است ، اوایل فقط پای سجاده و محراب بود اما کم کم حال و هوایش عوض شد گویی عاشق خدا شده است! این همان کشش فطری است ، که فعال شده است ، این که فطرت در چه کسانی بجوشد هم تابع غریزه است! بعضی ها در لایه غریزه چون این سطح (غریزه) را زیاد متورم نکرده اند زود از آن می گذرند و به فطرت می رسند اما یک عده چون غریزه در آن ها قطور و داری حجاب مستحکمی است به پیغمبر هم که برسند ، معجزه هم که ببینند فطرتشان بیدار نمی شود! ماجرایی که قرآن راجع به ساحران فرعون مطرح می‌کنند هم خیلی زیباست ، اینها همه پیرمرد بودند. می دانید که هر چه سن کمتر است انسان به خدا نزدیکتر است و هر چه سن بالاتر می‌رود حجاب قطور تر می شود ، حالا یک عمر طولانی آنها کافر زندگی کردند ، در رابطه با آنها گزارشی که قرآن می دهد عجیب است ، می گوید ، اینها به فرعون گفتند: اگر ما بر موسی غلبه پیدا کردیم آیا بعد ، پیش تو جایگاهی داریم؟ قَالُوا إِنَّ لَنَا لَأَجْرًا إِنْ كُنَّا نَحْنُ الْغَالِبِينَ(اعراف:۱۱۳) «گفتند: اگر بر موسی غالب آییم برای ما اجر و مزد شایان خواهد بود؟» پس اینها به عشق تقرب به فرعون رفتند با موسی مقابله کنند! فرعون پاسخ داد: قَالَ نَعَمْ وَإِنَّكُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ (اعراف:۱۱۴) «بله و علاوه بر آن نزد من از مقربان خواهید گشت.» به محض اینکه حضرت موسی عصا را انداخت و سحر آنها را بلعید ، آنها چون ماهر بودند ، دانستند که کار موسی سحر نیست به محضی که آیه ی خدا را دیدند ، سجده کردند ، تعبیر قرآن این است: فَأُلْقِيَ السَّحَرَةُ سَاجِدِينَ(شعرا:۴۶) «ساحران که این معجزه بدیدند (۱قطعا دانستند سحر نیست) به سجده افتادند» فرعون گفت: قَالَ آمَنْتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ ۖ (شعرا:۴۹) «چرا بی‌اجازه من ایمان به موسی آوردید؟» ...لَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلَافٍ وَلَأُصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِينَ(شعرا:۴۹) «پس به زودی کیفر خود را خواهید دید، دست و پای شما را به اختلاف (دو طرف چپ و راست) قطع می‌کنم آن گاه همه را به دار می‌کشم.» اینها گفتند هرکاری می خواهی بکن تو فقط در حیطه ی عالم دنیا قدرت داری قَالُوا لَنْ نُؤْثِرَكَ عَلَىٰ مَا جَاءَنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالَّذِي فَطَرَنَا ۖ فَاقْضِ مَا أَنْتَ قَاضٍ ۖ إِنَّمَا تَقْضِي هَٰذِهِ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا (طه:۷۲) «گفتند که ما تو را هرگز بر این معجزات آشکار که به ما آمده و بر خدایی که ما را آفریده مقدم نخواهیم داشت، پس در حق ما هر چه توانی بکن که هر ظلمی کنی همین حیات دو روزه دنیاست.» فطرت که بیدار شود ، کشش های انسان چیز دیگری می شود همین ها که تقرب به فرعون را می خواستند به او گفتند اگر ما را بکشی: قَالُوا لَا ضَيْرَ ۖ إِنَّا إِلَىٰ رَبِّنَا مُنْقَلِبُونَ (شعرا:۵۰) «گفتند: (قتل ما) هیچ زیانی نخواهد رسید چون (بعد از مرگ) به سوی خدای خود باز می‌گردیم.» ببینید سالها این فطرت تحت حجاب بود اما یکدفعه بیدار شد. وقتی بیدار شد دیگر همه چیز را تحمل می کند و عالم ماده برایش مهم نخواهد بود! اینها می خواستند مقرب فرعون باشند اما شدند شهدای رده اول موسی! در جامعه هم برای این که جامعه در برابر انواع فتنه ها بیمه شود ، جامعه را باید با فطرت رشد داد نه با غریزه! 🔔 @Aminikhaah_Media
شذرات 002.mp3
28.28M
🔈 #عرفان_انقلاب 🔈 شرح کتاب «شذرات المعارف» مرحوم آیت الله شاه آبادی 🔊 جلسه دوم 📅97/03/15 #مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه پنجاه و نهم 🔶 بخش اول 🔶 در این جلسات بحث فطرت را در آثار حضرت امام(ره) مورد بررسی قرار می دهیم. تعریف امام (ره) از فطرت در کتاب شرح چهل حدیث این است که؛ فطرت انسان استعداد و قوه ی محض است و استعداد تمام خوبی ها در فطرت هست و انسان می تواند به واسطه جسم اینها را فعال و شکوفا کند! گفتیم فطرت یک سری کشش ها دارد که می خواهد جسم را سوق دهند به سمت این کشش ها تا خودش آنها را کسب کند! تعابیر امام فنی است می‌فرمایند : فطرت عاری از هرگونه فعلیت در جانب سعادت و شقاوت (هیچ کدام از این قوه ها بالفعل نشده) و پس از وقوع در تحت تصرف حرکات طبیعیه ی جوهریه ی فعلیه ی اختیاریه استعدادات ، متبدل به فعلیت شده و به واسطه ی اختیارها و افعال ، او این استعدادها و قوا فعال و فطرت شکوفا می شود. در جای دیگر می فرمایند: فطرت یک صفحه است خالی از نقوش ،نه دارای کمالات روحانی و نه متصف به اضداد آن است [یعنی نه کمال روحانی دارد و نه صفات شیطانی دارد] ولی نور استعداد و لیاقت برای حصول هر مقامی در او به ودیعه گذاشته شده و برای «همه» ی مقامات این فطرت آماده است. تعابیر امام خیلی تعابیر دقیق و زیبایی است ، این که فطرت را «نور استعداد» معرفی می کند بسیار قابل تأمل است. در ادامه می فرمایند: فطرت او بر استقامت خمیره ی مخمر به انوار ذاتیه است ، چون ارتکاب معاصی کند به واسطه ی آن در دل او(انسان) کدورتی حاصل شود. [گناه که انجام داد کدورت می‌آید ، کدورت که آمد ، فطرت به حجاب می رود ] هرچه معاصی بیشتر بشود کدورت و ظلمت هم بیشتر می‌شود تا آن که یکسره قلب تاریک و ظلمانی شود. آیا میشود انسان فطرتش را از دست بدهد ؟ جواب←اصلا معنا ندارد انسان فطرتش را از دست بدهد. در اینجا دوتا نکته وجود دارد؛ ۱) اگر شما بخواهید فطرتتان را از دست بدهید آن وقت در قیامت با چه چیزی تلنگر می خورید؟ اگر قرار باشد کسی فطرت نداشته باشد آن وقت حسرت قیامت چه معنایی دارد؟ حضرت استاد جوادی آملی تعبیر بسیار زیبایی دارند که می فرمایند: ما در آیات و روایات می گوییم یک نفر در اثر کثرت گناه تبدیل می‌شود به حیوان ، تعابیر قرآن این است که: أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ (اعراف:۱۷۹) «آنها مانند چهارپایانند بلکه بسی گمراه‌ترند» فَمَثَلُهُ کمَثَلِ الْکلْبِ (اعراف:۱۷۷) «مثل او همچون سگ [هار] است» كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا ۚ (جمعه:۵) «در مثل به حماری ماند که بار کتابها بر پشت کشد (و از آن هیچ نفهمد و بهره نبرد)» یک نفر میشود مثل سگ ، یک نفر میشود مثل درازگوش ، این که عذاب نیست! مگر سگ از سگ بودن خودش احساس عذاب میکند؟ انسانی که به صورت سگ محشور می شوند از سگ بودن خودش ناراحت است! معلوم می‌شود فطرت وجود دارد و آن فطرت در روز قیامت بیدار است و می فهمد که سگ شده است و از این سگ شدن عذاب می کشد! پس باید بدانیم که فطرت از دست نمی رود ، چرا که قرآن می فرماید: فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا ۚ لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ(روم:۳۰) «فطرتی که خدا مردم را بر آن سرشته است. تغییری در آفرینش خدا نیست» فطرت بر اثر کثرت گناه از بین نمی رود فقط روی آن غبار می نشیند! 🔔 @Aminikhaah_Media
صبر رمز قدرت 02.mp3
15.15M
🔈 🔈 جایگاه صبر در ساخت شخصیت 🔊 جلسه دوم 📅97/03/15 🔔 @Aminikhaah_Media
علي آدم مي خواهد 02.mp3
15.79M
🔈 #علی_آدم_می_خواهد 🔊 جلسه دوم 📅97/03/15 #مازندران #بابلسر #دانشگاه_مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه پنجاه و نهم 🔶 بخش دوم 🔶 نکته دوم در ارتباط با از بین نرفتن فطرت این است که: ۲) انسان درست زمانی که گناه هم می کند فطرت را دارد! مثال واضحش این است که وقتی چند دزد بانک میزنند و آدم هم می کشند ، پولها را که بردند به هم میگویند باید آنها را عادلانه تقسیم کنیم!! این تقسیم عادلانه حرف فطرت است. حتی دزد و آدم کش هم فطرت دارد. مثال قابل تأمل دیگر این است که حضرت امام می‌فرمودند آدم هر چقدر به قدرت برسد قانع نیست! امام انسان شناس است یک سیاستمدار باید انسان شناس باشد. یکی از مشکلاتی که در عرصه سیاست وجود دارد این است که عده ای باور نمی کنند فلانی ، چپ کرده ، نمی توانند بپذیرند که یک نفر ممکن است منحرف شود! این حرف از اینجاست که آنها انسان را نمی شناسند و نمی دانند که ممکن است که انسان از هر آنچه که بوده برگردد! با خود می‌گویند مگر می‌شود فلانی گمراه شود او بسیار خدمت کرده است یا فلان گذشته خوب را داشته است ، اینها نمی دانند برای انسان ، سابقه معنا ندارد. امام(ره) چون انسان شناس است به سابقه بها نمی دهد او می داند انسان ، آن به آن متجدد می‌شود پس قبلا چه بوده ای ملاک نیست. امام می‌فرمود: شما اگر کدخدای ده باشید فطرت شما به این قانع نمی شود چرا که فطرت نهایت و مطلق را می خواهد ، می گوید حالا که ده را گرفته ای تلاش کن تا شهر را بگیری بعد می‌گوید استان ، بعد از استان می‌گوید کشور ، و آنقدر پیش می رود تا برسی به گرفتن دنیا! تازه اگر کسی این دنیا را بگیرد باز هم به این راضی نیست یعنی در همان وقتی که دارد برای کشور گشایی ظلم می کند ، فطرتش حضور دارد چرا که فطرت از بین نمی رود ، تعبیر « وَلاَ الضَّالِّینَ » برای همین است ،تنها اتفاقی که برای فطرت می افتد این است که راه درست را گم می کند ، فریب می خورد و گمراه می شود. شیطان به اسم حیات ، لذت ، قدرت ، کمال ، علم ، عشق و ... یک سری چیزهای قلابی را زینت می دهد و فطرت را با آنها از مسیر درست منحرف می کند. خدای قلابی ، پیغمبر قلابی و همه چیزهایی که قلابی هستند را شیطان عرضه می کند. به اسم علاقه ی به ملکوت و غیب ، فطرت را فریب می دهد. عرفان های سرخپوستی و عرفان های شرقی و اینها بازی شیطان است. فطرت علاقه به ملکوت دارد ،علاقه به آرامش دارد پس او را می‌برد برای یوگا ، برای مدیتیشن و به او می گوید توجه داشته باش اصلا این نمی داند ، ذکر چیست! توجه چیست! فطرت اینجوری است ذکر را دوست دارد توجه را دوست دارد ، حتی اگر راه کسب آن غلط باشد. هنرهای هفتگانه همه مربوط به فطرت است. رقص ربط به فطرت دارد انسان علاقه به رقص دارد اصلا نماز یک نوع رقص است. به تعبیر مولوی؛ رقص آنجا کن که خود را بشکنی انسان دوست دارد از خود فارغ شود مستی یک حس فطری است. جنس حقیقی این است که انسان با ذکر از خود فاصله بگیرد. جنس قلابی این است که با مسکرات از خودش فاصله بگیرد. همه عرق خورها دنبال فطرت هستند. اینها فریب خوردند. راه را اشتباه رفتند. نمی دانند که این خواسته فطریشان حق است ، اما آن چیزی که به او می‌دهند قلابی است. برای همین میگویند اگر مستی بد است پس چرا در بهشت مستی هست ، اینها نمی دانند اصل هر لذتی در بهشت است. امام تعبیر زیبایی دارند ک فرمودند ؛ "هر آنچه که دلت میخواهد یعنی حق است" تعبیر خیلی زیبا وجالب است هر آنچه که دلت میخواهد حق است ولی برطرف کردن و ادای آن نیاز به حق دارد. دلت می خواهد تا ابد زنده بمانی حق است . اما مورد را اشتباه گرفته ای و فکر کرده ای که باید تا ابد در دنیا زنده بمانی. جایی هم هست که این میل به ابدیت را تامین کند آن هم آخرت است. میل به اطلاق داری [مطلق بودن] انسان دوست دارد مطلق باشد خدا آن را قرار داده اما ما راه را اشتباه انتخاب می کنیم. کار شیطان اینجاست ، تزئین اینجاست. همه ی اینها با چه حاصل میشود؟ قرآن می فرماید: وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ(حجرات:۷) «ولی خدا ایمان را محبوب شما ساخت و آن رادر دلتان بیاراست» چیزی که ضامن به نتیجه رسیدن فطرت است ایمان است. اگر می خواهد همه ی خواسته های حقیقی انسان تامین شود باید ایمان در فرد به وجود بیاید! 🔔 @Aminikhaah_Media