eitaa logo
Aminikhaah_Media🇱🇧
65.7هزار دنبال‌کننده
249 عکس
200 ویدیو
165 فایل
The #Aminikhaah_media Official Channel. کانال رسمی @aminikhaah نشر آثار صوتی دروس #حوزوی دروس #دانشگاهی سلسله #منابر کلاس های تخصصی متن سخنرانی ها و کلاس ها تبلیغ و تبادل نداریم🚫 ارتباط: توجه : کانال توسط ادمین اداره می‌شود @Amini_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 🔷 - 🔷 جلسه پنجاه و نهم 🔶 بخش دوم 🔶 نکته دوم در ارتباط با از بین نرفتن فطرت این است که: ۲) انسان درست زمانی که گناه هم می کند فطرت را دارد! مثال واضحش این است که وقتی چند دزد بانک میزنند و آدم هم می کشند ، پولها را که بردند به هم میگویند باید آنها را عادلانه تقسیم کنیم!! این تقسیم عادلانه حرف فطرت است. حتی دزد و آدم کش هم فطرت دارد. مثال قابل تأمل دیگر این است که حضرت امام می‌فرمودند آدم هر چقدر به قدرت برسد قانع نیست! امام انسان شناس است یک سیاستمدار باید انسان شناس باشد. یکی از مشکلاتی که در عرصه سیاست وجود دارد این است که عده ای باور نمی کنند فلانی ، چپ کرده ، نمی توانند بپذیرند که یک نفر ممکن است منحرف شود! این حرف از اینجاست که آنها انسان را نمی شناسند و نمی دانند که ممکن است که انسان از هر آنچه که بوده برگردد! با خود می‌گویند مگر می‌شود فلانی گمراه شود او بسیار خدمت کرده است یا فلان گذشته خوب را داشته است ، اینها نمی دانند برای انسان ، سابقه معنا ندارد. امام(ره) چون انسان شناس است به سابقه بها نمی دهد او می داند انسان ، آن به آن متجدد می‌شود پس قبلا چه بوده ای ملاک نیست. امام می‌فرمود: شما اگر کدخدای ده باشید فطرت شما به این قانع نمی شود چرا که فطرت نهایت و مطلق را می خواهد ، می گوید حالا که ده را گرفته ای تلاش کن تا شهر را بگیری بعد می‌گوید استان ، بعد از استان می‌گوید کشور ، و آنقدر پیش می رود تا برسی به گرفتن دنیا! تازه اگر کسی این دنیا را بگیرد باز هم به این راضی نیست یعنی در همان وقتی که دارد برای کشور گشایی ظلم می کند ، فطرتش حضور دارد چرا که فطرت از بین نمی رود ، تعبیر « وَلاَ الضَّالِّینَ » برای همین است ،تنها اتفاقی که برای فطرت می افتد این است که راه درست را گم می کند ، فریب می خورد و گمراه می شود. شیطان به اسم حیات ، لذت ، قدرت ، کمال ، علم ، عشق و ... یک سری چیزهای قلابی را زینت می دهد و فطرت را با آنها از مسیر درست منحرف می کند. خدای قلابی ، پیغمبر قلابی و همه چیزهایی که قلابی هستند را شیطان عرضه می کند. به اسم علاقه ی به ملکوت و غیب ، فطرت را فریب می دهد. عرفان های سرخپوستی و عرفان های شرقی و اینها بازی شیطان است. فطرت علاقه به ملکوت دارد ،علاقه به آرامش دارد پس او را می‌برد برای یوگا ، برای مدیتیشن و به او می گوید توجه داشته باش اصلا این نمی داند ، ذکر چیست! توجه چیست! فطرت اینجوری است ذکر را دوست دارد توجه را دوست دارد ، حتی اگر راه کسب آن غلط باشد. هنرهای هفتگانه همه مربوط به فطرت است. رقص ربط به فطرت دارد انسان علاقه به رقص دارد اصلا نماز یک نوع رقص است. به تعبیر مولوی؛ رقص آنجا کن که خود را بشکنی انسان دوست دارد از خود فارغ شود مستی یک حس فطری است. جنس حقیقی این است که انسان با ذکر از خود فاصله بگیرد. جنس قلابی این است که با مسکرات از خودش فاصله بگیرد. همه عرق خورها دنبال فطرت هستند. اینها فریب خوردند. راه را اشتباه رفتند. نمی دانند که این خواسته فطریشان حق است ، اما آن چیزی که به او می‌دهند قلابی است. برای همین میگویند اگر مستی بد است پس چرا در بهشت مستی هست ، اینها نمی دانند اصل هر لذتی در بهشت است. امام تعبیر زیبایی دارند ک فرمودند ؛ "هر آنچه که دلت میخواهد یعنی حق است" تعبیر خیلی زیبا وجالب است هر آنچه که دلت میخواهد حق است ولی برطرف کردن و ادای آن نیاز به حق دارد. دلت می خواهد تا ابد زنده بمانی حق است . اما مورد را اشتباه گرفته ای و فکر کرده ای که باید تا ابد در دنیا زنده بمانی. جایی هم هست که این میل به ابدیت را تامین کند آن هم آخرت است. میل به اطلاق داری [مطلق بودن] انسان دوست دارد مطلق باشد خدا آن را قرار داده اما ما راه را اشتباه انتخاب می کنیم. کار شیطان اینجاست ، تزئین اینجاست. همه ی اینها با چه حاصل میشود؟ قرآن می فرماید: وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ(حجرات:۷) «ولی خدا ایمان را محبوب شما ساخت و آن رادر دلتان بیاراست» چیزی که ضامن به نتیجه رسیدن فطرت است ایمان است. اگر می خواهد همه ی خواسته های حقیقی انسان تامین شود باید ایمان در فرد به وجود بیاید! 🔔 @Aminikhaah_Media
شذرات 003.mp3
26.19M
🔈 #عرفان_انقلاب 🔈 شرح کتاب «شذرات المعارف» مرحوم آیت الله شاه آبادی 🔊 جلسه سوم 📅97/03/16 #مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media
طرح کلي 06.mp3
23.82M
🔈 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن 🔊 جلسه ششم #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
طرح کلي 07.mp3
22.51M
🔈 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن 🔊 جلسه هفتم #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
طرح کلي 08.mp3
22.46M
🔈 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن 🔊 جلسه هشتم #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
شذرات 004.mp3
28.65M
🔈 #عرفان_انقلاب 🔈 شرح کتاب «شذرات المعارف» مرحوم آیت الله شاه آبادی 🔊 جلسه چهارم 📅97/03/17 #مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه پنجاه و نهم 🔶 بخش سوم 🔶 حضرت امام (ره) فرمود: هیچ انسانی از فطرت جدا نمی‌شود و فقط فطرت او محجوبه می شود. کار رسانه بیدار کردن فطرت است ، همان طور که کار پیامبران بیدار کردن فطرت بود. به تعبیر امیرالمومنین در خطبه یک نهج البلاغه انبیاء آمدند فطرت مردم را بیدار کنند. خداوند هم در قرآن می فرماید: فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ(غاشیه:۲۱) «پس خلق را (به حکمتهای الهی) متذکر ساز که وظیفه پیغمبری تو غیر از این نیست.» فطرت با توجه و با ذکر بیدار می شود انبیا ما را به حقایق متوجه و متذکر می کنند. در ماجرای استاد عرفان که در قرآن آمده است ، ببینید این استاد چگونه عمل می کند. آیت الله جوادی از مرحوم شیخ صدوق این داستان را نقل می کردند. استاد معنوی بارز در قرآن حضرت خضر است توجه کنید با شاگردش چه کار کرد ،به قول معروف اول که با کلی طاقچه بالا گذاشتن به ملاقات موسی آمد و شرط و شروط گذاشت که اگر سوال بپرسی دیگر نمی آیم. اگر فلان کار را بکنی رهایت می کنم و میروم و... اما نکته اینجاست سه کاری که حضرت خضر با حضرت موسی کرد چه بود؟! ۱) کشتی را سوراخ کرد. ۲) بچه را کشت. ۳) دیوار خرابه را بالا برد. مرحوم صدوق از استادش در علل الشرایع نقل می کند حضرت خضر برای موسی سه کار انجام داد که هر سه ی آن ها برای خود موسی اتفاق افتاده بود! وقتی که همه چیز تمام شد و میخواستد از هم جدا بشوند حضرت موسی به او گفت برای چه کشتی را سوراخ کردی؟ جناب خضر فرمود: مثل اینکه یادت نمی آید که تو را در سبد گذاشتند و در آب رها کردند تویی را که با سبد در آب نیل گرفتند نباید از سوراخ کردن کشتی سوال بپرسی و نگران باشی که سوراخ کردن کشتی به کسی آسیب بزند. موسی پرسید :چرا بچه را کشتی؟ جواب داد: مثل اینکه یادت نمی آید که خود با مشت سرباز فرعون را کشتی! گفت :دیوار را چرا بردی بالا؟ جواب شنید: فراموش کردی که برای دختران شعیب تو خودت مجانی کار کردی وقتی خودت حاضری مجانی کار کنی نباید اشکال کنی که چرا مجانی کار کردم! استاد مرحوم صدوق ‌فرمود: ماموریت حضرت خضر این بود که بیاید و سه تذکر به موسی بدهد و برود. استاد عرفان در بالاترین مراتب کارش تذکر است شما همه چیز را در درونت داری کسی از بیرون نباید به تو چیزی بدهد ، آن چیزی که باید فعال شود از درون خود توست ، فطرت باید بیدار شود . فطرت فقط با ذکر و توجه بیدار و شکوفا می شود. 🔔 @Aminikhaah_Media
صبر رمز قدرت 03.mp3
15.91M
🔈 🔈 جایگاه صبر در ساخت شخصیت 🔊 جلسه سوم / پایانی 📅97/03/17 🔔 @Aminikhaah_Media
مدير 05.mp3
18.36M
🔈 #مدیر_مطلوب_علی 🔈 مروری بر نامه 53 نهج البلاغه 🔊 جلسه پنجم 📅97/03/19 #مازندران #فریدونکنار 🔔 @Aminikhaah_Media
شذرات 005.mp3
17.03M
🔈 #عرفان_انقلاب 🔈 شرح کتاب «شذرات المعارف» مرحوم آیت الله شاه آبادی 🔊 جلسه پنجم 📅97/03/19 #مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media
شذرات 006.mp3
20.86M
🔈 #عرفان_انقلاب 🔈 شرح کتاب «شذرات المعارف» مرحوم آیت الله شاه آبادی 🔊 جلسه ششم 📅97/03/20 #مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media
مدير 06.mp3
21.22M
🔈 #مدیر_مطلوب_علی 🔈 مروری بر نامه 53 نهج البلاغه 🔊 جلسه ششم 📅97/03/21 #مازندران #فریدونکنار 🔔 @Aminikhaah_Media
مدير 07.mp3
19.18M
🔈 #مدیر_مطلوب_علی 🔈 مروری بر نامه 53 نهج البلاغه 🔊 جلسه هفتم 📅97/03/22 #مازندران #فریدونکنار 🔔 @Aminikhaah_Media
شذرات 007.mp3
10.92M
🔈 #عرفان_انقلاب 🔈 شرح کتاب «شذرات المعارف» مرحوم آیت الله شاه آبادی 🔊 جلسه هفتم 📅97/03/22 #مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media
Moraghebate Baad Az Amal.mp3
14.21M
🔈 #مراقبتهای_بعد_از_عمل 🔈 بعد از ماه رمضان با چه خطراتی روبرو خواهیم بود؟ 📅97/03/22 #مازندران #بابل #مسجد_جامع 🔔 @Aminikhaah_Media
مدير 08.mp3
24.48M
🔈 #مدیر_مطلوب_علی 🔈 مروری بر نامه 53 نهج البلاغه 🔊 جلسه هشتم 📅97/03/23 #مازندران #فریدونکنار 🔔 @Aminikhaah_Media
شذرات 008.mp3
30.9M
🔈 #عرفان_انقلاب 🔈 شرح کتاب «شذرات المعارف» مرحوم آیت الله شاه آبادی 🔊 جلسه هشتم / پایان #شذره_اولی 📅97/03/24 #مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media
Eide Shokoofaei.mp3
10.94M
🔈 #عید_شکوفایی 🔈 تحلیلی از نسبت عید فطر و ولایت 📅97/03/24 #مازندران #بابل #مسجد_شهدا 🔔 @Aminikhaah_Media
نظام تسخيري 101.mp3
8.64M
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر 🔊 جلسه صد و یکم نقشهای اجتماعی در #سوره_حجرات / 67 📅97/03/28 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
نظام تسخيري 102.mp3
8.77M
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر 🔊 جلسه صد و دوم نقشهای اجتماعی در #سوره_حجرات / 68 📅97/03/29 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
نظام تسخيري 103.mp3
10.6M
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر 🔊 جلسه صد و سوم نقشهای اجتماعی در #سوره_حجرات / 69 📅97/03/30 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه شصتم 🔶 بخش اول 🔶 در این جلسه بحث فطرت را با توجه به نظرات امام (ره) در کتاب "شرح حدیث جنود عقل و جهل" مورد بررسی قرار می دهیم. امام (ره) می‌فرمایند: «حق تبارک و تعالی با عنایت و رحمت خود، به ید قدرت خود که طینت آدم اول را مخمر فرمود، دو فطرت و جبلت به آن مرحمت نمود: یکی اصلی و دیگری تبعی!» «و این دو فطرت بُراق سیر و رفرف عروج اوست به سوی مقصد و مقصود اصلی.» [کسی بخواهد به معراج برسد با این دو فطرت می تواند ، همانطور که پیغمبر اکرم (ص) هم با این دو فطرت به معراج رفت ] حضرت امام در توجیه این دو فطرت می فرماید: «و آن دو فطرت اصل و پایه جمیع فطریاتی است که در انسان مخمر است و دیگر فطریات شاخه ها و اوراق آن است. یکی از آن دو فطرت ـ که سمت اصلیت دارد ـ فطرت عشق به کمال مطلق و خیر و سعادت مطلقه است.» سوال←فطرت اصلی ما چیست ؟ کمال گرایی (کمال و خیر مطلق)-فطرت به هیچ عنوان قید و محدودیت بر نمی دارد- هر آنچه که خوب است ، هر آنچه که فضیلت است و هر آنچه که کمال است را میخواهد آن هم به صورت مطلق!... این می شود فطرت اصلی انسان. امام (ره) در ارتباط با فطرت ادامه می دهند که این فطرت: «در کانون جمیع سلسله بشر، از سعید و شقی و عالم و جاهل و عالی و دانی، مخمَّر و مطبوع است... [ یعنی؛ همه آن را دارند ] اگر در تمام سلسله بشر، انسان تفحّص و گردش کند و جمیع طوایف متشتّته و اقوام متفرقه در عالم را تفتیش کند، یک نفر را نیابد که به حسب اصل جبلّت و فطرت، متوجه به کمال و عاشق خیر و سعادت نباشد.» [یعنی؛اصلا فطرت زمان ، دوره و محدوده ندارد] این خنده دار است که عده ای می گویند فلان حرف مال اسلام است و اسلام متعلق به ۱۴ قرن پیش است پس حرف آن قدیمی است. اینها فطرت را نشناخته اند ، نمی دانند که فطرت ، کهنه نمی‌شود فطرت ، زمان ندارد و فطرت قدیمی بردار نیست! اسلام حرفش حرف فطرت است و فطرت برای همه زمان ها ، همه دوره ها و همه مردم است. اتفاقاً قرآن می‌گوید حرف کفر است که قدیمی است! خیلی جالب است می گوید این حرف را که میزنید حرف هایی است که شیطان زده و این حرف خیلی قدیمی است ، و آن حرفی که نو است و تاریخ بر نمی دارد حرف من است. حرف شماست که تاریخ بر می دارد و اولین بار شیطان چند ده هزار قرن پیش آن را به زبان آورد. امام (ره) می فرمایند: «مقصود از فطریات، اموری است که از این قبیل باشد و از این جهت، احکام فطرت از أبدهِ بدیهیات و از اوضح واضحات خواهد بود و اگر چیزی چنین نشد از فطریات نخواهد بود.» پس امام ، فطرت را از بدیهیات می دانند ، در منطق ارسطویی [مشاء] جناب ارسطو که بنیانگذار مباحث بدیهیات است ، بدیهیات را ۶ قِسم کرده است؛ اولیات _فطریات_ حدسیات_ مجربات_ مشاهدات و متواترات ارسطو نیز فطریات را یکی از بدیهیات معرفی کرده است ، این موضوع در مباحث منطقی و فلسفی حل نمی شوند و حتی زمانی که در منطق منظومه و جاهای دیگر که مورد بحث قرار می گیرد هم ساده از کنارشان رد می شوند. در اینجا حضرت امام (ره) توضیح خوبی برای این موضوع دارند می‌فرمایند که ؛ «از همه بدیهیات بدیهی تر ، فطریات است!» اینکه شما کمالی را دوست دارید و یک چیزی را کمال می دانید ، به عنوان مثال وقتی قدرت را کمال می‌دانید ، کمال بودنِ قدرت ، بدیهی است و با هیچکدام از بدیهیات دیگر جور نمی شود ، چرا که این‌ها زیرشاخه فطرت هستند. فطرت همه چیز همان دو بُعدی است که از آن نام بردیم؛ "فطرت اصلی و فطرت تابعی" زیبایی ، فطری است ، زیبایی کمال است وقتی می‌گوییم فلان چیز زیباست و هر زیبایی خوب است ، چطور می توانیم برای این خواسته ، استدلال بیاوریم. این جزء مجربات است؟! یا مشاهدات ؟! یا متواترات؟! جز چه چیزی است؟! زیبایی جزء فطریات است ،چرا که فطریات خودش بدیهیات را می سازد. وقتی یک امر فطری شد ، می شود بدیهی! (البته ما در کلیت بحثی نداریم در موارد و مصادیق است که دچار مشکل میشویم.) پس گفتیم که فطرت اصلی ، عشق به کمال بود و فطرت تبعی تنفر از نقص! یعنی در وجود ما هم علاقه هست و هم تنفر. قرآن در این باره می فرماید: حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ (حجرات:۷) «ایمان را محبوب شما ساخت و آن رادر دلتان بیاراست» و در ادامه ی آیه می فرماید: وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ (حجرات:۷) «و کفر و فسق و عصیان را در نظرتان مکروه گردانید» یعنی خدای متعال برای ما هم ایجاد حب کرده است هم ایجاد نفرت. ایجاد حُب می شود ←فطرت اصلی ایجاد تنفر می شود← فطرت تبعی 🔔 @Aminikhaah_Media