eitaa logo
Aminikhaah_Media🇵🇸
63هزار دنبال‌کننده
228 عکس
176 ویدیو
164 فایل
The #Aminikhaah_media Official Channel. کانال رسمی @aminikhaah نشر آثار صوتی دروس #حوزوی دروس #دانشگاهی سلسله #منابر کلاس های تخصصی متن سخنرانی ها و کلاس ها تبلیغ و تبادل نداریم🚫 ارتباط: توجه : کانال توسط ادمین اداره می‌شود @Amini_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #عرفان_انقلاب 🔈 شرح کتاب «شذرات المعارف» مرحوم آیت الله شاه آبادی 🔊 جلسه سوم 📅97/03/16 #مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن 🔊 جلسه ششم #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن 🔊 جلسه هفتم #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن 🔊 جلسه هشتم #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #عرفان_انقلاب 🔈 شرح کتاب «شذرات المعارف» مرحوم آیت الله شاه آبادی 🔊 جلسه چهارم 📅97/03/17 #مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه پنجاه و نهم 🔶 بخش سوم 🔶 حضرت امام (ره) فرمود: هیچ انسانی از فطرت جدا نمی‌شود و فقط فطرت او محجوبه می شود. کار رسانه بیدار کردن فطرت است ، همان طور که کار پیامبران بیدار کردن فطرت بود. به تعبیر امیرالمومنین در خطبه یک نهج البلاغه انبیاء آمدند فطرت مردم را بیدار کنند. خداوند هم در قرآن می فرماید: فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ(غاشیه:۲۱) «پس خلق را (به حکمتهای الهی) متذکر ساز که وظیفه پیغمبری تو غیر از این نیست.» فطرت با توجه و با ذکر بیدار می شود انبیا ما را به حقایق متوجه و متذکر می کنند. در ماجرای استاد عرفان که در قرآن آمده است ، ببینید این استاد چگونه عمل می کند. آیت الله جوادی از مرحوم شیخ صدوق این داستان را نقل می کردند. استاد معنوی بارز در قرآن حضرت خضر است توجه کنید با شاگردش چه کار کرد ،به قول معروف اول که با کلی طاقچه بالا گذاشتن به ملاقات موسی آمد و شرط و شروط گذاشت که اگر سوال بپرسی دیگر نمی آیم. اگر فلان کار را بکنی رهایت می کنم و میروم و... اما نکته اینجاست سه کاری که حضرت خضر با حضرت موسی کرد چه بود؟! ۱) کشتی را سوراخ کرد. ۲) بچه را کشت. ۳) دیوار خرابه را بالا برد. مرحوم صدوق از استادش در علل الشرایع نقل می کند حضرت خضر برای موسی سه کار انجام داد که هر سه ی آن ها برای خود موسی اتفاق افتاده بود! وقتی که همه چیز تمام شد و میخواستد از هم جدا بشوند حضرت موسی به او گفت برای چه کشتی را سوراخ کردی؟ جناب خضر فرمود: مثل اینکه یادت نمی آید که تو را در سبد گذاشتند و در آب رها کردند تویی را که با سبد در آب نیل گرفتند نباید از سوراخ کردن کشتی سوال بپرسی و نگران باشی که سوراخ کردن کشتی به کسی آسیب بزند. موسی پرسید :چرا بچه را کشتی؟ جواب داد: مثل اینکه یادت نمی آید که خود با مشت سرباز فرعون را کشتی! گفت :دیوار را چرا بردی بالا؟ جواب شنید: فراموش کردی که برای دختران شعیب تو خودت مجانی کار کردی وقتی خودت حاضری مجانی کار کنی نباید اشکال کنی که چرا مجانی کار کردم! استاد مرحوم صدوق ‌فرمود: ماموریت حضرت خضر این بود که بیاید و سه تذکر به موسی بدهد و برود. استاد عرفان در بالاترین مراتب کارش تذکر است شما همه چیز را در درونت داری کسی از بیرون نباید به تو چیزی بدهد ، آن چیزی که باید فعال شود از درون خود توست ، فطرت باید بیدار شود . فطرت فقط با ذکر و توجه بیدار و شکوفا می شود. 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 🔈 جایگاه صبر در ساخت شخصیت 🔊 جلسه سوم / پایانی 📅97/03/17 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #مدیر_مطلوب_علی 🔈 مروری بر نامه 53 نهج البلاغه 🔊 جلسه پنجم 📅97/03/19 #مازندران #فریدونکنار 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #عرفان_انقلاب 🔈 شرح کتاب «شذرات المعارف» مرحوم آیت الله شاه آبادی 🔊 جلسه پنجم 📅97/03/19 #مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #عرفان_انقلاب 🔈 شرح کتاب «شذرات المعارف» مرحوم آیت الله شاه آبادی 🔊 جلسه ششم 📅97/03/20 #مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #مدیر_مطلوب_علی 🔈 مروری بر نامه 53 نهج البلاغه 🔊 جلسه ششم 📅97/03/21 #مازندران #فریدونکنار 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #مدیر_مطلوب_علی 🔈 مروری بر نامه 53 نهج البلاغه 🔊 جلسه هفتم 📅97/03/22 #مازندران #فریدونکنار 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #عرفان_انقلاب 🔈 شرح کتاب «شذرات المعارف» مرحوم آیت الله شاه آبادی 🔊 جلسه هفتم 📅97/03/22 #مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #مراقبتهای_بعد_از_عمل 🔈 بعد از ماه رمضان با چه خطراتی روبرو خواهیم بود؟ 📅97/03/22 #مازندران #بابل #مسجد_جامع 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #مدیر_مطلوب_علی 🔈 مروری بر نامه 53 نهج البلاغه 🔊 جلسه هشتم 📅97/03/23 #مازندران #فریدونکنار 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #عرفان_انقلاب 🔈 شرح کتاب «شذرات المعارف» مرحوم آیت الله شاه آبادی 🔊 جلسه هشتم / پایان #شذره_اولی 📅97/03/24 #مازندران 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #عید_شکوفایی 🔈 تحلیلی از نسبت عید فطر و ولایت 📅97/03/24 #مازندران #بابل #مسجد_شهدا 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر 🔊 جلسه صد و یکم نقشهای اجتماعی در #سوره_حجرات / 67 📅97/03/28 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر 🔊 جلسه صد و دوم نقشهای اجتماعی در #سوره_حجرات / 68 📅97/03/29 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر 🔊 جلسه صد و سوم نقشهای اجتماعی در #سوره_حجرات / 69 📅97/03/30 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه شصتم 🔶 بخش اول 🔶 در این جلسه بحث فطرت را با توجه به نظرات امام (ره) در کتاب "شرح حدیث جنود عقل و جهل" مورد بررسی قرار می دهیم. امام (ره) می‌فرمایند: «حق تبارک و تعالی با عنایت و رحمت خود، به ید قدرت خود که طینت آدم اول را مخمر فرمود، دو فطرت و جبلت به آن مرحمت نمود: یکی اصلی و دیگری تبعی!» «و این دو فطرت بُراق سیر و رفرف عروج اوست به سوی مقصد و مقصود اصلی.» [کسی بخواهد به معراج برسد با این دو فطرت می تواند ، همانطور که پیغمبر اکرم (ص) هم با این دو فطرت به معراج رفت ] حضرت امام در توجیه این دو فطرت می فرماید: «و آن دو فطرت اصل و پایه جمیع فطریاتی است که در انسان مخمر است و دیگر فطریات شاخه ها و اوراق آن است. یکی از آن دو فطرت ـ که سمت اصلیت دارد ـ فطرت عشق به کمال مطلق و خیر و سعادت مطلقه است.» سوال←فطرت اصلی ما چیست ؟ کمال گرایی (کمال و خیر مطلق)-فطرت به هیچ عنوان قید و محدودیت بر نمی دارد- هر آنچه که خوب است ، هر آنچه که فضیلت است و هر آنچه که کمال است را میخواهد آن هم به صورت مطلق!... این می شود فطرت اصلی انسان. امام (ره) در ارتباط با فطرت ادامه می دهند که این فطرت: «در کانون جمیع سلسله بشر، از سعید و شقی و عالم و جاهل و عالی و دانی، مخمَّر و مطبوع است... [ یعنی؛ همه آن را دارند ] اگر در تمام سلسله بشر، انسان تفحّص و گردش کند و جمیع طوایف متشتّته و اقوام متفرقه در عالم را تفتیش کند، یک نفر را نیابد که به حسب اصل جبلّت و فطرت، متوجه به کمال و عاشق خیر و سعادت نباشد.» [یعنی؛اصلا فطرت زمان ، دوره و محدوده ندارد] این خنده دار است که عده ای می گویند فلان حرف مال اسلام است و اسلام متعلق به ۱۴ قرن پیش است پس حرف آن قدیمی است. اینها فطرت را نشناخته اند ، نمی دانند که فطرت ، کهنه نمی‌شود فطرت ، زمان ندارد و فطرت قدیمی بردار نیست! اسلام حرفش حرف فطرت است و فطرت برای همه زمان ها ، همه دوره ها و همه مردم است. اتفاقاً قرآن می‌گوید حرف کفر است که قدیمی است! خیلی جالب است می گوید این حرف را که میزنید حرف هایی است که شیطان زده و این حرف خیلی قدیمی است ، و آن حرفی که نو است و تاریخ بر نمی دارد حرف من است. حرف شماست که تاریخ بر می دارد و اولین بار شیطان چند ده هزار قرن پیش آن را به زبان آورد. امام (ره) می فرمایند: «مقصود از فطریات، اموری است که از این قبیل باشد و از این جهت، احکام فطرت از أبدهِ بدیهیات و از اوضح واضحات خواهد بود و اگر چیزی چنین نشد از فطریات نخواهد بود.» پس امام ، فطرت را از بدیهیات می دانند ، در منطق ارسطویی [مشاء] جناب ارسطو که بنیانگذار مباحث بدیهیات است ، بدیهیات را ۶ قِسم کرده است؛ اولیات _فطریات_ حدسیات_ مجربات_ مشاهدات و متواترات ارسطو نیز فطریات را یکی از بدیهیات معرفی کرده است ، این موضوع در مباحث منطقی و فلسفی حل نمی شوند و حتی زمانی که در منطق منظومه و جاهای دیگر که مورد بحث قرار می گیرد هم ساده از کنارشان رد می شوند. در اینجا حضرت امام (ره) توضیح خوبی برای این موضوع دارند می‌فرمایند که ؛ «از همه بدیهیات بدیهی تر ، فطریات است!» اینکه شما کمالی را دوست دارید و یک چیزی را کمال می دانید ، به عنوان مثال وقتی قدرت را کمال می‌دانید ، کمال بودنِ قدرت ، بدیهی است و با هیچکدام از بدیهیات دیگر جور نمی شود ، چرا که این‌ها زیرشاخه فطرت هستند. فطرت همه چیز همان دو بُعدی است که از آن نام بردیم؛ "فطرت اصلی و فطرت تابعی" زیبایی ، فطری است ، زیبایی کمال است وقتی می‌گوییم فلان چیز زیباست و هر زیبایی خوب است ، چطور می توانیم برای این خواسته ، استدلال بیاوریم. این جزء مجربات است؟! یا مشاهدات ؟! یا متواترات؟! جز چه چیزی است؟! زیبایی جزء فطریات است ،چرا که فطریات خودش بدیهیات را می سازد. وقتی یک امر فطری شد ، می شود بدیهی! (البته ما در کلیت بحثی نداریم در موارد و مصادیق است که دچار مشکل میشویم.) پس گفتیم که فطرت اصلی ، عشق به کمال بود و فطرت تبعی تنفر از نقص! یعنی در وجود ما هم علاقه هست و هم تنفر. قرآن در این باره می فرماید: حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ (حجرات:۷) «ایمان را محبوب شما ساخت و آن رادر دلتان بیاراست» و در ادامه ی آیه می فرماید: وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ (حجرات:۷) «و کفر و فسق و عصیان را در نظرتان مکروه گردانید» یعنی خدای متعال برای ما هم ایجاد حب کرده است هم ایجاد نفرت. ایجاد حُب می شود ←فطرت اصلی ایجاد تنفر می شود← فطرت تبعی 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه شصتم 🔶 بخش دوم 🔶 به نظر حضرت امام (ره) ، این فطرت در نهاد همه آدمیان موجود است ، چرا که می فرمایند: «آن دو فطرت که سِمَت فرعیّت و تابعیّت دارد فطرت تنفر از نقص و انزجار از شرّ و شقاوت است که این مخمّر بالعَرَضْ است. و به تبعِ آن فطرت عشق به کمال، تنفُّر از نقص نیز مطبوع و مُخمَّر در انسان است. این دو فطرت، که ذکر شد، فطرت مخموره غیر محجوبه است. » واقعا وقتی اصطلاحات امام را می خوانیم تعجب می کنیم که شخصی که در زمان انقلاب آنگونه ساده سخنرانی می‌کرد ، چنین جملاتی را به کار ببرد . امام (ره) با فطرت مخموره ی غیره محجوبه ، انقلاب کرد و برای ایشان اصل فطرت حفظ شده و حجاب هم پیدا نکرده است قرآن می فرماید: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها(شمس:۹و۱۰) «محققا هر کس جان خود را تزکیه کند رستگار می شود و هر کس آن را آلوده سازد، زیانکار خواهد شد» فطرت هر چه جلا پیدا کند و هرچه غبار از روی آن کنار رود ، برای آن تزکیه و رشد خواهد بود و هرچه غبار بگیرد و آلوده شود ، محجوب می شود. فطرت مراقبت می خواهد ، امام (ره) در ادامه ی بحث فطرت می فرمایند: «این دو فطرت، که ذکر شد، فطرت مخموره غیر محجوبه است که محکوم احکام طبیعت نشده و وجهه روحانیت و نورانیت آنها باقی است، و اگر فطرت متوجه به طبیعت شد و محکوم به احکام آن گردید و محجوب از روحانیت و عالم اصلی خود شد، مبدأ جمیع شرور و منشأ جمیع شقاوت و بدبختیها است.» یعنی همین فطرتی که پاک است اگر گرفتار طبیعت شد ، خودش می شود مبدأ همه گرفتاری‌ها و بدبختی ها و آلودگی! فطرت اصلی را اگر کسی بتواند نگه دارد ولیِّ خداست ، همه ما ولیِّ خدا به دنیا می آییم. جالب است بدانید همه ما با چشم برزخی به دنیا می آییم. چشم برزخی چیزی نیست که آن را کسب کنیم ، چشم برزخی را باید نگه داریم! در روایت آمده است که: كُلُّ مَولودٍ يُولَدُ على الفِطرَةِ ، و إنّما أبَواهُ يُهَوِّدانِهِ و يُنَصِّرانِهِ . «هر مولودى بر فطرت (توحيد) زاده مى شود و اين پدر و مادر او هستند كه وى را يهودى و نصرانى بار مى آورند» در روایت دیگری آمده است که شخصی از امام صادق(ع) پرسید : آقا چرا بچه گاهی بی دلیل می خندد و یا گاهی گریه می کند؟ حضرت فرمود: مَا مِنْ طِفْلٍ إِلَّا وَ هُوَ یَرَى الْإِمَامَ وَ یُنَاجِیهِ فَبُکَاؤُهُ لِغَیْبَةِ الْإِمَامِ عَنْهُ وَ ضَحِکُهُ إِذَا أَقْبَلَ عَلَیْهِ حَتَّى إِذَا أُطْلِقَ لِسَانُهُ أُغْلِقَ ذَلِکَ الْبَابُ عَنْهُ وَ ضُرِبَ عَلَى قَلْبِهِ بِالنِّسْیَان «هیچ طفلى نیست مگر آن‌که امام خود را دیده و با او مناجات می‌نماید، پس گریه‌اش به خاطر غایب شدن امام از او است و خنده‌اش زمانى است که امام به او رو می‌کند. و وقتى زبان طفل باز شد این باب بر رویش بسته شده و دیگر امام را ندیده و در دلش نسبت به آنچه قبلاً برایش اتّفاق افتاده فراموشى پیدا می‌شود». منظور این نیست که امام عصر(ع) آنجا حضور دارند که این بچه او را می بیند منظور به ارتباط ملکوتی و پیوند فطری است که برقرار است و تا وقتی که او در محضر امام است خوشحال است هر وقت جدا شد ناراحت میشود. بعضی ها این را حفظ می کنند. یکی از بزرگان فرموده بود یکی از ویژگی های آقای بهجت این بود که آن فطرتی که تحویل گرفته بود را سالم تحویل داد. ۹۵ سال آدم فطرتش لکه برندارد ، حرف کمی نیست!!! پس کودک عوالم و مسائل برزخی را می بیند تا وقتی که زبان باز کند. تا زبان باز شد چشم بسته می شود ، و کودک کم کم فراموش می کند چه چیزهای را دیده است. 🔔 @Aminikhaah_Media