eitaa logo
کانال شیخ امیر گرالی
277 دنبال‌کننده
637 عکس
355 ویدیو
43 فایل
◻️ کانال های دیگر بنده: @soalvajavab @mahezeyafat ◻️ آپارات : https://www.aparat.com/amirgarali
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شناخت عیب ، اولین مرحله خودسازی 🎙مرحوم فلسفی ( رضوان الله تعالی علیه) 📥 مجموعه فایلهای سخنرانی بارگذاری شده در این کانال از مرحوم فلسفی رضوان الله تعالی علیه (بروزرسانی شده ) ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
17.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با وجود ارادت به قرآن ، آشنایی کافی با معارف آن وجود ندارد. 🎙 آیت الله سید جعفر سیدان حفظه الله أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
📖 احادیث «زیارت امام رضا علیه السلام» | چهارشنبه ها 📝 ۳۸-باغی از باغ‌های بهشت... ✍ امام رضا علیه السلام میفرمایند: هَذِهِ الْبُقْعَةُ رَوْضَةٌ مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّةِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِکَةِ لَا یَزَالُ فَوْجٌ یَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَ فَوْجٌ یَصْعَدُ إِلَی أَنْ یُنْفَخَ فِی الصُّورِ این بارگاه، باغی از باغ‌های بهشت و محل رفت و آمد فرشتگان است که پیوسته گروهی از آسمان فرو می‌آید و گروهی دیگر بالا می‌رود تا آن زمان که در صور، دمیده شود. 📓 بحارالانوار ج ۹۹، ص ۴۴ حدیث۵۲ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج @soalvajavab @AmirGrali
جریان « تعطیلی روضه زنانه» منزل آیت الله « سید ابوالقاسم خویی » توسط ایشان و مبتلا شدن به «چشم درد» 🎙از زبان حجت الاسلام سید جواد گلپایگانی 📝 در کتاب جرعه ای از دریا ج ۲ ص۶۸۱ نیز از آیت الله شبیری زنجانی همین مطلب نقل شده است. أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
توجه به امام زمان علیه السلام ، نقطه مشترک توصیه های دو‌ مرجع تقلید ، به علماء و طلاب علوم دینی در آستانه ماه مبارک رمضان 📝 آیات عظام وحید خراسانی و شبیری زنجانی در آستانه ماه تبلیغ ، ماه مبارک رمضان ، توصیه و سفارش های به علماء و طلاب علوم دینی دارند که بخشی از آن ها تقدیم میشود. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ➖ آیت الله العظمی وحیدخراسانی چنین میفرمایند : مبلغین در ماه رمضان باید بدانند که به چه دعوت نمایند؟ «ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ» امام صادق علیه السلام میفرمایند : « طَاعَةُ اللَّهِ‏ وَ مَعْرِفَةُ الْإِمَامِ‏‌ » آن حکمتی که دعوت به سوی خدا با آن تحقق می‌یابد، آن حکمتی که به هرکس داده شود، خیر کثیر است، آن حکمت خود مبدیی و منتهایی دارد؛ مبدأ آن حکمت، «طاعة اللّٰه» است و منتهای آن حکمت «معرفةُ الامام» است. « تمام اساس تکوین و تشریع از یک نقطه شروع و به یک نقطه ختم می‌شود؛ مبدأ شروع، ذات قدوس حق متعال است و منتهای این خط، امام عصر حجة بن الحسن علیه السلام است. تمام همت شما مبلغین باید در اینجا خرج شود این کار شماست : دعوت به خدا و دعوت به ولیّ اعظم خدا ، کسی که وجود عالَم به او پا برجاست؛ در این ماه مبارک امام زمان را به مردم معرفی کنید! » ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ➖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی هم چنین می‌فرمایند : مبلغان دین هم باید این نکته را در نظر بگیرند که ببیند چه چیزی در هدایت مردم بیشتر تأثیر دارد. مسائل و مباحثی را که «بیّن‌الرُشد» است، مطرح کنیم نه مطالبی را که تأثیر آن در هدایت مردم واضح و روشن نیست. مطالبی که جای شبهه دارد یا در آن رضایت زید و عمرو نهفته است را نگوییم بلکه رضایت خداوند و حضرت ولی عصر (سلام الله علیه) را ملاک و معیار اعمال و سخنانمان قرار بدهیم. مباحث اخلاقی و احکام شرعی از موضوعاتی بوده که همواره مورد توجه بزرگان ما بوده است. أللَّھُـمَ بِحَقِّ مَوْلَانَا الْمَهْدِیِّ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
📖 احادیث «زیارت سیدالشهدا علیه السلام» | شبهای جمعه 📝۳۷-ما او را محبّ‌ خود مى‌دانيم... ✍ امام باقر علیه السلام فرمودند: مَنْ أَرَادَ أَنْ يَعْلَمَ أَنَّهُ مِنْ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ فَيَعْرِضُ حُبَّنَا عَلَى قَلْبِهِ فَإِنْ قَبِلَهُ فَهُوَ مُؤْمِنٌ وَ مَنْ كَانَ لَنَا مُحِبّاً فَلْيَرْغَبْ فِي زِيَارَةِ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَمَنْ كَانَ لِلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ زَوَّاراً عَرَفْنَاهُ بِالْحُبِّ لَنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ وَ كَانَ مِنْ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ وَ مَنْ لَمْ يَكُنْ لِلْحُسَيْنِ زَوَّاراً كَانَ نَاقِصَ اَلْإِيمَانِ كسى كه مى‌خواهد بداند آيا اهل بهشت هست يا نه، پس حبّ‌ و دوستى ما را بر دلش عرضه كند اگر دلش آن را پذيرفت پس او مؤمن است و كسى كه محبّ‌ و دوست‌دار ما است بايد در زيارت امام حسين عليه السّلام راغب باشد، بنا بر اين شخصى كه زائر امام حسين عليه السّلام باشد ما او را محبّ‌ خود مى‌دانيم و از اهل بهشت خواهد بود و كسى كه زوار حضرت ابا عبد اللّٰه الحسين عليه السّلام نباشد ناقص الايمان است. 📓کامل الزيارات صفحه ۱۹۴ حدیث۴ 🗓 شبهای جمعه ، منتظر باشید. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
شور و شعور حسینی | انتظار مهدوی 📝 در آیین افتتاحیه جشنواره بین المللی «أنا من حسین» که صبح روز یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ در حرم حضرت عبدالعظیم (علیه السلام) برگزار شد، پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی قرائت شد.که به شرح زیر است. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ بسم الله الرحمن الرحیم قال رسول الله (صلوات الله علیه و آله) حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَیْناً حُسَیْنٌ عشق به امام حسین (علیه السلام) جلوه‌ای از قدرت الهی است که دل همه حق طلبان و آزادی خواهان حقیقی را در کنار هم، گرد وجود سیدالشهداء (علیه السلام) جمع کرده است. این عشق محدود به شیعیان یا مسلمانان نمی‌شود بلکه هر کسی، که جویای حقیقت باشد و با او آشنا شود، دلداده اش می‌شود. زیبایی این عشق زمانی متجلی می‌شود که خداوند علاقه و حب حسین را در دل هر که دوستش دارد، قرار می‌دهد، چرا که امام صادق (علیه السلام) فرموده است: «مَنْ أَرَادَ الله بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ وَ حُبَّ زِیَارَتِهِ » و این مسیر شروع راه توحید و شناخت خداوند است همان طور در زیارت جامعه فرمود: «مَنْ أراد اللّهَ بَدَء بِكُم» اکنون که دل‌ها به آن وجود نازنین گره خورده، سزاوار است اندیشه عاشقان حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) با معارف حسینی و اهداف قیام آن حضرت آشنا شود و انسان‌ها برای ظهور فرزندش مهدی صاحب الزمان (ارواحنا فداه) آماده شوند و این شور و شعور حسینی به انتظار مهدوی منتهی گردد، إن شاءالله... والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته ناصر مکارم شیرازی أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
« آداب‌ نامه نجف » ● به روایتِ استاد سید محمدرضا سیستانی ( فرزند مرجع شیعه ، آیت الله سید علی سیستانی ) 📝 استاد سید محمدرضا سیستانی، در جمع شاگردان بر لزوم حفظ جایگاه و رویکردهای مهم حوزه علمیه نجف تأکید کرد و گفت: نکته مهمی وجود دارد که یادآوری آن را ضروری می دانم و آن این است که وزن علمی حوزه علمیه نجف اشرف امانتی است در دست همگان، از مراجع تا علما و از فضلا تا طلاب دینی در تمامی مقاطع [مسئولیت دارند] در این زمینه مواردی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد: ➖ نکته اول : هر کس در علوم حوزوی به ویژه فقه و اصول و حدیث و احکام شرعی در نزد اساتید ذی‌صلاح ، شایستگی لازم را داشته باشد، موظف است هر قدر که می‌تواند وقت خود را در این زمینه صرف کند حق ندارد آن را در زمینه‌های دیگر خرج کند، حتی اگر به خودی خود مفید باشد. مایه تاسف است که چندین نفر از افراد درخشانی که در حوزه علمیه به آینده‌ای موفق امیدوارند، تمایل دارند در مراکز و مؤسسات فرهنگی و تحقیقی مشغول به کار شوند یا به طور کامل به کار تبلیغ مشغول شوند یا به تحصیلات دانشگاهی بروند و … که مانع از ادامه مسیر علمی حوزوی آنها می‌شود. آری، کسی که صلاحیت کافی برای رسیدن به درجه عالی در علوم حوزوی را ندارد تا استاد ممتاز یا مؤلفی متبحر در آن شود،در صورت توانایی به کار گزارشی یا تحقیقی روی آورد. حوزه علمیه در آینده خود به شدت به فقهای بزرگ بعد از نسل موجود (خداوند عمرشان را طولانی گرداند) محتاج است و این نیاز را فقط کسانی می‌توانند برآورده کنند که دارای شایستگی کافی باشند و نهایت تلاش خود را برای نیل به درجات عالی علمی به کار گیرند. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ➖ نکته دوم ؛ باید نسبت به ادعای رسیدن به درجات عالی علمی به ویژه اجتهاد و فقه بسیار احتیاط کرد و بدون ارائه دلیل کافی برای آن از طریق شهادت افراد مجربی که متقابلاً از تقوا و دقت در شهادت برخوردارند نباید چنین ادعاهایی صورت گیرد، آثار علمی شخص از قبیل کتب استدلالی، مقالات علمی، دروس سطح بالا و مانند اینها محصول فکر و تلاش خود او باشد نه برگرفته از عقاید و نوشته‌های دیگران. مراقب باشید که تشخیص اجتهاد فردی را به خود نسپارید، زیرا نفس فریبکار است و غالباً معتقد است که صاحب آن دارای توانایی‌های ذهنی و علمی است که با خواسته‌ها و هوس‌های او سازگار است، اما با واقعیت مطابقت ندارد. به همین ترتیب، از طلابی که هنوز سطح دانش آن‌ها اثبات نشده است، برای تشخیص اجتهاد دیگران شهادت نخواهید. محقق نائینی (رضوان الله تعالی علیه) استاد فقها و مجتهدین در پاسخ فتاوا به خط شریف خود می‌نویسد: «پوشیده نیست که اگر غیر مجتهد ادعای اجتهاد کند، آن فسقی است که قابل مقایسه با سایر فسق‌ها نیست و ایجاب می‌کند که مرتکب در زمره پیروان غاصبین اول قرار گیرد. در فرض دیگر، فردی معتقد است که مجتهد است و معذوریت از خطا دارد، اما این اعتقاد را بر مبنای تصدیق و شهادت اشتباه دو عادل خبره مجتهد مطلق به دست آورده است و آن دو مجتهد مطلق به اشتباه اجتهاد او را تصدیق کرده‌اند و او نیز اقدام به عملی کند که از غیر مجتهد مجاز نیست. در این صورت کسی که دعوی اجتهاد کرده و کاری که جز از مجتهد برنیاید را انجام داده است، این موضوع لطمه‌ای به عدالت او وارد نمی‌کند، در غیر این صورت آن از بزرگترین فسق‌ها و از بزرگترین معصیت‌ها است و البته مقام نیابت عام امام زمان وصلى الله علیه وعلى آبائه الطاهرین را غصب کرده و در زمره پیروان اولین ظلم کننده‌هاست» بنابراین انسان در جلسات درس خود فریب حضور عده‌ای از طلبه‌ها هرچند تعدادشان زیاد باشد را نباید نخورد، حتی اگر در میان آنها افراد باهوشی وجود داشته باشند تا تصور کند که به درجه بالایی از علم رسیده است، به خصوص که دلایل حضور متنوع است و تنها به اعتقاد به شایستگی معلم محدود نمی‌شود. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ➖ نکته سوم ؛ نباید پیش از آن که از اهلیت و شایستگی فردی اطمینان حاصل کنیم، به تبلیغ جایگاه علمی او پرداخت، و به ذکر دو گونه بسنده مى کنم: • نمونه اول: اعطای عناوین عالی علمی مانند لقب «آیت الله» به همه کسانی که حلقه درس خارج دارند همانطور که در بسیاری از کانال‌های حوزوی در اینترنت مشاهده می‌شود [صحیح نیست]. این عنوان را فقط باید به فردی داد که از نظر اهل خبره یک مجتهد و فقیه مسلّم باشد که در زمان ما بسیار اندک است. بنابراین اطلاق چنین عنوانی به هر کسی صحیح نیست، هرچند او با فضیلت و محترم و متبحر باشد. خلاصه اینکه صرف داشتن حلقه درس خارج نمی‌تواند مجوزی برای مجتهد فقیه دانستن او و دادن لقب آیت‌الله به او نمی‌تواند باشد، به خصوص اینکه در نظام آموزشی و موروثی حوزه نجف اشرف، هیچ نهادی نیست که به کنترل برگزاری دروس خارج بپردازد و مع‌الاسف برخی از افراد نالایق اقدام به برگزاری این دروس می‌کنند، بدون اینکه هیچ مانعی مقابل آن‌ها باشد. ادامه دارد ...@AmirGrali
استاد بزرگوارم، پدرم (دامت برکاته) از استادش شیخ حسین حلی (رضوان الله علیه) برایم نقل می‌کرد که می‌فرمود: «از امتیازات حوزه علمیه نجف این است که هر فردی را در جایی که مناسب اوست قرار می‌دهد» و مقصودش این بود که شاید عده‌ای برای پیشرفت و تصرف در حوزه از جمله مرجعیت، تدریس و رهبری تلاش کنند، در حالیکه صلاحیت ندارند، حوزه به او اجازه نمی‌دهد بلکه او را به جایگاهش برمی‌گرداند، این در روزهایی بود که حوزه مملو از ده‌ها عالم کوشا بود، ما متأسفانه در روزگاری قرار گرفته‌ایم که بسیاری از افراد نالایق ادعاهای پوچ می‌کنند و برخی نیز فریب آنها را می‌خورند. • نمونه دوم: حضور در درس افراد فاقد صلاحیت، نوعی تبلیغ محسوب می‌شود و هیچ توجیه شرعی ندارد؛ همچنین یکی از بدترین و زشت‌ترین و زیانبارترین امور این است که حضور برای کسب منافع مادی اعم از مالی یا غیر آن باشد. حوزه علمیه در نجف اشرف در ایام شکوه خود، به شدت با این موضوع مقابله کرد و بخشنده و گیرنده را از اعتبار ساقط کرد و اکنون نیز باید چنین باشد. هدف از حضور در هر درسی فقط باید بهره مندی از آن باشد و هر که از درسی بهره‌ای نبرد (حتی به دلیل شخصی) در آن شرکت نکند. از بدی‌های خود و بدی‌های اعمالمان به خدا پناه می‌بریم و از خداوند متعال می‌خواهیم که ما را در خیر دنیا و آخرت توفیق دهد و صلی الله علی محمد و آل الطاهرین». أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
کتاب ناطق ... 📖 « أَحَادِیثٌ قُرْآنِیَّةٌ » | شنبه ها 📃 آیه مبارکه : ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ 📝 امام باقر (علیه السلام) در تفسیر آیه مبارکه « ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ » فرمودند : الْکِتَابُ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) لَا شَکَّ فِیهِ أَنَّهُ إِمَامُ هُدیً لِلْمُتَّقِینَ. منظور از کتاب، امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. هیچ شکّی [در این حقیقت] وجود ندارد که او پیشوای هدایتگری برای پرهیزکاران است. 📓بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۵۱ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ● @soalvajavab@AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
« درس اخلاق » 🎙 آیت الله مکارم شیرازی (دام‌ظله) 📌 جلسه بیست و نهم :۱۳۹۷/۱۲/۸ 🎧 شنیدن صوت جلسه بدون نیاز به دانلود 🎤 دروس اخلاق حضرت آیت الله مکارم شیرازی (دام‌ظله) به صورت هفتگی پس از نماز مغرب و عشا با حضور طلاب و خانواده‎های ایشان در مدرسه علمیه امام کاظم (علیه السلام) برگزار میشد. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ● @soalvajavab@AmirGrali
36.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حضرت سه مرتبه فرمودند : بخدا او را ديده ... ! 🎙مرحوم حاج شیخ محمد باقر علم الهدی رضوان الله تعالی علیه ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ سعيد بن يسار میگوید: دو پسر شاپور مردان متدين و پرهيز كار و پارسا بودند. كَانَ لَهُمَا فَضْلٌ وَ وَرَعٌ وَ إِخْبَاتٌ يكى از آنها كه خيال ميكنم زكريا بود مريض شد. من هنگام مرگ او ببالينش بودم،دست خود را گشوده و گفت: اِبْيَضَّتْ يَدِي يَا عَلِيُّ دستم سفيد شد يا على. بعد من خدمت حضرت صادق رسيدم محمّد بن مسلم نيز آنجا حضور داشت. خيال كردم اين جريان را محمّد بن مسلم براى امام نقل كرده من از جاى حركت كرده رفتم. ولى امام از پى من كسى را فرستاد بر گشتم. فَأَتْبَعَنِي بِرَسُولٍ فَرَجَعْتُ إِلَيْهِ فرمود: آن مرد موقع مرگ شنيدى چيزى بگويد؟ گفتم: آقا دست خود را گشوده گفت:دستم سفيد شد يا على حضرت صادق فرمود: رَآهُ وَ اَللَّهِ رَآهُ وَ اَللَّهِ رَآهُ وَ اَللَّهِ بخدا او را ديده بخدا او را ديده.بخدا او را ديده! (منظورشان على بن ابى طالب عليه السّلام بود) . 📓 الکافي ج ۳، ص ۱۳۰ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
30.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر در شرح همین یک جمله ، یک کتاب نوشته شود ، بازهم کم است... 🎙بیانات آیت الله شیخ حسین وحید خراسانی حفظه الله راجع تعبیر « قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ » از خطبه شعبانیه أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
📢 اطلاعیه 📝 شروع طرح « آیات مهدویت » فصل دوم از امروز ، در کانال « پرسش و پاسخ » @soalvajavab
نور ماه کجا و نور حبیبه خدا کجا ! 📝 امام رضا سلام‌الله‌علیه فرمودند: زمانی که هلال ماه رمضان طلوع می‌کرد، نور فاطمه سلام‌الله‌علیها بر آن غلبه کرده و مخفی می‌شد،پس چون آن حضرت غائب می شدند دو مرتبه نور هلال آشکار می‌گردید. كَانَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ إِذَا طَلَعَ هِلاَلُ شَهْرِ رَمَضَانَ يَغْلِبُ نُورُهَا اَلْهِلاَلَ وَ يَخْفَى فَإِذَا غَابَتْ عَنْهُ ظَهَرَ 📚 بحار الأنوار ج ۴۳، ص ۵۶ 📚 فضائل الأشهر الثلاثة، ص۹۹، سطر۱۳ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @AmirGrali
بهار رحمت 📝 سروده آيت الله لطف الله صافی گلپایگانی، بمناسبت حلول ماه مبارک رمضان ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ درآمد بار دیگر ماه یزدان به فرّ و شوکت و فیض فراوان صباح مکرمت گردید طالع منوّر شد جهان از طلعت آن بهار توبه و آمرزش آمد مه ایمان و عید حق پرستان نسیم مغفرت هر سو وزان است سحاب مرحمت باشد خروشان مه روزه است و هنگام عبادت خوشا حال نکوی روزه داران درآ در مکتب «صوموا تصحّوا» که در آن می شود امراض درمان هلا بر خود بنازید و ببالید که ایزد را در این ماهید مهمان الا ای معصیت کار گرفتار که از کردار خود هستی پشیمان چرا بیگانه ای از درگه دوست؟ چرا حال تو زار است و پریشان؟ بنه تاریکی جهل و ضلالت بیا در پرتو انوار قرآن مپو زین پس ره شرّ و شقاوت بیا اندر طریق خیر و احسان مشو نومید از عفو خداوند و گر هستی غریق بحر عصیان بیا در مکتب «توبوا الی الله» ز قرآن آیه «لاتقنطوا» خوان جهان را نور رحمت کرده روشن منوّر شد ز اشراقش دل و جان مبادا کفر این نعمت نمایید که نعمت، سلب می‎گردد ز کفران مبارک ماه و اوقات شریفی است به لهو و بیهُده ضایع مگردان غنیمت دان دعا و عرض حاجات نماز و روزه و نیکی به اخوان به خود آ ای گنه کار نگون حال رها کن رشته بیداد و طغیان بیا با خالق خود آشنا شو مرو زین بیش، اندر راه شیطان خدایا! از کرم بر من ببخشای به رویم باز کن ابواب عرفان ز ما بر احمد و آلش تحیّات فروزان تا بُوَد مهر درخشان أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
وزغ ابن وزغ ملعون ابن الملعون 🗓 در اين روز(یکم ماه رمضان) در سال ۶۵ ه’ مروان بن حكم در سن ۸۱ سالگى در دمشق به دركات جحيم شتافت، و مدت خلافت او ۹ ماه بود. مروان پسر حكم بن ابى العاص بود و به «وزغ بن وزغ» ملقب گرديده بود. حاکم در «مستدرک» از طریق عبدالرحمن بن عوف این روایت را نقل کرده که در مدینه براى هیچ کس کودکى متولّد نمى شد مگر اینکه پیش پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى آوردند و [حضرت براى او دعا مى فرمود] پس مروان بن حَکَم را نزد حضرت آوردند؛ حضرت فرمود: «هو الوزغ ابن الوزغ، الملعون ابن الملعون»؛ (او وزغ فرزند وزغ و ملعون فرزند ملعون است). مروان در عداوت با خدا و پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و اهل بيت عليهم السّلام خصوصاً أمير المؤمنين عليه السّلام از زمان عثمان تا آخر ايام خود بسيار كوشيد. بعد از آنكه عثمان او و پدرش حكم را از طائف بر خلاف امر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله به مدينه باز گردانيد، خمس افريقيه را به مروان داد و فدك را هم به او واگذار كرد و او را وزير و كاتب خود قرار داد. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
رمضان ، اسم پروردگار ... 📝 امام باقر علیه السلام میفرمایند: لاَ تَقُولُوا هَذَا رَمَضَانُ وَ لاَ ذَهَبَ رَمَضَانُ وَ لاَ جَاءَ رَمَضَانُ نگوئید این است رمضان، و نگوئید رمضان رفت و یا آمد فَإِنَّ رَمَضَانَ اِسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لاَ يَجِيءُ وَ لاَ يَذْهَبُ وَ إِنَّمَا يَجِيءُ وَ يَذْهَبُ اَلزَّائِلُ زیرا رمضان نامی از اسماء الله است که نمی‏رود و نمی‏آید که شی‏ء زائل و نابود شدنی می‏رود و می‏آید. وَ لَكِنْ قُولُوا شَهْرُ رَمَضَانَ ، فَالشَّهْرُ مُضَافٌ إِلَى اَلاِسْمِ وَ اَلاِسْمُ اِسْمُ اَللَّهِ عَزَّ ذِكْرُهُ وَ هُوَ اَلشَّهْرُ اَلَّذِي أَنْزَلَ فِيهِ اَلْقُرْآنَ جَعَلَهُ مَثَلاً وَعِيداً . بلکه بگوئید ماه رمضان، پس ماه را اضافه کنید در تلفظ به اسم، که اسم، اسم الله می‏باشد، و ماه رمضان ماهی است، که قرآن در او نازل شده است، و خداوند آن را مثل و عید قرار داده است. 📓تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۱۰، ص ۳۱۹ أللَّھُـمَ بِحَقِّ شَهْرِ رَمَضَانَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
به مناسبت ۳ ماه رمضان ؛ به قولی روز شهادت حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها 📝 ۲ روایت نورانی از آن حضرت درباره روزه تقدیم میشود. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ➖ قَالَتْ سَیِّدَتنَا وَ مَوْلَاتنَا فَاطِمَة الزَّهْرَاءُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِا ؛ ما یَصنَعُ الصّائِمُ بِصیامِهِ إذا لَم یَصُن لِسانَهُ وَ سَمعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوارِحَه؟ روزه دار با روزه اش چه می خواهد بکند،وقتی زبان و گوش و چشم و اعضایش را (از گناه) حفظ نکند؟ ● مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج ۷، ص ۳۶۶ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ➖ قَالَتْ سَیِّدَتنَا وَ مَوْلَاتنَا فَاطِمَة الزَّهْرَاءُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِا ؛ فَرَضَ اللّهُ الصِّیامَ تَثبیتاً للإخلاصِ خداوند روزه را برای استوارسازی اخلاص، واجب کرد. ● علل الشرائع : ص ۲۴۸ ح ۲ أللَّھُـمَ بِحَقِّ مَوْلَاتِنَا فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @AmirGrali
15.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روضه هر وقت بخوانند بوقت است ولی روضه‌های عطشت را رمضان باید خواند 🎞 روضه جانسوز مرحوم حاج اشرف کاشانی بعد از گذشت حدود ۲۶ سال | روضه عطش و غربت سیدالشهداء علیه‌السلام- محرم الحرام 1419 أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali