♦️به معجزه دل نبند
هیچ انسانی حق ندارد در کوشش و تلاشش، تنظیم معاشش، در تأمین زندگی و خواستههای فردی و اجتماعیاش، در انتظار فرجهای معجزه آسا باشد. این منطق اسلام نیست؛ تلاشها باید همواره براساس نظامهای مشخص تنظیم شود. نقشه تلاشهای فردی و اجتماعی باید بر پایه تمام عواملی که خدا آنها را در این جهان مؤثر قرار داده تنظیم شود. اگر یکی از آنها مورد غفلت قرار گیرد، تو خود مسئول شکست خود، خواهی بود. بنابراین، در عین پذیرش معجزات، هرقدر هم غیرعادی و خارق العاده باشد، زندگی فرد و جامعه باید براساس محاسبه و نظام عادی این جهان باشد.
📚در مکتب قران، ج1، ص 178
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️تزاحم انتخابگری انسان و مصالح جامعه (۱)
انسان اسلام نه زیر ضرباتِ تازیانۀ تبلیغاتِ شهوتبرانگیز انتخابگریاش را از دست میدهد (نظام اجتماعی اسلام نمیگذارد چنین ضرباتی بر روح او وارد شود تا انتخابگری از دستش گرفته شود)، نه زیر ضربات کشندۀ فقر و ناداری و ضربات مهلک اقتصادی، [چرا]که «كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً». او انسانی است در یک مدار جالب؛ انسانی است که آوای حقْ درست به گوشش میرسد [و] انسانی است که مناظر برانگیزندۀ فطرت حقجویی و حقپرستی در برابر دیدگانش فراوان بهوجود میآید. [او] انسانی است که در عین حال، راه فاسد شدن بهروی او صددرصد بسته نمیشود، بلکه میتواند فاسد شود، چون ارزش انسان در این است که بتواند فاسد شود ولی نشود. و الا اگر نتواند فاسد بشود، [این] چه هنری است؟! خوب، چه کنیم که اینطور شود؟ این روایت میگوید امر به معروف و نهی از منکر جامع میتواند این مسائل را با هم تغییر بدهد. میگوید جلو علنی شدن فسق و فساد را بگیر. میگوید همان راه فساد فردی که باز است باید بسته شود.
ادامه دارد...
📚 انسان از منظر قرآن، ص۱۴۹
#اندیشه_بهشتی_دفتر_اول
#انسان_از_منظر_قرآن
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
باعرض سلام و وقت بخیر
ان شاءالله طاعات و عبادات شما دوستان و همراهان اندیشه بهشتی مورد قبول خدای سبحان قرار گرفته باشد.
باعنایت به اینکه یکی از اقدامات ضروری در پیشرفت هر مجموعهای، بررسی نواقص و کاستیهای آن است و بیشک بهترین قضاوت از جانب مخاطبان شکل میگیرد، از همهی شما عزیزان خواهشمندیم حتیالمقدور با پاسخگویی به سوالات ما، اندیشه بهشتی را در رشد و بهبود آن کمک سازید.
آن چه در لینک زیر آمده سوالات ماست و پاسخ به یکی از آنها متوقف بر دیگری نیست. لذا میتوانید هر مقدار را که در حوصلهی شما بود پاسخ دهید🌱
لینک نظر سنجی:
https://survey.porsline.ir/s/Fz3ulbYi
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️تزاحم انتخابگری انسان و مصالح جامعه (۲)
اگر خواستی زمینه را برای انتشار و علنی شدن و تجاهر به فسق و فجور باز بگذاری، عملاً آمدهای عامۀ مردم و تودهها را در معرض یک فشار سنگین قرار دادهای که چهبسا راه انتخاب را بهروی آنها ببندد. مگر یک جوان معمولی تا چه حد میتواند در برابر عوامل گمراهکنندۀ جنسی، اجتماعی و اقتصادی مقاومت کند؟ در جامعهای که انسانها را بهجرم حقگویی و حقپویی از هستی ساقط کنند، در چنین جامعهای، امکان سالم رشد استعدادهای حقجویی و حقپرستی بالا میرود یا پایین میآید؟ برای زبدهها ممکن است بالا برود، چون زبدهها هرچه آبدیدهتر شوند، پرارجتر میشوند. ولی برای تودهها چطور؟ [آیا] برای تودهها عامل لغزش نیست؟ «أَضَرَّتْ بِالْعَامَّةِ» . اینجا خطری است بر سر راه تودهها، بر سر راه عموم. آنها در معرض لغزش قرار میگیرند. برای اینکه نوع مردم، در معرض تازیانههای انتخابگری [و] بر جادۀ ستم، فساد، تباهی، هوس و شهوت قرار نگیرند، باید محیط علنی اجتماع از اینگونه انحرافها پاک باشد. نظام اجتماعی اسلامْ محیط را برای رشد فضیلتها پاک میکند، اما راه فاسد شدن را بهطور صددرصد بر روی فرد نمیبندد؛ این است آن فرمول اجتماعی اسلام.
ادامه دارد...
📚 انسان از منظر قرآن، ص۱۵۰
#اندیشه_بهشتی_دفتر_اول
#انسان_از_منظر_قرآن
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️"مراسم قرآن به سر توسط شهید آیت الله بهشتی"
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
17.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ تصویری
🎙شهید آیتالله دکتر بهشتی
🔸 رهایی از سلطه طبیعت 🔸
#ماه_رمضان
#اندیشه_بهشتی
🌙 @AndisheBeheshti
♦️شب دعا
در اسلام دعا کردن نه تنها با تلاش و کوشش در راه همان مطلبی که دعا میکنیم، بلکه با تلاش و کوشش برای انجام همه وظایف الهی همراه است. ما که در شبهای قدر قرآن به دست یا به سر میگیریم و بعد از نام خدا، اسما مقدسه پیغمبر و اهل بیتش را بر زبان میآوریم و به این ترتیب روی و دل به سوی خدا میکنیم، معنایش این است که ما با تسلیم در عمل به قرآن و اطاعت از پیغمبر و خاندان او، به سوی خدا میرویم، از او مدد میخواهیم، هدایت میطلبیم و او را سپاس میگذاریم و اگر قدر و لیاقتش را داشته باشیم دلمان را با خدا مأنوس میکنیم...من از پیش کشیدن قرآن کریم و پیغمبر و خاندان پیغمبر در شبهای قدر و شبهای احیا اینطور میفهمم که ما میخواهیم با قرآن و با معلمان قرآن تجدید عهد کنیم و تصمیم بگیریم، به قرآن و به معلمان قرآن، یعنی پیغمبر و خاندانش نزدیکتر شویم و بهتر بفهمیم ایشان چه گفتهاند و بهتر عمل کنیم.
📚شب قدر، ص ۳۷ و ۳۸
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
سه گونه اسلام .pdf
197.7K
🔻 سه گونه اسلام
✍️ نویسنده: محمدمهدی رفیعی
🗞️ اندیشه بهشتی، شماره سوم، فروردین ماه ۱۴۰۲
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️همای رحمت
شخصيت بارز على(ع) از جمله شخصيتهاى اسـتثنايى تاريخى است كه اگر بگوييم از وصف بینياز اسـت، مبالغه نكردهايم. درباره كمتر شخصيت بزرگ عالم بشريت به اندازه على(ع) كتاب نوشته شده است؛ نه تنها كتابهايى كه شيعه و دانشمندان شيعى نوشـتهاند، [بلکه] دیگران نیز درباره او کتابها و مطالبی نوشتهاند...على در سيماى تاريخ بـهصورتى جلوه كرده است كه هر كس عاشق انسانيت و صفاى ملكوتى یک انسانِ درست بار آمده باشد و هر كس شيفته ديدن و مشاهده كردن یک انسانِ درخشنده و یک روح تابناک باشد، نخستين آينهاى را كه در آن میتواند چنين سيمايى را بيابد و ببيند، در نام على جستوجو مىکند.
📚شب قدر، ص ۴۰
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
11.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️روز قدس تجدید پیمان ماست
#روز_قدس #قدس_اشغالی #قدس
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️تزاحم انتخابگری انسان و مصالح جامعه (۳)
ما در زمانی زندگی میکنیم که عدهای یکبعدی به مطلب نگاه میکنند و میگویند ای آقا! مردم را آزاد بگذارید؛ آزادی، آزادی، آزادی! پدران ما یا پدربزرگها در دورهای در این آب و خاک زندگی میکردند که از آن طرف غلتیده بودند. اگر کسی خبر میشد که در خانۀ فلانکس، یک تنبک درست کردند و میزنند، از دیوار بالا میرفت تا آن را بگیرد و پاره کند و به این ترتیب، نهی از منکر کند. آن از آنسو غلتیده بود؛ نه به این حدیث توجه کرده بود و نه امروز به این حدیث توجه میشود. آن روز از این حدیث غفلت کرده بود که ای کسیکه بهعنوان حمایت از سنت رسول خدا (ص) از دیوار مردم بالا میروی برای اینکه ببینی اگر تنبک میزنند، آن را بگیری و پاره کنی، «إِنَ الْمَعْصِيَةَ إِذَا عَمِلَ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تَضُرَّ إِلَّا عَامِلَهَا». و امروز که از هر کوی و گذری میگذری، آواهای فساد بر گوش پیر و جوان [و] زن و مرد زمزمه میکنی و آنها را بهسوی تباهی میخوانی، به تو باید گفت: «وَ إِذَا عَمِلَ بِهَا عَلَانِيَةً وَ لَمْ يُغَيَّرْ عَلَيْهِ أَضَرَّتْ بِالْعَامَّةِ». چرا؟ «وَ ذَلِكَ أَنَّهُ يُذِلُّ بِعَمَلِهِ دِينَ اللَّهِ». حریم حرام و حلال باید در جامعه محفوظ باشد. حریم حق و باطل باید در جامعه محترم بماند.
📚انسان از منظر قرآن، ص ۱۵۱
#اندیشه_بهشتی_دفتر_اول
#انسان_از_منظر_قرآن
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️ارتش جدا از جامعه نیست
برادران ارتشی ما روزبهروز بیشتر به این حقیقت پی میبرند که پیوند اسلامی و انسانی میان ارتش و روحانیت و مردم و همه قشرها، از ضرورتهای اساسی حیات و جامعه ماست. ارتش جدا از جامعه ما نیست؛ آیا ارتش بدون ملت قهرمان و ایثارگر میتواند موجود بماند؟ ارتش در رابطه با این ملت میتواند ارزش وجودی خود را نشان بدهد و باز بیابد. ملت ما با پیوند عمیق و ریشه داری که با اسلام و علمای اسلام دارد، تنها پشتوانه صحیح رزمندگان این ملت میتواند باشد...یک پاسدار و ارتشی با ایمان و یک خلبان با ایمان، از هر گروه که باشد، در میدان خون و شهادت، ایمانش را به دوست و دشمن نشان میدهد؛ و چهرهای است مورد علاقه علمای اسلام و روحانیت.
📚سخنرانیها و مصاحبههای آیت الله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج3، ص105
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻