جَعَلَهُمَا یَجْرِیَانِ فِی الْفَلَکِ وَ الْفَلَکُ بَحْرٌ فِیمَا بَیْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ مُسْتَطِیلٌ فِی السَّمَاءِ
امام علی (علیه السلام):
آن دو (خورشید و ماه ) را چنان قرار داد که جریان می یابند در فلک ؛ و فلک دریایی است در آنچه که بین آسمان و زمین می باشد و فراگیر است در آسمان
بحارالانوار جلد ۵۴
@Andisheye_sama
تعدادی از فیزیک دانها برای مطالعه رفتار سیاه چاله ها و اندرکنش آن با نور و امواج؛ رفتار گردابه آب در استخر را مطالعه می کنند.
بنظر می رسد ایده فضا زمان سیال بتواند مشکلات فیزیک در حوزه های نسبیت و کوانتوم را حل کند.
ایده ای که ریشه آن در خطبه های امیرالمومنین در حدود ۱۰۰۰ سال پیش آورده شده است و ما مسلمانان از آن غافل بوده ایم.
نه خدا توانمش خواند...نه بشر توانمش گفت
متحیرم چه نامم...شه ملک لا فتی را
@Andisheye_sama
دَحْوُ الْأرْض به معنای گستراندن زمین، روز بیرون آمدن زمین از زیر آب است. برخی آن را به گسترش دادن خشکیهای زمین و بعضی به حرکت زمین معنا کردهاند. بنابر منابع روایی، گسترده شدن زمین در روز ۲۵ ذیالقعده بودهاست. همچنین براساس منابع حدیثی و تاریخی، نخستین جایی از زمین که از آب سر برآورد، مکه یا کعبه بود.
در تصویر بالا مراحل شکل گیری آسمان و زمین بر اساس نکات اشاره شده در حکمت اسلامی نشان داده شده است.
برگرفته از مقاله نگرشی نو به #سماء_دخانی
تبیین شده در گروه تحقیقاتی سماء
@Andisheye_sama
نگرشی نو به سما دخانی.pdf
3.84M
بسم الله الرحمن الرحیم
مقاله نگرشی نو به #سماء_دخانی به عنوان ساختار اطلاعاتی ارض
✅ تبیین شده در گروه تحقیقاتی سماء
✅ ارائه شده در پنجمین همایش ملی اعجاز قرآن کریم دانشگاه شهید بهشتی تهران
نگارندگان:
حسین نیاسری دکتری مکانیک دانشگاه تربیت مدرس
دکتر علی آیت الله رفسنجانی دکتری فیزیک بنیادی دانشگاه شریف
@Andisheye_sama
پیشینیان باور داشتند كه جسمِ نخستین، چیزی جز خاك،آتش، هوا و آب است و آن را اثیر (اتر) نامیدند.
به عقیدۀ ارسطو، ارواح و ستارگان از همین «جوهر یا عنصر پنجم» یعنی اثیرند.
در فلسفۀ ارسطویی، جهان به دو بخش فروقمری (زیر فلك قمر) و فراقمری (فراز فلك قمر) تقسیم شده است. جهان فراقمری همواره در حرکت، بسیط، ازلی و ابدی است و مادۀ آن، با آن حركت تناسب دارد. این ماده را اثیر یا عنصر پنجم، در برابر عناصر چهارگانۀ عالم سفلی یا فروقمری نامیدهاند.
ابن سینا اجسام عالم را به دو گونۀ اثیری و عنصری تقسیم كرده است، و مینویسد: جسم اثیری آن است كه فقط یك صورت میپذیرد و ضد ندارد و حدوث آن بر سبیل ابداع است، نه تكوین از شیء دیگر؛ و همچنانكه كه عناصر چهارگانه، اركان عالم عناصرند، افلاک و كواكب نیز اركان عالم اثیرند.
@Andisheye_sama
نیکلا تسلا:
همه مواد از یک ماده اولیه به نام اتر نورانی ساخته شده اند.
اثیر بر گرفته از واژه «اِثر» یا «اِتر» یونانی، به معنای کره آتش بالاتر از کره هوا، فلک الدنیا و فلک الافلاک است؛ و به معنای ماده سیال، رقیق و بیوزن، قابل قبض و بسط، که فضا را پر کرده و در همه ٔ اجسام نافذ است، نیز به کار میرود.
فرهنگ نامه دهخدا
همچنین اثیر به صورت مجاز به معنای روح، روان و آسمان؛ و اثیری به معنای روحی، روانی و آسمانی به کار رفته است.
فرهنگ عمید
@Andisheye_sama
7.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥این پیرمرد با آیت الله بهلول طی الارض کرده . ببینید
کانال معرفتی #بسمت_خدا🌙
https://eitaa.com/joinchat/3463250005Ca6b1a984ed
بر اساس مکانیک کوانتومی، خلاء اصلا خالی نیست. در واقع خلاء با ذرات و انرژی کوانتومی پر شده است که در برای لحظهای زودگذر، در داخل و خارج از هستی چشمک میزنند- سیگنالهای عجیبی که نواسانات کوانتومی نامیده میشود
تصورتان از هیچ چیست؟ هیچ یا خلاء که در فیزیک به آن خلاء کلاسیک نیوتنی گفته میشود. در این خلاء مطلقا چیزی وجود ندارد و هیچ به معنای واقعی همین خلاء کلاسیک نیوتنی است. اما مکانیک کوانتوم همه چیز را تغییر داده است. درخلاء کوانتومی محتوای انرژی صفر است، اما این به این معنی نیست که در این خلاء چیزی وجود ندارد. بلکه این خلاء پر از ذرات با انرژی مثبت و منفی است که برآیند انرژی آنها صفر میشود.
@Andisheye_sama
بسم الله الرحمن الرحیم
مهمترین تفاوت نگاه حکمی اسلامی به طبیعت در مقابل نگاه غربی؛ اعتقاد به سماء به عنوان ساختار اداره کننده زمین می باشد.
سماء به عنوان فضایی است که هم از نظر مرتبه هم از نظر مکانی بالا سر ارض قرار دارد و حیات روی زمین شامل بوجود آمدن نیروهای داخل طبیعت و موجودات زنده به آن وابسته بوده و هر لحظه توسط خداوند متعال و اسباب آن کنترل می گردد.
ارض و سماء طبق آموزه های قرآنی با چهار مکانیزم ینزل یعرج یلج یخرج در ارتباط هستند.
برای آشنایی بیشتر با این نگاه به مقاله #سماء_دخانی به عنوان ساختار کنترل کننده ارض مراجعه کنید که در پست های بالا بارگذاری شده است.
@Andisheye_sama
امام سجّاد (علیه السلام) دربارهی توحید، پرسش شد، فرمود: خدای عزّوجلّ میدانست که در آخرالزّمان مردمی محقّق و موشکاف به دنیا میآیند، از این رو سوره: قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ و آیات سورهی حدید را که آخرش وَ هُوَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ است نازل فرمود، پس هرکه برای خداشناسی غیر از این جوید، هلاک است.
@Andisheye_sama