🔹شصتوهفتمین نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی: دوفضاییشدن جهان
💠 متاورس، واقعیت پیچیده در مجاز:
روایت روانشناسی از متاورس در زندگی انسانهای مدرن
🎙سخنران: دکتر منیژه فیروزی
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
📆زمان: دوشنبه، ۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۲-۱۰:۳۰
🏫مکان حضوری: تالار ایران، دانشکده مطالعات جهان
📌حضور مجازی در زوم:
https://us06web.zoom.us/j/89075574019?pwd=E4WrdMlZapW4kDq0RgllNrBKLOYXoD.1
meeting ID: 89075574019
Passcode: 963708
🔖به حاضران در نشست گواهی اعطا میشود.
@Andishnaak
🔸 یک.
عده زیادی انقلابی در حال نقد یا مخالفت با اجرای گشت ارشاد با منطق «اولویت»اند.
آیا توجه داریم، با این کار، چه پیامی به مخاطبان خود میفرستیم؟
اینکه ما انقلابیها به چیزهایی در کشور ضریب میدهیم که اولویت پیشرفت ما نیست.
@Andishnaak/ اندیشناک
🔸 دو.
منطق اولویت، اگر درست تقریر شود، میگوید:
مناقشه حجاب به شکل امروزی، مسئله اولویتداری برای ما نیست. مسئله به معنای حقیقی، اینهاست:
اداره امور،
علم،
ساخت درونی قدرت،
اقتصاد قوی،
بازآرایی فرهنگی،
مبارزه با فساد،
آموزش و پرورش
و...
@Andishnaak/ محمدی نیا
🔸 سه.
حجاب، قانون و حکم مشخص دارد.
اجرای قانون هم فرایند مشخص دارد.
این پدیده به علل، ابعاد و اجزای متعددی مربوط است. نقدهایی نیز به اجرای قانون مطرح شده.
اما برایند کلی از کنش انقلابیهای طرفدار منطق اولویت در فجازی را بررسی کنیم:
چقدر محتوای ایجابی و راهگشا برای آن اولویتهای اساسی تولید کرده و چقدر ضریب به حجاب میدهند؟
@Andishnaak/ محمدی نیا
اسرائیل هم ضدحمله کرد (الکی مثلاً)، اما هنوز فروردین تموم نشده 🤪
@Andishnaak
🔸 عمليات وعده صادق، رؤیای خاورمیانه جدید و نیز پیمان صلح قرن را «در زبالهدان تاریخ انداخت (نماینده کویت)» و ۲۶ فروردین، سرفصل جدیدی است که میتواند آغاز منظومه کشورهای غرب آسیا به روایتی جدید باشد.
خاورمیانه جدید، به مرکزیت اسرائيل، مشخصاتی داشته. از جمله، اسرائیل در منطقه نقشی را به عهده بگیرد که آمریکا در جهان ایفا میکند:
۱- اسرائیل رهبر سیاسی، نظامی و امنیتیِ منطقه.
۲- اسرائیل مركز صنعتی، فنی و دانشگاهیِ منطقه.
۳- مسئولیت نظم نوین منطقه با اسرائیل .
@Andishnaak/ اندیشناک
راجع به این مطلب در کانال👆
🔸 رویایی خاورمیانه جدید را بازیهای رایانهای، فیلمها و سریالهای خارجی برای ما روایت کردهاند. در مقیاسی بسیار ضعیف، ما نیز رویای ایرانیِ خاورمیانه جدید را در انیمیشن و ادبیات داستانی روایت کردهایم.
آنچه بر عهده ماست: روایت خاورمیانه جدید، از دید «صهیونیسم بینالملل» است. «ما» باید رویای «آنها» را نیز روایت کنیم؛ اینکه نظم نوین منطقه را چگونه میبینند.
@Andishnaak/ محمدینیا
چهار.
🔸به نظر میرسد، بحران ما چیزهایی در تراز آن شش، هفت مورد (این مطلب) است. بحران (crisis) به معنای فلسفی، از استعارهای در پزشکیِ بقراطی وام گرفته و یعنی:
لحظهای که اگر برای بیمار «تصمیم» گرفته نشود، جان خواهد سپرد.
@Andishnaak/ محمدینیا
پنج.
🔸 رسالت فکر فلسفی و اجتماعی ما اندیشیدن به بحرانهاست و تبدیل آنها به صورت مسئلههایی برای چارهجویی.
رسالت رسانهی اندیشه و انقلابیگری ما نیز، تقویت این خط فکری است، نه جدلیتر کردن فضا.
@Andishnaak/ محمدینیا
جلسه سوم توسعه فاوا.mp3
29.29M
🔶 صوت #درسگفتار «مبانی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات»
🔸 جلسه چهارم (توی صوت میگم سوم😅)
🔹ارائهکننده: محمد #محمدینیا
🔹حاضران: نخستین دوره سطح سه «مطالعات فضای مجازی» در حوزه علمیه
🔹 سطح مطالب: مقدماتی
🔹 قرائت کتاب «ترقی و توسعه»
🗓 30 بهمن 1402
⏰ دوشنبهها 18-20
جلسه دوم
جلسه سوم
@Andishnaak /اندیشناک /محمدینیا
🔸 آفریقا، نظم نوین و کاهش قدرتِ آمریکا در منطقه
🔹 هدف از یادداشت حاضر تأکید بر اولویت نگاهِ جامعِ ایران به فرصتهای قاره آفریقا در این رویارویی است و ادعا میکند که جهتگیری و نتایج عملِ ایران در خصوص آفریقا، موقعیت او را در نظم جدید جهان تعیین میکند.
ادامه در اینجا iict.ac.ir/nazmnovin
یا در این روزنامه، صفحه 3
#نظم_نوین
@Andishnaak/ محمدینیا
🔸 از خلال زندگینامه Gideon Gartner و راهاندازی شرکت تجاری در حوزه تحلیل اطلاعات بازارِ فناوری، یعنی Gartner Group، برخی از ابعاد «اقتصاد سیاسی اطلاعات» برام روشن شد. اکنون با اطمینان بیشتری میگویم اینکه ما چگونه پدیده (در ما نحن فیه، پدیدهی سایبر) را درک کنیم، بسیار به درک ما از اقتصاد سیاسی آن پدیده وابسته است.
#گارتنر
@Andishnaak/ محمدینیا
🔸 رئسای دو دانشگاه خوب کشور (فردوسی مشهد و خواجه نصیر) اساتید و دانشجویان اخراجی یا بازداشتی آمریکا (در جنبش اعتراض به اشغال و جنایت غزه) را به پذیرش در دانشگاه خود فراخواندهاند. ایران اینجا در «دیپلماسی عمومی» خیلی قشنگ عمل کرده. این اقدام در تکمیل «عملیات روانی» علیه «لابی صهیونیستی» در نظام دانشگاهی آمریکا انجام شده و از نمونههای کمتعدادِ اقدام ایجابی و تهاجمی ماست. غالبا انفعالی و سلبی عمل میکنیم.
کاش این عملیات روانی را آغازی بر تأمین زیرساخت پذیرش دانشجویان معترض به نظام سلطه از سراسر جهان میدیدیم. شعار هم کار میکند، اما اگر جدی شد، شعار کفایت نمیکند. الان آرزوست. اما میتوانیم به این سمت حرکت کنیم.
@Andishnaak/ محمدینیا
جلسه چهارم توسعه فاوا.mp3
25.27M
🔶 صوت #درسگفتار «مبانی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات»
🔸 جلسه پنجم
🔹ارائهکننده: محمد #محمدینیا
🔹حاضران: نخستین دوره سطح سه «مطالعات فضای مجازی» در حوزه علمیه
🔹 سطح مطالب: مقدماتی
🔹 قرائت دو مقاله «شاکله ارزشی توسعه» دانلود و «توسعه انسانی» (فایلِ پیوست)
🗓 27 فروردین 1403
⏰ دوشنبهها 18-20
جلسه دوم
جلسه سوم
جلسه چهارم
@Andishnaak /اندیشناک /محمدینیا
جستار 44- توسعۀ انسانی - نویسنده دس گاسپر.pdf
932.8K
پیوست جلسه پنجم و ششم #درسگفتار
مقاله «توسعه انسانی» بهقلم گاسپر
💥 مدرسه در جهان بیرویا
🖇 آسیبشناسی آموزش و پرورش ناظر به امید تحصیلی و آموزشی
👤 با حضور:
✔️سید مجید حسینی
✔️مرتضی نظری
✔️کاوه فرهادی
✔️ابراهیم عباسپور
✔️مصطفی مداح نظری
✔️محمدرضا هدایتی
فقط حضوری
⏰ چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت، ساعت ۱۵
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر(عج) و برادران مظفر، پلاک ۹۰۷، خانه اندیشهورزان
علاقمندان میتوانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @reza_Ojaghi ثبتنام نمایند (ظرفیت محدود)
فکرت وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
@Andishnaak /اندیشناک
💠 مقایسه جامعه شبکهای و جامعه تودهای، از نظر کاستلز
@Andishnaak /اندیشناک
💠 حال عجیب معلمی
درخت ها خاصیتهای عجیب و غریبی دارند. مثلا با چوب شاخههای نازکشان میتوان مسائل مشکل و پیچیده را به دیگران آموزش داد یا آنها را به وسیلهی این چوبها در رشد اخلاقی و انضباطی و درسی و غیره کمک کرد. گاهی هم از همین شاخههای نازک میتوان برای صاف کردن 2ریالیهای کج استفاده کرد. چوب بعضی از درخت ها البته نسبت به درختهای دیگر برای چنین کاری مناسبتر است. مثل درخت گیلاس.
یک درختی هم هست که اسمش درخت روزگار است و چوب آن به چوب روزگار معروف است. این چوب قادر است مشکل ترین و پیچیده ترین مسائل و حقایق زندگی را به صورت مادام العمر به آدم بفهماند؛ طوری که آلزایمر هم نتواند باعث فراموشی آن مطلب شود.
هر گاه برای آموختن یا آموزش دیدن، همهی چوبها را امتحان کردید یا با همهی چوبها امتحان شدید و بیفایده بود، ناامید نشوید و منتظر چوب روزگار باشید.
بله.... .
✍🏼 تلک الایام
پ. ن
1. دست معلمام رو از راه دور میبوسم. اون چند نفر سفرکرده هم غرق رحمت الهی باشن. روزشون مبارک.
2. عکس بالا، آخرین روز با یکی از کلاسا، خرداد 1402 در قمه.
3. لحظهای که در عکس مشاهده میکنید، از آرامترین ثانیههای حضور این طفلمعصومها تو مدرسهست 😑 کلی زمان برد تا این لحظه رو ثبت کنیم 🤪
@Andishnaak /اندیشناک/ محمدینیا
🔸هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مساله غزه
🔰 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری مراکز فرهنگیِ بین المللی برگزار می کند:
🎙 با حضور:
➖ آیت الله علی اکبر رشاد
رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
➖ دکتر محمدمهدی ایمانی پور
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
➖ حاخام یونس حمامی
رهبر دینی کلیمیان ایران
➖ سیبوه سرکیسیان
خلیفه و اسقف اعظم مسیحیان ارامنه
➖ وانیا سرگیز
خوری اسقف کلیسای آشوری کلدانی کاتولیک
➖ دکتر فرحان چحیلی
نماینده و سخنگوی جامعه روحانیت صابئین مندایی ایران
➖ یوبالیت آلدو
کشیش کلیسای شرق آشوری
➖ دکتر افشین نمیرانیان
رئیس انجمن زرتشتیان تهران
➖ دکتر پدرام سروش پور
عضو انجمن موبدان ایران
📅 سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
🕰 ساعت ۰۹:۳۰ تا ۱۲
🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
@Andishnaak /اندیشناک
🔰 ابعاد فرهنگی و اجتماعی عملیات وعده صادق و اعتراضات دانشگاهی ایالات متحده
🎙 با حضور:
➖ پروفسور جمیل ابراهیم اسکندر (از کشور برزیل)
➖ دکتر ابراهیم متقی
➖ دکتر محمدرضا اخضریان کاشانی
➖ حمید غلامزاده
➖ دکتر مسعود_اسماعیلی
➖ دکتر محمدرضا_سنگری
➖ دکتر مهدی_مظفری_نیا
➖ دکتر مهدی_جمشیدی
➖ دکتر محمد_محمدی_نیا
📅 یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
🕰 بخش اول(ساعت ۱۰-12) / بخش دوم(ساعت ۱۴-16)
🏢 قم و تهران، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی: skyroom.online/ch/iict/farhang
@Andishnaak /اندیشناک
#زوال_وب_قدیمی
جمله پایانی این بند، از جمله مسئلههایی است که در سایبرپژوهی باید عمیقا درباره آن فکر کنیم و بنویسیم:
✍🏼 چارلی وارزل، روزنامهنگار حوزۀ فناوری و رسانه:
گستردگی اینترنت سرگیجهآور شده. برخی از همکارانم در این خصوص که چقدر اینترنت «لامکان» و بیدوام شده است مطالبی نوشتهاند، تا آنجا که گویی اینترنت در حال «تبخیر» شدن است. شاید دلیل این امر، همانطور که همکارم، یان بوگوست، گفته است، این باشد که «عمر رسانههای اجتماعی رو به پایان است» و جایگزین مشخصی هم برای آنها وجود ندارد. یا شاید هوش مصنوعی با انبوهی از اطلاعاتِ ترکیبیِ برگرفته از الگوریتمها تدریجاً فضای اینترنت را در بر میگیرد و وب قدیمی را از بین میبرد. در پس همۀ این نظریهها یک انگارهٔ کلی وجود دارد:
🔸 درک اینکه در دنیای برخط چه اتفاقاتی در حال وقوع است، از همیشه سختتر شده است.
برای دو یادداشت دیگر از یان بوگست، بنگرید به:
اینجا: فرهنگ الگوریتمی یا کلیسای جامع محاسبه
و اینجا: مردم قرار نیست اینقدر حرف بزنند
@Andishnaak /اندیشناک/ محمدینیا
🗒 سلسله کارگاههای کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش
_ ارائه دهندگان:
دکتر میرعرب
و حجتالاسلام مجیدی نظامی
_ زمان: 18 و 25 اردیبهشت 1403
ساعت: 10 الی 12
_ مکان: قم، پردیسان، انتهای خیابان دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی
_ لینک ورود به جلسه: dte.bz/SSHIB
@Andishnaak /اندیشناک
🔸 در پلتفرمهای جدید که سطح فناوری بالایی دارند ردیابی و رصد منشأ و راستیآزمایی ترندها مسئلهای بسیار دشوار است.
✍🏼 چارلی وارزل
@Andishnaak /اندیشناک/ محمدینیا
شواهدی بر پست اخیر:
🔸 The platform’s annual report on the most viral videos and trends shows us once again how siloed the app’s content is. What does it mean to be ‘TikTok viral’?
https://www.theverge.com/2023/12/6/23989124/tiktoks-biggest-hits-2023-viral-videos-trends-recommendation-algorithm
پ. ن:
1. واژه وایرال (viral) و ویروس از یک ریشه اند.
2. اکنون بیش از قبل «نمیدانیم» ویروسها در فضای سایبر چگونه به میلیونها کاربر سرایت میکنند.
@Andishnaak /اندیشناک/ محمدینیا