🔸 سوال فلسفی از ترور هنیه
سوالهای فلسفی در این وقایع، چندان طرفدار ندارند، اما یکی از سوالهای فلسفی این است که «چرا انتخاب جنگ (یا گسترش دامنه تنش) برای دو طرف منازعه، اینقدر آسان شده است؟»
معادله از سال 1402 (طوفان الاقصی) به بعد، چنین به نظر میرسد: پاسخ کوبندهتر بده تا وضعیت به تعادل برسد.
بزرگترین تنشهای قبلی (اوکراین/روسیه یا تایوان/چین یا حتی انتفاضه فلسطین قبل عملیات اقصی) چنین نیستند. چرا اکنون انتخاب جنگ آسان شده؟ و این انتخاب بهسرعت به سوی ما میآید؟
@Andishnaak /اندیشناک /محمدینیا
🔸 روایت اولِ ترور
حرف رایج در ساعات پس از ترور این است که چرا ایران روایت اول را در دست نمیگیرد. گویی مطلبی که به ذهن یک کاربر ایتا می رسد، از سواد و تجربه فرماندهی کاردان خارج است.
به این سادگی نمیبینم. آن را تنها به ضعف ایران در روایت رسانهای هم ربط نمیدهم. یک دلیل بسیار مهم در این حادثه این است که تا پیش از تقاطعگیری اطلاعات و حل برخی مسائل، اعلام دستهای از اطلاعات بر سرنوشت پاسخ ایران اثر خواهد گذاشت.
در این ترور، بهروشنی یک «تصمیم» از سوی متجاوز وجود دارد. باید نسبت خود را با آن تصمیم روشن کنیم و اطلاعاتِ بهدستآمده، بر محور آن تصمیم، معنای درست پیدا میکنند.
@Andishnaak /اندیشناک /محمدینیا
🔰دوره جغرافیای سیاسی رژیم صهیونسیتی
🔻سرفصل های آموزشی دوره:
🔹ساختار سیاسی رژیم صهیونسیتی
🔹ساختار نظامی،اطلاعاتی
🔹ساختار فرهنگی
🔹مردم شناسی
🔹 پراکندگی ادیان
🔹نظام قضایی
🔹نظام آموزشی
📜همراه با گواهی شرکت در دوره
💳هزینه دوره ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان با ۵۰٪ تخفیف ویژه طلاب و دانشجویان
و تخفیف ۶۰٪ ویژه ثبت نام گروهی
📅مهلت ثبتنام: 12 مرداد
💠شروع دوره 13 الی 16 مردادماه
🌐 دوره به صورت مجازی در بستر اسکایروم
🎙با ارائه اساتید متخصص حوزه رژیم صهیونیستی
🗣آیدی ثبت نام: @Gaze110
موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ
@Andishnaak /اندیشناک
44.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 مهمترین دیالوگ این مستند الجزیره:
- چرا همچین تورهایی میگذارید؟
- به شدت مهم است که نشان دهیم «اشغال چگونه است».
پ. ن:
بیشتر ما ایرانیان از جزئیات تجربه زندگی که در این مستند، گوشهای از آن نشان داده میشود، هیچ خبری نداریم. نه اینکه آن را زندگی نکرده باشیم، بلکه حتی تصوری از آن نداریم. به این دلیل، برای بعضی از ما سوال است که چرا فلسطینیهای جهادی، جز سلاح و مبارزه به راه دیگری اعتقاد ندارند. ابهام از آنجاست که تصوری از زندگی با صهیونیستها نداریم.
@Andishnaak /اندیشناک
🔰نشست درآمدی بر حقوق مالکیت فکری در هوش مصنوعی
🎙امیرحسین صالحی
(دانشجوی دکتری حقوق دانشگاه آکسفورد )
📆 یکشنبه ۲۱ مردادماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۳:۳۰
➕ نشست به صورت مجازی؛📡 ثبت نام:
🌐 inandin.ir/event/law-ai-2
پ. ن:
بررسی اینکه چه کسی مالک آثار تولیدشده توسط هوش مصنوعی است مبتنی بر دیدگاه ما درباره هویت ماشین در شهر است. بعید میدانم این دانشجوی حقوق، جنبه فلسفی از بحث را مطرح کند، اما پیگیری آن خالی از لطف نیست.
@Andishnaak /اندیشناک
🔸 کرسی علمی انفال انگاری فضای مجازی
▪️ حمید فعلی
(پژوهشگر پژوهشکده شورای نگهبان)
▪️ دکتر سید محمد مهدی غمامی
(عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق)
▪️ دکتر شاهنوش فروشانی
(عضو هیات علمی دانشگاه علوم قضایی)
✍️ دبیر علمی:
#محمد_محمدی_نیا
📅 یکشنبه۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ساعت ۱۵:۰۰
📡 حضور مجازی:
🌐 skyroom.online/ch/iict/cyber
@Andishnaak /اندیشناک
یک اقتصاددان متخصص در اقتصاد انرژی نقل میکند:
«رفته بودیم پیش آقای لاریجانی، پانزده دقیقه، چکیده ای از مفهوم جهانیسازی قیمتها، دلاریفروشی منابع ملی و طبیعی و مفهوم و آثار یارانه پنهان انرژی جعلی را برای ایشان توضیح دادم،
در رد استدلال من جواب دادند:
آقای قلی زاده, اینها موضوعات حل شده است و نیازی به بحث نیست!»
موشکهای داخلی بر پیکر نیمهجان اقتصاد ایران را این نوع مدیریت میزند. نه تنها مسئله را خودش نمیشناسد، حاضر نیست او را به درک مسئله نزدیک کنند.
@Andishnaak
📕 کتاب «نگرش های اجتماعی فرهنگی و توسعه ی نامتوازن در ایران»
بخشی از تحقیقاتی است که در دههی 1350 شمسی با عنوان «طرح آیندهنگری» انجام شد. این تحقیق از اولین نظرسنجیهای ملی در کشور است و اطلاعات منحصربهفرد تجربی از نگرش مردم در آن زمان درباره پروژه توسعه و نوسازی پهلوی بهدست میدهد، و نشان میدهد که چگونه در زیر پوست جامعه، جریان دینی در حال رشد بود.
🔸 برای ما که در سالهای بعد از این تحقیق، شاهد انقلاب بودهایم، شاید جای شگفتی باشد که چگونه چنین علامتهایی دیده و صدای جامعهای که در این تحقیق پژواک یافته بود، شنیده نشد.
و برای آیندگان همینقدر شگفتآور است که صداهای رسای این ایام، شنیده نمیشوند.
@Andishnaak /اندیشناک/ محمدینیا
تنظیم گری.mp3
19.52M
🔊 صوت کامل نشست پریروز؛ انفالانگاری فضای مجازی
📅 یکشنبه۱۴ مرداد ۱۴۰۳
🔹 نقدهایی در خلال ارائهی ارائهکننده نوشتم و منتظر ماندم اکر ناقدان نگفتند، مطرح کنم، چون دبیر جلسه بودم، نه ناقد :) بیشتر آنچه نوشتم را ناقدان گفتند. در نقدهایشان نکات قابل استفادهای وجود دارد.
@Andishnaak /اندیشناک/ محمدینیا
🐹 دبیر
بنظرم این دبیر جلسههایی که اکثرا توی نشستها میبینیم، یه نقش بیهوده ست. ارائهکننده و ناقد کافیه. دبیر نباشه هم قشنگ، کار انجام میشه. من خودم پریروز یکی از همین بیهودههاشو اجرا کردم. تلویزیون قدیما یه مجری میذاشتن که بین برنامهها میومد میگفت برنامه بعدی چیه. پریروز همون حس داشتم 😁 الان دیگه با زیرنویس و کنارنویس و اینا اون مجریا رو فرستادن خونههاشون. منم اگه به خود موضوع علاقه نداشتم، میذاشتم روی آتوپایلت میرفتم :)
@Andishnaak
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 معرفی یحیی سنوار (رهبر جدید حماس) به رهبر انقلاب توسط شهید هنیه
@Andishnaak /اندیشناک
14030224- درسگفتار «مبانی توسعه فاوا»، جلسه نهم، محمدینیا.mp3
25.96M
🔶 صوت #درسگفتار «مبانی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات»
🔸 جلسه نهم
🔹ارائهکننده: محمد #محمدینیا
🔹حاضران: نخستین دوره سطح سه «مطالعات فضای مجازی» در حوزه علمیه
🔹 سطح مطالب: مقدماتی
🔹 قرائت کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب، مرتضی آوینی
🗓 24 اردیبهشت 1403
جلسه دوم
جلسه سوم
جلسه چهارم
جلسه پنجم
جلسه ششم
جلسه هفتم
جلسه هشتم
@Andishnaak /اندیشناک /محمدینیا
🔸 رد پول
چین در سال گذشته در چه کشورهایی، بیشترین سرمایهگذاری را داشته؟ پیشبینی متخصصان چینی از آینده اقتصاد ایالات متحده و اتحادیه اروپا، با کلیشههای اکثر ما در ایران متفاوت است. رد پول (سرمایهگذاری) هنگفت چین در سال 2023 نشان میدهد که فرصتهای آینده، خصلت پراکندگی جغرافیایی و چندقطبی دارند. در نظم جدید «تمرکز جغرافیایی در آمریکا و اروپای غرب» و «تکقطبیگرایی» در حال افول است.
@Andishnaak /اندیشناک /محمدینیا
🎬 فیلم «پنل استعمار علم»
در دومین همایش دشمنشناسی
👤 محمد محمدینیا
17 مرداد 1403
بهکوشش مؤسسه فرهنگی محمدحسین فرجنژاد با همکاریِ رسانه فکرت:
🌐 aparat.com/v/gyakd3t
@Andishnaak /اندیشناک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 سخنان دیوید مناشری
(مدیر و مؤسس مرکز مطالعات ایران در دانشگاه تل آویو)
درباره ایران در همایشی در سرزمینهای اشغالی
🔰 آثار او:
ایران در انقلاب ( 1989; عبری)
ایران: یک دهه از جنگ و انقلاب (1990)
انقلاب ایران و جهان اسلام (1991)
آموزش و پرورش و ساخت مدرن ایران (1992)
بنیادگرایی اسلامی: یک چالش برای ثبات منطقه (1993; عبری)
ایران: بین اسلام و غرب (1996; عبری)
انقلاب در تقاطعِ سیاستهای داخلی و منطقهای (1997)
پس از انقلاب سیاست در ایران: دین، جامعه و قدرت (2001)
دین و دولت در خاورمیانه ( ۲۰۰۶)
@Andishnaak /اندیشناک /محمدینیا
1403.05.17 محمدی نیا - استعمار علم.mp3
22.97M
🔈 پادکست نشست فوق
☑️ موضوع | استعمار علم
👤محمد محمدینیا
چرا غرب برای ما مساله است؟ 3:10
استعمار و علم 5:00
غربشناسی بدیل ندارد 12:50
علت موسس بودن فارابی در فلسفه 20:35
فلسفه، علمی برای همه علوم (علم العلوم) 23:17
دانش فلسفه و هندسه در یونان 25:25
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
پ. ن:
جمعبندیهای مهم در بخش پرسش و پاسخ
@Andishnaak /اندیشناک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تیزر | برشی از نشست استعمار علم
☑️ ارتباط بین علم و غرب چیست؟
قدرت غرب در استعمارگری بهواسطه کدام امر بهوجود آمد؟
👤محمد محمدینیا
🔻یکی از عللی که #فارابی در جهان اسلام شأن موسس برای #فلسفه را دارد، درکی بود که وی از یونان و رابطه آن با اسلام و ایران به دست آورده بود و این امر در آن زمان درکی همه فهم نبود. #یونان نقطه شروع غرب است و #غربشناسی از همان ابتدا با علم شناسی گرده خورده است.
فیلم کامل این گفتوگو در «آپارات فکرت» و پادکست در این لینک
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
@Andishnaak /اندیشناک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
The story of two Christian sisters from Spain on the walking path of Karbala and people's encounters with them.
(Help us sharing)
داستان دو خواهر مسیحی اهل اسپانیا در مسیر پیاده روی اربعین و مواجه مردم با آنها
(دوستان در انتشار یاری بفرمایید)
Awaited Imam Institute
@Andishnaak/ اندیشناک
🔸 کشوری که درگیر جنگ با یک امپراتوری جهنمی است، آیا نباید رویکرد اقتصاد سیاسیاش نیز جنگی باشد؟
گفتگو با دکتر احسان فرزانه
https://farhikhtegandaily.com/newspaper/4220/14/
@Andishnaak/اندیشناک
#نشست
🔶 حاکمیت قانون در عصر هوش مصنوعی:
بررسی معاهده شورای اروپا درباره هوش مصنوعی و حقوق بشر، دموکراسی و حاکمیت قانون
👤دکتر محمود حکمتنیا، استادتمام حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
👤 دکتر یحیی شعبانی، پژوهشگر مطالعات فضای مجازی
دبیر علمی: محمد محمدی نیا
📅 دوشنبه؛ ۱۹ شهریورماه
⏰ ساعت ۱۷ - ۱۹
علاقمندان میتوانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @rasoul1414 ثبتنام نمایند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
اندیشناک/@Andishnaak
#دوره
📢 مدرسه تخصّصی هوش مصنوعی
۵۲ ساعت آموزش
📍مشهد مقدّس؛ حضوری و مجازی
🔻 ثبتنام: https://survey.porsline.ir/s/pHQBbJDf
⏳ مهلت ثبت نام: ۲ مهرماه ۱۴۰۳
@Andishnaak | اندیشناک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تیزر | برشی از نشست استعمار علم
☑️ درهمتنیدگی علم و استعمار در جهان معاصر
👤محمد محمدینیا
🔻استعمار در طول تاریخ بر اساس ایدهای از علم شکل گرفته است. علم در معنای جدید پیوند محکمی با استعمار دارد و مقوم آن است.
فایل کامل این گفتوگو در «آپارات فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
@Andishnaak /اندیشناک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیش از یک نسل از جوانان ما، جوانی نکرده و زندگی طبیعی نداشتهاند.
@Andishnaak /اندیشناک
🔸 «زندگی» در «جنگ»؟
بخش 1
قلبها بهجای سینه، در گلو میتپد؛ نفسها حبس شده و سکوت سخنگوی رسمی حزبالله، ما را به مرز سکته رسانده، اگرچه سکوت لازم است. در میان بمبارانِ اخبارِ ضد و نقیض، شایعات و خبرهای هدایتشده، جز تماشا از کسی در ایران انگار کاری برنمیآید. این جنگ است که خود را بر پا کرده. ما انتخابش نکردیم، اما چگونه ما به تماشاچی تبدیل شدیم؟
مفهوم جهاد، در وهله نخست، مفهومی بهمعنای نوعی زندگی است. با مفهوم «قتال» یا «حرب» فرق میکند. جهاد، ابدی است، چون زندگیکردن همواره جاری است و جهاد کردن یعنی نوعی زندگی کردن اختیاری. میتوانیم انتخاب کنیم که جور دیگری زندگی کنیم. عاشورا به ما میآموزد که آن جور دیگر، «وهمی از زندگی» و نوعی مردهی متحرک است/ محمدینیا.
@Andishnaak | اندیشناک | محمدینیا
🔸 «زندگی» در «جنگ»؟
بخش 2
سال 1359 شمسی (و حتی قبلتر) رژیم بعثی عراق به تمامیت و خاک ما تجاوز کرد. جنگ («قتال» یا «حرب») بر پا شد. تمام هشت سال و هزینههای جبرانناپذیر شهادت فرزندان ایران را با یک نظریه توضیح دادیم: «دفاع در برابر متجاوز و مقاومت در برابر ارادهی طاغوت».
امروز آن نظریه در ایران، کار نمیکند. یعنی درست کار نمیکند. علل گوناگونی هست. برشمردن و تفسیر علتهای آن، تلاشی مستقل و البته دشوار میخواهد. یکی از آنها، طرز تلقی ما از شهر اسلام و فروکاستن آن به معنای محدود جغرافیای خاکی و زمینی است /محمدینیا
@Andishnaak | اندیشناک | محمدینیا