مراکز پخش:
تهران
خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان خواجه عبدالله انصاری، خیابان تیسفون، خیابان مدائن، کوچۀ انتاکیه، کوچۀ علائی شرقی، پلاک 14، واحد 1، تلفن: 09121053085
قم
1. خیابان معلم، مجتمع ناشران، طبقۀ اوّل، واحد120، کتابفروشی مؤسسه فرهنگی دینپژوهی بشرا، تلفن: 9-37842348-025
2. میدان امام، خیابان کارگر، خیابان شهید سهیلی، پلاک 60، واحد 5، کتابخانه مؤسسه فرهنگی دینپژوهی بشرا، تلفن: 36657088-025
www.boshraonline.ir
E-mail: boshra_iran@yahoo.com
نسخۀ الکترونیکی:
1.وبسایت «مؤسسه فرهنگی دینپژوهی بشرا»:
http://boshrairan.ir
2. فیدیبو: www.fidibo.com
3. کتابراه: www.ketabrah.ir
احوالپرسی به روایت #تذکرةالأولياء
هر روز در پاسخ به احوالپرسی دوستان و آشنایان چه پاسخی میدهیم:
_خوبم
_ایییی
_چی بگم؟
_چون میگذرد غمی نیست!
وووو
آنچه در عکسنوشتههای بالا میخوانید گزارش #عطارنیشابوری از پاسخهای عرفا است.
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
#اخلاقعلمی
در کتابهای زیادی دیدهام که نویسنده اصرار دارد از تمام کسانی که در نگارش کتاب کمک کردهاند تشکر کند اما اصرار #چارلز_کرزمن، به خصوص در آخر عبارت، در نوع خودش قابل تقدیر و توجه بود.
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
زندگیِ مود شده
#یادداشت
1⃣کسانی که با #بازیهای_اندرویدی حشر و نشری دارند احتمالاً بدانند #بازی_مود_شده چیست. نسخه مود شده همان نسخه هک شده بازی است. در نسخه مود شده بسته به نوع مود و بازی از منابع بینهایت و نامحدود، نبود تبلیغات، سکه بینهایت، باز بودن مراحل و موارد این چنینی برخوردار خواهید بود.
2⃣حال تصور کنید در زندگی دنیا میتوانستید زندگی مود شده را انتخاب کنید، آیا این کار را میکردید؟ زندگی که در آن پول فراوان، قدرت بینهایت، امکانات عالی داریم. زندگی سراسر لذت، آسایش و آرامش! در این نسخه از زندگی دیگر نیازی به تلاش، کوشش و کسب فضایل ندارید، همه چیز آماده است و فقط حالش را ببرید. شاید چیزی شبیهِ بهشت.
ممکن است با خود بگویید این چنین زندگانی امکان تحقق ندارد، چرا به آن فکر کنیم؟ بله نمیشود کلِ زندگی را مود کرد اما در جزئیات زندگی ممکن است.
-وقتی کسی در ورزش از مواد انرژیزا و یا مکملهای غیرمجاز استفاده میکند در واقع به دنبال زندگیِ مود شده میگردد.
-وقتی در امتحانات تقلب میکنیم یا به تقلب میاندیشیم، به دنبال زندگی مود شده هستیم.
-وقتی رفاه بیش از حد برای فرزندانمان ایجاد میکنیم، به جای آنها میاندیشیم، سعی میکنیم هیچ مشکلی نداشته باشند، خودمان را سپر بلایشان میکنیم و دفاع بیجا از آنها میکنیم دنبال زندگی مود شده برای آنها هستیم.
-وقتی با خدا بر سر استجابت دعاهایمان دعوا میکنیم به دنبال اینچنین زندگی هستیم.
به طور کلی وقتی میخواهیم قواعد زندگی دنیایی را دور بزنیم میخواهیم سراغ زندگی مود شده برویم.
3⃣اما زندگی مود شده چه اشکالی دارد؟
۱. به گفته سقراط «زندگیِ نیازموده، تجربه نکرده و نیاندیشیده، ارزش زیستن ندارد». جوهر زندگی به دست آوردن امتیازات و فضایل از مسیرِ تلاش و کوشش است. کسی که دنبال دور زدن قواعد زندگی است، جوهر زندگی را نشناخته است. دنیای کنونی و واقعی به ما اجازه نمیدهد همیشه قواعدش را دور بزنیم، بهتر است از کودکی فرزندان را برای ورود به این دنیا آماده کنیم.
۲. «زندگی مود شده زندگی عادلانه نیست.» چون دور زدن زندگی در دنیای کنونی در دسترس همگان نیست، انتخاب زندگی مود شده برای خود و فرزندانمان عادلانه نیست. کسی که میخواهد زندگی را دور بزند، عدالت را زیر پا گذاشته است و به فساد در عالم دامن زده است. فرزندانی که در منطقه حفاظت شده رشد میکنند، در بزرگسالی یا قواعد را تا حد امکان زیر پا میگذارند و یا بر سر خالق و مخلوق غُر میزنند.
۳. «زندگی مود شده حوصله سر بر است.» وقتی در بازی همه امکانات را دارید دیگر انگیزهای برای تلاش و جستجو ندارید. کمکم بازی بیمعنا میشود. زندگی هم دقیقاً همینطور است. یکی از مشکلات مرفهین یا فرزندانی که همه امکانات برایشان فراهم است، بیمعنا شدن زندگی و تکراری شدن آن است. سریال «بازیِ ماهی مرکب» داستان مرفهین بیدردی است که با ترتیب دادن مسابقۀ بیشرمانهای برای زندگی خود معنایی ایجاد کنند.
۴. «بیمعنا و ناپیدا شدن ارزشهای اخلاقی» کمبودها، اختلافها، سختیها موجب تبلور ارزشهای اخلاقی میشوند. به فرمایش خداوند متعال: «وَتِلْکَ الاَْیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَداءَ وَاللَّهُ لا یُحِبُّ الظَّالِمینَ * وَلِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَیَمْحَقَ الْکافِرینَ» (آل عمران، آیه 140 و 141) تداول و گردش سختیها و خوشیهای روزگار به دو دلیل است؛
۱. شناخت خوب از بد و ۲. خالص کردن کردن خوبان و نابود کردن بدان.
به گفته حافظ «خوش بود گر محک تجربه آید به میان *** تا سیه روى شود هر که در او غش باشد»
🖋سیدمحمدباقر میرصانع
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
✅پژوهشکده معارف اهلبیت علیهمالسلام برگزار میکند:
«نسبتسنجی ادراکات پیشادنیایی عقل با عمل اخلاقی»
👨🏫ارائه دهندگان:
▫️حجت الاسلام دکتر شعبان نصرتی
▪️حجت الاسلام دکتر محمد رکعی
👨💻ناقد:
حجت الاسلام دکتر محمدباقر میرصانع
👨🏫دبیر علمی:
حجت الاسلام امیرحسین قنبرزاده
📅 شنبه ٢٢ مهر ۱۴۰۲؛ ساعت ١۶ الی ١٨
📍قم، خیابان شهداء (صفائیه)، کوچه ۲۱، کوچه ۳، پلاک ۵۰، سالن اجتماعات مرکز تخصصی معارف اهلبیت علیهمالسلام
📜به شرکتکنندگان حضوری در نشست، از سوی پژوهشکده معارف گواهی اعطا میشود.
آقای علیدوست- مناسبات فقه و اخلاق.m4a
31.84M
صوت جلسه اول از سلسه نشستهای فقه اخلاقی
"مناسبات #فقهواخلاق در کشاکش اثبات و نفی"
استاد علیدوست
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
... فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا أَسَفاً مَا كَانَ بِهِ مَلُوماً بَلْ كَانَ بِهِ عِنْدِي جَدِيراً؛
اگر بعد از اين حادثه مسلمانى از غصه بميرد جاى ملامت نيست، بلكه در نظر من سزاوار تحسین است.(نهج البلاغه،خ27)
#بیمارستان_المعمدانی
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
اخلاق باور و تاریخهای مذهبی
#یادداشت
1. #اخلاق_باور یکی از حوزههای اخلاق کاربردی است. این حوزه از ارزشها و الزامات اخلاقی حاکم بر باورهای انسان و چالشهای آن بحث میکند. به سوالاتی از این دست میپردازد؛ انسانها از لحاظ اخلاقی چه وظایفی در قبال باور کردن چیزی دارند و مسئولیت های آنان در این باره چیست؟ چه زمانی اخلاقاً مجاز به پذیرفتن یک باور یا نپذیرفتن آن هستند؟ چه چیزی پذیرفتن یک اعتقاد و باور را اخلاقاً تصحیح میکند؛ نتایج آن یا شواهدی که نشان میدهد آن اعتقاد با واقع تطابق دارد؟
2. بیایید یک مثال عینی بزنیم؛
تاریخ وفات حضرت معصومه س را در سالنامه رسمی ۱۰ ربیع الثانی ذکر کردهاند.
در این روز مردم متوجه آن حضرت بوده، عزاداری کرده و به زیارتِ بانوی کریمه اهتمام بیشتری دارند. آیا این آثار و نتایج پذیرفتن ۱۰ ربیع الثانی برای وفات آن حضرت را تصحیح میکند یا صرفاً ادله نقلی یا تاریخی است که باید این گزاره را ثابت کند؟
احتمالاً با خود بگویید اینکه آثار و نتایج بخواهد تاریخِ وفات را مشخص کند کمی عجیب است. آنچه از جملۀ «دهم ربیع روز وفات حضرت معصومه است» فهمیده میشود این است که آن حضرت در این روز وفات کردند، نه اینکه اگر این روز را وفات اعلام کنیم نتایج خوبی دارد.
انسانها از گزارههای خبری انتظار صدق و مطابقت با واقع دارند نه انتظار نتایج خوب.
3. حال مثال را کمی تغییر دهیم؛
تاریخ وفات آن حضرت 10 ربیع الثانی نیست اما بیشتر مؤمنان معتقدند این روز روز وفات بانوی کریمه است. اگر از سوی عالمان عدم صحت این تاریخ بیان شود، مردم در عقاید دیگر خود هم شک خواهند کرد. آیا این اثر سوء استمرار اعتقاد مردم به این مطلب را تصحیح میکند؟ آیا آگاهان باید در این باره چیزی نگویند؟
در اینجا باز هم عجیب است بخاطر پیامدهای بد، یک باور نادرست را بپذیریم؟
4. من همچنان معتقدم باید راست گفت. شواهد و قراین تاریخی هستند که پذیرفتن یک باور این چنینی را اخلاقاً تصحیح میکنند، نه آثار خوب یا پیامدهای بد آن؛
چرا که
یک. ما از گزاره خبری انتظار صدق داریم نه نتایج خوب.
دو. نتایج و پیامدها آنچنان که گمان میشود قابل حدس زدن نیست؛ در فرض اول ممکن است بعدها که مردم به غلط بودن آن و علّت جعل آن پی بردند، مغرضانی پیدا شوند و این را به کل باورهای دینی سرایت دهند و فرض دوم ممکن است آگاه سازی مردم توسط عالمان، اعتماد مردم را به مرجعیت دینی افزایش دهد.
سه. ما تابع مذهبی هستیم که بزرگ مرد آن در ازای باز پس گرفتن حق خود و حکومت از غاصبان حاضر نمیشود در شورای شش نفره یک وعدۀ دروغ دهد. چطور ما به خود اجازه میدهیم بخاطر نتایج یا پیامدهای موهوم راحت به خود اجازه گفتن خلاف واقع یا ترویج آن را بدهیم.
یادمان باشد نتایج و آثار سخنِ دروغ ممکن است مجوزی برای گفتن آن باشد، اما آن را هیچ گاه سخنِ راست نخواهد کرد.
در پیوستهای ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ میتوانید مطالب تکمیلی و مباحثات برخی اساتید درباره تاریخ وفات حضرت معصومه س را ملاحظه کنید.
🖋سیدمحمدباقر میرصانع
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
اخلاق باور و تاریخهای مذهبی
پیوست 1
نویسنده کتاب مشهورات بیاعتبار درباره روز وفات حضرت معصومه این چنین مینویسد(مشهورات بیاعتبار؛ مهدی سیمایی، 203-205):
بیش از شصت سال قبل، حاج سید محمد باقر متولی باشی (سالار التولیه متوفای ۱۳۲۰ ه.ش.) که شخصیت بانفوذ و مقتدری در قم بوده و بیش از چهل سال تولیت آستانه مقدسه را بر عهده داشته است، برای کسی که درباره تولد و وفات حضرت معصومه سلام الله علیه سندی پیدا کند جایزه کلانی قرار داد. این در حالی بود که در هیچ یک از منابع، ذکری از روز و ماه و حتی سال ولادت و رحلت حضرت نیامده بود.
اما در همان زمان، فردی به نام شیخ جواد شاه عبدالعظیمی، مشهور به شیخ جواد مجتهد، ادعا کرد که تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه را یافته است وی مدعی شد که این دو تاریخ را از دو کتاب لواقح الأنوارو نزهة الأبرار نقل می کند بدین ترتیب این مطلب را به اضافه مطالب دیگری در کتابچه نور الآفاق شبهات لأهل النفاق نگاشت. (آیت الله استادی این کتاب را بی مایه و سست می داند. استادی، «آشنایی با حضرت عبدالعظیم عالية ومصادر شرح حال اوه ، ص ۲۹۷-۳۰۱۰)
نخستین منبع ادعا شده، لواقح الأنوار في طبقات الاخیار، نوشته شد عبدالوهاب بن احمد شعرانی شافعی مدنی (متوفای ۹۳۷ ه.ق.) و موضوع آن شرح حال مشایخ و بزرگان صوفیه است. در این کتاب نه تنها نامی از فاطمه دختر موسی بن جعفر سلام الله علیه نیست، بلکه نامی از خود آن امام هم نیامده است! ضمن اینکه چگونه ممکن است در کتب حدیثی و تاریخی شیعه هیچ مطلبی درباره تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه نقل نشود اما منبعی صوفی در قرن دهم تاریخ آن را ذکر کند.
دومین منبع ادعا شده ، کتاب نزهة الأبرار في نسب الأئمة الأطهار، نوشته سید موسی موسوی برزنجی شافعی مدنی است. کتاب مزبور که معلوم نیست وجود خارجی داشته باشد، نه در کتابخانه مدينه ، آنچنان که شیخ جواد شاه عبدالعظیمی ادعا کرده است، و نه نزد آقابزرگ تهرانی وجود نداشته است. علاوه بر آن، موسوی برزنجی فردی معاصر است و کتاب وی صلاحیت استناد تاریخی ندارد.
شیخ ذبیح الله محلاتی، در کتاب ریاحین الشيعة، هنگام شرح حال حضرت معصومه ای به جعل این تاریخ اشاره میکند و می نویسد:
«لايخفی که تاریخ ولادت و وفات این بانوی عظما، فاطمه معصومه ، تاکنون معلوم نشده است، بلکه زندگانی این مخدره و دوره حیات او مجهول بوده که آیا شوهر کرده است یا خیر؟ آیا اولادی داشته است یا خیر؟ ... و اما آنچه را که بعضی از جهت بعضی از اغراض نسبت می دهند که فلانه مجتهد در مدينه طيبه تعیین یوم وفات و تولد آن مخدره را استخراج از کتاب لواقح الأنوار کرده، بی اصل است . برای اینکه کتاب لواقح الأنوار در نظر این قاصر موجود است و اصلا چنین مطلبی در او نیست. حقیر احتمال دادم شاید کتاب دیگری باشد تا اینکه خدمت علامه نسابه دانشمند آقانجفی، شهاب الدین تبریزی شرفیاب شدم.
این مطلب را عنوان کردم، فرمودند: «کسی که چنین جعلی کرده، من او ا را ملاقات کردم، معلوم شد غرضی داشته که ذکر آن مصلحت نیست»؟
آیت الله شبیری زنجانی نیز داستان این جعل را با جزئیات بیشتر بیان می کند:
«مرحوم متولی باشی اعلام می کند که اگر کسی تاریخ ولادت یا وفات حضرت معصومه را پیدا کند، دستور می دهم که در آن روزها بازار قم را تعطیل کنند. آدم کلاشی ادعا می کند که در فلان کتاب از کتابخانه مدينه این تاریخ ذکر شده است. متولی باشی آدم زرنگی بود، گفته بود که متولی کتابخانه مدینه با من آشنا است. من آن کتاب را از آن کتابخانه می خواهم و چاپ می کنم و به این شکل مشت آن شخص باز می شود. متولی باشی مسافرتی تاریخی به حجاز کرده بود و رجال آنجا را می شناخت.»(جرعهای از دریا، ج2: 516- 517)
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
4_5841725825497434872.mp3
1.2M
اخلاق باور و تاریخهای مذهبی
🎙 پیوست 2
(برای قبول و ترویج باور تاریخی شواهد و قرائن تاریخی نیاز است)
انتقاد استاد شبزندهدار از ترویج تاریخ وفات و ولادت حضرت معصومه س
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
ostad ganji_masumeh.mp3
854.3K
اخلاق باور و تاریخهای مذهبی
🎙پیوست 3
(نتایج مصحح این باور است)
استاد مهدی گنجی از اعلام روزی به عنوان روز وفات حضرت معصومه س دفاع میکند.
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
بزرگداشت حضرت معصومه 2.mp3
4.93M
اخلاق باور و تاریخهای مذهبی
🎙پیوست 4
(آثار خوب و پیامدهای بد حکم میکند در ایام وفات چیزی گفته نشود)
انتقاد استاد ملکزاده از اساتیدی که جعلی بودن تاریخ وفات را مطرح کردند
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
4_5841725825497434870.MP3
3.98M
اخلاق باور و تاریخهای مذهبی
🎙پیوست 5
(برای قبول و ترویج باور تاریخی شواهد و قرائن تاریخی نیاز است)
استاد احمد عابدی معتقد است این باور تاریخی شواهد تاریخی دارد.
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
هدایت شده از پژوهشگاه قرآن و حدیث
💠📣 کرسی علمی ترویجی "جریان شناسی رویکرد اخلاق نقلی در حوزه علمیه قم" برگزار می شود.
ارائه کننده:
🎤 حجت الاسلام دکتر سیدمحمدباقر میرصانع
(عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
ناقد:
🎙حجت الاسلام دکتر احمد غلامعلی
(معاون پژوهشکده علوم و معارف حدیث و عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث )
🎙مدیر جلسه:
حجت الاسلام دکتر محمد رکعی
(عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🗓 زمان: چهارشنبه 10 آبان ماه 1402
⏰ ساعت: 10 تا 12
📌 نشانی: قم، بلوار ۱۵ خرداد، بلوار شهید صادقی، انتهای خیابان شهید حسین نژاد، پژوهشگاه قرآن و حدیث، طبقه دوم، سالن جلسات
🌐 لینک ورود به جلسه:
https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast
◀️ ادامه خبر👇👇
https://www.riqh.ac.ir/post/76438
@quran_hadith
دلم میسوزد و کاری ز دستم بر نمیآید
...
تحمل میرود اما شب غم سر نمیآید
...
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
🔴 دروغگویی!
#یادداشت دیگران
🔸دنیا در عین پيچيدگی سادهتر از آن است که تصور میکنیم. همهی ما از کودکی شنیدهایم که دروغگو دشمن خداست. اما امروزه دروغ چون نقل و نبات و حتی بالاتر چون هوا در سینه و حلقوم و دهان و زبان جامعهی ما جاری است.
دروغگویی چنان عادی شده است که شما در سراسر محتوای شبکههای رسمی و فجازی که پر است از خبر و هشدار و افشاگری و آموزش سبک زندگی و ... شاید یکبار هم نبینید که مطلبی در مذمت دروغگویی منتشر شده است. در واقع گویا ما دروغ را ناخودآگاه به عنوان یک امر عرفی برای چرب کردن چرخدندههای زیست و معیشت و تعایش پذیرفتهایم.
از این رو دروغگویی امروزه بسیار سبک شمرده میشود و حتی نیازی به تذکر هم نمیابد!
و البته در جامعهای که انواع اختلاس و رانت و فساد و اخبار خودکشی و قتل در آن عادی شده چرا باید کسی در مورد این بدیهات و اخلاق آموزشی در سطح مهد کودک صحبت کند؟
دههها پیش که ويتنام در آتش بمبهای آمریکایی میسوخت و انسانها زنده زنده در آتش جنگ جزغاله میشدند شخصی به سهراب سپهری اعتراض کرده بود که چرا در چنین وضعیتی میگویی 《روی قانون چمن پا نگذارید؟》و سهراب جواب داده بود (نقل به مضمون) 《آنچه امروز رخ داد از همین نادیده گرفتن زندگی یک سبزه ساده آغاز میشود!》
باری.. من و تو توانایی تغییر بسیاری از زشتیها و ناخواستههای جهان انسانی را نداریم. اما میتوانیم که《دروغ》نگوییم.
راست گویی را سهم خود از همزیستی مسالمت آمیز خود با خود و با خدا بدانیم.
اینکه گفته اند دروغگو دشمن خداست یعنی این عالم را ریاضیات الهی و مناسبات ملکوتی میسازد و آنکه دروغ میگوید و خلف وعده میکند و ... به جنگ این ریاضیات و مناسبات میرود و قطعا و حتما شکست خواهد خورد. چه کرواتی باشد و چه معمم. چه فارغ التحصیل شریف باشد چه دانش آموخته دانشگاه امام صادق. هیچ فرقی ندارد...
چه اسم دروغگویی خودمان را ساخت پاخت بگذاریم یا بازی چه مثل نسل جدید پیچاندن و ویراژ دادن...
انسان عددی نیست که بخواهد دشمن خدا بشود. دروغ دشمنی با خودمان است. با نتیجه و اثر کاری است که میخواهیم انجام بدهیم. دروغگو کارش در عالم پیش نمیرود.
ما دروغگویی را سپر حفاظتی در شرایط خاص میدانیم ولی در واقع انداختن سپره حفاظتی ماست.
کسی نگفت بار کج سوار نمیشود. یا بار کج راه نمیافتد و یا بار کج جلو نمیرود. بلکه گفتهاند《بار کج به منزل نمیرسد》
یعنی کسی که دروغ میگوید زحمت و مشقت باربری را هم میکشد ولی باز در انتها به جای نوک قله ته چاه حسرت است.
اینها چیزهایی نیست که من نگارنده و شمای خواننده ندانید... بلکه جنساش تذکر است. مثل شکر بابت زندهبودن که آن را تا دم مرگ حس نمیکنیم و شکر گذار نمیشویم. فضای رسانههای رسمی و غیر رسمی ما در این جنس تذکرات کمرنگ است....
✍️ #یاسر_عرب
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
اندر آداب خلاف
#یادداشت
۱. یکی از خصوصیات اخلاق که شاید کمتر بتوان در علومِ مشابهاش یافت، بیان آدابی اخلاقی برای کارهای ضداخلاقی است.
برای مثال دزدی کاری ضداخلاقی است. اما اگر قرار است دزدی بشود بهتر است در دزدی آدابی رعایت شود؛ مثل اینکه👇
_ رابینهودی عمل شود و از پولدارها بدزدند.
_ به خانه و لوازمی که در آن هست صدمه نزنند.
_ عامدانه کسی را نترسانند و بیحرمتی به کسی نکنند.
(میگویند: کسی از منزلش دزدی شده بود اما بیشتر از آنکه ناراحت از دست رفتن اموالش باشد ناراحت از این بود که دزد ادب دزدی را رعایت نکرده و در وسط خانه قضای حاجت🚾 کرده بود.)
۲. خیلیها تعجب میکنند چرا خواجه نصیرالدین طوسی باید در کتاب اخلاق ناصری آداب شرابخواری را مطرح کند. شرابخواری یک عمل ضداخلاقی و غیرشرعی به شمار میآید. اما اگر گروهی به هر حال مثل شاهان قرار است این کار را انجام دهند بهتر است قواعدی اخلاقی را در آن رعایت کنند. در این فرسته متن خواجه را بخوانید.
۳. دعوا کردن و قهر کردن نیز یکی از این موارد است. اصلِ دعوا و قهر آن هم در بین اقوام، دوستان و جامعه دینی امر مذموم و ناشایست است. اما به هر حال اگر به هر دلیلی میان دو نفر اختلاف دعوا و قهری صورت گرفت بهتر است ضوابطی را در آن رعایت کنند. برای مثال👇
_ دعوا و قهر را کِشدار و طولانی نکنند.
_ از پیش کشیدن مباحث قبلی که به پیچیده شدن دعوا منجر میشود اجتناب کنند.
_ از گفتن الفاظ زشت خودداری کنند.
_ از صدمه زدن به همدیگر و اموال یکدیگر اجتناب کنند.
_ دعوا را مجوّزی برای غیبت یا تهمت قرار ندهند.
خلاصه در یک کلام:
(خلافکار بااخلاق به مرزهای اخلاق و فضیلت نزدیکتر است تا خلافکار بیاخلاق.)
🖋سیدمحمدباقر میرصانع
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
آداب شراب خوردن
#گزیدهها
چون در مجلس شراب حاضر شود نزديك افضل ابناى جنس خود نشيند و از آنكه در پهلوى كسى نشيند كه بسفاهت موسوم بود احتراز كند و بحكايات ظريف و اشعار مليح كه بوقت و حال مناسبت داشته باشد مجلس خوش دارد و از ترشروئى و قبض تجنب نمايد.
و اگر از جماعت بسال يا برتبه كمتر بود باستماع مشغول باشد.
و اگر مطرب حاضر بود در حكايات خوض نكند و بايد كه سخن بر نديم قطع نكند و در همه احوال اقبال بر مهتر اهل مجلس كند و استماع سخن او را شايد بىآنكه بديگران بىالتفاتى كند.
و بايد كه بهيچ حال چندان مقام نكند كه مست گردد كه در دين (!) و دنيا هيچچيز بامضرتتر از مستى نبود، چنانكه هيچ فضيلت و شرف زياده از خردمندى و هوشيارى نباشد.
پس اگر ضعيف شراب بود اندك خورد يا ممزوج كند يا از مجلس برخيزد سبكتر.
و اگر پيش از آنكه بمقام احتياط رسد حريفان مست شوند جهد كند تا از ميان ايشان بيرون آيد يا حيله آن كند كه مست از ميان جماعت بيرون شود.
و در حديث مستان خوض نكند و بتوسط ايشان مشغول نشود مگر كه بخصومت انجامد آنگاه ايشانرا از يكديگر بازدارد و اگر بر شراب خوردن قادر بود التماس زياده بر آنچه دور ميگردد نكند و اصحاب را بدان تكليف نفرمايد.
و اگر يكى از ندماء از شراب خوردن عاجز شود بر او عنف نكند و اگر غثيان غلبه نمايد در ميان مجلس آن را مدافعه كند بروجهيكه اصحاب وقوف نيابند، يا در حال بيرون آيد و چون قى كند بمجلس معاودت ننمايد و ميوه و ريحان از پيش ياران برندارد.
و نقل بسيار نخورد و هريكى را از حريفان بتحيتى كه لايق او بود مخصوص گرداند.
و بايد كه بانفراد سبب انس و سلوت (خورسندى) و نشاط اهل مجلس نشود، چه اين معنى مستدعى قلت وقع بود و از مجلس بسيار برنخيزد.
و اگر صاحبجمالى حاضر بود در او بسيار نظر نكند اگرچه با او گستاخ باشد، و با او سخن بسيار نگويد.
و از ارباب ملاهى التماس لحنى كه طبع او بدان مايل بود نكند و چون بحدى رسد كه داند برخيزد و جهد كند تا بمقام معهود خود شود و اگر نتواند بموضعى شود كه از مجلس دور بود آنجا بخوابد و تا تواند در مجلس ملوك يا كسانيكه اكفاى او نباشند يا كسانيكه با ايشان مباسطتى (فراخى و گستاخى با يكديگر) نيفتاده باشد حاضر نشود.
و اگر ضرورت افتد زود بيرون آيد و البته در مجلس سفهاء نرود و اگر وقتى از مستى خائف باشد و ندماء اقتراح (چيزى از كسى بحكم درخواستن) اقامت كنند شايد كه بتساكر* و يا حيلتى ديگر از مجلس بيرون آيد.
*تساکر: تظاهر به مستی
نویسند: خواجه نصیرالدین طوسی
کتاب: #اخلاق_ناصری
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
اخلاقِ تقلید
#یادسپاری
🧵🪡🧶پيرزنى در قم با نخ ريسىِ خود، خمس و سهم امامش را نزد آيت اللَّه حجّت مى آورد؛ وقتى مى خواست از اتاق بيرون رود، عقب عقب مى رفت و خيره خيره به آقا نگاه مى كرد.
آقا دليلش را پرسيد؟
📌پيرزن گفت: مى خواهم خوب قيافه شما را در خاطرم نگهدارم و روز قيامت شما را تحويل خدا بدهم و بگويم: خدايا! من جان كندم و خمس و سهم امامم را به اين آقا دادم تا از دينم حفاظت كند، حال اگر او در اين راه كم گذاشته او را مؤاخذه كن.
💠 مرحوم آيت اللَّه حجّت خمس را زمين گذاشت و زار زار گريه كرد.
به نقل از کانال مطالعات تاریخ معاصر
🤔همچنانکه مراجع تقلید وظایفی اخلاقی به عهده دارند، مقلدان نیز باید متوجه مسئولیتهای اخلاقی خود در برابر آنها باشند؛
برای مثال در عقاید اصلی و مسلمات اسلامی نباید تقلید کرده و باید خود تحقیق کنند،
دیگر آنکه موظفند در زمان نیاز مرجع خود را نصیحت و امر به معروف کنند،
سه آنکه موظفند بر اعمال و رفتار مرجع تقلید نظارت کنند و ... .
مقلدان باید متوجه باشند تقلید با سرسپردگی و مرید و مرادبازی تفاوت دارد. تقلید تنها رجوع به کارشناس است و نه تبعیت چشم و گوش بسته. اگر مقلدان وظایف خود را عمل نکنند در خطای مراجع شریک خواهند بود. همچنان که خود مراجع نیز متذکر این وظایف مقلدان شدهاند.
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky