eitaa logo
🕊آسمان دیگر🕊
131 دنبال‌کننده
58 عکس
29 ویدیو
7 فایل
یادداشت‌های سیدمحمدباقرمیرصانع @mirsane_smb دانش‌آموخته حوزه علمیه قم دانش‌آموخته دکتری فلسفه اخلاق دانشگاه قم عدم تو همچو مشرق اجل تو همچو مغرب سوی #آسمان‌دیگر که به آسمان نماند ره آسمان درونست پَر عشق را بجنبان پَر عشق چون قوی شد غم نردبان نماند
مشاهده در ایتا
دانلود
شطرنج در فرسته‌ای به تحلیل اخلاقیِ بازی شطرنج پرداختم. حال بخوانید نکته اخلاقی سعدی درباره را:  سالی نزاعی در پیادگان حجیج افتاده بود و داعی در آن سفر هم پیاده. انصاف در سر و روی هم فتادیم و داد فسوق و جدال بدادیم. کجاوه‌نشینی را شنیدم که با عدیل خود می‌گفت: یاللعجب! پیادهٔ عاج (پیاده_سرباز) چو عرصه شطرنج به سر می‌برد فرزین می‌شود، یعنی به از آن می‌گردد که بود و پیادگان حاج بادیه به سر بردند و بتر (بدتر) شدند. از من بگوی حاجی مردم گزای را کاو پوستین خلق به آزار می‌درد حاجی تو نیستی شتر است از برای آنک بیچاره خار می‌خورد و بار می‌برد ✅واژه مردم‌گزای هم قابل تأمل است. کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
هدایت شده از همایش فقه و اخلاق
🌟 همایش ملی فقه و اخلاق (۱): نسبت‌های علم‌شناختی 🌟 📚 محورها: 🔹 ارزیابی دیدگاه اندیشمندان مسلمان در نسبت فقه و اخلاق 🔹 تبیین و ارزیابی نسبت‌های کلان فقه و اخلاق 🔹 ارتباطات گزاره‌ها و آموزه‌های فقهی و اخلاقی 🔹 بررسی حدود و مرزهای دانش فقه و اخلاق: مبانی، روش‌ها، منابع، موضوع، محمول، اهداف و ... 📅 مهلت‌های مهم: 🗓 ارسال چکیده مقالات: تا پایان دی‌ماه ۱۴۰۳ 🗓 ارسال اصل مقالات: تا پایان فروردین ۱۴۰۴ 🎤 پیش‌نشست‌های علمی: 📌 از آذرماه ۱۴۰۳ تا خرداد ۱۴۰۴ ✨ مزایای شرکت: ✔️ نمایه مقالات برگزیده در ISC ✔️ انتشار چکیده‌ها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها در ویژه‌نامه و کتاب ✔️ چاپ مقالات منتخب در نشریه علمی پژوهشی "اخلاق‌پژوهی" 📍 دبیرخانه: 📞 تلفن: ۰۲۵۳۷۱۷۶۵۴۲ 🌐 وبگاه: https://cje.riqh.ac.ir/ ✉️ ایمیل: cje@riqh.ac.ir 📢 کانال ایتا: https://eitaa.com/cje_riqh 🤝 دبیر اجرایی: https://eitaa.com/mirsane_smb 🔔 منتظر آثار و حضور علمی شما در این رویداد علمی هستیم!
بغضی میان تحسین، حسرت و امید، در انعکاس بلندپروازی‌های امیرکبیر امروز صبح، یعنی دقیقاً ۳۷ سال و ۱۱ روز پس از تولدم، بغض کردم؛ آن هم به خاطر شنیدن داستانی از بلندپروازی، استعداد و تلاش خستگی‌ناپذیر میرزا محمدتقی خان امیرکبیر. عجیب بود! چرا باید بغض کنم؟ مگر چه چیزی در این سه خصوصیت نهفته است که باید مجاری احساسی‌ام را این‌گونه درگیر خود کند؟ 🌱 شاید دلیل این بغض، پیوندی باشد که ناخودآگاه میان احساساتم و مسیری که طی کرده‌ام، شکل گرفته است. این حس، شاید یادآور کودکی‌ام باشد؛ دورانی که بلندپروازی‌هایم بی‌مرز بود و آرزوهایم روشن‌تر از هر چیزی در زندگی. اما حالا، با گذشت این‌همه سال، وقتی داستان امیرکبیر را شنیدم، آن رویاهای خاموش و شاید دفن‌شده دوباره در ذهنم جان گرفتند. این بغض شاید ادای احترام به آن بخش از خودم باشد که هنوز زنده است و به دنبال فرصت دوباره‌ای برای تحقق آن آرزوها می‌گردد. 😔 شاید هم این بغض، برخاسته از حسرت باشد؛ حسرتِ از دست دادن فرصت‌هایی که می‌توانستند مرا به چیزی شبیه به آن‌چه امیرکبیر نمایندگی می‌کند، نزدیک کنند. وقتی درباره بلندپروازی، استعداد و پشتکار او می‌شنوم، به مسیرهایی فکر می‌کنم که در زندگی طی نکردم، به انتخاب‌هایی که از روی ترس یا تردید از آن‌ها گذشتم. این حسرت، نه فقط به گذشته، که به فاصله‌ی میان من و آنچه می‌توانستم باشم، اشاره دارد. 👏 اما شاید این بغض، ریشه در تحسین داشته باشد؛ تحسینِ انسانی که توانست بر خلاف جریان‌ها شنا کند و تأثیری ماندگار بر جای بگذارد. امیرکبیر، با بلندپروازی و پشتکارش، تصویری است از چیزی که من همیشه آرزو داشتم در زندگی‌ام ببینم: قدرت بی‌نظیر انسان برای تغییر، حتی در سخت‌ترین شرایط. این تحسین، گاهی با نوعی تلخی همراه است؛ تلخیِ این حقیقت که چنین نمونه‌هایی در زندگی واقعی نادرند و ارزشمند. ✨ شاید هم این بغض، برخاسته از نیرویی مثبت باشد؛ از امید. امید به اینکه هنوز هم برای من فرصتی باقی است. این بغض می‌گوید: هنوز می‌توانی، هنوز وقت هست. این امید، شعله‌ای است که هرچند کم‌سو، اما در تاریکی زندگی می‌درخشد و مرا به بازنگری در مسیرم وامی‌دارد. 🌀 در نهایت، این بغض چیزی بیش از یک واکنش احساسی ساده است؛ این بغض صدای درونی من است که می‌خواهد با من حرف بزند. صدایی که از کودکی 🌱، حسرت 😔، تحسین 👏 و امید ✨ سرچشمه می‌گیرد و تلاش می‌کند مرا به حرکت وادارد. 🔥 شاید این بغض، دعوتی باشد برای بازگشت به بلندپروازی‌های فراموش‌شده؛ برای بازبینی آرزوها و یافتن نیرویی تازه برای ادامه دادن. 🖋سیدمحمدباقر میرصانع کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
هدایت شده از جایزه برنامه
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ✨ 🔺گروه علمی و مؤسسه آموزش عالی اخلاق‌وتربیت با همکاری دفتر حوزه علمیه برگزار می‌کند: 🔰 کرسی‌ علمی ترویجی ویژه با موضوع «فضیلت‌گرایی اخلاقی از منظر روانشناسی اجتماعی و فلسفه اخلاق» 👤 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین ▫️استاد و عضو گروه علمی اخلاق مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت 📒ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین ▫️استاد مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت 📒داور: حجت الاسلام والمسلمین ▫️مدیر گروه علمی تربيت اخلاقي مؤسسه آموزش عالی اخلاق‌وتربیت و مؤسسه آموزش عالی حوزوی مشکات 🔸دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین ▫️دانش آموخته ارشد تربیت‌اخلاقی مؤسسه اخلاق و تربيت 🗓 زمان: دوشنبه: ۱۴۰۳/۱۱/۰۱ ساعت: ساعت ۱۶ تا ۱۷:۴۰ 🏢 قم، بلوار شهید صدوقی ره، بلوار شهید شهبازی، نمازخانه مؤسسه آموزشی عالی اخلاق و تربیت •-------••✾•🌿🌺🌿•✾••------• ــــــــــــــــــ 🆔 @akhlaqtarbiat 🌐 http://www.ueae.ir
آزمایش آینه و خودآگاهی اخلاقی آزمایش آینه🪞 یکی از روش‌های شناخته‌شده برای بررسی خودآگاهی در موجودات زنده است. این آزمایش نخستین بار در دهه ۱۹۷۰ برای ارزیابی خودآگاهی در حیواناتی مانند شامپانزه‌ها🐵، دلفین‌ها🐬و فیل‌ها🐘 مورد استفاده قرار گرفت. در این آزمایش، محققان علامتی کوچک را هنگام خواب روی صورت حیوانات رسم می‌کنند. اگر حیوان بتواند با نگاه به آینه متوجه وجود علامت روی بدن خود شود، نشان‌دهنده سطحی از خودآگاهی است. 🔹 خودآگاهی در کودکان کودکان از هجده‌ماهگی می‌توانند در این آزمایش موفق شوند. در این سن، آن‌ها متوجه می‌شوند که تصویر آینه‌ای، انعکاسی از خودشان است. اگر علامتی روی صورت کودک باشد، او با دیدن آن در آینه، متوجه تغییر در بدن خود می‌شود و سعی می‌کند آن را لمس کند. 🔹 خودآگاهی اخلاقی ما انسان‌ها علاوه بر خودآگاهی بدنی و روانی، به سطحی بالاتر به نام خودآگاهی اخلاقی نیز می‌رسیم. این نوع خودآگاهی زمانی شکل می‌گیرد که فرد در مواجهه با مشکلات و اختلافات، به جای سرزنش دیگران، مسئولیت را پذیرفته و به درون خود رجوع کند. 💡 کسی که هنوز مشکلات، دردها و رنج‌هایش را تنها در عوامل بیرونی جست‌وجو می‌کند، به خودآگاهی اخلاقی نرسیده است. 🖋 سیدمحمدباقر میرصانع 📢 کانال 🆔 Eitaa.com/AnotherSky
دقیق تر بنگر - این غبار از آینه نیست- خود این منم که در آیینه از غبار پُرم یعنی غبار ناراستی و نادرستی را در دیگران و محیط نجویی، بلکه آگاه‌شوی که تو هم به عنوان بخشی از ماجرا ممکن است غبارآلود باشی. 📢 کانال 🆔 Eitaa.com/AnotherSky
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا اباصالح ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برهمگان مبارک
جریمه و امر اخلاقی آیا قرار دادن جریمه برای بی‌اخلاقی کار درستی است؟ وضع جریمه برای مسائل اخلاقی، چالش‌هایی را به همراه دارد که قانون‌گذار نباید از آن غافل شود. یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها، تبدیل شدن جریمه به قیمت است. 1⃣ تبدیل شدن جریمه به قیمت 💰 قیمت، بهایی است که فرد برای دریافت یک کالا یا خدمت می‌پردازد، در حالی که جریمه، نوعی تاوان و مجازاتی است که به دلیل نقض قانون بر فرد تحمیل می‌شود و هدف آن، ایجاد بازدارندگی و احساس شرمساری در فرد خطاکار است. اما در برخی شرایط، جریمه به جای اینکه نقش بازدارنده داشته باشد، به یک هزینه تبدیل می‌شود که فرد در ازای انجام یک عمل خاص آن را می‌پردازد، گویی که آن عمل به یک "خدمت" قابل خرید تبدیل شده است. جریمه در دو حالت می‌تواند نقش خود را از دست داده و به قیمت تبدیل شود: ۱.زمانی که آنچه برای آن جریمه وضع شده، در جامعه امری قبیح و ناپسند تلقی نشود. در این حالت، فردی که مرتکب آن عمل شده، احساس شرمساری نخواهد کرد و پرداخت جریمه برای او صرفاً یک هزینه خواهد بود. به عنوان مثال، اگر بی‌حجابی در یک جامعه پذیرفته‌شده باشد، جریمه آن تأثیر بازدارنده‌ای نخواهد داشت. ۲.زمانی که میزان جریمه پایین باشد یا فرد توان پرداخت آن را بدون مشکل داشته باشد. در چنین شرایطی، جریمه از بازدارندگی خارج شده و صرفاً به یک هزینه برای انجام آن عمل تبدیل می‌شود. نمونه‌ای از این وضعیت را می‌توان در کشورهای فرانسه و دانمارک مشاهده کرد، جایی که رشید نکاز جریمه افرادی را که به دلیل رعایت حجاب جریمه شده بودند، پرداخت می‌کرد و عملاً اثر بازدارنده قانون را از بین می‌برد. 2⃣گسترش امر غیراخلاقی 🚨 یکی دیگر از چالش‌های مهم در جریمه کردن رفتارهای غیراخلاقی این است که گاهی اوقات چنین جریمه‌هایی به جای کاهش آن رفتار، باعث گسترش آن می‌شوند. این اتفاق معمولاً زمانی رخ می‌دهد که جریمه موجب برانگیختن حس مظلومیت در فرد یا گروهی از افراد شود و در نتیجه، نوعی واکنش اجتماعی در برابر قانون شکل بگیرد. 🔄 در برخی موارد، افراد نه‌تنها از عمل خود پشیمان نمی‌شوند، بلکه آن را نشانه‌ای از اعتراض یا هویت اجتماعی خود تلقی کرده و به انجام مکرر آن تشویق می‌شوند. این مسأله به‌ویژه در جوامعی که شکاف ارزشی و فرهنگی میان حکومت و مردم وجود دارد، بیشتر به چشم می‌خورد. 🚫 در چنین جوامعی، هرگونه اجبار برای رعایت یک هنجار، می‌تواند نتیجه‌ای معکوس داشته باشد و آن هنجار را به نمادی از مقاومت تبدیل کند. در نهایت، قانون‌گذار باید پیش از وضع جریمه برای مسائل اخلاقی، تأثیرات اجتماعی و روانی آن را به دقت بررسی کند تا به جای کاهش یک رفتار، موجب تقویت آن نشود. 🎯 در مجموع، وضع جریمه برای رفتارهای اخلاقی، بدون در نظر گرفتن بستر اجتماعی و تأثیرات آن، می‌تواند به نتایج نامطلوبی منجر شود. اگر جریمه باعث احساس شرمساری نشود یا بازدارندگی نداشته باشد، به‌جای جلوگیری از رفتار ناهنجار، آن را به یک تبدیل خواهد کرد. 🔥 علاوه بر این، جریمه ممکن است در برخی شرایط به جای کاهش یک رفتار، موجب گسترش آن شود. ازاین‌رو، سیاست‌گذاران باید در تعیین چنین مجازات‌هایی، به دقت پیامدهای اجتماعی و فرهنگی آن را بسنجند و به جای راه‌حل‌های قهری، به دنبال روش‌های مؤثرتری برای تقویت اخلاق عمومی باشند. ✅ 🖋سیدمحمدباقر میرصانع کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky