eitaa logo
🕊آسمان دیگر🕊
139 دنبال‌کننده
47 عکس
18 ویدیو
7 فایل
یادداشت‌های سیدمحمدباقرمیرصانع @moralstudies دانش‌آموخته حوزه علمیه قم دانش‌آموخته دکتری فلسفه اخلاق دانشگاه قم عدم تو همچو مشرق اجل تو همچو مغرب سوی #آسمان‌دیگر که به آسمان نماند ره آسمان درونست پَر عشق را بجنبان پَر عشق چون قوی شد غم نردبان نماند
مشاهده در ایتا
دانلود
اخلاق مرثیه‌خوانی شب عاشورا، در یکی از هیئت‌های بزرگ قم، مرثیه‌خوان که از منبری‌های کشوری بود مرثیه به اصطلاح مکشوفی می‌خواند. ناگهان یکی از مستمعین جستی زد و بلندگو را از دست منبری قاپید، و داد و قال راه انداخت به این مضمون که نباید درباره نوامیس الهی این‌چنین سخن گفت. منبری هم، بعد از پس گرفتن بلندگو، گفت: "تحمل نداری گوش‌هایت را بگیر. امشب این روضه‌ها را نخونم کی بخونم؟" آیا خواندن چنین مرثیه‌هایی صحیح است؟ مخالفان چند دلیل ارائه می‌کنند؛ ۱. نوع این مراثی سند معتبر ندارند. ۲. هدف مرثیه توجه قلوب به ائمه اطهار و مصائب آنها است. شدّت دادن و مکشوف کردن مرثیه‌ها تأثیری در هدف مطلوب ندارد. ۳. حق مرثیه از جانب مستمع ادا نمی‌شود. ۴. این مرثیه‌ها موجب قساوت قلب شده و انسان را نسبت به مصائب کم‌کم بی‌تفاوت می‌کند. ۵. این سبک مرثیه موجب وهن مذهب می‌شود. هر چهار نکته به ضمیمه این مطلب که این مرثیه‌ها حاوی هتک حرمت اجساد و نوامیس اهل‌بیت هستند، اینگونه نتیجه می‌دهد که نباید خوانده شود. مدافعان خواندن این مرثیه‌ها در مقابل نکاتی را گوشزد می‌کنند: ۱. اسناد مقاتل را نباید با معیار صحت اسناد روایات فقهی سنجید. این مطالب ارزش‌شناسی سندی خود را داشته و طبق آن بسیاری از آنها صحیح است. ۲. هدف خواندن مصائب توجه قلوب به اهل بیت، و انزجار و نفرت از دشمنان آنها و نشان دادن خباثت دشمنان آنها است. اینگونه مرثیه‌ها خباثت دشمنان را به خوبی بر ملا می‌کند. ۳. عدم بیان این مصائب موجب فراموشی آنها خواهد شد. ۴. ادای حق یک مصیبت و مرثیه امری مبهم است و شاید برخی به درستی قائل باشند حق یک مرثیه جز با دادن جان ادا نخواهد شد. ۵. اگر خواندن این مصائب فقط در ایام معدودی در سال باشد مشکل قساوت قلب و عادی شدن هم نخواهد داشت. ۶. بسیاری از این مراثی که مکشوف گفته می‌شود منقول از ائمه است و ابتدائا آنها این مراثی را خوانده‌اند. همچنان می‌تواند این مباحثه ادامه داشته باشد؛ خصوصاً بعد از روشن شدن برخی امور مانند 1. شیوه اعتبارسنجی نقل‌های مربوط به مرثیه، 2. هدف از خواندن مرثیه، 3. حکم شرعی مرثیه‌خوانی (وجوب و استحباب و احکام فروعات آن) 3. معنای ادای حق مرثیه ۴. منظور دقیق از قید مکشوف و ... من در این بحث قصد نتیجه‌گیری ندارم اما چند نکته مهم وجود دارد؛ 1. بسیاری از مسائلی که ما به سادگی از کنار آنها می‌‌گذریم و یا در حد چند دقیقه به آنها فکر کرده و تصمیم‌گیری می‌کنیم، به آسانی قابل حل نیستند. 2. در بسیاری از این مباحث نیاز به بحث‌های دقیق و علمی است. هم نیاز به تخصص دارد و هم به مباحثه و گفت‌وگو. 3. البته به راه‌های میانه هم می‌توان فکر کرد؛ مثلاً با کنایه خواندن مراثی یا گریز زدن‌های سریع به مراثی و راه‌هایی که منبری‌ها و روضه‌خوان‌ها بهتر می‌دانند. راه‌هایی که هم مرثیه بیان می‌شود و هم تصریح نمی‌شود. درباره این بحث می‌توانید این فتوا و این سخنان و این مطالب نقل شده را مطالعه کنید. 🖋سیدمحمدباقر میرصانع کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
گوش‌های خوب و صداهای مختلف 👈بهترین تمثیل برای نحوهٔ برخورد رسول الله با سخنان مردم "گوشِ خوب" یا به تعبیر قرآن "اذن خیر" (توبه: ۶۱) است. گوش ابزاری برای درک صداهای متفاوت است. گویی اولیای الهی مردم را بیش از آنکه دارای عقاید، آراء و نظریات مختلف و متقابل بدانند، دارای صداهای مختلف می‌دیدند و سعه‌صدر آنها ناشی از این بینش عمیق‌شان بود. 👈در خیلی از مواقع ما و اطرافیانمان دیدگاه‌ها و نظریه‌های مختلف نداریم بلکه «صدا»های مختلف داریم. اما تفاوت صدا با دیدگاه و نظریه چیست؟ در اینجا به چند تفاوت اشاره می‌کنم: ۱. نظریات متفاوت به طور طبیعی همدیگر را نفی می‌کنند ولی صداها هم دیگر را نفی نمی‌کنند. هرکسی صدای مخصوص به خود را دارد. ۲. نظریات و دیدگاه‌ها سعی دارند مقبول همه واقع شوند و فردی نباشند ولی صداها شخصی و فردی هستند. اساساً اختلاف صداها خوب و مفیدند و ما را در شناختن صدای یکدیگر کمک می‌کنند. ۳. نظریات می‌خواهند خود را خیلی معقول و منطقی نشان دهند ولی صداها صادقانه ترکیبی از عاطفه و محتوا هستند و نمی خواهند خود را محتوای صرف جا بزنند. نتیجه اینکه دوستان ما صداهای مختلفی داریم نه دیدگاه‌ها، نظریات و تئوری‌ها و اعتقاداتِ مختلف. حداقل می‌توان این اختلاف‌ها را صداهای مختلف دانست. (نک: اخلاق نوشته لارنس هینمن) 👈"چشم‌ها را باید شست؛ جور دیگر باید دید." گاهی برای اخلاقی‌تر شدن نیازمند تغییر نگاه‌مان هستیم. با استعاره صدا راحت‌تر می‌توانیم همدیگر را بشنویم، ببینیم و درک کنیم. 🖋سیدمحمدباقر میرصانع کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
گم‌کردن مرز واقعیت جدّی گرفتن بازی آیا هولیگان‌ها را می‌شناسید؟ هولیگان‌ها نوعی از طرفداران متعصب فوتبال هستند که رفتارهای ناهنجار و تخریب‌گرانه مانند درگیری، نزاع خیابانی و ارعاب دارند. آنها معمولاً پیش یا پس از بازی به درگیری با هواداران تیم حریف می‌پردازند. برخی معتقدند هولیگان‌ها شناختی از مرز بین بازی و زندگی واقعی ندارند و از این رو نمی‌توانند ارزش متفاوتی با مقادیر مختلف برای دو چیز متفاوت قائل باشند. آن‌ها چنان در درام بازی غرق شده‌اند که آن را با درام زندگی واقعی اشتباه می‌گیرند؛ انگار که مبارزه‌ای واقعی در میان است و آن‌ها می‌خواهند بخشی از این مبارزه واقعی باشند.(تد ریچاردز، فوتبال و فلسفه، ۱۳۹۸) اما هولیگان‌ها فقط در فوتبال هستند؟ هر جا و هر زمان که آدم‌ها بازی را آن‌قدر جدّی بگیرند که به خاطر آن آشوب راه بیندازند، هولیگانیسم اتفاق می‌افتد. هولیگانیسم گاه پیدا (مثل مثال بالا) و گاه پنهان است. لذت‌های دنیایی اگر اصل شوند هولیگانیسم پنهان اتفاق می‌افتد. در هولیگانیسم پنهان بازیِ دنیا جدّی گرفته می‌شود. هولیگان‌های پنهان برای لذت‌جویی و دنیاطلبیِ خود دستگاه توجیه و عقلانیت تولید می‌کنند. برخی از به ظاهر متدینان این قشر، دین را بازیچه کرده و برای توجیه رفتار خود به دین تمسک می‌کنند. امام حسین در یکی از سخنان خود در راه کربلا اینگونه به مطلب اشاره می‌کند: «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون» «مردم بندۀ دنیایند و دین لقلقه زبان‌هایشان است و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.» اما بازی چیست؟ واقعیت کدام است؟ شاید بسیاری از آنچه گمان می‌کنیم واقعیت است بازی باشد؟ در چه دانشی باید به دنبال تفکیک واقعیت از بازی بود؟ فلسفه واقعیت را از عدم تفکیک می‌کند، نه از بازی. اصلی‌ترین رسالت دین و اخلاق نشان دادن زندگی واقعی و تفاوت آن با بازی‌هایی است که می‌خواهند خود را واقعی جلوه دهند. به این آیه توجه کنید؛ وَ مَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ؛ اين زندگى دنيا جز سرگرمى و بازيچه نيست و زندگى حقيقى همانا [در] سراى آخرت است، اگر انسان‌ها مى‌دانستند. ﴿عنکبوت: ۶۴﴾ طبق این آیه شریفه هولیگان‌ها در حقیقت کسانی هستند که دنیا را جدّی می‌گیرند و بخاطر منافع دنیایی آشوب به پا کرده و ظلم می‌کنند. وقتی برای و متاع دنیا به مصاف ع می‌روند، یعنی بازیِ دنیا را جدّی گرفتند و دچار هولیگانیسم شدند. 🖋سیدمحمدباقر میرصانع کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
🔸شانزدهمین شماره از فصلنامه علمی - تخصصی "حیات معنوی" منتشر شد. 🔹در این شماره از فصلنامه به موضوع راستی و ناراستی پرداخته شده‌است. صاحب امتیاز: مؤسسه فرهنگی دین‌پژوهی بشرا مدیر مسئول: علی باقری‌فر سردبیر: سید محمدباقر میرصانع 📖 در این شماره از فصلنامه می خوانید: 👇 مقاله‌ها ✅صدق و راستی 1. سطوح و لایه‌های راستی در قرآن ✍علی باقری فر 2. اهمیت صدق و راستی ✍رضا مختاری 3. ابعاد اجتماعی صدق و راستی در اسلام ✍سیدمحمدعلی ایازی 4. صداقت در امر به معروف و نهی از منکر و نقش آن در تأثیرگذاری بر مخاطب ✍عبدالله عمادی ٥. شیوه­ مواجهه با تعارض احتمالی میان صداقت و مهربانی ✍سیدمحمدباقر میرصانع 6. رسانه صادق: چیستی صدق و راستی در کنش رسانه­ای ✍امیر دبیری‌مهر 7. آیا راستی، وجود دارد؟ ✍محمدرضا تاجیک 8. خوانش غزالی از صدق در احیاء علوم الدین ✍محمدامین خوانساری 9. در معنای حقیقت صدق و نفی آن؛ برداشتی موجز از باب الصدق در فتوحات مکیه ✍محمدجواد ادبی 10. راستی‌آزماییِ تبلیغِ دین در دوراهی‌های اخلاقی ✍مصطفی سلیمانی ⭕️کذب و ناراستی 11. دروغ در آرمان‌شهر افلاطون ✍احمد شهدادی 12. خودفریبی دروازه‌ای به دیگرفریبی ✍حسن بوسلیکی 13. بررسی تحلیلی فریب و بی صداقتی  سازمانی ✍مهدی فصیحی رامندی 14. پیدایش و تحول دروغ‌گویی در انسان خردمند از منظر روان‌شناسی تکاملی ✍محسن زندی، پری ایرانمنش گفت‌وگوها 15. حکمرانی و صداقت؛ مبانی و نمونه‌ها (در سیرة علمی و عملی امام علی) 👥گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالمجید معادیخواه 16. نسبت صداقت و حکمرانی در جمهوری اسلامی 👥گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی
مراکز پخش: تهران خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان خواجه عبدالله انصاری، خیابان تیسفون، خیابان مدائن، کوچۀ انتاکیه، کوچۀ علائی شرقی، پلاک 14، واحد 1، تلفن: 09121053085 قم 1. خیابان معلم، مجتمع ناشران، طبقۀ اوّل، واحد120، کتاب‌فروشی مؤسسه فرهنگی دین‌پژوهی بشرا، تلفن: 9-37842348-025 2. میدان امام، خیابان کارگر، خیابان شهید سهیلی، پلاک 60، واحد 5، کتاب‌خانه مؤسسه فرهنگی دین‌پژوهی بشرا، تلفن: 36657088-025 www.boshraonline.ir E-mail: boshra_iran@yahoo.com نسخۀ الکترونیکی:  1.وب‌سایت «مؤسسه فرهنگی دین‌پژوهی بشرا»:                         http://boshrairan.ir  2. فیدیبو: www.fidibo.com  3. کتابراه: www.ketabrah.ir
احوالپرسی به روایت هر روز در پاسخ به احوالپرسی دوستان و آشنایان چه پاسخی می‌دهیم: _خوبم _ای‌ی‌ی‌ی _چی بگم؟ _چون می‌گذرد غمی نیست! وووو آنچه در عکس‌نوشته‌های بالا می‌خوانید گزارش از پاسخ‌های عرفا است. کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
در کتاب‌های زیادی دیده‌ام که نویسنده اصرار دارد از تمام کسانی که در نگارش کتاب کمک کرده‌اند تشکر کند اما اصرار ، به خصوص در آخر عبارت، در نوع خودش قابل تقدیر و توجه بود. کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
زندگیِ مود شده 1⃣کسانی که با حشر و نشری دارند احتمالاً بدانند چیست. نسخه مود شده همان نسخه هک شده بازی است. در نسخه مود شده بسته به نوع مود و بازی از منابع بی‌نهایت و نامحدود، نبود تبلیغات، سکه بی‌نهایت، باز بودن مراحل و موارد این چنینی برخوردار خواهید بود. 2⃣حال تصور کنید در زندگی دنیا می‌توانستید زندگی مود شده را انتخاب کنید، آیا این کار را می‌کردید؟ زندگی که در آن پول فراوان، قدرت بی‌نهایت، امکانات عالی داریم. زندگی سراسر لذت، آسایش و آرامش! در این نسخه از زندگی دیگر نیازی به تلاش، کوشش و کسب فضایل ندارید، همه چیز آماده است و فقط حالش را ببرید. شاید چیزی شبیهِ بهشت. ممکن است با خود بگویید این چنین زندگانی امکان تحقق ندارد، چرا به آن فکر کنیم؟ بله نمی‌شود کلِ زندگی را مود کرد اما در جزئیات زندگی ممکن است. -وقتی کسی در ورزش از مواد انرژی‌زا و یا مکمل‌های غیرمجاز استفاده می‌کند در واقع به دنبال زندگیِ مود شده می‌گردد. -وقتی در امتحانات تقلب می‌کنیم یا به تقلب می‌اندیشیم، به دنبال زندگی مود شده هستیم. -وقتی رفاه بیش از حد برای فرزندانمان ایجاد می‌کنیم، به جای آنها می‌اندیشیم، سعی می‌کنیم هیچ مشکلی نداشته باشند، خودمان را سپر بلایشان می‌کنیم و دفاع بی‌جا از آنها می‌کنیم دنبال زندگی مود شده برای آنها هستیم. -وقتی با خدا بر سر استجابت دعاهایمان دعوا می‌کنیم به دنبال اینچنین زندگی هستیم. به طور کلی وقتی می‌خواهیم قواعد زندگی دنیایی را دور بزنیم می‌خواهیم سراغ زندگی مود شده برویم. 3⃣اما زندگی مود شده چه اشکالی دارد؟ ۱. به گفته سقراط «زندگیِ نیازموده، تجربه نکرده و نیاندیشیده، ارزش زیستن ندارد». جوهر زندگی به دست آوردن امتیازات و فضایل از مسیرِ تلاش و کوشش است. کسی که دنبال دور زدن قواعد زندگی است، جوهر زندگی را نشناخته است. دنیای کنونی و واقعی به ما اجازه نمی‌‌دهد همیشه قواعدش را دور بزنیم، بهتر است از کودکی فرزندان را برای ورود به این دنیا آماده کنیم. ۲. «زندگی مود شده زندگی عادلانه نیست.» چون دور زدن زندگی در دنیای کنونی در دسترس همگان نیست، انتخاب زندگی مود شده برای خود و فرزندانمان عادلانه نیست. کسی که می‌خواهد زندگی را دور بزند، عدالت را زیر پا گذاشته است و به فساد در عالم دامن زده است. فرزندانی که در منطقه حفاظت شده رشد می‌کنند، در بزرگسالی یا قواعد را تا حد امکان زیر پا می‌گذارند و یا بر سر خالق و مخلوق غُر می‌زنند. ۳. «زندگی مود شده حوصله سر بر است.» وقتی در بازی همه امکانات را دارید دیگر انگیزه‌ای برای تلاش و جستجو ندارید. کم‌کم بازی بی‌معنا می‌شود. زندگی هم دقیقاً همینطور است. یکی از مشکلات مرفهین یا فرزندانی که همه امکانات برایشان فراهم است، بی‌معنا شدن زندگی و تکراری شدن آن است. سریال «بازیِ ماهی مرکب» داستان مرفهین بی‌دردی است که با ترتیب دادن مسابقۀ بی‌شرمانه‌ای برای زندگی خود معنایی ایجاد کنند. ۴. «بی‌معنا و ناپیدا شدن ارزش‌های اخلاقی» کمبودها، اختلاف‌ها، سختی‌ها موجب تبلور ارزشهای اخلاقی می‌شوند. به فرمایش خداوند متعال: «وَتِلْکَ الاَْیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَداءَ وَاللَّهُ لا یُحِبُّ الظَّالِمینَ * وَلِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَیَمْحَقَ الْکافِرینَ» (آل عمران، آیه 140 و 141) تداول و گردش سختی‌ها و خوشی‌های روزگار به دو دلیل است؛ ۱. شناخت خوب از بد و ۲. خالص کردن کردن خوبان و نابود کردن بدان. به گفته حافظ «خوش بود گر محک تجربه آید به میان *** تا سیه روى شود هر که در او غش باشد» 🖋سیدمحمدباقر میرصانع کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
✅پژوهشکده معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام برگزار می‌کند: «نسبت‌سنجی ادراکات پیشادنیایی عقل با عمل اخلاقی» 👨‍🏫ارائه دهندگان: ▫️حجت الاسلام دکتر شعبان نصرتی ▪️حجت الاسلام دکتر محمد رکعی 👨‍💻ناقد: حجت الاسلام دکتر محمدباقر میرصانع 👨‍🏫دبیر علمی: حجت الاسلام امیرحسین قنبرزاده 📅 شنبه ٢٢ مهر ۱۴۰۲؛ ساعت ١۶ الی ١٨ 📍قم، خیابان شهداء (صفائیه)،‌ کوچه ۲۱، کوچه ۳، پلاک ۵۰، سالن اجتماعات مرکز تخصصی معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام 📜به شرکت‌کنندگان حضوری در نشست، از سوی پژوهشکده معارف گواهی اعطا می‌شود.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت جلسه اول از سلسه نشست‌های فقه اخلاقی "مناسبات در کشاکش اثبات و نفی" استاد علیدوست کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
انا لله و انا الیه راجعون
سیل آه خلق سدّ ظلم را خواهد شکست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
... فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا أَسَفاً مَا كَانَ بِهِ مَلُوماً بَلْ كَانَ بِهِ عِنْدِي جَدِيراً؛ اگر بعد از اين حادثه مسلمانى از غصه بميرد جاى ملامت نيست، بلكه در نظر من سزاوار تحسین است.(نهج البلاغه،خ27) کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
اخلاق باور و تاریخ‌های مذهبی 1. یکی از حوزه‌های اخلاق کاربردی است. این حوزه از ارزش‌ها و الزامات اخلاقی حاکم بر باورهای انسان و چالش‌های آن بحث می‌کند. به سوالاتی از این دست می‌پردازد؛ انسان‌ها از لحاظ اخلاقی چه وظایفی در قبال باور کردن چیزی دارند و مسئولیت های آنان در این باره چیست؟ چه زمانی اخلاقاً مجاز به پذیرفتن یک باور یا نپذیرفتن آن هستند؟ چه چیزی پذیرفتن یک اعتقاد و باور را اخلاقاً تصحیح می‌کند؛ نتایج آن یا شواهدی که نشان می‌دهد آن اعتقاد با واقع تطابق دارد؟ 2. بیایید یک مثال عینی بزنیم؛ تاریخ وفات حضرت معصومه س را در سالنامه رسمی ۱۰ ربیع الثانی ذکر کرده‌اند. در این روز مردم متوجه آن حضرت بوده، عزاداری کرده و به زیارتِ بانوی کریمه اهتمام بیشتری دارند. آیا این آثار و نتایج پذیرفتن ۱۰ ربیع الثانی برای وفات آن حضرت را تصحیح می‌کند یا صرفاً ادله نقلی یا تاریخی است که باید این گزاره را ثابت کند؟ احتمالاً با خود بگویید اینکه آثار و نتایج بخواهد تاریخِ وفات را مشخص کند کمی عجیب است. آنچه از جملۀ «دهم ربیع روز وفات حضرت معصومه است» فهمیده می‌شود این است که آن حضرت در این روز وفات کردند، نه اینکه اگر این روز را وفات اعلام کنیم نتایج خوبی دارد. انسان‌ها از گزاره‌های خبری انتظار صدق و مطابقت با واقع دارند نه انتظار نتایج خوب. 3. حال مثال را کمی تغییر دهیم؛ تاریخ وفات آن حضرت 10 ربیع الثانی نیست اما بیشتر مؤمنان معتقدند این روز روز وفات بانوی کریمه است. اگر از سوی عالمان عدم صحت این تاریخ بیان شود، مردم در عقاید دیگر خود هم شک خواهند کرد. آیا این اثر سوء استمرار اعتقاد مردم به این مطلب را تصحیح می‌کند؟ آیا آگاهان باید در این باره چیزی نگویند؟ در اینجا باز هم عجیب است بخاطر پیامدهای بد، یک باور نادرست را بپذیریم؟ 4. من همچنان معتقدم باید راست گفت. شواهد و قراین تاریخی هستند که پذیرفتن یک باور این چنینی را اخلاقاً تصحیح می‌کنند، نه آثار خوب یا پیامدهای بد آن؛ چرا که یک. ما از گزاره خبری انتظار صدق داریم نه نتایج خوب. دو. نتایج و پیامدها آنچنان که گمان می‌شود قابل حدس زدن نیست؛ در فرض اول ممکن است بعدها که مردم به غلط بودن آن و علّت جعل آن پی بردند، مغرضانی پیدا شوند و این را به کل باورهای دینی سرایت دهند و فرض دوم ممکن است آگاه سازی مردم توسط عالمان، اعتماد مردم را به مرجعیت دینی افزایش دهد. سه. ما تابع مذهبی هستیم که بزرگ مرد آن در ازای باز پس گرفتن حق خود و حکومت از غاصبان حاضر نمی‌شود در شورای شش نفره یک وعدۀ دروغ دهد. چطور ما به خود اجازه می‌دهیم بخاطر نتایج یا پیامدهای موهوم راحت به خود اجازه گفتن خلاف واقع یا ترویج آن را بدهیم. یادمان باشد نتایج و آثار سخنِ دروغ ممکن است مجوزی برای گفتن آن باشد، اما آن را هیچ گاه سخنِ راست نخواهد کرد. در پیوست‌های ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ می‌توانید مطالب تکمیلی و مباحثات برخی اساتید درباره تاریخ وفات حضرت معصومه س را ملاحظه کنید. 🖋سیدمحمدباقر میرصانع کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
اخلاق باور و تاریخ‌های مذهبی پیوست 1 نویسنده کتاب مشهورات بی‌اعتبار درباره روز وفات حضرت معصومه این چنین می‌نویسد(مشهورات بی‌اعتبار؛ مهدی سیمایی، 203-205): بیش از شصت سال قبل، حاج سید محمد باقر متولی باشی (سالار التولیه متوفای ۱۳۲۰ ه.ش.) که شخصیت بانفوذ و مقتدری در قم بوده و بیش از چهل سال تولیت آستانه مقدسه را بر عهده داشته است، برای کسی که درباره تولد و وفات حضرت معصومه سلام الله علیه سندی پیدا کند جایزه کلانی قرار داد. این در حالی بود که در هیچ یک از منابع، ذکری از روز و ماه و حتی سال ولادت و رحلت حضرت نیامده بود. اما در همان زمان، فردی به نام شیخ جواد شاه عبدالعظیمی، مشهور به شیخ جواد مجتهد، ادعا کرد که تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه را یافته است وی مدعی شد که این دو تاریخ را از دو کتاب لواقح الأنوارو نزهة الأبرار نقل می کند بدین ترتیب این مطلب را به اضافه مطالب دیگری در کتابچه نور الآفاق شبهات لأهل النفاق نگاشت. (آیت الله استادی این کتاب را بی مایه و سست می داند. استادی، «آشنایی با حضرت عبدالعظیم عالية ومصادر شرح حال اوه ، ص ۲۹۷-۳۰۱۰) نخستین منبع ادعا شده، لواقح الأنوار في طبقات الاخیار، نوشته شد عبدالوهاب بن احمد شعرانی شافعی مدنی (متوفای ۹۳۷ ه.ق.) و موضوع آن شرح حال مشایخ و بزرگان صوفیه است. در این کتاب نه تنها نامی از فاطمه دختر موسی بن جعفر سلام الله علیه نیست، بلکه نامی از خود آن امام هم نیامده است! ضمن اینکه چگونه ممکن است در کتب حدیثی و تاریخی شیعه هیچ مطلبی درباره تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه نقل نشود اما منبعی صوفی در قرن دهم تاریخ آن را ذکر کند. دومین منبع ادعا شده ، کتاب نزهة الأبرار في نسب الأئمة الأطهار، نوشته سید موسی موسوی برزنجی شافعی مدنی است. کتاب مزبور که معلوم نیست وجود خارجی داشته باشد، نه در کتابخانه مدينه ، آنچنان که شیخ جواد شاه عبدالعظیمی ادعا کرده است، و نه نزد آقابزرگ تهرانی وجود نداشته است. علاوه بر آن، موسوی برزنجی فردی معاصر است و کتاب وی صلاحیت استناد تاریخی ندارد. شیخ ذبیح الله محلاتی، در کتاب ریاحین الشيعة، هنگام شرح حال حضرت معصومه ای به جعل این تاریخ اشاره میکند و می نویسد: «لايخفی که تاریخ ولادت و وفات این بانوی عظما، فاطمه معصومه ، تاکنون معلوم نشده است، بلکه زندگانی این مخدره و دوره حیات او مجهول بوده که آیا شوهر کرده است یا خیر؟ آیا اولادی داشته است یا خیر؟ ... و اما آنچه را که بعضی از جهت بعضی از اغراض نسبت می دهند که فلانه مجتهد در مدينه طيبه تعیین یوم وفات و تولد آن مخدره را استخراج از کتاب لواقح الأنوار کرده، بی اصل است . برای اینکه کتاب لواقح الأنوار در نظر این قاصر موجود است و اصلا چنین مطلبی در او نیست. حقیر احتمال دادم شاید کتاب دیگری باشد تا اینکه خدمت علامه نسابه دانشمند آقانجفی، شهاب الدین تبریزی شرفیاب شدم. این مطلب را عنوان کردم، فرمودند: «کسی که چنین جعلی کرده، من او ا را ملاقات کردم، معلوم شد غرضی داشته که ذکر آن مصلحت نیست»؟ آیت الله شبیری زنجانی نیز داستان این جعل را با جزئیات بیشتر بیان می کند: «مرحوم متولی باشی اعلام می کند که اگر کسی تاریخ ولادت یا وفات حضرت معصومه را پیدا کند، دستور می دهم که در آن روزها بازار قم را تعطیل کنند. آدم کلاشی ادعا می کند که در فلان کتاب از کتابخانه مدينه این تاریخ ذکر شده است. متولی باشی آدم زرنگی بود، گفته بود که متولی کتابخانه مدینه با من آشنا است. من آن کتاب را از آن کتابخانه می خواهم و چاپ می کنم و به این شکل مشت آن شخص باز می شود. متولی باشی مسافرتی تاریخی به حجاز کرده بود و رجال آنجا را می شناخت.»(جرعه‌ای از دریا، ج2: 516- 517) کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اخلاق باور و تاریخ‌های مذهبی 🎙 پیوست 2 (برای قبول و ترویج باور تاریخی شواهد و قرائن تاریخی نیاز است) انتقاد استاد شب‌زنده‌دار از ترویج تاریخ وفات و ولادت حضرت معصومه س کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اخلاق باور و تاریخ‌های مذهبی 🎙پیوست 3 (نتایج مصحح این باور است) استاد مهدی گنجی از اعلام روزی به عنوان روز وفات حضرت معصومه س دفاع می‌کند. کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اخلاق باور و تاریخ‌های مذهبی 🎙پیوست 4 (آثار خوب و پیامدهای بد حکم می‌کند در ایام وفات چیزی گفته نشود) انتقاد استاد ملک‌زاده از اساتیدی که جعلی بودن تاریخ وفات را مطرح کردند کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اخلاق باور و تاریخ‌های مذهبی 🎙پیوست 5 (برای قبول و ترویج باور تاریخی شواهد و قرائن تاریخی نیاز است) استاد احمد عابدی معتقد است این باور تاریخی شواهد تاریخی دارد. کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
💠📣 کرسی علمی ترویجی "جریان شناسی رویکرد اخلاق نقلی در حوزه علمیه قم" برگزار می شود. ارائه کننده: 🎤 حجت الاسلام دکتر سیدمحمدباقر میرصانع (عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث) ناقد: 🎙حجت الاسلام دکتر احمد غلامعلی (معاون پژوهشکده علوم و معارف حدیث و عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث ) 🎙مدیر جلسه: حجت الاسلام دکتر محمد رکعی (عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🗓 زمان: چهارشنبه 10 آبان ماه 1402 ⏰ ساعت: 10 تا 12 📌 نشانی: قم، بلوار ۱۵ خرداد، بلوار شهید صادقی، انتهای خیابان شهید حسین نژاد، پژوهشگاه قرآن و حدیث، طبقه دوم، سالن جلسات 🌐 لینک ورود به جلسه: https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast ◀️ ادامه خبر👇👇 https://www.riqh.ac.ir/post/76438 @quran_hadith
دلم می‌سوزد و کاری ز دستم بر نمی‌آید ... تحمل می‌رود اما شب غم سر نمی‌آید ... کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky