🔵جامعه بابل در عهد هخامنشیان
جامعه بابل در عهد هخامنشیان شامل
شهروندانی از شهرهای بابل با حقوق کامل شهروندی ،بیگانگان ،بردگان و سرانجام گروهای گوناگون ( glebae adscripti) بودکه مابین بردگی و آزادی قرار داشتند.
شهروندان شامل مقامات رسمی سلطنتی و معابد،دبیران،بازرگانان آزاد
صنتعتگران،وکشاورزان شهرهای بابل
بودند.
شهروندان عضومجمع مردمی ( puhru) جامعه معابد بودندکه در موارد مربوط به اموال و حقوق خانواده دارای اقتدار قضایی بود.
امابردگان و glebae adscripti طبیعتا از حقوق شهروندی محروم بودند.خارجیانی نیزکه در زمره رعایای آزاد شاه پارس بودنداز حقوق شهروندی محروم بودند و هیچ نقشی در خودگردانی
حکومت یا معابد نداشتندزیرا آنان
فاقد هر ملکی در منطقه اراضی عمومی شهر بودند و به معابد بابلی
راه نداشتند و در نتیجه نمی توانستند
عضو مجمع عمومی شوند.
محمدا.داندامایف
ایرانیان در بابل هخامنشی ص۱۹۹
#بابل
#هخامنشیان
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
گروه پژوهشی آرتا
🗣مناظره🗣 ♨️مناظره مجموعه پژوهشی آرتا با نماینده زرتشتیان ♨️زمان:پنجشنبه،۲۶مهر،ساعت۲۱:۰۰ الی ۲۲:۰۰
اعضای محترم امشب ساعت۲۱همراه ما باشید
مناظره در گروه تلگرام انجام میشود
همگی تشریف بیاورید و دوستان خود را نیز دعوت کنید🌹
بلعمی دانشمند فرهیخته ایرانی کوروش را یهودی زاده میداند ‼️
بلعمی در تاریخ مشهور خود مینویسد: دلیل آنکه که کورش یهودیان در بابل را آزاد کرد وآنهارا به بیت المقدس برگرداند آن بود که او خویشاوند یهودیان بود ، مادر کوروش جاویل و به قوی حاویل اسرائیلی بود ، ضمن آنکه مورخینی همچون طبری ، ابن مسکویه ، غیاث الدین خواندمیر در کتب خود نیز کوروش را یک یهودی زاده ذکر کرده اند
منبع : تاریخ بلعمی ، ترجمه محمد تقی بهار "ملک شعرا" ، چاپ دوم ، ۱۳۵۳ ، تابش ، ج ۱ ، ص ۶۳۸
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
#کوروش
#یهودی_زاده
🔘 عبدالحسین زرینکوب :
🔻آیین #شیعه که وی(فردوسی) را به تعبیر خودش خاک پای حیدر کرده بود روح و ذهن وی را به دنیای پارسایی و قهرمانی می خواند و از برادرکشی ها و ناجوانمردیهایی که امیران عصر را از بخارا تا گرگان و از طوس تا بغداد به جان هم انداخته بود بیزار می کرد.
☑️نامورنامه،انتشاراتسخن،صفحه۵۲
#زرینکوب
#فردوسی
#حیدر
#حضرت_علی
✅ @Anti_Archaism
🔘 عبدالحسین زرینکوب :
🔻آیین #شیعه که وی(فردوسی) را به تعبیر خودش خاک پای حیدر کرده بود روح و ذهن وی را به دنیای پارسایی و قهرمانی می خواند و از برادرکشی ها و ناجوانمردیهایی که امیران عصر را از بخارا تا گرگان و از طوس تا بغداد به جان هم انداخته بود بیزار می کرد.
☑️نامورنامه،انتشاراتسخن،صفحه۵۲
#زرینکوب
#فردوسی
#حیدر
#حضرت_علی
✅ @Anti_Archaism
🔵تمدن اسلامی
اما آنچه این مایه ترقیات علمی و پیشرفتهای مادی را برای مسلمین
میسر ساخت در حقیقت همان #اسلام بود که با تشویق مسلمین
به #علم و ترویج نشاط حیاتی ،
روح معاضدت و تساهل را جانشین
تعصبات دنیای باستانی کردو در مقابل
رهبانیت کلیسا که ترک وانزوا را توصیه
می کردبا توصیه مسلمین به « راه وسط» توسعه و تکامل صنعت و علم انسانی را تسهیل کرد
در دنیایی که اسلام وارد شد این روح
تساهل و اعتدال در حال زوال بود
از دونیروی بزرگ آن روز دنیا بیزانس
در اثر تعصبات مسیحی که روز بروز در آن بیشتر غرق می شد هر روز علاقه خود را بیش از پیش باعلم فلسفه قطع می کرد.
تعطیل فعالیت فلاسفه بوسیله ژوستی نیان ، اعلام قطع ارتباط قریب الوقوع بود بین دنیای روم با تمدن و علم .
در ایران هم اظهار علاقه خسرو نوشیروان به معرفت وفکر، یک دولت
مستعجل بود وباز تعصباتی که برزویه
طبیب در مقدمه کلیله و دمنه به آن اشارت دارد هر نوع احیا ٕ معرفت را درین سرزمین غیر ممکن کرد.
در چنین دنیایی که اسیر تعصبات
دینی و قومی بود اسلام نفحه تازه یی دمید. چنانچه با ایجاد دارالاسلام که
مرکز واقعی ان #قران بود نه شام ونه عراق ،تعصبات قومی و نژادی را با یک نوع جهان وطنی چاره کرد ،و در مقایل دینی نصارا و مجوس، تسامح و تعاهد با اهل کتاب را توصیه کرد
و علاقه به علم و حیات را.
دکتر عبدالحسین زرینکوب
کارنامه اسلام ص۲۲
.
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
✨گفتاری از #والتر_هينتس
#والتر_هينتس (Walther Hinz) استاد دانشگاه گوتينگن آلمان، و از برترين ايرانشناسان جهان است كه جايگاه علمی ايشان بر كسی پوشيده نيست.
❊ برای مطالعه زندگينامه و رزومه علمی ايشان، بنگريد به:
Rüdiger Schmitt: Encyclopædia Iranica online, Hinz, (A.) Walther, March 22, 2012, Vol. XII, Fasc. 3, pp. 315-31
#والتر_هينتس در كتاب «Darius und perser» پيرامون تازش كورش كبير به بينالنهرين مینويسد:
#كورش با سپاه بزرگ خود از ميان گوتيوم به طرف جنوب حركت كرد و از رود مرزی #دياله عبور كرد. اُپيس دژ شرقی ديوار مادی اندكی پيش از پيوستن دياله به دجله قرار داشت. كورش در آغاز سال 539 [قبل از ميلاد] به اين شهر رسيد و اُپيس محصاره و به آتش كشيده شد. ايرانيان از سر دورانديشی با خود از كركوك، قير و قطران آورده بودند. در نبردهای خونين، اُپيس به تصرف درآمد. سپاه نبونيد شكست خورد.
📚 والتر هينتس، داريوش و ايرانيان، ترجمه پرويز رجبی، تهران: نشر ماهی، 1391. برگه 104
goo.gl/RDAgFn
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
🆔کانال ما در ایتا:
https://eitaa.com/anti_archaism