🔵رفتار فرماندهان پارسی با ایونیها
در تاریخ هرودوت آمده است
جهازات پارسی زمستان را در میلط ماندند و سال دیگر باز در دریا به حرکت در امده بی اشکال و محظور جزایر خیوس ، لسبوس و تندروس واقع در ساحل آسیا راتصرف کردند
و بعد از اشغال هر جزیره برنامه یکسانی شامل جستجوی کامل سراسر
آن برای پیدا کردن نفرات فراری اجرا شد.
به علاوه لشکریان پارسی بعضی از شهرهای داخلی ایونیها را نیز به تصرف در آوردند،اما اجرای برنامه
جستجوی افراد فراری میسر نشد.
فرماندهان پارسی تهدیدی که نسبت
به ایونیها در صورت ابراز مقابله و مخالفت کرده بودند،بدین منوال عملی کردند که هر وقت شهری تسخیر میشد تمام پسران خوشرو
را عقیم کرده به عنوان خواجه سرا
و دختران زیبا را هم کنیزوار به دربار
میفرستادند.
تاریخ هرودوت کتاب ششم
ص۳۳۵
ترجمه وحید مازندرانی
#پارسیها
#ایونیها
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
۲۰مهرماه
بزرگداشت #حافظ_شیرازی
🔰حافظ به تصريح محمد گل اندام كه، معاصر و همدرس وي بوده،« تفسير قرآن نيك مي دانست و مطالع الانظار في طوالع الانوار تاليف بيضاوي و مفتاح العلوم سكاكي را مطالعه مي كرد و از پژوهش در ديوان هاي شاعران پارسي گوي و عرب زبان بهره هايي برد.»
🔰محمد گل اندام كه اولين بار ديوان او را جمع آوري كرده است از حافظ چنين ياد مي كند «مولانا الاعظم المرحوم الشهيد مفخر العلما استاد نحارير الاد با شمس المله الدين محمد الحافظ الشيرازي»
🔰تذكره نويسان نوشته اند كه او يكي از حافظين قرآن كريم بود چنان كه در اشعار خود به اين دو مطلب اشاره مي كند
عشقت رسد به فرياد ار خود بسان حافظ
قرآن ز بر بخواني در چارده روايت
ز حافظان جهان كس چو بنده جمع نكرد
لطايف حكمي با نكات قرآني
نديدم خوشتر از شعر تو حافظ
بقرآني كه اندر سينه داري(1)
🔰شيراز در دوره اي كه حافظ تربيت مي شد اگر چه وضع سياسي آرام و ثابتي نداشت ليكن مركزي بزرگ از مراكز علمي و ادبي ايران و جهان اسلام بشمار مي رفت و اين مسئله به خاطر تدابير اتابكان سلغري فارس بود كه شيراز را در مقابل حملات مغول محفوظ نگه داشتند لذا حافظ در مركزي كه مجمع عالمان و انديشمندان و سلاطين دانش دوست و مروج دانش، پرورش يافت، چنان كه در اشعار خود سياست هاي آنان را ستايش نموده است.(2) اما به خاطر سياست هاي سخت گيرانه پادشاهان، پيروان اهل بيت (عليهم السلام) نمیتوانستند عقاید خود را بیان کنند، چرا كه بر اكثر نقاط ايران حاكمان اهل سنت و مكتب خلافت حكمراني مي كردند و حتي غزنويان در اين مورد بسيار سخت گيري مي كردند تا جايي كه كتاب هاي شيعيان و مراكز علمي آنها را به آتش كشيدند، و بسياري از آنان را به خاك و خون كشيدند بر اين اساس عرفا و شعراي بزرگ و علماي اسلام بيشتر در حالت تقيه زندگي مي كردند و فضاي سياسي اقتضاء مي كرد كه خردمندان اظهار عقيده و مذهب ننمايند بلكه در نوعي استتار به فعاليت فرهنگي بپردازند و از فرصت هاي به وجود آمده به نشر فرهنگ و علوم اقدام نمايند.
درباره حافظ نيز وضع اين گونه است و همه در اين قول اتفاق دارند كه او از اديبان بزرگ جهان اسلام و ايران است و او از نظر عرفان و شناخت به جايگاه و مرتبه اي رسيده بود كه به جز پيروي از اسلام راستين و مكتب اهل بيت (عليهم السلام) نمي توان به آن جايگاه رسيد، اما بنا بر اقتضاي زمانه از اظهار و آشكار كردن اين انديشه ها معذور بود(تقیه)، ولي در هر صورت قرايني در ديوان و آثار او وجود دارد كه عشق او را به خاندان پيامبر و امير مؤمنان به اثبات مي رساند چنان كه مولوي و سعدي و عطار نيز از اين ويژگي برخوردار هستند و هر يك از آنها در اشعار خود ارادت كامل خويش را به اهل بيت اظهار كرده اند.
🔺حافظ در جايي نجات و رسيدن به كمال را اينگونه ممكن مي داند:
حافظ اگر قدم زني در ره خاندان بصدق
بدرقه رهت شود همت شحنه ي نجف
🔺شارحان اشعار حافظ اين بيت را چنين توضيح داده اند:
اي حافظ اگر راه خاندان پيامبر را صادقانه بپوئي عنايت و توجه امير نجف علي ـ عليه السّلام ـ نگاهبان تو خواهد شد.(3)
🔺مرحوم شهيد مطهري از محيط طباطبائي نقل نموده است كه «حافظ را در عصر خودش و عصرهاي بعد، شيعه مي دانستند.»(4)
به طور کلی می توان گفت: آنچه از اشعار خواجه حافظ بر میآید قدر مسلم آن است که در مشرب تصوف با صوفیان خشک سنی سازش نداشته بطوری که دیده میشود مکرر از شطح، دلق و ریا و با آن قبیل صوفیان با لهجه تمسخر و گاهی تعرض سخن می گوید و صاحبدلان را از دام تصوف و صوفیان برحذر می دارد. و علاقه مندی بیشتری درباره عرفان شیعه و نماز شب و سیر سلوک معنوی و گریه های سحری دارد که در فرهنگ اهل بیت و مذهب شیعه پر رنگ و با مذا ق شیعه سازگار تر است. مانند: صوفی نهاد دام و سر حقه باز کرد/ آغاز فکر با فلک حقه بـاز کرد
و حافظ روابط خوبی با امراء و سلاطین مانند شیخ ابواسحاق و منصور و زین العابدین که شیعی بودند داشته در مقابل نسبت با امیر مبارزالدین محمد و شاه شجاع که سنی بودند روابطی در این حد نداشته است.
مدح حافظ درباره حاکمان شیعه قوی تر و بیشتر از حاکمان سنی است.
می توان گفت عدم اظهار تشیع از سوی حافظ و رابطه با امرای سنّی از تقیه بوده که از اصول شیعه به شمار می رود.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
1. ديوان حافظ، تصحيح خطيب رهبر، تهران، صفي عليشاه، 1371، مقدمه ص20.
2. صفا، ذبيح الله، تاريخ ادبيات، تهران، انتشارات فردوس، چاپ نهم،1372، ج 3، بخش دوم، ص 1064.
3. رهبر، خطيب، پيشين، ص 403.
4. مطهري، عرفان حافظ، تهران،صدرا، چاپ پانزدهم، 1377، ص62.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ @Anti_Archaism
🔵جامعه بابل در عهد هخامنشیان
جامعه بابل در عهد هخامنشیان شامل
شهروندانی از شهرهای بابل با حقوق کامل شهروندی ،بیگانگان ،بردگان و سرانجام گروهای گوناگون ( glebae adscripti) بودکه مابین بردگی و آزادی قرار داشتند.
شهروندان شامل مقامات رسمی سلطنتی و معابد،دبیران،بازرگانان آزاد
صنتعتگران،وکشاورزان شهرهای بابل
بودند.
شهروندان عضومجمع مردمی ( puhru) جامعه معابد بودندکه در موارد مربوط به اموال و حقوق خانواده دارای اقتدار قضایی بود.
امابردگان و glebae adscripti طبیعتا از حقوق شهروندی محروم بودند.خارجیانی نیزکه در زمره رعایای آزاد شاه پارس بودنداز حقوق شهروندی محروم بودند و هیچ نقشی در خودگردانی
حکومت یا معابد نداشتندزیرا آنان
فاقد هر ملکی در منطقه اراضی عمومی شهر بودند و به معابد بابلی
راه نداشتند و در نتیجه نمی توانستند
عضو مجمع عمومی شوند.
محمدا.داندامایف
ایرانیان در بابل هخامنشی ص۱۹۹
#بابل
#هخامنشیان
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
گروه پژوهشی آرتا
🗣مناظره🗣 ♨️مناظره مجموعه پژوهشی آرتا با نماینده زرتشتیان ♨️زمان:پنجشنبه،۲۶مهر،ساعت۲۱:۰۰ الی ۲۲:۰۰
اعضای محترم امشب ساعت۲۱همراه ما باشید
مناظره در گروه تلگرام انجام میشود
همگی تشریف بیاورید و دوستان خود را نیز دعوت کنید🌹
بلعمی دانشمند فرهیخته ایرانی کوروش را یهودی زاده میداند ‼️
بلعمی در تاریخ مشهور خود مینویسد: دلیل آنکه که کورش یهودیان در بابل را آزاد کرد وآنهارا به بیت المقدس برگرداند آن بود که او خویشاوند یهودیان بود ، مادر کوروش جاویل و به قوی حاویل اسرائیلی بود ، ضمن آنکه مورخینی همچون طبری ، ابن مسکویه ، غیاث الدین خواندمیر در کتب خود نیز کوروش را یک یهودی زاده ذکر کرده اند
منبع : تاریخ بلعمی ، ترجمه محمد تقی بهار "ملک شعرا" ، چاپ دوم ، ۱۳۵۳ ، تابش ، ج ۱ ، ص ۶۳۸
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
#کوروش
#یهودی_زاده
🔘 عبدالحسین زرینکوب :
🔻آیین #شیعه که وی(فردوسی) را به تعبیر خودش خاک پای حیدر کرده بود روح و ذهن وی را به دنیای پارسایی و قهرمانی می خواند و از برادرکشی ها و ناجوانمردیهایی که امیران عصر را از بخارا تا گرگان و از طوس تا بغداد به جان هم انداخته بود بیزار می کرد.
☑️نامورنامه،انتشاراتسخن،صفحه۵۲
#زرینکوب
#فردوسی
#حیدر
#حضرت_علی
✅ @Anti_Archaism
🔘 عبدالحسین زرینکوب :
🔻آیین #شیعه که وی(فردوسی) را به تعبیر خودش خاک پای حیدر کرده بود روح و ذهن وی را به دنیای پارسایی و قهرمانی می خواند و از برادرکشی ها و ناجوانمردیهایی که امیران عصر را از بخارا تا گرگان و از طوس تا بغداد به جان هم انداخته بود بیزار می کرد.
☑️نامورنامه،انتشاراتسخن،صفحه۵۲
#زرینکوب
#فردوسی
#حیدر
#حضرت_علی
✅ @Anti_Archaism
🔵تمدن اسلامی
اما آنچه این مایه ترقیات علمی و پیشرفتهای مادی را برای مسلمین
میسر ساخت در حقیقت همان #اسلام بود که با تشویق مسلمین
به #علم و ترویج نشاط حیاتی ،
روح معاضدت و تساهل را جانشین
تعصبات دنیای باستانی کردو در مقابل
رهبانیت کلیسا که ترک وانزوا را توصیه
می کردبا توصیه مسلمین به « راه وسط» توسعه و تکامل صنعت و علم انسانی را تسهیل کرد
در دنیایی که اسلام وارد شد این روح
تساهل و اعتدال در حال زوال بود
از دونیروی بزرگ آن روز دنیا بیزانس
در اثر تعصبات مسیحی که روز بروز در آن بیشتر غرق می شد هر روز علاقه خود را بیش از پیش باعلم فلسفه قطع می کرد.
تعطیل فعالیت فلاسفه بوسیله ژوستی نیان ، اعلام قطع ارتباط قریب الوقوع بود بین دنیای روم با تمدن و علم .
در ایران هم اظهار علاقه خسرو نوشیروان به معرفت وفکر، یک دولت
مستعجل بود وباز تعصباتی که برزویه
طبیب در مقدمه کلیله و دمنه به آن اشارت دارد هر نوع احیا ٕ معرفت را درین سرزمین غیر ممکن کرد.
در چنین دنیایی که اسیر تعصبات
دینی و قومی بود اسلام نفحه تازه یی دمید. چنانچه با ایجاد دارالاسلام که
مرکز واقعی ان #قران بود نه شام ونه عراق ،تعصبات قومی و نژادی را با یک نوع جهان وطنی چاره کرد ،و در مقایل دینی نصارا و مجوس، تسامح و تعاهد با اهل کتاب را توصیه کرد
و علاقه به علم و حیات را.
دکتر عبدالحسین زرینکوب
کارنامه اسلام ص۲۲
.
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
✨گفتاری از #والتر_هينتس
#والتر_هينتس (Walther Hinz) استاد دانشگاه گوتينگن آلمان، و از برترين ايرانشناسان جهان است كه جايگاه علمی ايشان بر كسی پوشيده نيست.
❊ برای مطالعه زندگينامه و رزومه علمی ايشان، بنگريد به:
Rüdiger Schmitt: Encyclopædia Iranica online, Hinz, (A.) Walther, March 22, 2012, Vol. XII, Fasc. 3, pp. 315-31
#والتر_هينتس در كتاب «Darius und perser» پيرامون تازش كورش كبير به بينالنهرين مینويسد:
#كورش با سپاه بزرگ خود از ميان گوتيوم به طرف جنوب حركت كرد و از رود مرزی #دياله عبور كرد. اُپيس دژ شرقی ديوار مادی اندكی پيش از پيوستن دياله به دجله قرار داشت. كورش در آغاز سال 539 [قبل از ميلاد] به اين شهر رسيد و اُپيس محصاره و به آتش كشيده شد. ايرانيان از سر دورانديشی با خود از كركوك، قير و قطران آورده بودند. در نبردهای خونين، اُپيس به تصرف درآمد. سپاه نبونيد شكست خورد.
📚 والتر هينتس، داريوش و ايرانيان، ترجمه پرويز رجبی، تهران: نشر ماهی، 1391. برگه 104
goo.gl/RDAgFn
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
🆔کانال ما در ایتا:
https://eitaa.com/anti_archaism
گروه پژوهشی آرتا
✨گفتاری از #والتر_هينتس #والتر_هينتس (Walther Hinz) استاد دانشگاه گوتينگن آلمان، و از برترين ايران
✨دكتر #پرويز_رجبی، از اساتيد بارز تاريخ پژوه و يكی از بزرگترين مؤلفين كتاب در عرصه تاريخ ايران
ايشان نيز در كتاب #هزارههای_گمشده تأكيد ميكنند كه #اوپيس، به دست #كورش_كبير ويران شد و مردم آن شهر كه به دست كورش #قتل_عام شدند.
goo.gl/817LC9
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
🔵تعلیم کتابت و سواد زنان در بین مسلمین
وجود بعضی از راویان حدیث در بین #زنان نشان می دهد که اهل حدیث منعی در تعلیم کتابت و سواد زنان نمی دیده اند.
دختر مالک ابن انس می توانست اشتباهات کسانی راکه از کتاب موطا
پدرش روایت می کردند اصلاح کند.
بنت المرتضی دختر علم الهدی کتاب
نهج البلاغه را از عم خویش سید رضی
روایت می کرد و گویند شیخ عبد الرحیم بغدادی نیز از وی روایت دارد.
همچنین دو دختر شیخ الطا ئفه به نام بنت الشیخ مشهور شده اند که تالیفات پدر و هم کتابهای برادر خویش شیخ ابوعلی طوسی را روایت می کرده اند.
تعداد زنانی که نامشان فی المثل در سلسله اجازات سبکی و سیوطی آمده است حاکی است از وجود تعداد زیادی ناقلان حدیث در بین زنان .
زینب دختر عبدالرحمن بن حسن
جرجانی که در سال ۶۱۵ در گذشت
در حدیث و فقه شهرت بسیار داشت
و گفته اند به مرگ او اسناد عالی منقطع شد .حوزه تعلیم بعضی از زنان حتی محل توجه اهل علم بود.
کارنامه اسلام ص ۱۲۹
دکتر عبد الحسین زرینکوب
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism