eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
25.1هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.3هزار ویدیو
108 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @Shadfar98 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
✅جشن سده 🔹مفصل‌ترین گزارش تاریخی از جشن سده برمی‌خوریم که به برگزاری این جشن در دورۀ حکومت مرداویج زیاری بازمی‌گردد و شرح آن در الکامل (ابن‌اثیر، ۸ / ۲۹۸- ۲۹۹)، تجارب الامم (ابوعلی مسکویه، ۱ / ۳۱۰-۳۱۱)، المختصر فی اخبار البشر (ابوالفدا، ۲ / ۸۲) و مجمل التواریخ و القصص (ص ۳۹۰) آمده است. آدام متز خلاصه‌ای از این روایت را در کتاب خویش نقل کرده است: «مشهورترین آتش‌بازیهای شبانۀ قرن چهارم در سال ۳۲۳ ق، به دستور مرداویج ترتیب داده شد. از مدتها پیش‌تر، هیزم بسیار و نفت فراوان از دورترین نقاط در وادی زرین‌رود، نزدیک اصفهان، گرد آورده بودند و نفت‌اندازان و آذین‌بندان حاضر کرده، شمعهای عظیم ریختند و کوه و تپه‌ای مشرف بر شهر نماند، مگر آنکه هیزم و خار بسیار در آنجا انباشتند، و به تعداد زیاد کلاغ زنده گرفته، بر چنگال و منقارهایشان گردوهای پر از نفت و فتیله آویختند و در نشستنگاه خاص مرداویج مجسمه‌ها و ستونهای شمعی بزرگ برآوردند و طبق برنامه در ساعت معین در کوهها و تپه‌ها و دشت آتش افروخته شد و فتیلۀ پرندگان را هم آتش زده، پرواز دادند» (۲ / ۴۶۲). گزارش تاریخی دیگر از برگزاری جشن سده مربوط به دورۀ غزنویان است: در ماه صفر ۴۲۶، هنگامی که امیر مسعود غزنوی (سل‍ ۴۲۱-۴۳۲ ق) با سپاه خود به سوی مرو می‌رفت، چون سده نزدیک بود، دستور داد لشکریان در راه مرو سراپرده زنند و پس از برگزاری جشن ، به راه خود ادامه دهند. سپاهیان در کنار جوی آب بزرگی که در صحرا بود، به کمک چوبهای بلند، چهارطاقهایی ساختند و آنها را از شاخه‌های خشک انباشتند، به اندازه‌ای که به بلندای کوهی رسید. در شب سده، امیر در زیر سایبانی در کنار جوی آب نشست و ندیمان و مطربان آمدند، آتش به هیزمها زده شد و کبوتران و ددان نفت‌آلود را رها کردند که از میان آتش شروع به دویدن کنند؛ گزارش شده است که شعله‌های این آتش به اندازه‌ای بلند بوده که تا ۱۰ فرسنگ آن‌سوتر دیده می‌شده است. بیهقی، گزارشگر این واقعه، نوشته است: «چنان سده‌ای بود که دیگر آن‌چنان ندیدم» (۲ / ۶۶۶-۶۶۷). همچنین نفت‌اندودکردن جانوران و پرندگان و بستن بافه‌های گیاه به پای آنها و رهاکردنشان در آتش به قصد شادی و خوشگذرانی در این منابع آمده است. (ابوعلی مسکویه، ۱ / ۳۱۰؛ ابن‌اثیر، ۸ / ۲۹۸؛ بیرونی، التفهیم، ۲۵۷؛ قزوینی، ۸۰؛ دمشقی، ۳۶۶؛ میبدی، ۱۰۰) گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
موضوع: زیرذره بین ارائه دهنده: جناب زمان ومکان : سه شنبه 1398/12/6 ساعت:21 سوپرگروه نقدباستان‌گرایی و زرتشت لینک سوپرگروه تلگرامی : https://t.me/joinchat/A-7fakNX6m4S-XmmzAeyww @Anti_Archaism
🔻به خاطر یک مشت سکه ! هرودوت مورخ مشهور یونانی، در کتاب خود چنین می نویسد : نیتو کریس،ملکه محبوب بابل دستور داد در بالای پر رفت و آمد ترین دروازه شهر در بالای سر رهگذران گوری معلق برایش بسازند و کتیبه ای را بر آن حک کنند : ((اگر یکی از شاهان جانشین من در بابل بی پول شود می تواند گور مرا بشکافد و هرچه میخواهد بردار،اما اگر به پول نیاز نداشته باشد نباید چنین کند...)) این مقبره تا قبل از پادشاهی داریوش یکم هخامنشی مورد احترام بود، اما داریوش به امید چند سکه بیشتر دستور داد مقبره را بی حرمت کنند ولی پولی در قبر نیافتند و تنهاجسدی بود با این کتیبه : ((اگر چنین آزمند(طمعکار) و سیری ناپذیر نبودی گور مرده ای را نمی گشودی)) سند : هرودوت،تاریخ هرودوت، کتاب یکم،بند ۱۸۷ @Anti_Archaism
🔻طوسی،حافظ تمدن ایرانِ اسلامی 🗓 ۵ اسفند،روز بزرگداشت حکیم خواجه نصیرالدین طوسی مبارک @Anti_Archaism
🔻ضد عفونی به روشِ زرتشتی ...! در دین زرتشتی، غسلی وجود دارد به نام بَرَشنوم (Barašnom / Barashnum). این غسل با ادرار گاو، خاک و آب انجام می‌شود و به همراه وِردها و دعاهایی که باید خوانده شود، روی هم رفته 9 شبانه روز طول می‌کشد و در تمام این ایام، شخص در حالت قرنطینه و دور از دیگران قرار می‌گیرد. @Anti_Archaism
🔻 دین زرتشتی : زن نافرمانی کرد؛ بدنش را داغ کن ! بر اساس پندار نیک زرتشتی ،به شوهران در مواردی اجازه داده که زن را کنند (با شیء داغی مثل آهن بدن زن را بسوزانند)... @Anti_Archaism
🔻اَوِستا و تیر خلاص بر پیکر بیماران ! بر اساس اوستا افراد معلول و بیمار نباید زنده بمانند و محکوم به نابودی هستد : "مباد که گوژپشت، گوژسینه، بی پُشت، خُل، دَریوَکَ (بدکار)، دَیوَک (فریبکار)، کـَسویش (ناقص)، ویزباریش (حسود)، تباه دندان، پیسِ جدا کرده تن (مبتلا به بیماری جذام) و هیچ یک از دیگر داغ خوردگان اهریمن (دیگر بیماران)، بدان جا راه یابند." اوستا، ترجمه دکتر دوستخواه، تهران: انتشارات مروارید، 1391. ج 2 ص 671  ✅ @Anti_Archaism
🌸 گروه پژوهشی آرتا،ولادت امام علی علیه السلام آغازگر اشاعه عدالت و مردانگی و معرف والاترین الگوی شهامت و دیانت را بر عاشقان آن حضرت تبریک و تهنیت عرض می نماید🌸 ✅ @Anti_Archaism
🔻بنا به نوشته ی سمعانی (درگذشت: ۵۶۲ ق) و ابن اثیر (درگذشت: ۶۳۰ ق) ازرکیان تاجری زرتشتی و اهل بخارا بود که در سفری تجاری به چین، از آنجا به بصره و سپس نزد امام علی(ع) رفت و به دست آن حضرت اسلام آورد. از آنجا که نوادگان او به «ازرکیانی» شهرت دارند، به دست می آید او شخص برجسته ای بوده است. ✅ @Anti_Archaism
هدایت شده از باستان نامه
9.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 ☑️ زکریای رازی (کاشف ) آخوند بود ــ قسمت 1 با تمسخر گفت: دیدی آخرش حرمُ با الکل نجس، ضد عفونی کردند؟! گفتم: خداییش از کرونا و مرگ دیگران خوشحال شدیا چون بهونه پیدا کردی برای زخم زبون و عقده‌گشایی! هرچند می‌دونم که این حرف‌ها آرومت نمی‌کنه بلکه بیشتر تو تاریکی فرو می‌ری! اما بدون که طبق فتوای علما (از قدیم تا الآن) الکل صنعتی (که مست کننده نباشه) نجس نبوده و نیست! رعایت بهداشت و پاکیزگی هم جزو دین ما هست. اهل بیت هم خونه‌ خودشونُ از آلودگی تمیز می‌کردند. ضمناً زکریای رازی کاشف الکل، خودش آخوند و شدیداً معتقد به اهل بیت بود! ☺️ @ir_bastan