eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
22.6هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
985 ویدیو
102 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @shadfar97 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5888609886069070240.pdf
106.5K
🔴پاسخ علمی استاد ابوالقاسمی به سخنان مولوی در مورد شهربانو 👌پیشنهاد ویژه ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 ☑️ محسن چاوشی همه حرف‌ها رُ گفته! ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
آیا زرتشتیان گاتها را شامل 17 بخش (هات) می دانستند 🔻گاتها بخشی از اوستاست که مدعی شده اند توسط زرتشت گفته شده و 17 بخش (هات) دارد اما در اوستا و متون زرتشتی شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می دهد زرتشتیان آنچنان پایبند به 17 بخش نبوده و در مواقعی سایر قسمت های اوستا را نیز جز گاهان می دانستند 🔹برای نمونه ▪️در فرگرد دهم وندیداد، بند ِ ۴؛ آنجا که “اهوره مزدا” در پاسخ ِ “زرتشت” بخش هایی از “گاهان” را که باید دو بار خوانده شود نام می برد، بندهایی از “یسنه” در هات های “۳۵”، “۳۹”، “۴۱” قید شده است؛ 📚https://b2n.ir/z71066 ▪️و در ادامه در بندهای ِ ۸ و ۱۲ از همین فرگرد، در پاسخ ِ این پرسش که چه بخش هایی از “گاهان” باید سه بار و چهار بار خوانده شود، مجدداً بر بندهایی از “یسنه” در هات های “۲۷” و “۳۵” و “۵۴” تأکید شده است. 📚https://b2n.ir/z71066 🔸 روشن است که “گاهان ِ موردِ قبول زرتشتیان کنونی ِ ایران، دربردارنده ی هیچ یک از هات های “۲۷”، “۳۵”، “۳۹”، “۴۱” و “۵۴” از “یسنه” ـ که نویسندگان ِ “وندیداد” آنها را جزو ِ “گاهان” دانسته اند ـ نمی باشد ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مری بویس پژوهشگر معروف زرتشتی :گاتها 24 هات است نه 17 هات ابتدا این رو مشاهده کنید(کلیک کنید) اسکن های اشاره شده در صوت 📚https://b2n.ir/e06143 📚https://b2n.ir/b83432@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
آیا در متن منشور، کوروش بیان کرده که مردم مختلف را بازگردانده است ؟ 🔹بیت پنگراتز [Beate Pongratz-Leisten] استاد معروف تاریخ دانشگاه نیویورک در مقاله ایی که دکتر شایگان آن را در جدیدترین کتاب خود به نام کوروش بزرگ قرار داده است در مورد بندی از منشور که کوروش می گوید "من مردم آنها را گرد آورده و به سکونت گاه های سابق بازشان گرداندم" می نویسد : ▪️یهودیان دقیقا به همین فراز از استوانه به عنوان سندی تاریخی مبنی بر بازگشت تبعیدیان هموطن و بازسازی معبد در اورشلیم (بیت المقدس کنونی) استناد می کنند [ "من مردم آنها را گرد آورده و به سکونت گاه های سابق بازشان گرداندم"]. اما در پاسخ باید گفت اشاره مزبور چندان شفاف نیست، زیرا نامی از اورشلیم یا بیت المقدس در بین شهرهای ابقا شده نبرده، و مردم اشاره رفته هم احتمالا خُدّام معابد، و حتی شاید اسرای جنگی بوده اند؛ زیرا معابد هم مراكز آیینی، و هم مراکز بزرگ اقتصادی معیشتی بوده اند. به علاوه در رویدادنگار بابلی از بازگرداندن ایزدان سخن رفته، اما ذکری از مردم نرفته است. حضور ایزدان متعدد در بابل را هم الزاما نباید نوعی ربودن آنها از معابد توسط نبونئيد دانست؛ چه او می تواند آنها را با نزدیک شدن تهدید پارسیان(کوروش) به بابل منتقل کرده باشد.▪️ 📚کوروش بزرگ، دکتر شایگان، ترجمه خشایار بهاری، نشر فرزان روز،چاپ اول 1400، صفحه 101 📚https://b2n.ir/f27377@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅اجماع محققین بر این است که مجسمه بالدار ربطی به کوروش ندارد خانم ماریا برسیوس استاد تاریخ ایران باستان در جدیدترین مقاله ایی که در کتاب دکتر شایگان آورده شده است در مورد مجسمه منتسب به کوروش می گوید: ▪️اجماع همه محققین بر این است که مجسمه انسان ربطی به کوروش ندارد و کتیبه بالای سر آن (که الان وجود ندارد) که نوشته شده بود منم کوروش شاه هخامنشی توسط داریوش بعدا اضاف شده است و مرتبط با کوروش نیست▪️ 📚کوروش بزرگ، دکتر شایگان، ترجمه خشایار بهاری، نشر فرزان روز، صفحه 172 همچنین بنگرید به اینجا کلیک کنید اینجا کلیک کنید اینجا کلیک کنید@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
تصویر متفاوت کوروش و هخامنشیان در عهد عتیق 🔹نشر برای نخستین بار🔹 🔸ماروین ای سوینی [Marvin A. Sweeney] از الهی دان های معروف کتاب مقدس در یکی از جدید ترین مقالات خود که در کتاب کوروش بزرگ دکتر شایگان چاپ شده است در مورد تصویر متفاوت کوروش و هخامنشیان در عهد عتیق می نویسد : ▪️مفسرین عموما بر این باورند که کتاب مقدس تصویر مثبتی از کوروش و هخامنشیان ترسیم کرده است. اما این حکم برای کل کتاب مقدس صادق نیست و باید گفت "اشعيا، عزرا۔ نحميا، و تواریخ ایام" تنها کتبی اند که از کورش به نام یاد کرده و نظر مثبتی هم به او دارند؛ اما دیگر کتب انبیا (در کتاب دوازه نبی، از جمله حجی و زکریا)، دیدگاه متفاوتی درباره "کورش وفرمانروایان بیگانه هخامنشی" بروز داده و خواستار برافتادن آنها جهت احیای سلاله داوود به عنوان فرمانروایان راستین جودیه(منطقه یهودی نشین) شده اند. فرضا كتاب حجی (باب دوم، ۲۰-۲۳)، که از وقایع اوایل دوره داریوش می گوید، برافتادن فرمانروایان ملتها و انتصاب زروبابل، نوه اخرین پادشاه سلاله داوود را از یهوه مسئلت کرده است. در کتاب زکریا (باب یازدهم) نیز اشاره به زرو بابل (معاصر حجی)، می گوید خداوند شبانی بی مقدار (ظاهرا داریوش) را مستقر کرده است که سرانجام پس از غلبه يهوه بر ملتها، با دشنه ای برخواهد افتاد. پس می بینیم که از یک سو کتاب اشعیا کورش را پادشاه برگزیده یهوه خوانده، و از سوی دیگر کتاب دوازده نبی، هخامنشیان را مانعی بر سر اهداف یهوه درباره آینده می داند. حجی در آخرین پیشگویی خود (باب دوم، آیات ۲۰-۲۳) برافتادن و نابودی قلمرو ملتها را خواستار می شود، که با توجه به بستر تاریخی کتاب، مقصود چیزی جز امپراتوری هخامنشی نبوده است (نگارنده، ۲۰۰۰، دوم، ۵۴۹-۵۵۵). وی همچنین خواستار انتصاب زرو بابل به عنوان "انگشتر خاتم" يهوه شده است. از آنجا که زرو بابل نوه یهویاخین، آخرین شاه مشروع از سلاله داوود بوده، این دعا را نیز باید به خواست او به استقرار شاهان نسل داوود به جای هخامنشیان تعبیر کرد. این دیدگاه عملا نظر اشعیا در این باره را به چالش می کشد که بنابر آن، کورش مسیح یهوه و سازنده معبد بوده است. 📚https://b2n.ir/b69672 📚https://b2n.ir/m87194 📚https://b2n.ir/f60264@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅کتاب "پیامبری زرتشت: پژوهشی در نبی انگاری" به چاپ رسید اثری از دکتر مصلح پژوهشگر مطرح ایران باستان و آیین زرتشت شماره پخش کتاب : 09220971992 09214616830 09193548593 ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
خویدوده(ازدواج ) اهورامزدا در تفسیر گاتها به روایت کتایون مزداپور زرتشتی 🔹قبلا در پستی اشاره کردیم در اوستا و متون دینی زرتشتی به ازدواج اهورامزدا با دخترش(سپندارمذ یا آرمیتی) اشاره شده است (اینجا کلیک کنید) 🔻حال در تفسیر (زند) گاهان که توسط موبدان زرتشتی نوشته است در برخی بندهای آن به صراحت به ازدواج اهورامزدا با دخترش اشاره می کنند. مانند بند 4 هات 45 از تفسیر گاتها که خانم دکتر مزداپور در مورد آن می نویسد : ▪️از زندگاهان، فقره ۴، از یسن ۴۵ را تفسیر می کند و پیوند هرمزد و سپندارمذ را گواه بر صحت و درستی خویدودس میشمارد. بخش زند آن با پهلوی یسنا (۱۱/۱۹۵ -۱/۱۹۶ ) و نیز زندگاهان در دستنویس ت.د ۲۸ (۱۳/۳-۵/۴) تقریبا برابر است.▪️ 📚https://b2n.ir/z99589 اسکن کلیک کنید 📚https://b2n.ir/a80387 اسکن کلیک کنید 🔸ذکر 2 نکته اول نویسنده و مترجم و گردآورنده این کتاب (داستان گرشاسب و..) خانم دکتر کتایون مزداپور استاد تاریخ ایران باستان هستند که خود نیز زرتشتی بوده که به این امر صحه گذاشته است دوم این بخشی که معرفی شده است تفسیر گاهان است، به عبارتی چه کسی بهتر از موبدان توانسته اند حقیقت گاهان را درک و تفسیر کنند گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
بهشت و جهنم در آیین زرتشت 🔻در کتاب دینکرد، مهم ترین کتاب زرتشتیان بعد از اوستا، که برخی بخش های حذف شده اوستا نیز در این کتاب آمده است در مورد بهشت و جهنم می نویسد : 🔹بهشت و دوزخ اکنون نیز وجود دارد. بهشت در ستاره پایه و بالاتر از آن و دوزخ زیر زمین است. 🔹 در میان این دو، میان زمین و ستاره پایه همیستگان ( = برزخ) است 🔹در گذشتگان یعنی مردگانی که کارهای نیکشان بیشتر است، راه به بهشت دارند و آنها که گناهشان بیشتر است، راه به دوزخ و کسانی که کارهای نیک و گناهانشان با هم برابر است جای آنها در همیستگان ( = برزخ) است. 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
دروازه جهنم در روم است! 🔻در اوستا و متون زرتشتی از کوهی به نام اَرِزورَ Arezura یاد شده است که جنبه اهریمنی دارد و جایگاه دیوان و اهریمن است که گذرگاهی برای دوزخ می باشد و مکان این دروازه برای ورود به جهنم را روم دانسته اند (جهنم آیین زرتشت زیر زمین است) 🔹در اوستا، وندیداد فرگرد 3 بند 7داریم : ▪️ای دادار گیتی استومند، ای مقدس، کجاست نخستین جای زمین که ناشادترین است؟پس گفت اهورامزدا به سپی تَمه زرتشت: آن جا اَرزور گریوه است که دیوان و دروجان با هم بدوارند( بدوند، بگریزند) و در آن گذرگاه زیرزمینی گردهم آیند. ▪️ 📚هاشم رضی، معاد و آخرت شناسی در ادیان و مذاهب ایران قدیم، صفحه 229 📚https://b2n.ir/r26214 🔹همچنین در جای دیگری در وندیداد (فرگرد 19 بند 44 و 45)اهریمن و دیوان تلاش می کنند که زرتشت را در بند کرده و به قله ارزور ببرند که جایگاه دیوها و اهریمن است(در پاورقی جناب دوستخواه تاکید می کند این کوه دروازه جهنم است) 📚https://b2n.ir/e92821 🔸حال در سایر متون زرتشتی مانند بندهش این کوه دیوان و گذرگاه جهنمی در روم دانسته شده است دکتر مهرداد بهار در یادداشت های بندهش به این امر صحه می گذارد 📚https://b2n.ir/q02424 📚https://b2n.ir/s63811 📚https://b2n.ir/q28383@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا