eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
22.6هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
991 ویدیو
102 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @shadfar97 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
زرتشت یکی از پدید آورندگان هنر جادوگری جادو و جادوگری از قدیم الایام در میان تمامی اقوام و ملت های جهان ، بسته به میزان باورپذیری آن ملت جایگاه ویژه ای داشته است. بررسی تاریخ جادو و جادوگری در جهان امری بسیار حساس و بسیار طولانی است ، در ایران باستان بلاخص در دیانت زرتشتی با این وجود در اوستا واژه ی جادو به گروهی از دیوان و ارواح پلید نسبت داده می شود که همواره بر ضد ایزدان و نیروهای خیر در نبردند ، لیکن باید در نظر داشت آنچه در زبان های غربی به معنای جادو و جادوگری استفاده می شود ، برگرفته از واژه یونانی مجی یا (mageia) یا مجیک (magic) است که خود آن از واژه (Magon) ، یعنی همان طایفه از مادها که عهده دار امور آیینی در دوره ماد و پس از آن بودند ، گرفته شده است ، همین واژه به صورت معرب آن یعنی «مجوس» در زبان عربی راه یافته است. نکته قابل تامل آنکه با در نظر گرفتن این موضوع که ایرانیان زرتشتی باستان ، جادو و جادوگران را که همواره بعنوان اهریمن و از گناهان بسیار بزرگ بشمار می آوردند در حالیکه که برخی منابع غربی، یونانی، ایرانی، زرتشت را یک شخصیت افسانه ‌ای می ‌دانند که از مروجین جادوگری بود ❗ امیل بنویست خاروشناس و ایران شناس معروف فرانسوی در کتاب خود " دین ایرانی بر پایه متن های معتبر یونانی " در مورد زرتشت از دیدگاه یونانیان رو اینطور توصیف میکند که : تنها جلوه های عینی مدنیت ایران نبود که مردم یونان را پسند می افتاد ، از ایران جریان های فکری و بازتاب هایی از دانش های اسرار آمیز به یونان راه می یافت که ذهن و دماغ یونانی در برابر آنها از تاثر ناگزیر بود ، بنا به جهاتی از دیر باز در میان یونانیان بین مغ و جادو یعنی magi و magic ارتباطی محسوس می شد ، و دانش ماری که شایع بود زردشت آنرا بنیاد گذاشته است سبب شده بود که زردشت در یونان به عنوان یک اختر مار نمونه شناخته شود . منبع : دین ایرانی بر پایه متن های معتبر یونانی ، امیل بنویست ، دکتر بهمن سرکاراتی ، سلسه انتشارات نشر قطره ، تهران ، چاپ سوم ، ۱۳۷۷ ، فصل اول ، صفحه ۱ (زمان افسانه ای زردشت ) نکته : گایوس پلینیوس دوم معروف به پلینی بزرگ ، پلینی فیلسوف و نویسندهٔ رومی زرتشت را مخترع جادوگری و همچنین ابوالقاسم فردوسی سرایندهٔ شاهنامه ، نیز از زرتشت بعنوان پیر جادوگر و مدعی نبوت یاد کرده اند و نیز در کتاب سیمای جادوگران قرون وسطا اثر سوفی پاژ شخصیت باستانی زرتشت را بعنوان یکی از پدید آورنده های هنر جادوگر معرفی کرده است 📚لینک https://b2n.ir/s66859 @Anti_Archaism
✅کهن ترین ابیاتی که به هفت سین اشاره دارد ▪️دکتر شروین فرید نژاد ✅ @Anti_Archaism
🔥جایگاه آتش در آیینِ زرتشت!🔥 ◗باحضور ناقد‌ِزرتشت؛ جناب شادفر. ◗چهارشنبه،سوم‌فروردین،ساعت۲۳. ◗وُیس‌چتِ‌ اندیشکده‌تلگرامیالغدیر. •⎝🎙⎞• https://t.me/Alqadeer
زرتشتیان آتش پرست! 🔻زرتشتیان مدعی هستند که آتش برای آنها صرفا نماد روشنایی و قبله را دارد اما در مطلب زیر نشان داده می شود که چنین نیست ▫️در اوستا (در یسنا و خرده اوستا) نیایش مخصوصی برای آتش وجود دارد بخش هایی از این نیایش نشان می دهد که زرتشتیان دقیقا از آتش طلب رزق و روزی دارند و حتی بر آتش سجده می کنند. به صراحت اعلان داشته اند که خود آتش را ستایش و نیایش می کنند 🔹در یسنا، هات 62 که مخصوص نیایش آتش(آذر) است، داریم : ▪️بند 1: ... ای پسر اهورامزدا، تویی برازنده ستایش و برازنده نیایش، باشد که تو بستایش برازنده و به نیایش برازنده شوی. https://b2n.ir/j33482 ▪️در بند 4 از آتش(آذر) پسر اهورامزدا گشایش و زندگی آسان را طلب می کنند ▪️در بند 6 از آتش (آذر) کامروایی را خواستار هستند https://b2n.ir/s33578 🔹همچنین در خرده اوستا نیایش مخصوصی به نام نیایش آتش داریم که در آنجا مجدد اشاره می کند ▪️که ای آتش، عزیز اهورامزدا، تو برازنده ستایشی و برازنده نیایش https://b2n.ir/x12950 ▪️به صراحت از آتش روزی فراوان، زندگی آسوده، دین آگاهی، پارسایی، و... را خواستار هستند https://b2n.ir/a00987 ▪️همچنین بیان می دارد که ای آتش عزیز اهورامزدا برای نورت نماز می برم (سجده می کنم) https://b2n.ir/e97166 🔹🔹زرتشت در گاتها هات 43 بند 9 به صراحت اعلام می کند که نماز بر خود آتش (آذر) می خواند https://b2n.ir/n18063 🔹در منابع دینی آنها حتی سفارش شده که هر زرتشتی روزی سه بار به آتشکده برود و نیایش آتش را بخواند(اندرزنامه موبد مهرسپندان) https://b2n.ir/h63228 🔹همچنین در کتاب «چیده اندرز پوریو تکیشان» یا گزیده‌ی اندرزهای دانایان پیشین چنین آمده است: «هر روز سه بار در خانه آتشان شوید و آتش نیایش کنید، چه کسی که در خانه آتشان بیش شود و آتش نیایش بیش کند او را خواسته و اهلایی بیش بخشند»( متون پهلوی، ص 91 بند 45). https://b2n.ir/u49065 🔹در کتاب دینکرد ششم درباره رفت و آمد به آتشکده و نیایش آتش چنین آمده است: «ایشان[دانایان پیشین] این را نیز اینگونه می‌پنداشتند که: مرد باید به بیشترین(=تا آنجا که ممکن است) به مانِ آتش(= آتشکده) رود و با احترام آتش را نیایش کند، چه امشاسپندان هر روز سه بار در مان آتش انجمن کنند و آنجا کار ثواب و پرهیزکاری بهلند(= بسپارند) و کسی که بیشتر آنجا رود و آتش را با احترام بیشتر نیایش کند، پس آن کار ثواب و پرهیزکاری که ایزدان آنجا بهلند، بیشتر به تنش ساکن و ماندگار شود»( بررسی دینکرد ششم، میرفخرایی، ص 206، بند 301). 🔹این امر به حدی واضح هست که حتی آرتور کریستسن سن ایران شناس معروف دانمارکی نیز می نویسد :مردم معتقد بودند که هر کس در روز سه بار به آتشکده برود و دعای آتش نیایش را بخواند صاحب ثروت و فضلیت می شود (ایران در زمان ساسانیان، انتشارت نگاه، چاپ سوم 1389،صفحه 173) ✳️روشن است که به اعتراف موبدان از جمله موبد جهانگیر اوشیدری، رئیس سابق انجمن موبدان تهران، منظور از آذر همان آتش است.(موبد جهانگیر اوشیدری، دانشنامه ی مزدیسنا، نشر مرکز، تهران، چاپ پنجم ۱۳۸۹، ص 60) 🔹🔹🔹با توجه به موارد گفته شده هنوز باید مدعی شد که زرتشتیان صرفا پرستار آتش بوده اند؟ یا آتش فقط قبله آنها بوده است! ستایش، نیایش، سجده بر آتش رو چه باید معنی کرد؟ از آتش طلب رزق و روزی کردن چه مفهومی دارد! آیا مسلمانان نیایش کعبه دارند و از کعبه طلب رزق و روزی می کنند! هر مسلمانی که در مقابل کعبه نماز می خواند هیچ گاه در ذهن خود این نماز را برای کعبه نمی خواند. ✅ @Anti_Archaism
آتش زرتشتیان و شهید مطهری 🔻شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام بحث مفصلی در مورد آتش زرتشتیان دارد، ایشان می نویسد : ▪️عبادت زردشتیان از قدیم الایام در آتشکده و در پیشگاه آتش بوده است . ماهیت این عمل چیست ؟ آیا اینها واقعا اهورامزدا را در حضور آتش‌ می‌پرستند ، یا خود آتش را ؟ همچنانکه عرب جاهلیت در عین اینکه می‌گفت‌ « هؤلاء شفعاؤنا عند الله » اینها شفیعان و وسائط ما در نزد خدا هستند ، اقرار داشت که آنها را می‌پرستند : " « ما نعبدهم الا لیقربونا الی الله زلفی »" ما اینها را نمی‌پرستیم جز برای اینکه ما را به‌ خداوند متعال نزدیک کنند . آقای دکتر معین می‌گوید : . . . زرتشتیان را نظر به همین تقدیس آتش ، ایرانیان مسلمان آتش‌ پرست و آذرپرست خوانده‌اند ، در صورتی که آتش به منزله خدای ویژه یا رب النوع مستقل نبوده است ، چنانکه در میان آریائیان پیش از ظهور زردشت بوده ، بلکه همان گونه که کعبه مورد ستایش مسلمانان است آتش نیز مورد توجه مزدیسنان بوده . ایضا می‌گوید : آتش در کمون کلیه موجودات و موالید طبیعت به ودیعت نهاده شده ، جوهر زندگانی بشر و همه جانوران حرارت درونی یا غریزی است ، منبع وجود و فعالیت افراد همین آتش است ، آتش معنوی در نباتات و جمادات نیز ساری است . ملای رومی از آن تعبیر نغز فرموده : " آتش عشق است کاندر نی فتاد جوشش عشق است کاندر می‌فتاد آتش است این بانگ نای و نیست باد هر که این آتش ندارد نیست باد " آقای دکتر معین در این گفتار خود دچار همان اشتباهی شده است که قبلا به‌ آن اشاره کردیم ، ایشان شرک در عبادت را با شرک در خالقیت اشتباه‌ کرده‌اند خیال کرده اند که لازمه شرک در عبادت این است که آن چیزی که‌ پرستش می‌شود در نظام آفرینش از نظر خلق و ایجاد مقامی داشته باشد و چون‌ زردشتیان چنین مقامی در نظام آفرینش برای آتش قائل نبوده‌اند پس مشرک‌ نبوده اند ، اگر چنین است پس اعراب جاهلیت نیز مشرک نبوده‌اند ، زیرا آنان نیز جز اینکه عملی که باید برای خدا صورت گیرد ، یعنی نماز و قربانی ، برای بتها انجام می‌دادند کاری نمی‌کردند . آنها هرگز بت هبل یا عزی و غیره را رب النوع مستقل نمی‌دانستند اشتباه دیگر ایشان این است که‌ اگر چیزی وجودش خیلی مفید بود مانعی ندارد بشر او را پرستش کند . مقایسه تقدیس آتش با توجه حین نماز به سمت کعبه ، مقایسه غلطی است‌ هیچ مسلمانی هر چند عامی باشد آنگاه که به سوی کعبه برای نماز می‌ایستد در خاطرش خطور نمی‌کند که می‌خواهد با این عمل کعبه را تعظیم و تکریم‌ و تقدیس کند . اسلام که کعبه را قبله نماز قرار داده باین معنی نیست که‌ مردم در حین نماز کعبه را تقدیس کنند و لهذا در ذهن هیچ مسلمانی تقدیس‌ کعبه خطور نمی‌کند از این جهت درست مثل این است که به مسلمانان می‌گفتند هنگام نماز همه رو به نقطه جنوب بایستید که مفهومی جز اینکه در حین‌ عبادت همه وضع واحدی داشته باشد ندارد . هرگز در دین اسلام کوچکترین‌ اشاره‌ای به این مطلب نیست که خداوند با کعبه و مسجد الحرام یک ارتباط خاص دارد بلکه عکس آن تعلیم داده شده است قرآن کریم صریحا می‌فرماید : " « اینما تولوا فثم وجه الله »" و اگر به کعبه گفته می‌شود " بیت " از آن جهت است که هر معبدی " بیت الله " است . پس رو به‌ کعبه ایستادن تنها مبتنی بر یک حکمت و فلسفه اجتماعی است . آن حکمت‌ این است که اولا مسلمانان از لحاظ جهتی که در حین انجام عمل عبادت‌ انتخاب می‌کنند یکی باشند تفرق و تشتت نداشته باشند . ثانیا نقطه‌ای که‌ برای وحدت انتخاب می‌کنند همانجا باشد که اولین بار در جهان برای پرستش‌ خدای یگانه ساخته شد که این خود نوعی احترام به عبادت خداوند یکتاست . عبادت زردشتیان به اقرار خودشان و خود آقای دکتر معین ، تقدیس و تعظیم خود آتش است ، چگونه ممکن است تعظیم و تقدیس آتش عبادت‌ اهورامزدا محسوب شود . آنچه زردشتیان در مورد آتش انجام می‌دهند تقدیس است نه تواضع و نه‌ تعظیم ساده و نه قبله قرار دادن . تقدیس و تنزیه بودن یک عمل ، کافی‌ است برای اینکه عبادت شمرده شود ، خواه توام با اعتقاد صریح به مقام‌ ربوبیت مطلقه و یا رب النوعی باشد و یا نباشد . گذشته از این ، برخلاف ادعای آقای دکتر معین ، زردشتیان برای آتش‌ مقامی کمتر از رب النوع قائل نبوده و نیستند ، برای آتش روحانیت و تاثیر معنوی و قدرت ماوراء الطبیعی قائل بوده و هستند قبلا نقل کردیم در اوستا " آذرایزد " ، پسر اهورامزدا خوانده شده است . کریستن سن می‌گوید : آتش در این آیین مهم تر از سایر عناصر بوده است https://lib.eshia.ir/50079/1/249@Anti_Archaism
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅نقد الهی قمشه ای و آتش زرتشتیان! 🔻همانگونه که مشاهده می کنید جناب قمشه ایی با تحلیل های شخصی و بدون اطلاع کافی در حوزه آیین زرتشت این مطالب را بیان می کند 🔹آقای قمشه ایی زرتشتیان نیایش آتش دارند آیا مسلمانان نیایش کعبه دارند؟ 🔹زرتشتیان آتش (آذر) را فرزند اهورامزدا می دانند آیا مسلمانان کعبه را فرزند الله می دانند؟ 🔹زرتشتیان از آذر(آتش) طلب رزق و روزی کرده و به صراحت بیان می کنند به خود آتش و نور آن نماز می برن، آیا مسلمانان از کعبه چنین درخواست ها و تفکراتی دارند؟ و.... لطفا در حوزه ایی که اطلاعات کافی ندارید نظر ندید! 🔻پست مرتبط بازرتشتیان و آتش ⬇️ شماره۱ شماره ای @Anti_Archaism
✅وقتی موبدان زرتشتی اعتراف می کنند زمان و مکان زرتشت را نمی دانند چگونه 6 فروردین را روز زرتشت بدانیم؟ 🔻موبد اردشیر آذرگشسب نمی دانیم زمان و مکان زرتشت کی و کجا بوده است. 📚 کتاب مراسم مذهبی و آداب زرتشتیان، تالیف: موبد اردشیر آذرگشسب، صفحه ۱۶ گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
زرتشتیان دیپلم ردی کانال زرتشتی با نشان دادن متنی مدعی مشخص بودن زمان زرتشت در شش فروردین شده اند. این جماعت کم سواد که حتی زمان و مکان زرتشت را نمی دانند چگونه مدعی دانستن تولد زرتشت شده اند! ✴️هاشم رضی معروفترین محقق زرتشتی تولد زرتشت در منابع زرتشتیان رو کهن ندانسته و متعلق به نوشته های دوران اخیر می داند 📚https://b2n.ir/g89096 📚https://b2n.ir/r16441 ✴️پروفسور مري بويس پژوهشگر معروف زرتشتی ششم فرودین را تخیلی می داند 📚مری بویس، زرتشتیان باورها و آداب دینی آن‌ها، ترجمه ع.بهرامی، تهران: نشر ققنوس، 1391 (ویراست دوم)، ص 214. 📚https://b2n.ir/f66021 🔹از نکات جالب نوشتار آنها این هست که کتاب وجرکرد را به زمان زرتشت نسبت می دهند! 😁 از اثبات گاتها به زرتشت اطمینانی نبود که حالا کتاب دیگه هم اضاف شد اونم به خط پهلوی!!! 🔹ضمنا در این کتاب از غسل برشنوم و معجزات عجیب و غریب زرتشت سخن ها گفته شده است می پذیرید!؟ 🔹در انتها برای رسوا سازی این جماعت بی سواد شما رو به خواندن اسکن زیر، که در مورد کتاب وجر کرد است دعوت می کنم 📚https://b2n.ir/e74324 📚https://b2n.ir/w26769@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
🔻 ☑️ حق دارم به کوروش هخامنشی فحش بدم! ❌ گفت: چون عملکرد برخی مسلمان‌ها درست نیست، پس من حق دارم این را به پای اسلام بنویسم و به اسلام اهانت کنم! ✔️ گفتم: جماعتی از ، دروغگو و ریاکار هستند. دم از 👈🏻 می‌زنند، اما بسیار بددهن و بی‌شخصیت هستند. ادعای 👈🏻 دارند، اما به صغیر و کبیر رحم نمی‌کنند. حالا چون عملکرد اکثر این‌ها فاجعه هست، پس من هم حق دارم به کوروش هخامنشی فحش بدم؟ بله از قرار معلوم ولی خب ما طوری تربیت شدیم که تمایلی به بددهنی نداریم. دوست نداریم به منطقِ بی‌منطق‌ها رفتار کنیم! «استاد رستمی» ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
دو حکم جالب در مورد برده در زمان ساسانیان 🔻در کتاب مادیان هزار دادستان که از متون مهم فقهی زرتشتی در زمان ساسانیان می باشد در مورد برده داری موارد مختلفی بیان شده که از جمله می توان نوشت: 🔹فروختن برده به کفار ممنوع است و در صورت انجام این کار خریدار و فروشنده دزد محسوب می شوند 🔹چنانچه برده کافر، همزمان با صاحب یا پس از صاحب خود زرتشتی شود، همچنان برده می ماند ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی بزرگان زرتشتی در مهم‌ترین عقیده خود با هم نظر دارند. آیا از نظر زرتشتیان، زرتشت پیامبر هست یا خیر؟ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا