دکتر #زرین کوب : وجود کتاب #اوستا در زمان هخامنشیان و آتش زدن آن توسط #اسکندر جعلی تاریخی است
🔻پیداست که در این ادوار هنوز آیین زرتشت در بین پارسی ها نفوذی نداشته... و بعدها و حداکثر در دوره سلوکی از نواحی شرقی به بلاد ماد یا پارس آمده باشد.... در این صورت سنت های شفاهی که می گوید اسکندر در این نواحی کتاب اوستا را که بر هزاران پوست گاو نوشته شده بود از بین برد مأخوذ از روایات مجعولی باشد که بعدها با گرایش پارسی ها و مغان با این آیین و برای اثبات قدمت و سابقه این گرایش بوجود آمده است.
تاریخ مردم ایران(1)/دکترعبدالحسین زرینکوب/ص 195
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ @Anti_archaism
🔻دکتر پرویز رجبی درباره #اوستای #هخامنشی می نویسد:
داستان انتقال اوستا از معبد آذرگشنسب یا استخردر زمان حمله اسکندر به افسانه نزدیکتر است یا واقعیت،ونمی توان از پس و پیش کردن محتوای آن و افزودن چند شاهد متاخر به آن حقیقت نزدیک شد.
اگر گزارش نامه تنسر و نظائر این گزارش ،که ظاهرا آبشخور همه آن ها یکی است،موثق می بود،آنگاه می توانستیم
وجود اوستای مکتوب را،دست کم در تاریخ حمله اسکندر قطعی بدانیم.
در نوشته های یونانیان نیز اشاره ای به اوستا و انتقال آن نشده است.
مهمتر از همه این که خط اوستای زمان اسکندر خود مساله آفرین هست.
اوستای این زمان با چه خطی صورت مکتوب یافته بوده است ؟
علاوه بر این انتظار می رود که از چنین اوستای ربوده شده ،نسخه ای در جای دیگری ازشاهنشاهی بزرگ ایران وجود داشت .
برای وجود این امکان که به دستور اسکندر همه اوستاهای موجود از میان رفته اند نیز دلیل قابل اتکایی وجود ندارد.
علاوه بر این ، با وجود رونق خط آرامی در دربار هخامنشیان هنوز وجود اوستا را به خط ارامی نوشته شده بوده باشد نمی توان محقق دانست.
#اوستا
#اسکندر
#هخامنشیان
هزاره های گمشده/ پرویز رجبی/ جلد اول ص ۱۰۸ و ۱۰۹
@Anti_Archaism
🔻گریه،نوحه سرایی،لطمه زنی،پخش غذا و نوشیدنی نذری در ایران باستان!
🔍ابوریحان بیرونی،دانشمند و مورخ بزرگ ایرانی در کتاب خود(آثارالباقیه) روایت های جالبی از ایرانیان پیش از اسلام دارد.
وی در مورد نحوه عزاداری ایرانیان چنین می نویسد:
"مردم سغد(یکی از استان های ایران باستان)بر مردگان پیشین خود گریه می کنند و برآنان نوحه میزنند و رویهای(صورت) خود را می خراشند و برای مردگان طعام و شراب می برند.چنانکه ایرانیان(در متن اصلی کتاب عبارت اهل فارس آمده است!) به همین طریق رفتار می نمایند"
📚بیرونی،آثارالباقیه،ترجمه اکبر داناسرشت،صفحه ۳۶۳
#عزاداری #عزاداری_ایرانیان #عزاداری_باستان #سوگواری
✅ @Anti_Archaism
🔻تقلید فقهی زرتشتیان از مسلمین!
🔍سِرپرسی سایکس: ژنرال، نویسنده،جغرافیدان،ایران شناس انگلیسی که سال ۱۸۹۲ در سلسله قاجار کنسولگری انگلیس را در کرمان تاسیس کرد. سایکس از نزدیک با زرتشتیان در ارتباط بوده و به اعتقادات و دین زرتشت آگاهی کامل داشت.
وی روایت جالبی از زرتشتیان نقل می کند :
"وقتی که در کرمان بودم مشاهده کردم پارسیان(زرتشتیان) به تقلید از همسایگان مسلمان خود که سگ را نجس میدانند از سگ احتراز می کردند"
📚سرپرسی سایکس،تاریخ ایران،جلد اول،صفحه۱۴۲
#تقلید #زرتشتیان #زرتشت #کپی
✅ @Anti_Archaism
🔻نوحه خوانی ، گریستن وقربانی کردن
سه هزار ساله توسط مردم و مغان بخارا
بر سر مزار سیاوش :
🔍محمد بن جعفر نرشخى نويسنده و مورخ، در نرشخ، از روستاهاى بخارا به دنيا آمد. در قرن چهارم هجری و دوره سامانیان مىزيست.
وی نویسنده کتاب "تاریخ بخارا" مهمترین و قدیمترین تاریخ محلی بر جای مانده درباره بخارا است، محمد بن جعفر نرشخی کتاب خود را به نوح یکم پادشاه سامانی تقدیم کرد.
در این کتاب شرح جالبی از عزاداری ایرانیان برای سیاوش آمده است :
"مغان بخارا بدین سبب آنجای را عزیز دارند و هر سالی هر مردی آنجا یکی خروس بدو بکشندپیش از بر آمدن آفتاب روز نوروز و مردمان بخارا در کشتن سیاوش نوحهاست.
چنانکه در همه ولایتها معروف است و مطربان آنرا سرود ساخته اندو قوالان آنرا گریستن مغان خوانند و این سخن زیادت از سه هزار سال است."
📚محمدبن جعفر نرشخی تاریخ بخارا،،صفحه۲۸
#عزاداری_ایران_باستان
#نوحه_خوانی #گریه_کردن
#قربانی_کردن #زیارت
✅ @Anti_Archaism
🔻یک هفته عزاداری عمومی،نوحه سرایی و سینه زنی در تاریخ ایران باستان!
🔍 اَمیانوس مارسلینوس( Ammianus Marcellinus) تاریخنگار رومی و معاصر قرن سوم میلادی بود.
تاریخدان و ساسانی پژوه بزرگ دانمارکی کریستین سن در مورد مارسلینوس می نویسد:
"مارسلينوس افسر رومى يونانى الاصل است، كه سربازى متهور و تربيت يافته بود و با وجود انشاء مصنوعى كه دارد، از روايت درجۀ اول بشمار مىرود. اين نويسنده از جنگهاى ايران، كه منجر بفتح قلعه آميدا در سال 359 شد، شرحى مىنويسد، كه از حيث دقت نظر هيچ روايتى به پاى آن نتواند رسيد."
مارسلینوس در نبرد شاهپور دوم ساسانی که در سپاه رومی ها بود،روایت جالبی از عزاداری سپاهیان ایرانی در غم یکی از جوانان اشراف نقل میکند :
"«از فوت اين جوان شاهنشاهى سوگوار شد و همه اعيان با پدر از اين فقدان ناگهانى همدرد گشتند، تمام اعمال جنگى را موقوف ساختند و برسم ملت جوان مقتول مراسم عزادارى او را برپاكردند، زيرا كه هم از حيث نژاد و نسب محترم بود و هم شخصا محبوبيت عام داشت. جسد او را با سلاح معموليش بلند كردند و بر يك چهار پايۀ مرتفعى قرار دادند و در اطراف او ده تخت گذاشته و در هريك جسدى مصنوعى نهادند و اين اجساد چنان خوب ساخته شده بود، كه گويى مردگان حقيقىاند. مردان هفت روز به عزادارى مشغول بودند و دستهدسته گروهگروه با حركات مخصوص و نوحه سوزناك در سوگوارى شاهزاده جوان شركت كردند و زنان بطريق ترحمانگيزى، بر سينه خود زدند و با نالههايى، كه در چنين موقع معمول است، بر مرگ آن ناكام، كه اميد كشورى بود، نوحه آغاز كردند."
📚ایران در زمان ساسانیان،ترجمه رشید یاسمی،۳۴۰
ytre.ir/mUq
🔻استعمال ماده مخدر بنگ (حشیش) در دین زرتشتی، کردار نیک شمرده میشد.
🔘 گفتاری از دکتر تورج دریایی (استاد دانشگاه و مدیر مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه کالیفرنیا)
📚سند: دریایی، تورج و ملکزاده، سودابه، «چرا کرتیر فراموش شد؟» ایران نامه، سال 30، شماره 2، تابستان 1394، صص 280-287.
#منگ #بنگ #موادمخدر #موبدان_بنگی #زرتشت_حشیش
✅ @Anti_Archaism
🔻آیا علامه طباطبایی(ره) معتقد بودند کوروش ذوالقرنین است؟
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر تاکنون این مسائل مهم را در خصوص تاریخ ایران باستان نشنیده اید، برای یک بار هم که شده بدون تعصب با دقت به این کلیپ گوش دهید تا متوجه شوید تاریخ تحریف شده چگونه به ما رسیده است.
تصویر مأمور برخورد کننده مات شده است.
#تاریخ_بدون_روتوش
کلیپ با کیفیت بالا در آپارات:
https://www.aparat.com/v/BwGMH
@hoseini114114
⁉️ آیا ۷ آبان روز بزرگداشت حقوق بشر است؟!
✅ پاسخ : خیر،در فتح بابل احترام به حقوق بشر معنا ندارد.
کوروش در فتح بابل؛مردم غیر نظامی را قتل عام کرد....
#۷آبان #29october #کوروش #حقوق_بشر
✅ @Anti_Archaism
🔻روشهای اقناعی موبد کرتیر با جامعه مذهبی
🔍کِرتیر موبد بانفوذ عهد ساسانی بود که مخالفین کیش زرتشت را قتل عام میکرد و زرتشتیانی که خوانش او را از مزدیسنا قبول نداشتند شکنجه و کشتار می نمود.
ر.ک
t.me/Anti_Archaism/826
کرتیر پس از مصرف مَنگ(بنگ) و حشیش ادعا کرد که به معراج رفته است و جهان مینوی را دیده است!(چرا کرتیر فراموش شد؟ تورج دریایی سودابه ملکزاده ایران نامه سال ۳۰ شماره ۲ تابستان ۱۳۹۴)
کرتیر اقناع(تحمیل) مردم دیگر را بقبول شکل خاص مذهب خویش ، بصورت فنی ظریف در آورد. در طرق اقناع وی به هیچ وجه رقت قلب نشان نمی داد.
او از همه اقتداری که سلاطین بدو داده بودند استفاده می کرد و از قتل کسانیکه اقناع نمی شدند امتناع نداشت.
روش های اقناعی او نه تنها همکاران وی یعنی مغان ، بلکه جامعه های مذهبی بیگانه را نیز شامل میشد.
💥حقیقتا کرتیر یکی از بزرگترین دشمنان آزادی فکر و یکی از سرسخت ترین زجر دهندگان دینی است که تاریخ بخود دیده است.
📚مجله یغما ،کتیبه های پهلوی
پروفسور و.ب.هنینگ
استاد دانشگاه لندن در انجمن ایران شناسی
ترجمه دکتر محمد معین/ص23و24
#موبد_کرتیر_آزادی_بیان
#دین_اجباری
@Anti_Archaism
⁉️یک سوال منطقی از باستانگرایان
#پهلوی #۷آبان #29october #جشن_های_2500_ساله #روز_جعلی
✅ @Anti_Archaism
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
سوگواری در ایران باستان(1).pdf
807K
🔻مقاله سوگواری در ایران باستان
🔍بررسی تاریخی،قدمت سوگواری عمومی و دسته جمعی در بین ایرانیان
به قلم #محمد_پورعلی
✅ @Anti_Archaism
زرتشتِ دنیا پرست!
به قلم محمد پورعلی
بدون شک یکی از موارد مشترک انبیاء و راهنمایان الهی وارستگی از دنیا و بی میل بودن نسبت به مادیات است.
راهنمایان راستین بشریت در قید و بند مال و ثروت نبوده و تنها دغدغه ذهنی شان هدایت بشر و انسان سازی بوده است.
این مطلب در جای جای قرآن کتاب آسمانی مسلمانان مشهود است :
🔸قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شَاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلَىٰ رَبِّهِ سَبِيلًا
بگو: «من در برابر آن (ابلاغ آیین خدا) هیچ گونه پاداشی از شما نمیطلبم؛ مگر کسی که بخواهد راهی بسوی پروردگارش برگزیند (این پاداش من است.)»(فرقان/۵۷)
🔹قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ...
بگو: «من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمیکنم جز دوستداشتن نزدیکانم [= اهل بیتم]...(شوری/۲۳)
🔍اما در جای جای اوستا زرتشت به خدایان شک می کند و مدام خواستار اجر و پاداش دنیوی و مادی است!
در گاتهای اوستا، هات 44، بند 18 زرتشت مزد رسالت میطلبد، او ده مادیان و یک شتر را خواستار میشود و حتی در صدق وعده های اهورا مزدا نیز شک می کند! :
🔻از تو میپرسم ای مزدا بگو بدانم چگونه من سزاوار خواهم بود مزد و اجرت دریافت کنم و ده مادیان و یک شتر که برای من وعده داده شده بدست آورم؟
و در جای دیگر زرتشت صراحتا بیان میدارد که دوزخ برای کسی است که از پرداخت اجرت و مزد پیشوای دینی(خودش) خود داری کند.
اوستا،گاتها،هات۴۴ بند۱۹ ترجمه دار مستتر
✅ @Anti_Archaism
⁉️پرسش : آیا روزه در دین زرتشت وجود دارد؟
✅ پاسخ :
در قرآن کریم،یکی از اشتراکات ادیان الهی صیام یا همان روزه است.
🔹یا ایّها الذین اَمنُوا کُتِبَ علیکم الصّیام کما کُتِبَ علی الذّین من قبلکم لعلّکم تتقّون[بقره /183]
ای افرادی که ایمان آورده اید، روزه بر شما نوشته شد همان گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند، نوشته شده، تا پرهیزگار شوید."
قرآن به صراحت اشاره می کند که در ادیان الهی پیش از اسلام روزه یک اصل بوده است!
اما در دین زرتشت روزه وجود ندارد :
به موجب اوستا، وندیداد کتاب احکام زرتشتیان روزه گرفتن موجب کیفر خواهد بود!
"کسی که روزه بگیرد در آخرت بالاترین کیفر را که در این دنیا مقرر است خواهد دید مانند اینکه اعضا بدن فناپذیر وی با یک کارد فولادین بریده شود."
(وندیداد،فرگرد 4 بند 50، ترجمه دارمستتر، ترجمه به فارسی موسی جوان)
موبدیار کوروش نیکنام نیز در مورد روزه در دین زرتشت می نویسد:
"روزه گرفتن و نخوردن خوراکی در طول روز در آیین زرتشتیان وجود ندارد..."
(موبدیار کوروش نیکنام، از نو روز تا نوروز آیین ها و مراسم سنتی زرتشتیان ایران،انتشارات فروهر، ص 42)
به قلم #محمد_پورعلی
✅ @Anti_Archaism
✅ آیا میدانید...؟
👈🏻 پاسارگاد (مقبره کورش کبیر) در سال 2004 میلادی 🔶🔸یعنی 1382 خورشیدی 🔸🔶 با پیگیریهای دائم نظام #جمهوری_اسلامی و با نظارت شورای عالی امنیت ملی ایران در فهرست میراث جهانی #یونسکو (UNESCO) ثبت شد.
🔴 این در حالی است که #دربار_پهلوی برای اینکه راحتتر بتواند آثار باستانی را غارت کرده و به دلّالان خارجی بفروشد، از ثبت #پاسارگاد در میراث جهانی شانه خالی میکرد. قابل توجه کسانی که به بهانههای سیاسی از مقبره کورش کبیر سوء استفاده میکنند و شعارهای #نژادپرستانه و #تفرقهافکنانه سر میدهند.
#حقایق_حکومت_پهلوی
#تاریخ_ایران
✅ @Anti_Archaism
گروه پژوهشی آرتا
✅ آیا میدانید...؟ 👈🏻 پاسارگاد (مقبره کورش کبیر) در سال 2004 میلادی 🔶🔸یعنی 1382 خورشیدی 🔸🔶 با پیگی
🔻تاریخ ثبت جهانی پاسارگاد!
بنا بر گزارش یونسکو(سازمان فرهنگی ملل متحد) پاسارگاد در سال 2004 میلادی یا 1382 شمسی به درخواست جمهوری اسلامی ایران ثبت جهانی گردید!
💡رژیم پهلوی با از استفاده تاریخ ایران افراد ملی گرا و باستانگرا را برای مشروعیت بخشی به حکومت خود تحمیق می کرد ...
#حقایق_حکومت_پهلوی
#پاسارگاد
#تحمیق
✅ @Anti_Archaism
🔺 ۱۷۰۰ لوح هخامنشی به موزه ملی ایران رسید!
🔹1783 لوح و گلنبشته هخامنشی که 81 سال پیش(رژیم پهلوی) به موسسه شرق شناسی شیکاگو با هدف مطالعات علمی امانت داده شده بود، دیشب و پس از پایان یک مناقشه 20 ساله حقوقی به تهران رسید.
💡پهلوی بی عرضه داد
جمهوری اسلامی ایران پس گرفت!
✅ @Anti_Archaism
🔻ارثیه عجیب کوروش برای پسرش کمبوجیه از زبان ویلدورانت...!
#کوروش #هخامنشیان #۷آبان #7آبان #29october #روزجعلی
✅ @Anti_Archaism
گروه پژوهشی آرتا
زرتشت و رابطه جنسی بصورت گروهی با پوروچیستا به قلم محمد پورعلی گاتها نخستین نَسک(کتاب) از پنج نسک
🔻استفاده از الفاظ زشت جنسی در گاتها
در بند 7 هات 53 اشاره می شود که داماد عضوی از بدن خود را(آلت جنسی) را به طور کامل در زیر ران عروس فرو برده و به شکل جلو و پایین به کار خود ادامه دهد
📚گاتهای پروفسور مارتين ليچفيلد وست(Martin Lichfield west ) استاد دانشگاه آکسفورد
💡ظاهرا مهم ترین دغدغه نویسنده گاتها اعمال جنسی بوده است
✅ @Anti_Archaism
🔻اسلام مایه وحدت ایرانیان
عکس العملها و یکپارچگی فضاهای فرهنگی ایرانی غرب و شرق در زیر سیطره اسلام مایه وحدتی گشت که از زمان هخامنشیان سابقه نداشت.
حتی در همان زمان #هخامنشیان نیز میزان پیوند یکپارچگی قابل قیاس با وحدت کامل دوران اسلامی که قرنها بعد پایدار شد نبوده است.
تنهادر زمان #اسلام بود که حماسه همگانی ایرانی که داستانهای پهلوانی شرق را با تاریخ ایرانی نسبتا خشک غرب پیوند داد پدیدار شد. تنها در زمان اسلام بود که بیداری و واقعیت گرایی نسبت به وحدت ایرانی و باز شناسی هویت ایرانی در برابر عرب پیدا شد.
ریچارد ن. فرای
عصر زرین فرهنگ ایران ص ۶۹ و۷۰
✅ @Anti_Archaism
🔻انواع برده داری در زمان ساسانیان
بردگان را می خریدند یا سپاهیان به اسارت می گرفتند و جزو دارایی به شمار می آمدند.میانگین قیمت هر برده/بنده پانصد استیر و برابر بهای یک زن بود.
نکته👈« در زمان ساسانیان ارزش یک زن به اندازه یک برده بود»
سروران ( صاحبان) می توانستند همانند حیوان بارکش با آنان رفتار کنند.
هر رسته از بردگان پایگاهی ویژه خود داشت: «بنده» ، « غیر شهری» ،« برده»
و « تن»
بندگان اصولا به امور خان و مان یا خدمات دیگری نظیر خدمت در آتشکده گماشته می شدند.
نکته👈استفاده از بردگان در امور دینی و مذهبی
« غیر شهری ها» یا همان بردگان انیرانی غیر زردشتی معمولا به کار موقت برزیگری می پرداختند،چه صاحب زمین تغییر می کرد یا نه.
این نوع بردگان ندرتا در کارهای خانگی دست داشتند.
بردگان همانند غیر شهری ها بنابر توانایی شان به انجام کارهای زراعی ،ساختمان سازی، و یا انواع دیگر کارهای یدی گمارده می شدند.
💥بردگان دارای غل و زنجیر را « تن» می نامیدند.
مالکیت بندگان موروثی بود.
فروش برده به غیر زردشتیان اکیدا ممنوع و مکافات این جرم داغ کردن هر دوسوی معامله بود.
#برده_داری_ایران_باستان_ساسانیان
فصلنامه نامه پارسی
مقاله طبقات اجتماعی در ایران
نویسندگان شروو،پیر برایان ، منصور شکی ص ۳۶ و ۳۷
✅ @Anti_Archaism