۲۰مهرماه
بزرگداشت #حافظ_شیرازی
🔰حافظ به تصريح محمد گل اندام كه، معاصر و همدرس وي بوده،« تفسير قرآن نيك مي دانست و مطالع الانظار في طوالع الانوار تاليف بيضاوي و مفتاح العلوم سكاكي را مطالعه مي كرد و از پژوهش در ديوان هاي شاعران پارسي گوي و عرب زبان بهره هايي برد.»
🔰محمد گل اندام كه اولين بار ديوان او را جمع آوري كرده است از حافظ چنين ياد مي كند «مولانا الاعظم المرحوم الشهيد مفخر العلما استاد نحارير الاد با شمس المله الدين محمد الحافظ الشيرازي»
🔰تذكره نويسان نوشته اند كه او يكي از حافظين قرآن كريم بود چنان كه در اشعار خود به اين دو مطلب اشاره مي كند
عشقت رسد به فرياد ار خود بسان حافظ
قرآن ز بر بخواني در چارده روايت
ز حافظان جهان كس چو بنده جمع نكرد
لطايف حكمي با نكات قرآني
نديدم خوشتر از شعر تو حافظ
بقرآني كه اندر سينه داري(1)
🔰شيراز در دوره اي كه حافظ تربيت مي شد اگر چه وضع سياسي آرام و ثابتي نداشت ليكن مركزي بزرگ از مراكز علمي و ادبي ايران و جهان اسلام بشمار مي رفت و اين مسئله به خاطر تدابير اتابكان سلغري فارس بود كه شيراز را در مقابل حملات مغول محفوظ نگه داشتند لذا حافظ در مركزي كه مجمع عالمان و انديشمندان و سلاطين دانش دوست و مروج دانش، پرورش يافت، چنان كه در اشعار خود سياست هاي آنان را ستايش نموده است.(2) اما به خاطر سياست هاي سخت گيرانه پادشاهان، پيروان اهل بيت (عليهم السلام) نمیتوانستند عقاید خود را بیان کنند، چرا كه بر اكثر نقاط ايران حاكمان اهل سنت و مكتب خلافت حكمراني مي كردند و حتي غزنويان در اين مورد بسيار سخت گيري مي كردند تا جايي كه كتاب هاي شيعيان و مراكز علمي آنها را به آتش كشيدند، و بسياري از آنان را به خاك و خون كشيدند بر اين اساس عرفا و شعراي بزرگ و علماي اسلام بيشتر در حالت تقيه زندگي مي كردند و فضاي سياسي اقتضاء مي كرد كه خردمندان اظهار عقيده و مذهب ننمايند بلكه در نوعي استتار به فعاليت فرهنگي بپردازند و از فرصت هاي به وجود آمده به نشر فرهنگ و علوم اقدام نمايند.
درباره حافظ نيز وضع اين گونه است و همه در اين قول اتفاق دارند كه او از اديبان بزرگ جهان اسلام و ايران است و او از نظر عرفان و شناخت به جايگاه و مرتبه اي رسيده بود كه به جز پيروي از اسلام راستين و مكتب اهل بيت (عليهم السلام) نمي توان به آن جايگاه رسيد، اما بنا بر اقتضاي زمانه از اظهار و آشكار كردن اين انديشه ها معذور بود(تقیه)، ولي در هر صورت قرايني در ديوان و آثار او وجود دارد كه عشق او را به خاندان پيامبر و امير مؤمنان به اثبات مي رساند چنان كه مولوي و سعدي و عطار نيز از اين ويژگي برخوردار هستند و هر يك از آنها در اشعار خود ارادت كامل خويش را به اهل بيت اظهار كرده اند.
🔺حافظ در جايي نجات و رسيدن به كمال را اينگونه ممكن مي داند:
حافظ اگر قدم زني در ره خاندان بصدق
بدرقه رهت شود همت شحنه ي نجف
🔺شارحان اشعار حافظ اين بيت را چنين توضيح داده اند:
اي حافظ اگر راه خاندان پيامبر را صادقانه بپوئي عنايت و توجه امير نجف علي ـ عليه السّلام ـ نگاهبان تو خواهد شد.(3)
🔺مرحوم شهيد مطهري از محيط طباطبائي نقل نموده است كه «حافظ را در عصر خودش و عصرهاي بعد، شيعه مي دانستند.»(4)
به طور کلی می توان گفت: آنچه از اشعار خواجه حافظ بر میآید قدر مسلم آن است که در مشرب تصوف با صوفیان خشک سنی سازش نداشته بطوری که دیده میشود مکرر از شطح، دلق و ریا و با آن قبیل صوفیان با لهجه تمسخر و گاهی تعرض سخن می گوید و صاحبدلان را از دام تصوف و صوفیان برحذر می دارد. و علاقه مندی بیشتری درباره عرفان شیعه و نماز شب و سیر سلوک معنوی و گریه های سحری دارد که در فرهنگ اهل بیت و مذهب شیعه پر رنگ و با مذا ق شیعه سازگار تر است. مانند: صوفی نهاد دام و سر حقه باز کرد/ آغاز فکر با فلک حقه بـاز کرد
و حافظ روابط خوبی با امراء و سلاطین مانند شیخ ابواسحاق و منصور و زین العابدین که شیعی بودند داشته در مقابل نسبت با امیر مبارزالدین محمد و شاه شجاع که سنی بودند روابطی در این حد نداشته است.
مدح حافظ درباره حاکمان شیعه قوی تر و بیشتر از حاکمان سنی است.
می توان گفت عدم اظهار تشیع از سوی حافظ و رابطه با امرای سنّی از تقیه بوده که از اصول شیعه به شمار می رود.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
1. ديوان حافظ، تصحيح خطيب رهبر، تهران، صفي عليشاه، 1371، مقدمه ص20.
2. صفا، ذبيح الله، تاريخ ادبيات، تهران، انتشارات فردوس، چاپ نهم،1372، ج 3، بخش دوم، ص 1064.
3. رهبر، خطيب، پيشين، ص 403.
4. مطهري، عرفان حافظ، تهران،صدرا، چاپ پانزدهم، 1377، ص62.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ @Anti_Archaism
🔻استاد بارتولد بر آن است که ترکان تا پیش از سده ششم میلادی به آسیای میانه راه نیافتند. استاد گومیلف ضمن بحث پیرامون ترکان چنین نوشته است:
"تازيان همه جنگاوران کوچ نشین ساکن شمال سرزمین سغد راترک نامیدند.
از این رو بسیاری از اقوام ساکن آسیای میانه به خطا ترک نامیده شدند حال آنکه اقوام مذکور هرگز ترک و جزء خاقانات نبودند. باید افزود که برخی از اقوام و تیره ها چون ترکمانان، مردم شبه جزیره آناتولی ( ترکیه کنونی) مردم آلبانیای قفقاز نیز مردم آذربایجان هیچگاه کمتر خویشاوندی با ترکان و مغولان نداشته اند. بدین روال استادگومیلف نه تنها مردم آسیای میانه، آلبانیای قفقاز و آذربایجان بلکه مردم شبه جزیره آناتولی را نیز ترک نمی داند زیرا زبان تنها و معرف مشخصات قومی ونژادی نیست.
آذربايجان ازکهن ترین ایام تاامروز /دکتر عنایت الله رضا/ص 75
#تاریخ_آذربایجان
@Anti_Archaism
🔻نفوذ متون یونانی،رومی و هندی به اوستا!
به فرمان اردشیر و پسرش شاپور،کتابهایی از دوروتئوس و بطلیموس و دیگران را به پهلوی ترجمه کرده بودند.
👈تازمان شاپور وپیش از قدرت فراگیر و حکومت جابرانه #مزدیسنی_زرتشتی
در ایران که بوسیله #کرتیر بنیاد یافت ،
بسیاری از این گونه آثار آزادانه تر به پهلوی ترجمه شد.
🔷درزمان انوشیروان نیز توجه به ترجمه ی « کتب یونانی و رومی »
از جمله آثار مربوط به زیج ، چون زیج هندوان و زایچه کوشای هندی به فارسی میانه ترجمه شد که در نامه های منوچهر ودینکرد به آن اشاره شده است.
👈ایرانیان و موبدان زرتشتی بعدها به همه ی این گونه آثار ، به چشم نوشته های مقدس دینی نگریسته و آن ها را در #اوستا گنجانیدند.👉
هاشم رضی
گاهشماری و جشن های ایران باستان ص۱۳۹و ۱۴۰
@Anti_Archaism
📌ناسیونالیسم در ایران معاصر/ به قلم عبدالرضا نواصری
قسمت اول
اوایل قرن نوزدهم با رویش جوانه های انقلاب مشروطیت، افکار ناسیونالیستی و مفاهیمی همچون ملت، هویت ملی و حاکمیت ملی و شوق اندیشیدن به میهن به عنوان واحد سیاسی با مرزهای مشخص جغرافیایی به فضای روشنفکری ایران وارد شد. تا قبل از انقلاب مشروطه، مفهوم "ملت" حس تعلق جمعی بود که به پیروان یک دین و آیین خاص اطلاق می گردید. اما مفهوم امروزی ملت به معنای یک اجتماع سیاسی با سرزمین و جغرافیای سیاسی مشخص که مردم بر اساس مشترکاتی با یکدیگر زندگی می کنند، و دولت و حاکمیت سیاسی خود را بر مبنای حقوق و تعهدات مشترک در آن سرزمین به وجود می آورند، پس از انقلاب مشروطه و تحت تأثير اندیشه های عصر روشنگری و انقلاب فرانسه و فرایند ملت سازی اروپای غربی به ایران وارد شد؛ هرچند بسیاری بر این باورند که مفهوم ملت از گذشته های کهن در ایران وجود داشته و جامعه ایرانی پیش از شروع ناسیونالیسم در دو سده اخیر در اروپا و شروع دوران مدرن، برخوردار از عينيت ملت و حس ناسیونالیستی بوده است. و در این باره به شاهنامه؛ تداوم تاریخی مفهوم ایران؛ و اندیشه ایرانشهری برخی از روشنفکران از جمله فریدون آدمیت، احسان یارشاطر، سیدجواد طباطبایی و حمید احمدی بر اساس نظریه ازلی گرایی و ابدی باوری از مفهوم ملت بر این باورند که ایرانیان قبل از دوران پیشامدرن، دارای هویت ملی بوده اند. هم چنین احمد اشرف با استعانت به روایت نمادپردازان قومی آنتونی اسمیت از ناسیونالیسم، ضمن پذیرش نوبنیادی مفهوم ملت و معنای هویت ملی بر آن است که جامعه ایران با برخورداری از میراث تاریخی و آگاهی فرهنگی درباره هویت خود به عصر ملت سازی و ناسیونالیسم قرن نوزدهم پا گذاشته است. به بیان دیگر، مؤلفه های تعلق حس جمعی دوران پیشامدرن از قبیل دین، فرهنگ عمومی و خاطره های تاریخی و خواست مشترک و همزیستی در کنار یکدیگر، سرزمین و زبان ارتباطی مشترک، تسهیل کننده ورود جامعه ایرانی به عصر مدرن ملت سازی و فرایند تشکیل دولت ملت مدرن بوده است.
پیشگامان اندیشه های ناسیونالیستی در ایران تحت تأثير اندیشه عصر روشنگری و انقلاب فرانسه بودند و با اشتیاق فراوان در پی زمینه سازی فرهنگی برای وارد کردن جامعه ایرانی به دنیای تجدد بودند بر اثر سرخوردگی ناشی از شکست های نظامی ایران در جنگهای به روسیه و انگلیس و دخالتهای آنان از یک طرف، و از سوی مواجهه با عقب ماندگی تاریخی ایران در مقایسه با اروپا، به نشر ايه
با اروپا، به نشر ایدئولوژی ناسیونالیسم در ایران همت گماشتند.
"ناسیونالیسم نژادی در تاریخ معاصر ایران،عبدالرضا نواصری
✅ @Anti_Archaism
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بــاز دگر بـاره رســیــد اربـعـیــن / جوش زند خـون حـسـیـن از زمیــن
شـد چـهـلـم روز عــزای حـسـیــن / جــان جــهــان بـــاد فدای حـسین . .
⚫️فرا رسیدن اربعین سید وسالار شهیدان ؛ حضرت ابا عبد الله الحسین (ع) را به محضر امام زمان (عج) و عموم شیعیان جهان بویژه شما همراهان گرامی تسلیت وتعزیت عرض میکنیم.🏴🏴
@Anti_Archaism
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
#پیاده_روی دینی، #زیارت_کردن و #نذری_دادن در #ایران_باستان
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
پیاده روی #اربعین با جمعیت میلیونی،خاریست در چشم #اسلام_ستیزان و #باستانگرایان ، آنها که چشم دیدن عشق و علاقه ملت معتقد و مذهبی ایران به سید و سرور شهیدان را ندارند، همواره سعی در ایجاد شبهه دارند.
وقتی در تاریخ جست و جو میکنیم، در میابیم که در ایران باستان نیز چنین مرسوم بوده و مردم از خانه های خود تا آتشکده پیاده روی کرده و نذورات خود را به آتشکده اهدا میکردند، برای اثبات این مطلب چند مورد از اسناد بیشمار را ذکر میکنم:
1⃣ #ابراهیم_پور_داوود مجدد و احیا کننده #اوستا، در کتاب #گاتهای خود، به نقل از #ابن_خوردادبه می نویسد:
#شاهان پس از #تاجگذاری، پیاده از #تیسفون(#مدائن) به #زیارت آن(#آتشکده #آذرگشنسب) می رفتند
📚 ابراهیم پور داوود، گات ها،انتشارات:اساطیر 1378،صفحه 24
goo.gl/X9vCy7 👈🏻 اسکن کتاب
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
2⃣ #آرتور_امانوئل_کریستینسن شرق شناس و ایران پژوه مشهور دانمارکی،در کتاب خود این چنین مینویسد:
#آذرگشنسپ یا آتش سلطنتی، در #گنجک (شیز) واقع در آذربایجان بود. 👈🏻پادشاهان #ساسانی در ایام سختی بزیارت این #معبد میشتافتند و #زر و مال و ملک و #غلام در آنجا نذر میکردند.👉🏻 وهرام پنجم سنگهای قیمتی تاجی را، که از خاقان و زنش گرفته بود، باین آتشکده فرستاد. خسرو اول نیز نظیر این را عطا نمود. خسرو دوم نذر کرد، که اگر موفق به مغلوب نمودن وهرام چوبین بشود، زینتهای زر و هدیههای سیم بآتشکده آذرگشنسپ بفرستد و بوعده خویش وفا کرد. این آتشکده را آذرخوش میگفتند. آذر بزبان عجم «آتش» و خوش «نیکو» است. 👈🏻شاهنشاهان ایران هنگام رسیدن بپادشاهی با کمال احترام پیاده بزیارت این معبد میرفتند و نذرها میکردند و هدیه و خواسته بسیار بآنجا میبردند. 👉🏻این #آتشکده علامت اتحاد و یگانگی دین و دولت بود و نمونه (سمبل) دولت ساسانیان بشمار میرفت، که بواسطه اتحاد با دیانت قوت گرفت
📚 #کریستین_سن، ارتور. تاریخ ایران در زمان ساسانیان. امیرکبیر، ۱۳۶۷. صفحه ۲۴۳
goo.gl/GudhPx 👈🏻 اسکن کتاب
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
3⃣ #بهرام_فره_وشی صاحب کرسی تدریس #تاریخ در دانشگاه تهران در اینباره مینویسد :
این آتشکده بواسطهٔ پیوستن دو آتش به یکدیگر مبدّل آتشکدهٔ بزرگ «شاهی» گشت. پادشاهان ساسانی چنان ارزشی برای این آتشکده قائل بودند که هر یک از شاهان پس از به تخت نشستن، پای پیاده به #زیارت آن میشتافتند، و پس از پیروزی در جنگ، سهمی از #غنائم #جنگی را به #گنجینهٔ آن تقدیم میکردند.
📚 #فره_وشی ، #ایرانویچ ،ص162
goo.gl/u1FHzu 👈🏻 اسکن کتاب
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
حال که ثابت شد، ایرانیان و شاهان پارسی، همواره با احترام و اهتمام فراوان با پای پیاده به زیارت آتشکده میرفتند و نذورات فراوان اهدا میکردند، شما #باستانگرایان چرا به این رسم باستانی نیاکانتان کج دهنی میکنید؟!
✍🏻محقق: #محمد_پورعلی
✅ @Anti_Archaism
4_5868510740498875953.mp3
6.57M
7 آبان چه روزی است؟ فلسفه آن چیست؟🤔
🔍 بررسی،تجزیه و تحلیل روز 7 آبان توسط "محمد پورعلی "
قسمت اول
✅ @Anti_Archaism
نقد ها و بررسی ها
پیرامون #مقبره_کوروش
قسمت 1⃣
⚠️ مقبره ای که امروزه به نام کورش
هخامنشی مشهور است، در دوره اسلامی،
به نام #مقبره_مادر_سلیمان نامیده میشد. ⚠️
💡منبع : ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
❶ در دوران حاکمیت اتابکان بر منطقه فارس، در سال ۶۲۰ یا ۶۲۱ هجری قمری، مسجد جامعی پیرامون آرامگاه ساخته و محرابی نیز بر سنگ درون اتاق آرامگاه حجاری شد.
📚 علیرضا شاپور شهبازی، راهنمای جامع پاسارگاد، شیراز: بنیاد فارس شناسی، ۱۳۸۸. ص ۱۲۱.
Encyclopaedia Iranica, Cyrus v. The Tomb of Cyrus: iranicaonline.org, articles, cyrus-v-tomb
❷ جورج ناتانيل كرزن پیرامون این مقبره نکاتی قابل توجه مینویسد. او میگوید: «ايرانيان اين بنا را قبر مادر سليمان مىنامند و اين عقيده در سراسر دوره اسلامى شايع بود.»
📚 جورج ناتانيل كرزن، ايران و قضيه ايران، ترجمه غلامعلى وحيد مازندرانى، تهران: انتشارات علمى و فرهنگى، ۱۳۸۰. ج ۲، ص ۹۶.
❸ وی در ادامه گزارشی از مورخین و جهانگردان بیان میکند که بنای مذکور را «مقبره مادر سلیمان» نامیدند. وی مینویسد: «جان استريوس در ۱۶۷۲ خاطرنشان مىسازد كه آنجا زيارتگاه زنان پارسا بوده كه ۳ بار سر بر قبر مىكوبيدند و ۳ بار هم آن را مىبوسيدند و بعد از دعاى كوتاهى خارج مىشدند.»
📚 جورج ناتانيل كرزن، همان، ج ۲، ص۹۶ - ۹۷.
❹ این نکته برای کرزن (و هر انسان متفکری) مهم و اساسی به نظر میرسد، چون تا همین قرن اخیر، ورود مردان به این بنا ممنوع بوده است. حتی محقق سرشناسی چون موریه، به دلیل مرد بودن از حضور در مقبره منع میشود (در سال ۱۸۰۹ میلادی)
📚 جورج ناتانيل كرزن، همان، ج ۲، ص ۹۷
❺ ژوزفه باربارو (جهانگرد ونیزی) در قرن ۱۵ میلادی و دوبروین در قرن ۱۸ میلادی نیز از ممنوعیت ورود مردان به این بنا خبر داده اند.
📚 فرهنگنامه ایران (irania.ir)، مدخل «مقبره مادرسلیمان».
#ادامه_دارد ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✔ ️آیا بنایی که امروز به عنوان #مقبره_کورش، معرفی میکنند، واقعاً مقبره اوست ❕❔
✅ @Anti_Archaism
#دروغ_ممنوع
❔ آیا می دانید ❓
کسی که اولین بار ادعا کرد پاسارگاد فعلی ، #مقبره_کوروش است، ادعای خود را رد کرده اما کوروش پرستان بی خیال نمیشن ؟
✅ @Anti_Archaism
pasargad.pdf
2.8M
آیا مقبرهای که امروز به #کورش نسبت میدهند، واقعاً #مقبره اوست؟
این نوشتار در 40 صفحه با اسناد متعدد و در قالب 13 چالش نشان میدهد که این مقبره ربطی به کورش ندارد.
پاسخ به #بیخردگان
🆔 @Anti_Archaism
🔻شیمون پرز (رهبر سابق اسرائیل) در کنار کودکان اسرائیلی، #پوریم (سالروز قتل عام ایرانیان) را جشن میگیرد
به ما میگویند "مرگ بر اسرائیل" نگویید ولی خودشان به کشتن ایرانی افتخار میکنند
جالب اینجاست؛عده ایی که دم از وطن پرستی میزنند روز آزادی یهودیان بت پرست را جشن می گیرند اما اسرائیل در جواب آنها روز ایرانی کشی (پوریم) را جشن می گیرد!
#۷آبان
#29october
✅ @Anti_Archaism
#29october-par2 @Anti_Archaism.mp3
13.3M
7 آبان چه روزی است؟ فلسفه آن چیست؟🤔
🔍 بررسی،تجزیه و تحلیل روز 7 آبان توسط "محمد پورعلی "
قسمت دوم
✅ @Anti_Archaism
🔻
انتشار برای اولین بار
دقت کردید شعارهایی که طرفداران سینهچاک کورش سر میدن، در حقیقت، توهین به کورش هست؟ یعنی اینقدر بیفکر و تباه هستند... دقت کردید اینها علیه همه چیز، از ریش و پشم گرفته تا غزه و لبنان شعار دادن ولی هیچ شعاری علیه اسراییل و انگلیس ندادن؟
لطفاً منتشر کرده و دوستان خود را به کانال ما دعوت کنید:
@n_bastan
@Anti_Archaism
#کورش_هخامنشی_در_منابع_کهن
⁉️ آیا نام کورش هخامنشی در منابع ایرانی آمده؟
❶ کورش هخامنشی در #متون_اوستایی :
نام کورش در متون اوستایی (اعم از یسناها، یشتها، ویسپرد، وندیداد و خردهاوستا) نیامده است.
❷ کورش هخامنشی در #متون_شرق_ایرانی:
نام کورش در متون شرق ایرانی (اعم از سغدی، بلخی، خوارزمی، سکایی و جز آنها) نیامده است.
❸ کورش هخامنشی در #متون_فارسی_باستان :
در متون فارسی باستان هخامنشی اطلاعاتی درباره کورش وجود ندارد ، اما در دو جا نام او به شکلهای زیر آمده است.
☜ یکبار در کتیبههای کوتاه و مکرر مشهد مادرسلیمان (پاسارگاد احتمالی): «من کورش، شاه هخامنشی»؛
☜ و دیگری در کتیبه داریوش در بیستون که کمبوجیه و بردیا پسران کورش معرفی شدهاند:
«پسر کورش به نام کمبوجیه از دودمان ما در اینجا شاه بود»،
«مغ گئومات به دروغ چنین میگفت که من بردیا پسر کورش هستم»،
«وَهیَزداتَه به دروغ چنین میگفت که من بردیا پسر کورش هستم».
❹ کورش هخامنشی در #متون_پهلوی_اشکانی :
نام کورش در متون پهلوی اشکانی (پارتی) نیامده است.
❺ کورش هخامنشی در #متون_پهلوی_ساسانی:
نام کورش در متون پهلوی ساسانی (اعم از کتیبهها و کتابها) نیامده است.
❻ کورش هخامنشی در #متون_مانوی:
نام کورش در متون مانوی نیامده است.
❼ کورش هخامنشی در #متون_فارسی:
الف) کورش هخامنشی در شاهنامه فردوسی
(نام کورش در شاهنامه فردوسی نیامده است.)
ب) کورش هخامنشی در شعر و ادبیات فارسی
(نام کورش در شعر و ادبیات فارسی نیامده است.)
ج) کورش هخامنشی در تاریخنامههای ایرانی
(نام کورش چند بار به شکلهای کورش، قورش، قورس همراه با شرح مختصری از او در آثارالباقیه ابوریحان بیرونی، تاریخ پادشاهان و پیامبران حمزه اصفهانی و چند متن دیگر آمده که بازتاب و تلخیصی از کتاب تورات یهودیان است.
حمزه اصفهانی نام کورش را یک نام #عبرانی_یهودی میداند.)
⚠ ️این همه آنچه بود که در متون ایرانی درباره کورش آمده است.
سکوت منابع ایرانی در قبال نام کورش نشان میدهد که ایرانیان با اینکه اندکی با نام او آشنا بودهاند، اما کورش در بهترین حالت شخصیتی ناچیز بوده است که ایرانیان برای او اهمیتی قائل نبودهاند.⚠️
✅ @Anti_Archaism