✅بهشت و جهنم در آیین زرتشت
🔻در کتاب دینکرد، مهم ترین کتاب زرتشتیان بعد از اوستا، که برخی بخش های حذف شده اوستا نیز در این کتاب آمده است در مورد بهشت و جهنم می نویسد :
🔹بهشت و دوزخ اکنون نیز وجود دارد. بهشت در ستاره پایه و بالاتر از آن و دوزخ زیر زمین است.
🔹 در میان این دو، میان زمین و ستاره پایه همیستگان ( = برزخ) است
🔹در گذشتگان یعنی مردگانی که کارهای نیکشان بیشتر است، راه به بهشت دارند و آنها که گناهشان بیشتر است، راه به دوزخ و کسانی که کارهای نیک و گناهانشان با هم برابر است جای آنها در همیستگان ( = برزخ) است.
#دوزخ
#بهشت
🔻گروه پژوهشی آرتا
▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅دروازه جهنم در روم است!
🔻در اوستا و متون زرتشتی از کوهی به نام اَرِزورَ Arezura یاد شده است که جنبه اهریمنی دارد و جایگاه دیوان و اهریمن است که گذرگاهی برای دوزخ می باشد و مکان این دروازه برای ورود به جهنم را روم دانسته اند (جهنم آیین زرتشت زیر زمین است)
🔹در اوستا، وندیداد فرگرد 3 بند 7داریم :
▪️ای دادار گیتی استومند، ای مقدس، کجاست نخستین جای زمین که ناشادترین است؟پس گفت اهورامزدا به سپی تَمه زرتشت: آن جا اَرزور گریوه است که دیوان و دروجان با هم بدوارند( بدوند، بگریزند) و در آن گذرگاه زیرزمینی گردهم آیند. ▪️
📚هاشم رضی، معاد و آخرت شناسی در ادیان و مذاهب ایران قدیم، صفحه 229
📚https://b2n.ir/r26214
🔹همچنین در جای دیگری در وندیداد (فرگرد 19 بند 44 و 45)اهریمن و دیوان تلاش می کنند که زرتشت را در بند کرده و به قله ارزور ببرند که جایگاه دیوها و اهریمن است(در پاورقی جناب دوستخواه تاکید می کند این کوه دروازه جهنم است)
📚https://b2n.ir/e92821
🔸حال در سایر متون زرتشتی مانند بندهش این کوه دیوان و گذرگاه جهنمی در روم دانسته شده است
دکتر مهرداد بهار در یادداشت های بندهش به این امر صحه می گذارد
📚https://b2n.ir/q02424
📚https://b2n.ir/s63811
📚https://b2n.ir/q28383
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
🔸فلسفه خوردن هندوانه و انار در شب یلدا
🔹ريچارد فولتس ایران شناس معروف کانادایی درباره شب یلدا می نویسد :
"ايرانيان باستان اعتقاد داشتند که باید در بلندترین شب، که نحس بود بیدار مانده و همگی با خوردن میوه های قرمز(یعنی خورشیدی) همچون انار و هندوانه، به خورشید جان تازه ایی بخشیده و کمک کنند خورشید قوی تر شده تا دوباره روزها کم کم بلندتر شود"
📚دین های ایران باستان، ریچارد فولتس،ترجمه امیر زمانی،نشر دیبایه، صفحه 83
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
شب یلدا.استاد رستمی.mp3
3.29M
#شب_یلدا
✅ پیرامون شب یلدا... سخنانی کمتر شنیده شده درباره ریشهی تاریخی شب یلدا
🗣 استاد مهدی رستمی
✅ @Anti_Archaism|گروه پژوهشی آرتا
کشتی(کُستی) بستن زرتشتیان.mp3
2.63M
✅فلسفه #کُستی( کشتی) بستن زرتشتیان
اسکن موارد گفته شده در صوت 👇
📚https://b2n.ir/e60321
📚https://b2n.ir/a92307
📚https://b2n.ir/t68052
🔻گروه پژوهشی آرتا
▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅گروه پژوهشی آرتا شب چله را به همه شما عزیزان تبریک عرض می کند
در محیط گرم خانواده مردم ایران را از دعای خیر خود فراموش نکنید🌹
علت خشکسالی در اوستا / کشتن سگ آبی😳
🔹در اوستا نوشته شده است که کشتن سگ آبی باعث خشکسالی شدید می شود و برای برطرف کردن این خشکسالی باید کشنده سگ آبی کشته شود و برای روان سگ نیایش کنند تا خشکسالی برطرف شود
🔸در اوستا آمده است :
🔻ای سپیمان زرتشت!
کسی که سگ آبی را بکشد، چنان خشکسالی پدید می آورد که چرا گاهها را می خشکاند و از آن پس آسایش و باروری و تندرستی و درمان و فراوانی و افزونی و رویش و بالیدن گندم و گیاه، از آن سرزمین و از آن کشتزارها دور می شود.
🔻ای دادار جهان استومند! ای اشون!
کی آسایش و باروری و تندرستی و درمان و فراوانی و افزونی و رویش و بالیدن گندم و گیاه، دیگر باره بدان سرزمین و بدان کشتزارها باز می گردد؟
🔻اهوره مزدا پاسخ داد:
آسایش و باروری و تندستی و درمان و فراوانی و افزونی و رویش و بالیدن گندم و گیاه هرگز بدان سرزمین و بدان کشتزارها باز نمی گردد؛ مگر آن که کشنده سگ آبی را بکشند و سه شبانروز در برابر آتش فروزان و برسم دسته دسته، هوم بردست گیرند و روان پاک آن سگ را نیاز پیشکش آورند.
📚https://b2n.ir/z78984
📚https://b2n.ir/q10894
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅موبد معروف زرتشتی : گاتها 24 هات است
🔻زادسپرم موبد معروف زرتشتی در کتابی که از وی به جا مانده است علاوه بر هفده هات، یسن هفت هات را نیز جز گاهان دانسته است که جمعا 24 هات می شود(زرتشتیان مدعی هستند گاتها 17 هات است)
🔹همچنین بنگرید به
اینجا کلیک کنید
اینجا کلیک کنید
اینجا کلیک کنید
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅کشف لوح حسابداری در شهر سوخته
✅ای کاش بجای این همه هزینه در تبلیغ گزاف در مورد هخامنشیان به فرهنگ ها و تمدن های قبلتر از هخامنشیان نیز رسیدگی بیشتر می شد
🔹سرپرست هیات باستان شناسی شهرسوخته از کشف لوح حسابداری دوره ایلامی پس از ۵۰ سال خبر داد و گفت: این لوح شامل ۲ نوع علامت است. یکی خطوطی که نشانگر نوع کالای ارسال شده همراه لوح است و دیگری سلسله مستطیل شکل های عمقدار که نشان از تعداد کالای ارسال شده دارند و فعلا برای ما ناآشنا هستند.
🔹سجادی مهمترین نکته در ساختار این لوح را اثر مهر استوانهای ارسالکننده روی آن دانست و اظهار کرد: طبق ساختار این مهر، کاملا روشن است که مردم در آن دوره از سیستم حسابداری ۱۰گانی استفاده میکردند، برخلاف سومریها که سیستم حسابداری آنها بر اساس نظام ۶۰ گانی بوده است.
🔹شهر سوخته در هامون سیستانوبلوچستان هفدهمین اثر تاریخی ایران در فهرست یونسکو محسوب میشود که با برخورداری از قدمت ۵۰۰۰ ساله بهعنوان یکی از پیشرفتهترین شهرهای باستانی دنیا شناخته میشود.
@Farsna
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅عدالت به روش انوشیروان
🔻انوشیروان برای همه مردم نظام مالیاتی وضع کرد ولی گروه های زیر از پرداخت مالیات معاف بودند:
▪️بزرگان، دارندگان خانواده های بزرگ، افسران، سپاهیان، هیربدان،دبیران، کارمندان دربار و موبدان▪️
🔻این سخن همچنین توسط دانیل دنت بیان شده است
📚https://b2n.ir/d28023
🔸🔸چه عدالتی
◀️فقرا باید مالیات بدهند
◀️ثروتمندان و موبدان و فرماندهان و اشراف معاف هستند!!!
🔻شاید باز نشر دادن این سخن یان رپیکا مفید باشد، ایشان می نویسد :
▪️انوشیروان نیز بیش از هر چیز به طبقه اشراف متکی بود ، فعاليت های #انوشیروان ، برخلاف توصيف برخی از مورخين ايرانى و عرب ، مبتنى بر تأمين منافع مردم نبود ، بلكه وی میکوشید نظام اجتماعى طبقاتی را ترویج داده و تحکیم بخشد▪️
🌐https://eitaa.com/Anti_Archaism/2598
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅سوالی از واندر اسپاک ایران شناس معروف هلندی در اینستاگرام
🔹آیا هخامنشیان زرتشتی بودند؟(تاریخ سوال : 2 دی 1400)
🔻پاسخ
I do not think so. At least not in the sense that they did not worship other Gods than Ahuramazda
▪️من اینطور فکر نمی کنم. لااقل نه به این معنا که جز اهورامزدا خدایان دیگری را نمی پرستیدند▪️
🔸توضیح بیشتر
📝اشاره سخن ایشان به این موضوع است که هخامنشیان خدایان مختلف آریایی و حتی ملل دیگر را نیز پرستش می کردند و نمی توانند زرتشتی باشند
⭕️برای مطالعه بیشتر
اینجا کلیک کنید
اینجا کلیک کنید
اینجا کلیک کنید
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅جنبش مزدکیان به روایت مری بویس پژوهشگر معروف زرتشتی
🔻با این همه برای آنان(زرتشتیان زمان ساسانی) هم آیین های دینی روزافزون با رشد تعداد روحانیان و افزایش تقاضاهای هدایا و حقوق آنان می بایست ملال انگیز بوده باشد. از این گذشته تا پیش از این دوره، سازمان روحانیت زمینداری در مقیاس بزرگ شده بود که بردگان و نیز دهقانانی برای کار بر روی اراضی گسترده اش داشت. و از لحاظ فرودستان، بسیار محتمل است که میان روحانی پول پرست و بزرگزاده آزمند تفاوت چندانی نبوده است. در مقابل چنین زمینه ای است که می باید در باب موفقیتی قضاوت کرد که جنبش مزدکی در اواخر سده پنجم میلادی در پی آن بود. رهبر این جنبش، مزدک بامدادان، ظاهرا آموزه هایش را از یک آموزگار دینی قدیمی تر گرفت که دینی را تبلیغ می کرد که ظاهرا بسیار مدیون مانویت بود. به یقین آموزه هایی که مزدک می پراکند، بدبینی و ویژگی تارک دنیایی آموزه های مانی را داشت و همین نحو هم مهربانانه و اخلاقی بود. انسان نه بکشد و نه گوشت بخورد، بلکه با مهربانی، آزادمنشی و عشق برادرانه، در این دنیا به افزایش نور نسبت به تاریکی کمک کند. مزدک برای افزودن برادری و کاهش موجبات آز و رشک، بر آن بود که دارایی ها باید مشترک باشند و مخالفانش گفته اند که این اشتراک، زنان را هم شامل می شد. برخلاف آموزه های زردشتی در باره مساوات، فقه ساسانی، زن را در حقیقت از آن
نزدیک ترین خویشاوند مذكرش (پدر، شوهر، برادر با پسر) میدانست و دعوی کیش مزدکی در باره اشتراکی بودن زنان احتمالا از خواست مردمان تهیدست برای آزادی دختران یا خواهرانشان سرچشمه می گرفت که احتمالا اغلب به زور در خانه های بزرگ زنان شاهان و بزرگان سکونت داده شده بودند. آرزوی عموم دهقانان و پیشه وران برای اجرای عدالت و قدری کاهش فشارهای مالی، علت حمایت های مردمی از جنبش مزدکی بوده است. چرا که این اقشار، پرداخت کنندگان اصلی مالیات بودند وروحانیان و بزرگان مالیات نمی پرداختند. در طبقه مرفه آن روزگار، ظاهرا جریانی پدید آمده بود که به جایگزین کردن ریاضت به جای اخلاق قوی تر و صریح تر زردشتی دعوت می کرد. از این گذشته خود مزدک هم ظاهرا مبلغی نافذ بود و درست همچون مانی که دعوتش مورد توجه شاپور قرار گرفته بود، دعوت او هم نظر قباد اول، پسر پیروز، را جلب کرده بود.
📚https://b2n.ir/n10392
📚https://b2n.ir/g38221
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅آیا 5 دی روز فوت زرتشت است!
1⃣اساسا زمان و مکان زرتشت مشخص نیست لذا تعیین روز تولد یا مرگ زرتشت نادرست است
2⃣خود زرتشتی ها بدلیل نامشخص بودن چنین واقعه ایی روز های مختلفی بیان کرده اند
مانند زادسپرم موبد معروف زرتشتی که اردیبشهت ماه را زمان مرگ زرتشت معرفی می کند
📚https://b2n.ir/h90939
📚https://b2n.ir/w97584
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
🔺عکس بازسازی شده از داریوش سوم
عکس بازسازی شده از داریوش سوم، پادشاه ایرانی در ۳۳۰ قبل از میلاد مسیح. این تصویر بر اساس نگاره نبرد ایسوس یا موزاییک اسکندر (در پمپئی ایتالیا) و سکه هایی که در دوران فرمانروایی او ضرب شده، بازسازی شده است.
منبع : آخرین خبر
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅تعداد زنان بهرام پنجم ساسانی (ملقب به بهرام گور) به روایت شاهنامه بیش از 930 نفر 😳
✅هزینه نگهداری این تعداد زن به اندازه باج یکساله روم است
✅میل جنسی سیری ناپذیر بهرام
🔻وقتی بهرام گور سمت گوهر فروشی می رود تا دختر وی را بستاند، رزوبه وزیرش چنین می گوید:(ابتدا نثر روان و سپس اصل شعر را قرار می دهیم)
🔹«اکنون شاه ایران به دِه می رود وبه خانه ی گوهر فروش وارد شده و دختر او را خواستگاری نموده و تاجی برسرش می گذارد.او از خُفت و خیز با زنان سیری ندارد.بهرام بیش از صد شبستان دارد و نهصد و سی زن تا کنون گرفته است که همه برسرشان تاج و افسری از گوهر دارند.باژیکساله ی روم ،هزینه ی زنان بهرام شاه می شود.دریغ از او و برو بالایش.دریغ از او و آن رخ مجلس ارایش.دریغ از آن همه زوربدنی اش که با یک تیر دو گور خررا شکار می کند و به هم می دوزد.همه ی اینها به زودی براثر خفت و خیز با زنان از میان می رود و بدنش چون پرنیان سست می گردد.از بوی زنان موی مردان سفید می گرددو سپیدی مو ،مرد را به مرگ نزدیک می گرداند.نزدیکی با زنان، مردان جوان را خمیده وگوژپشت می نماید و چند گونه بلا برآنها فرود می آورد.آمیزش باید ماهی یک بار باشد آن هم برای فرزنددارشدن.اگربیش از این باشد مانند این است که از مرد جوان خون ریخته شود و مرد خردمند چنین کاری نمی کند.»🔹
▪️چنین گفت با موبدان روزبه
که اکنون شود شاه ایران به ده
▪️نشنید بدان خان گوهر فروش
همه سوی گفتار دارید گوش
▪️بخواهد همان دخترش از پدر
نهد بیگمان بر سرش تاج زر
▪️نیابد همی سیری از خفت و خیز
شب تیره زو جفت گیرد گریز
▪️شبستان مر او را فزون از صدست
شهنشاه زینسان که باشد به دست
▪️کنون نه صد و سی زن از مهتران
همه بر سران افسر از گوهران
▪️ابا یاره و تاج و با تخت زر
درفشان ز دیبای رومی گهر
▪️شمردست خادم به مشکوی شاه
کزیشان یکی نیست بیدستگاه
▪️همی باژ خواهد ز هر مرز و بوم
به سالی پریشان رود باژ روم
و... (ادامه شعر را در لینک زیر مطالعه کنید)
🌐https://b2n.ir/k44770
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅هزینه کشور فدای حرمسرای شاه ساسانی
🔻بهرام پنجم ساسانی (ملقب به بهرام گور) پس از دوهفته خوشگذرانی در بغداد به شهر اصطخر باز می گردد و به حرمسرای خود سرکشی می کند و می بیند که چندی از دلبرکانش بی تاج بر تخت عاج نشسته اند و گویا برای صرفه جویی در هزینه ها به دستور روزبه، وزیرش چنین کاری شده است.بهرامشاه روزبه را می خواهد و او را سرزنش می کند که چرا به دلبرهای او تاج و تخت نداده است و سپس به او می گوید من باژ روم و خزر را به همسرانم می دهم و اگراز آن باژها اکنون چیزی نمانده است از گنج ری و اصفهان باژبخواه تا شبستان ویران نشود چون ویرانی شبستان دراختر و درشأن شاه ایران نیست
▪️دو هفته همی بود دل شادمان
در گنج بگشاد روز و شبان
▪️درم داد و آمد به شهر صطخر
به سر بر نهاد آن کیان تاج فخر
▪️شبستان خود را چو در باز کرد
بتان را ز گنج درم ساز کرد
▪️به مشکوی زرین هرانکس که تاج
نبودش بزیر اندرون تخت عاج
▪️ازان شاه ایران فراوان ژکید
برآشفت وز روزبه لب گزید
▪️بدو گفت من باژ روم و خزر
بدیشان دهم چون بیاری بدر
▪️هماکنون به خروار دینار خواه
ز گنج ری و اصفهان باژ خواه
▪️شبستان برینگونه ویران بود
نه از اختر شاه ایران بود
▪️ز هر کشوری باژ نو خواستند
زمین را به دیبا بیاراستند
🌐https://b2n.ir/f87989
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅ده هزار کنیز انوشیروان عادل!!!
🔻در یکی از متون زرتشتی به نام «خسرو قبادان و ریدکی» انوشیروان به ظاهر عادل در کاخ خود، ده هزار کنیز داشت. در این متن پهلوی می خوانیم که ریدکی به انوشیروان میگوید: ▪️«انوشه باشید ای برترین مردان، که آن ده هزار کنیزک را که اندر کوشک سلطنتی تو هستند، ایشان را این باید کامه، و ایشان را این چیز باید کمال برتری باشد که رامش شما را گفتن.»▪️
📚https://b2n.ir/r45887
🔻شاهنامه نیز می افزاید که تنها در یکی از اتاق های انوشیروان، هفتاد کنیزک حضور داشتند:
▪️ «كنيزك بدان حجره هفتاد بود
كه هر يك بتن سرو آزاد بود»▪️
🔹جدا از این که کاربرد این کنیزان چه بوده است
🔸هزینه نگهداری و خوراک و لباس و.... این ده هزار نفر چقدر میشد!
🔸اینو بزارید در کنار اون مطلبی که انوشیروان از مردم عادی مالیات می گرفت اما ثروتمندان و موبدان و فرماندهان و اشراف از پرداخت معاف بودند(برای مطالعه اینجا کلیک کنید)
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅دستور انوشیروان عادل! به جمع آوری کنیز و زن از مناطق مختلف
🔹در تاریخ بلعمی آمده است که انوشيروان هر سال سه نفر خواجه را می فرستاد به روم و تاکستان و خزران که کنیز دختر جمع آوری کنند
کنیزانی که باید صفت ها و ویژگی های خاصی می داشتند
اگر کنیز با آن صفات می دیدند باید می خریدند
اگر این دختران آزاد، بنده، توانگر، دوریش یا دختر ملک بودند به زنی انوشیروان در می آمدند
🔻در متن چنین آمده است
▪️و کسری هر سالی سه خصی(خواجه) را بفرستادی ، یکی به روم و یکی به خزران ویکی به تاکستان، تا از بَهْرِ وی كنيزك می آوردندی . کسری صفت آن کنیزکان را بنوشتی از سر تا پای ،فرمودی که بدین صفت خواهم آن كنيزك ، که اورا این صفت باشد ، ترا بدید باید کردن . آن خصی برفتی ، اگر کنیز بدان صفت بدیدی ، بخریدی ، اگر آزاد و اگر بنده . واگر درویش و اگر توانگر یا دختر ملکی هر که بودی ، بیاوردندی تا کسری او را بزنی کردی▪️
📚https://b2n.ir/b61813
🔹جالب است در کتاب زرتشتی ریدک و خسرو قبادان ویژگی های زن مطلوب بیان شده که یحتمل با این توصیفی که در تاریخ بلعمی ذکر شده است، مطابقت دارد
🔻در متن زرتشتی خسرو قبادان و ریدکی در مورد ملاک های انتخاب زن مطالبی آمده است که با تایید و درست بودن انوشیروان همراه است :
🔹 زن آن بهتر که با اندیشه (و) مرد دوست ( باشد ). او را افزونی (افزون) نباشد. (او را) بالا متوسط،سینه پهن، سر، کون، گردن موزون،پایش کوتاه و میان باریک و زیر پای گودی دار ، انگشتان بلند، اندامش نرم و توپر،و به پستان و ناخنش برفین،گوناش انار گون، چشمش باد امین، و لب بسدین و ابرو طاقدیس، دندان سپید، لطيف، و خوشاب و گیسو سیاه و براق (و) دراز (باشد ) و به بستر مردان سخن بیشرمانه نگوید.
🔹شاهنشاه پسندید و ( آن سخن را ) راست داشت
📚https://b2n.ir/t09961
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅12 هزار #کنیز و 3 هزار زن خسرو پرویز
🔹#خسروپرويز بيش از 12000 كنيز در کاخ خود داشت.
🔹 در شاهنامه در احوال خسرو پرويز ميخوانيم:
▪️ «بمشكوى زرّين ده و دو هزار
كنيزك بكردار خرّم بهار»▪️
هم چنین طبری، مینویسد که:
_”… گویند، خسرو پرویز را دوازده هزار زن و کنیز بود…
دیگری گوید که در مقر وی، سه هزار زن بود، که با آنها میخفت، و برای خدمت و نغمهگری و، کارهای دیگر، هزارها کنیز داشت…”
📚تاریخ_طبری، ترجمهی ابوالقاسم پاینده، انتشارات اساطیر، ۱۳۵۳، ج۲، ص۷۶۶
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅تعداد پسران #گودرز در شاهنامه 79 نفر
گیو پسر گودرز در گفت و گو با کیخسرو در شاهنامه چنین می گوید :
▪️بدو گفت گیو ای شه سرفراز
جهان را به نام تو آمد نیاز
▪️پدر پهلوانست و من پهلوان
به شاهی نپیچیم جان و روان
▪️برادر مرا هست هفتاد و هشت
جهان شد چو نام تو اندر گذشت
▪️بسی پهلوانست شاه اندکی
چه باشد چو پیدا نباشد یکی
🌐https://b2n.ir/p35145
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅اردشیر دوم هخامنشی 360 زن و 116 پسر داشت
به روایت مورخ معروف #پلوتارخ
کتاب هزار های گمشده، دکتر رجبی، جلد 3، صفحه 106
#چندهمسری
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅داستانی از اردشیر بابکان در شاهنامه و کشتن زن و بچه
🔹اردشیر پس از کشتن آخرین شاه اشکانی دختر وی را می ستاند
بعد از مدتی زن شاه (دختر شاه اشکانی) قصد ترور شاه را با دادن سَم دارد که موفق نمی شود و شاه اردشیر دستور می دهد زنش را بکشد
زن شاه به وزیر اردشیر می گوید من از شاه اردشیر باردار هستم
اگر اجازه بدید بچه بدنیا بیاید و بعد من رو بکشید
▪️اگر کُشت خواهی مرا ناگزیر
یکی کودکی دارم از اردشیر
▪️اگر من سزایم به خون ریختن
ز دار بلند اندر آویختن
▪️چو این گردد از پاک مادر جدا
بکن هرچ فرمان دهد پادشا
وزیر این مطلب را به شاه می رساند، اما شاه به شدت مخالفت می کند و دستور می دهد زن و بچه داخل شمکش را بکشید
▪️بدو گفت زو نیز مشنو سخن
کمند آر و بادافره او بکن
وزیر که از این دستور نادرست ناراحت است، تصمیم می گیرد زن را نجات دهد
زن را به خانه می آورد و مخفیانه بچه متولد می شود و نام بچه را شاپور می گذارد
▪️پسر زاد پس دختر اردوان
یکی خسروآیین و روشنروان
▪️از ایوان خویش انجمن دور کرد
ورا نام دستور شاپور کرد
▪️نهانش همی داشت تا هفت سال
یکی شاه نو گشت با فر و یال
بچه را تا هفت سال پنهان می کنند که بعد در جریان مفصلی دیگری شاه اردشیر متوجه می شود زن و بچش زنده هستند و مجدد آنها را می پذیرد.
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا