فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴ای کوفیان سست ایمان رفته در خواب
🏴 برگزاری مراسم صبح عاشورا در یزد، لرستان و کرمان
ماشاءالله هموطنان متدیین و انقلابی ولایی عزیزم❤️
⁉️ متن شبهه:👇👇👇
*مناظره بین احمد کسروی و آخوند نواب صفوی
*آخوند از کسروی پرسید:
*شما اسلام را دينِ زنستيز میناميد، درصورتى كه اسلام زنان بزرگى تربيت كرده است.
احمد کسروی محترمانه گفت:
میتوانيد چند نمونه از آنها را بفرمایيد،
آخوند گفت :
يكى فاطمه زهرا، يكى هم زينب كبرا.
احمد کسروی گفت:
لطف كنيد خدمات اين دو بانو به بشريت به اسلام و یا حتی به ساکنان مکه و مدینه را بيان كنيد؟
آخوند گفت:
فاطمه زهرا با خطبه فدكيه به انسانها درس بزرگى داد!
احمد کسروی گفت:
خطبه فدکيه فاطمه زهرا فقط و فقط براى دفاع از يک باغ شخصی بود كه پدرش(پیامبر) آن را بدون رعایت قانونِ تقسیم غنایم خودشان به او بخشیده بودند و توسط خليفه دوم مسلمانان(عمر) از او بازپس گرفته شد.
بنابراین بفرمائید، دفاع يك نفر از منافع شخصی خود، چه درسى به بشريت داده و چه خدمتى به انسانیت كرده است؟!
آخوند گفت:
زينب كبرا هم در كاخ يزيد با خطبه آتشين خود، كاخ يزيد را به لرزه درآورد.
احمد کسروی گفت :
اول اينکه این مطلب نشان از آزادى بيان در بارگاه یزید دارد، كه به يک مخالف در کاخش آزادانه اجازه بيان و ابراز مخالفت و بیان عقائدش را داده است.
دوم اینکه ايشان يک زنِ مصیبت دیده بود و در غم كشته شدن برادران و خویشاوندانش مطالبى را بيان كرده که بسیار هم طبیعی است.
سوم، مگر كاخ يزيد بعد از این سخنان سرنگون شد؟!
مگر مردم پس از آن مطالب، عليه يزيد شورش كردند؟!
عزادارى و مويه بر برادرانِ كشته شده که کاملا امری طبیعی است چه درسى به بشريت داده است؟!
و چهارم اینکه وقتی یزید یک مقرری مادامالعمر و یک مکان اختصاصی در مدینه برای ایشان و بقیه خانوادهاش تعیین نمود، دیگر تا پایان عمر، هیچ کدام از ایشان، نه به یزید و نه به جانشینانش اعتراضی نکردند.
آخوند خشمگین شد و گفت:
امیدوارم شما هم با همان يزيد محشور شويد، به حق پنج تن آلعبا.
شما مزدوران ضد دین هستيد كه با اهل بيت در افتادهايد.
و از ديد ما هركسى با اهل بيت شيعه دشمنى كند زنازاده است !!!
احمد کسروی گفت:
سپاس از منطق قانعكننده شما. من كاملاً قانع شدم و به حقانيت ادعاهاى شما پی بردم !!!
شاید گمان کنید که این نوشتار داستانگونه برای انتقاد بر باورهای دینی مذهبیون است.
خیر، این متن يك حقيقت و تنها بخشی کوچک از تلاش یک آخوندِ متعصب وجنایت پیشه بهنام "نواب صفوی" برای غلبه بر قاضی فرهیخته، محقق، کنشگر، تاریخنگار و میهن پرست برجسته کشورمان "احمد کسروی"است که پس از چند جلسه، وقتی نواب صفوی میبیند از پس منطق شیوای او برنمیآید، در پى صدورِ حکم تکفیر از سوی آیت الله ها و حمایت بازاریان مذهبی اقدام به ترور و قتل ناجوانمردانه او مینمایند و ایشان را به ضرب گلوله و ۲۷ ضربه چاقو توسط فدائیان اسلام در ساختمان کاخ دادگستری به قتل میرسانند!!!
✅ پاسخ شبهه 👇👇👇
1️⃣ بین شهید نواب صفوی و احمد کسروی، مناظراتی برقرار شده اما متن چنین گفتگویی را در آن مناظرات پیدا نکردیم. ضمن اینکه این استدلال های ضعیف و غلط از هر دو طرف(یعنی احمد کسروی و شهید نواب صفوی) بعید به نظر می رسد. بعید است که احمد کسروی با سابقه تحصیل در حوزه و دانشگاه و آگاهی اش از تاریخ، با خطبه فدکیه و ماجرای فدک آشنا نباشد و نیز بعید است که شهید نواب صفوی نتواند پاسخ سخنان سست او را بدهد، لذا به صحت این مناظره نمی توان اعتماد کرد و به نظر می رسد شخصی ناشی و کم اطلاع آن را نوشته باشد.
2️⃣ خطبه فدکیه حضرت زهرا س، اگرچه به نام فدک معروف شده اما بیش از آن که خطابه ای در دفاع از حق شخصی حضرت زهرا س یعنی سرزمین فدک باشد، مجموعهای از معارف در زمینههای خداشناسی، معادشناسی، نبوت و بعثت پیامبر اسلام(ص)، عظمت قرآن، فلسفه احکام و ولایت و نیز دفاع از حق حضرت علی ع را در بردارد. این معارف با سند متواتر در منابع تاریخی ثبت شده است.
متن و سند و توضیحاتی پیرامون خطبه فدکیه را در لینک زیر ببینید:
https://b2n.ir/926173
3️⃣ فدک مِلک اختصاصی پیامبر بود نه غنیمتی برای همه مسلمانان و نیز توسط خلیفه اول غصب شد نه خلیفه دوم.
سرزمین فدک به دلیل اینکه بدون جنگ و خونریزی و با مصالحه به دست پیامبر(ص) افتاد و نیز به حکم قرآن،[سوره حشر/آیه 6و7] مختص پیامبر(ص) بود. پیامبر(ص) درآمد این زمین را به مستمندان بنیهاشم میداد و پس از نزول آیه «وَآتِ ذَا الْقُرْبَیٰ حَقَّهُ؛ و حق خویشاوند را بده» آن را به فاطمه(س) بخشید. پس از وفات پیامبر(ص)، ابوبکر با منسوب کردن حدیثی به پیامبر(ص) مدعی شد پیامبران ارث نمیگذارند؛ از این رو دهکده فدک که در دست فاطمه بود را به نفع خلافت مصادره کرد.
شرح کامل ماجرای فدک را در لینک زیر ببینید:
https://b2n.ir/017528
👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
🆔 @mobahesegroup
┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
ادامه پاسخ بالا👆👆🔻👇👇👇
4️⃣ نویسنده شبهه، سخنرانی حضرت زینب س در کاخ یزید را نشانه آزادی بیان دانسته است.
از واضحات تاریخ است که یزید فرمان قتل امام حسین ع را بخاطر بیعت نکردن ایشان صادر کرد.
لشکریان یزید امام حسین ع و یارانشان را پس از بستن آب به روی ایشان به بدترین شکل به شهادت رساندند و زنده زنده سرهایشان را بریدند و با اسب بر بدنهای آنها تاختند سپس سرها را بر نیزه کرده و زن و بچه آنها را به اسارت گرفتند و شهر به شهر با پای برهنه و با ضرب تازیانه بردند تا به کاخ یزید رساندند. آیا این جنایتهای یزید علیه مخالفانش هم نشانه آزادی بیان است؟
5️⃣ یزید تا پیش از ورود اسرا به شام توانسته بود مردم را متقاعد کند که با خارج شدگان از دین و طغیان گران جنگیده و به این طریق حجّتی شرعی برای جنایاتش بسازد اما با خطبه های حضرت سجاد ع و حضرت زینب س حق آشکار شد. رفتار مسالمت آمیز یزید با اهل بیت امام حسین ع به این دلیل بود که مردم شام و حتی بسیاری از نزدیکان یزید پس از شنیدن خطبه های امام سجاد ع و حضرت زینب س، به حق و جایگاه اهل بیت ع پی بردند و یزید را مجرم و خطاکار شمردند. لذا دیگر افکار عمومی به یزید اجازه نمیداد که کوچکترین آسیبی به خاندان پیامبر برساند.
6️⃣ پس از این جریانات، قیام مردم مدینه، قیام توّابین و قیام مختار را علیه بنی امیه در تاریخ می بینیم که تا حد زیادی متأثر از روشنگری های حضرت زینب س و حضرت سجاد ع در نشان دادن حق و رسوا کردن باطل بوده است.
7️⃣ اسلام دینی الهی است که برای زن، جایگاه و شأنی برابر با مرد قائل است. این شأن و جایگاه برابر در بیشتر احکام و قوانین وجود دارد و اختلافاتی که وجود دارد، بخاطر تفاوت در نقش های اجتماعی مرد و زن و نیز برخی تفاوتهای طبیعی زن و مرد است. اما از حیث انسانیت و دستیابی به کمالات نفسانی، زن و مرد از دیدگاه اسلام برابرند:
🔆 وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا يُظْلَمُونَ نَقيراً (نساء/124)(و كسى كه چيزى از اعمال صالح را انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه ايمان داشته باشد، چنان كسانى داخل بهشت مىشوند و كمترين ستمى به آنها نخواهد شد. )
🔆 إِنَّ الْمُسْلِمينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتينَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقينَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرينَ وَ
الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعينَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقينَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمينَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاكِرينَ اللَّهَ كَثيراً وَ الذَّاكِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيماً (احزاب/35)(به يقين، مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ايمان و زنان با ايمان، مردان مطيع فرمان خدا و زنان مطيع فرمان خدا، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شكيبا و زنان صابر و شكيبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق كننده و زنان انفاق كننده، مردان روزهدار و زنان روزهدار، مردان پاكدامن و زنان پاكدامن و مردانى كه بسيار به ياد خدا هستند و زنانى كه بسيار ياد خدا مىكنند، خداوند براى همه آنان مغفرت و پاداش عظيمى فراهم ساخته است.)
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش
t.me/mobahesegroup
eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
sapp.ir/mobahesegroup
www.instagram.com/mobahesegroup2
⁉️متن شبهه 👇👇👇
آیا مطلب زیر صحت دارد؟
معنای دقیق کلمات عاشورا و تاسوعا چیست ؟
برگرفته از کتاب "سفری از عاشورا تا اربعین"
تٲلیف ٱقای عبدالله مستحسن
اکثر قریب به اتفاق اهل لغت این تصور را داشتهاند که ، چون عشر و عاشر از یک ریشهاند
و واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده است.
پس ، عاشورا یعنی دهم محرم ؛
و بر همین قیاس تاسوعا را نیز که با تسع و تاسع شباهت ظاهری دارند روز نهم ماه محرم گفتهاند .
اما این معنا به دلایل زیر اشتباه است.
آیا واژه عاشورا برای دهم ماههای دیگر نیز به کار میرود ؟
مثلاً ، آیا شنیده شده است که کسی به دهم ماه رجب هم عاشورا گفته باشد ؟
یا این مفهوم مختص دهم ماه محرم است ؟
آیا اگر امام حسین(ع)
مثلاً ، در یازدهم محرم شهید میشدند ، آنگاه ، تاسوعا با عاشورا عوض میشد و عاشورا واژه دیگری داشت؟
در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعدهای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسله اعداد هم حاکم خواهد بود .
اعداد بر خلاف کلمات استثنا پذیر نیستند.
به طور مثال ، در کلام عرب اعداد این گونه شمارش میشوند:
اول – ثانی - ثالث - رابع ...
و یا اولاً – ثانیاً - ثالثاً - رابعاً و ...
چنان چه تاسوعا و عاشورا در زمره اعداد باشند باید قاعدهپذیر باشند ؛ یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ کرد؛ مثل تاسوعا – عاشورا – ثامونا – سابوعا ....
*اما* میبینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمیکنند ؛
لذا ، نمیتوانیم دلیلی داشته باشیم که ، تاسوعا و عاشورا عدد هستند تا از قاعده شمارش پیروی کنند و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارد ، بلکه معنای دیگری دارند.
عاشورا روز معاشرت با امام(ع)
عشر به کسر عین و عشرت ،
به معنای معاشرت و مصاحبت است .
معاشر به ضم میم،
یعنی مصاحب
و عاشر ، اسم فاعل عشر است
که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت است.
خداوند میفرماید:
*«وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ»*
(نساء/۱۹)
با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید .
عشیر یعنی همدم و رفیق
«وَ لَبِئْسَ الْعَشِیر ُ»
(حج/۱۳)
چه بد دوستی انتخاب کردهاند
و چه بد معاشر و رفیقی است .
العاشور از ریشه عشر
به کسی گفته میشود که ،
معاشرت خصلت او باشد .
پس العاشوراء؛
جائی که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان میشود و افراد میل معاشرت خود را با کسی که مورد نظر است عرضه میکنند،
و عاشورا مبالغه است
از میل به معاشرت
یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام (علیه السلام) به شدت بالا میرود.
تاسوعا
روزی برای وسعت ظرفیت.
با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد، عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار میگیرد و معنی نهم را از دست میدهد.
خلاصه شده
✅ پاسخ 👇👇👇
🔰در جستجویی که در بعضی کتب لغت معروف صورت گرفت، معنای جز روز دهم و نهم محرم برای عاشوراء و تاسوعا یافت نشد و دلیلی بر مطلب فوق یافت نشد.
🔰واژهی عاشورا در میان دشمنان اهل بیت هم وجود داشته و قطعاً منظورشان روز دهم و نهم محرم بود.
🔰عاشورا نامی اسلامی است که بعد از به شهادت رسیدن امام حسین علیه السلام در میان مردم رواج یافت.
🔰ممکن است استفاده نشدن عاشورا و تاسوعا برای سایر ماههای سال و خلاف قاعدهی اعداد بودن آن به جهت اهمیت روز شهادت امام حسین علیهالسلام باشد.
🔰البته مطلب موجود در پرسش میتواند حسن تعلیل خوبی باشد اما ما دلیلی بر آن نیافتیم و نمیتوانیم آن را به امام سجاد علیه السلام منسوب کنیم.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش
t.me/mobahesegroup
eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
sapp.ir/mobahesegroup
www.instagram.com/mobahesegroup2
واقعه عاشورا و پاسخ به شبهات.pdf
1.31M
┅┅┅❀☘️🔳☘️❀┅┅┅
◼️کتاب👆 واقعه عاشورا و پاسخ به شبهات
☘در این کتاب می خوانید👇
●امام حسين عليه السلام در كتب اهل سنت؛
■امام حسين عليه السلام سرور جوانان بهشت؛
●برپايي شعائر ديني؛
■عزاداري از ديدگاه عقل؛
●عزاداري از مظاهر حبّ و بغض؛
■روان شناسي عزاداري؛
●حكم حضور در عزاي اولياي الهي؛
■برپايي عزاداري در راستاي وحدت؛
●گريستن از ديدگاه قرآن و روايات؛
■گريه در سوگ اولياي الهي از ديدگاه عقل؛
●گريه در سوگ اوليا از ديدگاه تاريخ؛
■گريستن در سوگ امام حسين عليه السلام؛
●و...
☘نویسنده: علی اصغر رضوانی
#پژوهش
#مناسبتی
#منبع_شناسی
#طلبه_پژوهشگر
╭┅┅❀☘️◾️☘️❀┅┅┅╮
@pajoohesh_esfahan
╰┅┅❀☘️◾️☘️❀┅┅┅╯
Lohof.pdf
1.83M
═━🍃❀◾️❀🍃━═
🥀 ترجمه کتاب ارزشمند "لهوف"
◾️نوشته ی سید بن طاووس
🥀 کتاب "لهوف" درباره رخدادهایی است که به حادثه کربلا منتهی شده است؛ همچنین اصل جنگ و رخدادهای پس از آن.
◼️کتاب "لُهُوف" در نزد علمای برجسته شیعه جایگاه مهمی دارد به طوری که آیت اللّه سیّد محمد علی قاضی تبریزی می فرماید: «کتاب لهوف سیّد ابن طاوس نقلیّاتش بسیار مورد اعتماد است و در میان کتب مَقاتل کتاب مَقْتَلی به اندازه اعتبار و اعتماد به آن نمی رسد و در اطمینان بر آن کتاب در ردیف اول کتب معتبره مقاتل قرار گرفته است.»
#مناسبتی
#منبع_شناسی
#طلبه_پژوهشگر
╭═━🍃🥀◾️🥀🍃━═╮
@pajoohesh_esfahan
╰═━🍃🥀◾️🥀🍃━═╯
بر آنها تمام کردهاست.
یکی از سران جبههی مقابل، از امام(ع) پرسید: چرا حکم ابن زیاد را نمیپذیرد و آنها را از جنگ مقابله با پسر پیامبر(ص) نمیرهاند؟
اینجا بود که امام(ع)، آن جمله معروفشان را فرمودند:
«أَلَا وَإنَّ الدَّعِيَّ ابْنَ الدَّعِيِّ قَدْ رَكَزَ بَيْنَ اثْنَتَيْنِ: بَيْنَ السِّلَّه وَالذِّلَّه؛ وَهَيْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه...
فرد پستی که پسر فرد پست دیگری است، من را بین کشته شدن و قبول شدن و قبول ذلت مجبور کرده! ذلت از ما دور است.»
سخنرانی امام(ع) حدوداً نیم ساعت طول کشیدهاست.
*حدود ساعت ۸:۰۰*
بعد از سخنرانی امام(ع)، چند نفر از اصحاب آن حضرت، به روایتی بُرَیر که «سید القرآء» (آقای قرآن خوانهای کوفه بود _ الفتوح) و به روایتی زهیر (تاریخ یعقوبی و طبری) خطاب به کوفیان، سخنان مشابهی گفتند.
بعداز سخنان زهیر و بریر، امام فریاد معروف «هل من ناصر ینصرنی» را سر دادند.
چند نفری دچار تردید شدند! از جمله حُر و فرد دیگری به نام ابوالشعثا و دو برادر که در گذشته عضو خوارج بودند.
بعید نیست که کسان دیگری هم با دیدن شدت گرفتن احتمال جنگ، از سپاه کوفه فرار کرده باشند.
*حدود ساعت ۹:۰۰*
روز به وقت چاشت رسیده بود که شمر به عمر سعد پرخاش کرد که چرا این قدر تعلل میکند؟ عمر سعد عاقبت رضایت به شروع جنگ داد.
اولین تیر را به سمت سپاه امام(ع) رها کرد و خطاب به لشگریانش فریاد زد:
«نزد عبیدالله، شهادت بدهید که من اولین تیر را رها کردم.»
بعداز انداختن تیر توسط عمر سعد، کماندارهای لشکر کوفه همگی با هم شروع به تیراندازی کردند. امام به یارانش فرمودند:
«اینها نماینده این قوم هستند. برای مرگی که چارهای جز پذیرش آن نیست، آماده شوید.»
چند نفر از سپاه امام در این تیر باران کشته شدند. (تعداد دقیق را نمیدانیم. تعداد کشتگان تیراندازی با تعداد کشتگان حمله اول ۵۰ نفر ذکر شدهاست.)
*حدود ساعت ۱۰:۰۰*
بعد از تیراندازی، «یسار»، غلام «زیاد بن ابیه» و «سالم» غلام عبیدالله ابن زیاد از لشکر کوفه برای نبرد تن به تن، در ابتدای جنگ بیرون آمدند. عبدالله بن عمیر اجازه نبرد خواست. امام حسین(ع) نگاهی به او کرد و فرمود:
«به گمانم حریف کشندهای باشی» عبدالله آن دو نفر را کشت. البته انگشتان دست چپش قطع شد.
بعد از این نبرد تن به تن، حمله سراسری سپاه کوفه شروع شد. ابتدا حجار به جناح راست سپاه امام حسین(ع) حمله کرد اما حبیب و یارانش در برابر او ایستادگی کردند. زانو به زمین زدند و با نیزهها حمله را دفع کردند.
همزمان شمر به جناح چپ سپاه امام(ع) حمله برد. زهیر و یارانش به جنگ مهاجمین رفتند. خود شمر در این حمله زخم برداشت.
بعداز عقبنشینی هر دو جناح کوفی، عمر سعد ۵۰۰ تیرانداز فرستاد که دوباره سپاه امام(ع) را تیرباران کردند که آن حملات، علاوه بر از پا درآمدن هر ۲۳ اسب لشکریان امام(ع)، تعدادی دیگر از اصحاب شهید شدند. الفتوح،
.
غارت عمومی اموال امام حسین(ع) و همراهانش آغاز شد. عمر سعد ساعتی بعد دستور توقف غارت را داد و حتی نگهبان برای خیمهها گذاشت.
⚫یکی از شیعیان بصره به نام سوید بنمطاع بعداز شهادت امام(ع) به کربلا رسید و برای دفاع از حرم امام(ع) جنگید تا شهید شد.
*نزدیک غروب آفتاب*
سر امام(ع) را از بدن جدا میکنند و به خولی میدهند تا همان شبانه برای ابن زیاد ببرد.
آنگاه، به دستور عمر سعد، بر بدن مطهر امام(ع) و یارانش اسب میدوانند تا استخوانهایشان هم خرد شود.
*۱۸:۴۹ مقارن با اذان مغرب*
داستان روز غمانگیز عاشورا، اینطور تمام میشود! در حالی که عمر سعد دستور نماز جماعت مغرب را میداده، سنان بن انس بین مردم میتاخته و رجز میخوانده که «افسار و رکاب اسب مرا باید از طلا بکنید! چرا که من بهترین مردمان را کشتهام!»
السلام علی الحسین وعلی علی بن الحسین وعلی اولادالحسین وعلی اصحاب الحسین،
الالعنة الله على القوم الظالمين من الاولين والاخرين
التماس دعا
آن نفرات را ۵۰ نفر و ابن شهرآشوب ۳۸ نفر ذکر کردهاست.
اولین شهید، ابوالشعثا بود و ۸ تیر انداخت که ۵ نفر از دشمن را کشت.
امام(ع) او را دعا کرد.
⚫گروهی از سپاه شمر خواستند از پشت سر به امام(ع)حمله کنند. زهیر و ۱۰ نفر به آنها حمله کردند.
*حدود ساعت ۱۱:۰۰*
بعداز این حملات، امام(ع) دستور تک تک به میدان رفتن را به یاران داد.
اصحاب با هم قرار گذاشتند تا زندهاند نگذارند که کسی از بنیهاشم به میدان برود.
انگار برای شهادت با هم مسابقه داشتند.
بعضی «در مقابل نگاه امام(ع)» شهید شدند.
یکی از اولین کسانی که کشته شد، پیرمرد زاهد، جناب بریر بود. مسلم بن عوسجه بعد از او کشته شد. حبیب بر سر بالین او رفت و گفت کاش میتوانستم وصیتهای تو را اجرا کنم.
مسلم با دست امام حسین(ع) را نشان داد و گفت: «وصیت من این مرد است».
یک بار، هفت نفر از اصحاب امام(ع) در محاصره واقع شدند، حضرت عباس(ع) محاصره آنها را شکست و نجاتشان داد
~~~☆:
🍁🍃 🍁🍃 🍁🍃
در زمان عمر بن الخطاب پس از فتح ایران، وقتی شهربانو به عنوان اسیر جنگی به همراه دیگر زنان ایرانی به مدینه آورده شد، همه ی زنان مدینه برای دیدن دختر زیبا روی ایرانی جمع شدند، اسرا به مسجد آورده شدند.
عمر نیز برای دیدن شهربانو کنجکاو شد، که با عتاب او روبرو شد.
شهربانو به او گفت: "سیاه باد روزگار هرمز، که تو بر دخترش دست دراز کنی."
عمر بر آشفته شد و خواست با تازیانه او را بزند که امیرالمومنین علی علیه السلام مانع شد و به عمر گفت: چکارش داری؟!!
عمر گفت : ندیدی به من دشنام داد؟!!
علی علیه السلام فرمود: تو که زبان او را نمیدانی، چگونه دانستی که به تو دشنام داده است؟
سپس فرمود: مگر نمیدانی که دختران و زنان پادشاهان را به کنیزی و اسارت نمیگیرند؟!
او را آزاد کن و به او بگو تا خود همسری بگزیند و مهریه ی او را نیز از بیت المال بده.
عمر نیز چنین کرد .
شهربانو پس از آزادی، نگاهی به افراد حاضر در مسجد کرد و با دست، حسین بن علی علیه السلام را نشان داد.
هلهله ی زنان بالا رفت و گفتند که زیباترین دختر ایران، جوانمردترین و افضل جوانان عرب را انتخاب کرد.
سپس علی علیه السلام به نزد حسین علیه السلام رفت و فرمود: این زن با سعادت و با اصالت را بزرگ دار و به او احترام و نیکی کن که او مادر ذریه ی من است.
تاریخ یعقوبی . ص 303
جلاءالعیون . ج 2 . ص 831
ارشاد مفید . ج2 . ص 137
بله..... امام حسین علیه السلام، داماد ایران است . داماد یزدگرد، آخرین پادشاه ساسانی و امام سجاد علیه السلام فرزند شهربانو و نوه ی یزدگرد است و ادامه ی ذریه ی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم از دامان این زن ایرانی بوجود آمدند.
البته معنای این نیست که ارادت ما ایرانیها به امام حسین و اهل بیت علیهم السلام بدین سبب است، بلکه جوابی کوتاه است به کسانی است که ادعای ایرانی بودن و آریایی اندیشیدن دارند.
دختر فرزانه ی پادشاه قدرتمند ایران، حسین علیه السلام را برای خود برگزید.
گویند "حر بن يزيد رياحي" اولين کسي بود که آب را به روي امام بست و اولين کسي شد که خونش را براي او داد.
"عمر سعد" هم اولين کسي بود که به امام نامه نوشت و دعوتش کرد براي آنکه رهبرشان شود و اولين کسي شد که تير را به سمت او پرتاب کرد!
کي ميداند آخر کارش به کجا ميرسد؟
دنيا دار ابتلاست.
با هر امتحاني چهرهاي از ما آشکار ميشود، چهرهاي که گاهي خودمان را شگفتزده ميکند.
چطور ميشود در اين دنيا بر کسي خرده گرفت و خود را نديد؟
ميگويند خداوند داستان ابليس را تعريف کرد تا بداني که نميشود به عبادتت، به تقربت، به جايگاهت اطمينان کني.
خدا هيچ تعهدي براي آنکه تو همان که هستي بماني، نداده است.
شايد به همين دليل است که سفارش شده، وقتي حال خوبي داري و ميخواهي دعا کني، يادت نرود "عافيت" و "عاقبت به خيريات" را بطلبي.
...
مرحوم دولابي
🏴🏴🏴🏴
🏴🏴🏴
*اَعْظَمَ اللهُ اُجُورَنا وَاُجورَكُمْ بِمُصابِنا بِالْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلامُ، وَجَعَلَنا وَاِيّاكُمْ مِنَ الطّالِبينَ بِثارِهِ، مَعَ وَلِيِّهِ الاِْمامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ الِ مُحَمَّد عَلَيْهِمُ السَّلامُ.*
*🚩تقویم عاشورا🚩*
طبق محاسبه مرحوم دکتر احمد بیرشک در «گاهشماری ایرانی»، واقعه کربلا به حساب گاهشماری شمسی ۲۱ مهر سال ۵۹ هجري شمسی میشود.
تاریخ شمسی هم مثل قمری نیست که تغییر کند. موقعیت زمین نسبت به خورشید ثابت است و میشود با در آوردن اوقات شرعی شهر کربلا در این تاریخ، حرفهای مقتلنویسان را به ساعت و دقیقه برگرداند.
*روز عاشورا چگونه گذشت؟*
در این تحقیق علمی، اوقات شرعی روز ۲۱ مهر به افق کربلا (که در طول قرون حداکثر ۳-+ دقیقه اختلاف میتواند داشته باشد) را استخراج کردهایم و روایات مقتلنگارها را با این ساعتها تنظیم کردهایم.
*۵:۴۷ اذان صبح*
امام(ع) بعداز نماز صبح، برای اصحابش سخنرانی کرد. آنها را به صبر و جهاد دعوت کرد و بعد دعا خواند: «اللهم انت ثقتی فی کل کرب...
خدایا تو پشتیبان من هستی در هر پیشامد ناگواری»
طرف مقابل نيز نماز را به امامت عمر سعد خواند و بعداز نماز صبح، به آرایش سپاه و استقرار نیرو مشغول شدند.
*حدود ساعت ۶:۰۰*
امام حسین(ع) دستور دادند تا اطراف خیمهها خندق بکنند و آن را با خار بوته ها پر کنند تا بعد آن را آتش بزنند و مانع از حمله سپاه از پشت سر بشوند.
*طلوع آفتاب*
کمی بعد از طلوع آفتاب، امام(ع) سوار بر شتری شد تا بهتر دیده شود. رو به روی سپاه کوفه رفت و با صدای بلند برای آنها خطبهای خواند. صفات و فضایل خودش، پدر و برادرش را یادآوری فرمودند و اینکه کوفیان به امام(ع) نامه نوشتهاند. حتی چند نفر از سران سپاه کوفه را مخاطب قرار داد و از حجّار بن ابجر و شبث ربعی پرسید که مگر آنها او را دعوت نکردهاند؟
آنها انکار کردند!
امام(ع) نامههایشان را به طرف آنها پرتاب و خدا را شکر کرد که حجت را
رفتند...
«ولی دیر شده بود.»
امام سجاد (علیه السلام) هم استقبال خاصّی از این حرکتها نمیکردند.
«چون دیر شده بود.»
🔻حدود ۳۵ هزار نفر کشته شدند امّا دیر شده بود.
👌خیلی فرق هست بین اون ۷۲ نفری که به موقع به یاری امامشون رفتند...!
⚠️ ما باید مراقب باشیم که از امام خودمون عقب نیفتیم.
☝🏼الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ_
🔻هر که بر ایشان تقدم جوید از دین بیرون رفته و کسى که از ایشان عقب ماند به نابودى گراید.
این نکته هم همیشه آویزه گوشمان باشد که امروز امام خامنه ای حسین زمان است و ندای هل من ناصرش بلند.. به وقتش سر قرار حاضر باشید تا دیر نشود!
.
*اذان ظهر*
حبیب بن مظاهر موقع اذان ظهر شهید شد.
چون که نوشتهاند، امام(ع) خطاب به اصحاب فرمودند:
یکی برود با عمر سعد مذاکره بکند و بخواهد برای نماز ظهر جنگ را متوقف کنیم.
یکی از لشکر کوفه صدا زد: «نماز شما قبول نمیشود.» حبیب به او گفت: «ای حمار! فکر میکنی نماز شما قبول میشود و نماز پسر پیامبر(ص) قبول نمیشود؟» به جنگ او رفت اما از سپاه کوفی به کمکش آمدند و حبیب کشته شد.
امام(ع) از شهادت حبیب متأثر شد و برای اولین بار در روز عاشورا گریست. رو به آسمان کرد و گفت: «خدایا رفتن جان خودم و دوستانم را به حساب تو میگذارم.»
امام(ع) نماز را شکسته و به قاعده «نماز خوف» خواند. گروهی از اصحاب به امام(ع) اقتدا کردند و بقیه به جنگ پرداختند. زهیر و سعید بن عبدالله حنفی خودشان را سپر امام کردند.
نوشته اند سعید بن عبدالله ۱۳ تیر و نیزه خورد و به شهادت رسید. در آخرین نفس از امام پرسید: «آیا وفا کردم؟»
*حدود ساعت ۱۳:۰۰*
۳۰ نفر از اصحاب امام(ع) تا وقت نماز زنده بودند و بعد از این ساعت شهید شدند.
بعد از کشته شدن اصحاب، نوبت به بنی هاشم رسید. اولین نفر، حضرت علی اکبر(س) بود.
البته الفتوح، عبدالله بن مسلم بن عقیل را اولین شهید بنی هاشم خواندهاست. این عبدالله بن مسلم، به طرز ناجوانمردانهای شهید شد. شهادت او بر جوانان بنی هاشم گران آمد. دسته جمعی سوار شدند و به دشمن حمله بردند. امام آنها را آرام کرد و فرمود:
«ای پسرعموهای من، بر مرگ صبر کنید. به خدا پس از این هیچ خواری و ذلتی نخواهید دید.»
*حدود ساعت ۱۴:۰۰*
عاقبت امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) تنها ماندند.
عباس(ع) اجازه میدان خواست، اما امام(ع) او را مأمور رساندن آب به خیمهها کرد. دشمن بین دو برادر فاصله انداخت. عباس(ع) دلاور در حالیکه با شجاعت تمام سعی در آوردن مشک آب برای زنان و کودکان داشت، در محاصره دشمن دو دستش قطع شده و با عمودی آهنین بر سرش زدند که از اسب بر زمین افتاد. اباعبدلله(ع) سراسیمه خود را بر پیکر قطعه قطعه برادر رساند. دشمن کمی به عقب رفت. امام(ع) برای دومین بار، بعداز مرگ برادر عزیزش، گریه کرد و فرمود:
«اکنون دیگر پشتم شکست.»
*حدود ساعت ۱۵:۰۰*
امام(ع) به طرف خیمهها برگشت تا خداحافظی کند. همچنین پیراهنش را پاره پاره کرد و پوشید تا بعدا در وقت غارت کردن توسط دشمن برهنهاش نکنند.
وقت وداع با اهل بیت، کودک شیرخوارهاش علی اصغر(س) را به میدان برد تا او را سیراب کند که به تیر حرمله کشته شد.
امام(ع) به میدان رفت اما کمتر کسی حاضر به مقابله با ایشان میشد. بعضی تیر میانداختند و بعضی از دور نیزه پرتاب میکردند.
شمر و ۱۰ نفر به مقابله با امام(ع) آمدند.
بعداز شهادت امام(ع)، بر پیکر مبارکش جای ۳۳ زخم نیزه و ۳۴زخم شمشیر شمرده شد.
در مقاتل نوشتهاند: زمانی که امام(ع) در آستانه شهادت بود، کسی جرأت نمیکرد به سمت ایشان برود، اهل حرم از صدای اسب ایشان (ذوالجناح) متوجه شده و بیرون دویدند. کودکی به نام عبدالله بن حسن(ع) دوید و به طرف مقتل امام آمد. او را در بغل عمویش کشتند. امام ناراحت شدند و کوفیان را نفرین کردند:
«خدایا باران آسمان و روییدنی زمین را از ایشان بگیر!»
*۱۶:۰۶ مقارن با اذان عصر*
وقت شهادت امام(ع) را وقت نماز عصر گفتهاند. روایت تاریخ طبری به نقل از وقایعنگار لشکر عمر سعد چنین است: «حمید بن مسلم گوید: پیش از آن که حسین(ع) کشته شود، شنیدم که میگفت:
«به خدا پس از من، کسی را نخواهید کشت که خداوند از کشتن او، بیش از کشتن من بر شما خشم آرد.»
گوید: آنگاه شمر میان کسان بانگ زد که «وای بر شما! منتظر چیستید؟ مادرهایتان به عزایتان بنشینند، بکشیدش!»
گوید در این حال سنان بن انس حمله برد و نیزه در قلب امام(ع) فرو برد...
*حدود ساعت ۱۷:۰۰*
بعداز شهادت امام(ع)، عدهای لباسهای آن حضرت را غارت کردند که نوشتهاند تمام این افراد، بعدها به مرضهای لاعلاج دچار شدند
سید:
...ولی دیر شده بود!
🔹بعد از واقعه عاشورا حدوداً ۳۵ هزار نفر در یاری اهل بیت کشته شدند ولی اصلا ارزش کار اون ۷۲ نفر رو نداشت...
🔸گروه اوّل توابیّن بودند؛
🔻همونهایی که روز عاشورا سکوت کردند، بعد از شهادت همگی قیام کردند تقریباً همه کشته شدند. ۵۰۰۰ نفر...
🔸«ولی دیر شده بود.»
🔹گروه دوّم مردم مدینه بودند؛
🔻بعد از عاشورا قیام کردند همگی کشته شدند حدود ۱۰ هزار نفر. یزید گفت: لشکری که به مدینه حمله کنه، سه روز جان و مال و ناموس مردم مدینه برايش حلاله.
🔸«امّا دیر شده بود.»
🔹گروه سـوّم مختار بود که بعد از جنگهای فراوان و کشته شدن حدود ۲۲ هزار نفر. گر چه قاتلان امام مظلوم (علیه السلام) را قصاص کرد...
🔻«امّا دیر شده بود.»
1️⃣ مردمی که در مدینه هنگام خروج امام حسین (علیه السلام) همراهیش نکردن...
2️⃣ مردمی که هنگام ورود امام حسین (علیه السلام) به کوفه کمکش نکردند...
👈 همه بعدها به کمک امام
در کدام جبهه هستیم . . .⁉️
----------------------------------------
----------------------------------------
✍️یا در جبهه اهل بیت (علیه السلام)، یا سیاهی لشکر دشمن
🔥عذاب دردناک برای کسی که بی طرف بوده و سیاهی لشکر دشمن بوده!
قاضی عبدالرحمن بن ریاح از یک نابینا علت کوری اش را پرسید؛ نابینا در جواب گفت :
در واقعه کربلا حضور یافتم ولی جنگ نکردم. پس از چندی در خواب شخص هولناکی را دیدم، به من گفت :
"رسول خدا، تورا می خواند."
گفتم : توان دیدنش را ندارم.
مرا کشید و خدمت ایشان برد.
آن حضرت را اندوهگین یافتم و در دستش حَربه ای بود و در مقابلش چرمی که زیر محکومین گسترده می شود افکنده بودند و فرشته ای با شمشیری از آتش به پا ایستاده بود و افرادی را گردن می زد، آتش بر آنها می افتاد و آنان را می سوزاند، سپس بار دیگر زنده می شدند و باز آنها را همان طور به قتل می رساند.
عرضه داشتم :
سلام بر تو ای رسول خدا، قسم به خداوند که من نه شمشیری زدم و نه نیزه ای به کار بردم و نه تیری افکندم.
حضرت فرمودند :
آیا سیاهی لشکر را زیاد نکردی❓
آن گاه مرا به مأموری سپرد و از طشت خونی برگرفت، و از آن خون بر چشمم کشید؛ چشمانم سوخت و چون از خواب برخاستم کور شده بودم.
📚مکیال المکارم ؛ بخش ۸، تکلیف۹
👈آری، بی طرف نداریم.
یا در جبهه اهل بیت (علیهم السلام) هستیم
و یا سیاهی لشکر دشمنیم.
✅حسین زمانمان قرن هاست که در سختی دوران غیبت است؛ همان گونه که امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند :
صاحب این امر "آواره" و "رانده" شده و "تک" و "تنها" است
📚کمال الدین و تمام النعمة: باب۲۶، حدیث۱۳
👈ما در کدام جبهه ایم❓
🔹جبهه دعاکنندگان برای فرجِ یار و مبلّغان معارفش❓
🔸یا جبهه بی تفاوتان و سیاهی لشکران❓
⚠️مراقب باشیم غربال دنیا نشویم!!!
----------------------------------------
----------------------------------------
✅ان شاءالله همه ما عاقبت بخیر شویم
در انتـــظار مـــهـــدی (علیه السلام)
----------------------------------------
----------------------------------------
🖋️او خواهد آمد و به سرانجام خواهد رسید
این انتظار آغاز شده از عاشورا...
او خواهد آمد...
و اما اینک.
امروز که در پشت سرمان حماسه سرخ عاشورا و در پیش رویمان حماسه سبز ظهور را تصویر می کنیم،
مأموریم به «انتــــــظار»...
انتظاری برخواسته از سرخی دیروز
و نظاره گر به سبزی فردا...
ما منتظریم.
عاشورایی منتظریم...
عاشورایی منتظر ورق
خوردن صفحه دوازدهم این دفتریم...
ما منتظریم...
----------------------------------------
«فَاَسْئَلُ اللَّهَ الَّذى اَکْرَمَ مَقامَكَ وَ اَکْرَمَنى بِكَ اَنْ یَرْزُقَنى طَلَبَ ثارِكَ مَعَ اِمامٍ مَنْصُورٍ مِنْ اَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ و َآلِهِ»
{فرازی از زیارت عاشورا}
----------------------------------------
الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَـــرَج
----------------------------------------
اشک چشمم
بارشی بی منتهاست
ابتدایش "مشهد" است و انتهایش "کربلا"....
#السلام_علیک_یاامام_رئوف
#یاامام_رضاجانم😍
اللهّمَ صَلّ عَلے عَلے بنْ موسَے الرّضا المرتَضے الامامِ التّقے النّقے و حُجّّتڪَ عَلے مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثرے الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ ڪثیرَةً تامَةً زاڪیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَـہ ڪافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلے اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِڪَ
💌💌💌💌💌💌💌💌💌