eitaa logo
مطالعات جهان عرب(شیخ حسینی)
706 دنبال‌کننده
44 عکس
13 ویدیو
10 فایل
🌸 کانال «مطالعات جهان عرب» منظاری ایرانی به منظر اندیشه در جهان عرب است با تمرکز بر معرفی جریان های فکری، جنبش های اسلامی، اندیشمندان تمدنی، مراکز پژوهشی، اندیشکده ها، متون معیار و... 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی ارتباط با ادمین. @sheikhhosseini64
مشاهده در ایتا
دانلود
«از شیخ انقلابی تا شیخ زندانی» به مناسبت گذشت یک سال از زندانی شدن شیخ راشد الغنوشی رهبر جنبش النهضه تونس یاداشت یک سال قبل(ضروت تفکیک کنشگری «حرکه النهضه» از «حزب النهضه» (تحلیلی بر زمینه های بازداشت شیخ راشد الغنوشی) که تفصیل آن را سایت مسلمنا منتتشرکرده بود، تقدیم می کنم: 🔹اعمال محدودیت بر اسلامگرایان تونسی اصلاً جای خوشحالی ندارد. آنچه در ایران باعث انتقاد برخی کارشناسان به اسلام گرایان تونسی شده است به دلیل عدم تفکیک بین «حركه النهضه» و «حزب النهضه» در تحلیل هاست... 🔸هر چند انقلاب مقدماتی دارد اما در نهایت در یک لحظه رخ می دهد و بعد از آن لحظه، مرحله پیاده سازی آرمان های انقلاب است که کاری بس دشوار است چون هر چند ارمان اسلام گرایان«وصول الی السلطه» در آن لحظه تحقق می یابد اما ابهامات و پیچیدگی های«مابعد السلطه» فراروی آنها قرار می گیرد و باید با گذار از «حکم» به «الحوکمه»(حکمرانی= چگونه حکومت کردن) بپردازند. 🔹خلاصه آنچه در رخ داد پروژه ای اماراتی- سعودی بود تا حداقل ابزار اسلامگرایان (پارلمان) را از انها گرفته و از شکل گیری بدیلی«اسلامگرایانِ شریک در قدرت» که میتوانست جذابیت زیادی داشته باشد، جلوگیری کند... نکته آخر اینکه بازیگری اسلامگرایان در کشوری که بخشی از قدرت اند بسیار سخت تر از جایی است که اکثریت اند ادامه یاداشت در سایت مسلمنا http://zaya.io/lc2b3 پی‌نوشت: عکس ۱۳۹۶تونس 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«نقدُ نقدِ نقد» 🔸محمد عابد الجابری(1935_2010)(تصویر سمت چپ) از مهم روشنفکران مغربی قرن بیستم جهان عرب است که با نگارش کلان پروژه«نقد العقل العربي» سهم زیادی در نقد تراث اسلامی و تاثیر بر روشنفکران جهان اسلام داشته است. پروژه ای که در چهار جلد ذیل ارائه شد: - تكوين العقل العربي - بنية العقل العربي - العقل السياسي العربي - العقل الأخلاقي العربي 🔹 واکنش های زیادی به پروژه جابری در جهان عرب شکل گرفت که مهم ترین نقد، پروژه جورج طرابیشی(1939-2016) (تصویر سمت راست)متفکر مسیحی سوری است با عنوان«نقد نقد العقل العربی» ارائه و در آن خوانش جابری از تراث اسلامی در چهار جلد ذیل نقد شد: -نظرية العقل العربي: نقد نقد العقل العربي - إشكاليات العقل العربي: نقد نقد العقل العربي - وحدة العقل العربي: نقد نقد العقل العربي - العقل المستقيل في الإسلام: نقد نقد العقل العربي 🔸نقدِ جابری مسلمان به تراث اسلامی و نقد طرابیشی مسیحی به آن نقد، به موازات هم بخشی از ساحت فکری در جهان عرب معاصر را نمایندگی می‌کند. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«سمتِ صَمت از دبی تا تهران» 🔹چهار شنبه ۱۱ اردیبهشت چند ساعت،اکسپو تهران2024 را از نزدیک دیدم. می‌گویند بیش از ۲۰۰۰ تاجر از۱۰۰کشور برای بازدید آن به تهران آمده تا دستاوردهای صادراتی ایران در عرصه های پتروشیمی،معدنی، پزشکی،غذایی،صنایع دستی، ماشین الات، صنعت ساختمان و دارویی را از نزدیک ببینند و وزارت«صمت»هم برگزار کننده است. نمایشگاه برای اصحاب علوم انسانی که کمتر با پیشرفت های صنعتی کشور آشنا هستند، آورده های زیادی داشته و در بسیاری از موارد افتخار آمیز است. 🔸دو سال قبل نیز اکسپو دبی را که به دلیل کرونا با تاخیر در2021 با حضور ۱۸۰ کشور برگزار شد،دیده بودم که پاویون اکثر کشورها نشانگر این بود که اکسپو را فرصتی همزمان برای ارائه تاریخ،فرهنگ،صنعت و فناوری کشورشان به مخاطبان جهانی تلقی کرده بودند لذا نمادهای فرهنگی و چشم انداز تمدنی آنها در آن کاملاً برجسته بود طوری که می‌توان در مقایسه پاویون ها باهم،اکسپو را المپیک فرهنگی کشورها دانست. 🔹بر پاویون ایران در اکسپو دبی هیچ نگاه فرهنگی و تمدنی حاکم نبود،صرفاً فروشگاهی که به بازاریابی برخی محصولات مانند پسته و زعفران و سنگ می‌پرداخت که آنجا هم سیاستگذار«صمت»بود.اکسپو تهران2024هم هرچند فقط به تولیدکنندگان داخلی اختصاص داشت اما نگاه،باز هم ارائه دستاوردهای سخت افزارانه بود و بدون پیوست فرهنگی،نشانی از ظرفیت های اندیشه ای قابل ارائه به مخاطب جهانی نداشت.احتمالا باید سیاستگذار اکسپو در ایران از«صمت»به«سمت» دیگری تغییر کند. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️أعظم الله اجورنا و اجورکم بذكري إستشهاد الامام جعفر الصادق عليه السلام  ▪️قال الصادق (عليه السلام): "مَنْ صَدَقَ لِسَانُهُ زَكَى عَمَلُهُ، وَ مَنْ حَسُنَتْ نِيَّتُهُ زِيدَ فِي رِزْقِهِ، وَ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهْلِ بَيْتِهِ مُدَّ لَهُ فِي عُمُرِهِ ▪️رادود(مداح): باسم الكربلايي شاعر: عادل اشكناني 🖤منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«راز ماندگاری إدوارد سعيد» 🔹إدوارد سعید۱۹۳۵در قدس و خانواده مسیحی فلسطینی به دنیا آمد.پدرش تابعیت آمریکایی داشت لذا برای ادامه تحصیل در نوجوانی به آمریکا رفت و دکتری را 1963در دانشگاه هاوارد به پایان رساند بعد از فارغ التحصیلی تا فوت(2003) استاد ادبیات انگلیسی دانشگاه کلمبیا بود.هر چند تابعیت آمریکایی داشت ولی از مهم ترین حامیان فلسطین در مجامع آکادمیک و حتی سیاسی آمریکا محسوب می‌شد. 🔸مهم ترین اثرش«الاستشراق» بود که در آن شرق شناسی را ابزاری برای تامین منافع امپریالیسم دانست و به نقد شرق شناسانی پرداخت که ظاهراً یک کار علمی می کنند اما در واقع با نگاهی از بالا به پایین به ارائه تصویری از شرق در راستای منافع استعمار می‌پردازند.او معتقد بود: «جوهر الاستشراق هو التمييز الذي يستحيل اجتثاثه بين الفوقية الغربية والدونية الشرقية»،«نمط من الإسقاط الغربي على الشرق وإرادة السيطرة عليه» 🔸چهره دوم و جنجالی ادوارد سعید را می‌توان در تصویر بالا سمت راست مشاهده کرد،زمانی که پس از آزاد سازی جنوب لبنان در سال2000 به همراه خانواده به نقطه صفر مرزی لبنان و رژیم صهیونیستی رسید،سنگی را به آن سوی مرز رژیم صهونیستی پرتاب کرد و عکاس بدون هماهنگی آن را در رسانه ها منتشر کرد. با توجه به جایگاه علمی و رسمی ادوارد سعید در امریکا،فشارهای زیادی در محیط دانشگاهی آمریکا علیه او شکل گرفت. 🔻اما در نهایت او با تالیف«استشراق»و «پرتاب آن سنگ» همزمان در مواجهه علمی و نمادین با استعمار ماندگار شد. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«حوار بِلا محاور» یک شنبه شب به دعوت شورای راهبردی روابط خارجی به افتتاحیه دوره سوم«گفتگوهای ایران و جهان عرب» رفتم که به ابتکار «مرکز الجزیره للدراسات» و «شورای روابط خارجی ایران» در تهران برگزار می شد و دو دوره قبل در دوحه برگزار شده بود.از آنجا که ما با جهان عرب در وضعیت«بحران گفتگو» قرار داریم، هر ابتکاری برای گفت و شنود مستقیم طرفین گامی رو به جلو خواهد بود خصوصاً حضور اندیشمندانی چون«فهمی هویدی»،«منیر شفیق»،« سامی العریان»،«صادق الفقیه» و ... و رسانه ای هایی چون«محمد مختار الخلیل» و «مصطفی سواق» و... به ارائه تصویر واقعی ایران کمک خواهد کرد. اما نکته اصلی عدم توازن طرفین گفتگو بود از طرف ایران«دکتر کمال خرازی» و «دکتر امیرعبدالهیان» به عنوان کارگزاران رسمی سخن گفتند و نهاد برگزار کننده هم «شورای راهبردی روابط خارجی» نهادی رسمی تلقی می شد اما در طرف مقابل حدود 40 میهمان از ۱۵ کشور عربی با انگیزه ها و دغدغه های متعدد و نهاد هم «مرکز الجزیره للدراسات». کاش طرف ایرانیِ گفتگو نهادی علمی- فرهنگی بود تا گفتگو از چالش ها و فرصت های سیاسی - امنیتی به حوزه های فرهنگی -اجتماعی سر ریز می‌شد و البته آن وقت لیست مدعوین ایرانی به تجدید نظر اساسی نیاز داشت. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«حسن حنفی نماد یسار الاسلامی» 🔹حسن حنفی(1935-2021)از متفکران مصری معاصردارای دکترای فلسفه از سوربن بود.او به خوانش تحقیر آمیز غرب از شرق درقالب«شرق شناسی »انتقاد داشت لذا سعی کرد معادله را در قالب«علم الاستغراب»وارونه سازد:«یهدف علم الاستغراب...قلب الموازین فی ان تتحول بین الأنا الأروبی الدارس بالامس الی موضوع مدروس الیوم» 🔸 در پرتو این پروژه،انسان مسلمان احساس هویت مستقلی داشت که کتاب «التجدید و التراث»بازسازی این هویت با پرداختن به سه پرسش بود:با تراث چگونه تعامل کنیم؟با تمدن غرب به مثابه دیگری چگونه مواجه شویم؟پاسخ ما به مسئله های معاصرت چگونه باید باشد؟ 🔸 چون در این پروژه آغازگاه بحث از تراث است لذا ارزش تراث از نظر حنفی به اندازه ای است که در تفسیر معاصرت و پیشبرد مسئله های کنون سهم دارد.از این رو به تجدید بخشی از تراث و نقد بخشی دیگر میپرداخت لذاعلم کلام با قرائت معتزلی برای او مهم جلوه می نمود چون حامل مفاهیمی مانند:ازادی، اختیار و قدرت انسان برای ساخت جامعه مطلوب،عدالت اجتماعی بود. 🔹حنفی با وجود نقد خوانش سلفی ازسنت،منتقد جریان لیبرال نیز بود چون آنها را منفصلة عن التراث وتاريخ الذات و فرو رفته در«التغريب»می دانست او در میانه این دو جریان،منادی چپ اسلامی« یسار الاسلامی»بود.هر چند انتقاد زیادی به قرائت حنفی از قران و برداشت های او از تجدید سنت«العلمانية روح الإسلام»وجود دارد اماپروژه تجدید او به تعبیر خودش به دنبال مقاومت در برابر سه هدف بود: - التقليد للقدماء -التبعية للغرب -العزلة عن الواقع 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023
«بخش عربی نمایشگاه طهران» بین_المحلی 🔹به روال هر سال با کلی شوق و ذوق به بهانه بازدید بخش ناشران عربی، امروز جمعه روانه نمایشگاه کتاب شدم. به امید یافتن کتب منتشر شده جدید ناشران الجزایر، تونس، مغرب، مصر، قطر، سعودی و ... 🔸اما شاید بتوان وضعیت حضور ناشران معتبر جهان عرب در نمایشگاه امسال را در حد «كارثة=فاجعه» قلمداد کرد. هیچ خبری از کشورهای پیش گفته نبود و کل بخش عربی را می‌شد در کمتر از نیم ساعت بازدید کرد شکل گیری این دو سه راهرو هم به لطف غرفه های نسبتا بزرگ ناشران وابسته به عتبات(حسینی,عباسیه، کاظمیه، و آستان قدس) بود که همه در قم مکتب دارند. وگرنه اندک ناشران عراقی و لبنانی غیر مشهور و یک اردنی در یک غرفه جا می‌گرفتند لذا اصلاً خبری از کتاب های اندیشه ای و ناشران مشهور عرب سالهای قبل نبود که دلایل مختلفی دارد اما به نظرم بخشی به نارایزنی، رایزنی های فرهنگی ما در کشورهای عربی باز می‌گردد. 🔹بخشی مجزا هم به عنوان «بین الملل» تدارک دیده بودند. غرفه ای برای یمن به عنوان مهمان که کتاب چندانی در آن نبود و عمان هم به شرح ایضاً، بقیه هم نهادهای دولتی بین المللی ایرانی. خلاصه اینکه افسرده و ناامید بازگشتم از«نمایشگاه بین المحلی طهران» 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«مردم بما هو مردم» (داشته انقلاب اسلامی، نداشته جهان عرب) 🔹 با توجه به دولت -ملت سازی های غیر طبیعی و تحمیلی در جهان عربِ پسا عثمانی، درک دقیقی از مفهوم«مردم» به عنوان روح جمعی یک ملت و به مثابه کنشگر نظم-هویت بخش وجود ندارد. هر چند تحولات مردم‌سالارانه دهه قبل که جهان عرب را در برگرفت،امید بازگشت«مردم» را زنده کرد اما سرنوشتی که این کنش‌گری ناقص به یادگار گذاشت، ترمیدور در مصر، جنگ داخلی در لیبی، زندانی شدن اسلامگرایان در تونس، و سرکوب یک ملت در بحرین بود. 🔸 تجربه ای که نشان داد«مردم» در ساحتی بالاتر از منافع حزبی - جریانی در جهان عرب نتوانست روح جمعی یک ملت را نمایندگی کرده و کنش‌گری نظم بخش داشته باشد لذا پس از اندکی، پاشنه در جهان عرب بر همان منوال قبل چرخید. ▪️آنچه در چهره نگران یک ملت فارغ از جهت گیری های سیاسی در فقدان رئیس جمهور و همراهان دیدیم و آنچه در تشییع جنازه و حس همدردی و حضور میدانی مشاهده می‌شود, نشانگر سطحی عمیق تر از مفهوم به ظاهر ساده«مردم» در ساحت سیاست‌ورزی ایران پسا انقلاب است. آنجا که تعارضات جریان های مختلف به انشقاق ظاهری منجر شده، باز با کنشگری«مردم بما هو مردم» رنگ می‌بازد. لذا شاید بتوان گفت مهم ترین داشته انقلاب اسلامی نسبت به دولت ملت های عربی«مردم بما هو مردم» است که در بحران ها می‌تواند روح جمعی یک ملت را تبلور بخشیده و اختلافات و انشقاق ها را در خود حل کند. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
40.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«من المنتصر فی کربلا» ▪️تالیف: ایت الله محمد مهدی آصفی ▪️تقریر:شیخ حسینی سوال مرکزی کتاب: 🔹چه کسی در کربلا پیروز شد؟ 🔸هدف قیام امام حسین(ع) چه بود؟ 🖤منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«لماذا ٱستشهد الامام الحسین» مولف:ابوالأعلی المودودی تقریر: شیخ حسینی سوال مرکزی کتاب ▪️امام حسین برای چه چیزی شهید شد؟ 🖤منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
28.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«الحسین سر المجد والخلود» مولف: شیخ حسن الصفار تقریر:شیخ حسینی ایده اصلی:راز ماندگاری قیام امام حسین 🖤منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عشق به حسین جهانی و جاودانی ▪️زیباترین حس تاسوعا و عاشورا را در هیئت روستایمان باب گلوئیه در شهرستان رابر استان کرمان دارم. هیئتی که مرحوم پدرم سال‌ها در آن روضه خوانی می کرد. منت گذاشته و لطفاً به فاتحه ای مهمانش کنید 🖤منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«خون تنیدگی؛تحلیلی بر شهادت اسماعیل هنیه» بخش اول «مقاومت تاسیسی؛ تداومی» 🔸بررسی پیشینه مقاومت در جهان اسلام معاصر را حداقل می‌توان از حمله ناپلئون به مصر در ۱۷۹۸دنبال کرد. مقطعی که اولین بار انسان مسلمان با چهره سخت رقیب تمدنی اش(غرب) آشنا شد. ورود به قرن 19 به معنای آغاز مواجهه سخت دو جهان با یکدیگر بود که در جهان عرب تقریباً جایی نبود مگر اینکه استعمار سخت را تجربه کرد.(اشغال مغرب توسط فرانسه و اسپانیا) اشغال لیبی توسط ایتالیا، اشغال عدن توسط بریتانیا، اشغال تونس و الجزایر توسط فرانسه و... 🔹در برخی تجارب مانند الجزایر، استعمار بیش از 130 سال ادامه یافت و این کشور برای مقاومت در برابر استعمار یک میلیون شهید تقدیم کرد به طوری که این کشور امروز به «شعب ملیون شهید» مشهور شده است. مقاومت در برابر غرب زمینه شکل گیری جنبش های مقاومتی چون سنوسیه، مهدیه و رهبرانی چون عبدالقادر الجزائری، سنوسی،عمر مختار و... را در پی داشت. مرور این تبار در ذاکره انسان مسلمان یاداور این موضوع است که مقاومت پروژه ای امروزین و صرفاً ایرانی یا شیعی نیست، بلکه انتخابی است که بخش زیادی از مسلمانان بعد از مواجهه سخت با غرب برگزیده اند و با انقلاب اسلامی این پروژه ضریب خورده است لذا امروزِ مقاومت ادامه و آینه دیروز است. «تعارض هستی شناختی» 🔸تصویر این گزاره که جهان چگونه باید باشد، مداری است که هویت دولت ها را در بلند مدت شکل داده و منطق کنشگری آنها را بر ملا می‌کند لذا همان گونه که هر انسانی مولفه های بنیادین هویتی داشته و بر اساس آن ایجاباً و سلباً تشخص می یابد، بازیگران رسمی هم، چنین مولفه های هویتی دارند که می توان از آن به «وجود شناسی» یا «هستی شناسی» آنها یاد کرد. و در صورت وفاداری هر بازیگر به هستی شناسی خود، در بلندمدت می‌توان منطق رفتاری آن را کشف و سمت و سوی آینده اش را پیش بینی کرد. از این منظر دو نظم «مقاومت» و «اشغال» در جهان اسلام معاصر و امروزه به نمایندگی از «محور مقاومت» و «رژیم صهیونیستی» تعارض هستی شناختی دارند و مناسبات آنها را می‌توان مصداق گزاره«مثلی لا یبایع مثلک» دانست بنابراین مواجهه و تصادم این دو نوع هستی شناسی و فرانظریه، لاجرم رخ خواهد داد آجلاً ام عاجلاً. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
بخش دوم «تحمیل ساختاری» 🔸در دو گانه اولویت سنجی ساختار –کارگزار همواره ترجیح جمهوری اسلامی در مواجهه با رژیم صهیونیستی، تحمیل محدودیت های ساختاری بوده است. به این معنا که پروژه هویتی انقلاب اسلامی با مخاطب قرار دادن لایه زیرین قدرت در جهان اسلام و تکیه اش بر عناصری و مولفه هایی چون «مستضعفین»، «توده ها» و«تحقیرشدگان» بوده است در حالی که اسرائیل یک ساختِ برامده از لایه برین قدرت در نظام بین الملل بود و اساساً خروجی مناسبات جنگ جهانی اول و نظم قیمومیت محور به رهبری«بریتانیا» و سپس«امریکا» بود. صدایی که انقلاب اسلامی بازتاب می داد محدودیتی هویتی- معنایی برای تثبیت پروژه رژیم ایجاد می کرد و آن را در برابر ملت ها قرار می‌داد. 🔹 به لحاظ سیاسی نیز انقلاب اسلامی محدودیت ساختاری جدیدی بر رژیم تحمیل کرد به این معنا که همواره از نظم و فرایندهای مردمسالار حمایت کرد در حالی که ساختِ رژیم بر یک جعل غاصبانه مبتنی بود و به لحاظ عینی نیز هیچ نظم مردمسالار واقعی در جهان اسلام را نمی توان تصویر کرد که ترجیح مردم آن عادی سازی با اسرائیل باشد لذا گزاره ترجیحی جمهوری اسلامی و ترویج و نهادینه سازی آن در هر جای منطقه به محدودیت های رژیم می افزود به طوری که امروز «تطبیع= عادی سازی رابطه برخی کشورها با اسرائیل» صرفاً پروژه دولت های بی ملت (مانند برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس) و یا دولت هایی است که منتخب ملتشان نیستند. 🔸به لحاظ سخت افزاری نیز مجموعه ای از ساخت های نظامی در مرزهای رژیم توسط حزب الله و جنبش های فلسطینی، تنفس امنیتی رژیم را سخت و با تکمیل کمربندی میانی آن در سوریه و جنبش های عراقی و یمنی این محدودیت دایره را تنگ تر کرد. همه بازیگران نیز می دانند که پشت این محدودیت های سخت افزارانه جمهوری اسلامی است که در صورت تجهیز بیشتر کمربندها به فناوری های نوین این محدودیت سخت تر نیز خواهد شد. 🔸 با حیثیتی که حمله 7 اکتبر از اسرائیل به باد داد و سپس توسط جنبش های عراقی، یمنی و لبنانی و وعده صادق ایران تکمیل شد،عملاً اسطوره امنیت سازِ رژیم در سطح ملی اش فروریخت. مرور مواجهه چند دهه اخیر نشانگر این است که در بخش مقاومت اولویت، تثبیت مجموعه ای از محدودیت های ساختاری سیاسی، هویتی و سخت علیه رژیم بوده است که البته می توان آن را در بخش رسانه ای و حقوقی نیز تکمیل و کمربند محدودیت ساز ساختاری را در لایه های مختلف اعمال کرد. «انتقام کارگزاری» 🔸با مرور فرایند شکل گیری رژیم از ابتدای قرن بیستم مشخص است که هدف نهایی رژیم واضح و آن در اختیار گرفتن همه سرزمین فلسطین است و چه بسا به لحاظ ایده، محدود به مرزهای فلسطین هم نماند لذا در پس هر بحران، بخشی از جغرافیا را به قلمرو اضافه کرده و با میانجی گری های موقتی،تنفسی برای تداوم پروژه در فرصتی دیگر را دنبال کرده است. 🔹 این هدف در جنگ های چهارگانه با کشورهای عربی و حتی صلح اسلو با عرفات هم دنبال شد و نتیجه آن نیز اضافه شدن قلمرو رژیم در هر مرحله بود اما تنها مانع تحقق و نهایی سازی این پروژه، شکل گیری جنبش های مقاومت در غزه بود که پروژه را به تاخیر انداخت و رژیم هم با درک محدودیت های ساختاری شکل گرفته علیه خود در طی این چند دهه به انتقام کارگزاری روی آورده است. و به دنبال این سوال که این ساختارها را چه کسانی به وجود آورده اند؟ پاسخ، طبعاً شهدایی چون سلیمانی، عاروری، رنتیسی، هنیه و... را روی میز قرار می دهد. اما اینکه آیا حذف و انتقام کارگزارانِ مقاومت منجر به اختلال در تکمیل محدودسازهای ساختاری خواهد شد، تجربه خلاف این را نشان داده است. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
بخش سوم «از رهبری کاریزماتیک تا دلبستگی سیال» 🔹 همواره یکی از عوامل کارامدی جنبش ها نقش رهبران کاریزماتیک آنها بوده است لذا ویژگی شخصیت هایی چون«امام خمینی»، «شهیدحسن البنا»، «شهیدسید عباس موسوی»،«شهید حسین الحوثی»،«شهید احمد یاسین»،«شهید هنیه»،«شهید سلیمانی» و... در تاسیس و توسعه ایده جنبش های مقاومت سهم زیادی داشته اما وفات یا شهادت آنها و از سویی تداوم مسیر جنبش ها نشان داد که با پدیده«جنبش های جدید اجتماعی» مواجه ایم که سازمان در آنها محوریت یافته و حتی در دوره متاخر می توان با عبور از سازمان محوریت را«دلبستگی هویتی به ایده جنبش» داد به طوری که هر فردی که تعلق خاطر به ایده مقاومت دارد، بتواند فارغ از سازمان، کنش مقاومتی داشته باشد. لذا شخصیت های کاریزماتیک مقاومت در جنبش های سنتی سهم زیادی داشتند و آخرین نسل آنها نیز با شهادت، به توسعه مولفه «دل بستگی هویتی به ایده» فارغ از سازمان پرداختند و خلأ حضور آنها اختلالی در فرایند مقاومت ایجاد نکرده است. «جامعه پذیری خون محور» 🔸مهم ترین چالش برای سیستم های سیاسی ارزش محور، چگونگی انتقال هنجارها به نسل های پسین است و همواره جنبش ها نیز از اینکه نسل بعدی ترجیحات آنها را برنتابند، هراسانند، در حالی که تجربه نشان داده با هر انتقام کارگزاری و شهادت یک رهبر مقاومت، ایده مقاومت، جامعه پذیرتر و ملموس تر برای نسل های جدید شده است. نسلی که فلسطین 1948و جنگ های چهارگانه و آوارگی را درک نکرده بود، امروز با فاجعه رخ داده در غزه و شهادت هنیه، درکی عمیق و واقعی از ماهیت هستی شناختی رژیم و ضرورت ایده مقاومت به دست اورده است لذا هیچ فرایند آموزشی - تربیتی نمی توانست، چون شهادت شهید سلیمانی او را به نماد و الگوی نسلی نوپدید در ایران تبدیل نماید در حالی که انگار ترجیحات، زمینه و زمانه آنها با هم فاصله داشت. لذا انتقام رژیم از کارگزاران مقاومت همواره این فرصت را برای مقاومت فراهم کرده تا ارزش هایش را عینی تر نهادینه نموده و هیچ عنصری چون خون«به شهادت رسیدن» در ایجاد حماسه و تحرک در نسل جدید و تلنگر به نسل قدیم سهم نداشته است. «گذار خون از جغرافیا» 🔹در جهان دولت- ملت که همه مولفه ها بر محور ملیت و دورن مرزهای جغرافیایی محدود شده، ریختن خون یک ایرانی در بغداد، یک فلسطینی در تهران، امامت یک شیعی بر نماز شهیدی سنی، شهادت یک ایرانی در حلب و... معادله مقاومت را از درهم تنیدگی جغرافیایی رهانیده و به«خون تنیدگی»رسانده است. این گذار از جغرافیا محوریِ متصلب را می توان در شکل دادن یک هویت فرا ناسیونالیستی به کار گرفت لذا حس تعلقی که یک ایرانی به بغداد و یک غزاوی به تهران پیدا کرده را باید قدر دانست. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
بخش چهارم «سراب مقاومت بی هزینه» 🔹دامن زدن به این تصویر در جامعه ایرانی که یک دولت، محور مقاومت باشد وکارویژه آن صرفاً پشتیبانی تعریف گردد اما از هزینه دادن عملی بر حذر باشد، فروکاهش این پروژه سترگ است لذا نهادینه شدن این گزاره که دیگران هزینه سخت مقاومت را بپردازند، به رشد‌و ارتقاء جامعه مقاوم نخواهد انجامید، حال آنکه نظامِ مقاوم، خروجی جامعه مقاوم است. «بازمانی تئوری از کنش» 🔸در این دوگانه که پدیده ها اول صورتبندی نظری پیدا کرده و سپس محقق می شوند یا عکس آن صادق است، می توان پروژه مقاومت را از نوع دوم تلقی کرد که پدیده و سطح کنشگری عینی آن فرسنگ ها از صورتبندی نظری جلو زده است و به نوعی عمل، مقدم بر نظر شده است. هر چند ظرفیت های فرانظریِ کنش به صورت بین الاذهانی در تصور کنشگران حاضر است اما تبیین و صورتبندی عمیق فلسفی، عرفانی، انسانی و حتی فقهی از مقاومت همچنان ابتر مانده است. هرچند در حوزه عربی گام هایی در آثار فلاسفه ای چون طه عبدالرحمن و عبدالوهاب المسیری‌و... تا حدی برداشته شده اما در بخش ایرانی، مقاومت کمتر در کانون فلسفیدن و اندیشه ورزی قرار گرفته است. «فروکاهش ناصواب» 🔸در باب چگونگی پاسخ به شهادت شهید هنیه، باید توجه داشت که در سطح چنین موضوعات حساس امنیتی به تصمیم و سازوکارِ نهادهای رسمی باید اعتماد کرد و سطح بحث را نباید به تحلیل های خیابانی فرو کاست و از آن بدتر، تحلیل ماجرا از زاویه منافع جناحی در ایران و از زاویه اختلاف عربی- ایرانی در برخی رسانه های عربی است.اما به لحاظ ایجابی با درک تعارض هستی شناختی طرفین، این را می توان گفت که اولویت میان و بلند مدت همچنان باید تشدید محدودیت های ساختاری همه جانبه باشد. هرچند در کوتاه مدت و سطح تاکتیکی واکنش باید طوری تعریف گردد که خروجی آن بازدارندگی موثری در پی داشته باشد آنگونه که هراس رژیم صهیونیستی از واکنش پسین، مانعی اساسی برای هر کنش او در آینده گردد. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
🔹انتشار تحلیل«خون تنیدگی؛تحلیلی بر شهادت اسماعیل هنیه» روزنامه وطن امروز http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/4099/1/287909/0 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
« مشکله معادل یابی عربی» 🔹یکی از سخت ترین مراحلِ ترجمه معادل یابی است. آن گاه که مترجم در زبان مقصد معادل مناسبی نیافته و به همان اصطلاح مبدأ پناه می‌برد، حکایت ذیل در ترجمه از انگلیسی به عربی رخ می‌دهد🔸 - الأرستقراطية : آریستوکراسی - السيميائية : نشانه شناسی - السايكوبوتية : روان‌پریشی‌ - البراغماتية : پراگماتیسم ، عمل گرایی - الميتافيزيقيا : متافیزیک - الأستاطيقا : زیبایی شناسی - الأبستمولوجيا : معرفت شناسی - الميثيلوجيا : اسطوره شناسی - أنطلوجيا : هستی شناسی - جيولوجيا : زمین شناسی - الميثودولوجيا : روش شناسی - الباثولوجيا : پاتولوژی، آسیب شناسی - الثيلوجيا : الهیات - الأنثروبولوجيا : انسان شناسی - الأركيولوجيا : باستان شناسی - الجينيالوجيا : نسب شناسی 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«کوچه غم های بی پایان» ▪️پژواکِ قدم زدن در کوچه و بازارهای شام چیزی جز حس غربت بر دل نمی نشاند. با اندکی دل دادن به دیوارهای محله السیدة رقية هنوز مي توان حس کرد که چرا: ▪️لمّا سُئِلَ الإمام السجاد عن أعظم المصائب. قال: الشام، الشام، الشام. ➖سمت راست، حرم حضرت زینب ➖سمت چپ، مقام رأس الحسین دمشق مرداد 1402 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«سیف الدین عبدالفتاح و علوم سیاسی اسلامی» 🔹دکتر سیف الدین عبدالفتاح متولد ۱۹۵۴ در مصر و سال‌ها استاد دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه قاهره بود. بیشترین تاثیر را از استادش(دکتر حامد ابی ربیع) در مقطع ارشد و دکتری این دانشگاه پذیرفت. استادی كه سیاست را علم ساخت تمدن «السياسة علم بناء الحضارة» تعریف می‌کرد و دغدغه نگاشت علوم سیاسی و روابط بین الملل با رویکرد تمدنی را در طیفی از شاگردانش مثل سیف الدین عبدالفتاح و دکتر نادیه مصطفی محمود ایجاد کرد. 🔸 مهم ترین پروژه فکری سیف الدین عبدالفتاح، بازسازی رشته علوم سیاسی از منظری اسلامی و تمدنی بود که در مهم ترین اثرش«النظرية السياسية من منظور حضاري إسلامي» به تفصیل به آن پرداخته است. او هر چند به لحاظ سیاسی به اخوان وابسته و مدتی هم مشاور محمد مرسی بود اما بدون تردید سهم او در ارائه یک دانش سیاسی از منظر اسلامی در جهان عرب بی نظیر است. 🔸برخی آثار او عبارتند از: _النظرية السياسية من منظور حضاري إسلامي -المداخل المنهاجية للبحث في العلاقات الدولية في الإسلام -المشروع الحضاري الإسلامي للتغيير سيرة ومسيرة -العولمة والإسلام رؤيتان للعالم -بناء المفاهيم دراسة معرفية ونماذج تطبيقية 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«نادیه مصطفی و روابط بین الملل اسلامی» 🔸خانم دکتر نادیه مصطفی سال 1951در قاهره متولد و پس از تحصیل در سه مقطع علوم سیاسی، استاد روابط بین الملل در دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه قاهره شد. 🔹 تمرکز اصلی ایشان تدریس و پژوهش در رشته «روابط بین الملل» با رویکرد اسلامی بود لذا مهم ترین فعالیت علمی او را می‌توان مدیریت کلان پروژه «مشروع العلاقات الدولیه فی الاسلام» دانست که طی سال‌ها با همکاری جمعی از اساتید علوم سیاسی و روابط بین الملل زیر نظر ایشان انجام و توسط«المعهد العالمی للفکر الاسلامي» در دوازده جلد منتشر شد. همین پروژه سال 2007 با صورتبندی جدیدی تحت عنوان«موسوعه العلاقات الدولیه فی الاسلام» در هفت جلد توسط «مرکز الحضاره للدراسات و البحوث» مجدداً در قاهره منتشر شد. 🔸تلاش اصلی ایشان بر این استوار بود تا هیمنه و تلقی مرکز بودگی نظریه های غربی در روابط بین الملل را نقد کرده و با تکیه بر تراث اسلامی زمینه شکل گیری نظریه اسلامی در این رشته را فراهم نماید. برخی دیگر از آثار ایشان عبارتند از: -«فی تجدید العلوم الاجتماعیه» -«العلاقات الدولیه فی التاریخ الاسلامی؛ منظور حضاری مقارن» -«مشروع النهوض الحضاري و نماذجه التطبیقیه» 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
زکي الميلاد و نظريه «تعارف الحضارات» 🔸زکی میلاد متولد1965در استان قطیف در منطقه شرقیه عربستان و از سال 1993 با تاسیس مجله «الکلمه» در بیروت سردبیری آن را عهده دار می باشد. مهم ترین نوآوری ايشان ارائه نظریه «تعارف الحضارات» است که امروزه در برخی کشورهای عربی در کتب درسی دوره دبیرستان و دانشگاه تدریس می شود و درباره ابعاد اين نظریه نیر پایان نامه و مقالات متعددی نوشته شده است. 🔹زکی میلاد در سال‌هایی این نظریه را ارائه کرد که نظریه«برخورد تمدن ها» توسط هانتینگتون و نظریه«گفتگوی تمدن ها» توسط گارودی و سید محمد خاتمی مطرح شده بود. ایشان این نظریه را از دو نظریه سابق به رویکرد اسلامی نزدیک تر دانسته و تلاش دارد تا آن را بر بنیانی قرانی صورتبندی و ارائه نماید لذا نظریه او بر ایه ذیل استوار است: «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثي‌ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ» 🔸مهم ترین تالیفات او عبارتند: -«عصر النهضة.. كيف انبثق؟ ولماذا أخفق؟» (این اثر در سال 2017 جایزه کتاب سال عربستان را به خود اختصاص داد) -«فكرة الحضارة.. دراسة تحليلية في الكتابات العربية المعاصرة» -«تعارف الحضارات» -«المسألة الحضارية.. كيف نبتكر مستقبلنا في عالم متغير؟» -«السيد محمد باقر الصدر.. والتجديد الفكري والأصولي» 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«خاطرات عمرو موسی» 🔸عمرو موسی متولد1936و فارغ التحصیل دانشگاه قاهره است.تجربه نمایندگی مصر در سازمان ملل،وزارت خارجه مصر و دبیرکلی اتحادیه عرب از او دیپلمات مشهوری تصویر کرده است. موضوع کتاب خاطرات دوره وزرات خارجه(1991-2001) اوست. 🔹نکات محوری کتاب: - اختلاف دستگاه دیپلماسی و امنیتی کشورها طبیعی اما ابتکار رهبران این دو نهاد می تواند آن دو را در راستای منافع ملی قرار دهد. - سفرا نباید صرفاً به دیدارهای رسمی اکتفا کنند،سفیر باید درون جامعه و فرهنگ کشور میزبان نفوذ کند.لذا به دلیل عدم آشنایی به زبان و فرهنگ فرانسه پیشنهاد سفارت مصر در فرانسه را رد کردم. - تلاش زیادی برای بازسازی رابطه با ایران انجام دادم اما عدم ریسک پذیری مبارک و نگرانی کشورهای امارات، عربستان و بحرین مانع شد. - دوگانه شیعی- سنی اصلا‍ً در سیاست خارجی مصر جایی نداشته است. -سیاست خارجی مانند خودرویی است که وزارت خارجه موتور،سازمان امنیت چرخ ها،نقاشی آن با وزارت اطلاع رسانی، رئیس جمهور طراح و وزیر خارجه راننده آن است. 🔹 بخش پایانی کتاب«خانواده کوچک من»،نشانگر اهتمام او به تربیت فرزندانش«هانیه و حازم»است که در نیویورک برای آموزش عربی-دینی آنها معلم فلسطینی استخدام می کند. 🔸هر چند کتاب به دنبال ساخت تصویری از عمرو موسی در قامت قهرمان مبارزه با آمریکا،اسرائیل و حامی آرمان فلسطین است،اما خواننده فراموش نمی کند که او وزیر خارجه یکی از همسوترین رهبران جهان عرب(حسنی مبارک)با آمریکا و اسرائیل بود. 🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1