eitaa logo
عقل و حس🌿
2 دنبال‌کننده
352 عکس
58 ویدیو
8 فایل
برای انسان گرد هم آمده ایم... 🌱 شوق تنفس در هوای بهار و رویای آسمان... عارف العشق : @Arif_alAshq17 #آسمان
مشاهده در ایتا
دانلود
به هر حال چیزهایی را که زهد مسیحیت جزء دنیا می‌داند اسلام آنها را با یک شرط جزء آخرت می‌داند و آن اینکه برای خدا صورت گرفته باشد. اسلام فرقی بین دنیا و آخرت به آن شکل که کارها را دو دسته کند، قائل نیست. از نظر اسلام تجارت یا زراعت می‌تواند مال دنیا باشد و می‌تواند مال آخرت‏ باشد. بستگی دارد به هدف شما. اگر کار و کسب می‌کنید، از راه مشروع آن وارد شوید؛ اگر تجارت می‌کنید نخواهید ربا بخورید، نخواهید معامله ‏تان غَرَری باشد، نخواهید بی‏ انصافی کنید، بلکه تجارت می‌کنید برای اینکه تولید ثروت کنید و خودتان را از ذلّت و تکدّی نجات دهید، برای اینکه به جامعه خودتان خدمت کنید و قدرت اقتصادی جامعه خودتان را افزایش دهید، از نظر اسلام این عبادت است. ( استاد مطهری، احیای تفکر اسلامی، ص72 و 73)
زهد به این معنی که ما دو قلمرو در نظر بگیریم یکی برای دنیا و دیگری برای آخرت، در اسلام وجود ندارد. ( استاد مطهری، احیای تفکر اسلامی، ص73)
برداشت غلط دیگر از زهد زهد مفهوم دیگری دارد که این مفهوم را نیز باید توضیح دهیم و آن اینکه نمی‌گوییم قلمرو دنیا و قلمرو آخرت، بلکه می‌گوییم همه کارهای دنیا را چون وظیفه است باید انجام بدهیم، ولی حساب لذت دنیا از حساب لذت آخرت جداست. ما یا باید در دنیا لذت ببریم و از لذت آخرت محروم باشیم یا لذت آخرت را به دست آوریم و خودمان را از لذت دنیا محروم کنیم. این هم خودش یک طرز تفکری است. این اشخاص نمی‌گویند که باید کار و کسب و زندگی را رها کرد؛ می‌گویند چون وظیفه است انجام می‌دهیم ولی کوشش می‌کنیم در این دنیا لذت نبریم برای اینکه هرچه‏ در این دنیا لذت ببریم از لذت آخرت ما کاسته می‌شود. هرچه که در دنیا خوشی کنیم از خوشی‌های آخرت ما کاسته می‌شود. پس در اینجا لذت دنیا را می‌دهیم تا لذت آخرت را بگیریم. ( استاد مطهری، احیای تفکر اسلامی، ص74)
🔺مجموعه مطالب کانال درباره مسئله "حجاب" 📽 احضار آرمانها:https://eitaa.com/ali_samimi71/523 🎥حجاب و جامعه دو طبقه:https://eitaa.com/ali_samimi71/717 🎙صوت نشست: "زن در حجاب روسری یا در حجاب عدالت"https://eitaa.com/ali_samimi71/493 🔸کدام زن در چشم حاکیمت ترجیح دارد؟ "زن عداتخواه" یا "زن حجاب خواه"https://eitaa.com/ali_samimi71/606 ▪️تبعیض آرمانی:https://eitaa.com/ali_samimi71/595 🎙صوت نشست: "هزار توی آزادی"https://eitaa.com/ali_samimi71/1184 💠 احضار همه آرمانها در کلام رهبری:https://eitaa.com/ali_samimi71/662 💠احضار همه آرمانها در کلام جوادی:https://eitaa.com/ali_samimi71/772 🔹راه حل فرهنگی اجتماعی به جای سیاسی امنیتی:https://eitaa.com/ali_samimi71/525 🔰 نمایندگی معکوس:https://eitaa.com/ali_samimi71/751 🌸حتی به تذکر لسانی هم نکشید:https://eitaa.com/ali_samimi71/764 💠لااقل حق مباحثه به او بدهید...! [در نقد کلیپ منتشر شده از اندیشکده سعداء]:https://eitaa.com/ali_samimi71/796 🔸پاسخ به یک سوء برداشت:https://eitaa.com/ali_samimi71/797 💠 دو یادداشت درباره:"همه پوشش برای دیده شدن است"https://eitaa.com/ali_samimi71/824 💠 دو یادداشت درباره:" آزادی باحجاب"https://eitaa.com/ali_samimi71/1038 🔰 عکس نوشته ای درباره ایده "مَحرَم سازی"[برشی از دوره حوالی آزاد شهر]https://eitaa.com/ali_samimi71/929 🔸در پاسخ به یک نقد:https://eitaa.com/ali_samimi71/935 🔰دو خوانش از هنر زن بهبهان:"یکی بر باد یکی بر سنگ" ..https://eitaa.com/ali_samimi71/1088 💠محبت و رفق، مقدم است:https://eitaa.com/ali_samimi71/1371 💠@ali_samimi71
گاهی آدم حرف هایی در درونش هست که اگر به زبان نیاورد در شعله‌ی غمِ آن خود را می سوزاند و اگر بر زبان بیاورد نیز باز خود را سوزانده است در نظر دیگران و حتی خود! و این‌گونه کوچکی را برای خود ستانده است... این حرف ها را می توان به قطره های اشک بدل کرد و با این قطره ها وجود خود را آبیاری کرد و بزرگ شد... 🌱 اگر انسان با عشق حقیقی خود مشغول مناجات شود و اشک بریزد.. این دیگر اثرات سخن با دیگری و بیگانه را ندارد بلکه مناجات با عشق حقیقی آب زلالی است که گیاه وجود انسان را آبیاری و رشد می دهد..🌱 https://eitaa.com/philosophy_17
اگر مطلب مفیدی دیدید که میتواند برای دیگران هم مورد استفاده قرار بگیرد نشر بدید
عقل و حس🌿
#یه_فیلم_خوب ✅یه فیلم خوب از دیدن مشکلات و درد و معضل و مسئول دیدن خود ولو هرچند توان محدود و موانع
🎞فیلم معلم دهکده را دیدم...... در لحظه لحظه آن با بازیگران فیلم مخصوصا * معلم 4500 دلاری * همدردی کردم و از درد آنها ناراحت و در خوشحالی آنها شریک بودم.... فارغ از نوع دین و ملیت و بقیه عناوینی که میتوانست باعث دوری مخاطب از فضای فیلم و عدم انتقال پیام آن به مخاطب شود، پر از پیام های مهم بر پایه ارزش های مشترک انسانی و جهان شمول مثل عدالت، مهربانی، محبت، نوع دوستی و .....بود هر کسی که اندکی با فضای تربیتی و مطالعات روانشناسانه آشنا باشد، متوجه می شود که لحظه لحظه این فیلم، حاوی پیام و نکات روانشناسانه است از نوع تعامل زن و شوهر با یکدیگر و محبت و حمایت آنها نسبت به هم و درک متقابل و......تا نوع تعامل با دانش آموزان و درک مشکلات و تلاش برای حل آنها و نگاه ریشه ای با مشکلات آنها و ارتباط با خانواده ها و......تا ناامید نشدن و تلاش برای پیشرفت فردی و مبارزه با مشکلات و موانع و سختی ها و...... 🎭 امید است که هنرمندان داخلی به جای ساختن فیلم های سخیف و بی فایده، تولیدات فاخری داشته باشند که حاوی پیام های مشترک انسانی و جهانی باشد و سبب نزدیکی دلها شود و الگوهای موفق وطنی رو به جهان معرفی نماید...... بابت معرفی آن متشکرم.....🌺❤️ ________________ نقد کوتاهی از اعضای کانال @philosophy_17
هدایت شده از أمَل٠..
https://eitaa.com/taranom_pm/946 بارها گوشش'کردم و استفاده کردم..
عقل و حس🌿
https://eitaa.com/taranom_pm/946 بارها گوشش'کردم و استفاده کردم..
اون شبی که شیخ ترنمات این سخنرانی رو کردند، حقیر نیز اون جا بودم... ✅بسیار قابل استفاده
زهد، قدرت روحی است نه ضعف اقتصادی‏ اسلام طرفدار دو قدرت است: یکی قدرت روحی و دیگر قدرت اقتصادی. طرفدار قدرت روحی است به این معنی که می‌گوید از ناحیه اخلاقی شما باید آنقدر قوی و نیرومند باشید که به دنیا و مافیهایش اعتنا نداشته باشید، بنده و اسیر دنیا نباشید. چه عالی می‌فرماید امیرالمؤمنین: الزُّهْدُ کلُّهُ بَینَ کلِمَتَینِ مِنَ الْقُرْآنِ‏ . علی علیه السلام که زهد را از جنبه قوّت روحی تفسیر می‌کند، می‌فرماید: خدا در قرآن بیان کرده: لِکیلا تَأْسَوْا عَلی‏ ما فاتَکمْ لاتَفْرَحوا بِما اتیکمْ‏ (حدید: ٢٣) وقتی از ناحیه روحی به این مقام رسیدید که اگر تمام دنیا به شما رو بیاورد شادی ‏زده و اسیر نمی‌شوید و اگر تمام دنیا را از شما بگیرند روحتان شکست نمی‌خورد، در این صورت شما زاهد هستید. اسلام طرفدار دو قوّت است. این دو قوّت مربوط به مسئله‌ زهد و دنیاست. از ناحیه روحی ما باید آنقدر قوی و نیرومند باشیم که مال و ثروت دنیا نتواند ما را بنده خودش قرار بدهد،و از نظر اقتصادی باید کوشش کنیم مال و ثروت را از طریق مشروع در اختیار خودمان بگیریم تا بتوانیم از این قدرت مادی و اقتصادی استفاده کنیم. وقتی که دانستید اسلام طرفدار این دو قدرت است، قدرت اخلاقی و قدرت اقتصادی، می‌بینید ما زاهدهایی هستیم که در هر دو ناحیه طرفدار ضعف هستیم و ضعف داریم. ( استاد مطهری، احیای تفکر اسلامی، ص61 و 62)
زهد مربوط به مال و ثروت دنیا و حتی مربوط به مقامات دنیوی است. شما اگر بپرسید که در اسلام مال و ثروت دنیا خوب است یا بد؟ جواب این است که مال و ثروت دنیا برای چه هدفی؟ ثروت خودش قدرت است، پست و مقام هم قدرت است، این قدرت را شما برای چه هدف و منظوری می‌خواهید؟ یک وقت جنابعالی آدمی هستید بنده و اسیر شهوات خودتان، می‌خواهید به وسیله این مال و ثروت که قدرت است هوس‌های فردی و شخصی خودتان را اشباع کنید. اگر شما بنده هوای نفس باشید، هرچه را در راه هوای نفس مصرف کنید، خواه مال و ثروت باشد، خواه جاه و مقام و خواه علم و یا عبادت و دین، هر چیزی که در خدمت هوا و هوس قرار بگیرد، بد می‌شود. اما شما اگر اول خودتان را اصلاح کردید، اگر هواپرست نبودید و خودی را از خودتان دور کردید، اگر کسی بودید که در اجتماع هدف داشتید، هدف اجتماعی، خدایی و الهی داشتید، آن وقت مال و ثروت را که قدرت است در طریق هدف مقدس خودتان به کار بردید، این عبادت است. جاه و مقام را هم اگر شما برای هدف‌های معنوی خودتان بخواهید، عبادت است. این را از خودم نمی‌گویم، تعبیر امام صادق علیه السلام است. ( استاد مطهری، احیای تفکر اسلامی، ص59 و 60)