برداشت غلط دیگر از زهد
زهد مفهوم دیگری دارد که این مفهوم را نیز باید توضیح دهیم و آن اینکه نمیگوییم قلمرو دنیا و قلمرو آخرت، بلکه میگوییم همه کارهای دنیا را چون وظیفه است باید انجام بدهیم، ولی حساب لذت دنیا از حساب لذت آخرت جداست. ما یا باید در دنیا لذت ببریم و از لذت آخرت محروم باشیم یا لذت آخرت را به دست آوریم و خودمان را از لذت دنیا محروم کنیم. این هم خودش یک طرز تفکری است. این اشخاص نمیگویند که باید کار و کسب و زندگی را رها کرد؛ میگویند چون وظیفه است انجام میدهیم ولی کوشش میکنیم در این دنیا لذت نبریم برای اینکه هرچه در این دنیا لذت ببریم از لذت آخرت ما کاسته میشود. هرچه که در دنیا خوشی کنیم از خوشیهای آخرت ما کاسته میشود. پس در اینجا لذت دنیا را میدهیم تا لذت آخرت را بگیریم.
( استاد مطهری، احیای تفکر اسلامی، ص74)
#روزنه_به_کتاب
🔺مجموعه مطالب کانال درباره
مسئله "حجاب"
📽 احضار آرمانها:https://eitaa.com/ali_samimi71/523
🎥حجاب و جامعه دو طبقه:https://eitaa.com/ali_samimi71/717
🎙صوت نشست: "زن در حجاب روسری یا در حجاب عدالت"https://eitaa.com/ali_samimi71/493
🔸کدام زن در چشم حاکیمت ترجیح دارد؟ "زن عداتخواه" یا "زن حجاب خواه"https://eitaa.com/ali_samimi71/606
▪️تبعیض آرمانی:https://eitaa.com/ali_samimi71/595
🎙صوت نشست: "هزار توی آزادی"https://eitaa.com/ali_samimi71/1184
💠 احضار همه آرمانها در کلام رهبری:https://eitaa.com/ali_samimi71/662
💠احضار همه آرمانها در کلام جوادی:https://eitaa.com/ali_samimi71/772
🔹راه حل فرهنگی اجتماعی به جای سیاسی امنیتی:https://eitaa.com/ali_samimi71/525
🔰 نمایندگی معکوس:https://eitaa.com/ali_samimi71/751
🌸حتی به تذکر لسانی هم نکشید:https://eitaa.com/ali_samimi71/764
💠لااقل حق مباحثه به او بدهید...!
[در نقد کلیپ منتشر شده از اندیشکده سعداء]:https://eitaa.com/ali_samimi71/796
🔸پاسخ به یک سوء برداشت:https://eitaa.com/ali_samimi71/797
💠 دو یادداشت درباره:"همه پوشش برای دیده شدن است"https://eitaa.com/ali_samimi71/824
💠 دو یادداشت درباره:" آزادی باحجاب"https://eitaa.com/ali_samimi71/1038
🔰 عکس نوشته ای درباره ایده "مَحرَم سازی"[برشی از دوره حوالی آزاد شهر]https://eitaa.com/ali_samimi71/929
🔸در پاسخ به یک نقد:https://eitaa.com/ali_samimi71/935
🔰دو خوانش از هنر زن بهبهان:"یکی بر باد یکی بر سنگ" ..https://eitaa.com/ali_samimi71/1088
💠محبت و رفق، مقدم است:https://eitaa.com/ali_samimi71/1371
💠@ali_samimi71
گاهی آدم حرف هایی در درونش هست
که اگر به زبان نیاورد در شعلهی غمِ آن خود را می سوزاند
و اگر بر زبان بیاورد نیز باز خود را سوزانده است در نظر دیگران و حتی خود!
و اینگونه کوچکی را برای خود ستانده است...
این حرف ها را می توان به قطره های اشک بدل کرد و با این قطره ها وجود خود را آبیاری کرد و بزرگ شد... 🌱
اگر انسان با عشق حقیقی خود مشغول مناجات شود
و اشک بریزد..
این دیگر اثرات سخن با دیگری و بیگانه را ندارد
بلکه مناجات با عشق حقیقی آب زلالی است که گیاه وجود انسان را آبیاری و
رشد می دهد..🌱
#هنر_مناجات
https://eitaa.com/philosophy_17
عقل و حس🌿
#یه_فیلم_خوب ✅یه فیلم خوب از دیدن مشکلات و درد و معضل و مسئول دیدن خود ولو هرچند توان محدود و موانع
#ارسالی
🎞فیلم معلم دهکده را دیدم......
در لحظه لحظه آن با بازیگران فیلم مخصوصا * معلم 4500 دلاری * همدردی کردم و از درد آنها ناراحت و در خوشحالی آنها شریک بودم....
فارغ از نوع دین و ملیت و بقیه عناوینی که میتوانست باعث دوری مخاطب از فضای فیلم و عدم انتقال پیام آن به مخاطب شود، پر از پیام های مهم بر پایه ارزش های مشترک انسانی و جهان شمول مثل عدالت، مهربانی، محبت، نوع دوستی و .....بود
هر کسی که اندکی با فضای تربیتی و مطالعات روانشناسانه آشنا باشد، متوجه می شود که لحظه لحظه این فیلم، حاوی پیام و نکات روانشناسانه است از نوع تعامل زن و شوهر با یکدیگر و محبت و حمایت آنها نسبت به هم و درک متقابل و......تا نوع تعامل با دانش آموزان و درک مشکلات و تلاش برای حل آنها و نگاه ریشه ای با مشکلات آنها و ارتباط با خانواده ها و......تا ناامید نشدن و تلاش برای پیشرفت فردی و مبارزه با مشکلات و موانع و سختی ها و......
🎭 امید است که هنرمندان داخلی به جای ساختن فیلم های سخیف و بی فایده، تولیدات فاخری داشته باشند که حاوی پیام های مشترک انسانی و جهانی باشد و سبب نزدیکی دلها شود و الگوهای موفق وطنی رو به جهان معرفی نماید......
بابت معرفی آن متشکرم.....🌺❤️
________________
نقد کوتاهی از اعضای کانال
#نقد_فیلم
@philosophy_17
عقل و حس🌿
#ارسالی 🎞فیلم معلم دهکده را دیدم...... در لحظه لحظه آن با بازیگران فیلم مخصوصا * معلم 4500 دلاری *
ارسالی یکی از دوستان و مخاطبین اهل مطالعه و فرهیخته کانال...🙏
هدایت شده از أمَل٠..
https://eitaa.com/taranom_pm/946
بارها گوشش'کردم و استفاده کردم..
عقل و حس🌿
https://eitaa.com/taranom_pm/946 بارها گوشش'کردم و استفاده کردم..
اون شبی که شیخ ترنمات این سخنرانی رو کردند، حقیر نیز اون جا بودم...
✅بسیار قابل استفاده
زهد، قدرت روحی است نه ضعف اقتصادی
اسلام طرفدار دو قدرت است: یکی قدرت روحی و دیگر قدرت اقتصادی. طرفدار قدرت روحی است به این معنی که میگوید از ناحیه اخلاقی شما باید آنقدر قوی و نیرومند باشید که به دنیا و مافیهایش اعتنا نداشته باشید، بنده و اسیر دنیا نباشید. چه عالی میفرماید امیرالمؤمنین: الزُّهْدُ کلُّهُ بَینَ کلِمَتَینِ مِنَ الْقُرْآنِ . علی علیه السلام که زهد را از جنبه قوّت روحی تفسیر میکند، میفرماید: خدا در قرآن بیان کرده: لِکیلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَکمْ لاتَفْرَحوا بِما اتیکمْ (حدید: ٢٣) وقتی از ناحیه روحی به این مقام رسیدید که اگر تمام دنیا به شما رو بیاورد شادی زده و اسیر نمیشوید و اگر تمام دنیا را از شما بگیرند روحتان شکست نمیخورد، در این صورت شما زاهد هستید. اسلام طرفدار دو قوّت است. این دو قوّت مربوط به مسئله زهد و دنیاست. از ناحیه روحی ما باید آنقدر قوی و نیرومند باشیم که مال و ثروت دنیا نتواند ما را بنده خودش قرار بدهد،و از نظر اقتصادی باید کوشش کنیم مال و ثروت را از طریق مشروع در اختیار خودمان بگیریم تا بتوانیم از این قدرت مادی و اقتصادی استفاده کنیم.
وقتی که دانستید اسلام طرفدار این دو قدرت است، قدرت اخلاقی و قدرت اقتصادی، میبینید ما زاهدهایی هستیم که در هر دو ناحیه طرفدار ضعف هستیم و ضعف داریم.
( استاد مطهری، احیای تفکر اسلامی، ص61 و 62)
#روزنه_به_کتاب
زهد مربوط به مال و ثروت دنیا و حتی مربوط به مقامات دنیوی است. شما اگر بپرسید که در اسلام مال و ثروت دنیا خوب است یا بد؟ جواب این است که مال و ثروت دنیا برای چه هدفی؟ ثروت خودش قدرت است، پست و مقام هم قدرت است، این قدرت را شما برای چه هدف و منظوری میخواهید؟ یک وقت جنابعالی آدمی هستید بنده و اسیر شهوات خودتان، میخواهید به وسیله این مال و ثروت که قدرت است هوسهای فردی و شخصی خودتان را اشباع کنید. اگر شما بنده هوای نفس باشید، هرچه را در راه هوای نفس مصرف کنید، خواه مال و ثروت باشد، خواه جاه و مقام و خواه علم و یا عبادت و دین، هر چیزی که در خدمت هوا و هوس قرار بگیرد، بد میشود. اما شما اگر اول خودتان را اصلاح کردید، اگر هواپرست نبودید و خودی را از خودتان دور کردید، اگر کسی بودید که در اجتماع هدف داشتید، هدف اجتماعی، خدایی و الهی داشتید، آن وقت مال و ثروت را که قدرت است در طریق هدف مقدس خودتان به کار بردید، این عبادت است. جاه و مقام را هم اگر شما برای هدفهای معنوی خودتان بخواهید، عبادت است. این را از خودم نمیگویم، تعبیر امام صادق علیه السلام است.
( استاد مطهری، احیای تفکر اسلامی، ص59 و 60)
#روزنه_به_کتاب
زاهد کسی نیست که به حسب طبیعت به اشیاء بی رغبت است، مثل مریضی که به غذا میل ندارد یا آدمی که از شیرینی بدش میآید، میل به شیرینی ندارد، و یا مثل کسی که از نظر جنسی ناتوانی خاصی دارد، میل به زن ندارد. مقصود از «زاهد» کسی نیست که طبیعتاً به حکم غریزه به امور دنیوی بی میلی دارد، بلکه زهد به صورت یک مفهوم اخلاقی ذکر میشود و زاهد یعنی کسی که به حسب طبیعت و غریزه به لذت مادی رغبت دارد ولی به خاطر هدفها و منظورهای بالخصوصی عمل و رفتارش مانند عمل مردم بیرغبت است؛ یعنی از چیزی که به آن میل و رغبت دارد به خاطر هدفی صرف نظر میکند. به عبارت دیگر توجه روحی و فکری به چیزی و آن را هدف فعالیت قرار دادن یک مطلب است و رغبت طبیعی مطلب دیگری است. زهد، بی اعتنایی به امور مورد رغبت طبیعی است. این را به حسب عرف «زهد» میگویند.
زهد یعنی انسان از امور مورد طبع خودش به خاطر هدفی دست بردارد. حالا باید روی آن هدف بحث کرد و نظر اسلام را مشخص نمود.
( استاد مطهری، احیای تفکر اسلامی، ص69)
#روزنه_به_کتاب