eitaa logo
شیخ غلامعلي بدرلو
1.3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
252 فایل
یاهو زَكَاةُ الْعِلْمِ بَذْلُهُ لِمُسْتَحِقِّهِ وَ إِجْهَادُ النَّفْسِ فِي الْعَمَلِ بِهِ تصنیف غررالحکم، حدیث ۱۳۲ http://eitaa.com/Arshiv_Gholam ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Sheikh_Gholamali
مشاهده در ایتا
دانلود
در هر یک از زمینه های پزشکی، ستاره شناسی، ریاضیات و فیزیک در جهان اسلام مواردی یافت شده که نمیتوان آن را به هیچ روی آگاهیهای اخذ شده از یونان یا رشد نطفه ای از آگاهی یونانی در اسلام دانست. علی اکبر ولایتی فرهنگ و تمدن اسلامی ، ص 37 @Arshiv_Gholam
به طور کلی دستاوردهای ریاضی دانان اسلامی را در شاخه های گوناگون دانش ریاضیات چنین میتوان عنوان کرد: اصلاح دستگاه عدد نویسی  هندی با تکمیل حساب دستگاه اعشاری آن، از جمله ابداع کسرهای اعشاری؛ به وجود آوردن مفاهیم جدید در تئوری اعداد؛ به وجود آوردن علم جبر؛ کشفیات مهم و جدید در دانش ملثات و نیز علم کره ها و ابداع روشهای گوناگون برای یافتن پاسخهای عددی معادلات درجه دو و سه. علی اکبر ولایتی فرهنگ و تمدن اسلامی ، ص 40 @Arshiv_Gholam
در اتصاف یک فعل اخلاقی به خوب و دادن ارزش مثبت به آن، هم باید نفس کار خوب و مفید باشد (حُسن فعلی)، و هم شخص فاعل، آن را به انگیزه های باطل، همچون خودنمایی، مردم فریبی، شهرت طلبی و . . . انجام نداده باشد (حُسن فاعلی). در این میان، آنچه مهم تر است حسن فاعلی است و درستی یا نادرستی انگیزه است که میتواند منشأ والاترین ارزش مثبت یا بدترین ارزش منفی یک کار گردد. علامه مصباح یزدی جنگ و جهاد در قرآن ، ص 124 @Arshiv_Gholam
مهمترین مایه ترغیب مسلمانان به تاریخ نگاری و تاریخ آموزی همانا آموزه های قرآن و حدیث بود. علی اکبر ولایتی فرهنگ و تمدن اسلامی ، ص 58 @Arshiv_Gholam
از این آیه کریمه استفاده میشود که جنگ مشروع، اختصاص به کفار _اعم از کفار ظاهری، مانند مشرکان و اهل کتاب، و کفار باطنی، یعنی منافقان_ ندارد، بلکه جنگ با مسلمانان متجاوز، یعنی اهل بغی را نیز در برمیگیرد. آیه 9 سوره حجرات علامه مصباح یزدی جنگ و جهاد در قرآن ، ص 133 @Arshiv_Gholam
استقلال با وابستگی جمع نمیشود و ما اگر فرهنگمان وابسته بشود، استقلال نداریم؛ اقتصادمان وابسته بشود، استقلال نداریم. اول باید آن مطلب را درستش کرد: استقلال اقتصادی. اول باید او را درستش کرد تا ما بتوانیم اسم خودمان را یک مملکت بگذاریم. امام خمینی (رحمه الله) صحیفه امام، ج 10، ص 438 و 439 @Arshiv_Gholam
جواز جهاد ابتدایی در اسلام از ضروریات فقه اسلامی است و در اصل تشریع آن هیچ تردیدی وجود ندارد... حقیقت این است که آن چه بیشتر انگیزه شده تا امروزه برخی افراد در جواز جهاد ابتدایی تشکیک روا دارند، خودباختگی در برابر فرهنگ غرب است. این حرف و مطالب دیگری نظیر آن از سوی کسانی مطرح میشود که مرعوب فرهنگ غربی گشته اند و میپندارند هر چه غربیان میگویند وحی منزل است... علامه مصباح یزدی جنگ و جهاد در قرآن ، ص 139 @Arshiv_Gholam
امروزه فرهنگ غرب، که داعیه عقلانی و عقلائی بودن دارد، برخی حقوق و ارزش ها را به صورت مطلق مطرح میکند. برای مثال از دیدگاه این فرهنگ، حق آزادی، حق حیات، حق احترام و کرامت انسان مطلق اند... اما حقیقت این است که هیچ یک از ارزش های نام برده مطلق نیستند؛ بلکه همه آنها محکوم و مقید به ارزش دیگری هستتد و آن ارزش است که از دیدگاه اسلام مطلق و فراتر از همه ارزش های حقوقی و اخلاقی دیگر ارزیابی میشود. این ارزش عبارت است از "کمال نهایی روحی و معنوی انسان" که تنها نیز با "تقرب به خدای متعال" و کسب موقعیت و منزلت ویژه در پیشگاه او حاصل میشود. علامه مصباح یزدی جنگ و جهاد در قرآن ، ص 139 تا 141 @Arshiv_Gholam
اسلام، جهاد ابتدایی را مشروع و مجاز میداند و این حکم بر اساس نظام ارزشی خود اسلام کاملا قابل توجیه و دفاع است. علامه مصباح یزدی جنگ و جهاد در قرآن ، ص 148 @Arshiv_Gholam
در هر جهاد اسلامی مسأله دفاع مطرح است، با این تفاوت که متعلق دفاع مختلف است. گاهی دفاع از آب و خاک مطرح است، گاهی دفاع از ناموس مسلمانان، گاهی دفاع از عزت و شرف اسلامی، و گاهی... در این میان گاهی دفاع از حق خدای متعال مطرح است. این همان جهادی است که در اصطلاح فقهی جهاد ابتدایی نامیده میشود. علامه مصباح یزدی جنگ و جهاد در قرآن ، ص 151 @Arshiv_Gholam
تنها حق اصیل و ذاتی در عالم، حق خدای متعال است و سایر حقوق در پرتو این حق است که معنا میابد و توجیه میشود. علامه مصباح یزدی جنگ و جهاد در قرآن ، ص 151 @Arshiv_Gholam
اگر افراد مومنی به آن درجه کامل ایمان نرسیدند، باید بدانند که کمترین مراتب ایمان و پایین ترین نصاب خدادوستی این است که محبت خدای متعال در دل مومن کمتر از محبت های دیگر و تعلقات مادی و خویشاوندی او نباشد. علامه مصباح یزدی جنگ و جهاد در قرآن ، ص 168 @Arshiv_Gholam
آنچه در مقابل حق است، گمراهی و ضلالت است؛ بنابراین حرمت تکلیفی آن امر واضحی است؛ فکل ما کان فی مقابل الحق یجب الاجتناب عنه. سید علی خامنه ای غناء ، ص 57 @Arshiv_Gholam
هیچ یک از عواطفی که در انسان وجود دارد، خود به خود، ارزش مثبت یا منفی ندارد و مورد ستایش یا نکوهش قرار نمیگیرد، بلکه این امر به چگونگی استفاده از آن ها بستگی دارد. از این رو مهم، جهت دادن به آنهاست. علامه مصباح یزدی جنگ و جهاد در قرآن ، ص 178 @Arshiv_Gholam
تقدیر الهی، یعنی اندازه گیری های دقیق پروردگار؛ این لایتخلف است. چنانچه ما اندازه ها را عوض کردیم، خدای متعال نتایج را عوض خواهد کرد. سید علی خامنه ای عهد مشترک ، ص 109 @Arshiv_Gholam
خدای متعال با معیارهای خودش حرف می‌زند؛ با معیارهای ما مادی دل ها مادی ذهن ها که حرف نمیزند. سید علی خامنه ای عهد مشترک ، ص 120 @Arshiv_Gholam
آفت دیگر این است که تصور کنیم چون تا این دوره و در این مدت به هدف های نهایی نرسیدیم، پس چراغ امید را در دل خودمان خاموش کنیم؛ فکر کنیم دیگر دسترسی نخواهیم داشت. سید علی خامنه ای عهد مشترک ، ص 129 @Arshiv_Gholam
مراتب علم و تکرار توجه نسبت به آن در رشد و استحکام و بقاء و حیات و بالندگی ایمان، تاثیر فراوان خواهد داشت. علامه مصباح یزدی اخلاق در قرآن ، ج1 ، ص 248 @Arshiv_Gholam
عده ای در یک دورانی برای اینکه اسلام، علاقه مندان و طرفدارانی پیدا کند، بعضی از احکام اسلام را کمرنگ میکردند، ندیده میگرفتند؛ حکم قصاص را، حکم جهاد را، حکم حجاب را انکار و پنهان میکردند، میگفتند اینها از اسلام نیست، قصاص از اسلام نیست، جهاد از اسلام نیست، برای اینکه فلان مستشرق یا فلان دشمن مبانی اسلامی از اسلام خوشش بیاید. این غلط است. اسلام را با کلیتش بایستی بیان کرد. سید علی خامنه ای عهد مشترک ، ص 134 @Arshiv_Gholam
به خصوص به جوان ها عرض میکنم: بروید وصیتنامه امام را بخوانید. امامی که دنیا را تکان داد، امامی است که در این وصیتنامه منعکس است، در این آثار و گفتار منعکس است. سید علی خامنه ای عهد مشترک ، ص 136 @Arshiv_Gholam
امام حراست و صیانت از جمهوری اسلامی را اوجب واجبات میدانست؛ اوجب واجبات، نه از اوجب واجبات. واجب ترین واجب ها، صیانت از جمهوری اسلامی است؛ چون صیانت اسلام، به معنای حقیقی کلمه، وابسته به صیانت از نظام سیاسی اسلامی است. بدون نظام سیاسی، امکان ندارد. سید علی خامنه ای عهد مشترک ، ص 139 @Arshiv_Gholam
غنائی که مضلّ عن سبیل اللّه است، إمّا بحسب ما يتضمّنه من الكلام و من القول و إمّا بحسب كيفيّتي كه كلام با آن کیفیت أداء میشود _چه در آهنگ، چه در کلام_ اگرچه چنانچه إضلال داشت، میشود غناء محرّم. سید علی خامنه ای غناء ، ص 73 @Arshiv_Gholam
تولی و تبری در عرصه سیاست هم باید تابع تفکر و فکر و مبانی اسلامی و مذهبی باشد. سید علی خامنه ای عهد مشترک ، ص 143 @Arshiv_Gholam
یک شاخص دیگر در مشی امام و خط امام که خیلی مهم است، مسئله محاسبات معنوی و الهی است...یعنی انسان برای هر کاری که میخواهد بکند، در درجه اول، هدفش کسب رضای الهی باشد...بعد هم به وعده الهی اطمینان و اعتماد داشته باشد...آن وقت دیگر یأس معنا ندارد، ترس معنا ندارد، غفلت معنا ندارد، غرور معنا ندارد. سید علی خامنه ای عهد مشترک ، ص 144 @Arshiv_Gholam
اکنون که من حاضرم، بعض نسبتهای بی‌واقعیت به من داده می‌شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود؛ لهذا عرض می‌کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می‌شود مورد تصدیق نیست، مگر آنکه صدای من یا خط و امضای من باشد، با تصدیق کارشناسان؛ یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم. روح الله الموسوی الخمینی‌ صحیفه امام ، ج 21 ، ص 451 @Arshiv_Gholam