حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ الْحُسَيْنِ قَالَ حَدَّثَنِي الْحَسَنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ زُرْعَةَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْحَضْرَمِيِّ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام):
تَزُورُونَ خَيْرٌ مِنْ أَنْ لَا تزورون [تَزُورُوا] وَ لَا تَزُورُونَ خَيْرٌ مِنْ أَنْ تزورون [تَزُورُوا]؛
قَالَ قُلْتُ قَطَعْتَ ظَهْرِي؛
قَالَ تَاللَّهِ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَذْهَبُ إِلَى قَبْرِ أَبِيهِ كَئِيباً حَزِيناً وَ تَأْتُونَهُ أَنْتُمْ بِالسُّفَرِ كَلَّا حَتَّى تأتونه [تَأْتُوهُ] شُعْثاً غُبْراً.
امام صادق (عليه السّلام) فرمودند:
زيارت برويد بهتر است از اينكه به زيارت نرويد و زيارت نرويد بهتر است از اينكه به زيارت برويد.
راوى مىگويد محضر مباركش عرض كردم:
كمر من را شكستيد با اين كلام.
حضرت فرمودند:
به خدا قسم يكى از شما وقتى به زيارت قبر پدرش مىرود غمگين و اندوهناك مىرود، ولى به زيارت قبر مطهّر آن حضرت مىرويد در حالى كه با خود سفره ها مىبريد، نه، اين طور نبايد به زيارت آن جناب برويد؛ بلكه زيارتش كنيد با حالى افسرده و حزين و گرفته.
كامل الزيارات، ص 130
#حدیث
#کامل_الزیارات
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
"إنَّما أموالُکم و أولادُکم فِتنَة"...فتنه یعنی چه؟ اصل فتنه به معنای امتحان است؛ آزمودن؛ انسان، طلایی را، فلزی را بکند داخل آتش در کوره، بوته خالص و ناخالص و سره و و ناسره ی آن را از هم جدا کند؛ به این می گویند امتحان و فتنه...لکن در استعمالات گوناگونی که کلمه ی فتنه در کلام مجید پروردگار و در نهج البلاغه و در روایات شده، فتنه را به معنای مشغله ها، مشغول کننده ها، سرگرم کننده ها، چیزهایی که قدرت تفکّرِ درست را از انسان می گیرد نیز می بینیم جاهایی به کار رفته است؛ مفتون...فتنه همیشه همین جور است؛ فتنه، گرد و غبار است؛ در فتنه شناخت حق و باطل مشکل است؛ در فتنه حرکت انسان ها غالباً هرز می رود.
نائب المهدی امام خامنه ای
تفسیر سوره تغابن، ص 128 و 129
#کتاب
#تفسیر_سوره_تغابن
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
سیّدالسّاجدین (علیه السّلام):
(22) وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي دَلَّنَا عَلَى التَّوْبَةِ الَّتِي لَمْ نُفِدْهَا إِلَّا مِنْ فَضْلِهِ، فَلَوْ لَمْ نَعْتَدِدْ مِنْ فَضْلِهِ إِلَّا بِهَا لَقَدْ حَسُنَ بَلَاؤُهُ عِنْدَنَا، وَ جَلَّ إِحْسَانُهُ إِلَيْنَا وَ جَسُمَ فَضْلُهُ عَلَيْنَا (23) فَمَا هَكَذَا كَانَتْ سُنَّتُهُ فِي التَّوْبَةِ لِمَنْ كَانَ قَبْلَنَا، لَقَدْ وَضَعَ عَنَّا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ، وَ لَمْ يُكَلِّفْنَا إِلَّا وُسْعاً، وَ لَمْ يُجَشِّمْنَا إِلَّا يُسْراً، وَ لَمْ يَدَعْ لِأَحَدٍ مِنَّا حُجَّةً وَ لَا عُذْراً.
الصحيفة السجادية، دعای اوّل، ص 32
#حدیث
#صحیفه_سجادیه
#امام_سجاد
@Arshiv_Gholam
تازه رسیده از سفر کربلا سرت
بین تن تو فاصله افتاده تا سرت
با پهلوی شکسته و با صورت کبود
کنج تنور کوفه کشانده مرا سرت
پیشانی ات شکسته و موهات کم شده
خاکستر تنور چه کرده است با سرت؟
رگ های گردنت چقدر نامرتّب است
ای جان من چگونه جدا شد مگر سرت؟
این جای سنگ نیست، گمان می کنم حسین
افتاده است زیر سم اسب ها سرت
باید کمی گلاب بیارم بشویمت
خاکی شده است از ستم بی حیا سرت
چشمان تو همیشه به دنبال زینب است
تا اربعین اگر برود هر کجا سرت
"علی اکبر لطیفیان"
#شعر
#روضه
#حضرت_زینب
#امام_حسین
@Arshiv_Gholam
👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆
گزارش تصویری جلسه دهه سوّم
هیأت محبّین حضرت زهراء (سلام اللّه علیها)
هنرستان، خیابان طباطبایی، جنب مدرسه امام حسن مجتبی (علیه السّلام)
#عکس
#هیئت_محبین_حضرت_زهرا
#محرم_الحرام
#دهه_سوم
@Arshiv_Gholam
@mohebin_hazratezahra
"دختر موشرابی" روایت دختران این سرزمین است در کوچه پس کوچههای تاریک و روشن تاریخ این مُلک! دخترانی که گاه پرچمدار بودند و گاه قربانی سادهاندیشیها و فریبخوردنها!
روایت، روایت خیانتهاست و تجاوزها! قصّه، قصّۀ پاکی شیرینهاست و غیرت فرهادها! حکایت خروش لیلیهاست در کشاکش نبرد مجنونها، حماسۀ رستمها و سوگ تهمینهها!
حرف، حرف رجزخوانی منصور حلّاج است بر سر دار! رقص خون سیاوش است در میانۀ میدان مکر سودابهها! اگر دشنۀ خیانت شغادها کم نخوردهایم؛ ولی برق غیرت آرشها را هم کم ندیدهایم!
✍ أثری از محمّد حسین زاده
📚 نشر کتابستان معرفت
#معرفی_کتاب
#دختر_موشرابی
#محمد_حسین_زاده
@Arshiv_Gholam
توحید الهی به معنای این است که همه چیز، قانون، سنّت، مقرّرات، آداب، فرهنگ، باید از سوی خدا إلهام داده بشود.
نائب المهدی امام خامنه ای
طرح کلی اندیشه اسلامی، ص 362
#کتاب
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِيهِ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ زَيْدٍ الشَّحَّامِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السّلام):
فِي قَوْلِ اللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ) "فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ"، قَالَ قُلْتُ مَا طَعَامُهُ؟ قَالَ عِلْمُهُ الَّذِي يَأْخُذُهُ عَمَّنْ يَأْخُذُهُ.
زيد شحّام از امام باقر (علیه السّلام) در باره گفتار خداى (عزّ و جلّ) "بايد انسان به خوراك خويش نظر داشته باشد" پرسيد معنى خوراك چيست؟ فرمود: علمى را كه فرا مي گيرد نظر كند از كه فرا مي گيرد.
الكافي، ج1، ص 49
#حدیث
#الکافی
#امام_باقر
@Arshiv_Gholam
4_6019134955806786856.mp3
11.08M
🏴شهادت حضرت رقیّة بنت الحسین (سلام اللّه علیها) رو تسلیت عرض می کنم🏴
🕯آه آه من دمعة رقيّة🕯
گفتم نزن، لج کرد، تازه ناسزا گفت
فریاد زد "بدتر از این را هم ببینی"
عمّه نبود امروز می رفتم کنیزی
جای تو خالی بود که ترسم ببینی
#صوت
#سینه_زنی
#هادی_خادم_حسینی
@Arshiv_Gholam
چون انسان دارای این خصوصیت هست؛ اختیار دارد...لذا لازم است قانونی برای او معیّن بشود...این قانونی که مطابق خطّ سیر حرکت دسته جمعی موجودات عالم انجام می گیرد، این اسمش چیست؟ اگر گفتید؟ حق...حق یعنی آن قانونی که منطبق است با سرشت عالم، و چون با سرشت عالم و جهان منطبق است، منطبق است با سرشت انسان نیز...باطل چیست؟ باطل آن مشیی، آن قانونی، آن راه و رسمی است که بر خلاف فطرت جهان و سرشت انسان، وضع و جعل و انجام شده باشد.
نائب المهدی امام خامنه ای
طرح کلی اندیشه اسلامی، ص 368
#کتاب
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
سیّدالسّاجدین (علیه السّلام):
(3) اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ أَمِينِكَ عَلَى وَحْيِكَ، وَ نَجِيبِكَ مِنْ خَلْقِكَ، وَ صَفِيِّكَ مِنْ عِبَادِكَ، إِمَامِ الرَّحْمَةِ، وَ قَائِدِ الْخَيْرِ، وَ مِفْتَاحِ الْبَرَكَةِ. (4) كَمَا نَصَبَ لِأَمْرِكَ نَفْسَهُ (5) وَ عَرَّضَ فِيكَ لِلْمَكْرُوهِ بَدَنَهُ (6) وَ كَاشَفَ فِي الدُّعَاءِ إِلَيْكَ حَامَّتَهُ (7) وَ حَارَبَ فِي رِضَاكَ أُسْرَتَهُ (8) وَ قَطَعَ فِي إِحْيَاءِ دِينِكَ رَحِمَهُ. (9) وَ أَقْصَى الْأَدْنَيْنَ عَلَى جُحُودِهِمْ (10) وَ قَرَّبَ الْأَقْصَيْنَ عَلَى اسْتِجَابَتِهِمْ لَكَ. (11) وَ وَالَى فِيكَ الْأَبْعَدِينَ (12) وَ عَادَى فِيكَ الْأَقْرَبِينَ (13) و أَدْأَبَ نَفْسَهُ فِي تَبْلِيغِ رِسَالَتِكَ (14) وَ أَتْعَبَهَا بِالدُّعَاءِ إِلَى مِلَّتِكَ. (15) وَ شَغَلَهَا بِالنُّصْحِ لِأَهْلِ دَعْوَتِكَ (16) وَ هَاجَرَ إِلَى بِلَادِ الْغُربَةِ، وَ مَحَلِّ النَّأْيِ عَنْ مَوْطِنِ رَحْلِهِ، وَ مَوْضِعِ رِجْلِهِ، وَ مَسْقَطِ رَأْسِهِ، وَ مَأْنَسِ نَفْسِهِ، إِرَادَةً مِنْهُ لِإِعْزَازِ دِينِكَ، وَ اسْتِنْصَاراً عَلَى أَهْلِ الْكُفْرِ بِكَ. (17) حَتَّى اسْتَتَبَّ لَهُ مَا حَاوَلَ فِي أَعْدَائِكَ (18) وَ اسْتَتَمَّ لَهُ مَا دَبَّرَ فِي أَوْلِيَائِكَ. (19) فَنَهَدَ إِلَيْهِمْ مُسْتَفْتِحاً بِعَوْنِكَ، وَ مُتَقَوِّياً عَلَى ضَعْفِهِ بِنَصْرِكَ (20) فَغَزَاهُمْ فِي عُقْرِ دِيَارِهِمْ. (21) وَ هَجَمَ عَلَيْهِمْ فِي بُحْبُوحَةِ قَرَارِهِمْ (22) حَتَّى ظَهَرَ أَمْرُكَ، وَ عَلَتْ كَلِمَتُكَ، وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ.
الصحيفة السجادية، دعای دوّم، ص 34
#حدیث
#صحیفه_سجادیه
#امام_سجاد
@Arshiv_Gholam
🕯أیّام شهادت حضرت رقيّة (سلام اللّه علیها)🕯
"هیئت مکتب العَزاء قم"
◾️ سخنرانی:
شیخ غلامعلی بدرلو
◾️ مدّاحی:
کربلایی سعید خواجه امیری
کربلایی سیّد جواد ذهنی
کربلایی میلاد سالمی
⏳ زمان:
جمعه، 26 شهریور 1400
ساعت 21
🌐 مکان:
قم، خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، مسجد الوندیه
#اطلاع_رسانی
#محرم_الحرام
@Arshiv_Gholam
عجز اگر آید به دیدارم جوابش میکنم
کاخ اگر کوه أحد باشد خرابش میکنم
پرده های قصر افتاد از طنین ناله ام
کفر اگر در پرده باشد بینقابش میکنم
مدح باب علم طاها گر چه اینجا باب نیست
در میان شامیان امروز بابش میکنم
یک رساله از کراماتم اگر در دست نیست
می نویسم بعدها صدها کتابش میکنم
دارم از بابا بزرگ خویش ارث روشنی
در شعاعم ذرّه باشد آفتابش میکنم
از خدایم اذن دارم زیر سقف گنبدم
هر دعایی را بخواهم مستجابش میکنم
آنکه حتّی یک النگو در ضریح انداخته
با خدا در روز محشر بیحسابش میکنم
سفره دار روضهی بابا منم، با دست خویش
گندمی گر نذر گردد آسیابش میکنم
زنده باشم بعد از این ای عمّه جان گهوارهای
عاقبت میسازم و نذر ربابش میکنم
آستین پاره ای دارم خدا را شاکرم
بر سرم در پیش نامحرم حجابش میکنم
"میلاد حسنی"
#شعر
#مدح_و_روضه
#حضرت_رقیه
@Arshiv_Gholam
تردیدی نیست که حالات و روحیات شخص، سلطه ی شهوت و غضب بر جان او و یا هواهای نفسانی و مشتهیات حیوانی، ممکن است علم و معرفت انسان را از کارآیی لازم بیاندازد.
دکتر احمد حسین شریفی
روش شناسی علوم انسانی اسلامی، ص 213
#کتاب
#علوم_انسانی_اسلامی
#دکتر_احمد_حسین_شریفی
@Arshiv_Gholam
پيام به نمايندگان مجلس شوراى اسلامى
(حدود اختيارات ولايت فقيه)
زمان 1 آبان 1364
مكان: تهران، جماران
بسم اللَّه الرحمن الرحيم
با تشكر وافر از نمايندگان محترم مجلس شوراى اسلامى.
چون گفتار آقايان پخش مىشود و ممكن است سوء تفاهمى بين مردم حاصل شود، لازم است عرض كنم آيات و رواياتى وارد شده است كه مخصوص به معصومين (عليهم السّلام) است، و فقهاء و علماى بزرگ اسلام هم در آن ها شركت ندارند، تا چه رسد به مثل اين جانب. هر چند فقهاى جامع الشّرايط از طرف معصومين (علیهم السّلام) نيابت در تمام امور شرعى و سياسى و اجتماعى دارند و تولّى امور در غيبت كبری موكول به آنان است؛ لكن اين امر، غير ولايت كبری است كه مخصوص به معصوم است.
تقاضاى اين جانب آن است كه در صحبت هايى كه مىشود و پخش مىگردد ابهامى نباشد، و مرزها از هم جدا باشد.
و السّلام عليكم.
روح اللَّه الموسوي الخمينى
صحيفه امام، ج19، ص 403
#کتاب
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
@Arshiv_Gholam
مسأله ديگر هم اين است كه ما نمىخواهيم در يك كشورى زندگى كنيم كه از دنيا منعزل باشد، ايران امروز نمىتواند اين طور باشد؛ بلكه كشورهاى ديگر هم نمىتواند اين طور باشد، كه در يك جا بنشينند و مرزهايشان را ببندند، اين غير معقول است. امروز دنيا مانند يك عايله و يك شهر است، و يك شهر داراى محلّه هاى مختلفى است كه با هم ارتباط دارند. وقتى دنيا وضعش اين طور است ما نبايد منعزل باشيم. ما بايد با كشورهايى كه با ما هستند و ما را اذيّت نمىكنند، روابط داشته باشيم و آقايان در اين فكر باشند كه روابط را تحكيم كنند. البته ما با آن ها كه بخواهند به ما تعدّى كنند، نمىتوانيم بسازيم و از اوّل هم اعلام كرديم؛ مگر آن ها خودشان را اصلاح كنند.
امام خمینی (رحمه اللّه)
صحيفه امام، ج19، ص 413
#کتاب
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
@Arshiv_Gholam
بنابر مبنای مردم سالاری دینی...منشأ مشروعیّت، خداوند متعال و قوانین او می باشد و خداوند بر مردم واجب کرده تا حکومت اسلامی تشکیل دهند و تحت نظر فقیه جامع الشّرایط به اجرای قوانین الهی بپردازند. مردم چنین حقّی ندارند که فرامین الهی را قبول نکنند و یا آن را به رأی بگذارند و یا اگر مایل نبودند، آن را کنار بگذارند. حکومت اسلامی مشروعیّت الهی دارد و میل و خواست مردم فی نفسه نه می تواند به نظام مشروعیّت بدهد و نه می تواند مشروعیّت نظام را از بین ببرد؛ آنچه در نقش مردم نسبت به اصل نظام مهم است این است که نظام نباید برای تشکیل یا تداوم خود مردم را به خاک و خون بکشد.
استاد محمد نجفی
حکومت اسلامی از مبانی تا مقاصد، ص 400 و 401
#کتاب
#حکومت_اسلامی
#استاد_محمد_نجفی
@Arshiv_Gholam