سیّد السّاجدین علیه السّلام فرمود هیچ روزی برای پیامبر سختتر از روز جنگ أحد نبود.
چرا؟
حضرت فرمود چون در این روز، حمزة علیه السّلام به شهادت رسید.
ینی بین همه وقایعی که تو أحد رخ داده، اونی که روز أحد رو برا پیامبر شدیدترین روز کرد، شهادت جناب حمزة علیه السّلامه...
بعد حضرت فرمود بعد از روز أحد، سختترین روز برای رسول خدا، روز جنگ موته بود.
چرا؟
حضرت فرمود چون تو این روز، پیامبر، جعفر بن أبی طالب علیه السّلام رو از دست داد. چون جناب جعفر علیه السّلام به شهادت رسید...
ویژگی این دو شخصیّت چیه که بین همه اتّفاقات دیگه در روز أحد و موته، فقدان اینها برجسته میشه و به چشم میاد...؟
نَظَرَ سَيِّدُ اَلْعَابِدِينَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ إِلَى عُبَيْدِ اَللَّهِ بْنِ عَبَّاسِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَاسْتَعْبَرَ، ثُمَّ قَالَ مَا مِنْ يَوْمٍ أَشَدَّ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنْ يَوْمِ أُحُدٍ قُتِلَ فِيهِ عَمُّهُ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ أَسَدُ اَللَّهِ وَ أَسَدُ رَسُولِهِ، وَ بَعْدَهُ يَوْمَ مُؤْتَةَ قُتِلَ فِيهِ اِبْنُ عَمِّهِ جَعْفَرُ بْنُ أَبِي طَالِبٍ...
الأمالی (للصدوق)، ج ۱، ص ۴۶۲
🔰ادامه بحث #خیانت_دهخدا
وی در ذیل #حدیث_افتراق مینویسد:
«باید دانست که همگی ملّتها هفتاد و سهاند، یکی از آن سنّت و جماعت و هفتاد و دو سوای آن در اصل شش گروهاند: رافضیه، خارجیه، جبریه، قدریه، جهمیه، مرجئه، و هر گروهی از اینها این است: فرقههای «رافضیه» شامل دوازده فرقهاند بدین شرح: علویه، ابدیه، شیعیه، اسحاقیه، زیدیه، عباسیه، امامیه، ناوسیه، تناسخیه، لاعنیه، راجعیه و مرتضیه…»
دهخدا در محتوایی که ذیل دو واژه: شیعه و امامیه به دست میدهد، دقّت لازم را مصروف نداشته است. تنها به دو نمونه از این موارد اکتفا میشود. نخست، او در مدخل شیعه این چنین مینگارد:
«شیعه در اصطلاح کسانی را میگویند که علی بن أبی طالب پسرعمّ و داماد پیغمبر را پس از او خلیفه میدانند و عمل آنان را که در سقیفه بنی ساعدة گرد آمدند و ابوبکر بن ابی قحافه را به خلافت پیغمبر برگزیدند، تصویب نمیکنند. این اختلاف کلمه پس از مرگ رسول (ص) و هنگام تعیین جانشین او بین مسلمانان پدید آمد و عدّهای بر انتخاب ابوبکر اعتراض کردند. از جمله این معترضان علی (ع) بود و جماعتی از صحابه مانند عمّاربن یاسر، اباذر غفاری ، سلمان فارسی، جابر بن عبداللّه، عبّاس بن عبدالمطّلب، أبیّ بن کعب حذیفة و جز آنان، و بدین طریق در اوان رحلت رسول (ص) دستهای کوچک در امر جانشینی از مسلمانان دیگر جدا شدند و همان هسته ایجاد فرقهای بزرگ به نام شیعه گردید.»
✍محمّدتقی یارمحمّدیان
📌ادامه دارد...
📚https://emamat.org/andishe-1454/
#سخن
#لغتنامه_دهخدا
#امامت
#بابیت
#محمدتقی_یارمحمدیان
🌐https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
سدیر میگه محضر امام باقر علیه السلام بودیم. بحث اتفاقات بعد از شهادت پیامبر مطرح شد و اینکه مردم مولا رو تنها گذاشتن و مباحثی از این دست. یکی از بین جمع عرضه داشت که آقاجان چرا بنی هاشم از مولا حمایت و پشتیبانی نکردند؟ مگه بنی هاشم تو جامعه اسلامی نبودند؟ حضرت فرمود آدمای موثر از بنی هاشم دیگه نبودند. دو نفر بودند. عباس و عقیل. اینها هم ضعیف و خار بودند. تازه مسلمون بودند. سابقه خوب و خاصی نداشتند. از آزادشده های فتح مکه بودند. از طلقاء بودند. اگه به جای اینها، حمزه و جعفر بودند، اولی و دومی نمیتونستند خلافت رو غصب کنند...
عَنْ سَدِيرٍ قَالَ: كُنَّا عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَذَكَرْنَا مَا أَحْدَثَ اَلنَّاسُ بَعْدَ نَبِيِّهِمْ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اِسْتِذْلاَلَهُمْ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ اَلْقَوْمِ أَصْلَحَكَ اَللَّهُ فَأَيْنَ كَانَ عِزُّ بَنِي هَاشِمٍ وَ مَا كَانُوا فِيهِ مِنَ اَلْعَدَدِ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ مَنْ كَانَ بَقِيَ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ إِنَّمَا كَانَ جَعْفَرٌ وَ حَمْزَةُ فَمَضَيَا وَ بَقِيَ مَعَهُ رَجُلاَنِ ضَعِيفَانِ ذَلِيلاَنِ حَدِيثَا عَهْدٍ بِالْإِسْلاَمِ عَبَّاسٌ وَ عَقِيلٌ وَ كَانَا مِنَ اَلطُّلَقَاءِ أَمَا وَ اَللَّهِ لَوْ أَنَّ حَمْزَةَ وَ جَعْفَراً كَانَا بِحَضْرَتِهِمَا مَا وَصَلاَ إِلَى مَا وَصَلاَ إِلَيْهِ وَ لَوْ كَانَا شَاهِدَيْهِمَا لَأَتْلَفَا نَفْسَيْهِمَا.
الکافي، ج ۸، ص ۱۸۹
بود و نبود این آدما مهم میشه...هم برای جبهه حق هم برای جبهه باطل...
اگه باشن حامی رهبران جبهه دینی هستن و عامل دلگرمی مومنین...در مقابل مایه عذاب جبهه طاغوت هستن...
اگه نباشن رهبران جبهه حق غصه دار و فساق و طواغیت خوشحال میشن...
چون کارآمد هستن
چون به درد بخور هستند
لذا نبودشون حس میشه
چون باری به دوش میکشن نه اینکه باری به دوش باشن
چون اهل دردن
چون شب و روز ندارن
چون عافیت طلب نیستن
چون فقط خودشون رو نمیبینن
چون اهل جهادن
چون فهمیدن این دنیا جای استراحت نیست
چون میشه بهشون اعتماد کرد
چون کف میدون هستن
جریان سازن
اولویت ها رو میفهمن
گوش به حرف ولی هستن
دلسوزن
لذا فرمود وقتی یه عالم ربانی از دنیا میره رخنه ای ایجاد میشه که یکی مثل خودش فقط میتونه جاشو پر کنه...
دل مولا برا اینا تنگ میشه...
نبود اینها اشک مومنین رو درمیاره..
دشمن هم دنبال زدن ایناس...
چون میدونه کار جبهه حق رو اینا دارن پیش میبرن...
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام:
الْمُؤْمِنُ الْعَالِمُ أَعْظَمُ أَجْراً مِنَ الصَّائِمِ الْقَائِمِ الْغَازِي فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ إِذَا مَاتَ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.
بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج1، ص 5
ما به چه کار مولا میایم؟
یه عزیزی میگفت اگه میخوای ببینی چقدر مهمی، ببین اگه نباشی چی میشه؟
هدایت شده از KHAMENEI.IR
28.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖤 انتشار نخستینبار
📹 نماهنگ | خداوند "ابراهیم" را دوست داشت
👆 بیانات منتشر نشده رهبر انقلاب در منزل شهید رئیسی و تصاویری از تشییع میلیونی #رئیسی_عزیز و همراهانش بر دستان ملّت ایران
✏️ چه کسی این سرمایهی اجتماعی نظام را آورد در چشم دنیا؟ آقای رئیسی! ایشان کرد این کار را...
📥 سایت | آپارات
💻 Farsi.khamenei.ir/live
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عاش سعیدا و مات شهیدا...