بخل، حرص و طمع و تمام صفات ناپسند مربوط به مال، که آیاتی از قرآن به آن اشاره دارد، به این دلیل بروز میکند که انسان خیال میکند که مالش باید فقط برای خودش مصرف شود. او مال خود را جزئی از وجود خود میداند و میخواهد صرف خودش شود.
سید علی خامنه ای
تفسیر سوره برائت ، ص 661
#کتاب
#تفسیر_سوره_برائت
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
حکم کلی این آیات آن است که هرگاه در اسلام، ظاهر عملی از محتوای واقعی خود خالی بود، و پوسته ای را دیدیم که مغزنداشت، و بلکه در جهت ردّ محتوای خود به کار میرفت، ما تبعاً لرسول الله باید حکم کنیم که این پوسته هم از اسلام نیست.
سید علی خامنه ای
تفسیر سوره برائت ، ص 676
آیات 107 تا 110
#کتاب
#تفسیر_سوره_برائت
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
اگر همه قرآنها از روی زمین میرفت، وجود علی (علیه السلام) کافی بود که حرف به حرف قرآن را بنویسد و بخواند و آن را به مرحله عمل درآورد.
سید علی خامنه ای
تفسیر سوره برائت ، ص 684
#کتاب
#تفسیر_سوره_برائت
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
مراد از مومن در عرف قرآن و حدیث، فرد ایده آل اسلام است؛ یعنی کارخانه عظیم اسلام آمده تا مومن بسازد.
سید علی خامنه ای
تفسیر سوره برائت ، ص 695
#کتاب
#تفسیر_سوره_برائت
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
ما از آیات مورد بحث اصلی از اصول اسلامی را به دست میآوریم، و آن اینکه، مسلمانان نباید نسبت به کافران پیوستگی و وابستگی پیدا کنند؛ حتی در دقیق ترین و لطیف ترین نوع وابستگی، یعنی وابستگی عاطفی؛ چرا که آن گام نخست است که مسلمان را در جبهه کفر وارد میکند.
سید علی خامنه ای
تفسیر سوره برائت ، ص 710
#کتاب
#تفسیر_سوره_برائت
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
هر توبه عبد، محفوف است به دو توبه پروردگار؛ زیرا ابتدا خداوند به بنده خود نظر لطفی میکند و این نظر به صورت توفیق بنده در بنده اش جلوه میکند و رحمت و رأفت پروردگار است که انسان را به خط بازگشت به خدا میکشاند.
هنگامی که بنده برگشت و از راه انحرافی خارج شد، خدا توبه او را قبول میکند و این توبه دوم پروردگار است.
سید علی خامنه ای
تفسیر سوره برائت ، ص 714
#کتاب
#تفسیر_سوره_برائت
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
از عملکرد نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) در جنگ تبوک میتوان روش تربیتی اسلام را فهمید...معلوم میشود که در این سختگیری و در جهاد با چنین شرایطی، حکمتی نهفته است. آن حکمت، لزوم تقویت اراده انسان است.
سید علی خامنه ای
تفسیر سوره برائت ، ص 715
#کتاب
#تفسیر_سوره_برائت
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
حکم کلی این آیات آن است که هرگاه در اسلام، ظاهر عملی از محتوای واقعی خود خالی بود، و پوسته ای را دیدیم که مغزنداشت، و بلکه در جهت ردّ محتوای خود به کار میرفت، ما تبعاً لرسول الله باید حکم کنیم که این پوسته هم از اسلام نیست.
سید علی خامنه ای
تفسیر سوره برائت ، ص 676
آیات 107 تا 110
#کتاب
#تفسیر_سوره_برائت
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
تفقه در دین یقینا به معنای به دست آوردن احکام شرعی نیست، بلکه بدین معناست که انسان در منطقه دین، آگاهی و فهمی به دست آورد...ابتدا باید اجزای دین را بشناسیم تا بدانیم کدام یک از آنها مهم تر است و توصیه آیه به تفقه در دین ناظر به تحصیل کدام یک از بخشهای دین است.
سید علی خامنه ای
تفسیر سوره برائت ، ص 737
#کتاب
#تفسیر_سوره_برائت
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
ملتی که قوی تر و چیره دست تر است، سعی میکند دائما تاثیر بگذار؛ اما تاثیر نپذیرد.
سید علی خامنه ای
تفسیر سوره برائت ، ص 749
#کتاب
#تفسیر_سوره_برائت
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
برخی از جنگ ها دارای چنان پیامد های مطلوبی است که در مجموع، مصالحش بر مفاسد آن فزونی چشم گیر دارد و طبعا چنین جنگ های دارای ارزش ارزش مثبت خواهند بود.
علامه مصباح یزدی
جنگ و جهاد در قرآن ، 90
#کتاب
#جنگ_و_جهاد_در_قرآن
#علامه_مصباح_یزدی
@Arshiv_Gholam
در نظام ارزشی اسلام، ارزش هیچ چیز معادل و هم سنگ ارزش کمال معنوی و روحی انسان _که عبارت است از تقرب هرچه بیشتر به خداوند_ نیست.
علامه مصباح یزدی
جنگ و جهاد در قرآن ، ص 82
#کتاب
#جنگ_و_جهاد_در_قرآن
#علامه_مصباح_یزدی
@Arshiv_Gholam
دانش آموزی در اسلام شرایطی دارد؛ اسلام، میان علم و اخلاق فاصله ای نمیبیند و همواره بر پیوستگی این دو تاکید ورزیده است. در اسلام، دانشمند، صاحب مسئولیت است و دانشمند بی اخلاق، جز به گمراهی هدایت نمیکند.
علی اکبر ولایتی
فرهنگ و تمدن اسلامی ، ص 28
#کتاب
#فرهنگ_و_تمدن_اسلامی
#علی_اکبر_ولایتی
@Arshiv_Gholam
در هر یک از زمینه های پزشکی، ستاره شناسی، ریاضیات و فیزیک در جهان اسلام مواردی یافت شده که نمیتوان آن را به هیچ روی آگاهیهای اخذ شده از یونان یا رشد نطفه ای از آگاهی یونانی در اسلام دانست.
علی اکبر ولایتی
فرهنگ و تمدن اسلامی ، ص 37
#کتاب
#فرهنگ_و_تمدن_اسلامی
#علی_اکبر_ولایتی
@Arshiv_Gholam
به طور کلی دستاوردهای ریاضی دانان اسلامی را در شاخه های گوناگون دانش ریاضیات چنین میتوان عنوان کرد:
اصلاح دستگاه عدد نویسی هندی با تکمیل حساب دستگاه اعشاری آن، از جمله ابداع کسرهای اعشاری؛ به وجود آوردن مفاهیم جدید در تئوری اعداد؛ به وجود آوردن علم جبر؛ کشفیات مهم و جدید در دانش ملثات و نیز علم کره ها و ابداع روشهای گوناگون برای یافتن پاسخهای عددی معادلات درجه دو و سه.
علی اکبر ولایتی
فرهنگ و تمدن اسلامی ، ص 40
#کتاب
#فرهنگ_و_تمدن_اسلامی
#علی_اکبر_ولایتی
@Arshiv_Gholam
در اتصاف یک فعل اخلاقی به خوب و دادن ارزش مثبت به آن، هم باید نفس کار خوب و مفید باشد (حُسن فعلی)، و هم شخص فاعل، آن را به انگیزه های باطل، همچون خودنمایی، مردم فریبی، شهرت طلبی و . . . انجام نداده باشد (حُسن فاعلی).
در این میان، آنچه مهم تر است حسن فاعلی است و درستی یا نادرستی انگیزه است که میتواند منشأ والاترین ارزش مثبت یا بدترین ارزش منفی یک کار گردد.
علامه مصباح یزدی
جنگ و جهاد در قرآن ، ص 124
#کتاب
#جنگ_و_جهاد_در_قرآن
#علامه_مصباح_یزدی
@Arshiv_Gholam
مهمترین مایه ترغیب مسلمانان به تاریخ نگاری و تاریخ آموزی همانا آموزه های قرآن و حدیث بود.
علی اکبر ولایتی
فرهنگ و تمدن اسلامی ، ص 58
#کتاب
#فرهنگ_و_تمدن_اسلامی
#علی_اکبر_ولایتی
@Arshiv_Gholam
از این آیه کریمه استفاده میشود که جنگ مشروع، اختصاص به کفار _اعم از کفار ظاهری، مانند مشرکان و اهل کتاب، و کفار باطنی، یعنی منافقان_ ندارد، بلکه جنگ با مسلمانان متجاوز، یعنی اهل بغی را نیز در برمیگیرد.
آیه 9 سوره حجرات
علامه مصباح یزدی
جنگ و جهاد در قرآن ، ص 133
#کتاب
#جنگ_و_جهاد_در_قرآن
#علامه_مصباح_یزدی
@Arshiv_Gholam
استقلال با وابستگی جمع نمیشود و ما اگر فرهنگمان وابسته بشود، استقلال نداریم؛ اقتصادمان وابسته بشود، استقلال نداریم.
اول باید آن مطلب را درستش کرد: استقلال اقتصادی. اول باید او را درستش کرد تا ما بتوانیم اسم خودمان را یک مملکت بگذاریم.
امام خمینی (رحمه الله)
صحیفه امام، ج 10، ص 438 و 439
#کتاب
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
#رهبر
@Arshiv_Gholam
جواز جهاد ابتدایی در اسلام از ضروریات فقه اسلامی است و در اصل تشریع آن هیچ تردیدی وجود ندارد...
حقیقت این است که آن چه بیشتر انگیزه شده تا امروزه برخی افراد در جواز جهاد ابتدایی تشکیک روا دارند، خودباختگی در برابر فرهنگ غرب است. این حرف و مطالب دیگری نظیر آن از سوی کسانی مطرح میشود که مرعوب فرهنگ غربی گشته اند و میپندارند هر چه غربیان میگویند وحی منزل است...
علامه مصباح یزدی
جنگ و جهاد در قرآن ، ص 139
#کتاب
#جنگ_و_جهاد_در_قرآن
#علامه_مصباح_یزدی
@Arshiv_Gholam
امروزه فرهنگ غرب، که داعیه عقلانی و عقلائی بودن دارد، برخی حقوق و ارزش ها را به صورت مطلق مطرح میکند. برای مثال از دیدگاه این فرهنگ، حق آزادی، حق حیات، حق احترام و کرامت انسان مطلق اند...
اما حقیقت این است که هیچ یک از ارزش های نام برده مطلق نیستند؛ بلکه همه آنها محکوم و مقید به ارزش دیگری هستتد و آن ارزش است که از دیدگاه اسلام مطلق و فراتر از همه ارزش های حقوقی و اخلاقی دیگر ارزیابی میشود. این ارزش عبارت است از "کمال نهایی روحی و معنوی انسان" که تنها نیز با "تقرب به خدای متعال" و کسب موقعیت و منزلت ویژه در پیشگاه او حاصل میشود.
علامه مصباح یزدی جنگ و جهاد در قرآن ، ص 139 تا 141
#کتاب
#جنگ_و_جهاد_در_قرآن
#علامه_مصباح_یزدی
@Arshiv_Gholam
اسلام، جهاد ابتدایی را مشروع و مجاز میداند و این حکم بر اساس نظام ارزشی خود اسلام کاملا قابل توجیه و دفاع است.
علامه مصباح یزدی
جنگ و جهاد در قرآن ، ص 148
#کتاب
#جنگ_و_جهاد_در_قرآن
#علامه_مصباح_یزدی
@Arshiv_Gholam
در هر جهاد اسلامی مسأله دفاع مطرح است، با این تفاوت که متعلق دفاع مختلف است. گاهی دفاع از آب و خاک مطرح است، گاهی دفاع از ناموس مسلمانان، گاهی دفاع از عزت و شرف اسلامی، و گاهی...
در این میان گاهی دفاع از حق خدای متعال مطرح است. این همان جهادی است که در اصطلاح فقهی جهاد ابتدایی نامیده میشود.
علامه مصباح یزدی
جنگ و جهاد در قرآن ، ص 151
#کتاب
#جنگ_و_جهاد_در_قرآن
#علامه_مصباح_یزدی
@Arshiv_Gholam
تنها حق اصیل و ذاتی در عالم، حق خدای متعال است و سایر حقوق در پرتو این حق است که معنا میابد و توجیه میشود.
علامه مصباح یزدی
جنگ و جهاد در قرآن ، ص 151
#کتاب
#جنگ_و_جهاد_در_قرآن
#علامه_مصباح_یزدی
@Arshiv_Gholam
اگر افراد مومنی به آن درجه کامل ایمان نرسیدند، باید بدانند که کمترین مراتب ایمان و پایین ترین نصاب خدادوستی این است که محبت خدای متعال در دل مومن کمتر از محبت های دیگر و تعلقات مادی و خویشاوندی او نباشد.
علامه مصباح یزدی
جنگ و جهاد در قرآن ، ص 168
#کتاب
#جنگ_و_جهاد_در_قرآن
#علامه_مصباح_یزدی
@Arshiv_Gholam