خارج فقه قواعد جلسه ۸.mp3
7.53M
@Ashahini
خارج فقه قواعد جلسه 8 . شیخ عبدالله شاهینی / چکیده بحث / بررسی روایت / وسائل الشیعه روایت 32711 و 22410 و 22408 و 22409 / بررسی دلالت روایات و نگاهی مختصر به اسناد / صاحب وسائل در جلد 17 ص 232 بابی دارد به شماره 60 تحت عنوان ان الذمی اذا باع ....که در ان باب 5 روایت آورده است / نیز در باب 4 از ابواب میراث روایاتی اورده است که فقهاء بزرگ به آن مضامین فتوا داده اند ؛ مدارک الاحکام ج 2 ص 92 و حاشیه ارشاد ؛ شهید ثانی ج 3 ص 224 و مرحوم مقداد در التنقیح الرائع ج 3 ص 315 / بررسی روایتی قابل توجه از تهذیب ج 9 ص 321 ح 1153 / بررسی جمله ی خذوا منهم ما یاخذون منکم . برداشت اینجانب از آن جمله / روایاتی که مستند قاعده الزام است در باب های نکاح و طلاق و ارث آمده است اما این دلیل نمی شود که این قاعده اختصاص به آن سه باب داشته باشد
خارج فقه قواعد جلسه ۹.mp3
7.01M
@Ashahini
خارج فقه قواعد . جلسه 9 . شیخ عبدالله شاهینی / چکیده بحث / ادامه بررسی ادله قاعده الزام/ اجماع/ اینکه اتفاق و اجماع فقهاء عظام بر چنین قاعده ای تحت همین عنوان عام ...چنین اجماعی را نیافتیم / آری ؛نسبت به احکام برخی فروع از مصادیق آن قاعده چنین اتفاقی هست اما این اتفاق در حکم برخی فروع را نمی توان اجماع بر آن قاعده دانست / اول کسی که به این قاعده تحت همین عنوان می پردازد صاحب جواهر است . جواهر ج 32 ص 87 / علامه بلاغی نیر در این خصوص رساله ای دارد / بناء عقلا نیز می تواند دلیل یا موید باشد طبق شرحی که در درس ارائه شده است / مرحوم سید محمد عاملی در نهایه المرام ج 2 ص 35 به سیره متشرعه استناد می کند / حکم عقل یا بهتر است بگوئیم " درک عقل " نیز می تواند دلیل باشد یا دستکم موید / درک عقل به دو بیان / ملازمه است بین پذیرش هر دین و التزام به احکام آن / بلکه عینیت است بین پذیرش دین و التزام به احکام آن /
خارج فقه قواعد جلسه ۱۰.mp3
7.47M
@Ashahini
خارج فقه قواعد ؛ شیخ عبدالله شاهینی ؛جلسه 10 / چکیده بحث / تنبیهات / تنبیه اول ؛ قاعده الزام حاکم بر ادله اولیه است و حکم واقعی ثانوی را متوجه موضوع می کند این را می توان از تعابیر به کار رفته در روایات فهمید / تنبیه دوم ؛ وقتی روایات را کنار هم می گذاریم می یابیم که فقط با یک قاعده مواجه هستیم ؛ تعابیر متفاوت است اما همه به یک مفهوم اشاره دارند ، می رسانند که می بایست هر کس ملتزم به احکام وضعی دین خود باشد و ...../ تنبیه سوم ؛ قلمرو این قاعده تا کجاست ؟ به نظر اینجانب این قاعده قلمرو وسیعی دارد . به ادله باب که نظر کنیم اطلاقی دارد که آبی از هر نوع تقییدی است / برخی فقهاء عظام قاعده را اختصاص به روابط بین عامه و خاصه کرده اند / به نظر اینجانب غرض شارع اسلام از طرح این قاعده نوعی تسهیل در روابط حقوقی و فقهی بین پیروان ادیان الهی بوده است . نوعی همزیستی فقهی و حقوقی ..../
خارج فقه قواعد جلسه ۱۱.mp3
6.78M
@Ashahini
خارج فقه قواعد جلسه 11 / شیخ عبدالله شاهینی / قاعده الزام / چکیده بحث / سه نکته ی کلیدی در این قاعده / اول ؛ شایسته است هر کس پایبند به آثار وضعی احکام مذهب خود باشد / دوم ؛ می توان دیگران را الزام به چنین پایبندی کرد / سوم ؛ از اساس ، می بایست آثار وضعی رفتار حقوقی و فقهی دیگر مذاهب را آنگاه که متدینان آن دین وفق اعتقاد خود عمل کنند را باید به رسمیت شناخت / بررسی چند فرع فقهی از مصادیق قاعده الزام / اشهاد در نکاح / جمع بین عمه و برادر زاده / جمع بین خاله و خواهر زاده /
خارج فقه قواعد جلسه ۱۲.mp3
5.55M
@Ashahini
خارج فقه قواعد / جلسه 12/ شیخ عبدالله شاهینی / چکیده بحث / ادامه اشاره به چند فرع فقهی از مصادیق قاعده الزام / قسم بر طلاق / خیار رویت نزد شافعیه / خیار غبن نزد شافعیه / اکتساب به اعیان نجسه / اکتساب به عین نجس یا خمر و خنزیر به مستحلین آن ؛ آیا جائز است ؟ . شاید بتوان برای جواز آن نوع از اکتسابات به قاعده الزام استناد کرد / قبول شهادت / آیا می توان شهادت اهل هر مذهب را له یا علیه اهل همان مذهب پذیرفت ؟ / حاکم شرع مسلمان می تواند وفق همان مذهب قبول شهادت کند ' هر چند اطمینان ندارد که به ما انزل الله حکم کرده باشد اما قاعده الزام حاکم بر ادله ی اولیه است .
خارج فقه قواعد جلسه ۱۳.mp3
4.63M
@Ashahini
خارج فقه قواعد/ جلسه 13 / شیخ عبدالله شاهینی / چکیده بحث / ادامه اشاره به چند فرع فقهی از مصادیق قاعده الزام / طلاق ثلاث من غیر رجعه / اقسامی از طلاق در فقه عامه صحیح است که در امامیه باطل است / عبارت عبدالرحمن الجزیری در الفقه علی المذاهب الاربعه ج 4 ص 341 / عبارت محقق در شرایع . جواهر ج 32 ص 116 / بررسی این فرع فقهی متناسب با مفاد قاعده الزام / طلاق در حال حیض / عبارت ابن قدامه در المغنی ج 7 ص 366 /
خارج فقه قواعد جلسه ۱۴.mp3
6.67M
@Ashahini
درس خارج فقه ؛ قواعد ؛ جلسه 14 ؛ شیخ عبدالله شاهینی / چکیده بحث / طلاق سکران / عبارت ابن قدامه در المغنی ج 7 ص 379 / بدایه المجتهد ج 3 ص 102 / شرایع محقق حلی ج 3 ص 3 / طلاق مکره / شرایع ج 3 ص 3 / المغنی ج 7 ص 382 مسئله 5846 / طلاق معلق / بدایه المجتهد ج 3 ص 99 / جواهر ج 32 ص 78 / خیار رویه / توضیحی کوتاه از خیار رویه وفق مذهب امامیه / نظر شافعیه ؛ دو قول از آنان / الفقه علی المذاهب الاربعه ج 2 ص 192 /
خارج فقه قواعد جلسه ۱۵.mp3
5.46M
@Ashahini
درس خارج فقه قواعد جلسه 15 ؛ شیخ عبدالله شاهینی / چکیده بحث / بررسی گذرا از مصادیق قاعده الزام / خیار شرط در فقه عامه ...لایجوز اکثر من ثلاثه ایام عند ابی حنیفه ...و لکن عند المالکیه ....هذا یمتد الی سته و ثلاثین یوما ...عبارت الفقه علی المذاهب الاربعه ج 2 ص 178 کتاب البیع / وفق فقه خاصه ...لا حد له ....فقط باید مضبوط باشد . / شرایع ج 2 ص 16 / خیار غبن / مالکیه و امامیه ؛ مغبون خیار فسخ دارد . حنفیه و شافعیه ؛ مغبون خیار ندارد / ابن قدامه در المغنی ج 3 ص 584 / محقق در شرایع ج 2 ص 16 /
خارج فقه قواعد جلسه ۱۶.mp3
6.73M
@Ashahini
خارج فقه قواعد ؛ شیخ عبدالله شاهینی ؛ جلسه 16 / چکیده بحث / ادامه بررسی مصادیق قاعده الزام / جواز تحلیف یهود و نصارا به کتاب خودشان / تهذیب ج 8 ص 279 / ذیل ان روایات جناب شیخ طوسی بیانی دارد ؛ ان الامام یجوز له ان یحلف اهل الکتاب بکتابهم اذا علم ان ذلک اردع لهم .../ اشاره به اصل 67 قانون اساسی و ماده واحده از قانون رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیر شیعه / معامله با کفار چه حکمی دارد ؟ / آیا می تواند از مصادیق قاعده الزام باشد ؟ / صاحب وسائل در ج 17 ص 232 باب 60 / عنوان باب ؛ ان الذمی اذا باع خمرا و خنزیرا جاز للمسلم قبض ثمنه منه / ح 22410 و 22408 و 22409 / تعصیب و اختلاف فقه امامیه و عامه در خصوص ارث عصبه متوفی /
خارج فقه قواعد جلسه ۱۷.mp3
6.26M
@Ashahini
خارج فقه قواعد جلسه 17 . شیخ عبدالله شاهینی / چکیده بحث / بررسی مورد 22 و 23 از مصادیق قاعده الزام / ارث زوجه / تفاوت انظار در این خصوص / وصیت برای وارث / شرایع ج 2 ص 199 / موطا مالک بن انس ج 4 ص 1111 و الفقه علی المذاهب الاربعه ج 3 ص 303 / تطبیق قاعده الزام بر دو مورد فوق /
خارج فقه قواعد جلسه ۱۸.mp3
5.15M
@Ashahini
خارج فقه قواعد جلسه 18 . شیخ عبدالله شاهینی / جلسه ی پایانی از قاعده الزام / مروری گذرا و جمع بندی از هفده جلسه ی قبل / مفاد قاعده الزام در سه نکته ی مهم / به قول مرحوم سید عبدالاعلی سبزواری ؛ قاعده الزام از قواعد تسهیلیه است / من دان بدین قوم لزمته احکامه ....سه تعبیر مهم در روایات / محدوده قاعده / بین فرق مختلف اسلامی / بین ادیان الهی / برای حل مشکلات اختلاف فتاوی مراجع عظام شیعه / اول کسی که وفق مضمون قاعده فتوی داد ؛ مرحوم شیخ طوسی است / اول کسی که به این قاعده بما هی قاعده اشاره دارد ؛ مرحوم صاحب جواهر است / قالب کسانی که متعرض این قاعده شده اند ؛ فقط به روایات استناد کرده اند / صاحب وسائل در ج 22 ص 72 باب 30 به 11 روایت می پردازد / مرحوم سید محمد عاملی در نهایه المرام به سیره متشرعه نیز استناد می کند / شاید بتوان به درک عقل و نیز بناء عقلا نیز استناد کرد / آنگاه از جلسه 10 تا جلسه 17 به 23 مورد از مصادیق قاعده در فقه اشاره می کنیم / اینجانب بر این باورم هر گاه از زاویه ی قاعده الزام به فروع فقه نگریسته شود نتیجه ای می دهد که می تواند مشکلات را کمتر کند و تسهیل کننده روابط حقوقی ( علاوه بر عبادی ) بین مسلمانان باشد بلکه تسهیل کننده روابط آنان با غیر مسلمانان /
خارج فقه قواعد جلسه ۱۸.mp3
5.15M
@Ashahini
خارج فقه قواعد جلسه 18 . شیخ عبدالله شاهینی / جلسه ی پایانی از قاعده الزام / مروری گذرا و جمع بندی از هفده جلسه ی قبل / مفاد قاعده الزام در سه نکته ی مهم / به قول مرحوم سید عبدالاعلی سبزواری ؛ قاعده الزام از قواعد تسهیلیه است / من دان بدین قوم لزمته احکامه ....سه تعبیر مهم در روایات / محدوده قاعده / بین فرق مختلف اسلامی / بین ادیان الهی / برای حل مشکلات اختلاف فتاوی مراجع عظام شیعه / اول کسی که وفق مضمون قاعده فتوی داد ؛ مرحوم شیخ طوسی است / اول کسی که به این قاعده بما هی قاعده اشاره دارد ؛ مرحوم صاحب جواهر است /غالب کسانی که متعرض این قاعده شده اند ؛ فقط به روایات استناد کرده اند / صاحب وسائل در ج 22 ص 72 باب 30 به 11 روایت می پردازد / مرحوم سید محمد عاملی در نهایه المرام به سیره متشرعه نیز استناد می کند / شاید بتوان به درک عقل و نیز بناء عقلا نیز استناد کرد / آنگاه از جلسه 10 تا جلسه 17 به 23 مورد از مصادیق قاعده در فقه اشاره می کنیم / اینجانب بر این باورم هر گاه از زاویه ی قاعده الزام به فروع فقه نگریسته شود نتیجه ای می دهد که می تواند مشکلات را کمتر کند و تسهیل کننده روابط حقوقی ( علاوه بر عبادی ) بین مسلمانان باشد بلکه تسهیل کننده روابط آنان با غیر مسلمانان /