فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 شخصیت مثال زدنی سلمان فارسی
🎙استاد کاشانی
#سلمان
#سلمان_فارسی
#شخصیت
#پیامبر_ص
🌸🍂🌺🍁🌼🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌸🍂🌺🍁🌼🍂
#کـــــــــــــــلام_بزرگــــــــان💎
🔴اخلاق محمدی داشته باشید
💠 #آیت الله مجتهدی (ره) : یادم هست که در قدیم به کسی که عصبانی بود مےگفتند : " خدا به تو اخلاق محمدی بدهد. " این طور نصیحتش می کردند. این جمله معروف بود. و من یادم است. پیرمردها وقتی به یک ادم عصبانی می رسیدند. او را نصیحت می کردند و می گفتند : " اخلاق پیغمبر را داشته باش. "
✅حالا بعضی ها خوش اخلاق نیستند. دل زن انها از دستشان خون است. اگر این مرد بمیرد. زن او با دمش پسته می شکند. من یکی را می شناختم که بعد از فوت او. زنش کِیف مےکرد. شنگول بود. بچه هایش هم همه خوشحال بودند. مےگفتند : " بابای غُر غُرو مرد. راحت شدیم ! " و حال انکه حدیث دارد : " کاری کنید که تا زنده اید مردم به شما علاقه داشته باشند. و وقتی هم که مردید. برای شما گریه کنند. " این اقا بر عکس بود. باید ما اینقدر خوب باشیم که بعد از مردن ما . زن و بچه مان برای ما گریه کنند. حالا ما اینطور هستیم؟ پدر و مادر. رفقا و همسایه ها ما را دوست دارند؟ حدیث این است :«چنان با مردم رفتار کنید که تا زنده اید به شما میل کنند. و وقتی هم که مردید برای شما گریه کنند.»
💥امام خمینی(ره) را دیدید؟ تا زنده بود. مردم میل داشتند که اقا را ببینند. و وقتی هم که از دنیا رفتند. دیدید چه خبر شد.
🌸🍂🌺🍁🌼🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌾🌱🍁🌷🍃🥀🍂🕊
🌷🍁🌾
🥀🍂
🌱
⭕️فرد کافر یا کفر فراگیر؟
🔰خداوند در آیه ٩۵ سورهی انبیاء میفرماید : « وَ حَرامٌ عَلى قَرْیَةٍ أَهْلَكْناها أَنَّهُمْ لا یَرْجِعُونَ » حرام است اهل قریه اى كه ما آنان را هلاک نموده ایم ، به دنیا بازگردند.
❇️از امام باقر و امام صادق علیهما السلام نقل شده كه فرمودند : « مردم هر قریه ای را که خداوند عذاب کند ، در زمان رجعت باز نمیگردند. این آیه از بزرگترین نشانه های اثبات رجعت می باشد ؛ چرا كه هیچ مسلمانی منکر این نیست که همگی مردم در روز قیامت باز میگردند ، چه هلاک شده باشند یا نشده باشند. و عبارت « لا یَرجِعُون » مربوط به زمان رجعت میباشد ، یعنی آنها در قیامت باز میگردند تا وارد جهنم شوند. »
📚 تفسیر قمی ، ج٢ ، ص ۵٠
💢زنانی که رجعت میکنند
🌀در عصر ظهور ، زنان جایگاه ویژهای خواهند داشت. در میان رجعت کنندگان نیز ، نام زنها به چشم میخورد.
🌺امام صادق علیه السلام میفرمایند : « همراه قائم ، سیزده زن رجعت میکنند که مجروحان را مداوا و از بیماران مراقبت میکنند ؛ همان گونه که همراه پیامبر (ص) این کار را میکردند. »
📚 اثبات الهداه ، ج٣ ، ص۵٧۵
💥 در میان این ١٣ نفر ، نام سمیه ، مادر عمار یاسر به چشم میخورد. قطعا تمامی این زنان ، از میان مومنان حقیقی هستند.
#رجعت١٣
#رجعت ١۴
🌸🍂🌺🍁🌼🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌸🍂🌺🍁🌼🍂
﷽
#استاد پناهیان💎
✅پرده اول: انتخابی نبودنِ «عبد بودن»
💫عبد بودن ما امری انتخابی نیست. خدا برای اینکه ما درست با بیاورد اصلیترین عبادت ما یعنی «نماز» را واجب کرده است. دستور هم داده است برای اینکه بچههایتان به آداب بندگی ادب شوند، از هفت سالگی آنها را به نماز خواندن امر کنید. طرف میگوید: «چرا من باید از هفت سالگی بچه را به نماز دعوت کنم در حالی که بچه هنوز چیزی نمیفهمد؟ حالا که هنوز نوبت انتخابش نشده، بماند وقتی زمان انتخابش شد ببینیم آیا خدا را انتخاب میکند یا نه؟» توجه ندارد که هویت فرزند او، «عبد بودن» است. عبد بودن او هم انتخابی نیست. این حقیقت وجودی اوست. بچه باید اول این را درک کند. وقتی این را درک کرد، آن وقت میتوان به او گفت که خودت فکر کن و انتخاب کن.
🔹لذا خدا میفرماید که باید بچه را از هفت سالگی به نماز خواندن وادارید تا بفهمد که عبد است. بعد از آن بگو «ای بندهی خدا! بیا به خدا معرفت پیدا کن و به سوی او حرکت کن!» چون فرصت او هم یک فطرت الهی است و این فطرت بر عقل و اندیشهاش هم حاکم است، قطعاً اگر تفکر کند، درست انتخاب میکند.
🔸اصلا انتخاب آزادانه به معنای مطلق کلمه معنا ندارد. سخن گفتن برخی مثل این است که بگویند: «ما جاذبهی زمین را به عنوان پیش فرض میپذیریم و سپس سراغ بقیه قواعد فیزیک میرویم!»، در حالی که جاذبهی زمین پیش فرض نیست. پیش فرض یعنی فرضاً جاذبهی زمین وجود دارد! این چه حرفی است؟ جاذبه زمین که یک امر مسلّم است. چرا سرجاذبه زمین منّت میگذاری؟ جاذبه زمین وجود دارد و تو هم تسلیم و مقهورش هستی. چه بخواهی چه نخواهی باید همه زندگیت را تحت سیطرهی جاذبه زمین تعریف کنی. عبد بودن ما مثل جاذبه زمین است؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم هست و ما باید مقهور آن باشیم.
🍃چه فایدهای دارد کسی بنشیند و با فرض اینکه جاذبه زمین وجود ندارد برای خودش برنامهریزی کند؟ یا مثلاً بگوید که من باید فکر کنم که آیا جاذبه زمین را بپذیریم یا نه؟! اینکه دیگر به انتخاب شما بستگی ندارد. کسی اینگونه با حقایق عالم برخورد نمیکند. عبد بودن ما هم همانند قانون جاذبه زمین است و به انتخاب ما ربطی ندارد. ما بایستی نسبت به اذن الهی تواضع داشته باشیم. این ما نیستیم که خدا را انتخاب میکنیم این خداست که زمانی که ما را خلق کرده، ما را برای بندگی خود انتخاب کرده است.
☘️اگر چنین نگاهی داشته باشید، دیگر انرژیهای روحتان صرف هرزگیها و چیزهای بیارزش نخواهد شد. دیگر امر واقعی را به عنوان شرایطی که هست، میپذیرد و تسلیمش میشوید. بعد از این است که شروع میکنید به رها کردن انرژیهای روحی خودتان. هسته اتم را در نیروگاه میشکافند و از آن برق تولید میکنند، اما اگر آن را در خارج از نیروگاه بشکافند همهجا را تخریب میکند. ارادهها و خلاقیتهای انسان هم اگر در دالان عبودیت انفجار پیدا کنند و آزاد شوند باعث رشد و تلقی انسان میشوند و الا انسان را به حضیض ذلت و بیچارگی میکشانند.
🌱ای بندهی خدا! تو چه بخواهی و چه نخواهی عبد هستی، پس چرا میخواهی از حقیقت خودت دور شوی؟ در بعضی از امور که تو اصلاً حق انتخاب نداری، انرژیات را الکی در این امور مصرف نکن. بپذیر که عبد هستی و انرژی و توان خودت را از اینجا به بعد صرف کن. خوشا به سعادت کسی که بعد از پذیرش بندگی، فکر و خیال خودش را صرف این میکند که از تواناییهایش چگونه استفاده کند.
🌸🍂🌺🍁🌼🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
💠رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:
🔶برده حق ندارد مالک خود را «مولا » خطاب کند. زیرا مولای شما الله است.
✍️پ ن: از این روایت برداشت می شود که گرچه در اسلام اموالی که برده تجارت کرده، تماما حق مالک اوست، و اگر مالک رضایت ندهد، ازدواج عبد باطل است، در نتیجه مالک «ولی» و تصمیم گیرنده برده می باشد؛ با این حال این روایت از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نشان می دهد که معنای «مولا » شأنی بسیار عظیم دارد.
📚برگرفته از ج ۱ ص ۳۵۶ کتاب شریف الغدیر
🌸🍂🌺🍁🌼🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
#سلامحضرتسلطان😍
یک سلام ازمنِ درمانده
به سلطان بدهد
هرکس اینشعر مرا خواند و
خراسانی بود..
از کار من گره نگشاید کسی مگر
دست گره گشای تو یا ثامن الحج (ع)
ما را کرمش داد ز هر غصه نجات
بر معرفت و مرام سلطان صلوات
َاﻟﺴَّﻼﻡ ﻋَﻠَﯿْڪ ﯾﺎ ﻋَﻠے ﺍﺑْڹ ﻣﻮﺳَے ﺍﻟْﺮﺿﺎ(؏)"✋🌹
#یا_امام_رضا_جانم💚
🕊اللهّمَ صَلّ عَلے عَلے بنْ موسَے الرّضا المرتَضے الامامِ التّقے النّقے و حُجّّتڪَ عَلے مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثرے الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ ڪثیرَةً تامَةً زاڪیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَـہ ڪافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلے اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِڪَ ❣️
#ساعت_هــــــــشــــــت_به_وقــــــــت_امام_رضــــا
🌸🍂🌺🍁🌼🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌸🍂🌷🍁🌺🌹🍂🌻🍃🕊
🌹🍁🌺
🌷🍃
🌼
#پرسش_پاسخ⁉️
❓پرسش:
💢ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺮﺩﻡ #ﺑﻌﺪ_ﺍﺯ_ﻇﻬﻮﺭ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﺻﺎﻟﺢ میﺷﻮﻧﺪ ﭼﺮﺍ ﺧﺪﺍی ﺗﻌﺎلی ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻲﻓﺮﻣﺎﻳﺪ ﻛﻪ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﭘﺮﻳﺸﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺳﺮ ﻣﻲﺑﺮﻧﺪ؟
✅ ﭘﺎﺳﺦ:
💎ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻇﻬﻮﺭ ﺭﺍ ﻧﮕﻔﺘﻪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﻠّﻲ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﻌﺼﻴﺘﻜﺎﺭ ﻭ ﻛﻔّﺎﺭ ﺭﺍ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﻭﺍﻟﺎّ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺻﺎﻟﺤﻴﻦ ﻭ ﻣﺆﻣﻨﻴﻦ ﻭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﭘﺎﻙ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﭘﺮﻳﺸﺎﻥ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ، ﺁﻧﻬﺎ ﭘﺮﻳﺸﺎﻧﻲ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻧﺎﺻﺎﻟﺢ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻣﻜﺎﻧﻲ ﻳﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺑﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﭘﺮﻳﺸﺎﻧﻨﺪ. ﻭﻟﻲ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﭘﺮﻳﺸﺎﻥ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ ﺑﻠﻜﻪ ﺩﺭ ﺩﻋﺎﻱ ﻧﺪﺑﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺷﻴﻌﻪ ﻭ ﺳﻨّﻲ ﺍﺯ ﻗﻮﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﮔﺮﺍﻣﻲ ﺻﻠّﻲ ﺍﻟﻠّﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻣﻲﮔﻮﺋﻴﻢ: ﻭ ﺷﻴﻌﺘﻚ ﻋﻠﻲ ﻣﻨﺎﺑﺮ ﻣﻦ ﻧﻮﺭ ﻣﺒﻴﻀّﺔ ﻭﺟﻮﻫﻬﻢ ﺣﻮﻟﻲ ﻓﻲ ﺍﻟﺠﻨّﺔ ﻳﻌﻨﻲ ﺷﻴﻌﻪ ﻭ ﭘﻴﺮﻭ ﺗﻮ ﺍﻱ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻴﻄﺎﻟﺐ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺑﺮ ﻣﻨﺒﺮﻫﺎﺋﻲ ﺍﺯ ﻧﻮﺭ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺻﻮﺭﺗﻬﺎﻳﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﻧﻮﺭﺍﻓﺸﺎﻧﻲ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ. ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﻟﺤﻈﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺳﺮ ﺍﺯ ﺧﺎﻙ ﺑﺮ ﻣﻲﺩﺍﺭﻧﺪ ﺻﻮﺭﺗﺸﺎﻥ ﭘﺮ ﺍﺯ ﻧﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺣﺘّﻲ ﺁﻧﻬﺎﺋﻲ ﻛﻪ ﭘﺮﻳﺸﺎﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﻣﻲﮔﻮﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﺻﻮﺭﺗﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﺮﻑ ﻣﺎ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪ ﺗﺎ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺍﻗﺘﺒﺎﺱ ﻧﻮﺭ ﺑﻜﻨﻴﻢ، ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻲﮔﻮﻳﻨﺪ: ﻗﻴﻞَ ﺍﺭْﺟِﻌُﻮﺍ ﻭَﺭﺁﺋَﻜُﻢْ ﻓَﺎﻟَْﺘﻤِﺴُﻮﺍ ﻧُﻮﺭﺍ. ﺑﺮﮔﺮﺩﻳﺪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ، ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻣﻲﺑﺎﻳﺴﺖ ﻧﻮﺭ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺘﻲ ﻛﺴﺐ ﻣﻲﻛﺮﺩﻳﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻣﻲﺁﻣﺪﻳﺪ.
📚 کتاب شریف انوار صاحب الزمان
الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَـ الْفَرَج 🌹
🌸🍂🌺🍁🌼🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
🌸🍂🌼🍁🌻🌱🌷🌺🍁🌹🍂🕊 🌴#ادامه #حکمت_191_نهج_البلاغه: بیوفایی و ناپایداری دنیا 📖#ادامه_شرح_پیام_امیرالمؤمنین_ع
🌸🍂🌼🍁🌻🌱🌷🌺🍁🌹🍂🕊
🌴#ادامه #حکمت_191_نهج_البلاغه: بیوفایی و ناپایداری دنیا
📖#ادامه_شرح_پیام_امیرالمؤمنین_علیه_السلام:
✅چهره واقعى دنيا و سرانجام دنياپرستان:
🔰در پنجمین نکته که باز در ارتباط با نکات پیشین است مى فرماید: «بنابراین ما اعوان و یاران مرگیم و جانمان 🔸هدف (عوامل) مرگبار و با این حال چگونه مى توانیم امید بقا داشته باشیم»; (فَنَحْنُ أَعْوَانُ الْمَنُونِ وَأَنْفُسُنَا نَصْبُ الْحُتُوفِ فَمِنْ أَیْنَ نَرْجُو الْبَقَاءَ).
«منون» از ریشه «منّ» به معناى قطع و نقصان گرفته شده و از آنجا که مرگ عمر انسان را قطع مى کند و مایه نقصان عدد انسان ها مى گردد به آن «منون» گفته شده است.
تعبیر به «أعْوانُ الْمَنُون» (یاران و کمک کاران مرگ) از این نظر است که انسان با گذراندن عمر خود گویى به مرگ خویش کمک مى کند و تعبیر به «نَصْبُ الْحُتُوف» (حتُوف جمع «حَتف» به معناى مرگ) اشاره به این است که عوامل نابودى، بیمارى ها، سیل ها، زلزله ها، جنگ ها و حادثه هاى ناگوار هر کدام جان انسان را نشانه گرفته اند و سرانجام یکى از آنها تیر خود را به هدف مى زند و به زندگى انسان پایان مى دهد و به این دلیل امام(علیه السلام) مى فرماید: با وجود این عوامل مرگبار ما چگونه امید بقا داریم؟ هیچ کس از یک روز بعد از این و یا حتى یک ساعت بعد آگاه نیست که چه سرنوشتى دارد. آیا در زمره زندگان است، یا در کنار مردگان آرمیده; خواه پیر باشد یا جوان، سالم باشد یا بیمار.
💠حضرت در ششمین و آخرین نکته در تکمیل بحث هاى گذشته مى فرماید: «این شب و روز هرگز ارزش چیزى را بالا نبرده جز این که به سرعت باز مى گردند و آنچه را بنا کرده ویران مى سازند و هرچه را جمع کرده پراکنده مى کنند»; (وَهَذَا اللَّیْلُ وَ النَّهَارُ لَمْ یَرْفَعَا مِنْ شَیْء شَرَفاً إِلاَّ أَسْرَعَا الْکَرَّةَ فِی هَدْمِ مَا بَنَیَا وَتَفْرِیقِ مَا جَمَعَا).
شب و روز در واقع واحدهاى زندگى انسان را تشکیل مى دهند که عمر انسان با گذشت آنها سپرى مى شود و نسبت حوادث به شب و روز (با آنکه آنها ظرف زمانند نه عامل حوادث) نوعى مجاز در نسبت است. شبیه آنچه 📃در خطبه اى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) آمده که مى فرماید: «وَقَدْ رَأیْتُمُ اللَّیْلَ وَالنَّهارَ کَیْفَ یُبْلِیانِ کُلَّ جَدید وَیُقَرِّبانِ کُلَّ بَعید; شما مردم شب و روز را دیده اید که چگونه هرچیز نو و جدیدى را کهنه و هر دورى را نزدیک مى سازند».(3)
🌹امیرمؤمنان(علیه السلام) با تعبیر دیگرى در خطبه 90 که در جلد سوم گذشت آن را بیان فرموده و به جاى شب و روز خورشید و ماه را عامل کهنه شدن نوها و دور شدن نزدیک ها مى شمرد. (وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ دائِبانِ فی مَرْضاتِهِ یُبْلِیانِ کُلَّ جَدید وَیُقَرِّبانِ کُلَّ بَعید).
❇️در یک جمع بندى از مجموع این گفتار حکیمانه مى توان چنین گفت: از آنجا که «حُبُّ الدُّنْیا رَأْسُ کُلِّ خَطیئَة»(4) و علاقه به مادیات سرچشمه همه یا اغلب گناهان است، امام(علیه السلام) براى کاستن حب دنیا به ناپایدارى آن از تعبیرات بسیار پرمعنا در این کلام نورانى استفاده کرده است.
نخست هدف بودن انسان را در برابر تیرهاى مرگ که سرانجام هر کسى است مطرح مى کند و سپس به خطراتى که در هر لحظه حیات انسان را تهدید مى کند ـ مانند گلوگیر شدن جرعه آب یا لقمه غذا ـ اشاره مى فرماید سپس به این نکته مهم توجه مى دهد که همیشه مواهب دنیا با محرومیت هایى همراه است و هرگز انسان نمى تواند تمام آنها را یکجا در اختیار بگیرد. آن گاه هشدار مى دهد که روزهاى عمر پى در پى در گذرند و هر روز، انسان گام تازه اى به سوى مرگ بر مى دارد و مهم اینجاست که از دست دادن سرمایه عمر در اختیار ما نیست; چه بخواهیم و چه نخواهیم پى در پى از ما گرفته مى شود.
✳️مجموع این سخن درس عبرتى است براى همگان تا زهد در دنیا را پیشه کنند و از حرص و آز و طمع و غرق شدن در لذات بپرهیزند و از این دنیا براى سعادت جاویدان خود در سراى آخرت بیندوزند.
*****
📚پی نوشت:(3). بحارالانوار، ج 74، ص 177.
(4). کافى، ج 2، ص 130.
#قسمت_سوم_حکمت_191_نهج_البلاغه_پایان📚
🌸🍂🌺🍁🌼🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍