┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
✨﷽✨
# زن و عرفان 🌹
/ ویرایش جدید
🔷 1. از نظر قرآن، عرفان و برهان، تفاوتی بین جنس زن و مرد در رسیدن به کمالات عرفانی نیست؛ بلکه به تصریح برخی از بزرگان عرفان و برخی از اساتید برجسته ما، به علت شدت انفعال و تأثّر، در صورت داشتن شرایط و همت و تلاش، زنان بهتر می توانند مسیر سیر و سلوک و عرفان را طی کنند و کامل شوند.
🔶 2. زیبایی خداوند و اسماء جمالی حق تعالی در زنان بیشتر تجلی کرده است، و زن مظهر اسم «الجمیل» حق تعالی در کره زمین است. می توان گفت از این زیباتر نمی شد در عالم طبیعت موجودی خلق شود.
🔵 3. اسماء رحمت و رأفت حضرت حق تعالی در مادران بیشتر تجلی کرده است. «مادر» مظهر بارز لطف و رحمت و مهربانی خداوند در عالم طبیعت است.
❇️ 4. شاید بتوان گفت مردها بيشتر با اسم «الظاهر» (پيداي) خداوند در ارتباط اند، در حالی که زن ها با اسم «الباطن» (پنهان) او مرتبط اند. به تعبير ديگر، اسم «الظاهر» در مردها بيشتر تجلی كرده و اسم شريف «الباطن» در زن ها بيشتر غلبه دارد.
⚪️ 5. چون اسم «الباطن» خداوند، مستور و پوشيده است و هر کس نمی تواند با آن مرتبط شود مگر بعد از کسب شایستگی های لازم؛ حقيقت وجودی زن نيز بايد از اغيار و نامحرمان پوشيده باشد؛ و چون بدن دنيوی زن جلوه ای از حقيقت وجودی اوست، آن هم بايد مستور باشد تا ارتباطش را با حقيقت وجودی خود حفظ كند؛ از این رو در آموزه های دين و قرآن، ستر و پوشش (حجاب) تدوين و تشريع شده و به آن سفارش شده است. در واقع ستر و پوشش مناسب از اغیار و نامحرم، زن را با حقيقتش پيوند داده، او را الهی نگه می دارد.
تو گویی زبان حال ستر و پوشش مناسب (حجاب) این است که به دختران و زنان می گويد: شما مطابق اسم «الجمیل» و «الباطن» حق تعالی اظهار شده اید، پس مواظب حقيقت خود باشيد؛ شما گوهری هستيد كه هر كس لياقت و شايستگی ديدن بدن دنیوی شما را ندارد، هر نااهلی نبايد از شما و بدن شما در دنیا بهره مند شود، تنها كسی می تواند شما را ببيند و با شما ارتباط بگیرد كه شايستگی (محرميت) يافته باشد.
البته روشن است که این بحث درباره طبیعت و بدن زن است. روح، قلب، فکر و خیال زن مهمتر از بدن اوست (بدن مهم است و روح و قلب و فکر و خیال مهمتر) که آنها نیز باید مواظبت شوند و گرفتار و اسیر نا اهلان و نامحرمان وجودی زن نشوند.
✳️ 6. موقعی که روح و قلب زن یا طبیعت و بدنش جز در موارد شایسته از پوشش مناسب در آمد، وجهه حقی خود را کم رنگ کرده، وجهه خَلقی و دنیوی اش تقویت می شود. به همین جهت از حقيقت الهی و اسم الباطن فاصله می گیرد.
🔰 7. از توضیحات فوق سرّ اين نكته نیز روشن می شود كه اگر حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام نبود، احدی لياقت و شايستگی همسری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را نداشت؛ چرا که آن بانوی با عظمت، مادر انسانیت و مظهر کامل همه اسماء الله به ویژه اسماء «الجمیل، الرحیم، الرئوف و الباطن» حق تعالی بود.
📚 وحید واحدجوان
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
📹💢 چرا امیرالمؤمنین علیه السلام توصیه مالک اشتر برای ابقای ابوموسی اشعری را پذیرفتند؟
#امام_علی_علیه_السلام
#حکومت
#بیت_المال
#خلیفه
#حاکم
#مالک_اشتر
#مالک
#ابوموسی_اشعری
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
📹 خواب هولناک عالم بزرگ!
❇️برای امام زمان چیکار کردی؟
🎙استاد رائفی پور
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
✨﷽✨
🔰آن امام زمانى كه ما معتقديم، همه معتقدند، در دعاها براى تعجيل آن حضرت دعا مى كنند، آن امامِ زمانيست كه متحقّقِ به حقّ است. اگر الآن ما متحقّق به حقّ باشيم والله همين الآن ظهور مى كند، ولى ما با اين اعمال خودمان او را كنار مى زنيم، او را از صحنه خارج مى كنيم. اگر هم ظهور كند با هزار ايراد بر كارهاى او ايراد مى گيريم و او را شخص لايق حكومت و زمامدارى نمى دانيم و با فرمول هاى اصولى و اجتهادى در برابر احكام غيبيّه او، او را محكوم مى كنيم. چون زمينه كلّى آماده براى ظهور او نيست، و ما او را نمى پذيريم و ردّ مى كنيم؛ او هم به التماس نمى آيد ظهور كند و دنبال ما بگردد.
🎙علامه_طهرانی قدس سره
📚 سالک آگاه ، ج۱ ، ص ۱۳۰
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
4_5929055885153273865.ogg
2.77M
┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
👆 ۹سـوال از مــادر👆
..
حـتمــا گـوش کـنیـد خـیـلی زیـبـاسـت👌
.
🎙اسـتاد دارسـتانی
.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🔖 #مبنایِ تشخیص حدیث جعلی و صحیح چیست؟🔺🔻
💎 نبی مکرم اسلام (ص) به فرمایش خود فصیحترین مرد عرب بود و حدیثشناسان با وزنِ کلام آن حضرت میتوانند جعلی یا صحیحبودن احادیث را مشخص کنند.
اهلِ اندیشه بسیار هستند که اندیشهای در سر میپرورانند ولی قدرت ظهور اندیشه در کلام خود را ندارند و کلامشان همراهی اندیشهشان برای تجلّی اندیشه نمیکند که به آن «لکنت معنوی» میگویند که نبی مکرم اسلام (ص) از این امر مستثنی بودند، به همین دلیل سخنان ایشان را «نهجالفصاحه» میگویند که انطباق لفظ و معنا، ساده و کامل است.
💠 پیامبر اکرم (ص) مانعِ نوشتن سخنان خود میشدند و میفرمودند: کسی از من چیزی ننویسد و هر کس جز قرآن بنویسد باید محو کند. ایشان به چهار علت امر به این کار میفرمودند:
♦️1) چون ایشان تنها منبع وحی و تبیین قرآن بودند و ترس داشتند که کلامشان با نوشتن بعدها با کلام خدا اشتباه گرفته شود و آیه قرآن با حدیث مخلوط گردد.
♦️2) برخی افراد جملات را از جهل گزینشی مینوشتند، ایشان ترس داشتند با نوشتنِ گزینشی سخنان، باعث تحریف یک مطلب شوند.
♦️3) چون در کتابت، آن زمان در عرب نقطه نبود، ترس داشتند کسانی که مینویسند خودشان فقط فهمیده باشند چه نوشتهاند ولی کسانی که احادیث را میخوانند دچار خطا شوند و درست نوشته را نخوانند و احادیث تحریف شوند.
♦️4) یکی از دلایلِ وجوب عقلی امام (ع) بعد از پیامبر (ص)، همین امر است که ذکر شد. چون سخن امام (ع) «حدیث» است و کلام وحی نیست و میتواند کلام پیامبر (ص) را تبیین کند.
🌒 بعد از رحلت پیامبر (ص)، حدیثگفتن از ایشان نشانِ مجالست با او در حال حیات و به نوعی افتخار محسوب میشد. حتی کسانی که آن حضرت را ندیده بودند هم از ایشان حدیث نقل میکردند.
💥 در این میان گروهی هم مانند:
🔺«عبداللهابنمسعود» که حافظ قرآن و شاهد حدیث بود از ترس اینکه در حدیث پس و پیش یا سقط کند، میترسید از آن حضرت حدیث بگوید و دروغ بر زبانش ببندند و طبق حدیث نبوی جهنمی شود.
🔻«زیدابنارقم» را که صحابی خوب پیامبر (ص) بود، وقتی میگفتند از آن حضرت حدیث نقل کن، میگفت: دیگر من پیر شدهام و فراموشکار، مرا حدیثی نیست. پس وقتی حدیثدانان واقعی ساکت و کسانی که حدیث نمیدانستند فعال بودند، مشخص بود تکلیف حدیث چه خواهد شد.
🔻«ابوبکر» به انگیزهی پرهیز از اختلاف بین مسلمانان، نقل هر گونه حدیث نبوی را ممنوع کرد.
🔺«عمر» پا را فراتر گذاشت و بر نقل حدیث مجازات شلاق اضافه و تمام احادیث را از بین برد.
💠در نزد حضرت علی (ع) احادیثی بود که به دست مبارک نبی مکرم اسلام (ص) نوشته شده بود و این احادیث در خاندانِ حضرت دستبهدست میشد، به همین دلیل احادیث سایر ائمه (ع) که نبی مکرم اسلام (ص) را ندیدهاند و بدونِ واسطه به حدیث پیامبر (ص) اشاره کردهاند، غالباً از این گنجینه احادیث میباشند.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈ 🔖 #مبنایِ تشخیص حدیث جعلی و صحیح چیست؟🔺🔻 💎 نبی مکرم اسلام (ص) به فرمایش خود فصیح
┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🔴🔵 انگیزهی جاعلان از جعل حدیث، به دلایل زیر بود:
🔻تثبیت قدرت:
در زمان معاویه، او سعی میکرد برای حفظ قدرتِ خود که مدیون عثمان بود، عثمان را بر حضرت علی (ع) برتر کند، لذا به جاعلانِ حدیث گفت: در شأن خلفا حدیث بسازند. آنها حدیثی ساختند که «پیامبر در خانهی دخترش رقیه بود که پرسید: حال شوهرت چطور است؟ گفت: خوب است. حضرت فرمودند: مواظب او باش که او نزدیکترین فرد به من در میان امت من است.»
⛔️ مشخص است این حدیث جعلی است، پیامبر (ص) برای دیدنِ دختر خود، مرد غریبه را خانهی او نمیبرد.
🔖 حدیث دیگری که ساختند این بود که پیامبر (ص) فرمودند: «من شب معراج از حضرت جبرئیل کمی دور شدم سپس ترسیدم، در عرش نگاه کردم، ابوبکر را دیدم که تکیه بر عرش زده است، پس آرام گرفتم.»
🔴🔵عداوت با اسلام:
برخی اهل زنادقه و دشمن اسلام بودند و حدیث جعلی وارد میکردند. «ابنابیالعوجا» را وقتی برای گردنزدن به جرم جعل حدیث میبردند، میخندید و میگفت: بخدا قسم چهارهزار حدیث نگاشتم که در آن، حلال را حرام و حرام را حلال کردم.
🔻توجیه کار:
مختار سقفی برای توجیه قیام خود به حدیثشناسان روی کرد و از آنان خواست حدیثی بنویسند که پیامبر (ص) فرمود: «از امت من مردی ظهور میکند و انتقام خونِ فرزندم حسین (ع) را میگیرد.» که هیچ حدیثشناسی از ترس پیامبر خدا این امر را نپذیرفت.
🔺برای کتمانِ و پوشاندن عیوب خلفا:
خلیفه مهدی عباسی از غیاثابنابراهیم خواست برای کبوتربازی او که یک عیب بود حدیثی جعل کند و او نوشت: پیامبر (ص) فرمود: «در سه چیز مسابقه جایز است: تیراندازی، سوارکاری، کبوترپرانی»
🔻برای افزودنِ اعتبار سرزمین:
برای افزودنِ اعتبار سرزمین شام، احادیثی ساختند با این مضمون: «سرور شهرها مکه، دین خدا در مدینه و اسلام در شام و شیطان در مصر است.»
💢برای ترویجِ عقاید:
برخی جاهلان از قرآن هر چه برداشت میکردند آن را به نام پیامبر (ص) حدیث میکردند تا مردم اطمینان کنند و بپذیرند. «میسرهابنعبدربه» از فضایل قرآن حدیث میساخت. از او پرسیدند: احادیث را از کجا میآوری؟ گفت: «احادیث را ساختم تا مردم به خواندنِ قرآن رغبت کنند.»
🔖جمعآوری احادیث:
بحارالانوار هر چه حدیث بود جمع میکرد، چه احادیث صحیح و چه احادیث جعلی. در بحارالانوار حدیث نوشته است که «پیامبر (ص) در عروسی با خدیجه (س) گردنبندی از طلا داشت و بر پایِ خود خلخال طلا بسته بود و کل شهر مکه را در خانهی خود جمع کرده بود.»
📚 با این اوصاف اگر دقت کنیم، استناد به یک حدیث صرفاً از مطالعهی آن از یک کتاب، نمیتواند منبع مناسبی باشد. پس در یک حدیث فقط با نوشتهشدن آن در یک کتاب هر چند کتاب از کتب شیعه باشد، دلیلی بر ارائه آن نیست.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
♨️یک مناظره جالب:💫
🔰امام جواد علیه السلام نخستین امامی است که در خردسالی (تقریباً در هشت سالگی) به منصب امامت رسید.
به دستور مأمون عباسی مجلس مناظره ای تشکیل یافت. امام جواد علیه السلام حاضر شد و یحیی بن اکثم نیز آمد و در مقابل امام نشست.
یحیی بن اکثم به خلیفه نگریست و گفت:
- اجازه می دهی از ابو جعفر پرسشی بکنم؟
مأمون گفت: از خود آن جناب اجازه بگیر.
یحیی از امام اجازه خواست.
💠امام علیه السلام فرمود: هر چه می خواهی سوال کن.
یحیی گفت: چه می فرمایید درباره شخصی که در حال احرام حیوانی را شکار کرده است؟
امام جواد علیه السلام فرمود: این شکار را در خارج حرم کشته است یا در داخل حرم؟
آیا آگاه به حکم حرمت شکار در حال احرام بوده یا ناآگاه؟
عمداً شکار کرده یا از روی خطا؟ آن شخص آزاد بوده یا بنده؟
صغیر بوده یا کبیر؟
اولین بار شکار کرده یا چندمین بار اوست؟
شکار او از پرندگان بود یا غیر پرنده؟
از حیوان کوچک بوده یا بزرگ؟
باز هم می خواهد چنین عملی را انجام دهد یا پشیمان است؟
شکار او در شب بوده یا در روز؟
در احرام حج بوده یا در احرام عمره؟
یحیی بن اکثم از این همه آگاهی متحیر ماند و آثار عجز و ناتوانی در سیمایش آشکار گردید و زبانش بند آمد طوری که حاضران مجلس ضعف و درماندگی او را در مقابل امام علیه السلام به خوبی فهمیدند.
بعد از این پیروزی، مأمون گفت: خدا را سپاسگزارم که هر آنچه در نظرم بود همان شد.
آن گاه رو به خویشاوندان خود کرد و گفت: حال آنچه را که قبول نداشتید پذیرفتید؟ (چون آنان می گفتند امام جواد علیه السلام به امامت لایق نیست).
پس از صحبت هایی که در مجلس به میان آمد مردم پراکنده شدند. تنها گروهی از نزدیکان خلیفه مانده بودند. مأمون به امام علیه السلام عرض کرد:
-فدایت شوم! اگر صلاح بدانید احکام مسائلی را که در مورد کشتن شکار در حال احرام مطرح شد را بیان کنید تا بهره مند شویم.
امام جواد علیه السلام فرمود: آری! اگر شخص محرم در حل (بیرون از حرم) شکار کند و شکار او از پرندگان بزرگ باشد، باید به عنوان کفاره یک گوسفند بدهد و اگر در داخل حرم بکشد، کفاره اش دو برابر است (دو گوسفند). اگر جوجه ای را خارج از حرم بکشد، کفاره اش بره ای است که تازه از شیر گرفته شده باشد. اگر در داخل حرم بکشد، باید علاوه بر آن بره، بهای جوجه را هم بپردازد. اگر شکار از حیوانات صحرایی باشد چنانچه گورخر باشد کفاره اش یک گاو است و اگر یک شتر مرغ باشد باید یک شتر کفاره بدهد. اگر هر کدام از اینها را در داخل حرم بکشد، کفاره اش دو برابر می شود. اگر شخص محرم عملی انجام دهد که قربانی بر او واجب گردد، چنانچه در احرام عمره باشد، باید آن را در مکه قربانی کند و اگر در احرام حج باشد، باید قربانی را در منی ذبح کند و کفاره شکار بر عالم و جاهل یکسان است. منتها در صورت عمد (علاوه بر وجوب کفاره) معصیت نیز کرده است؛ اما در صورت خطا گناه ندارد.
کفاره شخص آزاد بر عهده خود اوست، اما کفاره برده را باید صاحبش بدهد. بر صغیر کفاره نیست ولی بر کبیر کفاره واجب است. آن کس که از عملش پشیمان است، گناهش در آخرت بخشیده می شود؛ ولی کسی که پشیمان نیست عذاب خواهد دید.
مأمون گفت: آفرین بر تو ای ابا جعفر! خدا خیرت بدهد. اگر صلاح می دانی شما نیز از یحیی بن اکثم بپرس، همچنان که او از شما پرسید. در این هنگام امام علیه السلام به یحیی فرمود: بپرسم؟
یحیی پاسخ داد: فدایت شوم! اختیار با شماست. اگر دانستم جواب می دهم و اگر نه، از شما استفاده می کنم.
امام علیه السلام فرمود: به من بگو! در مورد مردی که در اول صبح به زنی نگاه کرد در حالی که نگاهش به آن زن حرام بود و آفتاب که بالا آمد زن بر او حلال گشت هنگام ظهر باز بر او حرام شد و چون وقت عصر فرا رسید بر او حلال گردید و موقع غروب آفتاب باز بر او حرام شد و در وقت عشاء حلال شد و در نصف شب بر وی حلال گردید و در طلوع فجر بر او حلال گشت این چگونه زنی است و به چه دلیل بر آن مرد گاهی حلال و گاهی حرام می شود؟
یحیی گفت: به خدا سوگند! پاسخ این سؤال را نمی دانم و نمی دانم به چه دلیل حلال و حرام می شود. اگر صلاح می دانید خوب جواب آن را بیان فرمایید تا بهره مند شویم.
❇️امام علیه السلام فرمود: این زن کنیز مردی بوده است. در صبحگاهان مرد بیگانه ای به او نگاه کرد، نگاهش حرام بود و چون آفتاب بالا آمد کنیز را از صاحبش خرید و بر او حلال شد و هنگام ظهر او را آزاد کرد بر وی حرام گردید و موقع عصر با او ازدواج نمود بر او حلال شد و در هنگام غروب او را ظهار نمود بر او حرام گردید و در وقت عشاء کفاره ظهارش را داد بر او حلال شد و در نیمه شب او را طلاق داد بر او حرام گشت و در سپیده دم رجوع نمود، زن بر او حلال شد .
📚 داستانهایی از بحارالانوار ج 2
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
📹آیا امام زمان خاتم الاوصیاء
هستند همان گونه که پیامبر خاتم الانبیاء هستند⁉️
🎙استاد کلباسی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
# بهترین پناهگاه 📿
✨نماز و مناجات حضرت داوود علیه السلام:
🔰حضرت داوود علیه السلام به نماز و دعا عشق و علاقه فراوان داشت و اوقات زیادی را به مناجات و راز و نیاز می پرداخت.
معروف است که حضرت داوود اوقاتش را چهار قسمت کرده بود. وقتی را برای حل مشکلات مردم قرار داده بود؛ زمانی را برای رسیدگی به کارهای خانه و خانواده؛ زمانی را برای دعا و مناجات با معبود و محبوب خویش در کوهها اختصاص داده بود و زمانی را نیز برای انس و عبادت و نماز با معشوق در محراب عبادت.
📚بهترین پناهگاه حکایات و داستانهای نماز
✍🏻رحیم کارگر محمدیاری
#نماز_اول_وقت
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
💠کانال عاشقان چهارده معصوم علیهم السلام باعث افتخار است همراه ما باشید
🌺یک کانال مطالب #مذهبی و #اخلاقی و #معرفتی...
❇️موضوع : مباحث مهدوی ،فضائل اهل بیت ،احاديث، نهجالبلاغه، مباحث سلسله ای تاریخی چهارده معصوم علیهم السلام، سیره زندگانی و اخلاقی ائمه اطهار علیهم السلام .
eitaa.com/joinchat/2628059154C1f89241489
@Asheghan_Amiralmomenin
┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🔴فردایی که #کارگزاران_حکومتها مجازات شوند!!
🔰 امیرمؤمنان علیه السلام :
⚪️ مهدی ( علیه السلام ) خواست ها را به هدایت معطوف می کند هنگامی که مردم سعادت و هدایت را تابع #هوس ها کرده اند .
⭕️ و رأی مردم را با قرآن مطابق می کند وقتیکه مردم قرآن را تابع رأی خود کرده اند ...
💢 آگاه باشید ! فردایی خواهد آمد ، فردایی که نمی شناسید می آید !
❇️ کسی بر شما حکومت خواهد کرد که غیر از خاندان حکومت ها وسلسله هاست ؛ او مسئولان و کارگزاران را به جرم کردار زشتشان کیفر خواهد کرد .
🌎 زمین گنجینه های خود را برای او بروز دهد و کلیدهایش را تسلیم وی خواهد کرد .
🔷آنگاه است که خواهید دید راه و روش عدالت چیست !
🔶 و او کتاب و سنّت را که پیش از او مرده بودند را زنده خواهد کرد .
📚 نهج البلاغة، خطبه ۱۳۸
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
💎 حضرت جعفر بن محمد بن علی علیه السلام از پدرش و او از جدش روایت کرده که رسول خدا (ص) فرمودند:
❓ای مردم! آیا بر چگونگی آفرینش #فاطمه آگاهید؟
❗️گفتند: خدا و رسولش آگاه ترند.
💠 پیامبر (ص) فرمودند: فاطمه فرشته ای به تمثال آدمیان خلق شد و نه در قالب آدمیان. او از عرق جبرئیل و کرکهای او پدید آمد.
🔶 مردم گفتند: ای رسول خدا! امر بر ما مشکل گردید؛ زیرا می فرمایید که فاطمه فرشته ای انسان وَش، و نه انسان می باشد و آنگاه می افزایید که از عرق و کرک جبرئیل پدیدار گردیده است!
❕ حضرت فرمود: هم اکنون شما را از سرّ این عمل آگاه می گردانم.
⚪️ پروردگارم هدیه ای که یک سیب بهشتی بود، به من پیشکش نمود. جبرئیل آن هدیه را از جانب قادر متعال برایم آورد و به سینه اش چسباند. جبرئیل عرق نمود و از سیب هم عرقی پدیدار گردید و آنگاه این دو عرق به هم در آمیخت و به سان شیئی واحد در آمد.
💫 جبرئیل مرا گفت: ای فرستاده ی خدا! سلام و رحمت و برکات خداوندی بر تو باد.
✅ در پاسخ گفتم: ای جبرئیل! بر تو سلام و درود باد.
♦️ او گفت: خدای تعالی به تو سیبی از جَنانش پیشکش نموده است.
🔷 پس من آن سیب را گرفته بوسیدم و بر دیده نهاده و به قلب چسباندم.
🔶 آنگاه جبرئیل گفت: ای محمد! این سیب را تناول نما.
🔷 گفتم: ای دوست من، جبرئیل! هدیه حضرت حقّ را تناول کنم؟!
🔶 گفت: بله، چون پروردگارت بدان فرمان داده است.
🔷 پس من آن را دو نیم کردم، به ناگاه دیدم نوری درخشنده از آن ساطع گردید، چنانکه ترس وجودم را فراگرفت.
💫 جبرئیل گفت: بخود، که این نور منصوره، فاطمه است.
🔶 بدو گفتم: ای جبرئیل! منصوره کیست؟
❇️ گفت: بانویی است که از صلب تو خارج می گردد. نام او در آسمان ها منصوره و در زمین فاطمه است.
✳️ گفتم: ای جبرئیل! به چه سبب او را در آسمان ها #منصوره و در زمین فاطمه نام نهاده اند؟
💚❤️ گفت: او را در زمین فاطمه نام نهاده اند؛ زیرا دوستان و پیروانش را از آتش دوزخ می رهاند و همچنین دشمنانش را از محبتش دور می سازد و این گفتار خداوندی است که در قرآن می فرماید:
🔆 «وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ * بِنَصْرِ اللَّهِ» (الروم/4-5)
💎 «آن روز مؤمنان با یاری خدایشان شاد می گردند» ؛ که مراد از یاری، یاری فاطمه (س) است.
📚 بحارالانوار / مجلسی / ج43 / ص18 / ح17
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
💢 راههای تقویت عزم و اراده ...⁉️
🎙استاد رفیعی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
4_5825609703748535611.mp3
1.06M
┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🔵⚪️ بشارتی عظیم در کلام حجت السلام عالی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🔅بسم الله الرحمن الرحیم🔅
🔰 #آنچه انسان را از وادی #هوای نفس نجات می دهد،محبّت و مودّت# اهل بیت علیهم السلام است🌼
⭕️⬅️ هر چه مودّت (به اهل بیت عصمت علیهم السلام) بيشتر گردد، بالملازمه اثرش كه همان انشراح صدر و سعه وجود و ادراك معارف است بيشتر خواهد شد. و حصول اين آثار شخص را در مرحله عالى ترى از محبّت و مودّت وارد می كند؛ چون محبّت تابع معرفت است ...
💢 تا اينكه انسان را از تمام مراتب خودپسندى و هواى نفس و استكبار و شخصيّت طلبى و اتّكاء به نفس و ساير صفات محدوده مقيّده ، خارج كرده، به خدا دوستى و خدا پرستى و اتّكاء به خدا و فناى از جميع مراتب هستى و اندكاك در حقّ و جَلَوات و صفات و أسماءِ حُسناى او وارد می كند.
⚪️❤️ #نورانيت_قلب بهمقدار از بين رفتن #هواى_نفس است. وقتی هواى نفس از بين برود قلب نورانيت كامل پيدا مىكند. و از ميان رفتن هواى نفس به معناى نابود شدن آن نيست، بلكه به معنى ترك پيروى از آن است.
📚 رساله مودت، ص224و225.
#هوای_نفس
#مودت
#محبت
#استکبار
#فضائل_اخلاقی
#رذائل
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
🌹🕊🌹🕊
🕊🌹🕊
🌹🕊
﷽
⭕️چه كسانی در قیامت بیشترین حسرت را می خورند⁉️
❇️حسرت هایی چون حسرت احترام و تكریم پدر و مادری كه دیگر در میان ما نیستند و یا حسرت و اندوهی كه بعد از یك امتحان سخت به سراغ ما می آید كه چرا از قبل آمادگی های لازم را كسب نكردم و اكنون با شكستی بزرگ مواجه شدم. و یا حسرت بیداری در دل شب و راز و نیاز با خداوند كه روزی به سراغ آدمی می آید
🌹در آیات الهی به برخی از حسرت هایی كه افراد با آنها در دنیا و یا آخرت دست و پنجه نرم می كنند اشاره شده است كه از جمله آنها:
1⃣ حسرت داشتن همنشین خوب در دنیا:
(اى واى، كاش فلانى را دوست [خود] نگرفته بودم.) (الفرقان: 28)
2⃣حسرت پیروی از پیامبر اكرم:
و روزى است كه ستمكار دست هاى خود را مى گَزد [و] مى گوید: «اى كاش با پیامبر راهى برمى گرفتم.( الفرقان : 27)
3⃣حسرت #كافران در پیروزی بر مومنان كه هرگز به آن دست پیدا نمی كنند
(بی گمان، كسانى كه كفر ورزیدند، اموال خود را خرج مى كنند تا [مردم را] از راه خدا بازدارند پس به زودى [همه] آن را خرج مى كنند، و آنگاه حسرتى بر آنان خواهد گشت؛ سپس مغلوب مى شوند. و كسانى كه كفر ورزیدند، به سوى دوزخ گرد آورده خواهند شد.)( الأنفال : 36)
4⃣حسرت كوتاهی از انجام #دستورات خداوند:
(تا آنكه [مبادا] كسى بگوید: «دریغا بر آنچه در حضور خدا كوتاهى ورزیدم؛ بی تردید من از ریشخند كنندگان بودم.)( الزمر: 56)
👈به همین جهت است كه خداوند متعال در آیه 39 از سوره مریم به همه مردم نسبت به روز #حسرت هشدار داده است و فرموده است:
🌹(و آنان را از روز حسرت بیم ده، آنگاه كه داورى انجام گیرد، و حال آنكه آنها [اكنون] در غفلتند و سرِ ایمان آوردن ندارند.) (مریم : 39)
👌اما در این میان و با وجود اینكه افراد فراوانی در قیامت غرق در حسرت و اندوه نسبت به گذشته خودشان هستند، حسرت عده ای زبانزد عام و خاص است، حسرتی كه سراسر وجود آنان را فرا گرفته است و با حسرت های دیگر به هیچ وجه قابل مقایسه نخواهد بود كه از جمله این افراد چند گروه هستند كه به آنها اشاره می شود:
1⃣كسی كه آخرت خود را برای دنیای دیگران بفروشد
🌹رسول الله صلی الله علیه و آله: پشیمان تر از همه مردم در روز قیامت، مردى است که #آخرت خود را به دنیاى دیگرى فروخته است. (کنز العمال، ج 3، ص 510)
2⃣كسی از #عدالت بگوید و خود عدالت را رعایت نكند:
🌹امام صادق علیه السلام: پشیمان ترین شخص در روز قیامت، کسى است که براى مردم از عدالت سخن بگوید، اما خودش به دیگران عدالت روا ندارد. (وسائل الشیعه، ج1، ص 295)
3⃣كسی كه #مالی را به ناروا فراهم كرده است:
🌹امام علی علیه السلام فرمود: روز قیامت بزرگترین افسوس،ُ افسوس مردی است که مالی را به ناروا گردآورده به دوزخ رود و آن مال را برای کسی به ارث گذارد که در طاعت خداوند سبحان خرجش نموده به بهشت رود.
📘(نهج البلاغه حکمت 429)
#اللهم_عجل_لوليڪ_الفرج
┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
✨✨﷽✨✨
🔰 فاطمه زهرا سرّ پیغمبر و ام الائمه بود!
✍️ پیغمبر فاطمه زهرا را دوست داشتند و این دوستی به خاطر سرّ پیغمبر بودن بود؛ فاطمه زهرا دختر پیغمبر و سرّ پیغمبر بود! او را از زینب ، دختر دیگرشان بیشتر دوست داشتند، از سایر اولادشان بیشتر دوست داشتند؛ از همه بیشتر دوست داشتند! گذشته از اینکه از خدیجه بود و در زمان بعثت و بعد از اینکه خداوند علی اعلی مسئله نبوت را به پیغمبر داده بودند، متولد شده بودند. فاطمه زهرا یک نمونه ای بود! اگر اجمالا می خواهید بدانید ، ائمه علیهم السلام از نسل امیرالمومنین و فاطمه زهرا هستند؛ یعنی فاطمه زهرا آن قدر باید دارای طهارت و عصمت باشند که امام زمان ، مظهر عدل و مظهر توحید، باید از رحم فاطمه زهرا متولد بشود، سیدالشهدا باید از شکم فاطمه بیرون بیاید؛ عالم نمی تواند سیدالشهدا را از غیر این شکم ببیند! امام رضا باید از اینجا باشد، موسی بن جعفر باید از اینجا باشد، امام محمد تقی باید از اینجا باشد، همه ائمه باید از اینجا باشند! پدر ائمه امیرالمومنین است که خودش ترجمه حال زندگی خود را در زمان کودکی تا هنگام فوت برای ما بیان می کند، و مادرشان هم باید این باشد، که این هم سرُ پیغمبر است! " سرّ پیغمبر است " یعنی پیغمبر است، منتها پیغمبر کوچک و هجده ساله؛ معنایش این است که اصلا تمام آن روحیات و اخلاق و معنویات و توحید در او پیاده شده است!
📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ در کتاب " مبانی اخلاق ، ج۱ ، ص ۹۴ " آورده اند :
#علامه_طهرانی
#مبانی_اخلاق
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍