فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا حنّان / ای بسیار مهربان و روی آورنده
خدای حنّان بنده نواز، محبّت و مهربانی فراوانی نسبت به بنده اش دارد ، به نحوی که هرچه بنده روی گردان می شود خدا حنّان است و به بنده اش رو می کند و فرصت بازگشت فراهم می آورد تا مِهرش را نثارش نماید و محبّتش به توبه کاران را متجلی سازد.
نشانه و علامت حنّان بودن خداوند آن است که نعمت هایش را در اختیار همه قرار می دهد ، حتی کسانی که او را انکار می کنند و با او دشمنی می ورزند . ذکر " یا حنّان " صفت بنده نوازی را باور انسان می سازد و امید را در دل او زنده و احیا می کند .
لا مَلجَاَ مِنَ اللهِ ازخشم وغضب خدا به هیچ جا نمی توان پناه برد،
اِلاّ الَیهِ مگر به رحمت خودِ خدا (آیه 17 سوره حجرات)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا حی / ای همیشه زنده
اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ (آیه255سوره بقره)
به حقیقت ، خداوند یکتاست که جز او خدایی نیست و زنده و پاینده است.
حیات خداوند ، ذاتی است . او زنده ای است ازلی وابدی و حیات موجودات زنده نیزمتکی به اوست .
کسی که مرتب بگوید:"یا حَی ُّیا قیوم" دلش زنده می شود و هیچ گاه کور دل نمی گردد.
اگر کسی می خواهد به مرگ فجیع یا سکته نمیرد بعد از هر نماز ذکر « یا حی » و یا « الحی» را بخواند .
برای طولانی تر شدن عمر و برای شفای مریض ذکر « یا حی » گفته شود. هر كس ذكر "الحيُّ القَيُّوم" را ورد خود سازد و زياد تكرار كند، عمرش دراز مي شود، و در دلها تصرف كامل پیدا می کند.
رفع اندوه و غم نمودن ، افزایشِ تاثیرات دارو های پزشکی ، ایجاد امید ، دور شدن اضطراب و پاک شدنِ کینه ها و کدورت ها از دل ، همه اثرات ویژه و خاص این ذکر است.
یا حی !
دل ما را به مهر و عبادت خویش زنده و شاداب و با نشاط بگردان.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا خبیر / ای آگاه بر پنهان ها
إِنَّ اللّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ (آیه 8 سوره مائده)
همانا خدا به آنچه انجام مىدهيد آگاه است.
خبیربه عالِمی اطلاق می شود که به باطن همه اشیا علم دارد و واقف به کلیه امور مخلوقات است.
ذکر "یاخبیر" باعث نجات انسان از شر شیطان و حیله حسودان و بلاهای ناگهانی می گردد.
به شرط آنکه :
1. اندیشه های بد از دل بیرون شود.
2. با مهربانی و مدارا با دیگران رفتار کنیم .
3. ظاهر و باطن خویش را از رذالت ها پاک نمائیم .
وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ ( آیه 234 سوره بقره)
و خدا از آنچه انجام مىدهيد آگاه است.
یا خبیر !
پنهان ما را غیر از خود بر هیچ کس آشکار مساز و از بدیهای ما در گذر.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا داعی/دعوت کننده
خداوند"داعی" و دعوت کننده بندگان به سوی خود و رشد و کمال و رستگاری است تا شرک نورزند و اسیر نفس اماره خویش، وساوس شیطان و بندگی طاغوت نشوند.
فطرت خداجو و میل به کمال هر انسان و ارسال پیامبران و کتب آسمانی و تعیین امامان و قراردادن نور هدایت از نشانه¬های بارز "داعی" بودن خدای کریم است.
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَجيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما يُحْييکُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ
(آیه¬ی 24سوره¬ی انفال)
اى مؤمنان! نداى خدا و پیامبر را اجابت کنید آنگاه که شما را به پیامى حیاتبخش دعوت می کند، و بدانید که خدا میان انسان و دل او حایل مىگردد [و همه حالات انسان را زودتر از خود اومىداند]و همه شما در محضراو گرد آورده مىشوید.
و خدای مهربان به ما چگونگی داعی بودن خود را نیز می¬آموزد:
وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها(آیه¬ی 180 سوره¬ی اعراف)
و زیباترین نامها به خداوند تعلق دارد، پس او را بدانها بخوانید.
تا چه اتفاقی بیفتد؟
وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُوني أَسْتَجِبْ لَکُمْ (آیه¬ی 60 سوره¬ی غافر)
و پروردگارتان گفته است: مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم.
یا داعی!
ما را فراخواندی، اکنون آمده¬ایم، تو را ای دعوت کننده! به همین نام نیک می¬خوانیم، اجابت¬مان فرما.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا دائم الاحسان / ای صاحب نیکی واحسان همیشگی احسان و نیکی خداوند در حق بندگان و مخلوقاتش همیشگی، دائمی و بی¬وقفه است و همین خصوصیّت و ویژگی را نیز به بندگانش سفارش می¬کند. إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى(آیه¬ی90 سوره¬ی نحل) به راستی خدا فرمان می دهد به عدالت و احسان و بخشش به خویشاوندان، به خصوص به پدر و مادر (آیه¬ی 83 سوره¬ی بقره) و ]خدا[ خود را دوستدار احسان¬کنندگان می¬داند. ( آیه 195 سوره بقره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا دائم الخیر / ای صاحب خیر و برکت دائمی
وَ اللَّهُ خَيْرٌ وَ أَبْقى (آیه¬ی 73 سوره¬ی طه)
و خداوند بهتر و پایدارتر است.
* و آنچه نزد اوست نیز بهتر و ابدی است. (60 / قصص)
*و ما به هر خیری که او به ما عطا کند سخت نیازمندیم. (24 / قصص)
*بخصوص از پاداشی که به اهل علم داده می¬شود. (80 / قصص)
*و نباید از درخواست مستمر خیر خسته و مایوس شد. (49 / فصلت)
*البته در قبال خیر و نیکیِ اهدایی خداوند باید نیکی ارائه کرد. (84 / قصص) یا دائم الخیر! تو دهنده و دوستدار عطای خیری، و ما بندگانت محتاج و نیازمندآن، بر ما عطا کن آنچه را تو مایلی و ما خواهان.
ای صاحب و خیردهنده¬ی همیشگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا دائم الرحمه / ای صاحب رحمت و مهربانی همیشگی
وَ رَبُّکَ الْغَفُورُ ذُو الرَّحْمَةِ (آیه¬ی 58 سوره¬ی کهف)
پروردگارت بسیار آمرزنده [ و ] صاحب رحمت است.
*رحمت او دائمی و بی¬ پایان است. (133 / انعام)
*و البته رحمتش به نیکوکاران بسیار نزدیک است. (56 / اعراف)
*و هم ¬چنین به کسانی که در روز قیامت به واسطه¬ی اعمالشان رو سفیدند.
(107/ آل-عمران)
*و شهیدان که از جمله¬ی این گروه هستند. (157/ آل¬عمران)
*مؤمنان و تمسک¬جویندگان به خدا نیز از رحمت او بهره¬مند خواهند شد و به راه مستقیم الهی رهنمون خواهند گردید. (175/ نساء)
*و خدای دائم الرحمه پیامبری فرستاد که رحمت برای همه¬ی عالمیان است.
(107/ انبیاء)
*و هم¬ چنین قرآن را که برای مؤمنان هدایت و رحمت است. (77 / نمل)
*و خدای دائم¬الرحمه از همسران خواست که بین خود آرامش و دوستی و مهربانی و رحمت برقرار سازند (22 / روم)
*و باید از سر مهربانی بال فروتنی و رحمت برای پدر و مادر گستراند (34/ اسراء)
یا دائم الرحمه!
ببخشای و رحمت آور که تو بهترین مهربانانی (118 / مومنون)
ما را از جانب خود رحمتی عطا کن و در کارمان برای ما رشد و تعالی فراهم ساز. (10/ کهف)
ما بر خویشتن ستم کردیم، و اگر بر ما نبخشایی و به ما رحم نکنی، بی¬شک از زیانکاران خواهیم بود. (23 / اعراف)
پروردگارا!
دل¬های مارا پس ازآن که هدایت¬مان کردی ملغزان وما را از جانب خویش رحمتی ببخشای،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا دائمَ العَفو / ای صاحب عفو و بخشش دائمی إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ (آیه 60 سوره حج) همانا خدا بخشنده ی آمرزنده است . به همین دلیل: خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ (آیه 199 سوره اعراف ) عفو را پیشه کن و به نیکی فرمان بده. وَهُوَ الَّذِي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَعْفُو عَنِ السَّيِّئَاتِ (آیه 25 سوره شوری ) و اوست که توبه بندگان را می پذیرد و بدی های آنها را عفو می کند . ذکر"یا دائم العفو"برای کسب نورانیّت و بخشوده شدن گناهان تاثیر قابل توجهی دارد. بخصوص کسانی که توبه واستغفار کرده وبانیکی واعمال شایسته در صدد جبران اعمال گذشته خود بر می آیند.یا دائم العفو ! تو خود فرمان مان داده ای که از خطاهای دیگران در گذریم، ما نیز خود خطا کاریم ،در جاری دائمی عفو و بخششت از معاصی و گناهان تطهیرمان فرما .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا دائم الفضل / ای صاحب فضل وکرم دائمی
وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ (آیه¬ی 32 سوره¬ی نساء)
و از ]گنجینه ی بی پایان[ فضل خدا طلب کنید.
* آنهایی که بدون بهانه¬گیری درباره¬ی مادیّات ازدواج می¬کنند، خدا با فضل خود بی¬نیازشان می¬فرماید. (32 / نور)
*هم¬ چنین آنهایی که از یاد خدا غافل نمی¬شوند، نماز بپا می¬دارند، زکات می¬دهند و به قیامت عقیده دارند، از فضل خدا به زیبایی بهره¬مند خواهند شد.
( آیه37 و 38 سوره نور)
*جزای مؤمنان صالح نیز از فضل خدا داده می¬شود. (45 آیه سوره روم)
*اسباب الهی نیز برای تأمین رزق و روزی شکرگزارانِ درگاه حق تعالی، به خدمت فضل او در می¬آیند. (46 آیه سوره روم)
*تلاوت کنندگان و عمل¬کنندگان به کتاب الهی که برپادارنده¬ی نماز و انفاق کننده در راه خدا هستند،علاوه پاداش¬شان، از فضل الهی بر آن افزوده می¬شود. (آیات29 و 30 سوره فاطر) ذکر "یا دائم الفضل" نوری دارد که دل مؤمنان صالح را برای انجام امور فوق و بهره¬مندی از فضل بی¬کران الهی، روشن و مطمئن می¬سازد.
یا دائم¬الفضل!
از فضل خویش بر ما تشنگان ، بی ¬امان ببار که کویر عطشناک و ترک¬خورده¬ی دل¬مان تشنه¬ترین است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا دائم الُّطف / ای صاحب لطف ومحبّت دائمی
خدای لطیفِ دائم الُّطف از سرمهربانی و کرم تکلیف را بر ما بندگان آسان کرده و از در لطف وسخاوت پاداش فراوان می دهد و این بخشش وعطا را با نوعی دقت و ظرافت، در رحمت همراهی می کند و زیبا ترین تجلّی محبّت خدا به بندگانش را در این لطافت رقم می زند.
نور ذکر "یا دائم الُّطف " در کاهش درد ها و رنج ها بسیار مؤثر است. و غم و اندوه و غصه های انسان را سریع از بین می برد.
یا دائم الُّطف! چه کسی می تواند پیشانی عشق برخاک ربوبیّت تو بساید و شیرینی عبادت تو را بچشد و دل به دیگری بسپارد؟ لطف تو به دل ما گره ای باز ناشدنی زده است . ای صاحب لطافت ومحبت دائمی !
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا دیّان / ای بسیار پاداش دهنده به خوبی ها و مجازات کننده ی بدی ها
رسول خدا ( ص) فرمودند :
نیکو کاری در روز قیامت کهنه نخواهد بود و خداوند دیّان ، پاداش دهنده به خوبی ها و مجازات کننده ی بدی ها است.
«دیّان» کسی است که جزای برابر می دهد ، جزای گناه به عدل است ، یعنی به اندازه همان گناه ، اما خداوند متعال ، ثواب عمل صالح را به فضل می دهد ، یعنی چند برابر آن .
مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَىٰ إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ (آیه160 سوره انعام)
هر کس کار نیکو کند او را ده برابر آن پاداش خواهد بود و هر کس کار زشت کند جز بقدر آن کار زشت مجازات نشود و برآنها اصلاً ستم نخواهد شد .
اگرکسی می خواهد صفای باطن یابد ذکر «یا دیّان» را بخواند .
یا دیّان !
رفتار و کردار بد ما را از سر رحمت و کرمت ببخش و ذرّه های نیکی ما را پاداشی در خورِ مقام خویش عطا فرما.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا ذا الجلال و الاکرام /ای دارای بزرگی و بزرگواری و بنده نوازی
وَیَبقی وَجه رَبک ذُوالجَلالِ وَالاِکرام (آیه 27 سوره الرحمن)
و باقی ماند ذات پرودگارت که صاحب بزرگی و شوکت مطلق است .
خداوند صاحب نعمات است. صاحب غنای مطلق و کریم و بزرگوار است .
اگر کسی می خواهد گرفتاری دشوارش برطرف گردد هر روز در سجده «یا ذاالجلال و الاکرام» را بگوید و اگر به دنبال پیدا کردن بزرگی و حشمت در بین مردم و استجابت دعا است ، برذکر« « یا ذاالجلال و الاکرام» مداومت بورزد.
خداوند صاحب عظمت و سر چشمه ی سخاوت است .
يا ذا الجَلالِ وَ الاِكرام ! كليد رزق و بركت است. و هركس آن را تکرار کند، از جايي به وي رزق برسد كه گمان نداشته باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا راشد / ای رهنما و ای رشد دهنده خدای متعال رشددهنده و هدایت¬کننده بندگان مومن و صالح خویش است .
وَ لکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْکُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في قُلُوبِکُمْ وَ کَرَّهَ إِلَيْکُمُ الْکُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ أُولئِکَ هُمُ الرَّاشِدُونَ (آیه¬ی7 سوره¬ی حجرات)
خدا ایمان را محبوب شما قرار داد و آن را در دل هایتان زینت بخشید ، و کفر و بدکاری و نافرمانی را برای شما ناخوشایند ساخت ، اینان [ که دارای این ویژگی ها هستند ] هدایت یافته اند. "یا راشد" ذکر و دعایی است که با آن خدای رشد دهنده و هدایتگر را به کمک و مساعدت خود برای به کمال رسیدن می¬خوانیم.
یا راشد! ای آن که بر قامت نیازهای ما جامه¬ی لطف پوشانده¬ای. نگاه سرشار از خواستنت را بر چشم های ما بدوز و به سوی هر آنچه خوبی است ، سوق¬مان ده.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا رزّاق / ای صاحب روزی و ای دهنده رزق و ای روزی دهنده هر موجود به اندازه
خداوند بهترین روزی رسان است؛ ولی بازهم دانه ی موردنیاز پرنده رادرلانه اش نمی ریزد ، چرا ؟
چرا خداوند به بعضی ها کمتر رزق می دهد؟
وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَلَکِن يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ مَا يَشَاءُ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ (آیه27 سوره شوری)
اگر خدا رزق را بر بندگانش وسعت دهد ، در زمين سركشى و ستم كنند ، ولى آنچه را بخواهد به اندازه نازل مىكند ؛ يقيناً او به بندگانش آگاه و بيناست.
پرودگار عالم به تمام موجودات به اندازه ظرفیتشان روزی می دهد.
منظور از رزق چیزی است که از آن بتوان بهره برد، خواه خوردنی باشد، خواه نوشیدنی ، خواه معارف که دلهای بی غل و غش به سبب آنها زنده گردد.
گفتن "یا رزّاق" به شرط انجام کارهای زیر، سببِ زیاد شدن رزق می شود:
1-داشتن 8 خصلت که در آیه 19 تا 24 سوره رعد آمده است.
2-ذکر صلوات بر خوش خلق ترین انسانها یعنی حضرت محمّد صلی الله علیه وآله
3-دوری از ربا (ربا دادن و گرفتن )
4-هر شب با وضو بودن و یکصد بار "یا رزّاق" گفتن
5-احترام به پدر و مادر و خشنود ساختن آنها (آیه 24 سوره اسراء)
6-خوش اخلاقی با خانواده و دوستان ( آیه 35 سوره نساء)
7-مخلوط نکردن مال حلال و حرام
8-توجه کامل به ده فرمان الهی درآیات 151 و 152 سوره ی انعام
یا رزّاق!
روزی ما را آنقدر قرار ده که به غیر تو محتاج نشویم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا رقیب / ای مراقب وناظر ما وحافظ و دیدبان
إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا (آیه1 سوره نساء)
قطعاً که خدا مراقب شماست.
رقیب به معنی صاحب اختیار هم آمده است.رقیب نگاهدارنده ومراقب و ناظر مخلوقات است در جمیع احوال، چیزی از حالات ایشان بر او مخفی و پوشیده نیست و اختیار همه با اوست.
اگر کسی بیماری طولانی دارد برای دفع خلاصی از آن اسم « یا رقیب » را بگوید.
مداومت بر نام « یا رقیب» غفلت را ازدل بیرون می کند .
خواندن اسم « یا رقیب» برای دفع دشمن تاثیر دارد.
کسی که مرتب این ذکررا بگوید. خداوندِ رقیب ، از او و فرزندانش در مقابل حوادث، بلا یا و آفات مختلف مراقبت کرده و مواظب است تا سقوط ننمایند.
یا رقیب !
ما را از شر نفس اماره خودمان و بدیهای بدخواهان حفظ فرما.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا سابق / ای سبقت گیرنده
نام نیک و زیبایی است از خداوند به دلیل تقدمش بر هر چیزی.
یا مَن سَبَقَت رَحمَتُهُ مِن غَضَبَه
ای خدایی که سبقت و پیشی می¬گیرد رحمتت بر خشم و غضبت.
امام علی علیه السلام می¬فرماید:
با زمان همراه نبوده و از ابزار و وسایل¬شان یاری نگرفته، هستی او برتر از زمان است، وجود او بر نیستی مقدم می¬باشد و ازلیّت او را آغازی نیست.
(خطبه¬ی 186 نهج¬البلاغه)
و خدای سابق بندگان مومن خود را فرمان می¬دهد که آنان نیز سبقت گیرنده باشند:
سابِقُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ (آیه¬ی 21 سوره¬ی حدید)
به سوی آمرزش خدا سبقت بگیرید.
فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ (آیه¬ی 48 سوره¬ی مائده)
پس به سوی کارهای نیک از یکدیگر سبقت گیرید.
وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ بِإِذْنِ اللَّهِ(آیه¬ی 32 سوره¬ی فاطر)
و برخی از آنان میانه رو ، و برخی از آنان به اذن خدا در کارهای خیر[بردیگران] سبقت می گیرند.
یا سابق!
سِبقت رحمتِ تو بر غضبت از سر لطف بیکرانت به ما بندگان است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا سامق / ای والا مرتبه
بلند مرتبگی و سامق بودن خدا باعث احاطه کامل او بر همه موجودات می شود و بالاتر از او در هیچ یک از ابعاد قابل تصوّر نیست .
اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِاسْمِكَ ياخالِقُ يارازِقُ، ياناطِقُ ياصادِقُ، يافالِقُ يافارِقُ، يافاتِقُ يا راتِقُ، يا سابِقُ يا سامِقُ (جوشن کبیر)
خدايا ! از تو مىخواهم به حق نامت،اى آفريننده،اى روزى ده،اى گويا،اى راستگو، اى شكافنده،اى جدا كننده،اى باز كننده،اى پيوند دهنده، اى سبقت جوينده، اى بلندمرتبه
یا سامق !
بلند مرتبه گی تو زبان ما را به ثناء و مجد و جلال تو گویا کرده ودلمان را به مهر تو عجین ساخته است . به فضلت گام مارا در جاده رحمتت استوار ساز و سعادت مان را به بوستانت ابدی فرما.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا سبحان / ای پاک و پاکیزه
أَمْ لَهُمْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ (آیه 43 سوره طور)
آیا ایشان را {کافران و مشرکان }جز خدا معبودی است ؟ پاک و منزّه است خدای یگانه از آنچه شریک او می سازند .
قُلْ آمِنُوا بِهِ أَوْ لَا تُؤْمِنُوا إِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِهِ إِذَا يُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ سُجَّدًا وَ يَقُولُونَ سُبْحَانَ رَبِّنَا إِنْ كَانَ وَعْدُ رَبِّنَا لَمَفْعُولًا
(آیه 107و108 سوره اسراء)
بگو : به قرآن ايمان بياوريد يا نياوريد [يكسان است] ، همانا كسانى كه پيش از [نزول] آن معرفت و دانش يافتهاند ، زمانى كه بر آنان تلاوت می شود، سجدهكنان به رو در مىافتند. و مىگويند: منزّه و پاك است پروردگارمان. بىترديد وعده پروردگارمان [به پاداش مؤمنان و كيفر مجرمان] قطعاً انجام شدنى است.
و خدای سبحان توفیق دهد که ما نیز از جمله آنان باشیم.
فَسُبْحَانَ اللَّهِ حِينَ تُمْسُونَ وَحِينَ تُصْبِحُونَ وَلَهُ الْحَمْدُ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَعَشِيًّا وَحِينَ تُظْهِرُونَ (آیه 17 و 18 سوره روم)
پس خدا را تسبیح گویید هنگامى كه وارد شب مىشويد و هنگامى كه به صبح در مىآييد ، همه ستايشها در آسمانها و زمين ويژه اوست . همچنین، شب و آن گاه كه وارد ظهر مىشويد [نيز خدا را تسبيح گوييد.]
نور ذکر "یا سبحان" لزوم دوری از شرک به خدا را یاد آور می شود و برکات بی شمار توحید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا ستّار / ای پوشاننده
"ستّار" نام زیبای خداوندی که سه خصوصیّت دارد:
1-عیب پوش ومخفی کننده ی معاصی وگناهان مؤمنا ن است .
یا سَتارَ العُیُوب ای پوشاننده عیب ها (دعای کمیل)
2-پرده پوش و راز نگهدار پیامبران و اولیاءو مومنان و رمز و رازهای کتاب آسمانی خویش است .
وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَابًا مَسْتُورًا (آیه45 /اسراء)
هنگامى كه قرآن بخوانى ، ميان تو و آنان كه به آخرت ايمان ندارند ، پردهاى نامريى قرار مىدهيم [كه به سزاى لجاجت و كفرشان از فهم قرآن محروم شوند .]
3-و مانعی برای فهم و درک کافران و مشرکان است .
خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَ عَلَىٰ سَمْعِهِمْ وَ عَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ (آیه 7 سوره بقره) خدا [به كيفر كفرشان] بر دلها وگوشهايشان مُهر [تيرهبختى]نهاده ،و بر چشمها ى [دلشان] پردهاى [از تاريكى است كه فروغ هدايت را نمىبينند] ، و براى آنان عذابى بزرگ است .
ذکرِ مداوم "یا ستّار"، مؤمنان صالح را در پرده پوشی معاصی و گناهان گذشته شان امیدوار می سازد.
یا ستّار!
بسیاری از اعتبار و منزلت ما در نزد همنوعان مان ناشی از پرده پوشی تو بر عیوب و گناهان پنهان ماست. اگر درِ ورود به بارگاه توبه ات پشیمانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا سرمد / ای ابدی و همیشه موجود خدای کریم سرمد است، نه آغاز دارد و نه پایان؛ یعنی ازلی و ابدی است. حضرت امیرالمومنین امام علی علیه السلام می¬فرمایند: "سرمد" نام نیکویی برای خداوندی است که هیچ محدودیّتی را در هیچ مقوله¬ای بر خود نمی¬پسندد. خدای سرمد با زمان همراه نبوده از ابزار و وسایل یاری نگرفته وهستی او برتر از زمان است و نمی¬توان اوّل وآخری برایش متصوّر بود. ( از خطبه¬ی 186 نهج¬البلاغه) پس از فنا شدن همه چیز، او هست، باقی و جاودانه است. (الکافی، ج 2، ص 560) چون سرچشمه¬ی جاودانگی اوست. حتی در صورتی که از این دنیا برویم، حیات در دست¬های او نهفته است، کما این که در مورد شهداء این چنین است. وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوافي سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَرَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ (آیه¬ی 169 سوره¬ی آل¬عمران)
و کسانى را که در راه خدا کشت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا سریع الرضا / ای زود راضی شونده
یا سَریعَ الرِّضا اِغفِر لِمَن لا یَملِکُ اِلاّ الدُّعا (دعای کمیل )
ای کسی که زود راضی می شوی! بیامرز کسی را که جز دعا کردن و عرض نیاز به درگاه تو چیزی را مالک نیست .
خداوند ، احد و واحد یکتای یگانه و بی همتاست و سریع تر ازهمه به اندک عمل نیکی از جانب ما راضی می شود.
بدست آوردن خشنودی او اولی تر و راحت تر از کسب رضایت دیگران است.
رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ خداوند از آنها راضی است
وَرَضُوا عَنْهُ و آنها نیز از خدا خشنودند.
ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ اين است رستگارى بزرگ. (آیه 119 سوره مائده)
یا سَریعَ الرِّضا ! تو زود راضی می شوی ؛ به شرط آن که راههای روی آوردن به درگه تو را بشناسیم، اگر دل مان را فقط در اختیار تو بگذاریم، اگر فقط تو را بنده باشیم و اگر فقط به رحمت و فضل تو امید داشته باشیم .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یاسمیع/ ای شنونده همه صداها
إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاء (آیه 38 سوره آل عمران) به راستی که تو شنونده ی دعا هستی
اگر کسی می خواهد دعایش مستجاب شود ذکر "یا سمیع" را مدام بخواند .
وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (آیه21سوره نور)
و خدا شنوا و داناست .
خداوندسمیع، بدون نیازبه شنوایی،تمامی گفت وشنودها، سِرّ و نجوا، جهر(صدای بلند)واخفات (صدای آهسته)ونطق هاو سکوت هارا بی هیچ واسطه ای می شنود و همه برای او یکی است.
اگرکسی می خواهددعایش اجابت شود قبل از اذان صبح یا بعد از نماز نافله صبح ( بعد از اذان) ذکر « یاسمیع» بگوید.
برای داشتن گوش شنواواز غافلان نبودن بایددراسماء الله تفکرکردوباآنها مأنوس شد .
با بیان مستمر ذکر "یاسمیع" بسیاری از مشکلات انسان حل می شود ، توکلش تقویّت می شود و بلاها دور می گردد.
فَسَيَكْفِيكَهُمُ اللَّهُ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ( آیه 137 سوره بقره )
پس خداوند تو را از شر آنان مصون می دارد و او شنوای داناست.
بدانید که صفای باطن و جلای قلب در ذکر "یا سمیع" و "یا بصیر" است .
که به وسیله آن انبیای الهی به اذن الهی معجزه می فرمودند؛
خوبان، مقرب شده و می شوند؛
و غافلان به یقین رسیده و می رسند.
یا سمیع !
با تو هرگره ای باز می شود و با توکّل بر تو ، هر بلائی دور می گردد ، دست ما را رها مکن.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا شافی / ای شفا دهنده ، ای درمان بخش
وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ (آیه 80 سوره ی شعراء)
وقتی مریض شوم خداوند مرا شفا می بخشد.
اگر کسی برای دوای هر دردی ذکر«یا شافی» را بگوید موجب شفا ی بیماری های ظاهر و باطن می شود . هنگامی که به عیادت ودیدن بیماری می¬رویم باید به او روحیه دهیم و بگوییم: یا شافی یا سلام یا طبیب یا ارحم الرّاحمین البته این ذکرها وقتی اثر دارد که به دستورات پزشک عمل نماید، چون شفا را خدا می¬دهد و دکتر وسیله است.
یا شافی! اى کفایت کننده، اى شفا دهنده، اى وفادار، اى تندرستى بخش، اى رهنما، اى خواننده، اى داور، اى راضى، اى والا مرتبه، اى باقى، مارا از هر بیماری ظاهری و باطنی مصون دار.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا شاکر / ای سپاسگزار و پاداش دهنده به خوبی ها الله اکبر از این همه محبتِ خدای بی نیاز، خدای صمد،خدای با آن عظمت و آن مقام والا چنین می فرماید:
وَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا وهرکس در کار خیر بشتابد،
فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ ( آیه 158 سوره بقره)
خداوند پاداش دهنده و تشکر کننده از آن هاست.
جالب است که خدا کار خیر را به ما می آموزد وسپس تشکر هم می کند.
به ترجمه این آیه بیشتر توجه کنید
لَئن شَکَرتُم لَاَ زیِدَنَّکُم (آیه 7 سوره ابراهیم)
اگر شکرکردید] به زبان و به عمل[هم نعمت تان را بیشتر می کنم وهم مثلِ شما را زیاد می کنم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا شاهد / ای گواه و ای حاضر وَ شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ (آیه¬ی 3 سوره¬ی بروج) و قسم به گواه و گواهی¬شده
"شاهد" این نام زیبای پروردگار،نشان¬دهنده¬ی آن است که او پیوسته ناظر اعمال بندگان است و دانای آشکار و پنهان نیّات و سخنان و اعمال آنهاست . این نشان¬دهنده¬ی حضور دائمی و ابدی خداوند است. و پیامبر خدا نیز گواه و شاهدی از سوی خداست.
يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذيراً (آیه¬ی 45 سوره¬ی احزاب) ای پیامبر! به راستی ما تو را شاهد [ بر امت ] و مژده رسان و بیم دهنده فرستادیم.
یا شاهد! ای حاضر و ناظر و گواه بر ما!
تو ما را هیچ¬گاه از یاد نمی¬بری، ما را نیز توفیق ده هیچ¬گاه تو را از یاد نبریم.