فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 «اَلسَّلَامُ عَلَيْكَ يَا اَبَا عَبْدِاللهِ(ع)
وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتِي حَلَّتْ بِفِنائِكَ
عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ
اَبَداً مَا بَقيتُ
وَ بَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ
وَ لا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ(ع)
وَعَلى عَلِيِّ(ع) بْنِ الْحُسَيْنِ(ع)
وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ(ع)
وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ(ع)»
#امام_حسین_علیه_السلام
#استاد_میرزا_محمدی
#ویژه_شب_جمعه
@AsnadolMasaeb
🔸🔶《اَلسَّلامُ عَلَيْکَ یابْنَ اَميرِالْمُؤْمِنينَ(علیه السلام) اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يَابْنَ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ(سلام الله علیها) اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا حُسَینَ بْنَ عَلِيٍّ(علیه السلام) وَ رَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ》🔶🔸
✅امام سجاد(علیه السلام) همواره در طول حیاتشان مظلوم بوده اند.
بعد از حادثه کربلا، رعب و وحشت شدیدی بر مسلمین و خصوصاً شیعیان حاکم شد.
لذا در آن روزگار، امام سجاد(ع) سخت تنها و بی یار مانده بود.
لذا ایشان فرمود :
📋《مَا بِمَکَّةَ وَ الْمَدِینَةَ عِشْرُونَ رَجُلَاً یُحِبُّنَا》
♦️در تمام مکّه و مدینه بیست نفر نیستند که دوستی ما را اظهار بدارند.(۱)
✍طبق نقلها؛
در دو جا بر بدن مبارک امام سجاد(علیه السلام) غل و زنجیر بستند :
1⃣بعد از واقعه کربلا و اسارت آن حضرت(ع) در مسیر شام!(در سال ۶۱ هجری)
محمد بن جریر طبری سنّی می نویسد :
📋《إِنَّ عُبَيدَاللهِ أَمَرَ بِعَلِىِّ بنِ الحُسَينِ(ع) فَغُلَّ بِغُلٍّ إِلَى عُنُقِهِ..》
♦️عبيد الله بن زياد، دستور داد تا على بن حسين(علیهما السلام) را تا گردن در غل و زنجیر كنند.(۲)
2⃣در زمان حکومت «عبدالملک بن مروان»(در سال ۸۱ هجری)
سبط بن جوزی می نویسد :
عبدالملک بن مروان امام سجاد(علیه السلام) را به اجبار از مدینه به شام آورد آن هم در هیئت یک اسیر!
📋《حَمَلَ عَبدُالمَلَكِ بنِ مَروَانَ عَلَي بنِ الحُسَينِ(ع) مُقَيِّدَاً مِن المَدِينَةِ فَأَثقَلَهُ حَدِيدَاً وَ وَكَّلَ بِهِ حَفَظَةً وَ القُيُودُ فِي رِجْلَيْهِ وَ الغُلُّ فِي يَديِهِ》
♦️عبدالملک بن مروان دستور داد که امام سجاد(علیه السلام) را دستگیر کرده و دست و پای او را غُل و زنجیر کنند و به گردنش بیاویزند و از مدینه به سمت شام بیرون ببرند.(۳)
امام سجاد(ع) طبق نقل تاریخ همواره بر مصیبت پدر بزرگوارشان می گریستند و اشک می ریختند.
در روایتی آمده است که؛
📋《فَبَكَى عَلَىُّ بنُ الْحُسَيْنِ(ع) عِشْرِينَ سَنَةً أَوْ أَرْبَعِينَ سَنَةً، مَا وُضِعَ بَيْنَ يَدَيْهِ طَعَامٌ إِلَّا بَكَى》
♦️امام سجاد(علیه السلام) مدت بيست يا چهل سال بر امام حسين(علیه السلام) گريست.
هيچ غذايى در مقابل آن حضرت(ع) نمى گذاشتند مگر اينكه گريان مى شد.(۴)
در روایتی دیگر آمده است که امام سجاد(علیه السلام) ندبه کنان همواره می فرمود :
📋《قَدْ مُنِعَ أَبِي مِنَ الْمَاءِ الَّذِي كَانَ مُطْلَقاً لِلسِّبَاعِ وَ الْوُحُوشِ》
♦️پدرم را از آبی که برای درندهها و حیوانات آزاد بودند، منع کردند.(۵)
و نقل شده است که؛
📋《إِنَّهُ بَكَى حَتَّى خِيفَ عَلَى عَيْنَيْهِ》
♦️امام سجاد(علیه السلام) آن قدر گریست تا بیم نابینایی بر ایشان می رفت.(۶)
📋《وَ كَانَ إِذَا أَخَذَ إِنَاءً يَشْرَبُ مَاءً بَكَى حَتَّى يَمْلَأَهَا دَمْعاً》
♦️هر گاه ظرف آبی میگرفت تا بنوشد، آنقدر گریه میکرد تا پر از اشک شود.(۷)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📝شعر :
شبهای غربت تو گذشت و سحر نداشت
حتی سحر غم از دل تو دست برنداشت
در حیرتم که سلسله آهنین مگر
جایی ز زخم گردن تو خوبتر نداشت
زخم تن تو را همه دیدند و هیچکس
غیر از خدا ز زخم درونت خبر نداشت
دنیا چه کرد با تو که هجده عزیز تو
تنهایشان به روی زمین بود، سر نداشت
سنگت زدند بر سر بازارهای شام
با آنکه جز تو یوسف زهرا پسر نداشت
هجده سر بریده برایت گریستند
آهت هنوز در دل دشمن اثر نداشت
سوزم بر آن عزیز که در آفتاب سوخت
یک سایبان به جز سرِ پاکِ پدر داشت
حال تو بود در دل گودال قتلگاه
چون بسملی که بال زد و بال و پر نداشت
مهمان شام بودی و بهر تو میزبان
جز گوشة خرابه مکانی دگر نداشت
👤سازگار
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۶، ص۱۴۳
۲)تاريخ طبری، ج۴، ص۳۵۲
۳)تذكرة الخواص ابن جوزی، ص۲۹۲
۴)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۰۷
۵)بحارالانوار مجلسی، ج۴، ص۱۶۶
۶)۷)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۱۶۶
@AsnadolMasaeb
🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️
✍ #روضه_شماره 8️⃣5️⃣
👤 #امام_علی_علیه_السلام
👤 #امام_سجاد_علیه_السلام
@AsnadolMasaeb
🔸🔶《اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يَا حُسَینَ بْنَ عَلِيٍّ(عَلَیهِ السَّلامُ) وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ》🔶🔸
✅بعد از رحلت حضرت رسول اکرم(ص)، در ماجرای هجوم، وقتی عمر بن خطاب شنید، که رسول اکرم(ص) به امیر المومنین امام علی(ع) دستور صبر داده، فهمید که می تواند با توان بیشتری به کار خود ادامه دهد و بلافاصله از ابوبکر بن ابی قحافه نیروی کمکی خواست.
او و یارانش این بار با پشتیبانی صد نفری که از قبل آماده بودند، حمله کردند و تا پشت درب نیم سوخته آمدند.
«طبرسی» می نویسد :
📋《فَأَرْسَلَ عُمَرُ يَسْتَغِيثُ فَأَقْبَلَ النَّاسُ حَتَّى دَخَلُوا الدَّارَ فَكَاثَرُوهُ》
♦️عمر از ابوبکر، نیروی کمکی خواست.
پس مردم مهاجم، هجوم دسته جمعی خود را به خانه حضرت فاطمه(س) دستور کار خود قرار دادند و همگی وارد خانه شدند.
📋《وَ بَادَرَ عَلِيٌّ(ع) إِلَى سَيْفِهِ لِيَأْخُذَهُ فَسَبَقُوهُ إِلَيْهِ فَتَنَاوَلَ بَعْضَ سُيُوفِهِمْ فَكَثُرُوا عَلَيْهِ فَضَبَطُوهُ》
♦️امام علی(ع) در این هنگام، به طرف شمشیر خود رفت؛ ولی آنان زودتر شمشیر را برداشتند و حضرت(ع) را دستگیر کردند.
📋《وَ أَلْقَوْا فِي عُنُقِهِ حَبْلًا أَسْوَدَ》
♦️و ریسمانی سیاه بر گردن امام علی(ع) انداختند، در حالی که او را می کشیدند.(۱)
🏴اما این حادثه آخرین بار نبود و تمامی نداشت، بلکه دقیقا بعد از پنجاه سال بعد در سال ۶۱ هجری دوباره بر نوه ی ایشان، یعنی امام سجاد(ع) این بار غلّ و زنجیر بر دست و گردن مبارکش زدند.
«طبری سنی» می نویسد :
📋《إِنَّ عُبَيدَ اللهِ أَمَرَ بِعَلِىِّ بنِ الحُسَينِ(ع) فَغُلَّ بِغُلٍّ إِلَى عُنُقِهِ》
♦️عبيد اللّه بن زياد، دستور داد تا على بن حسين(ع) را تا گردن در غل و زنجیر كنند.(۲)
و در نقلی دیگر آمده است که؛
📋《كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ(ع) مُقَيَّدَاً مَغْلُولًا》
♦️امام سجاد(ع) در غل و زنجیر بود.(۳)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📝شعر :
اسرار نهان را سر بازار كشیدند
آتش به دل عترت اطهار كشیدند
دروازۀ ساعات كه در شأن حرم نیست
ناموس خدا را سوی انظار كشیدند
بازار یهود آبروی اهل حرم رفت
از پیرهن پارۀ ما كار كشیدند
با سوت و كف و هلهله و رقص و جسارت
دردِ دل ما را همه جا جار كشیدند
تا خواست، تماشایی مان كرد ستمگر
با بی ادبی در بر حضّار كشیدند
ای كاش كه چون كوفه غم سیلی مان بود
ما را به سوی مجلس كفار كشیدند
ای كاش فقط سنگ به سرها زده بودند
بر گریۀ ما قهقهه بسیار كشیدند
هر بار كه بی عاری شان خنده بما زد
زخمی به دل حیدر كرار كشیدند
ای سهل بگو از صدقه سوخت دل ما
خون از جگر احمد مختار كشیدند
از مردمشان هیزتر اینجا خودشانند
خون بود كه از چشم علمدار كشیدند
با این كه خدا، حافظ ناموس خودش بود
با حرف كنیزی به جگر خار كشیدند
از مجلس بیگانه به ویرانه كه بردند
فریاد سر عصمت دادار كشیدند
ما را پس از آن بزم شراب اشك نمانده
بس چوب به لب های گهر بار كشیدند
با رأس بریده سخن این بود دمادم
یك آیه بخوان، كار به اغیار كشیدند
این شام بلا لكّۀ ننگی است به تاریخ
اسرار نهان را سر بازار كشیدند
👤محمود ژولیده
📚منابع :
۱)بحارالأنوار مجلسی، ج۴۳، ص۱۹۸
۲)تاريخ طبری، ج۴، ص۳۵۲
۳)تفسیر قمی، ج۲، ص۳۵۳
@AsnadolMasaeb
📚سال شهادت امام سجاد(علیه السلام)؟
1⃣نظریه اول : ﴿سال۹۴ قمری﴾
«فَإِنَّهُ مَاتَ فِي سَنَةِ أَرْبَعٍ وَ تِسْعِينَ»
👥قائلین :
۱)شیخ مفید(۴۱۳ق)(۱)
۲)شیخ طوسی(۴۶۰ق)(۲)
۳)ابن اثیر(۶۳۰ق)(۳)
۴)اربلی(۶۹۳ق)(۴)
۵)مجلسی(۱۱۱۰ق)(۵)
2⃣نظریه دوم : ﴿سال ۹۵ قمری﴾
«مَاتَ فِي سَنَةِ خَمْسٍ وَ تِسْعِينَ»
👥قائلین :
۱)شیخ کلینی(۳۲۹ق)(۶)
۲)مسعودی(متوفی قرن چهارم)(۷)
📚روز شهادت امام سجاد(علیه السلام)؟
دو نقل مشهور در میان سایر نقلهای دیگر!
1⃣نظریه اول : ﴿۱۲ محرم﴾
«فِي ثَانِی عَشَرَ اَلْمُحَرَّمِ»
👥قائل :
۱)طبرسی(۵۴۸ق)(۸)
2⃣نظریه دوم : ﴿۲۵ محرم﴾
«فِي خَمْسَةَ وَ عِشْرِينَ اَلْمُحَرَّمِ»
👥قائلین :
۱)اربلی(۶۹۳ق)(۹)
۲)کفعمی(۹۰۵ق)(۱۰)
۳)شیخ طوسی(۴۶۰ق)(۱۱)
۴)سید محسن امین(۱۳۷۱ق)(۱۲)
📚منابع :
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۳۹
۲)مصباح المتهجد شیخ طوسی، ص۷۸۷
۳)الکامل ابن اثیر، ج۴، ص۲۳۸
۴)كشف الغمة اربلی، ج۲، ص۲۹۴
۵)بحارالانوار مجلسی، ج۴۶، ص۱۵۱
۶)الکافی شیخ کلینی، ج۱، ص۴۶۸
۷)مروج الذهب مسعودی، ج۳، ص۱۶۰
۸)اعلام الوری طبرسی، ص۲۵۶
۹)کشف الغمه اربلی، ج۲، ص۲۹۴
۱۰)المصباح کفعمی، ص۵۰۹
۱۱)مصباح المتهجد شیخ طوسی، ص۷۸۷
۱۲)اعیان الشیعه امین، ج۱، ص۶۲۹
@AsnadolMasaeb
4️⃣ #دو_خط_روضه
﴿لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً قَتَلَتْکُمْ وَ
لَعَنَ اللَّهُ الْمُمَهِّدینَ لَهُمْ بِالتَّمْکینِ مِنْ قِتالِکُمْ﴾
✅هنگامی که آیه مودت یعنی «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ» نازل شد، خداوند متعال به حضرت رسول اکرم(ص) امر فرمود که به آنان بگو : من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمیکنم جز دوستداشتن نزدیکانم[اهل بیتم]! (شوری۲۳)
✍طبق منابع #امام_سجاد_علیه_السلام هنگام بازگشت از شام، برای مردم مدینه خطبه ای خواندند که در فرازی از آن آمده است که حضرت(ع) فرمود :
«وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ النَّبِيَّ(ص) تَقَدَّمَ إِلَيْهِمْ فِي قِتَالِنَا كَمَا تَقَدَّمَ إِلَيْهِمْ فِي الْوِصَايَةِ بِنَا لَمَا زَادُوا عَلَى مَا فَعَلُوا بِنَا»
♦️به خدا قسم! اگر حضرت رسول اکرم(ص) به جای سفارش به رعایت حال ما خاندانش، فرمان میداد با ما جنگ کنند، بیش از این نمی توانستند با ما چنین کاری بکنند!(۱)
﴿وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ﴾
📚منبع :
۱)اللهوف سید بن طاووس، ص۲۰۰
✍ کانال #اسناد_المصائب
🆔 @AsnadolMasaeb
💍به فرموده #امام_رضا_علیه_السلام نقش نگین انگشتر #امام_سجاد_علیه_السلام عبارت؛ «خَزِیٌ و شَقِیٌ قَاتِلُ الْحُسَینِ بْنِ عَلِیِِِّ(ع)» بود.
یعنی؛
قاتل حسین بن علی(ع) رسوا و بدبخت است.(۱)
📚منبع :
۱)امالی شیخ صدوق، ص۱۳۱
@AsnadolMasaeb
2️⃣ #موضوع_مطلب : «آداب منبر و تبلیغ و روضه خوانی»
👤 #استاد_عندلیب_همدانی :
#آداب_منبر
#سخن_علماء
#آداب_روضه_خوانی
#آسیب_شناسی_مداحی
#باید_و_نباید_های_روضه_خوانی
@AsnadolMasaeb
1⃣کرامت تراشی و خرافه پردازی ممنوع!🚫
🎙منبر حسینی و محفل منسوب به اهل بیت(علیهم السلام) باید مشعل نور باشد و هدایت.
باید اندیشه ساز باشد نه اندیشه سوز!
باید خرافه ستیز باشد نه خرافه پرداز
و خرافه پذیر!
⚠️حال آیا اگر اساس چنین مجالسی
به خواب و خرافه گذشت و مطالب کذب و مجعول و بی پایه طرح شد و
به جای بیان اخلاق و آداب و عقائد اسلامی، برای عالمی یا زاهدی کرامت تراشی کردیم و یا به لفاظی و بازی با واژه ها پرداختیم ، ناسپاسی چنین نعمتِ بی نظیر و بزرگی را نکرده ایم؟!!
@AsnadolMasaeb
2⃣سخنرانان مذهبی در ترازوی نقد!✍
✅در نوبت پیشین، سخن از لزوم نقد عملکرد روحانیون به میان آمد.
در همین زمینه به عنوان کسی که بیش از چهل سال پیشینه ی حوزوی و بیش از سی سال سابقه ی سخنرانی داشته و نیز با توجه به این که رشد و نمو من در بیت وعظ و خطابه بوده، عرض می کنم که؛
آفتهای عظیم و خطرناکی را در این
شجره ی طیبه می بینم!
که اگر از بین نروند، دیگر نباید انتظاری از منبر و خطابه داشت!!
۱)سرمایه ی اندک علمی برخی از اهل منبر
۲)بی فکر و مطالعه سخن گفتن
۳)عوام زدگی(به خوشایند مستمعین سخن گفتن!!)
۴)بیان مطالبی که بر فرض صحت بی نتیجه است و دردی از مستمع دوا نمی کند.
۵)غلوّ
۶)عدم بهره برداری از منابع متقن
@AsnadolMasaeb
3⃣برآورده کردن انتظارات مستمعین!👥
✅مخاطبین از خطیب انتظار دارند، بر دانسته های آنها بیفزاید.
نه اینکه "تکرار مکرّراتی" کند که بارها شنیده اند!
نمیتوان با معلوماتِ اندک دینی،
بر این "مَسند بزرگ" تکیه زد!
نمیتوان با مطالعه چند کتابِ معمولی و شنیدن چند نوار سخنرانی، خود را خطیب دانست!!!
نمی توان وقت گرانبهای مردم را با بیان خرافه و خواب تلف کرد!
@AsnadolMasaeb
4⃣لزوم ارتباط هیئات حسینی با علما!♻️
✅وقتیهیئت های حسینی با محوریت علمای فهیم و آگاه به زمان نباشد؛
وقتی مجالس دینی به دست برخی از مداحنمایانِ غالی و بی سواد نباشد؛
وقتی برخی از واعظ نماهای بی بهره از علم و اخلاق دینی، یکّه تاز محافل مذهبی شدند؛ انتظاری به جز ترویج خرافه و باطل از این جمع میتوان داشت؟!
روشنفکر نمایان خرافه پندار از یک سو
و مداحنمایان دروغگو و روحانینماهای خرافهپرداز از سوی دیگر، مانند دو لبه قیچی هستند که خواسته یا ناخواسته هدف مشترکی دارند و آن دور شدن مردم از حقایق ناب دینی است.
@AsnadolMasaeb
5⃣وظیفه مستمعین چیست؟👂
✅حال که بساط خرافه گویی گسترده است، ما خرافه پذیر نباشیم!
🔰حال که بعضی برای تقویت ایمان خلق، دروغ پردازی می کنندما تصدیقشان نکنیم.
🔰حال که به نام عرفان، غیر معصومی را مثل قرآن میشمرند و میگویند [لا یمسه الا المطهرون] ما به قرآن کریم جسارت نکنیم.
🔰حال که برخی عملاً غیر معصوم را با معصوم یکی میپندارند، ما بر خطا نرویم.
🔰حال که روزی از شاه نعمت الله ولی، و روزی از نوستر آداموس و... بهره جسته و پیشگویی می کنند ما از موازین عقلانی و عقلایی دین، خارج نشویم.
🔰حال که عده ای با دین خدا بازی میکنند، بدعت در دین مینهند، ما استفاده ابزاری از دین نکنیم.
@AsnadolMasaeb